Allt är väl i landet Sverige. Dagens stora nyhet är att den ingifte prins Daniel gjort som sin svärvar och kört för fort. Vilket förstås ska fördömas, men samtidigt nog är Sveriges vanligaste brott, och kanske inte riktigt så rubrikskapande som media skulle önska.
Prins Daniel har alltså åkt fast för att ha kört i 87 km/h utanför Hofors i mitten av augusti, på en 80-sträcka. Inte osannolikt att sträckan fram till för säg 10 år sedan hade 90 km/h, vilket de flesta landsvägar sänkts till. Så en gång i tiden var det okej att köra 90 km/h men nu är det trafikbrottsligt att köra 87 km/h.
Den som aldrig kört för fort kastar första stenen på prins Daniel.
I en pågående enkät jag lade ut på Twitter har i skrivande stund hela 44% av mina följare åkt fast för fortkörning och 5.1% har rent av blivit av med körkortet pga kört alldeles för fort eller fått för många böter på kort tid. Då har ju även en andel inte körkort, alternativt kör aldrig eller väldigt sällan bil med låg risk för att åka fast om de kör för fort.
Jag kan själv lätta mitt hjärta med att jag åkt fast en gång i Sverige i backen ner mot Jönköping för 10 år sedan. Bortförklaringar blir fåniga, utan det var helt enkelt slarv och ovarsamt då jag missade att hastigheten sänktes på motorvägen en stund innan backen från 100 till 90 (tror jag det ar), så de böterna förtjänar jag. Förlåt.
Har ett vagt minne av att jag även fastnat på robotkamera i Estland, och då skoningslöst fick betala typ fem euro för att kört någon kilometer i timmen för fort. Räkningen skickades hem till mig som bilägare, och i Estland skiter man i vem som satt bakom ratten. Det fanns inte ens ett foto på föraren, bara regplåten, så jag vet inte ens om det var jag som körde.
Hastighetskamerorna i Estland är också på 24/7/365 och inte bara ibland som i Sverige där det blir för administrativt jobbigt om man faktiskt sätter fast alla som kör för fort. Kanske skulle bli ett allvarligt samhällsproblem och kräva utbyggd kollektivtrafik om för många blir av med körkortet? Man annars kan tycka att fartkamerorna borde vara på jämt om myndigheterna var allvarliga med att få ner hastigheterna, men kanske överstiger kostnaden för en bot vad man faktiskt får böta? Problemet är väl att lagstiftningen baserar sig på personen, inte bilägaren, och kräver därmed manuellt ingrepp och kontroll av en myndighetsperson. Skulle lagen ändras till att bara bötfälla bilägaren, kunde kamerorna vara på jämt. En god möjlighet för förbättrad politik helt enkelt.
Numera med Teslan och autopiloten är risken för fortkörning mycket lägre. Kör mestadels med autopiloten även på landsvägen hemma, och den är inställd utan att tillåta en enda km/h för fort, så där tuggar jag fram i 80-70-60-50 på länsväg 156. Ber om ursäkt till alla som bildar kö bakom som om jag vore värsta epatraktorn, för de gamla hastighetsgränserna om 90-70 ligger kvar i ryggmärgen hos de flesta bland lokalbefolkningen, liksom att vägarna inbjuder till detta då de byggdes för 90-70. Samtidigt saknas det möjligheter att köra om säkert på större delen av sträckan, vilket leder till köer om någon följer lagen.
Autopiloten är på så vis en välsignelse för körsäkerheten och laglydigheten. Det är enormt enkelt att följa hastighetsgränsen när det hanteras automatiskt, och körningen blir också mycket mer avslappnad när man slipper de aktiva besluten.
Men hur är det med dig? Tillhör du också de 40+% som åkt fast för fortkörning eller har du begått Sveriges kanske vanligaste brott och kommit undan med det?
Man kan också anta att ju mer man kör, desto sannolikare är det att man åkt fast, liksom att det är en åldersfråga. Läsarna och mina följare är ju generellt omdömeslösa (annars hade de inte läst mig) män, så jag antar att det finns en och annan syndare bland läsarna.
Om du använder denna länk för att beställa en Tesla (gärna med autopilot så även du kan följa hastighetsgränsen automatiskt) får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger.I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
102 kommentarer
Har aldrig åkt fast. Och det är självfallet fullständigt okorrelerat till min avsaknad av körkort och bil.
Underbart ämne! Stoppad av en 2 m lång amerikansk State trooper i öken vid Area 51/Nevada. Mycket tufft behandlad men pga att jag var svensk, nykter och inget knark = åka vidare! 2. Hastighetskamera på Sydney harbour brigde South… = Hade sedan 90 mil till Brisbane – de drog på kortet fr bilfirman direkt, spärrade kortet vilket de ej märkte vid återlämnande i Brisbane. Baden- Baden i somras – 05.30, vid bensinmack… invinkad: 7 km över (på 30 väg) böter på plats: 20 Euro! (aldrig i Sverige trots 41 år med körkort och snitt på 5000 mil/år.
Vilka medier läser/lyssnar/tittar bloggaren på? I mitt flöde står den som en kort notis – eller inte alls.
I träsket på X?
Nej jag har aldrig åkt fast för fortkörning.
Brukar snarare köra under hastighetsbegränsningen än över, det är mycket bekvämare än att hålla på och stressa 😌
Sen kör jag en väldigt långsam gammal bil också (en Land Rover) och den inbjuder knappast till nån fortkörning 😅
Kör allt som oftast på små vägar, mörkt, mycket vilt härikring, så det blir en vana att köra långsamt.
De flesta kör oftast under hastighetsgränsen, då det sällan i stadstrafik går att kör på gränsen.
Vi har exempelvis 70 på vår grusväg hemma, men där går det inte köra snabbarae än 50 och det ter sig meningslös att acca upp till 70 på de 400 m som det är in mot byn på stora vägen innan hastigheten sänks till 50 och sedan 40. Så jag skulle hävda att 90% av mina bilturer är under hastighetsgränsen, inte på.
Beg to differ. Med de sänkta hastighetsgränserna i Stockholm även på lederna som är anpassade till rusningstrafik (då det dessutom sällan går att köra så fort ändå) så blir det ofta vid andra tillfällen goda möjligheter att köra på trafikleder och bredare vägar/gator med bra sikt både på och över utan att det blir trafikfarligt. Som du var inne på i startinlägget så har inte heller rytmen anpassats i flera fall till nyligen sänkta gränser. I mina ögon är det fullt rimligt trots att jag normalt förespråkar laglydighet. Sänkningarna är i många fall godtyckliga och speglar inte vad som är en trafiksäker hastighet när förhållandena är bra.
Bäst vore väl att ha många fler digitala, flexibla hastighetsgränser som justeras efter trafiktryck, väder- och ljusförhållanden. När det inte är så trögt att det är självreglerande skulle jag säga att många av Stockholms trafikleder där det numer är blandat 50-60-70 på ett vis som känns tämligen inkonsekvent så kunde tillåten hastighet varieras mellan 50 och 80 beroende på ovanstående förhållanden.
Inom stadsplanerat område kan hastighetsgränser vara satta utifrån buller och inte strikt trafikmiljö.
På smitvägen till Spånga genom gamla självbyggeområdet bakom Brommafältet (efter Maranata) var det 30 pga kvicklera, vibrationer och sättningar i småhusen.
En bit bort rasade trädgårdar till då helt nybyggda småhus vid Igelbäcken.
Ja klassikern är ju Tranebergsbron, där kör alla för fort varje gång. Trafikrytmen är så att säga inte alls i harmoni med hastighetsbegränsningen. Innan de höjde från 50 till 70 var det ofta nog för att man skulle kunna göra körkortet till Västerorts mest utrotningshotade djur på en dag typ.
Kör man mot Fridhemsplan från Tranebergs bron på Drottningholmsvägen kommer man snart till 100 knutar backe som den kallades i folkmun förut. Tunneln eller överdäckningen som ersatte backen på 2010 talet döptes till hundra knutars backe. Kul med lite självdistans från Trafikverket eller om det var staden som bestämmer namnen. Där ser ni GBG även 08or kan ha humor.
För övrigt håller jag med. Tex Nynäsvägen i båda riktningarna förbi Enskede och även längre ut i spenaten som Farsta och förbi kommungränsen går ofta i 80 – 100 km/h när det inte är stillastående kö.
Farstapolisen som nyligen har flyttat till nya lokaler i Telestaden kan i princip sticka ut lasern genom fönstret på kontoret. De har också ofta “jakstart” från påfarterna och broarna över Nynäsvägen i båda riktningarna dagtid vid fint väder. Men det hindrar inte undertecknad och merparten av övriga trafikanter att hålla trafikrytmen runt gränsen för indraget körkort.
Är det bara jag eller sänks vägarnas generella hastighet i större frekvens ju längre bort från storstadsregionerna man kommer? Färre som gnäller och ingen viktig påverkas. Har tex en fin gammal 90-väg i närheten som inte innjuder till 80 som det numera är.
Finns en del ställen där gränserna känns väldigt godtyckligt satta.
Ett exempel är sträckan Vuottas – Nattavaara, en smal grusväg (eller lervälling om man kör på våren..) som det är 80km/h på och när man börjar närma sig Nattavaara så sänks hastigheten till 70km/h samtidigt som det övergår till asfalterad väg.
https://www.google.com/maps/@66.7554105,21.0611788,3a,75y,311.44h,74.37t/data=!3m9!1e1!3m7!1sIepUMNqdEk_JJAI3zoU8Qg!2e0!7i16384!8i8192!9m2!1b1!2i28?entry=ttu
Förvånande nog så sker faktiskt höjningar ibland också, Boden-Jokkmokk fick på stora delar av sträckan en höjning till 100km/h i samband med att vägen förbättrades för nåt år sen.
Jag åkte fast ett par gånger i början av 90-talet. Inget sen dess, trots att jag i snitt väl legat 10-15 km över hastighetsgränsen på alla vägar över 60 när trafikförhållanden och väder varit bra för det. Kör inte vansinnigt mycket, men det handlar väl ändå om cirkus 35 – 40 000 mil sen senaste boten. Snittfarten har dock långsamt krupit neråt senaste åren.
Har dock fastnat i ett par kameror. En i Danmark där jag får medge (många år sen) att jag helt sonika gav fan i att betala. Inget hände En gång i Sverige, men det måste ha blivit något tekniskt fel för det kom aldrig nån böteslapp.
Det säger väl något om svensk trafikövervakning antar jag. Men också att jag säkert haft en del tur + att jag kör mycket av det jag kör på leder och vid tider då mängden hastighetskontroller är så liten att risken också blir det. Plus att man följer trafikrytmen här i F-träsk och då misstänker jag att ev. civila trafikpolisbilar oftast väljer att fokusera på grövre överträdelser vad gäller hastighet och trafikbeteende.
Kanske bäst att tillägga att jag kört helt krock- och avåkningsfritt under denna tid.
Ja, bara blivit påkörd, aldrig kört på någon eller något. En gång påkörd bakifrån av en stressad pappa utanför Fokushuset med en femåring som skulle på Frölundamatch. En gång rätt i sidan av en bokläsare på bokmässan, innan på Fokushusets parkering.
Men det är väl du som har uppmanat läsare att komma och träffa dig på bokmässor, får väl pröva att vara mer specifik då om det inte passar sig.
Fartkameror blir allt mer etablerat internationellt sett. Tex i USA där en rad delstater sagt ja till införande av fartkameror, senast nu i dagarna Kalifornien. Jag passar på att hedga alla eventuella framtida böter och andra bilrelaterade omkostnader med en investering i Sensys Gatso. Uppföljning om några år. ..
definitivt kört för fort. inte åkt fast dock. blev kontrollerad när drog ett fordon med körförbud men hade precis köpt det och skulle till en verkstad.
samt blev kontrollerad av Södermalmspiketen när körde flyttlass mitt i natten (fan vad konstiga tider en hade som student).
Måste säga att svensk polis är oerhört trevlig att interagera med.
Hjälper säkert att man ser ut som en dum men trevlig blondin 😆.
Har kört för fort, men aldrig åkt fast. Däremot blivit uppmanad att blåsa 3 ggr.
1.a gången i Finland efter att ha åkt av båten skittrött småbarnsförälder utan minsta alkoholen innanför västen, men får black out och råkar suga istället…fick som tur var ett andra försök.
2a gången gick bra.
3e gången vart jag uppmanad att blåsa som i en trumpet. Som gammal trumpetare tog jag det lite för exakt och tog i och fick “system error”.
Bara tre gånger? Tappat räkningen på hur många gånger jag blåst. Säkert 10+. Bra att polisen kontrollerar detta.
Oj, uppe i Luleå blåste jag minst 5-8ggr per år när jag körde runt i arbetet. Jobbade bilburet rätt många år så det har blivit rätt många sådana. In/Utfarterna från Luleå stoppas helt ibland och varenda kotte får blåsa. Tar tid, men jag tycker det är bra ändå. De tar rätt mycket annat i dessa stora kontroller som genomförs då och då.
Egentligen borde man väl bygga om t.ex E4 och andra vägar lite så att man kan genomföra masskontroller på samma vis vid uppfarten från Solna och nedåt från Årsta. Stora avledningsvägar med gott om utrymme för 20 patruller eller så. Då går det ändå rätt fort. Polisen syns sällan till vid morgonrusning/EM-rusningen och just vid morgonrusningen så upplever iaf jag att det är många som vinglar runt rätt mycket, från Täby och ända ner till Solna där jag åker av. Vore nyttigt att göra kontroller lite varstans tror jag.
Svärfar måste vara besviken.
“Nämen, Danne? 87 på 80-sträckan? Där går det att blåsa på i minst 140”
Min bikt
Jag har åkt dit för fortkörning en gång, för ca 20 år sedan. Jag gasade upp för fort i höjd med Järva krog i norrgående körfält.
Det händer att jag kör fort nu också, det är dock primärt på motorvägen. På vägar där hastigheten är 10-70 km/h håller jag hastigheten.
Jag tog färjan från Delaware i USA till Kanada med bilen en gång för många år sedan. När jag kom till Kanada stod det 90 på skylten. Jag trodde ett par timmar att det var 90 miles per hour (145 km/tim) och tänkte vad fort man får köra i Kanada. Så kom jag på att det var 90 km/tim!
Oj då, men åkte inte fast.
Visste inte att det går färjor Delaware – Kanada! Var det inte grov sjögång?
Jo, det var det och jag har aldrig varit så sjösjuk.
Har aldrig blivit stoppad för fortkörning. Jag kör dock väldigt sällan för fort men det händer såklart då och då, även för en näst intill felfri medelålders vit man. Ibland sker det av misstag för att jag missade en sänkning men då och då av fri vilja för jag är lite av en renegade. Men har inte gjort det vid fel tillfälle…än. Sällan några stora överträdelser dock men en liten bot är ju ändå en bot och räknas.
Det mest sura måste ju ändå vara att få en bot för att man går över gränsen vid en omkörning. Säg att någon ligger i 60 på 70-väg. Knappast säkert att köra om i 70 då utan man vill ju förbi snabbt (och säkert)…dock inget giltigt skäl till att köra för snabbt.
Yepp, jag har kört för fort.
Jag får dock inte en massa pengar av Svenska folket för att vara en galjonsfigur som bör föregå med gott exempel. (Och nej, jag vet inte hur mycket pengar Daniel får direkt men han får åtminstonde väldigt mycket finansierat via staten)
Sitter enastående tyst i båten.
Kör alltid lite för fort, precis som alla andra.
Tack och lov för farthållare säger jag bara. Den har lugnat ner mig en hel del. Lite tråkigare körning men jag har inte så bråttom numera.
Hur funkar hastighetsmätare/farthållare på moderna bilar som t.ex. Tesla? I och med GPS i alla bilar kan man ju få exakt hastighet, men det kanske inte är lagligt att vara beroende av GPS? Min 18 år gamla Focus visar i alla fall konstant 6 km/h för mycket oberoende av hastighet när jag jämför med GPS.
Tror att det fortfarande är lag på att mätaren får visa 10% mer än verklig hastighet, så om man ställer in farthållaren på 110 så kör man kanske egentligen 100. Men det borde ju inte behövas på nya bilar med inbyggd GPS.
Jag tror att Tesla visar ca 2 km/h för mycket, så det saltar jag gärna på.
Dottern lärde sig av mig att verkligen hålla låga gränser, typ vid dagis. De är ju satta av goda skäl!
Hennes första bil visade minst 25% för mycket! Jag körde en gång bakom i 50, hon trodde det var 70. Gissar att mätaren var “bytt” och hörde till lite större hjul.
Ska tillägga att Teslan ibland missar skyltar (åt bägge håll) och tror för mycket på kartan. Så man bör inte lita blint på farthållaren!
Absolut. Man lär sig dock var den misslyckas och t ex inte höjer hastigheten igen (det vanligaste).
På nya bilar är kravet 10%+4km/h, så tex får den visa 48 vid 40 och 125 vid 110. Gps är inte tillåtet, hade dessutom inte varit så kul om man kör mycket i tunnlar, människor skulle kanske klara det hyfsat men en farthållare hade nog fått det svettigt.
Biltillverkaren har oftast godkänt nåt premiumalternativ till den
fälg/däck en standardutrustad bil kommer med, och alternativen har i regel någon procent större rullomkrets vilket mätaren måste ta höjd för. Lägg till någon procents säkerhetsmarginal för att inte biltillverkaren ska bli stämd så blir det ofta 6-10% fel på visaren. Att det skulle finnas en lag på att hastighetsvisaren ska visa fel hastighet tror jag däremot inte på..
Åkte dit i lånad bil för ett halvsekel (nåja – 49 år) sedan.
Inte sedan dess, kört för fort ibland men sällan numera.
Farthållare borde konstrueras så att de begränsar farten till skyltad hastighet.
Vill/behöver man köra fortare får man gasa manuellt (t ex omkörning).
Aldrig åkt fast, men kör bil väldigt sällan överlag och är troligen Sveriges mest defensiva förare, får ofta pikar för att jag är mesig i trafiken. Tydligen ingen bra egenskap i morgontrafiken i gbg, där ska man tydligen konstant försöka plocka platser i köerna genom filbyten för att behålla nån värdighet verkar det som, allt för att tjäna den där extra minuten 😛
Jag hör nog också till kategorin “mesig” i trafiken, men än så länge tror jag faktiskt inte att någon sagt det direkt till mig! Ligger hellre strax under eller på tillåten hastighet (enligt hastighetsmätaren, det är ju den man har att gå på, sen visar ju den ofta lite högre än faktisk hastighet vilket ger en viss marginal) än över hastighetsbegränsningen.
Om fortkörning är Sveriges vanligaste brott så måste det näst vanligaste brottet vara att lägga sig för nära framförvarande fordon i trafiken. Har fullständigt tappat räkningen på hur många gånger bakomvarande lagt sig alldeles för nära och gärna slagit på helljuset trots att jag hållit tillåten hastighet.
Har själv blivit invinkad av polis tre gånger tror jag att jag är uppe i, aldrig något som helst problem dock. 🙂
Går i väntans tider för att se om jag åkt fast, det kanske blixtrade till i kameran vid Överby där jag hade fått upp en del fart omedvetet nerför högbron från Trollhättan. Slarvigt och självförvållat, inga ursäkter.
Lagom i höjd med kameran fick jag möte och solen kom fram från molnen precis då, så jag lever fortfarande på hoppet att det inte var kameran som lyste upp.
Man brukar säga att man inte kan missa om man blivit fotograferad för blixten är så pass stark. Är du tveksam har du antagligen klarat dig.
Aldrig åkt fast. Enda gången jag kör under eller skyltat är vid skolor och köbildning.
Hastighetsskyltarna visar väl lägsta tillåtna hastighet..?
Skämt åsido, åkt fast två gånger. Men på 30-sträckor är det alltid 30 som gäller för min del, ligger en aning över tillåten hastighet på 80-sträckor och uppåt.
Då jag ibland passerar stockholm är det dock trafikflödet som får bestämma. En del av sträckan där är (väl?) 70, vilket vissa tider känns onödigt lågt.
Essingeleden är normalt skyltad 70 men marschfarten är snarare över 90. Trafikrytm. Go with the flow.
Fundering: OM en blir stoppad i ett flöde av 20k bilar som alla åker för fort, länder det till ens försvar om en i rätten kan visa film från tillfället som visar detta? Det finns en paragraf om att inte störa eller hindra trafik, minns jag, fast den har bytt nummer ibland.
Att skylla på trafikrytmen och därför köra för fort är inte tillåtet och fungerar därför inte som en legitim ursäkt. Vill någon annan köra för fort är det därför dennes problem och man kan inte tvingas till att köra lika fort.
Snittar 29 över hastighetsgränsen. Aldrig åkt fast. Däremot två kameraböter i Tyskland och Australien.
Det kanske funkar bra tills älgen Helgen springer ut framför bilen eller ett barn.
Jag har åkt fast ett antal gånger, en gång med indraget körkort som konsekvens, men det var min sista fortkörning så straffet bet.
Jag åkte mycket bil i tjänsten, vissa år 5-6000mil/år, så risken att missa fartgränsen var uppenbar. Två gånger blev jag stoppad av i Baltikum på 90-talet. Först på vägen mellan Tallin och Narva, tre vänliga estniskspråkig poliser upplyste mig om avgiften, men då jag saknade Kroon (estnisk valuta efter rubeln och före Euron) , men försökte få betala i SEK, finska mark eller dollar vilket inte accepterades av polisen utan de bara vinkade mig vidare med ett “Hyvä matka”. Någon månad senare var jag sen på vägen från Riga till färjan i Tallin (jo, det var Estonia någon månad innan katastrofen). Jag blåste på i oförstånd och i fjärran såg jag en risig Lada med en polis i sliten , brun uniform ivrigt viftande med en polisspade. Polisen pratade bara ryska men han visade en tabell med bötesbeloppet/hastighetsöverträdelsen som visade att jag skulle pynta 16 lats. Jag hade bara SEK och en 5 dollars sedel vilket han gärna tog emot, fast han lät mig först att jag kunde inte få något kvitto. Det var nog min billigaste bot.
Jag tänker ibland på hur viktigt det är med nationell stolthet i kampen mot korruption ,ni förstår nog vad jag menar.
Hahaha, här frotterar man sig med kriminella…! 😁
Ja, bara det går fort så! 😁
Kör alltid med hastighetshållaren alternativt fartbegränsaren om det är mindre väg med mycket kurvor/backar/skymd sikt och jag vill kunna reglera hastigheten därefter. Men så har jag nyligen tagit körkort med (inte haft behov av det förän nu).
Enda gånger jag kör för fort är när någon tröttsam jävel bestämt vill ligga 15-30-40km/h snabbare än tillåtet samtidigt som jag exempelvis kör om en långtradare (i laglig hastighet) så de ligger någon millimeter bakom mig och ska blinka å tuta å härja. Fan ere för fel på folk.
Har inget behov av att köra snabbare än den tillåtna hastigheten, sedan med en 40kwh Leaf så gör jag ändå bäst i att hålla hastigheten, annars kommer de minimala 200km räckvidd snabbt bli markant mindre om jag hade legat snabbare än 120km/h, å rent av även 110-120km/h suger bra mycket ur batteriet.
Kan nog konstatera att jag med lite tur och mycket skicklighet åkt fast alldeles för få gånger. Rekordet är 3:15 från Globen till Liseberg och det var långt innan det var motorväg nästan hela vägen. På senare år har risken blivit större, både att åka fast och det som värre är, samt orken att spana efter poliser mindre så numera tar jag det mycket lugnare. Man behöver inte en autopilot, en simpel farthållare gör susen också. Och vill man köra fort så finns ju alltid fartvidunder på två hjul och bankörningar. Två dagar på Kinnekulle för 2000 är ju inte mycket värre än Liseberg.
I en Tesla kan man faktiskt fuska lite och ställa in en offset i en meny, så att bilen kör 1-10 km/h över den hastighetsgräns bilen ser.
Själv har jag satt +2 km/h, vilket vid 80 motsvarar en exakt GPS-uppmätt hastighet på just 80. Så slipper man reta andra med en perfekt kalibrerad hastighetsmätare genom att köra precis under.
För övrigt är min Tesla väldigt exakt på hastighetsmätningen själv.
Ja, men jag har satt offset till noll.
Har HKH verkligen en Lamborghini som på bilden? Eller vad körde han?
Eftersom svenskar i allmänhet kör som i–oter utefter vägarna och det i princip *alltid* smäller runt Göteborg varje dag samt att köerna är oändliga finns ingen anledning att köra “aktivt” längre. I synnerhet inte om man har en bil att vara rädd om. Således finns jag i innerfilerna, väl laglydig med tilltaget säkerhetsavstånd till fordonet framför dom lyckligtvis få gånger jag tvingas besöka eller köra genom Göteborg.
Bästa kompisen är en bra stereo med lagom lugn musik. Deep-Purples “Highway Star” är inget som spelas längre. I ungdomen gick det ibland litet fort men man lugnar ner sig med åldern. Det sparar såväl kassan som blodtrycket att inte stressa.
OT:
Annars är det många gånger yrkeschaffisar och då ofta i fordon med utländska regplåtar som skiter högaktningsfullt i allt vad hastighetsbegränsningar och de omkörningsförbud som råder under rusningstid. I tingstadstunneln är det legio att yrkeschaffisarna byter fil – även över heldragna linjer – vid de tider då inte konstanta renoveringsarbeten råder. Då är det bara att ställa sig på bromsen för att inte bli mosad. Störst går först!
Vägarna kantas inte sällan av rester från regummerade lastbilsdäck. Jag har själv (som tur var i backspegeln) blivit åsyna vittne till en sådan däck”explosion” där regummeringen släppte från stommen. Ingen bakomvarande träffades av däcksresterna som studsade omkring på vägbanan efter att ha släppt. Det kunde ha gått illa.
Kör försiktigt!
Nu är jag glad republikan men skiter fullständigt om prinsgemålet kör 7 km för fort.
Det var antagligen inte trafikfarligt på det minsta sätt och är en ickenyhet.
För övrigt finns det EU direktiv om att alla bilar som säljs efter ett visst datum måste plinga så fort man kör 1 km över hastighetsgränsen….
Oh no … Jag hyrde en sån bil för längesen i NZ, helt omöjlig att köra med – bara att byta !
2024 är ISA systemet obligatoriskt samt färdskrivare i alla nya bilar. Tänk dig köra om en långtradare som kör 88 km/h på en 90-väg, när man ligger i jämnhöjd så får man möte och bilen autobromsar i mötande fil då det inte går att gasa sig ur en situation.
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-eu-lagen-obligatorisk-teknik-mot-fortkorning/970003
Kör lastbilen (eller vilket fordon som helst) 88km/h på en 90km/h väg så har du ingen anledning över huvud taget att köra om. Bortsett från att du egentligen vill bryta mot lagen och inte alls köra i 90km/h utan du vill köra snabbare än så.
Enda eventuella anledningarna kan vara att fordonet framför kör rattfullt eller liknande å vinglar fram å tillbaka så man kanske inte vill ligga bakom, men då går det också att sänka hastigheten till 80km/h någon minut och skapa avstånd på så vis.
Men folk älskar att köra för fort och tror sig vara guds gåva till mänskligheten på vägarna å kör gärna för fort, å gasar gärna på lite extra när de kör om även fast även det är olagligt.
Jvla EU. Men enligt artikeln går det att stänga av. Olyckor beror inte på hastigheten i sig, utan att folk kör klantigt och aggressivt.
Någon statistikNisse på statliga värk som inte fattar.
Medhåll om EU! “Autopilot” med olika namn måste stängas av om kurvan är snävare än ett visst gränsvärde. Jaha, där lullar man på i godan ro – och plötsligt skiter biljäveln i att styra!
Allt såklart i säkerhetens namn. För det kan väl aldrig vara så att det var vad MB etc klarade av just då? Näädå.
Säkerhetsfinesser får inte gå att stänga av. For your protection. 😠
StorsjoOdjuret
“Olyckor beror inte på hastigheten i sig, utan att folk kör klantigt och aggressivt.”
–
Om en olycka inträffar eller ej och vilket resultatet blir av en olycka, beror ofta på hastigheten.
Och inte att förglömma det kanske vitala, om olyckan sker så blir följderna markant mindre om man kör i lägre hastighet än om man kör i högre. Folk missar att vägar är designade efter en viss hastighet för att mitigera följderna om en olycka skulle ske. T.ex. kan en 120km/h väg hantera en olycka i 120km/h relativt bra, medan samam 120km/h på en 80-100 väg inte hade hanterat det alls lika bra.
För övrigt var det så många som åkte fast för fortkörning i norra och södra länken att man var tvugna sätta dit STORA skyltar precis där kamerorna är
Så att folk lär sig bromsa in och gasa direkt efter…..
Det blev för många att lagföra när man inte visste var kamerorna satt.
Så visst är det så att man inte klarar av att bötfälla alla. Hade man haft riktig avsikt att få ner hastigheterna harde man väl indexreglerat böterna och lagt dem på fordonet och inte föraren. Samt alltid haft kamerorna aktiverade.
De kamerorna är det något fel på, jag har försökt få fram en blixt men det går fan inte. Från Lidingö ner i tunneln och så vidare så är det 70, jag har bränt förbi där i 90+ och inget händer. Så har det varit i över ett år.
I övrigt, Stockholmstrafiken är helt retarderad. Sitter nån nyrik yngre utomsvensk i en Tesla idag och blinkar, blinkar, blinkar med helljuset bakom mig, jag har 10+ bilar framför mig i vänster fil.. Vad exakt tycker han att jag ska göra? Han kastbyter fil utan blinkers och tvingar bakomvarande att panikbromsa, vilket resulterar i bromsljus en kilometer bakåt.. Dessa idioter, är de som förstör hela systemet. Om alla bara ligger och rullar på utan kastbyten så flyter ju allt helt okej. Men det är alltid någon riktigt stressad jävel i en tesla eller BMW som ska ligga och hetsbyta filer så alla måste tvärnita. Idioten jag nämnde tidigare hamnade i slutändan ändå sida vid sida flera kilometer senare och det är ju så det är. Det går inte att stressa sig igenom rusning. Jag körde in framför honom utan blinkers och flippade dimljus ett par gånger med någon minuts mellanrum så han var tvungen att släppa fokus från mobilen. Vart ett jädra viftande där bakom. Han lär inte fatta ett skit men lite tillfredställande var det. Så småaktig kan jag vara i trafiken ibland när jag stöter på riktiga idioter.
Folk uppe i norr, kör inte bättre alls, det är bara så väldigt mycket mer trafik i Stockholm där idioter skapar mer effekt. (Jag är från Luleå).
Jag tycker absolut att regelverken borde stramas åt en hel del, och att polisen borde ha en separat division bara för trafik som lägger ner oerhörd energi på folk som beter sig som arslen. Jag har beställt kameror och planen är att lägga upp en YT och publicera varenda idiot jag stöter på, vilket är 5+ per arbetsdag, lätt. Kamera framåt, och åt varje sida så man ser ansikten samt bakåt. Lyckas man få 1 idiot att tänka om, så är det värt det. Man kan tro att det är utomsvenskar som är värst men de riktigt farliga är kvinnor i SUV enligt min erfarenhet. De gör så heltokiga grejer så man baxnar. Kör över heldraget innan avfarter osv, och idioterna vägrar sakta av så man kan komma in, vilket leder till kilometerköer bakom en pga domino. Och då sitter de och viftar och skriker och förstår inte ens hur fel de gör när man behöver komma in i avfartsfilen. De kör in i rondeller precis framför en, med mobilen framför näsan och ser inte ens vad som händer runt dem. Nån dag kommer det ju att smälla, därav kameror.
Ut med långt många fler poliser, separat från de som sysslar med brott. Som bara jagar idioter. Lägg bötesbeloppen idiothöga så finansierar det sig själv.
Har åkt fast för fortkörning en gång på 45 år för 25 år sedan, och då blev jag av med körkortet i två månader (36 för fort på motorväg). Sedan dess håller jag max +10% enligt hastighetsmätaren. Ja, hastighetsmätaren visar 10% för mycket när man kollar med GPS. Verkar vara standard att hastighetsmätarna visar ungefär 10% för mycket.
Min erfarenhet är att det är runt 5 % felvisning på hastighetsmätaren och då på både den analoga och digitala.
Bra med sänkta hastighetsgränser generellt och i synnerhet på landsvägar där det även färdas cyklister och fotgängare. Men om inte folk faktiskt bötfälls, så blir det ju lite meningslöst.
Ett förslag är att alla bilar åläggs att ha obligatoriska GPS-trackers, som myndigheternas datorer kan spåra i realtid. Har man färdats från punkt A till punkt B på x minuter, trots att det skulle ta hela y minuter om man följde hastighetsbegränsningen, så är det bara att skicka en böteslapp. Helautomatiskt och därmed billigt.
Sedan kan man ju med fördel höja bötesbeloppen till minst norsk nivå, samt dra in körkortet betydligt oftare än nu.
Du har verkligen en produktiv repressiv ådra. Visste du det?
Hellre det än att du skall tillåtas köra för fort bara för att du har mindervärdeskomplex och har kommit upp i medelåldern.
Anledningen till att gränsen sänkts till 80 km/h på många vägar är för att det är kräver mycket mindre underhåll jmf med om det är en 90-väg.
Tål att tänkas på när de talar om trafiksäkerhet.
För stort fokus på hastighet generellt tycker jag. Det intressanta är väl om man har skapat ngn olycka eller inte.
Att hålla angiven hastighet men skapa en olycka för att man kollar på telefonen(som verkar vara en favoritsysselsättning på vägarna)eller är ouppmärksam på annat sätt är ju sämre än att köra fortare.
På många ställen är hastighetsgränsen felsatt både uppåt och nedåt. Nära här är en 70-sträcka som är direkt dumdristigt att köra 70 på. Många gör det ändå bara för att det är tillåtet.
Läste förresten att autobahn återkommande är bland världens säkraste vägar. Har inte kollat hur bra det stämmer men telefonfritt är det där iaf.
Och Absolut Ingen kör om på fel sida.
DET är verkligen farligt, särskilt i Autobahnfarter.
Häromkring kör varenda hantverkarskubb och hemtjänstängel med mobilen i högsta hugg, konstant. (Det är sen länge otillåtet.)
Förutom att ingen kör om på fel sida på autobahn så ligger alla så längt till höger som möjligt och säpper alltid fram bilar i vänsterfilen som kör fortare än man själv kör.
Det är tillåtet att köra om på höger sida i Sverige om
1) det är 70 km/h eller lägre fart skyltat eller
2) det är kö.
Ofta är det kö i vänsterfilen och fritt i de högra filerna.
Är det kö i vänsterfilen och fritt fram i högerfilen får du inte köra om på motorväg.
Alltså du får inte köra om i högerfilen.
Jo säger jag utan att ha kollat upp det.
Detta under förutsättning att det är kö, inte att det bara ligger några bilar i vänster körfält och kör långsamt.
Är det kö i båda filerna så hastigheten styrs av bilen framför får man passera. Som vid vägarbete och dylikt.
Är det som du beskriver kö i vänsterfilen och fritt i den högra får du inte köra om i högerfilen.
Men tror du annorlunda kan du göra den manövern med en polisbil bakom dig och sedan hävda att du visst får köra om i högerfilen när de stoppar dig.
Inga problem, det gör jag så gärna för att se utfallet.
Naturligtvis är det en bedömningsfråga om vad som är kö och vad som är fritt, så troligen avslutas något sådan med en rättegång. Vi får se.
Det är inte helt ovanligt att det går 10 – 15 km/h långsammare i vänsterfilen än i högerfilen när man är i Stockholm och kör. Då kör jag på i min högerfil fil i min fart.
Det är för övrigt märkligt att det bara är 500:- kronor i böter för att hindra trafik i vänsterfilen och 1000:- kronor för att köra om i högerfilen när det är vänsterfilarna och även mittfilskörarna som skapar problemet.
Att byta fil för att köra om på höger sida tror jag polisen reagerar på men inte om du kör i högerfil i den fart det går att köra där även om det är snabbare än i den vänstra.
Jag har aldrig fått fortkörningsböter. När jag var 20-års åldern så hände det att jag körde för fort på motorväg. Numera är jag 40+ och med småbarn i baksätet, så kör jag aldrig för fort. Åtminstone inte medvetet. En jobbig händelse för två år sedan har också satt sina spår. Jag körde på två-filig 100-väg och kom ifatt ett Mc-gäng som körde i 90 och blockerade båda körfälten. De kastade föremål kring sig och körde krokigt mellan fälten. Jag fick en enormt stark känsla av att de bara väntade på att någon skulle “trotsa” dem. Det fanns inga avfarter där, så jag sänkte hastigheten ytterligare och lade mig på rejält avstånd bakom dem. Vi första avfart lämnade jag vägen. Jag mår psykiskt dåligt när jag tänker tillbaka på den händelsen. Kanske är jag bara fördomsfull mot MC-gäng, men jag blev livrädd för att provocera fel sorts personer, och det sitter fortfarande i.
Här kommer jag ju OSÖKT att tänka på insändaren som syntes på denna sajt för någon vecka sen, som förfasade sig över att kommunen tänkte tillåta MC Donalds att etablera sig. 😙 Snart kommer väl Bandidos efter!
Jag fastnade på bild körandes 87 på 80-sträcka, precis som prinsen. Fick hem ett brev där jag uppmanades erkänna. Då jag inte brukar ha för avsikt att köra för fort på angiven plats kunde jag inte säkert veta att jag kört så fort som det påstods. Bevisbördan bör väl ligga på rättsväsendet att bedöma vem som begått brottet, om brott ens begåtts, och utdöma straff? Rätt ska vara rätt tänkte jag. Men tydligen krävs ett erkännande.. Fick hem 4-5 brev med ökande hotfull ton, och kallelse till telefonförhör innan jag slutligen blev kallad till fysiskt förhör. Det hela syftade återigen till att jag skulle ”erkänna brott, och acceptera bot” med en underskrift på papper. Polismänniskan kunde inte svara på om ett erkännande krävdes för att undvika att en simpel trafikförseelse skulle hamna hos åklagare, men misstänker att så är fallet? Kändes nästan Kafka-artat hur samhällets resurser slösas på en bagatell som denna, varför jag i lönndom strök över ”erkänner brott”, skrev på att jag ”accepterar bot”. Förstår än idag inte varför det ska krävas mitt erkännande för att utdela böter?
Bra där!
Acceptera inte korkade förelagda formuleringar.
En bekant tog en lic-examen vilket då innebar att han var berättigad till oavlönad tjänst. Detta strök han över och skrev dit “utan tjänstgöringsskyldighet”. Ungefärligt återgivet i andra hand. Fadren var en mycket hög jurist.
Som du är inne på vill man nog undvika tid i rättssalen. Till snart sagt varje pris.
Jag hade en tid aktier i ett löntagarägt företag och det var omöjligt att förstå hur man skulle deklarera detta innehav.
Ifyllt enligt bästa förmåga! skrev jag med stora bokstäver överst på varje sida.
Om du inte erkänner så går det till rättegång, och då blir det jobbigt för polisen, därför gör de allt för att få dig att erkänna. Samma gäller om de stoppar dig på gatan och skriver ut en böteslapp, om du inre skriver under så går det till rättegång istället.
När jag kör motorcykel brukar jag ha för vana att köra för fort förbi fartkameror, för att pröva om vandringssägen stämmer att blixten alltid går igång när kameran fotar. Men antingen är kameran aktiverad typ 1/50-del av tiden eller mer sällan eller så stämmer inte sägnen, för har hittills aldrig sett någon kamerablixt. Nån som kan säga vad som verkligen gäller? Och ja, håller alltid hastigheten annars.
Bra sätt att ge mc-hatare mer vatten på sin kvarn, antar du kör utan skyddsutrustning också.
Jag har en gång sett en mc-åkare bli fotograferad med blixt och det är tydligen så att blixten aktiveras varje gång någon blir just fotograferad. Om inte så är fallet mäter kameran ändå hastigheten, men inga böter kommer skickas ut.
Har aldrig åkt fast för fortkörning, men kan inte påstå att jag hållit hastigheten under alla år även om jag kör lugnare nu för tiden. Har inte ens behövt visa körkortet en enda gång, eller blåst, med kort över 10 år och kört relativt mycket och på många välbevakade sträckor. Har kört igenom laser kontroll två gånger men haft turen att kört lagligt de gångerna. Lite oroväckande att inte ens behövt visa körkortet under denna tid, men det visar väll på bristen av poliser och kontroller
Jag ligger oftast 5-10% över tillåten hastighet enligt mätaren, men de visar ju som bekant ofta högt, så i verkligheten ligger jag nog oftast ungefär på.
Aldrig åkt dit. Aldrig blivit alko-testad heller, men satt i bilen när svågern blev när han rullade ut från Max. Kändes som ett märkligt ställe att ha en alko-kontroll på.
Hastighetsgränserna verkar ofta vara satta utan någon eftertanke. Vidare är lämplig hastighet på en viss väg helt olika en söndagsmorgon i juni med knappt någon trafik, jämfört med snöfall och slask och mörker under trafikintensiv pendlingstid.
I det första fallet är det enligt hastighetspropagandan fullständigt livsfarligt att köra 10 pinnar över skyltat, och står polisen där åker man dit. I det andra fallet antas man ha omdöme att välja lämplig hastighet själv, men om någon kör så fort som det är skyltat och polisen står där, händer ingenting. Även om risken då är högre.
Inte konstigt att folk ofta saknar respekt för hastighetsskyltarna.
I den stad där jag bor, finns en genomfartsled som passerar ett par korsningar med busshållplats på ömse sida där folk ofta springer över den dåligt upplysta vägen till och från hållplatserna, det finns inte mycket plats att väja och de som springer över syns inte på håll. Dock finns en gångtunnel, inget övergångsställe. Olyckor har inträffat. Det finns inte GC-väg längs vägen, men det är sällan folk går eller cyklar ändå (antagligen av självbevarelsedrift). Hastigheten är satt till 60 km/h. Så fort kör jag sällan förbi hållplatserna.
Lite längre bort finns en korsande genomfartsled som är bredare och med bättre sikt. Här förekommer sällan att folk bara springer över, och gör de så ser man dem i god tid. Det finns GC-väg/lokalgata parallellt, så cykel- eller gångtrafik längs vägen förekommer inte alls. Dock finns här två övergångsställen, så en sträcka på två km har fått hastigheten satt till 40 km/h. Hastigheten kändes överdrivet låg redan förr, när gränsen var 50 km/h.
Jag har kört mycket yrkesmässigt på båda dessa vägar. Den väg jag sett tillbud på, är den som är skyltad 60 km/h. Det har hänt olyckor som lokaltidningen skrivit om. Den väg som är skyltad 40 km/h och förr var skyltad 50 km/h, har jag aldrig sett några tillbud på under de 40 år jag bott här, även om trafiken förr ofta körde dryga 60 snarare än än skyltade 50.. men här har man alltså sänkt.
Skyltningen är alltså inte satt efter de faktiska riskerna utan efter en fyrkantig norm – här finns GC-tunnel, 60 km/h. Här finns övergångsställen – 40 km/h.
Åkt fast för fortkörning 3 gånger. En gång i Tjeckien. Hade inga tjeckiska pengar på mig så jag slapp böter för att polisen tyckte det var allt för krångligt att skicka böterna till Sverige.
En gång i fartkamera då jag lånat morsans bil. Efter ett par veckor kom det en böteslapp hemskickad till min bror!!! Han blev inte så förtjust i detta. Jag skrattade så att jag knappt fick luft. Han överklagade och sen kom lappen hem till mig istället….
En gång på väg till ett övertidspass på jobbet en lördagmorgon. Det var tydligen 40 på den vägen istället för 50 som det varit innan. Så det övertidspasset gick +-0
Bränsle priserna har sänkt hastigheterna generellt på motorvägen, stor skillnad mot förr, då var det 140 standard i snabba filen och då fick man ändå någon som bara SKA om 🙂
Alltid skönt att få bekänna sina synder efter mer än 100 000 mils körning ,troligen närmare 120 000 mil.
Jag kör nästan alltid för fort när jag kör långt (10 – 30 km/h beroende på vägtyp och väglag), då blir det en märkbar tidsvinst. (Fast nu med elbil blir det inte riktigt så eftersom det oftast går fortare att köra långsammare.)
Jag kör nästan aldrig för fort på kortare sträckor, det är liksom ingen idé att spara en minut eller två.
Jag håller alltid 30 på 30-sträckor.
Under dessa 100 000 mil har jag:
1) Fått en fortkörningsbot.
2) Fått en bot för att jag körde utan bälte.
Det regnade och jag hoppade ur för att pinka vid vägkanten och hoppade in snabbt igen och började köra medan jag försökte sätta på bältet och där bakom en buske stod polisen. Det visade sig vara ett billigt brott, billigare än att parkera fel.
3) Hamnat i fem alkokontroller.
4) Blivit stoppad för att jag körde om en målad polisbil som körde 105 på 110 väg.
Jag körde 110 enligt gps:en, men de vidhöll att de kört i 110 och att jag kört för fort. Det blev lite tjafs, men inget mera.
5) Blivit stoppad för att ha kört på en väg som var avstängd för genomfart.
Då hade jag försökt hitta andra vägar förbi denna plats under 10 minuter utan att lyckas. Jag såg mig noga om och körde förbi skylten och såg genast blåljus på långt håll i backspegeln. Stannade, klev ur och mötte polismännen i sin bil när de kom fram. När jag förklarat varför jag gjort som jag gjorde så fick jag en uppmaning att inte göra om detta.
6) Hamnat i en allvarlig olycka där båda bilarna blev skrot, på en 30-sträcka i ett villaområde!
Den som körde på mig hade 1,98 promille och körde säkert mycket fortare än 30.
7) Några plåtskador, men aldrig varit vållande enligt försäkringsbolaget. Jo, en gång när jag körde in i en bil som tvärbromsade vid grönt trafikljus.
Det var nog allt och nu hoppas jag på syndernas förlåtelse av Trafikverkets GD.
Haft körkort i ca. 15 år nu och märkligt nog aldrig hamnat i en poliskontroll. Är noga att hålla framförallt de lägre hastighetsgränserna förbi skolor osv. men inte lika konsekvent vid 80+ vägar. Åkte nyligen förbi en fartkamera på 60-väg i 70 km/h, trodde det skulle bli böter men icke.
Lars:
Tror du inte att det vore mer effektivt att göra som i Finland. Att böter för fortkörning skulle ges i form av dagsböter istället för penningbot. Dvs det ska svida rejält även för en höginkomsttagare att köra för fort. Då tror jag att fler håller gränserna.
Absolut! Samt att böterna knyts till innehavaren av bilen, alternativt tas ut dubbelt av såväl förare som ägare.
Risken att åka dit tror jag är betydligt viktigare än vilket straff man får.
Min notoriskt fortkörande far åkte dit fem gånger under de 65 år han körde för fort, eller fyra, eller kanske sex.
Om jag gissar han han med 200 000 mil under den tiden.
Många argumentererar för att det är ok att köra för fort om der är bra väglag, gles trafik osv. Dvs på ett säkert sätt.
Man ska dock komma ihåg att hastighetsgränserna inte bara sätts av säkerhetsskäl. Det finns även en direkt samhällsekonominsk kostnad för fortkörning till följd av ökat slitage.
Om alla körde i laglig hastighet skulle samhället varje år spara många miljoner på vägunderhåll. Pengar som tex hade kunnat gå till försvaret
Har ett barn som var EXTREMT bilsjuk i typ 4 år, så jag har genom många repetitioner lärt mig att vara riktigt lätt på foten när jag kör. Varje gång jag gasade eller bromsade för mycket eller tog någon kurva för fort så spydde hon i baksätet. Enklaste sättet att ha en chans att undvika detta var att hålla nere hastigheten hela tiden, ju långsammare man kör desto mindre behöver man accelerera eller bromsa helt enkelt. I princip varje gång jag inte körde riktigt försiktigt så fick jag ju stå där och sanera spya från bilbarnstol efteråt, så det var en effektiv skola i försiktig körning som pågick i flera år. Det hela sitter kvar trots att det nu är ovanligt att hon spyr (men det händer fortfarande nån enstaka gång), så jag har sedan länge lärt mig att sätta bilens adaptiva farthållare på gällande hastighetsbegränsning och ta ett par djupa andetag om jag känner mig stressad – väl medveten om hur lite tid det är man “tjänar” även om man höjer hastigheten ganska så markant över de sträckor jag brukar köra.
Med det sagt så händer det självklart att man ändå ligger över gällande hastighetsbegränsning då och då.
TIPS!
Ni som har åksjuka barn, ta dem i famnen och snurra runt med dem fem till 10 varv precis innan ni åker iväg.
Jag hörde tipset för länge sedan. Det var en kartläsare i rally som var åksjuk som tipsade om detta och för vår son fungerade det ganska bra. Nio gånger av tio blev han inte åksjuk, utan snurr blev han nästan alltid åksjuk.
När han blev äldre snurrade han själv några varv innan han klev in i bilen.
Det har presenterats några radikala förslag för hur vi ska hålla ner hastigheterna och varför inte inför angiveri också.
Inget är väl bättre än att få sätta dit någon som kör 90 på 80-väg.
Ungefär sju gånger så många dör i fallolyckor som i trafikolyckor.
Alla stegar, stolar, pallar mm. olika upphöjningar borde förbjudas, för det är ju väldigt många som dör i fallolyckor i Sverige.
Japan är en förebild med låga bord som man sitter på knä vid när man äter och så sover man på golvet. (Alla i Japan lever inte så längre, troligen väldigt få.)
https://www.youtube.com/watch?v=WcnX35HOVYg