Artikeln innehåller annonslänkar för Adlibris och Bokus.
Som en läsare tog upp så var tisdagens parkeringsdesperation det bilfria Vallastaden i Linköping, alldeles intill Katastrofmedicinskt Centrum och Linköpings Universitet, där medelklassen desperat letade efter parkeringsplatser. Tydligen jobbar eller pluggar långt ifrån alla som bor där på arbetsplatserna intill, de goda föresatserna med området till trots.
Jag skrev att jag skulle avslöja platsen för den tidigare artikeln, så det gör jag nu. På grund av anledningar undviker jag att skriva ut var vi befinner oss någonstans när vi faktiskt är kvar om det inte är ett officiellt framträdande.
I detta fall var det Lena som gick en TECC-kurs på KC, alltså tactical emergency combat care, eller stridssjukvårdare om man så vill. En civil kurs som riktar sig till ambulans, polis, brandmän och akutläkare mm. Lena har ju redan en del utbildningar och certifieringar i ämnet, både som brandman, som professionell äventyrare och som crew på kommersiella seglingar, samt har en del skarp erfarenhet via jobb och slump. Lite mer om det nämns i hennes bok Solroseffekten, som kommer nästa vecka (Bokus 249:- (annonslänk), Adlibris 239:- (annonslänk)).
I alla fall så byggdes Vallastaden bilfri, med höga ambitioner. Det är krälavstånd hem från universitetet och studentpubarna och det var säkert tänkt att studenter skulle köpa lägenheterna, som nu kostar 2-3 miljoner kronor och uppåt och därmed innebär en del utmaningar för en student att ha råd med. Eller FOI-anställda, KC-anställda, anställda på den intilliggande räddningsstationen eller universitetsanställda. Så vem behöver bil i ett Linköping där även stadskärnan är ytterst bilhatande i min erfarenhet utan parkeringsplatser. Dock finns det ju fina köplador utåt motorvägen, så man klarar sig ändå, så slipper centrum bilkörande kapitalstarka kunder.
Verkligheten var alltså att de boende i Vallastaden desperat letade efter parkeringar, så till den grad att de som svenskar inte ryggade för att ta personliga konfrontationer i jakten. Flera stycken gjorde detta med mig medan jag väntade på att plocka upp Lena.
Då finns det ändå minst två P-hus utanför området.
Det verkar vara så att kartan och verkligheten gällande bilfria bostadsområden skiljer sig åt. Alla bosätter sig tydligen inte intill jobbet eller där man enkelt kollektivt kan ta sig till jobbet. Och man … kan … rent av … byta jobb och därmed få andra geografiska krav över tiden.
Men i stadsplanerarnas och politikernas verklighet gäller kartan oavsett.
Och i framtiden ska alla bilar vara miljövänliga elbilar, men inte få parkeras någonstans.
102 kommentarer
Om kartan och verkligheten skiljer sig åt, gäller kartan! (Militär referens…)
Efter stormen Gudrun var det en del som påstod att de äntligen fattade vad det där uttrycket faktiskt betydde (när allt såg ut som kriget och de inte kunde hitta i sin barndomsskog, typ)
Jag tyckte ju att din beskrivning stämde bra med Vallastaden, men jag trodde att det fanns fler sådana stadsdelar i Sverige… Kul ändå 🙂
Konfrontationer – var det “ursäkta mig, är du på väg att åka…” eller “din förbannade jävla idiot, ta din jävla Tesla och dra åt helvete annars smäller det, jag ska ha den här parkeringen”?
Ja.
Intressant ändå att en parkeringsplats kan väcka den typen av känslor hos människor, Strindberg hade nog rätt…
Det är nog känslan av panik som infinner sig när man har ett inbokat möte som man kommer att missa enbart på grund av att det saknas parkeringsplats, och så tar man ut det på random oturs-person som råkar komma i vägen. Har själv hamnat där, utan att ta ut det på någon dock, när man inte hittar parkeringsplats på sjukhuset när man har en tid inbokad där.
Road rage pratar man om på engelska. Vejvrede på dansk.
Det är något som händer i skallen på många människor när de sätter sig bakom ratten.
Området är känns förtätat med brokig modern arkitektur, inte alltid snyggt.
Det finns bra cykelförråd i vissa källare, men jag skulle inte vilja bo där. Vem kan åka kollektivt till sommarstuga eller på weekendsemester, eller vill storhandla med cykel vid mindre muntert väder? En bil där man sitter väderskyddad sparar tid, ibland pengar.
En snabb Googling ger vid handen att det finns gott om parkering även i Vallastaden. Tror inte att det är omöjligt att kombinera boende med bilägande där om man nu skulle vilja.
Det finns gott om parkeringsplatser i p-husen för 100 kr dygnet eller billigare om man kan tänka sig att gå några hundra meter. Källa är jag själv som är där ganska ofta då en av mina döttrar bor där. Däremot så är det väldigt ont om platser på mycket nära gångavstånd.
Ingen vill ställa sig i ett parkeringshus. Det är typ sista alternativet, strax före bötespliktigt alternativ.
Det finns ju rätt gott om parkering i Mjärdevi, men det är en bit att gå. Om jag inte missminner mig så är det dessutom rätt dyrt för privatpersoner att stå där samtidigt som det inte är ett ställe där man vill ha sin bil över natten.
Det finns gott om plats vid universitetsområdet kväll och natt, inte speciellt dyrt (20 kr per dygn eller 350 kr för 30 dygn), men relativt långt att gå. Katastrofmedicinska där bloggaren stod är samma biljettzon, men är betydligt närmare till Vallastaden. Det brukar vara fullt på den platsen 24/7.
Det lät väldigt billigt för att vara Linköping, 20 kr/dygn. Det är nästan timtaxan i centrum.
När Vallastaden byggdes fanns en stor grusplan där det rådde “fri parkering”, men det kvästes snabbt.
Och sedan blev det betal-parkering även på universitetet, då innevånarna föga förvånande började parkera där istället. Anledningen till att betal-parkering infördes var av skattetekniska skäl, det räknades som arbetsförmån (även för studenterna) att få gratis parkering om det kostade för andra i närområdet. Det är också helt fullt från 9 ungefär på universitetets parkeringar nu när snön är framme, så folk beter sig ungefär som de beskrivits göra i Vallastaden.
Vallastaden är för övrigt rätt överskattat, men nu kanske de äntligen lyckats avyttra alla konstiga lägenheter?
Exakt! Man misstänkte ju från början att de boende i Vallastaden inte kan dela på den där enda bilen eller vad kommunen nu tänkte sig. Carpooling var ledordet. Universitetsparkeringarna började användas av dem och så blev det 350 spänn i månaden får att styra bort det värsta. Något gott kom dock ur detta då flera gamla rostiga avställda, mer eller mindre vrak, kunde bogseras bort.
Vallastaden lanserades som kreativ och det har det varit med råge. Just nu är ett hus i (uppvärmt?) tält sedan i höstas då hela fasaden behöver bytas. Den höll inte länge. I Corren framställdes spekulanterna som positiva över den nya arkitekturen med rum med 118-graders hörnvinklar och så. Inte lätt att möblera kan tänkas?
För övrigt verkar byggkostnaderna slagit i taket då man bilat upp en färdiggjord gjuten betongrund med slangar och allt för att göra något annat av ytan.
Tips: Kommer man efter 9 är det bara ledigt på A-husparkeringen bort mot Ryd nu när det är snöberg på de andra.
Stämmer bra, lämnade min bil där en natt en gång, blev av med innehållet.
Undrar om man planerar parkeringsplatser för elbilar på kommande boende på Bromma flygplats?
Har varit en del i Linköping genom jobbet, det var en av få städer jag faktiskt kom att vägra.
Imslaget av arrogans o ovänlighet är betydande. En total brist på förmåga att umgås o socialisera på ett rimligt vänligt sätt.
Ja, jag bodde där 3 år pga ett förhållande (med en inflyttad) men flyttade igen när det blev separation. Tråkig stad trots storleken, håller med om den lokala attityden till andra. Alla jag känner i Linköping är inflyttade. Det kan ju dock vara mig det är fel på. Trivs betydligt bättre i Norrköping där jag bor nu, det finns ett hyggligt levande krogliv och jag har lyckats skapa en nätverk som inkluderar infödingar på mindre än två år, trots att jag aldrig bott i stam förut. Jag skulle inte flyttat hit om jag inte jobbat här, men nu vill jag faktist inte flytta härifrån.
Linköping skulle jag aldrig flytta till. Extremt utspridda villaområden, långa avstånd som tarvar bil överallt, köplador.
Ja, det slog mig av hur stora avstånd med ringleder det är i staden, plus sjuttioelva enorma rondeller där folk kör genom rondellen i 70 så man aldrig kan komma ut. Det samt köer i rusningstid morgon och kväll.
Linköpings Essingeled är nog just ringleden utanför Vallastaden och Katastrofmedicinska. Långa köer runt kl 8 och 16-17 då folk antingen ska från/till Universitetssjukhuset eller Mjärdevi. Samtidigt så går det en bussgata bland annat mellan Universitet och Vallastaden där det kanske passerar 10-20 bussar per timme som mest. Den är lika stor som ringleden men helt trafiktom >90 % av tiden.
Stadens slogan “Linköping — staden där idéer blir verklighet” har blivit “Linköping — staden där idéer blir grävarbeten”.
Undviker den om jag kan. Tack och lov bor jag så jag inte behöver åka igenom den i rusningstrafiken.
Linköping verkar vara planerad för att göra bilkörning problematiskt.
Jag jämför gärna med Helsingborg gällande trafik, där Linköping är som en stor småstad och Helsingborg är en liten storstad.
Du har ju Tesla, så du kommer ut. Elbil går mycket snabbare i Linköping just av den anledningen – med fossilbil kan man bli stående en stund vid varje rondell…
Linköping är en kombo av förvuxen bruksort (*) och militärstad. De många regementena (nedlagda idag) och deras övningsområden gav staden en alldeles för stor utbredning som den fortfarande lider av. Kombinera det med klassisk snorkig officersfrumentalitet plus motvilja mot bilar i innerstaden, så inses lätt vad man möter om man besöker staden.
(*) Bruket var förr det jättestora ASJ, sedermera övertogs rollen av Saab. Näringslivet är annorlunda idag, men andan lever kvar…
Hmm. Jag är i vuxen ålder inflyttad östgöte utan annan anknytning till landskapet. Har bott i både Norrköping och Linköping och är regelbundet i båda städerna. Har synnerligen svårt att känna igen mig i den kritiken. Förvisso verkar det dock höra till att hata Linköping om man ska vara “riktig” Norrköpingsbo.
Det går en frontlinje i form av diket Göta Kanal mellan städerna. Bägge sidor anser att de andra är helt oresonliga. Ska vi inte gå över till att diskutera fotbollsklubbar i Sthlm nu..? 😉
Det är uppenbart att det inte i första hand handlar om bilen är el- eller bensindriven utan det är bilen som sådan man vill bli av med. En intressant iakttagelse, åtminstone i Stockholm, är att tiden man får stå vid en laddstolpe för att ladda sin miljövänliga elbil är begränsad till tre timmar. Man kan då undra var man ska parkera efter dessa tre timmar då allt fler parkeringsplatser görs om till laddplatser.
Begränsningen 3 timmar gäller inte nattetid på de laddstolpar jag begagnat.
Jag har fått berättat för mig att gränsen på 3 timmar infördes dagtid eftersom vissa satte i system att dra ner på laddhastigheten (och då pratar vi om en laddstolpe som redan har max 10kw) för att därmed förbli laddade under lång tid och därmed i sin tur ha rätt att ha kvar bilen på laddplatsen betydligt fler timmar än vad laddningen egentligen krävde. Man hoggade helt enkelt en laddplats som parkeringsplats och nekade andra med elbil att ladda sin bil.
Även undertecknad har haft med Linköping att göra. En från västkusten till Linköping inflyttad kollega beskrev avsaknaden av acceptabla näringsställen som ytterligare en sak som kännetecknar staden.
Förhållandet kan kanske bero på stadens “hjälte”, (statyn föreställande) Folke Filbyter vars sysselsättning lär ha varit att kastrera hästar med tänderna. Var och en har ju sina intressen. Kanske det som bidragit till det svala intresset för gastronomi…
Restaurangen Jord är väl rätt ok, och tvillingstället som återbrukar (Svinneriet). Och Stångs magasin. Och några fler.
Kan även tipsa om Dahlboms. Kort meny, men det som serveras är välgjort.
Parisien har varit väldigt bra, men eftersom jag inte varit där på många år törs jag inte säga om den fortfarande håller stilen. Stångs har varit bra när jag varit där, men också flera år sedan sist.
Parisien var väldigt bra även under första halvåret 2023. Det var sedan ute till försäljning, men jag vet inte om den har blivit såld. Så ofta går jag ut och äter i Linköping (dvs inte alls ofta).
Eoner tillbaks, när alla barna var små, tog vi ångbåt för att cykla längs Göta kanal. Linköping var en naturlig anhalt tyckte vi. Vandrarhem i en skola. Mat? Het konflikt mellan barn som absolut ville ha kinakäk och barn som lika absolut bara ville ha pizza.
Lyckligtvis för allas framtid råkade det finnas en kinesisk pizzeria, så nöjdheten triumferade.
Dessutom råkade jag möta en trevlig lumparkompis på gatan! Tyvärr hann vi inte snacka, för barna var ju hungriga och retliga.
Handlade på Cloettas outlet som låg längs kanalstigen; så mycket att det blev punka på hojen.
Folke Filbyter dök upp i min vokabulär som mycket ung, när farsan mixtrade med körriktningspilen på sin olivgröna VW.
Du glömde ju nämna att den stora gatan genom Vallastaden också är bilfri, där får bara bussar köra. Bilarna skall köra på varsin “cykelväg” på varsin sida om bussgatan. Gångare och cyklister är hänvisade till trottoarer innanför bil-cykelvägarna. Fungerar så där, särskilt vintertid då de bara snöröjer bussgatan i första vändan, och bilarna får vänta något dygn på att få fäste. Men ni var nog inte så djupt in i träsket.
Påminner lite om Göteborg, fast ännu sämre. Och färre spårvagnar i mitten, bara en buss varje kvart.
Den gatan är ett missfoster, i klass med skapelsen Drottninggatan efter att pensionärerna fick igenom förbud mot trafik nattetid. I centrala stadskärnan!
Vägen är inte bilfri, den har två körfält i mitten för kollektivtrafik, och två körfält på sidorna för bilister, men det är många bilister som inte “kan” trafikreglerna.
Nej, de två körfälten för bilister stäcker sig bara en väldigt kort sträcka utanför Vallastaden. Både från Mjärdevi och från Vallaskolan har körfälten för personbilar upphört.
Ingen med 12000 i hyra för en 3:a planerar väl att bo kvar ändå, eller har råd med en bil också. Parkeringshus finns till och med inne i området, liksom årets fulaste hus™.
Som jag har förstått det så var själva tanken med Vallastaden att varje hus skulle vara en kandidat till den titeln.
(Spår av ironi kan förkomma ovan.)
“Och i framtiden ska alla bilar vara miljövänliga elbilar, men inte få parkeras någonstans.”
Bilarna ska vara självstyrda och eldrivna. Och de ska vara kollektivt ägda. Du, iförd folkuniform, viftar med handen; bilen plockar upp dig och kör dig dit du ska, till det stora kollektivhuset på Kungsholmen; och fortsätter sedan med att plocka upp en ny passagerare, även hen iförd könsneutral folkuniform, som körs till det stora kollektivhuset på Söder.
Car as a service — förkortat som CASS, och uttalas på svenska som “KASS”.
Jag undrar om denna automagiska bilar levereras med barnstolar som passar både min 1 åring och 5 åring? Och sedan byter till att passa grannens 2 tvillingar på 3?
“Din”.
Medborgarna, från avelse till döden hanteras av staten.
Ack du sköna nya värld.
Vilka fjanterier. Vi hade exakt en bilstol från det grabbarna började förskolan till de blev fyra, när de gick över till bilkudde istället. Det låter mer som att folk är jävligt bekväma av sig och helst vill kunna parkera bilen utan att någonsin behöva gå.
Du låter äldre. Säkerheten och medvetenheten har gått framåt.
Gav bort bilstolen förra året när minstingen växt ur den, så du har fel. Bakåtvänd bilstol har man exakt så länge tills att ungarna växer ur den, sen sitter de framåtvända med, you guessed it, bilkudde eller en sådan där bältesstol som egentligen inte är säkrare än en bilkudde men den ser ju ut som om den vore det så att ängsliga mellanklassföräldrar betalar extra för en sådan istället.. Förklara gärna hur säkerheten och medvetenheten har gått framåt sedan dess, såvida du inte bara snackar skit.
Du glömde att man innan färd måste ägna 20 minuter till att inspektera fordonet för redan existerande skador och säkerställa att alla dessa är dokumenterade så att man slipper bli ersättningsskyldig.
Bilsamhället görs oss så oerhört sårbara. Många i Sverige tror jag skulle kunna tänka sig att stödja Putin om det är vad som krävs för fortsatt bilkörning.
Beskriv gärna hur alternativet ser ut.
Gäsp, ännu ett inlägg för att få alla missförstådda bilägande män att känna sig sedda. Det finns ett garage ni kan stå i, om det är för dyrt älskar ni inte er bil tillräckligt. ”Dyrt med garage” – på riktigt, det är ju inte ens marknadspriser än. Att anse att allmän platsmark ska vigas åt er privata livsstil att köra bil är förlegat, den stadsplanering ni kritiserar är mer jämställd. Jag förstår att det gör ont när man förlorar något men det är för att det varit en skev fördelning. Nej, låt den fria marknaden lösa parkering på fastighetsmark.
Precis. Låt den fria marknaden prissätta kollektivtrafik.
Alla skall betala vad de nyttjar.
Opps, det blev visst ingen kollektivtragik.
Jodå, på de lönsamma linjerna, med både bättre turtäthet och lägre pris. En stor buss som går tom de sista milen till Knäckebröhult kan man med fördel avveckla redan idag.
Det var tammtusan det pricksäkraste genmäle jag läst på länge. Bull’s eye, Rikki!
Jag håller nog inte med, bloggen levererar betydligt bättre dagligen? Faktumet består, stadsplaneringen är mer jämställd idag, gilla det eller inte.
Din mamma!
Har du faktiskt kollat själv vad sämre stadsplanering gör för jämställdheten, eller går du stenhårt på vad någon mediatränad vänster-politiker (läs MP) sagt?
Vad innebär mer jämställd i detta fall? Jämställd mellan kön, åldrar, inkomster? Jag tar ingen ställning men jag är nyfiken på vad jämställd innebär när det kommer till stadsplanering.
Kön. Jämställdheten skulle ökas med t.ex. feministisk snöröjning (de skottade och saltade (stora) cykelvägar långt innan bilvägar). Fungerade sådär.
Det är inte statens ansvar att tillhandahålla mark för att du ska kunna förvara din privata egendom. Det är varken ett krav eller en rättighet att äga en bil, men det är statens skyldighet att tillhandahålla kollektivtrafik till medborgarna, precis som gäller sjukvård, skola och annat som är nödvändigt.
Kollektivtrafik är inte statens skyldighet. Den går att ordna privat om man vill. Den är heller inte nödvändig. Särskilt inte om man har bil.
Med det argumentet är sjukvård inte heller statens skyldighet, då den går att ordna privat. Samma med utbildning. Varför inte brandförsvar och polisväsende också? Tänk så bra samhället kunde varit om du kunnat slippa betala skatt och själv välja vad du vill betala för utan att behöva tänka på någon annan?
Exakt, se på exempelvis Tyskland och Nederländerna. Just inre och yttre säkerhet i form av polis och militär är de enda två saker som är en stats själva existensberättigande. Allt annat som önskas kan i princip ordnas på olika sätt och ingen form är per definition bättre eller sämre. Och om du inte noterat det så är inga av de saker du nämner som statliga skyldigheter statliga. Det är regioner och kommuner som är ansvariga för dem.
Beror väl på prissättningen. Det är ju inte svårt att leda i bevis att det är bättre ekonomi med 50 personer i en buss än 50 personbilar med en gubbe i varje. Sen får var och en själv välja sitt transportmedel, men väljer man det dyra, ineffektiva, miljöförstörande är det ju rimligt att man får betala för det valet.
En gubbe i bil är miljövänligare än _en_ gubbe i buss.
Ja, helt klart.
Är inte det där ett konstigt cirkelargument. Visst, det är flest män som har bil, men det beror ju på att samhället varit ojämställt så till den milda grad att förrförra generationen kvinnor inte tagit körkort i samma utsträckning som lika gamla män. I och med att samhället faktiskt blivit jämställt har den skillnaden minskat. Och att den fortfarande syns beror inte på att kvinnor nyttjar bil mindre än män, utan på att de i större utsträckning sitter som passagerare än bakom ratten.
Så det där att det främjar jämställdheten med kassa bilkommunikationer är i det stora hela nys. I alla fall i Sverige, och så länge man inte menar att det är jämställt att alla får det mycket sämre.
Bifogar obligatorisk forskningsrapport så folk inte tro jag snyter fakta ur näsan, som andra debattörer:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675264/FULLTEXT01.pdf
47,5% av körkortinnehavare är kvinnor. Resten män, får man anta, givet att det inte finns någon övrig-kategori.
Eftersom det inte finns någon diskriminerande struktur som hindrar kvinnor från att ta körkort, så torde det handla om livsval. Att personer gör egna och fria val i livet är inte ojämställt.
Det där med parkeringsdesperation är rent generellt ett intressant fenomen. Imorse var det jag som gav mig in i konfrontation angående parkering. Men inte parkeringsplatser.
Utanför min dotters förskola finns en väl tilltagen parkering, som aldrig är fyllt mer än till två tredjedelar. Från den bortersta parkeringsrutan till ytterdörren är det ca 50 meter.
Trots det har två män i en blå V70 respektive svart v60 för vana att parkera precis utanför grinden, mitt i den vändplats som tydligt är X skyltad (förbjudet att stanna). Jag tröttnade nu slutligen på detta, som sker varje morgon, och sade dem mitt hjärtas mening. Till svar fick jag passivt aggressiva kommentarer om att de minsann har bråttom till jobbet, det är slask på vägen, och annat trams.
Mina generella slutsatser av detta anekdotiska exempel är att parkerande svenskar förlorar all karaktär blir ganska patetiska varelser. Vilket kan vara orsaken till beteendet bloggaren beskriver.
Knäck en lykta.
Vi har ett liknande problem då vi bor nära skolan om man genar över en yta och det är tydligt skyltat att det bara är trafik till adresser som får köra in på vår gata.
Många som stressar och kör för fort på en smal gata med dålig sikt. De orkar inte köra till skolan den riktiga vägen för det tar faktiskt 3-4 min längre.
Slutade med att en granne backade ut sin Navarra och stängde in några SUVar. Många svordomar.
De körde över gräsytan, genandes till aandra sidan, filmades och polisanmälan. Sedan spred sig ryktet.
Men det går i vågor. Alltid samma människor som tar sig friheter.
> Knäck en lykta.
Seriöst? Skall vi börja karva Z’n på alla Teslor också?
Förändring gör ont, har alltid gjort, kommer alltid att göra. Någon gång i framtiden kommer vi tycka att det är det är helt normala plågor. Kommer ihåg min ungdom när jag cyklade flera mil till kompisar och det inte var något konstigt. Idag verkar det helt vrickat att inte ta bilen i snön för 2 km. Går nog att skruva åt andra hållet om incitamenten är rätt, men fy satan vad ont det kommer att göra innan det blivit det nya normala. 🙂
Enig.
Känns lite som att cyklister är vana vid att acceptera olägenheten – regn, blåst och uppförsbackar, svettfläckar på skjortan när man kommer fram. Väljer man kollektivtrafik får man också acceptera olägenheten – gå upp en halvtimma tidigare, promenera 300 meter till hållplatsen, byta vid resecentrum, stå upp när bussen är full, förseningar och inställda turer.
Men nog RASAR många bilister så fort den hundraprocentiga bekvämligheten utmanas? Det ska finnas gott om parkering både hemma och på jobbet, det ska finnas gott om plats på vägarna, bensinen ska vara billig och gud nåde den cyklist som tvingar mig att trycka på bromspedalen …
Det är ju fantastiskt om vi kan konvertera personbilsytor i våra städer till andra användningsområden. Och ja: det kommer att innebära olägenhet för alla som tidigare alltid haft parkeringsplats utanför dörren.
Med tanke på att folkhemstanken sedan sisådär 100 år varit att komma bort från den tidens trångboddhet i städerna är det fascinerande att det finns de som tycks längta tillbaka till det tillståndet.
Kollektivtrafiken var en bärande bjälke i folkhemsbygget. Personbilsboomen kom på köpet.
Om personbilen fått styra all stadsplanering i Sverige hade vi ju haft det som vilken stad som helst i amerikanska mellanvästern. Ingen kollektivtrafik, inga trottoarer, omöjligt att ta sig ens några hundra meter utan bil, enorma vägar, enorma parkeringsplatser.
Ja, det var ju det som var idealet för partiet på 50 -60-talen, exemplifierat av bl.a. Hjalmar Mehr. Underlätta för trafiken eftersom bilen var frihet för folket.
Är bilburenheten i städerna i USA ditt livsstilsideal kan vi ”agree to disagree”, för det är ju en fråga om tycke och smak. Älskade personligen friheten att kunna ha allt på nära håll och röra mig utan bil, på den tiden jag bodde i stan. Och jag är för att låta ekonomin bestämma: de bostadsrättsägare i Valla som saknar parkeringsplatser får väl köpa upp och riva grannhuset om de tycker marken är värd mer som parkering?
Förlåt att jag kapar tråden, men här är ett citat ur en motion av Roland Bengtsson i Landskrona (S) från 1970. Så bilen kanske inte var en frälsargestalt i hela folkhemsrörelsen:
“Inte bara i vart land utan i hela den västerländska världen upplever den kollektiva trafiken en kris på grund av bilismens frammarsch. Från att ha haft en monopolställning ännu för 25 år sedan har kollektivtrafiken trots olika rationaliseringar i stort sett bara ”gått bakåt” sedan dess. Samtidigt som bilismen går framåt skövlas miljövärden och människoliv inte minst i våra städer. Stadsplanerare och kommunfolk efterlyser allt starkare en kollektivtrafik som kan minska behovet av kör- och parkeringsytor. En sådan trafik skulle också väsentligt minska riskerna för olyckor såväl under transport och promenad som cykling.
I dag står det fullt klart att ökad motorisering automatiskt betyder en antalsmässig minskning av främst bussresenärerna. Trots att folk vet att bilen är väsentligt dyrare redan ur privatekonomisk synvinkel tar man dagligen bilen även till och från arbetet. Man betalar gärna merkostnaden för den avsevärt bättre service som bilen ger. Vad som gör detta bilåkande till ett allvarligt problem är dock främst de merkostnader det förorsakar kommunerna och staten. Inte nog med att bilköerna stryper sig själva, de bidrar också till att ta död på busstrafiken.
Skall särskilt våra gamla stadskärnor byggas om för full motorisering, krävs sådana gatuvidgningar och parkeringsytor att nuvarande kärnor helt måste rivas och byggas om, bortsett från några få fall.”
Lösningen för stadskärnorna heter att stänga av del innersta kilometern för biltrafik och utanför ha rimligt med parkeringsplatser som kostar rimligt, säg 10krvper timme. Då parkerar nan bilen och går sista biten utan stress samtidigt som avgiften hör att parkeringsplatserna inte används som boendeparkering.
Rimligt. Tycker dock parkeringsavgiften och kollektivtrafiktaxan på något vis ska harmoniseras så att det blir attraktivt att ta bussen. Ju fler som väljer bussen desto mer plats blir det för alla som faktiskt måste ta bilen, både på vägar och parkeringsplatser.
Livsstilsideal vill jag inte kalla det, snarare en insikt om att det måste finnas alternativ och att var och en ska kunna välja efter egen livssituation utan att tvingas till det ena eller det andra.
70-talet var en brytningstid och jag erkänner förbehållslöst att jag är betongkramare snarare än trädkramare, i betydelsen att jag är för teknik, utveckling och valfrihet, samt mot flummig moralism. Jag präglades kort sagt av proggepokens företrädare till att bli deras motståndare. Hellre Hjalmar Mehr än Per Gahrton.
Jag är ju tvärtom, en utpräglad trädkramare :).
Och min poäng är att exemplet med mellanvästern är raka motsatsen motsatsen mot valfrihet. Där finns bara bilen, och du kan inte använda apostlahästarna ens korta sträckor. Sverige har ju i jämförelse med många andra länder många alternativ och fantastisk valfrihet – massor revs på 60-talet för att göra plats för bilismen, men samtidigt har folkhemmets kollektivtrafikvurm och något slags allmänt friskluftsideal (?) gjort att det också går bra att promenera, cykla och använda kollektivtrafik i alla svenska städer. Så är valfriheten ditt ideal måste ju svensk stadsplanering vara något du är jättestolt över?
Jag tycker också att bilen har sin plats, men jag tycker att den historiskt sett har varit för stor. Som sagt: samhällsekonomiskt är det ju självklart bättre med femtio personer i en buss en femtio bilar med en person i varje. Eller – om man nu ska ta Valla som exempel – bättre med två bostadshus på varsin tomt än ett bostadshus på den ena, och en parkeringsplats på den andra. Därmed inte sagt att bilarna ska förbjudas, men att ha bilen på ett parkeringshus ett par hundra meter bort är för mig en acceptabel olägenhet.
Som sagt finns det P-hus. 100 meter från KMC ligger P-huset Flustret. Nästan alltid nästan tomt. 300 meter bort ligger P-huset Aurora. Också nästan alltid mer än halvtomt. Om man inte förväntar sig att alltid kunna stå på gatan och gå max 10 meter tycks det mig svårt att påstå att bilar inte ska “få parkeras någonstans”.
Jag är glad att jag sällan är bilist, de som kör bil verkar inte vara kloka på något sätt.
Har du f ö fått något tips om *vems* Tesla som motiverade omsvängningen avs service?
Vem är PAMPEN
vem är pampen
vem är pampen vars Tesla är dö-öd?
(Var är pampen
var är pampen
var är pampen du trodde var rö-öd?)
Med tack till Imperiet. Och Gråben.
Gör ett studiebesök i Varberg för att visa hur det går att lösa parkeringsfrågan om den politiska viljan finns.
Passa på att besöka Asia Spa på Stadshotellet för att riktigt kunna meditera över hur olika syn det finns på bilar och parkeringar.
Japp. Men så ligger Varberg också i Halland och inte i det mellansvenska gnällbältet. Som boende i Kungsbacka märker jag skillnaden i mentalitet.
Det finns flera parkeringshus i innerstaden, så det brukar gå bra att ta bilen för att handla där.
Har åkt in i Vallastaden nån gång och min första tanke var -Fisförnäm medelklass.
Det finns gott om parkeringshus i Linköping som en ring runt stadskärnan.
förr kostade det 10kr att parkera där i 3 timmar.
På den tiden hinner man utföra sina ärenden, äta/fika och även gå och flanera på stan för att se om det är någon annan näringsidkare som kan behöva gynnas.
Numera kostar det mycket mera(20kr/tim?) då är det bättre att åka till Tornby och parkera gratis
Någorlunda bilfrihet hade kunnat fungera i Vallastaden. Om stadsdelen varit välplanerad i övrigt! Det är den inte. Anekdotiskt känner jag personligen många som är synnerligen kritiska till just Vallastaden som till på köpet är just stadsplanerare. /en som besökte i tjänsten under mässan
Inte så konstigt, Vallastaden är resterna av en bomässa för tiotalet år sedan, snarare än en planerad stadsdel. Tanken var tydligen att kunna visa upp så många olika konstiga hus som möjligt på vad som då var en fårhage.
Nja det där är definitivt inte sant. Det fanns en tydlig stadsbyggnadsvision och en utarbetad strategi för att uppnå denna. De “konstiga husen” var mer en bieffekt av att sätta ljuset på innovativa lösningar än ett självändamål. Det finns rent av en hel del intressanta lösningar gällande byggande och infrastruktur i Vallastaden. Det som däremot inte håller är stadsbyggnadsvisionen då den byggde på antaganden och idéer som många i branschen redan då såg som problematiska.
Ja det finns många edystra exempel på att politiker och verklighet skiljer sig drastiskt.
Regeringen Löfven hade som främsta vallöfte att skapa Europas lägsta arbetslöshet i Sverige.
Hur gick det?
“Torparglädjen” som Harry Martinson brukade kalla bilen.
Det är en rätt märklig ordning. Kommunerna gör det först svårt för människor att röra sig i städerna (förutom lattedrickarna som bor på samma gata och knuffar därmed ut all handel till köplador runtom städerna. Stadsgatorna blir öde och kriminaliteten frodas där.
Dessa köplador går bara att använda via bil eftersom det sällan finns lokaltrafik där och att det är en smula opraktiskt att åka buss från sagda köplada. Kombineras det då med att bostadsområden byggs för att man inte ska kunna ha bil utan cykla till de butiker som inte längre finns så kommer det inte bli jättebra.
Vem kunde ana. 🤷
Alltså det är ju verkligen inte “svårt för människor att röra sig i städerna”? Tvärtom hör ju svenska städer till toppskiktet i världen när det gäller mobilitet och valfrihet. Du kan köra bil, du har kollektivtrafik, du kan cykla, du kan promenera.
”Och i framtiden ska alla bilar vara miljövänliga elbilar, men inte få parkeras någonstans.”
Exakt skutmålet ör inte el-bil utan no-bil.
You will own nothing …
Så sant!
Bor i linköping och även om jag jobbar i mjärdevi, dvs gångavstånd till vallastaden så går det bort pga avsaknad av parkering.
Man kan ju inte ens storhandla bekvämt.
Gott om laddstolpar i parkeringshusen dock. Det är väl enda fördelen.
Detta med parkering och dess avgifter har det gått någon slags inflation i. Idag kostar det pengar att stå på minsta lilla grusplan. Vad tog dom billiga parkeringar na vägen?