Ukrainas antikorruptionsmyndighet har nu svartlistat Volvo Cars majoritetsägare Geely, som internationell sponsor av Rysslands krig i Ukraina. Det väcker frågan om det är dags för en bojkott av Volvo och eventuellt även Polestar. De flesta svenskar bojkottar dock redan bilmärkena, då de helt enkelt inte har råd att köpa nya bilar från dessa överprissatta bilmärken, men det väcker frågan kring CSR – corporate social responsibility – och alla de som skaffar dessa bilar som tjänstebilar.
Den kinesiske miljardären Li Shufus konglomerat Geely svartlistas nu likt Mondelez (Marabou mfl) som internationell sponsor av Rysslands krig i Ukraina av Ukrainas antikorruptionsmyndighet. Man fortsätter sälja bilar och betala skatt i Ryssland trots kriget.
Nu är Geely fortfarande majoritetsägare i Volvo Cars, trots börsnoteringen och med över 50% (82%?) av ägandet så bestämmer man i praktiken i princip allt kring Volvo Cars (personbilarna – Volvo Group med kommersiella fordon som lastbilar, bussar och entreprenadfordon mm är ett helt annat bolag). Därmed ingår Volvo Cars definitionsmässigt i Geelykoncernen. Ska man dra en gräns någonstans bör det vara vid majoritetsägande.
Själva Volvo Cars har dock lämnat Ryssland och är därmed gröna enligt Leave Russia, men är ändå en del i en koncern som finansierar Rysslands folkrättsvidriga och illegala krig, folkmord, etniska rensning, krigsbrott, våldtäkter, kidnappningar, tortyr och mord i Ukraina.
Till skillnad mot Marabou så är dock nya Volvobilar inte en produkt som särskilt många svenskar köper. Av 224 760 nyregistrerade bilar under årets fem första månader var endast 7.5% Volvobilar, eller 16 925, enligt Mobility Sweden. Till detta kan man gissa att en mycket stor del var köpta av företag som tjänstebilar, rent av majoriteten av dessa bilar. Priset är sådant att få människor har råd att köpa en Volvo privat idag.
Volvo Cars största enskilda marknad idag är USA med 19 490 sålda bilar första kvartalet, följt av 16 585 i Kina, där också många bilar tillverkas. I Sverige såldes 11 574 bilar under årets första tre månader enligt kvartalsrapporten.
Undermärket Polestar, som i praktiken bara har elbilar numera, nyreggade 1339 bilar i Sverige eller 0.6% under årets fem första månader.
Polestar är dock minoritetsägt av Volvo Cars med 49.5% och i övrigt börsnoterat, vilket gör att det definitionsmässigt inte ingår i Geelykoncernen. Ska man dra en gräns vid majoritetsägande så skonas alltså Polestar. För övrigt hyrde vi en Polestar i England under semestern förra veckan, så det blir en recension av Polestar 2 framöver.
De flesta privatpersoner bojkottar alltså redan Volvo, utan det handlar nog mest om tjänstebilar då Volvo är överprissatt. Man får en större och bättre elbil med längre räckvidd, lägre förbrukning och större utrymmen till samma pris (eller rent av lägre pris) om man köper en Tesla Model Y istället för en XC40 Recharge elbil eller C40 Recharge elbil. Men så är också Tesla Model Y den mest säljande bilen i Sverige i år, alla kategorier och motortyper.
Avgörande för en bojkott blir vad olika företag har för CSR – corporate social responsibility – men om man redan tidigare var beredd att köpa bilar som ofta är tillverkade i diktaturen Kina, så bryr sig nog inte den CSR:en om folkmord, etnisk rensning och krigsbrott.
Surt sa räven om rönnbären, så vi ska nog inte bli förvånade om det kan bli ett drev mot Volvo Cars. De flesta har ändå inte råd och det är alltså ingen uppoffring att bojkotta köp av nya Volvobilar. Särskilt med dagens räntor. Den kinesiska majoritetsägaren kommer dock med all sannolikhet skita i en bojkott – Sverige fyller främst en funktion för utvecklingskompetens som kineserna själva saknar och att man har fabriker och försäljning här ska mest ses som ett bonus. Diktatur som diktatur, och Kina begår redan etnisk rensning inom sina egna gränser.
Vad man kan göra är förstås sälja sina Volvo Carsaktier, men de flesta svenskar äger ändå Volvo Cars via olika pensions- och indexfonder. Det är dock inte ett aktivt val, vilket att äga aktien och inte fonder är. Man kan dock ifrågasätta om Volvo Cars ska ingå i fonder med en etisk profil när Geelykoncernen svartlistats av Ukraina, och om dessa då kommer börja sälja av aktien och sänka aktiekursen?
Uppmärksamma läsare noterar förstås att det finns reklam för Volvos nya småbil EX30 här på bloggen. Vi får se om Volvo Cars avbryter den annonseringen efter denna artikel. Intäkterna är dock mindre än vad jag och mitt bolag stöder Ukraina med, så man kan se det som att Geely på detta vis betalar lite till Ukrainas försvar. Jag är dock inte en perfekt människa, vilket väldigt få personer är. Ja, Elon Musk är en rövhatt, men han är en minoritetsägare i Tesla med typ 10% av ägandet. Vad gäller minoritetsägande, Mondelez och Gevalia, så ska Gevalia bojkottas inte pga Mondelez, utan på grund av att ägaren JDE Peet’s är kvar i Ryssland utan åtgärd. Kom ihåg att Nescafé och Zoegas ingår i Nestlé som ska bojkottas av samma anledningar. Löfbergs är dock familjeägt, liksom Arvid Nordquist. Men kaffe är det några fler som köper än Volvobilar.
102 kommentarer
Eftersom du hela tiden stiger i kändisskalan är det lite upp till dig. 😉
Marabou-uppropet startade väl här?
Jag skrev om Marabou för länge sedan, t ex runt Melodifestivalen. Inget hände då. Nej, jag vet inte var bojkotten startade. Den är inte organiserad.
Däremot är det relevant att belysa Geely som majoritetsägare i Volvo Cars. Om något blir av det är en annan fråga och knappast upp till mig.
Var snabbt inne och kompleterade för midsommar på hemköp masthuggstorget, har sällan sett en tyngre marknadsföringen av marabou. Det var marabou i mängder på stora ytor. men egentligen är chokladkakan av symboliskt natur vi mår lite bättre och känner oss lite godare om vi bojkottar. Det stora stödet till ryssland skickar vi genom att handla med kina.
Mja, det var väl där det startade. Underskatta inte dig själv och bloggens inflytande. 🙂
Jag tror att den har haft väldigt stor påverkan på både folks medvetande och på politiken.
Ringar på vattnet…
Det blir väl att köra den gamla bilen ett eller ett par år till
då behöver jag inte köpa nån Volvo eller Polestar.
och så länge de är på svarta listan är de bra att undvika dem
Att välja en annan likvärdig vara är ingen stor ansträngning, men det är nog vettigt att dra sin egen gräns vid majoritetsägande…? Svårafrågor men enkla val
Kineserna äger väl 80% av KinaVolvo så det är lugnt. Du kan bojkotta det
Geely’s ägare Li Shufu och därmed Geely har fullt mandat hos Volvo Cars. Med 82% har de i stort sett full majoritet då nummer 2 Folksam har 1.986% shares och Alecta nummer 3 med 0.9498%. Procentdel av aktieägande blir samma som röster. Geely äger i stort sett Polestar också med tanke på att Geely äger Volvo Cars. Rätta mig gärna om jag tänker rätt med ägandestrukturer.
1. Shu Fu Li, 2,443,396,227, 82.01 %
2. Folksam /Private Equity/ 59,174,071, 1.986 %
3. Alecta Pension Insurance Mutual, 0.9498 %
https://www.marketscreener.com/quote/stock/VOLVO-CAR-AB-PUBL–128506374/company/
Geely Holding/Li Shufu har en minoritetsandel i Geely Auto som är ett börslistat bolag. Det är Geely Auto som säljer bilar i Ryssland. Det är alltså majoritetsägarna som har beslutat att fortsätta sälja bilar där. Li Shufu äger också ~80% av Volvo Cars där tydligen besultet har varit att inte ha någon verksamhet i Ryssland. Slutsats, både Geely Auto och Volvo Cars är självständiga bolag som fattar egna beslut (annars hade ju Volvo Cars också fortsatt att sälja bilar där).
Yes, det är tydligt att det är olika företag men att de ägs av Geely och Li Shufu. För Geely Auto kan man se att Li Shufu har 42% av alla aktier, näst största innehavet har The Vanguard group med 2.0%.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/GEELY-AUTOMOBILE-HOLDINGS-6165704/company/
Volvo Cars nya EX30 electric tillverkas i Geely Auto’s fabrik i Zhangjiako. Geely Autos fabriker tillverkar därav bilar till Ryssland och Sverige enligt artikeln nedan.
https://sweden.postsen.com/business/117431/Ukraine-blacklists-Volvo-Cars-owner-Geely-Sponsors-the-war.html
Geely Holdings CEO Daniel Li (som också är del av Volvo Cars board/styrelse) sa till Financial Times förra månaden att ““I totally don’t see why we have to force every brand to punish the Russian customer”.
https://www.ft.com/content/b77603d9-5a10-4e33-852e-2d31bea4161a
Som jag har sagt tidigare.
Bojkotta en åt gången, låt det märkas medialt, låt det svida ekonomiskt. Ge inte upp förrens företaget avhåller sig från oönskad verksamhet.
Låt de andra som har kvar verksamhet, veta att de står näst på tur för bojkott.
När ett par tre olika företag fått känna på full bojkott, så kommer de som står i kön att bojkotta, ta sitt förnuft till fånga.
Nu bojkottas det lite här, lite där, vilket inte ens blir kännbart för företagen, bara för konsumenten.
“Uppmärksamma läsare noterar förstås att det finns reklam för Volvos nya småbil EX30 här på bloggen. Vi får se om Volvo Cars avbryter den annonseringen efter denna artikel.”
Jag gissar på att artikels innehåll med nyckelord som “Volvo”, “EX 30″ och”elbil” snarare gör att det kommer fler annonser från Volvo.
Det är alltså inte bara besökarens surfhistorik som styr vilka annonser som visas.
Dock så kan du som blogg-ägare gå in och välja att du inte vill ha annonser från vissa varumärken.
https://support.google.com/adsense/answer/180609
“Det kan finnas flera anledningar till att du inte vill att vissa annonser ska visas på din webbplats. Det kan handla om innehålls- eller affärsmässiga skäl eller etiska anledningar. Du kanske har en blogg om veganmat och vill inte visa annonser för en grillrestaurang.”
Valet är ditt Cornucopia!
Jag kör inte Adsense. Min annonsering går via en annonsmäklare och Volvoannonserna är direktköpta. Adsense är via annonsmäkling som fillers när det inte finns direktköpt reklam. Att spärra Volvo där påverkar inget. Direktköpt reklam hanteras via avtal.
Dock används Googles annonsplattform som teknisk leveranslösning, därav en liten Googleknapp i hörnet på annonserna. Det gör dem inte till Adsense.
Jag är säker på att din annonsmäklare också tillåter att man kan neka vissa varumärken.
En snabb kontroll visar iaf att det är 2 annonser från Volvo (varav en stor i toppen), en från BMW (också för elbil) och sedan en för Intersport.
Kollar jag äldre artiklar om andra ämnen så är det andra typer av annonser som kommer – t ex bokföringsprogam när det handlar om ekonomi så nog styr innehållet även denna typ av annonser.
Får man fråga vilket annonsnätverk det är – knappast Ezoic tror jag.
Det ställer intressanta frågor om när affärsmän är rövhattar rent generellt. Ukraina må vara ett väldigt akut fall, men Ikea, Volvo m.fl har sponsrat Putin länge, länge nu. Mycket krigsmaterial som byggts under dessa år. Dags att tänka på hur smarta affärerna är, kanske? Kanske lite tidigare nästa gång?
Volvos satsning på EX30 ska helt och hållet tillverkas i Kina. Dvs en riktig Kinavolvo.
Övergreppen i Xinjiang som gränsar på “folkmord” (Etnisk rensning av områden, tvångsförflyttningar, tvångssteriliseringar och omskolnignsläger) i kombination med att koncernen stöttar Ryssland är anledning nog att inte köpa en KinaVolvo.
Det finns andra alternativ.
Dessutom är väl den så kallade bottenplattan i EX30 i princip helt utvecklad i Kina.
Kanske fundera på hur lämpligt det är att sponsra auktoritära regimer i allmänhet kan ju vara en tanke att ha med sig vid nästa köp…
Även om rövhålet Elon äger bara 10% i Tesla så är värdet av dom aktierna större än hela Volvo Cars värde
Har han inte också en position inom företaget, förutom att vara aktieägare och grundare?
Typ VD
Technoking, inte CEO.
Enligt svenska Tesla är han vd
“Som medgrundare och VD på Tesla leder Elon all produktutveckling, konstruktion och global tillverkning av företagets elektriska fordon, batteriprodukter och solenergiprodukter.”
https://www.tesla.com/sv_se/elon-musk
Vilket är det större rövhålet? Elon eller de som äger Geely?
Vi ska precis till att uppdatera vagnparken på jobbet och hade tänkt gå all-in på Volvo och elektriskt, nu blir det inte så. Säljaren blir nog lite besviken på måndag.
Det är ju superbra!
Inte att hen blir ledsen, men att du kan tala om för hen att så länge Geely håller igång i Rys-land så är Volvo inte ett alternativ.
Hen kommer givetvis att framföra att ni tänkt ha med Volvo och att hen gjort ett bra säljjobb, men att engagemanget i Rys-land var orsaken att det inte blev något avtal.
Skippa allt elektriskt, det är bara svartkonster med höga och med tiden högre samhällskostnader!
@[email protected]
Seså, lugn, andas djupt, förfall icke, vänd dig bort från svartkonsterna och finn gud. Låt din herre valla dig i hagen, låt icke djävulen förvrida din själ. Låt trollen blotta sig för ljuset. Så skall du finna äkta gemensamhet, trygghet och mening.
Jag råkar ha en gammal kompis som blivit så förledd genom sitt internetsurfande att han måste bege sig till hispan varannan vecka där han får en spruta i röven. Om inte så kommer polisen och plockar upp honom. Att tro på internets troll är farliga saker.
Det svåra med att bojkotta sällanköpsvaror, är att det tar ofta flera år innan det faktiskt har någon större påverkan, såvida inte alla går in i bojkotten. Jag, som exempel, är inte på jakt efter en ny bil inom överskådlig framtid, och därmed kommer inte Volvo att märka en eventuell bojkott, eftersom jag ändå inte skulle ha köpt en bil. Chokladkakor däremot, köper jag flera stycken per månad, och där skulle en bojkott märkas relativt snabbt. Nu köpte jag visserligen väldigt sällan Marabou, då jag tycker Lindts mörka choklad är betydligt godare än Marabous dito, men det hände att jag köpte varor från Marabou.
Att bojkotta säg en taxifirma för att de använder Volvo är inte heller säkert bra, bilen är ju såld och Volvo har fått sina pengar (alternativt att de kommer få in straffavgifter för att eventuellt leasingavtal bryts i förtid).
Sedan kan det nog vara lämpligt att försöka undvika saker från Kina generellt, men det kan bli svårt, då alldeles för mycket av vår produktion flyttat dit.
Om produktionen som flyttat till Kina (och andra auktoritära regimer) så kan flytta därifrån. Det var länge sedan Kina var billigast så det händer redan nu. Problemet är att incitamenten för att undvika att sponsra diktatorer är få…
Bojkott kan ju göras på många sätt. Bilar köps ju inte sällan som statusmarkörer. Om du hjälper till att ifrågasätta andras bilköp så sänks märkets status, och bilmärket blir mindre värt för framtida köpare, både som starusmarkör, och ekonomiskt, i och med minskat andrahandsvärde.
Kanske inte så svårt att undvika Volvo Cars, nej. Senaste XC40 är en uppimpad Geely för 550 000. För Volvonostalgikerna har man bevarat den centrala skärmen som är från 2014.
Noll intresse.
För fanatikerna kommer ju snart en EX90 också, som för det facila priset av en hel ungefär, erbjuder en stor elsuv på Geelybas och rekordförbrukning. Rekommenderas för laddfanatiker, dvs personer som verkligen gillar att ladda bilen ofta och länge.
Allt kinesiskt bör väl ha varit bojkottat sedan långt före andra världskriget.
All varor och tjänster från alla totalitära stater bör bojkottas och företag med affärer där kan med minsta rimlighet finnas med i såkallade etiskafonder.
All offentlig upphandling måste ställa krav på demokrati och mänskliga fri och rättigheter. Så företag med affärer i länder utan dessa rättigheter per automatik utesluts som leverantör och underleverantörer i all upphandlingar.
Nja.
Väst har ju också byggt en stor del av sitt relativa välstånd på lågprisimport.
Vill du köpa europeiska kläder går det ju fint nu också, men få är beredda att betala. Och handel var ju en metod att öppna upp ett slutet Kina och medverkade till avspänning. Ska man bojkotta alla företag med affärer i Kina blir det inte mycket kvar dessutom.
Däremot bör vi i Europa ta hem känslig tillverkning. Finns inga som helst problem att placera produktion av elektroniska komponenter i Europa exempelvis, finns redan, och ännu mer i USA. Behöver inte tillverkas i låglöneländer.
Kläder, hemelektronik, skor däremot… det mesta tillverkas i icke demokratiska länder. Beroende på hur vi bedömer Turkiet skulle typ 97% av Sveriges textil- och skoinköp stoppas.
Det är ju inget litet problem att vi ursäktar oss med att vi redan har kört i diket. Att ta ut en ny kurs och försöka styra åt något annat håll är uppenbarligen omöjligt.
Det finns gått om svaga demokratier som vi kan handla med, men det verkar som marknaden föredrar att handla med totalitära stater.
Det finns inga hållbara ursäkter för att handla med totalitära stater, det finns gått om alternativ.
Hur är det med bilmärken i stort? Borde vi egentligen bojkotta alla, eller hamnar Volvo i en tråkig sits i och med det kinesiska ägandet?
En risk som har varit på väg länge, här har Sverige, VGR, och Göteborg kört ner huvudet i sanden och inte låtsats om något!
Att bojkotta Kinesiska produkter blir allt svårare. Landet har framgångriskt invaderat och lagt sig under många svenska företag. Volvo Cars är ett av dom. På regeringens statistiksidor listat handeln mellan Kina och Sverige samt även antalet företag som bedriver handel med och/eller har egen verksamhet där (som kontrolleras av lokala “polit”-funktionärer så att de rättar in sig i ledarens åsikter.)
Att bli av med energiberoende från ryzzland gick (kanske?) med ett nödrop. För att bli av med beroendet av Kina krävs dels en förståelse för vad som håller på att hända (= redan hänt!) och möjliga vägar att reducera detta mycket farliga beroende som på sikt kan ställa till det ordentligt. Inte bara ur försörjningssynpunkt men även med tanke på IP och cybersäkerhet där svenska myndigheter varnat för och rapporterat om en stor förekomst av industrispionage och kunskapsöverföring. Kinesiska studenter vid svenska högskolor hålls under uppsikt och deras släktingar i hemlandet hålles som mer eller mindre gisslan. De förväntas vara lojala mot regimen. Kina har även ett antal vad väst anser vara poliskontor utanför landet som bidrar till övervakningen.
Någon skrev mtp handelskonflikt tidigare att Kina skulle vara rädda för en minskad handel med väst men betänk att landet precis som ryzzland inte styrs med logik. Man agerar långsiktigt. Redan nu ser man klart hur kina stödjer ryzzarna “genom att peta in pinnar i brasan” så att de kan hålla igång konflikten. Samtidigt som det dels gynnar den egna importen av energiråvaror och den egna exporten av varor. Xi måste vara helnöjd. Ett försvagat ryzzland som Kina kan suga ut. Ett väst som är upptaget med att stödja Ukraina och som pga detta inte kan ha fokus på Kinas maktambitioner och som dessutom utan att tänka på nationella intressen outsourcat mycket av sin egen produktion till Kina.
Den västliga kapitalismens kortsynthet och svaghet syns nu i sin prydno. Litet som Lenin uttryckte det: “Den sista kapitalisten hänger vi i det rep han själv sålt till oss.”
Som svensk noterade jag den förre kinesiske ambassadörens agerande bla. när Guy Minhai, den svenske bokförläggaren kom på tal. Genom att mer eller mindre “trycka upp” företrädare för vår regering mot väggen och näpsa kritiska röster visade han var skåpet skulle stå. “Guy Minhai trivs där han är och vill inte ha något med Sverige att göra. Saken är utagerad!” Varje svensk politiker eller företagsledare som yppar något om situationen beträffande mänskliga rättigheter i Kina blir snabbt varse vilka reaktionerna blir. Tänk på HM som hade en del invändningar som Uighurernas behandling…
Jag har inget emot att ett land vill bli en ekonomisk stormakt. Jag har därimot starka invändningar mot att det skall ske på vår politiska bekostnad i fråga om undfallenhet när det gäller mänskliga rättigheter och med våra pengar.
Med detta i beaktande – Vem vill stödja ett sådant land genom att köpa deras produkter?
Vi var aldrig energiberoende av Ryssland. Ryska oljan handlade om några hundra arbetstillfällen på Preemraff i Lysekil, då vi importerade för att exportera. Se tidigare artiklar, t ex här https://cornucopia.se/2018/01/paminnelse-kremls-desinformation-att/
Det köps ju fortsatt gas från ryssarna så något slags beroende verkar det finnas. Men i det stora hela har du förstås helt rätt.
De svenska reningsverken är eller har varit beroende av rysk gas för att klara reningen – det är mängder av metan som ingår i processen, mer än våra importrör klarar av.
Så är någon känslig, så är det bara att köpa källvatten på flaska i fortsättningen. Fast då kanske glaset kommer från z?
Märkligt att Norge inte skulle kunna sälja Metangas till Sverige och att vi måste dricka källvatten på flaska?
När man kollar på biogasol verkar det ju som att det funkar lite på samma sätt som elcertifikat: det är inte säkert att just den gas du får är “miljövänlig”, men företaget “garanterar” att det produceras biogasol “någonstans” som motsvarar den köpta mängden.
Så innan kriget så köpte man på t ex Primagaz rysk gasol, medan den biogasol man betalade för tillverkades i Nederländerna och hamnade i tanken hos någon som betalade för “fossil” gasol (antar jag?).
Känns ju lite galet då omställningen blir helt konsumentdriven, samt att vi inte får några satsningar på infrastruktur för “miljövänlig” gasol här uppe så länge det finns en motsvarande marknad för fossil gasol på kontinenten.
Och så lite gas till de konverterade förjorna.
Sen har väl det ryska aluminiumverket i Sundsvall en massa konstiga kopplingar. Och verkar (o)lustigt nog vara orörbart. Trots att det ger pengar rakt i ficka på oligarker och bara smutsar ner/drar en massa energi.
Det där är ju lite skumt, faktiskt. Det är väl inga konstiga kopplingar – det är väl en oligark som äger det?
Fast utan det kan vi väl varken bygga vapen eller något annat avancerat….
En del till Nynäshamn också, inte minst för asfaltverket.
Dessutom inte att förglömma fågelkvarnnarna där det verkar som om Kineserna går in för helägande.
I mina ögon en strategisk placering som skall stoppas.
+1 Finns svenska AB i Karlskoga med i stort sett helt kinesiska styrelser. Svenska myndigheter, regelverk mm är inte rustade för varken lågintensivt handelskrig eller industrispionage. Kinesiska och ryska “handelsattachéer” har jublat i årtionden över vårt naiva synsätt. Bara att prata lite kultur med svenska myndigheter så kvittrar dom högt och blir bortkollrade.
I princip all Vindkraft som produceras i Sverige ägs av kinesiska intressen. Ska du bojkotta allt kinesiskt kan man alltså börja med att koppla bort sig från elnätet…
Det känns som något av en överdrift att påstå att nästan all vindkraften i Sverige ägs av Kina. Det jag kan hitta är att CNG äger mellan 6-7%. Det kan väl också finnas mindre kinesiska bolag men jag har svårt att se att ägandet är större än 10%. Vindkraften producerade 2022 ca 20% av elen så den kinesiska delen blir väl runt 2%. Känns som en överreaktion att gå helt off-grid för det…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vindkraften-allt-storre-utlandskt-agande
*CGN*
Rätt – viss överdrift men en väldigt stor andel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/med-vindsnurrorna-kommer-bredare-vag-och-mobiltackning
Man ser inte heller hela bilden när man tittar på varifrån kapitalet kommer eftersom det är en salig blandning av olika konsortium från olika länder inblandat. Kina är väldigt duktiga på att nästla sig in under radarn. Det kinesiska ägandet i Svensk vindkraft är i alla händelser obehagligt omfattande
Vindkraft är obehagligt av många skäl, bör snarast stoppas och tonas ner. Bör ersättas av SMR skapad energi med väsentligt mindre sårbar kraftöverföring.
2 mindre reaktorer skulle göra Gotland självförsörjande utan landförbindelse.
Inget som en svensk politiker skulle ställa upp på.
I dag smäller ju kabelförbindelsen titt som tätt med eller utan Putin
Nu var det inte produktionssättets förtjänster som diskuterades utan vem som äger det.
Fullt med Kinaägda SMR på Gotland, bra eller dåligt (för att illustrera vad som var frågan)?
Fast vad ska kineserna göra om vi helt enkelt stiftar en lag som i sann kommunistisk anda för över vindkraftverken till svenska folket.
Volvo Car är ju idag i praktiken ett design- och utvecklingskontor för kineserna där de tillför det som Kina inte kan själva. Kina kan kopiera, inte mer. Så VCC får bygga lite bilar här i Sverige för att de ska hållas glada (för någon fantastiskt bra bilfabrik är det inte) och de immateriella värdena hamnar i Kina och kopieras där till lite Volvo-bilar och många Geely-bilar.
Li Shufu sitter dessutom i KFPRK och är en del av den kinesiska regimen.
Kina kopierar det de inte har själva. Dit hör inte elbilar, de har ett femtontal större märken och ett antal mindre. Volvo är nu byggd på en kinesisk plattform, så att hävda att Kina sysslar med någon slags kopiering där är totalt fel.
Man kan ju nu tvärtom fråga sig vilken designkompetens som återstår hos Volvo. Ingen av deras nuvarande och kommande elbilar, XC40, C40, EX30, EX90, Polestar 2 samt Polestar 3 är byggd på en Volvoplattform.
Spa2-plattformen som EX90 och Polestar 3 bygger på är en Volvo-plattform.
Fel i en artikel, hade inte dubbelkollat. Den stora plattformen är mycket riktigt Volvos.
Den lär ju bli en raritet i alla fall, om de nu lyckas få igång produktionen någon gång.
C40+XC40+PS2 bygger på CMA som är utvecklad av CEVT i Sverige.
Det är den gamla plattformen. Den nya bakhjulsdrivna XC40 med flera modeller är inte byggd på den.
Fast nej? Det är samma plattform i grunden som man byggde om för att den skulle fungera i PHEV och BEV-format.
Eller menar du att man gjorde MY24 på en helt ny plattform? Tillåt mig att skratta.
Du vet inte vad du pratar om.
De har ju det efter de kopierat det…. 😉
Men ska de sedan förändra sig så kopierar de igen eftersom de inte är speciellt bra på innovation och kreativitet. Det är ju problemet med alla auktoritära regimer. Ryssland/Sovjetunionen är ju också ett tydligt exempel på det där de inte innoverat någonting utan allt kommer från väst de sista 100 åren.
Min åsikt är att syftet är lovvärt men missriktat.
Bojkotta företag som handlar med och i z – absolut!
Bojkotta svenska företag som är ägda eller delägda av andra företag som i sin tur handlar med och i z – nej.
Jag tycker det slår fruktansvärt fel. Likvidera svenska företag med anställda och allt för att åstadkomma en *eventuell* buckla på ett gigantiskt utlandsägt bolag? Nej tack.
Vi har inte råd med det känsliga samvetet. Fokusera istället på att stöda organisationerna nedan, det har säkert betydligt bättre effekt.
Instämmer. Det blir mest ineffektiv symbolisk samvetsbaserad bojkott. Inte ens en droppe i havet. Sen är det återigen intressant med alla dessa utsålda fd svenska varumärken som ”kommer i kläm” utan att kunna göra nåt åt det.
Håller nog med dig där.
Tycker även att vi ska gå på konsumtionsprodukterna i första hand som har väldigt få vettiga orsaker att fortsätta i Ryssland.
Jag stöder därför bojkott av Gevalia och Marabou, och tycker Ecco borde in under luppen rejält. De kör för fullt i Ryssland och har kommit undan helt med det i Sverige medan vissa Danska återförsäljare bojkottar dem.
https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-ecco-idINL5N2WK36Q
Tittar vi på bojkotten av Absolut, så var den lyckad – för att vi svenskar bojkottade ett “svenskt” varumärke. Vi kan alla bli förbannade och bojkotta Absolut, men därifrån är steget långt till att vi ens ska veta att samma ägare exempelvis äger irländska Jameson.
Bäst effekt får vi alltså om danskarna bojkottar ECCO, irländarna Jameson, och vi bojkottar Marabou. Sedan skadar det ju inte om bojkotterna sprider sig, men den stora prestigeförlusten sker på hemmaplan.
Yep men det finns grader i helvetet. Ecco har precis som exempelvis franska Leroy Merlin och holländska JDE Peets (Gevalia) valt att utöka och expandera i Ryssland istället för att solidariskt bojkotta skiten.
Det är mao fel att bojkotta Marabou, som exakt uppfyller ditt påstående.
Håller med. Det är ett maraton att sluta vara beroende av Kina, och pga mutor lär vi behöva lämna EU för att lyckas. Är det värt det?
Jag anser att det är värt det.
Vara beroende av en auktoritär regim som har ett “No limit friendship” med Ryssland och som skyller allt på Nato och USA samt ligger i botten av världen länder när det kommer till pressfrihet och human rights med mera? Väl värt.
Jag jobbade några år som konsult på Volvo Car Corporation. Majoriteten (typ 80%) av de andra data-mupparna jag jobbade med då var indier. De är ganska öppet rasister mot kineser där. Fotfolket bland white collars har alltså ingen lojalitet alls mot ägaren, snarare animositet.
Nej – ser det som fel att bojkotta Volvo Cars, bolaget har ju aktivitet valt sida och lämnat Ryssland.
Gröna enligt Leave Russia https://leave-russia.org/volvo-cars
Fokus bör istället vara på bolag som inte tar ställning mot Ryssland eller gör ett trolleritrick som revisionsfirman EY.
Står inget om att Volvo Cars lämnat Ryssland, endast Volvo Group och Colvo Construction.
February 28, 2022
Suspend all shipments to Russia. On December 8, 2022 the agreement on the sale of key assets was closed by the Swedish Volvo Group (it sold “VOLVO FINANCE VOSTOK” LLC, “VOLVO COMPONENTS” LLC and others) but few more has left.
Volvo, which was the first international automaker to suspend car shipments to Russia
https://www.autocar.co.uk/car-news/business-dealership%2C-sales-and-marketing/volvo-suspends-sales-russia-citing-trading
Vi har ryska vänner som inte kunde reparera sin Volvo våren 2022 för att Volvo i princip inte längre fanns kvar.
Varför ska man försöka påverka vissa företag?
1) För att det är dåligt för Rys-land?
2) För att företaget inte sköter sig vad gäller rys-kt engagemang?
Om pkt 1 är viktigast bör Volvo Cars drabbas av konsumenternas vrede.
Om pkt 2 är viktigast bör man låta Volvo Cars vara ifred eftersom de lämnat Rys-land på momangen.
Marabou finns inte ens i Rys-land, men ägaren genererar skatteintäkter till landet.
Volvo Cars finns inte heller i Rys-land (längre), bara ägaren genererar skatteintäkter till landet.
Det är inte Marabou och Volvo vi ska påverka utan Mondelez och Geely.
Jag ska inte ha någon ny bil på minst 5 år, så den diskussionen är rent teoretisk för mig. Men min nästa chokladkaka är förmodligen ett kexchoklad, nästa bjudskål innehåller prassliga pralinerna rosa geisha och blå fazer, nästa varm choklad heter Ögonblink, nästa kula glass är från Engelholms glass (förmodligen deras creme-brulee) och vad gäller färskost har jag nu ny sort som inte heter Philadelphia i kylen. Mondelez får inte ett öre till av mig. Jag tror det räcker bra just nu, om det finns tillräckligt många som tänker som jag där ute.
Att man får mindre för pengarna om man köper Volvo har gällt i väldigt många år. Inkluderar även fossildrivna bilar.
Anledningen till att så många kör Volvo i Sverige beror inte på valuta för pengarna, utan reklam (bättre säkerhet, vilket är falskt) och att folk vill stöda Sverige.
– Volvo Cars löper en risk genom att ha kopplingar till Ryssland via Geely Auto. Om den nya modellen byggs i en fabrik i Kina som ägs av Geely Auto som är ett bolag som exporterar bilar direkt till Ryssland är det en starkare koppling än vad Marabou har, säger Sverre Linton som är chefsjurist på Aktiespararna.
Enligt Sverre Linton tar Volvo Cars risker genom att ha växande kopplingar med Geely Auto som har en stor verksamhet i Ryssland och exporterar 1000-tals bilar till landet som för ett blodigt invasionskrig mot Ukraina.
– Det kan vara ett dåligt strategiskt val av Volvo Cars som riskerar att skada bolaget såväl verksamhets- som varumärkesmässigt, den kan i förlängningen göra att folk avstår att köpa bilmodellen och att ägare inte vill ha aktier i bolaget när det har kopplingar till Ryssland, säger Sverre Linton.
https://carup.se/saljer-bilar-i-ryssland-bygger-volvos-nya-elbil-ex30/
Vi får sluta betala skatt, staten tillåter ju import av rysk naturgas!
De får väl skita i sina snofsiga taxibilar och istället börja tillåta andra sorters bilar precis som alla andra städer gör.
Då produktion i Kina nämns som en faktor bör man inte glömma att Tesla har enorm produktion i Kina av bilar som går på export (bl a till Australien och NZ) samt snart kommer tillverka deras batterier där. Även om dessa sällan skeppas till Sverige borde samma logik gälla att man genom bojkott här bör påverka företagets riktning vad gäller Kina och Ryssland.
Långsökt. Vad mer kan Volvo och Polestar göra än att internt ta beslut att dra sig ut ur Ryssland? Är det Volvos fel att deras Kinesiske ägare kränger sina bilar från ett annat bilföretag i Ryssland? Det är väl knappast en nyhet för bloggaren att Kinas inställning till kriget är en helt annan än Europas inställning. Att tro att en bojkott av Volvobilar i Sverige skulle leda till att Geely ens skulle överväga att lämna den ryska marknaden är minst sagt naiv.
Det blir ju en strategisk fråga för volvo cars styrelse då, om de tycker det är rimligt att t.ex. tillverka volvobilar i samma fabrik i kina som tillverkar bilar som skall till ryssland?
Volvo Cars styrelse domineras av Geely med 82% av rösterna. Besluts bör också tas i linje med Kinas kommunistiska partis intressen om jag inte har fel.
Och därmed så är det ju volvos fel då 🙂
Problemet är inte affärer med eller i ryzzland.
Problemet är affärer i eller med totalitära stater.
Låt mig formulera en enkel frågeställning:
Ska svenska försvaret ha uniformer gjorda i en diktatur eller en demokrati?
Vad främjar värdegrunden och målsättningen med att vi har försvaret bäst?
Hej Bläckfisken.
Nu ställer du så svåra frågor att det blir helt tyst.
Det får inte bli för komplicerat för en hejarklack.
Vilken leverantör tillverkar vad och var?
Problemet är inte affärer med eller i ryzzland.
Problemet är affärer i eller med totalitära stater.
Det är väl egentligen två frågeställningar som inte på något vis står i motsatsförhållande till varandra.
Naturligtvis borde alla alltid tänka på vilka ekonomier och stater man stöttar genom de inköp man gör.
Just nu är fokus för många att stötta Ukrainas möjlighet att försvara sig mot det ryska anfallet. Detta är mycket konkret och därför är det lätt att få engagemang för detta.
Låt mig formulera en enkel frågeställning:
Ska svenska försvaret ha uniformer gjorda i en diktatur eller en demokrati?
Vad främjar värdegrunden och målsättningen med att vi har försvaret bäst?
Är det en hypotetisk fråga eller inte?
Jag finner detta högst osannolikt:
“Själv är jag inte en konsument av de varumärken som kommit upp i debatten så jag har inte behövt ta ställning än.”
Vilka drycker dricker du? Bara kranvatten? Inget te, kaffe, läsk, öl, alkohol, juice eller nån annan infusion?
Med Nestles, Unilevers och Mondelezs alla varumärken i debatten så finns det inte många i Sverige som inte konsumerat nån av deras produkter regelbundet.
Hur bör Göteborgs stad ställa sig till Volvo Cars?
https://kinamedia.se/2023/06/25/alla-som-bojkottar-marabou-maste-nu-behandla-volvo-cars-likadant/?fbclid=IwAR06D5HjhbeI1DjGqk77BA_xyY9LOV1ylJjheHY9sc3due8Nfk0pFsoM10M
Antagligen håller de låg profil. Många företag i Göteborg som ägs av Geely och Geelys investeringar och företag är otroligt viktiga för Göteborgsregionen.
Geely Sweden Holdings svenska hemsida nämner till exempel “selected investments” med diverse företag, Volvo Cars och Volvo Group med mera. CEVT, Lync & Co och Polestar nämns ej.
https://geelyswedenholdings.com/selected-investments/
Fler företag står med på Geelys svenska LinkedIn. “The Geely in Sweden Linkedin-page is a collective page for all the Geely Group’s companies and units in Sweden”. “The Geely Group’s presence in Sweden is made up of Geely Sweden Holdings AB, Geely Innovation Centre AB, CEVT AB, Volvo Cars Corporation, Polestar, Lynk & Co and Geely Group Motorsport.”
https://www.linkedin.com/company/geely-in-sweden/about/
För den som vill läsa och förstå mer om Geely konglomeratet can man t ex läsa på Geely Motors hemsida.
https://www.geely-motors.com/en/about-geely/aboutus
En intressant analys av dotterbolaget Geely Automobiles (vars märke säljs i Ryssland) ägarstruktur från i mars.
https://simplywall.st/stocks/hk/automobiles/hkg-175/geely-automobile-holdings-shares/news/geely-automobile-holdings-limiteds-hkg175-largest-shareholde
Li Shifus Geely (Zhejiang Geely Holding Group Co.,Ltd.) äger m a o större andel i både Volvo Cars och Polestar än i Geely Automobile.
Intressant med alla beskyddare som dyker upp så fort Volvo/Polestar tas upp. Vi ska bojkotta det mesta… utom Volvo. Ve den som vågar sig på vår nationalklenod. Själv plockade jag bort Volvo från listan över möjliga bilköp den dagen kineserna köpte bolaget. Fler borde kamma till sig och ta av skygglapparna.
Volvo-aktien 5 % ned idag!
Svenska myndigheter överväger bojkott av kines-Volvo-personbilar.
https://omni.se/a/dwa29q
Jag tycker Cornucopia borde säga upp
samarbetet med Volvo.