Jag råkade idag stå parkerad på en arbetsplatsparkering, intill ett nybyggt bostadsområde i en större svensk stad. Då Teslan inte stängde av lamporna blev jag därmed trakasserad av lokalbefolkningen som desperat underade om jag inte skulle flytta på mig, så de kunde parkera på arbetsplatsens parkeringar. Vilket väcker lite frågor kring dessa nya parkeringslösa bostadsområden och den desperation som den bilägande medelklassen uppvisar – de som har råd med dessa bostäder kör bil ifrån det fd industriområdet med klen tillgång till kollektivtrafik.
Två tredjedelar av alla bilar på arbetsplatsparkeringen var täckta av snö efter nattens snöfall, och tillhörde alltså inte de som faktiskt var där och jobbade, utan stod permanent parkerade vid den arbetsplatsen, som ligger i ett industriområde, intill vilket det gjorts en större exploatering med nya lägenheter i mångmiljonklassen.
Men några parkeringar har det inte byggts. Det finns ett P-hus med höga avgifter i utkanten av området, men annars är det bilfritt och gångvägar inne bland husen.
Då jag hittade en parkering innan 17 så satte jag mig och väntade på att genomföra mitt uppdrag, medan bil efter bil desperat cirkulerade på parkeringen med start från ca 17:00. Inte mindre än två i lokalbefolkningen gick ut och frågade om jag skulle köra iväg snart, eftersom Teslans belysning inte stängde ner sig så länge jag satt kvar. Den siste av dem var väldigt övertygande, så jag flyttade på mig och fulparkerade framför några av bilarna med 20 cm i snö över.
Verkar vara en lysande idé att bygga bostäder i utkanten av en större stad, i ett område som saknar bra kollektivtrafik, och inte bygga några parkeringar.
Och ärligt talat – köper man bostäder i den prisklassen har man två tjänstemannajobb. Att bägge har en arbetsplats inom gångavstånd eller med bra kollektivtrafik, när alternativet är att bara hoppa ut på ringleden och köra direkt till jobbet, är osannolikt. Så det är bilar som gäller.
Men också många av de där långtidsparkerade snötäckta bilarna.
Det är liksom inte ungdomar med cykel som köper lägenheter för tre miljoner kronor.
Undrar vad de som faktiskt jobbar på platsen tycker om att deras parkering alltid är full av lokalbefolkningens bilar? Det krävdes inte P-tillstånd, även om det är tydligt uppskyltat med arbetsplatsens namn vid infarten och inget annat.
Ironiskt nog finns det flera hektar stora outnyttjade platta grönytor runt platsen, som kostar pengar i form av klippning. Men de ska väl exploateras de också. För mer bostäder. Utan parkeringsplatser.
Tillägg: Jag berättar onsdag kväll var detta var någonstans, men kan om det inte är ett offentligt framträdande som bekant inte rapportera var jag är i realtid längre på grund av anledningar.
106 kommentarer
Vi får skynda på de tekniska framstegen så man kan parkera sin flygfarkost på taket.
Min förutseende granne byggde ut altanen till helikopterplatta. Får väl se var det hela landar.
Stadsplanerare och politiker är så fast i sin utopistiska och bilhatande ideologi att de inte inser att bilen kommer att finnas med oss lpngt in i framtiden, om än förhoppnimgsvis i all mer miljövänliga former.
Ja, även om MP får igenom sin framtidsdröm måste vi ju ha plats för häststallarna och droskorna. För behovet av individuella transportmedel kommer ju aldrig försvinna.
Hästar tar mer plats att parkera än bilar 😉
Kanske därför man sparat gräsmattorna, framtida betesmarker…
Det finns väldigt underhållande – och skrämmande – läsning om den “Stora gödselkrisen 1894” i denna länk.
Hoppas MP räknat med detta när vi går mot en ekonomi i samma storlek som Georgien
Tja, var och en blir salig på sin tro, men att tro att stadsplanerare och politiker generellt är bilhatare är bara löjligt.
Nej, bara dina polare inom SVMPC.
De andra är fullt normala.
Jaja, dröm vidare du. Det finns väl möjligtvis någon enstaka extremist som vill bli av med bilar helt. Men de flesta har full koll på att bilar inte är lösningen på allt, vilket vissa andra extremister verkar tro.
Har aldrig mött en miljöpartist som inte varit negativ till biltrafik. Jag har mött en del.
Bilar är den enda realistiska lösningen för boende på landet, utanför kollektivtrafiken.
I städer är det en annan sak men kollektivtrafiken är ändå felaktigt utformad av rent hata-människor-i-sin-vardag.
Utomlands finns tex park n ride. Det lyser med sin frånvaro och Sverige eftersom här skall alla klossar ner i samma hål oavsett form.
Ja, egentligen kan jag inte veta hur många som är övertygade bilhatare och hur många som bara jamsar med för att de är för fega eller likgiltiga för att konfrontera antibilisterna. De som öppet försvarar bilen i en stad som Stockholm är i alla fall så få att MP får härja fritt på Trafikkontoret. I MP:s framtid kommer alla att cykla, men alla kan inte cykla och alla transporter passar inte för cyklar. Dessutom behöver inte framtiden bilar vara stora miljöskurkar, utvecklingen går framåt.
Och inte alla kan köra bil, så vi måste ha alternativ, och i en storstad som Stockholm går det inte att få plats med alla som vill ha bilar heller. Därför behöver man fixa alternativ, så att de som måste ta bilen har möjlighet att göra det
Man kan lämna stan.
På sina sällsynta återbesök kan man sen (LEX Cornubot) tvärnita och vända på Hornsgatan vid dubbförbudet. Helst i mynningen till Södertunneln, det biter bra.
Högre kommunalskatt är bara det pris man får betala liksom.
DH är pyskopaten från Flen, får som han vill.
Välkommen att flytta till Gällivare, bilälskande och cykelhatandets kommun 🙂
Int var det därifrån han röret Eriksson (MP) var, väl? Han som måst ha SUV på Östermalm.
Till Peter Erikssons försvar ( jag gissar det var han du syftade på) så var han från Kalix. Närmare bestämt Veniksel, en liten håla på typ 2-3 hushåll i Norrbottens inland med ca en halvmil grusväg till landsvägen, och där det är fullt befogat att köra Hyundai Santa Fe.
Däremot tyckte han att SUV:ar skulle straffbeskattas, något som Mp också drev igenom så småningom i och med Bonus-Malusskatten. Som nu Tidölaget omvandlat till Malus-Malusskatten.
Känns lite som att cyklister får acceptera olägenheten – regn, blåst och uppförsbackar, svettfläckar på skjortan när man kommer fram. Väljer man kollektivtrafik får man också acceptera olägenheten – gå upp en halvtimma tidigare, promenera 300 meter till hållplatsen, byta vid resecentrum, stå upp när bussen är full, förseningar och inställda turer. Men nog RASAR många bilister så fort den hundraprocentiga bekvämligheten utmanas? Det ska finnas gott om parkering både hemma och på jobbet, det ska finnas gott om plats på vägarna, bensinen ska vara billig och gud nåde den cyklist som tvingar mig att trycka på bromspedalen …
Där jag bor i stockholm så har hyresvärden tagit bort ca 30% P-platser på grund av att rabiata grannar har klagat på att bilar stått utanför just deras hus. Det har lett till att alla efter jobbet åker runt i cirklar och letar platser i området. Det har inte blivit bättre, det har inte blivit trevligare eller säkrare. Det har blivit sämre. Det fina i kråksången är att vi fortfarande betalar lika mycket…
Medans det inte byggs några parkeringsplatser i nybyggda områden så tar man bort p-platserna i befintliga områden, och går det så bygger man gärna nya bostadshus på de gamla p-platserna. S.k. förtätning.
Inte långt från där jag bor har man gjort så. Anledningen? För låg beläggning av p-platser, så då kunde man ju lika gärna passa på att använda marken till något bättre än en tom asfaltsyta.
Eller så gör de som i mitt område, stänger sopnedkasten och bygger ett “återvinningshus” på parkeringen. Så nu behöver vi gå ut på gården och vada genom snön (som givetvis inte röjs förrän tidigast tre dagar efter snöfallet) för att lägga allt i femtielva olika lådor. En gång i veckan kommer sedan sopbilen och tömmer alla lådor i samma utrymme.
Fattas bara att nästa steg blir återinförande av utedass. Hej 30-talet, konceptet med statarlängor är tillbaka.
Det vore helt okej att bygga lägenheter utan full täckning gällande p-platser, under förutsättning att det finns välfungerande alternativ till bil. I området jag bor, finns det inte lika många p-platser som det finns bostäder, men då är det 4 km in till mitten av tätorten, med bussar som går hyfsat frekvent (en buss var tolfte minut får väl vara acceptabelt om man inte bor i typ Paris eller annan mindre metropol), och självklart finns det bra (ur svenskt perspektiv) cykelvägar.
Fast alla kan inte ha centrum som arbetsplats.
Absolut sant, men eftersom jag bor i en relativt liten stad, så är det från där jag bor nästintill gångavstånd till två större områden med arbetsplatser, samt tre km till annat, och runt 6 km till en av de största företagen i stan (kanske lite långt för de flesta att cykla dock, även om jag nog skulle klara det).
Men alla bor inte i en relativt liten stad.
Problemet med er miljöpartister är att ni utgår alltid från att alla klossar passar i samma hål, oavsett vilken färg de har, så länge de är regnbågsfärgade spelar formen ingen roll.
Bankar man tillräckligt hårt passerar de genom oavsett.
Förstår vad du menar, men du mixade nog semaforerna lite där, Rikki 😉
Nope, miljöpartister gillar klossar i alla färger, gärna regnbågens. Problemet är att när klossarna kräver hål efter form , dvs ställer krav så bankar man ner dem i det hål miljöpartisten vill de skall ner i..
Aha. 🕯
Noterar att du inte lyckas läsa vad man skriver, utan går på med dina egna villfarelser.
Samma problem på min nuvarande arbetsplats. Folk i parkeringsbristområdena runt om ställde sina bilar på vår gratisparkering.
Resultatet? Gratisparkeringarna är numera betalparkeringar istället och vi får åter igen plats att parkera.
En observation ifrån BRFen i pendlingsort är att bilägandet under krisen definitivt har minskat. Numera finns det många lediga parkeringsplatser och garage i föreningen och efterfrågan på de få laddplatser vi har även dom har minskat.
Samma i en av centralorterna här i Roslagen.
Byggs extremt få parkeringar och man vill gärna bebygga i “stadsbebyggelse” som härmar sthlm med innergårdar och fasad som livar med trottoaren.
Lokala företagen har nu börjat införa besöksparkering med nån av parkeringsapparna då det annars inte finns parkeringar för besökare.
Jag var besök i området och det var kaos där vid 17-tiden. Parkerade på en väldigt praktiskt plats vid en ingång och det onda ögat som jag fick av de som körde förbi medans jag gjorde mig i ordning var episkt.
Här i Roslagen är det dessutom inte sällan så att enda fungerande lokaltrafiken går till eller från Sthlm. Den korsande trafiken är av karaktären mjölbuss/sightseeing. Så ska man på något sätt njuta av att bo lite perifert så är det bilar som gäller.
Det som förvånade var att hyrorna ändå var relativt ok. 12.000 för en nybygd 4-rumare.
Men som sagt. Lösningen är för många att “outsåsa” parkeringen till easypark med flera. De hanterar även “p-skivor” i form av gratisparkering.
Fick ett sånt där ont öga i en regional stad i Mellannorrland för många år sen när jag släppte av en åldrig tant framför hennes port. Kom där en gårdskarl och gjorde väsen om P-förbud.
Men DÅ kom där en gammal god gubbe som varit på besök hos barna, talade och sade:
HÖRRÖDU, ta och täpp igen den där kloaken du har i ansiktet!
Problem solved.
Skiljer sig på olika delar av landet är väl kommun politiken som sätter normvärdena för antal p-platser.
Jag hade för mig att Sthlm ett tag hade max 0,47 per lägenhet och att detta va ett visst nyblivet språkrör som drev på hittade inte det nu precis dock.
Vad man däremot hittade va ett antal artiklar där många I fastightsbyggarsvängen I Sthlm va emot att bygga parkeringar alls 8-15 år bak i tiden, för dyrt.
https://fastighetstidningen.se/pa-vag-mot-en-normfri-parkering/
När du säger att det skiljer sig över landet. Har du några exempel på motsatsen?
Exploatörerna vill nog helst inte bygga parkeringar alls. Så att man aviker från normtalet är för att man inte alls vill bygga några parkeringar
Jag kan inte uttala mig om 0,47 men du menar nog “min” inte “max”.
Bilar står ju mest still ändå, så några platser för en bilpool så är det löst.
Folk vill inte ha bilpool.
Då får man väl tvinga dem skulle Daniel Hellden svarat.
Kör alla runt hela dygnet jagande P-plats behövs ingen P-plats alls. Columbi ägg!
Helt korrekt. Volvo Sunfleet är väl den enda som var nära att lyckas. Och sen slog de sönder den med att få hybris.
De bolag som försökt med bilpooler i Sthlm har bränt hundratals miljoner. Och då var bilpoolerna i princip ennart tillgängliga mitt i smeten.
Kan man inte få “delade” bilar att gå bra där det bor en miljon på en liten ytan. Då bör man förstå att kunderna inte finns.
Bilpoolen är bilvärldens vindkraftverk.
Alla vill ha bilarna samtidigt. Och då har Tage redan tagit den för att frakta sina tagetes.
Tage, the Lån Ranger.
TaGe heter såklart kommunala bytesmarknaden i Götet.
Bilpooler är bra, under förutsättning att man kan ta sig till jobbet utan bil. För mig funkar det utmärkt, de få gånger jag behöver en bil kan jag enkelt hyra en från bilpoolen. Kostar visserligen 110 kr per timme, plus kilometertaxa, men det blir fortfarande väldigt mycket billigare än att äga en egen bil.
Nyttjar jag bilpool oftare finns det nog abonnemang som får ner kostnaden något, men eftersom jag nyttjat bilpool mindre än en handfull gånger förra året, så bryr jag mig inte riktigt.
Men i sammanhanget är du blott en anekdot, varken mer eller mindre än någon annan anekdot. Och det är i sig en anledning att alternativ måste få finnas.
I Linköping byggdes det en ny stadsdel för 7 år sedan, Vallastaden. Den var visionär och skulle vara bilfri, i alla fall skulle man inte behöva ha egen bil. Det fanns några få 15 minutersparkeringsplatser och ett parkeringshus som kostar 100 kr per dygn. Runt omkring fanns det flera ställen där man kunde stå gratis (universitet och arbetsplatser). En efter en blev de avgiftsbelagda. De är fortfarande billigare än de två p-husen, du kan nu stå ett dygn för 20 kr.
Men går det inte att klara sig utan bil? Jo, visst går det, men samhället bygger på att du har en bil eller väldigt gott om tid. Dessutom så ska det ju återvinnas och alla återvinningscentraler jag känner till i Linköping behöver man bil för att komma till…
Från början fanns Volvos bilpool i stadsdelen och den fasta avgiften var förbetald i fem år. Efter tre år höjdes priserna dramatiskt och samma sak hände igen för något år sedan.
Var i Valla för decennier sen för att en ung släkting ville hälsa på en stilig avelshäst. Minns inga problem att parkera då. Finns hästarna kvar? Alltså inte just den kanske, men tänk stallet i stället.
Där trodde jag du skrev en metafor, men du menade alltså faktiskt en häst, fyra ben, inte tre.
Leedes Boy tror jag han hette, en New Forest-ponny.
Valla-stallet finns kvar. Men det är en bit ifrån Vallastaden.
Namnet på stadsdelen Valla (där Vallastaden, stallet, universitetet et.c. ligger) har fått sitt namn från Valla gård som låg här förut, med anor från 1300-talet.
Valla och Vallastaden är två olika områden nära varandra. Det senare är enbart ett skrytbygge som uppstod p.g.a. någon husmässa för tiotalet år sedan.
Men de byggde ett jätte-parkeringshus vid Linkebodas simhall, som har nominerats till Sveriges fulaste hus (otydlig syftning. Men jag tror faktiskt att båda har varit nominerade).
Visserligen verkar de flesta bostadsbyggen på den platsen vara stoppade så det står väl tomt. Men i genomsnitt borde parkeringsbehovet i den stan jämna ut sig 😉
Byggbolagen slipper bygga parkeringsplatser urbant om de ser till att det finns cykelparkering och bilpool. Kostnaderna hålls nere. Lägenheterna säljs till godtrogna som inte inser problemet eftersom de hittade en parkeringsplats (t.ex. på nämnda arbetsplatsparkering) på visningen till samma pris som om parkering hade funnits. Så småningom införs p-avgift 24/7. Bilägarna gråter ut i tidningen, skaffar en elsparkcykel och parkerar sen gratis i ett äldre bostadsområde nån kilometer hemifrån. Politikerna inför nu boendeparkering där eftersom både de boende och räddningstjänsten klagar över framkomligheten. De där boende som hade två bilar, men bara får boendeparkering för en gråter ut i tidningen, skaffar en elsparkcykel och flyttar problemet några kvarter bort varpå historien upprepar sig.
Spaning från mellanstor svensk stad:
Är det inte ofta just bland dom där parkeringsplats hatande bil antagonisterna som man stöter på vurmandet för stadskärnan, den håller på att dö ut! Allt flyttar till köpcentrumet utanför stan! Det är inget liv och rörelse, buhu, snyft.
Undrar varför brukar jag tänka men inte säga.
Spaning från en annan mellanstor svensk stad: Exakt samma diskussion. Men också ett par tre halvfulla parkeringshus stadsnära. Där verkar gränsen gå för många. Vid köpcentret är det gratis parkering på en jättelik yta som inte skulle vara så kul att ha stadsnära. Tillsammans med ett bättre utbud blir det en vinnande mix.
Det låter som pendlings ortren Knivsta som ett tag hade p-normen 0,3.
En trend jag sett där man bygger flerfamiljshus i villa områden är att lgh människorna parkerar gratis framför villorna vilket skapar en del otrygghet med bla hur synliga barn är i trafiken pga parkerade bilar, ökad trafik i barnrika områden som inte är designade för det. Knepig framkomlighet för bla räddningstjänsten, frekvent/aggresiv användning av privata uppfarter som vändzon.
Konsekvenserna på söröjningen ska vi inte tala om.
God stämning blir det inte när lugna villa gator blir parkering och genomfart.
Det låter som att det var dåligt reglerade gator i villaområdet? Besökare kan få stå i 2-3h, alla boende kan parkera på sina egna tomter. På så sätt försvinner all boendeparkering från grannområden.
Som man bäddar får man ligga. Lägenhetsköparna såg antagligen den dåliga kollektivtrafiken i området bara som en fördel, för att slippa “fel” sorts folk. Jämför med den “vita flykten” i staterna. Det var i denna anda som det påstått kollektivtrafikvänliga “Miljöpartiet” de Gröna torpederade planerna på en utbyggnad av tunnelbanan till Täby i början av åttitalet.
Dä ä gött o slippa bli.😛
Är du säker på att det var brist på parkeringsplatser?
Min (professionella) erfarenhet från storstäder är att många bostadsområden har outhyrda p-platser på fastighetsmark (i garage under mark, eller i p-hus), men att kommunen sen missar att reglera gatuparkeringen vilket möjliggör att man kan stå gratis över natten. Det skapar ett beteende där många bilar cirklar runt och letar gratis p-plats.
Så det är egentligen en brist på gratis parkeringsplatser.
Sen finns det såklart flera områden som inte är välplanerade, där det kan behövas fler p-platser. Ville bara belysa att det är ett genuint existerande problem i stor skala att mångmiljonanläggningar för parkering står outhyrda i nybyggda fastigheter, pga kommunen även erbjuder gratis parkering på nätterna. Det senaste jag stötte på var i [anonymiserad liten kommun] i utkanten av Stockholmsregionen, men även flaggskeppet Norra Djurgårdsstaden i Stockholm lider av det problemet.
Sen finns det en märklig trend att nybyggen inte får garage under husen. Istället bli det parkeringshus som “alla” tycker att de har långt till.
Låghus- och radhusförorterna från 60-70 talen var inte helt korkade. Stora bilfria innergårdar och en massa parkeringar/garage utanför. Men folk brukar tycka att det är jobbigt och otryggt att gå så långt från parkeringen. Det är svårt att få den ekvationen att gå ihop (bilfria lekytor till ungarna nära bostaden, men nära till bilen för mamma och pappa)
Garaget ska sitta ihop med bostadshuset så att man slipper ta på sig regnkläder när man åker till jobbet.
Närmaste parkeringsplatsen jag kunde hyra ligger 500m bort. Det är bara att gå några minuter tidigare när man ska nånstans, eller så åker man hjul dit på 1½ minut. Inga problem liksom.
På tal om arbetsplatsparkeringar. Det råder det inte direkt inflation i.
Tacka gudarna för halvt avlägsen men ändå stadsnära storindustri som har vettet att smälla upp rejäla asfaltsplättar för arbetande och besökare. Det värsta som finns är stora finföretag inne i stadskärnor som inte ens kan erbjuda en rekommendation om var man lämpligen parkerar i närheten.
Bilhatet gör att man nu vill komma åt dessa gratis arbetsplatsparkeringsr med en kommunal parkeringsskatt.
Många tror att p-talet är en maxgräns, där kommunen förbjuder parkeringsplatser i nya bostadsområden. Men tvärtom anger p-talet det minsta antalet p-platser fastigheten ska ha dividerat med antal lägenheter. Det är alltså fritt fram för byggherren att bygga källargarage med två p-platser per lägenhet. Problemet är att folk i allmänhet inte är beredda att betala vad en p-plats kostar i större tätort. Istället gnölar de om att kommunen ska tillfredsställa deras parkeringsbehov gratis eller kraftigt subventionerat, på övriga skattebetalares bekostnad.
RoboStaxi är lösningen på hållbar mobilitet, billig kollektivtrafik dörr-till-dörr, helst med egen hytt som i min patenterade CabiBUS. Mindre trafik, mindre behov av parkeringsplatser, alla bostäder och arbetsplatser får nära till kollektivtrafik. Jag var i Oslo förra veckan och såg första visningen i Europa av en Robotaxi, den som Waymo (Google) beställt 10 000 av. http://www.RoboStaxi.com
Jo det är vad miljövänstern drömmer om, du är beroende av någon annan.
Skall vi gissa att drnna lösning inte blir helt gratis?
Sedan kör vi social credit på det så din tillgång till mobilitet stoppas om du har fel åsikter.
Sannolikt blir det alldeles för dyrt men kan naturligtvis ha en framtid i vissa nischer. Att åka reguljär taxi idag kostar 300-400 kr/mil och personalkostnaden inom taxibranschen utgör nånstans runt 60-70% av omsättningen men räknar man bort det återstår fortfarande 100-150 kr/mil. Ja, minst det eftersom RoboStaxi sannolikt inte är helt befriad från personalkostnader.
Bilkörning är en okvalificerad gör-det-själv-syssla som alla (nästan alla) kan utföra själv och givet gällande skattekilar är det väldigt svårt att få ekonomi i ett leja ut det till någon annan.
LW
“Jag råkade idag stå parkerad på en arbetsplatsparkering, intill ett nybyggt bostadsområde i en större svensk stad.”
–
Kanske Trollhättan?
I mina hemtrakter har de nybyggda flerbostadshusen eget parkeringsgarage i källarplan och där inne finns laddningstolpar för el-bil. Ändå ligger dessa bostäder på enkelt gångavstånd till tåg och buss. Fast vi i söder är kanske mer lika Texas än Stockholm. Många kör bil här.
@HEAVYART
Vettigt, men tyvärr inte standard idag. Man kan ju tycka att det borde löna sig att använda underjorden och markplan mot gatan till annat än bostäder (om man inte ligger där det går att hyra ut som kommersiella lokaler). Det är sällan de mest efterfrågade bostadsvåningarna. Eller helt enkelt låta garaget ligga under gården (med jordlager ovanför). Det är inte gratis att gräva och bygga betong. Men kvaliteten på flerbostadshusets gård borde vara högre ju mindre yta man slösar på parkeringar ovan jord. Sen har man ett billigt skyddsrum som inte behöver bära ett hus också.
Rimlig gissning, John2022.
John2022 – inget släktskap med John5?
Ska man bygga bostäder där huskropparna skiljs av trottoar + parkering + väg + parkering + trottoar blir husdensiteten lägre = dåligt.
Vill man få in fler säljbara bostäder per m2 så bygger man husen väldigt tätt och struntar i parkeringar, sedan använder man buzzwords som “barnvänligt” och “klimatsmart” i reklamen.
För att blidka medelklassens bilägare säger man samtidigt att det finns gott om närbelägna parkeringar i ett P hus som dock visar sig kosta bra mycket mer än vad boendeparkering (som det i princip är) brukar göra.
Se Hyllie i Malmö som ett exempel.
Även Vinsta-Vällingby.
Själva bor vi i villa med dubbelgarage och gårdsplan ute i förorten. Inga problem att ta emot bilburna besökare. Värre är det förstås när vi ska besöka andra som betalat lika mycket som vi för klubbmedlemskap i brf:er utan parkering. Nödlösningen brukar vara att parkera på en närbutiks kundparkering och sedan flytta runt bilen en gång i timmen. Gäller att ha koll på klockan vid middagsbordet. Brukar bli 2-3 flyttar under ett besök. Visst låter det roligt?
Byt bekanta.
Sådana kan man inte umgås med.
Seriöst, det är väl dagens I landsproblem?
Ni har köpt med en present för 200kr men kan inte betala några tior för en parkering?
Problemet är att det inte finns någon ledig parkeringsplats även om du vill betala. Blir till att köra runt kvarteret i cirklar likt alla andra. Eller så låtsas du vara kund på matbutiken.
Men för all del. Det går ju att åka kommunalt cirka 70 minuter enkel väg istället för att ta bilen och nå resmålet på 15 minuter.
Problemet är inte parkeringskostnaden, problemet är att där inte finns några.
Så är det. Resultatet när giriga byggherrar vill maxa bostäder/markyta i symbios med bilhatande hipsters på stadsbyggnadskontoren.
När jag lämnar ytterdörren vill jag plätta med gaspedalen, göra mitt ärende så fort som möjligt. Vara hemma igen inom en timme med livets nödtorft. Jag vill definitivt inte sitta på en buss/tåg i flera timmar kånkandes med plastpåsar.
Haha, ja. Övergången till el-bil var ju ändå bara tänkt som ett mellansteg till no-bil.
Alla större städer jobbar ju numera efter den lite kända C40-agenda (https://www.c40.org/), dvs inga privatbilar längre. Ingen kött förresten heller.
Låter som värsta WEF-spinoff, men är dessvärre på riktigt.
Jag kollade sajten och konstaterade att solen alltid skiner i bilderna. Tycker vi lägger c40 högkvarter i Stockholm så kan de anställda vara bosatta i Botkyrka och cykla till jobbet.
Om du tycker att det är svårt att parkera din bil, flytta någon annanstans alternativt sälj den. Sluta upp med att gnälla när du inte hittar parkering överallt.
Det är ett förlegat sätt att tänka att bilens rätt att vara är självklar. En majoritet av Sveriges befolkning äger inte bil, ni är en minoritet som höra bra.
Precis som allting runt omkring er är det dags att börja utvecklas.
Bilen har sin plats fortfarande så ni behöver inte vara rädda, men den är inte det självklara valet och den ska inte behöva vara det för den majoritet som inte äger en bil.
När jag bodde i Kina hade de en lösning, en Arne av lågbetalda servicearbetare som levererar din grejer på elmoped. Vill vi ha ett sådant samhälle? Sedan var befolkningsdensiteten lite högre än i Sverige.
I vissa fall duger det utmärkt med moped eller en mindre lastbil, allt behöver inte levereras med 12 meter lastbil. Det är väldigt vanligt även i Europa, man behöver inte peka på diktaturen Kina.
Fem miljoner personbilar i trafik är i det närmsta som halva befolkningen, det är lite missvisande att kalla det minoritet.
Med över 10 miljoner invånare så blir det att en majoritet inte äger en bil, lägg därtill att det troligtvis finns individer som äger flera. Så gilla det eller inte, men sant är det iaf.
Fast om man räknar hushåll som har bil så är det en klar majoritet. Vet inte om själva ägandeskapet är det viktigaste. Vill du ha en majoritet som inte alls har tillgång till bil så får du nog gå till centrala storstäder eller riktigt fattiga förorter.
https://www.spacescape.se/stora-skillnader-i-bilinnehav-i-stockholm-goteborg-och-uppsala/
Visst kan man argumentera för att det bara är en minoritet som KÖR bil. Men det är knappast en majoritet som inte åker med.
Sen kan man tycka vad man vill om föräldrar som skjutsar ätterläggen till skolan och samtidigt gnäller över att det är för mycket trafik vid skolan…
Du är med på att den länk du la till är en av de största förespråkarna för bilfria städer? Läs gärna allt de har på hemsidan, det är superintressant och helt i tiden.
Visst. Men undrar om inte en majoritet av *familjerna* i Sverige äger en bil?
Det ändrar inte det faktum att 1,1 personer sitter i varje bil och att de flesta resor sker till fot, med cykel eller kollektivtrafik. Sedan finns det så klart situationer då bilen är bäst. Men det är också ett arv från 50 år med ”bilen först” planering. Bara för att det är enklast är det inte mest önskvärt.
Avundsjukan och missunnsamheten has entered the chat.
Målmedveten stadsplanering skulle jag kalla det.
Varför är det bra med en obekväm tillvaro?
Du sätter fingret på ett problem som finns i storstadsregionerna. Massa bostäder byggs men ingen ska kunna parkera närmare än en kilometer från sitt hus.
Kollektivtrafiken är inte och kommer aldrig kunna ersätta friheten och möjligheterna med bilen.
Varför bygger man parkeringshus i samband med nya stadsdelar? Då kommer ju bilarna bort från stadsbilden fast dess fördelar bevaras?
Hade man byggt parkeringshus hade det varit lugnt. När man inte gör det i sin iver att hålla nere kostnaderna (dvs maximera sin vinst, folk betalar lika mycket iaf) blir det problem i villaområdet 1km bort där det (än så länge) är fri parkering. Möjlighet till boendeparkering på gatan finns inte för hus byggda efter 1970 i Malmö. När boendeparkering införs pga trycket från nybyggda angränsande områden ges det bara till ett fordon per bostad så att det i nästa oreglerade område utöver gratisparkerarna från nybyggena även trycks in andrabilarna från det nyinstiftade boendeparkeringsområdet.
Folket har ju röstat för att avskaffa bilen i kommunerna och på riksnivå.
En röst på S ger ju automatiskt MP mandat över biltrafiken.
Skyll er själva MP-romantiker!
Fast i fallet stockholm så gav ju en röst på M också en röst på MP?
Riktigt lurigt.
Alla ❤️ dag idag så investera en slant i ditt förhållande och en stor slant till de som kämpar för oss i Ukraina
Helt rätt!!!
Det som har slagit mig de senaste åren. Är den totala avsaknaden av att kunna se en helhet i trafiken det måste fungera för alla gående,cyklister och större fordon.
Jag besöker emellanåt Uppsala Akademiska Sjukhus avd 100, det senaste bygget på UAS. Mängder med cykel ställ med hög beläggning vilket är bra. Men ingen möjlighet att enkelt vända sin bil för att slippa köra ut vi en smal väg igenom sjukhusområdet och göra. Om någon tänkt på helheten skulle det fungerat för alla som ska till avd100.
Finns tillfällen då jag tror att ölen är för billig på student kårerna. Kan det vara så att det sunda förnuftet sups bort?
Eller finns det någon annan anledning till att de som planerar inte kan se helheten?
Har inte varit i Uppsala på länge. Men precis som i andra delar av landet är det väl ett sjukhus som har vuxit eftersom.
Det finns säkert ett jättebra plan från 60/70-talet där en gigantisk expansion var planerad i detalj. Sen drabbades vi av industrikrisen, sjukhusen skulle styras mot öppenvård osv. Så av 70-talets planer bidde det en tumme.
Sen på 80/90/2000 talen så fick man sen panikbygga en xxxx, yyy, zzz avdelning i nya låghus istället för jättehusen som planerades på 70-talet. Och någonstans där havererade alla trafikplaner.
Sen lägger man på något 2010-bygge för att den slutenvård som finns kvar skall kunna bedrivas smittfritt i enkelrum och kaoset är på riktigt.
Så det finns säkert planerings-ambition. Men det är en verksamhet där planer alltid får vika ner sig för någon lågkonjunktur eller Bråttom-bråttom när det finns pengar.
UAS som helhet är väldigt många hus som hänger ihop. Det som stör mig är att dom som planerat inte lyckades få till den sista touchen utan för det senast byggda huset.
Skulle ha varit plats för av och påstigning vid entrén gärna under tak. Mycket trevligare för patienter som transporteras liggande eller rullstolsbundna. En möjlighet att vända runt med bilar och taxibussar nu vänder bussarna på gatan med två omtag blir trafiken blockerad vid varje vändning. Det finns plats att bygga något sådant, men det var det ingen som tänkte på vid planeringen, oj åker patienterna bil till cancer behandlingen.
Känns som att dom som står för trafikplaneringen inte förstår helheten.