Som bekant blir en Tesla bättre och bättre med tiden på grund av mjukvaruuppgraderingarna, och efter att navigatorn av okända anledningar skickat mig från Alingsås via Ödenäs till Hindås och sedan Rävlanda och hem till Sätila, så visade det sig att min Model S nu har adaptivt matrishelljus, och alltså bara bländar av den del av ljusbilden där det finns fordon, fotgängare eller reflekterande trafikskyltar.

Teslas helljusautomatik har väl lämnat en del att önska, och även om den klippt snabbt, så har den varit långsam med att slå på igen.
Den nya uppgraderingen med adaptivt matrishelljus har inte det problemet, utan verkar fungera på millisekundbasis och man kan rent av se hur den successivt tänder och släcker om man möter en bil i en kurva.

Nu är ju knappast Tesla först med detta, men det var alltså inte en funktion som ens fanns på pappret för Tesla när jag skaffade nya Model S för lite drygt ett år sedan, även om potentialen uppenbarligen fanns där med de knivskarpt avgränsade ljusbilden från matrisledlamporna som utgör strålkastarna.

Tyvärr var det lite svårt att dokumentera det hela av förklarliga skäl, men det gick till slut. Man behöver rätt sluttning på vägen eller dimma för att tydligt kunna se det hela, plus förstås stå stilla med bilen eller få passageraren att ta fotot under den bråkdel av en sekund som rätt omständigheter råder för dokumentation.
För er som inte ser det har jag på nedanstående foto förtydligat hur ljuset släckts ner för att inte träffa den mötande bilen.

Som man ser ovan syns tydligt de koner där matrisljusen släckts ner för att inte blända mötande fordon.
Då vägen över Ödenäs minst sagt är … öde så var det helt fantastiskt att ha full belysning runt vägen samtidigt som man hade möte, och på så sätt kunde fånga upp eventuellt vilt vid sidan av vägen även vid möte.
Nu vet jag inte om fler Tesla än nya Model S har matrisstrålkastare. Gamla hade det iaf inte, så funktionen kommer inte på alla Teslor. På andra bilmärken hade man väl fått betala 50 000:- SEK i tillval för att få denna funktionalitet, men här rann det omärkbart bara in som mjukvara. Jag upptäckte det när det var dimmigt och Teslan bländade av stråk som svarta fingrar mot reflekterande större vita vägskyltar.
Tillägg: Sedan 2021 har iaf även Tesla Model Y tydligen haft matrislyktor enligt en läsare. Oklart vad som gäller på Model 3.
Använd denna länk för att beställa en Tesla, så får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
60 kommentarer
Även Model 3 sedan förra refreshen och Model Y med pixellyktor får denna uppdatering.
Förutsatt att bilen har strålkastarna med matrix LED, då inte ska ha monterats på alla bilar. Matrix LED strålkastarna identifieras enklast genom att de har en projektorlins längst ut i varje strålkastare.
Testat ett par bilar med denna “funktion” och desvärre har den lämnat mycket att önska. I stadstrafiken klarar den sig bra men utanför stan, och på större vägar, där går den bet.
Skulle vara intressant att se om denna klarar sig i skogen och Norrland också, eller om den likt andra misslyckas kapitalt såfort det är Nordiska förhållanden
Ödenäsvägen är … öde. Den klarade alla möten galant. Jag är faktiskt imponerad.
Bor man nära mycket vilt är bra helljus kritiskt.
Och att man lär sig att se djurögonen som reflekteras innan man ser djuren
För övrigt. OTA är magiskt. Bra Tesla som drivit på andra.
Dessutom att man gratis ger det under bilens livslängd. Finns mig veterligen ingen gammalbiltillverkare som gör det.
Se. Jag kan gilla kollektivavtal och erkänna att Tesla kan sin skit ibland med 🤪
Bara påpeka att inget är gratis.
OTA är inkluderat. Inte gratis, du har redan betalat.
Lite av modellen är nog att man inte vet vad man får, men billigt kan det vara.
Jag köpte FSD till min 2015 MS, helt i onödan visade det sig sen. Okej, tappade den insatsen. OK. Få se om jag hinner få valuta för nästa insats innan jag byter bil igen.
Hur som, har jag bidragit något lite till Teslas bottom line. Liksom hattar och annat jag köpt. Så det är lugnt för min del. YMMV. Få se vad som händer måndag … 😨
Min gamla Passat hade alldeles utmärkta adaptiva helljus, det har varit den sak jag saknat mest på min Model 3. Inväntar med förväntan min nya programvara, välfungerande adaptiva ljus är verkligen en gamechanger.
Representerar Ödenäs i kommentarersfältet och kan bekräfta beskrivningen av trafikflödet ✌️
Imponerande att typ en av de fem som bor i Ödenäs läser bloggen.
Var faktiskt första gången i mitt liv som jag kört den vägen. Jag bor centralt i jämförelse.
Vi måste vara på tå
Trodde ni bara skulle spränga bron och en vägtrumma, så kan ni slappna av sen.
I princip alla moderna LED strålkastare är uppbyggda av LED matriser. Olika LED i matrisen riktar alltså ljuset olika beroende på var de sitter i förhållande till reflektorn. Slår man av en LED så belyses inte en del framför en helt enkelt.
Huruvida biltillverkare begriper och lyckas införa en sådan funktion automagiskt är en helt annan fråga.
Orsaken till att Tesla först nu har infört detta är för att funktionen inte varit E-märkt, alltså typgodkänd innan.
Adaptiv bländning har inte heller varit tillåtet i USA före 2023.
VA!? Har USA släppt kravet på Sealed Beam? Garanterad bländning, enligt lag.
NHTSA, prosit.
Tesla har *valt* att inte lägga in det i typgodkännandet snarare. Antagligen för att det inte varit tillåtet i USA förrän nu. Men man får nog anse det vara lite knepigt att först montera hårdvaran och sen dröja 3 år innan den aktiveras.
Nej, långtifrån alla använder detta.
Tesla använder Samsung PixCell LED i strålkastare tillverkade av Hella för sina Matrix LED. Dessa sitter alltså bakom en projektorlins som man kan se i animeringarna här:
https://led.samsung.com/automotive/automotive-modules/pixcell-led/
Välkommen i klubben! Vi som kör Kinesiska diktatursbilar från Torslanda i Sverige har haft funktionen några år. Guld på småvägar och spexigt i dimma.
Min 2½ år gamla Y ska ha fått det nu OTA, men inte testat än. Kör numera ogärna genom viltlandskap när jag kan slippa. Mötte nog allt svenskt vilt utom varg, lo och järv en mörk sommarnatt på väg mellan två ensamjobb. (Även en uggla. Och en svärm små grodor, stackarna.)
Gamla S hade 25W bioprojektorlampor, något bättre än arméns 4,5V ficklampa.
Fördel gamla Model S var ju att man inte behövde blända av alls, eftersom mötande trafik aldrig fattade att man hade helljus på.
Point taken.
Åkte med en Skoda (taxi) som hade den här typen av helljus. Fungerade fantastiskt bra, man såg de små svarta fälten som ploppade upp på mötande sjuskällor. Gav verkligen en villhöver-känsla.
Kostade 5000 sek i tillval för min V90 XC och jag har haft det i 4 år på den men mycket användbart!
Men xen är kinesisk!
Men den är kinesisk!
Tesla däremot är pro-rysk!
Man får helt enkelt välja vad man vill stötta.
Volvo Cars är svartlistade av Ukraina via Geely. Det är inte Tesla.
De vill väl inte stöta sig med den nyckfulla Elon, kanske?
Elon äger 13% av Tesla. Han är inte Tesla. Tesla sköter sig och finansierar inte Rysslands krig i Ukraina till skillnad mot Geely/Volvo Cars.
Samtidigt så är han VD och har ju en del att säga till om, och dessutom så finansieras ju det sociala eXperimentet Twitter av hans förtjänst från Tesla-utdelningar.
Akleja: Tesla har aldrig gett utdelning.
Däremot har väl Elon sålt och/eller pantsatt en (hel) del av sina aktier. Hyfsat värdetillväxt där historiskt.
Semantik. Det jag kallar utdelning var det som var uppe i rätten nyss, när en aktieägare stämde Tesla för att ha delat ut till/kompenserat Elon för mycket. Det där som fick Elon att bli ledsen i ögat och (hota att) flytta Tesla till Texas. VD-kompensering kanske hade varit ett bättre ord, men jag har feber och är till och med långsammare i tänket än vanligt.
https://www.reuters.com/legal/judge-rules-favor-plaintiffs-challenging-musks-tesla-pay-package-2024-01-30/
Läser på amerikanska bilforum att en hel del trådar handlar om hur man skall kunna smygaktivera strålkastare med automatavbländning eller andra funktioner som inte är tillåtna i USA. Det handlar om en del “hack” som måste till, i vissa fall genom att kunden köper en dosa som pluggas in i OBD-kontakten, vartefter kunden kopplar upp sig mot “tjänsteleverantören” som sedan hackar bilen remote. Dosan kostar en slant. Sedan kostar varje “enablad” feature ytterligare pengar.
En “aktiv” strålkastare som hälsar föraren med en blå blinkning när bilen låses upp i mörker, med vägföljning, automatavbländning, svänga av-tända-trottoarbelysning eller särskilda breddljusstrålar som belyser skogen vid körning i mörker kostar 25 papp. Alltså per styck… Det vill till att köra försiktigt. Dessutom har strålkastarna “glas” av plast som inte går att byta och som med tiden blir dimmiga av solljusåldrande. Således riskerar man att åka på byte lik förb. om nu inte någon av alla poleringskurer med olika kemikalier och putsdukar ger tillräckligt bra resultat. Undrar hur en sådan begbilskund upplever en faktura på dessa pengar. För kostnaden av två lampor får man en hel begagnad småbil, visserligen en som gått långt men ändå.
Annat var det på den tiden man kunde svänga in på en mack och köpa H4/H7-lampor och byta själv. Dessutom var det riktigt glas i framlyktorna som på SAAB kunde bytas när dom blivit för prickiga. Reflektorn kunde man “diska” försiktigt under rinnande varmvatten och en pensel med YES diskmedel. Med fräscha glas blev bilen sedan som ny i mörkret.
Ett problem med LED-lyktor är att de inte blir varma och således snöar igen vintertid.
Ja – och ett annat problem med vissa märkens strålkastare är fuktutfällningar på insidan eftersom OEM-leverantören valt att inte ha ventillationshål. Vissa har membran i form av specialtape på vissa ställen men de hjälper inte alltid. En del tvingas eftermontera in silica-påsar i armaturerna som går att öppna genom att skruva ur styrdonen på baksidan. Lysdioderna i matriserna blir (faktiskt) såpass varma att det i vissa armaturer sitter små fläktar för att kyla dom men värmen är långt ifrån tillräcklig för att hålla snön eller fuktutfällningarn borta.
Några tyska märken introducerade tidigt 2000-tal lysdoder i bromsljusen bak på de dyrare modellerna men behöll glödlamporna för det ordinarie bakljuset. Dessa 21W bidrog till att i någon mån förhindra att yrsnö beckade igen bakljusen. Volvo ville inte vara sämre men gjorde tvärtom när man introducerade sina lysdioder där bak.
Man missade då dels att det ordinarie bakljuset inte gav ifrån sig någon värme samt att de glödlampor man använde till bromssljuset hade såpass fördröjning att det motsvarade ca 5 meters körsträcka vid 100km/h. Någon hade otur när “hen” tänkte.
Man kan tycka vad man vill om allt sådant “bling-bling” men lysdiodernas obefintliga tändtids betydelse för vägsäkerheten just i bromsljusen är viktig.
Jag borrade små hål nertill i lyktglasen på min gamla Fårrrd-pickup så att kondensvattnet kunde rinna ut.
Vad kostar tandkräm?
10 kronor på kampanj, men bikarbonat är billigare, försegla med Meguiars headlight coating, upprepa en gång per år och du slipper gula lykt (plast) glas. Används med fördel även på nya lyktglas så slipper du få fabrikscoatingen utsliten.
Tack för tipset, även om frågan mest var ironisk. Ska ta det till mig!
Trådlös uppdatering av bilens programvara är förstås mycket praktiskt. Det vill jag också i min nästa bil.
Vad jag däremot INTE vill är att när jag är ute och kör upptäcka att bilens programvara har uppdaterats.
Kan man välja att själv godkänna en programvaru uppdatering på en Tesla, eller får man acceptera att det görs utan att man vet om det?
På mobiltelefoner och persondatorer brukar man kunna välja om man vill ha automatiska uppdateringar eller om man ska få godkänna dem innan de görs.
Du behöver godkänna uppdateringen innan den görs eftersom bilen inte är körbar under själva uppdateringen. För att garantin ska vara giltig så är du dock skyldig att installera mjukvaruuppdateringarna.
På Tesla får man en notis i appen att det finns en uppdatering all ladda ner. Har man bilen ansluten till eget Wi-Fi laddas uppdateringen ner till bilen och du får ett meddelande att bilen kommer uppdateras 02:00 under natten.
Du kan neka uppdatering samt ändra tid i appen.
En uppdatering tar 15-25 minuter, under den tiden kan man inte använda bilen.
Kan man schemalägga uppdateringen själv?
Ja, du väljer själv när du vill installera uppdateringen. När du väl valt installation har du 2 min på dig att avbryta i händelse av att du skulle råkat välja “Installera nu” och sedan kommer på att du måste köra med bilen igen.
Förslagsvis väljer man att installera under de timmar på dygnet som man normalt sett inte använder bilen (företrädesvis nattetid då för de flesta dagarbetarna).
Även Tesla Model 3 från sent 2021 har matrix-ljus och har nu fått uppdateringen. Vilken skillnad det gör för mörkerkörningen!
Så bra, väntar (med spänning) på uppdateringen till våran Model Y.
Älskar att bli bländad i tätort med vägbelysning av idioter som kör automatiskt helljus.
Automatiskt helljus är en typisk pappersprodukt. Det funkar säkert svinbra i labbmiljö när alla fordon befinner sig på samma plan. Lägg till höjdskillnader och kurvor så får du ett system som bländar ALLA mötande hela tiden.
Typ så. Minsta fartgupp och retinan är bortbränd.
Idioter och idioter, beror på om funktionen är valbar eller inte. Min arbetsgivare har en skåpbil där man inte (åtminstone inte på ett så enkelt sätt att jag kan hitta det) kan välja bort avbländningsautomatiken.
Om jag kör den i mörker brukar den vilja blända av ungefär när jag själv tycker att det är lagom, så när jag reflexmässigt bländar av själv kommer bilen samtidigt på att den ska blända av, och eftersom funktionen togglar blir slutresultatet att jag slår på helljuset i st f slå av det. Fantastiskt.
Hoppas verkligen funktionen på Model S fungerar bättre än för 3 och Y. Blir man bländad så kan man ge sig fan på att det är en Tesla. Roligast är när man är ute och kör motorcykel på kvällen, helljus-mjukvaran som Tesla tagit fram verkar helt bortse ifrån sådana.. Så man hoppas ju att FSD (för de olagliga som använder det i Sverige) fungerar bättre, men jag tänker nog inte hålla andan.
Men förhoppningsvis så har beta-testningen på Y-modellen lett till att det faktiskt fungerar nu när det är introducerat på premium-modellen. Men du får nog ända räkna med att bli blinkad på nattetid.
Kanske den enda funktionen som fungerar bra på ID4
OK, kalla mig Unix-nerd, men jag undrade i flera minuter hur ett “matri-shell-jus” funkade (i samband med mjukvaru-uppdateringen då). Nån bash-funktion, eller kanske lite “wild-n-crazy” med zsh, eller nåt sånt (inget förvånar längre när det gäller Muskoviten)
“Som bekant blir en Tesla bättre och bättre med tiden på grund av mjukvaruuppgraderingarna” det är ju bra men det kan också bli sämre som tex. inaktivering av regnsensor till fördel för kamera. Vad händer med OTA bilar om 20 år, kommer man orka hålla liv i säkerhets uppdateringar och annat?
Visst är OTA bra men det är verkligen fördelar och nackdelar(i huvudsak fördelar)
Yes, gillar verkligen denna feature. Har på vår tyska bil sedan två år. Fungerar superbra.
Jag kör en Skoda Kodiak. Den andra i ordningen sedan 1,5 år sedan. Den första hade bara automatisk avbländning. Matris fanns inte då till Kodiak. Den nya (1,5 år) Kodiaken har det. Det fungerar på det hela taget mycket bra. Det är inte utan fel dock. Den är duktig på att tro att gatuljus är billjus, så har man mycket gatljus får man slå på helljus manuellt. Systemet aktiveras 0,5-1 h för sent på kvällen (manuellt en stund). Den har lite svårt att vara tillräckligt känslig för röda och vita ljus (bilar alltså). Matrisljus är fantastiskt i synnerhet på glesbygd med enstaka möten.
Jag blev förvånad över denna artikel dock då jag trodde att det satt i alla moderna bilar idag.
När jag tänker efter är den nog snart två år. Tiden går…
Hade en Passat från 2018 tidigare med just adaptivt helljus. Det var det klart bästa med den bilen att alltid ha bra ljus oavsett trafik.
Ska påstå att adaptivt ljus nästan är bättre ju mer trafik man har på landsvägarna. Alltid bra belysning mot sidan av vägen även om man har en lång rad mötande trafik i höstmörkret.
Ju äldra ma blir ju bättre är det iom att mörkerseende försämras och att mötande strålkastare påverkar mer.
Du har helt rätt. Jag formulerade mig slarvigt.
Fick den uppdateringen samma dag som jag hämtade min nya model Y. Fungerar riktigt bra!
Bra att det även finns hos Tesla nu! Jag har kört en tysk bil med funktionen sedan 2019 och det finns inte på kartan att frivilligt gå tillbaka till vanligt ljus. Tror för övrigt att tillägget kostade ”enbart” nånstans mellan 5000- 10 000 kr på min bilmodell.
Kör för övrigt på landet och ger ljustuta till var å varannan bilist som inte har ordning på sin belysning utan kör med en strålkastare. Förvånad över hur många som inte tar tag i en sådan grundläggande och i de flesta fall enkel och billig sak. En lampa på macken och en kvart med instruktionsbok och skruvmejsel löste det när jag hade en bil med halogenljus senast.
Ja, det är jättekonstigt, särskilt som alla bilar sedan 2000 någon gång bör varna om någon glödlampa är trasig. Men jag undrar om glödlampsbyte står med i min ursprungligen franska instruktionsbok, det finns ingen info om säkringar i alla fall utan biltillverkaren förutsätter verkstadsbesök för att lösa en sådan sak. Pengarna måste in. Tur det finns Google och andra siter med sådan info.