Fackförbundet IF Metall varslar om strejk hos Teslas verkstäder, eftersom det amerikanska bolaget inte vill teckna kollektivavtal. Oklart är hur många av de anställda som är medlemmar i IF Metall och om Teslas verkstäder ska sättas i blockad av facket om man inte når en överenskommelse men icke anslutna anställda fortsätter jobba? Teslas verkstäder är också utlämningsplatser av nya bilar, och verkstadspersonalen hanterar även en del av leveransprocessen, så nybilsleveranser kan komma att stoppas.
Tesla kontrollerar hela ägandekedjan av sina bilar, inklusive att man agerar återförsäljgare och verkstad, men saknar tydligen kollektivavtal med IF Metall, som nu varslar om strejk. Tesla betalar lägre löner än genomsnittet enligt Motorbranschavtalet, det saknas omställningsstöd, försäkringar via Fora, inte garanterade årliga löneökningar, ingen möjlighet till deltidspension eller arbetstidsförkortning.
Teslas verkstäder är också utlämningsplatser för nya bilar, och verkstadspersonalen hanterar därmed även delar av leveransprocessen som mottagning och färdigställande av bilarna.
Alltså komer Teslas leveranser av nybilar att drabbas. Om Tesla vägrar samarbeta och anställda inte är medlemmar och inte tas ut i strejk återstår förstås blockad mot anläggningarna och det kommer definitivt sätta stopp för billeveranserna.
Som tur är kräver ju inte teslor regelbunden service, men går något fel på någon av landets tiotusentals Teslabilar under strejken blir det trist, plus att det blir leveransstopp.
I övrigt borde Tesla släppa monopolet på service och börja licensiera ut service och reparationer. Man är för stora och inte bara ett nischmärke för folk med alldeles för mycket pengar längre. Som det redan är är det både väntetider och ofta långa sträckor till service om man inte bor i rätt områden. Servicenätverket är Teslas största svaghet.
Nu är man ett amerikanskt bolag, och som sådant och med en rövhatt som VD har man antagligen låg tolerans för fackliga åtgärder. Så vi får se vad som händer framöver.
71 kommentarer
Det här ska bli intressant.
Hur ser det ut i Tyskland? Inga avtal med facket där heller?
Skulle inte förvåna mig om Tesla tycker Sverige är för liten marknad så av princip lämnar de hellre än tecknar kollektivavtal.
Tror IG Metall är betydligt mer militanta än LO. Men om Tesla lämnar kanske vi kan se fram emot nya Dacia Spring dom kommer på modernare plattform nästa år.
De hade en demonstration för bättre arbetsförhållanden i förra veckan i grünheide.
Jag skulle gärna se att de lämnar ut min gamla bil som är inlåst på service i lång väntan på delar (man beställde fel del först) – håller på att försöka sälja den.
Ja ja, får väl sälja av lite TSLA så länge.
Jag brukar inte heja på LO, men denna gång så!
Exakt 😊
Metoo!
Make the rövhattz go kollektivavtal!
Ett avtal träffas mellan två parter som är överens om att göra det. När en part tvingas att träffa ett avtal med en annan part så är det moraliskt förkastligt. Då handlar det inte längre om ett avtal.
Att någon överhuvudtaget har åsikten att det ska vara möjligt att tvinga någon till att träffa ett avtal gör den personen till en lågt stående varelse i Putin-klass.
Varför snackar du om tvång? Tvång är det bara när man inte har något som helst annat alternativ, vilket det ju inte är frågan om här.
“Make the rövhattz […]” låter som en vilja att tvinga någon.
Svenska fackföreningar brukar ibland sätta bolag i “blockad” för att tvinga dem att teckna kollektivavtal.
Jag har inget emot att folk träffar avtal, enskilt eller kollektivt.
Du kan väl läsa på här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal
Eller är det principen att folk organiserar sig som du retar dig på?
Klart killarna och tjejerna samt alla andra på golvet ska ha ett kollektivavtal. Vi lever inte i Somalia.
Och andel i vinsten, à la Rudolf Meidner. Vi lever trots allt i DDR, eller? 😗
Tesla-anställda har väl vinstdelning med aktieoptioner?
Ingen aning. Vinstdelning via optioner etc kostar ju pengar för den anställde, det är en investering som inte alla har råd med.
Inte nödvändigtvis. Företaget kan ge bort optioner, vanligt bland amerikanska företag och kallas då ofta RSU.
Inget försvar för att inte ha kollektivavtal dock.
Vill man inte ha kollektivavtal så kan företaget ha likvärdiga eller bättre vilkor i separat avtal.
RSU är inte optioner. RSU, som enligt min erfarenhet är det absolut vanligaste bland amerikanska företag, är aktier man får, men som pytsas ut under en tidsperiod. Du får 400 aktier, men under fyra år så att 100 om året dyker upp på ditt konto. Optioner är något man i allmänhet bara får om man är högre upp i hierarkin.
Och den distinktionen är inte bara för att vara pedantisk, skillnaden är alltså att RSUer inte kostar något att få eller utnyttja. En del av dem säljs innan du får dem för att betala skatt, så du kan aldrig gå back. (Om du behåller dem och de går upp i pris behöver du förstås betala skatt för vinsten när du säljer dem, men det är en annan sak.)
Nja, om det är personaloptioner så blir det inget bra att ge bort dem till de anställda, eftersom eventuell vinst då kommer bli beskattad som lön, ett av kraven för att få dem beskattade som kapital istället är att de anställda köpt optionerna samt själva betalat lösenpriset vid konvertering till aktier (finns diverse andra saker som måste vara uppfyllt också, så gäller att vara noga med utformningen).
Sverige har ju haft brist på kvalificerad arbetskraft i många år, lite märkligt att Tesla kunnat rekrytera folk till sämre löner, sämre försäkringar, sämre arbetstider under såna förhållanden.
Vad jag kunnat utläsa från bloggaren har inte personalen visat nån mer inkompetens är andra verkstäder som skulle förklara att man jobbar för sämre avtal än konkurrenterna, min granne har inte heller sagt nåt om det när vi diskuterat val av bilar.
En gissning kan ju vara att personalen pga ny firma där inget brännarv är meriterande är yngre, och det drar ner medellönen och därmed är missvisande mot branschssnittet.
Tesla har personaloptioner samt en ung personal.
Detta sagt så fungerar den svenska modellen bra och det blir Tesla som får anpassa sig.
Bilmeckare räknas dock inte till kvalificerade yrken.
Säger dom som aldrig försökt laga en bil?
Sverige har ALDRIG haft brist på kvalificerad arbetskraft. Däremot har företagen tyckt om att hävda det så snart de inte kunnat köra slit-och-släng bland personalen.
Alltid samma historia när “amerikanska” företag kommer till Sverige.
De verkar ha riktlinjer från ledningen och de ska följas till punkt och pricka – en punkt är “Motverka att facken etableras på arbetsplatsen” och detta följs några år utan att någon vet varför – oftast har de ju inga problem att erbjuda samma nivå som ett kollektivavtal kräver – det verkar snarare vara en ideologisk sak.
Till slut blir det strejk/blockad och då är de snabba att skriva på.
Om det inte passar kan de väl sluta sälja i Sverige. Bara att gilla att vi har ett annat samhälle än det amerikanska. Vi har inte bibeldtund på morgonen eller skjutbana på arbetsplatsen heller.
En mycket viktig sak med kollektivavtal är pensionerna, de flesta arbetare på seriösa företag har numera ITP vilket ger en oerhörd förbättring efter många tjänster.
Tesla kan ju titta på Donken som går bra i Sverige trots att de sedan många år accepterat alla våra svenska kommunistiska käpphästar.
Som jag förstår det är det försäkringarna/ITP som metall är mest upprörda över att det saknas.
Stora amerikanska företag har försökt komma undan kollektivavtalsskrivning tidigare. Till slut har de i regel fått ge upp. Jag vill minnas att Donken bråkade i början och Toys’R’Us kommer nog många av er ihåg (mitten 90-talet). Det är nog som Wofser skriver mycket ideologi och “principer” från envisa figurer i företagsledningen bakom. Man kan tycka att även en amerikan borde kunna förstå att den svenska principen där mycket som är lagreglerat i andra utvecklade länder lämnats till parterna att stadfästa i kollektivavtalen gör att avtalen helt enkelt är en nödvändighet här. Oavsett vad man nu har för personliga ideologiska låsningar kring fackföreningar.
Det stämmer inte helt med min erfarenhet att den relativt detaljerade reglering som kollektivavtalen ger är lagreglerad i de flesta länder. Det finns några länder där man går så långt men i de flesta länder är det sammantaget mindre reglerat jämfört med kollektivavtalen.
Det sagt så finns det för arbetsgivare många fördelar att teckna kollektivavtal så jag håller med att det är lite märkligt att en del utländska bolag är så kategoriskt emot att teckna avtal.
Ingen fascistbil från apartheid pojken för mig.
Jag var nära, men såg tack och lov mörkret i tid. Bilarna är dessutom bara bra på prestanda och effektivitet i laddning/förbrukning.
Resten suger rätt hårt med usel farthållare, klen lack, rostproblem, bökig dragkrok, inga parkeringsensoter, inget sailingläge, bullriga, stötiga, snedsliter däck, dåliga karosskarvar, strålkastarproblem, problematiska frusna dörrar, dålig serviceoranisation och (MY) ful som stryk.
De är (idag) billiga och har bra prestanda. M3 är rätt snygg, men myzko muzken är en rövhatt.
Du tog orden ur munnen på mig.
Laddnätverket där det bara är att plugga in bilen utan appar och jävelskap är en annan fördel, spelar olika mycket roll beroende på hur mycket långresor man gör.
En annan nackdel som åtminstone för mig är en dealbreaker, är förarmiljön i M3 och MY. Inget framför ögonen, allt på en jävla padda i mitten utan taktil feedback så man måste ta ögonen från vägen alldeles för länge om man t ex vill ändra temperatur i bilen eller bara kolla hur fort man kör.
Kinamoped eller dieselstånka då.
Eller nazi-bil från BMW/VAG/Porsche.
Körde ID.5 GTX i helgen, ca 100 mil. Skulle aldrig få för mig att betala vad de begär för den bilen. Ren sk*t. Känns billigt ihopskruvad med katastrofal förarmiljö och kass infotainment och programmering. Hälften vore kanske acceptabelt. Undviker förstås även ny Tesla idag pga Mr M så frågan är vad jag gör när nuvarande leasingavtalet går ut (BMW laddhybrid) om några månader. För övriga elbilsalternativ med priser en hyfsad bit under miljoner är just nu inte särskilt lockande.
Skulle vara BMW i4 M50, men att köpa vad som i grunden är en fossilkärra på samma plattform som jag redan har men för dubbla pengen känns inte intelligent. Även om bilen faktiskt är riktigt bra och väldigt trevlig att köra så är inte uppsidan värd 400k. Och begagnad Taycan börjar visserligen vara intressant prismässigt (under 900k finns flera idag och de sjunker fort), men räckvidden på de tidiga bilarna är inte så god, och ska man få plats med bagage = kombivarianten blir det genast 25% dyrare.
Nej, rimligen är det som kommer ut om ca 2-3 år vansinnigt mycket bättre och knappast dyrare, så det smartaste bilköpet just nu är antagligen att köra vidare med vad man har tills en helt ny generation tagit vid.
Låter som en plan. Se vad som finns då.
Finns franskt och koreanskt oxå. Eller Ford, som faktiskt inte är ett märke i någon annans portfölj utan direkt ägt av ett gäng aktieägare. Eller de nya märkena från USA som Fisker. Mycket fisk i sjön.
Roligt är att när jag pluggade hade vi professorer som arbetat i USA och menade att svenska modellen med kollektivavtal är överlägset.
Sverige har bland det lägsta antalet strejkdagar i världen.
Han menade att som arbetsgivare är det smartaste att ha kollektivavtal, Få en förutsägbarhet och slippa agitatorer och idioter på arbetsplatserna då facken i Sverige strävar efter en bar arbetsplats och sällan stöder rövhattar.
Tydligen svämmar Teslaforum över av folk som köper Musk helt och hållet och raljerar över fackens idioti. De tillhör antagligen de 3% som inte stöttar Ukraina heller
Man skall kanske inte vara så ensidig. Tesla Club forat har ganska mycket antimusk trådar faktist. Iofs inte omotsagda, men alla är inte blinda fanboyzzz. Det får man ge dem.
TMC kickade ut mig när jag ställde obekväma frågor om kriget, vintern 2022. “Don’t mention the war” sa jag och ifrågasatte dessutom moderatorn. Kanske kommer jag tillbaka efter kriget …
Du kanske menar den svenska klubben TCS? Där hänger jag numera sällan.
Håll dina killgissningar för dig själv, jag känner inte en enda Teslaägare som inte stöder Ukraina i kriget. Och Elon själv må säga vilka dumheter som helst, men Starlink och stödet från SpaceX har varit avgörande i kriget.
För att få en rimligt pension via avtals/tjänstepension måste man få inbetalningar hela arbetslivet. Kollektivavtal är i detta fall bra. Själv hade jag ingen koll de första 20 åren i arbetslivet, men genom att företaget betalade in så kan jag nu se fram mot en riktigt bra pension om två år. Hellre kollektivavtal än fattigpensionärer.
“I övrigt borde Tesla släppa monopolet på service och börja licensiera ut service och reparationer.”
Håller delvis med. Bytt fjäderben och lite andra generella saker lokalt, men när centraldatorn strular skulle jag inte våga lita på bilsmeden i byn, hur händig han än är. Beror ju även på byn i fråga …
Tesla fick väl ge upp och släppa reparationshandboken i USA för flera år sen efter en tråkig stämning. Reservdelar, tja.
Är de inte skyldiga att licensera ut service enligt någon lag?
Ja, i USA tror jag. Vet ej hur det är i EU/EES men tvivlar.
I EU/EES är “repair and maintenance information” en del av Euro 6-reglerna. Till Euro 7 är det tänkt att det skall vara tydligt att det gäller alla bilar, även de där avgasröret sitter någon annan stans än på bilen.
Är väl bara byta jobb eller köpa annat bilmärke om det inte passar? Ingen är tvingad att vare sig jobba på Tesla eller köpa en Tesla. Låter sossigt alltihop.
Tesla gör dock väldigt bra elbilar, de bästa enligt mig i förhållande till pris. Då har jag ägt rätt många elbilar. Tycker IF Metalls krav är rimliga. Men byta jobb argumentet tycker jag nog visar på lite oförstånd, men du är väl moderat kanske. Så självförklarande
Den fackliga bit som jag håller med sossarna om är att facket ska se till att desperata människor som behöver jobb inte kan acceptera slavliknande villkor. Man slipper en situation där lågkvalificerade jobb ger så lite betalt att de inte går att leva på. Det är liksom grunden, och de flesta vill nog inte tillbaka till tiden när folk köade utanför fabriksportarna och basen kom ut och pekade ut femton lyckliga som fick jobb just den dagen.
Att säga att ingen är tvungen att jobba på en viss arbetsplats kan bli en sanning med mycket modifikation – för att få mat på bordet och tak över huvudet kan du tvingas ta det jobb som finns.
Kollektivavtalstvånget gör att företag inte kan konkurrera ut andra företag (inom landet) genom att ha sämre villkor för de anställda, och det är något som företagen också gillar. OK att ge schyssta villkor, bara alla andra måste göra det också. Sedan tillkommer problemet med att konkurrera med utlandet…
Ja, fast det verkar ju valutan löst rätt okej. Vi har ju blivit relativt low-cost jämfört med vissa grannländer.
Spännande att följa utvecklingen, jag har varit på några arbetsplatser som sagt att dom erbjuder bättre avtal än kollektivavtalet, det har aldrig stämt.
Vilka åtgärder förutom att medlemmar tas till strejk kan vi få se?
Jag snackade med en kollega, engelsman. Han berättade om liknande fall i England. Och menade på att facket skulle kunna ställa sig vid varje Tesla verkstad och stoppa alla bilar som vill dit för service!?
Skulle de vara möjligt i Sverige?
Tesla har släppt rejält på information om bilarna. Som privat person kan man kostnadsfritt läsa hela verkstadshandboken, access till reservdelskatalogen. För en rimlig kostnad kan man köpa access (mellan 24h och 365d) för att ansluta och göra uppdateringar och inställningar mot bilens system. Mest imponerande är dock service mode som man enkelt kan komma in i. Det finns inbyggt en uppsjö med fantastiska felsökningsverktyg med snygg grafik och lätt att förstå hur bilens system fungerar. Allt från läsa/rensa felkoder, till översikt över lågvolts system samt högvolt, ac, etc.
Amerikanska företag har en förmåga att hamna i dessa typer av konflikter. Jag minns när Lear skulle etablera sig här i Göteborg på 90-talet och de skickade hit ett gäng ambitiösa amerikanska arbetsledare. Tyvärr fick de ingen ”Crash Course” i svensk arbetsrätt utan de mest dråpliga scener utspelade sig när de skulle sätta skräck i arbetarna på amerikanskt vis. En tjej jag kände blev hotad med att få sparken för att hon behövde gå på toaletten. Hon bad arbetsledare dra åt helvete och gick ändå.
Svaret hamnade fel i tråden
Intressant, MC!
Synd att jag har alla tummar på fel plats och ingen lyft. Snyft.
Det finns faktiskt oberoende Tesla auktoriserade verkstäder som inte omfattas av blockad eller fackliga åtgärder. Förstklassiga MLK i Mölnycke är både auktoriserad och oberoende vilket leder till en strid ström av kunder som får en helt annan upplevelse än genom örkerövens egna nätverk. Just sayin
Han må vara en sk röv hatt men…
Jag vill gärna att tågen ska gå i tid utan att det finns en otrolig stor acceptans för sjukskrivning mm. Observera att tåg i Ukraina går mer på tid än svenska.
Om ett varumärke (tex tesla) väljer att hålla sin värdekedja intakt så är detta förknippat med en stor egen operationell risk. Håller med bloggaren att det nog är smart att öppna upp, men aktioner som inte är enligt lag skall behandlas därefter och sen är det mellan parterna att lösa. Jag som icke telsa ägare vill gärna undvika att bli inblandad i detta, precis som jag vill att tåg funkar.
Slut och frågor på det?
Han må vara en sk röv hatt men…
Jag vill gärna att tågen ska gå i tid utan att det finns en otrolig stor acceptans för sjukskrivning mm. Observera att tåg i Ukraina går mer på tid än svenska.
Om ett varumärke (tex tesla) väljer att hålla sin värdekedja intakt så är detta förknippat med en stor egen operationell risk. Håller med bloggaren att det nog är smart att öppna upp, men aktioner som inte är enligt lag skall behandlas därefter och sen är det mellan parterna att lösa. Jag som icke telsa ägare vill gärna undvika att bli inblandad i detta, precis som jag vill att tåg funkar.
Slut och frågor på det?
Utleveranser i Malmö och Göteborg sker i hamnen hos ett företag som heter Axess Logistics. Så att verkstadspersonalen strejkar bör inte påverka utleveranser där.
Jaså, det måste vara nytt. Hämtade i Mölndal. När Tesla-Tibor (TCS) hämtade sin M3 var det på ett fält i Arlandatrakten, men under Teslas hatt s a s.
Trodde man alltid ville ha en slutkontroll innan leverans.
https://www.edinburghlive.co.uk/news/edinburgh-news/edinburgh-couple-fume-handed-17k-27906242
https://www.nrk.no/norge/tesla-overrepresentert-pa-klagestatistikken-1.16573278
12% av nybilsförsäljningen, 50% av alla klagomål, vet inte hur det är med kollektivavtal i Norge dock.
Tvätta inte med för stark tvål för då spricker lyktorna! 😂
Tesla servicecenter är värdelösa. Jag är en av de som fått rost på bakluckans hörn pga kass tillverkning, något mobile service upptäckte (eftersom de visste om möjligheten) och lade in en servicerequest om. Lånebil krav.
Kom in med bilen till servicecentret med ett av barnen med mig, varav de sa “ja du är tidig”. Påpekade att jag var exakt i tid och då erkände de (??) att det var jag.
Efter att ha fått sitta och vänta i nästan en timme (barn missar skola) kommer de och berättar att det finns inga lånebilar. “Behöver du verkligen en?”. Eh, ja.
Så det slutar med att de förklarar för mig att de “gjort aaaaaaallt vi kan” för att få fram en lånebil, men de vägrade svara på min fråga ifall de ringt Hertz.
Detta var i slutet på december, förra året. Gissa om de bokat in ny tid?
Tittar på ny bil nu och det enda kravet vi har är att det inte är en Tesla. Visst, roliga att köra, men fruktansvärd ägarupplevelse och dålig kvalitet.
Skriver man på ett kollektivavtal så måste företaget betala en % avgift direkt till facket. Som en sorts beskyddaravgift.
De anställda är mer en gisslan i denna “förhandling” där facket har laglig rätt att stoppa ett företags verksamhet även om företaget har bättre villkor än kollektivavtalet.
Fackpamparna har några Sveriges högsta löner. De fackanslutna har tvärtom inte det… Follow the money.
MRLOWRISK: Som född och uppvuxen inom svensk arbetarrörelse och därefter under yrkeslivet fackligt aktiv under flera decennier kan jag inte annat än att diplomatiskt uttryckt konstatera att din beskrivning känns ej helt som överensstämmande med den verklighet jag lärt känna.
Som startare av flera företaga kan jag bekräfta att facket kräver en “avgift” för sitt kollektivavtal som inte går till de anställda – som även de måste betala till fackföreningen månadsvis.
Det är inte bara ett avtal om löner och arbetsvillkor. Pampen skall ha sitt.
MRLOWRISK: Som jag tidigare nämnde ger du en beskrivning som ej överenstämmer med den verklighet jag känner. Tillägga då att jag under 12 år suttit på PTKs mandat i styrelsen för ett aktiebolag med fler än 100 anställda ur både LO-kollektivet och Tjänstemannaorganisationerna och där har aldrig förekommit vad du vill låta göra gällande. … Kostnaden för ett företag att teckna kollektivavtal blir förutom avsättningarna till Tjänstepensionerna dessutom avsättningar till de försäkringar som består i Tjänstegrupp och Arbetsskade samt dessutom anslutning till omställningsorganisationerna Trygghetrådet TRS/TRR. … Inget av detta går till några “Pampar”.
Samt som p.s. till MRLOWRISK att frågan om tecknande av kollektivavtal behöver ju överhuvudtaget ej dryftas om företaget är anslutet till en arbetsgivarorganisation eftersom anslutning till kollektivavtal då sker per automatik.