Vi hyrde en Polestar 2 i England (ja, England, inte Skottland) och här följer en liten recension. Även om jag är välvillig så kan jag konstatera att Polestar är för lite och för dyr, då den inte på något vis står sig mot den större och billigare Tesla Model Y, och därtill måste man gilla sorgkarmar runt surfplattan i bilen samt uppskatta att det känns som man trängts ner i cockpiten på ett stridsflygplan. Den är dock fortfarande ett bättre köp än Volvos ännu dyrare motsvarande XC40 Recharge på samma kinesiska plattform.
Polestar 2 har nu funnits i tre år på marknaden, vilket betyder att det kommer komma ut gott om bilar på andrahandsmarknaden när företagsleasingavtalen tar slut. Återstår att se om det blir överkomliga priser för en privatperson, då det onekligen är en kompetent elbil. Jag vill verkligen gilla bilen, men det lyckas inte hela vägen. Framför allt är den för liten och för dyr och är man van vid att köra Tesla så står den sig helt enkelt inte. Den väsnas t ex mer än nya Tesla Model S, som förvisso är en GT-coupé och inte en låtsas-SUV, som ju alltid låter mer.
Mittkonsolen är stigande framåt vilket gör att det känns som man tryckts ner i ett stridsflygplans cockpit. Det kanske är coolt och så, men det är trångt. Våran ännu mindre Subaru XV känns större inuti, men det är försvisso inte en elbil. Jag ponduspostulerar att man placerat batterier i mittkonsolen, för någon annan förklaring till klumpen kan jag inte se. Det är inte så att växellådan är placerad där under. I själva verket har ju inte elbilar knappt en växellåda alls, bara ett friläge och en omställare för vilken riktning likströmmen flödar till elmotorerna.
Vilket väcker frågan varför ligger den förvisso snyggt designade växelgrejen och tar upp plats i mittkonsolen? Här kunde man haft en drinkhållare till eller en avlastningsyta eller något. Istället får man en växelgrej, som bara placerats där för att man förr på fossilbilar hade växellådan nere under mellan framsätena. Det är mycket bättre med Teslas rattväxel, men i rättvisans namn så är ju inte Polestar ensamma om att sitta kvar i fossiltänket här.
Sedan ska man förstås i en modern bil ha en stor skärm, något som Tesla var först med. Här får man en stor surfplatta med tre centimeter breda sorgkanter, för att den ska verka större än vad man hade råd med.
Den kör Android och Google-appar. På hyrbilen får man betala 2500 GBP (drygt 30 000:- SEK) om man har sönder den, men det är nog en random kinesisk surfplatta för 300:- SEK som byggts in i sorgkanterna så exakt varför den är så dyr låter jag vara osagt. Inte ens Teslas stora mittskärmar går på så mycket. Iofs kanske Hertz räknar in stillaståendetiden bilen inte kan hyras ut medan man beställer en ny surfplatta från Kina, vilket kan förklara saken.
Sedan är inte programvaran lika strömlinjeformad och anpassad som på en Tesla. Det märks att det är en surfplatta någon sminkat till en bilskärm. Enda fördelen är väl att Kina kan hålla reda på var du är, hur du kör och vad ni pratar om i bilen, vilket väl känns tryggt?
Bilen är dock kul att köra och det märks att det är en elbil. Inte en Tesla när man trycker fartpedalen i botten dock, och vi hade inte heller en performanceversion.
Men det stora problemet är priset.
Sveriges mest säljande bil (alla motorval) är den större och bättre Tesla Model Y.
Bakhjulsdriftversionen av Model Y med kort räckvidd utan tillval kostar 550 990:-, fyrhjulsdriven long range 645 990:- och Model Y Performance 685 990:- och gör då 0 – 100 på 3.7 sekunder. Alla Model Y levereras också med dragkrok.
Polestar med kort räckvidd och utan fyrhjulsdrift kostar 559 000.-. Dock ingår inte den enligt alla svenskar obligatoriska dragkroken, likt i Tesla Model Y, och den kostar 15 000:- till, så 574 000:- SEK för en likvärdig bil eller drygt 23 000:- SEK dyrare än motsvarande Tesla Model Y.
Long Range Dual Motor Polestar 2 kostar med dragkrok 689 000:- och performanceversionen med 0 – 100 på 4.2 sekunder går med dragkrok på 754 000:- SEK. Nästan 68 000:- mer än den snabbare, större och bättre Tesla Model Y.
För Tesla Model Y är i en helt annan storleksklass och nästan lika stor som en Tesla Model S. Lägg till Superchargernätverket så finns det egentligen ingen anledning att köpa en Polestar 2. Om man nu har råd till att börja med, vilket förutsätter tjänstebil, och förstås även gäller Tesla. Eller att man vunnit på Lotto. Men kanske kan den bli prisvärt nu på andrahandsmarknaden?
Tesla Model Y är alltså större, snabbare och billigare. Och inte tillverkad i Kina, utan i Berlin av kvalitetsmedvetna tyskar och behöver alltså inte heller transporteras bokstavligen tvärs över jorden för att nå dig utan tillverkas närmare Malmö än vad malmöborna har till Stockholm.
Men det kunde varit värre. Den Volvonamngivna XC40 Recharge på samma Kinaplattform är ännu dyrare. Fast på grund av att den heter Volvo säljer den iaf i Sverige.
Tesla Model Y sålde januari – maj i år 2023 hela 6 165 bilar och blev alla kategorier den mest sålda nybilen i Sverige. Volvo XC40 Recharge sålde 4 483 och stackars Poiestar 2 bara 1 339, dock några fler än Tesla Model 3 med 1 254 bilar.
Bilar handlar om känslor, ofta upprörda sådana, och Volvo lyckas alltså fortfarande väcka sådana hos svensken. För logiken i att köpa en Volvo XC40 Recharge när det finns den större och billigare Tesla Model Y existerar inte.
I övrigt vet jag inte riktigt om det existerar någon värdig konkurrent till Tesla Model Y alls på elbilmarknaden? En BMW eller Mercedes för över en miljon är inte direkt billigare.
121 kommentarer
Intressant att Polestar ligger så här långt efter Tesla. Varför, när man egentligen kan bygga en bil från grunden?
Volvos ingenjörer kommer ju primärt från fossilvärlden och det fossila sitter väl i väggarna. Svårt att röka ur. Jag vet inte.
Polestar 2 är tre år gammal och byggd på en fossilbilsplatform, därav kompromisserna.
Jag jobbar åt ett av företagen. Jag kan byta jobb och bransch det är lugnt. Men jag finner ändå Volvo/Kina-flames-frågan lite märklig. Sverige sålde till USA. USA sålde till Kina.
Ska vi bara säga upp oss och ta den ekonomiska smällen? Det är väl typ 10000 ingenjörer och ett par tusen andra jobb och halva tillverkningsindustrin i Småland. Vi kan ju liksom inte köpa tillbaka företagen. Att lägga ner i protest vore väldigt negativt för den svenska ekonomin. Vi kan inte heller påverka varken hur Partiet eller Geely agerar. Om jag bara nyfiket och diskussionspåhejande frågar er som är kritiska till vår Kinaägda fordonsindustri, vad ser ni som en rimlig väg framåt givet dagens internationella situation?
Det måste ju vara någon slags missuppfattning att det inte går att påverka Geely. Många företag har ju ändrat sig efter påtryckningar.
Om du jobbar på ett av företagen, antar att du menar Polestar eller Volvo, är det ju ännu märkligare. Medarbetare måste ju rimligen kunna påverka ledningen och ägarna? Hela Volvos utveckling är ju svensk, mer eller mindre, de/ni måste ju kunna pressa på på ett formidabelt vis?
Varken Volvo eller Polestar säljer i Ryssland. Även om jag satt i ledningen i ett av företagen så kan jag givetvis inte påverka hur Geely som är ett helt annat företag utför sin business, så fungerar inte företag.
Kina har en helt annan geopolitisk situation än Sverige. Att ett stort kinesiskt konglomerat skulle lyssna på vad anställda i ett av de företag de äger på andra sidan jorden och ta en ekonomisk smäll för humanistiska argument som inte ens stämmer överens med den Kinesiska bilden av hur världen ser ut, jag har väldigt svårt att se att det skulle hända asså. Tror du att det skulle gå? Jag dömer inte, är bara genuint nyfiken på vad folk tror eller hoppas ska bli effekten av den här agendan mot ”KinaVolvo” som jag sett på facebook i några år och nu även på denna formidabla blogg.
Fast nu reducerar du Volvo till något ”företag de äger på andra sidan jorden”.
Geely, vad jag har hittat, gör i princip enbart bilar. Och de är ingen jätte, Wikipedia säger totalt 2 miljoner bilar. Det betyder att Volvo är en avsevärd del av Geely. Dessutom hävdar ju volvoiterna att Volvo står för en mycket stor del av Geelys tekniska utveckling. Redan där är alltså Volvo betydligt mer även ett företag på andra sidan jorden.
Tänker man säljbolagsmässigt och marknadsföringsmässigt är Volvo biljetten in på många marknader. annars får de försöka med Lynk eller vad den heter som säkert säljer 500 bilar i Europa eller så. Volvos trovärdighet och effekt för varumärkesbyggandet är enormt viktigt för en relativt nystartad och helt statusbefriad fordonskoncern. Deras marknadsavdelning lider säkert redan av att de reducerats till ett bland många märken i Sverige. Trovärdigheten i varumärket, som ofta nämner Sverige, svensk, etc i sin kommunikation, sjunker om inte försäljningen är betydlig i Sverige.
Så, fortfarande, jag tror att de lyssnar.
Jag uttalar mig inte om någon Kinabolag-bashing som pågått i flera år, vet inte exakt vad som avses, utan enbart Ukrainas stämpling av bolaget som borde vara outhärdlig för många svenska anställda.
Kina och Ryssland är geopolitiska allierade. Jag har svårt att se att Geely Holding skulle offra sitt anseende i den enorma interna Kinesiska bilmarknaden till fördel för sitt mindre Europeiska märke som säljer färre bilar på en mindre marknad. Det är liks troligt som att IKEA skulle valt att lämna Ukraina istället för Ryssland, för att IKEAs kinesiska anställda tyckte det.
Hela det här vredet är ett moment22 som garanterat kommer ha negativ påverkan på svensk industri och svensk ekonomi men det finns liksom inget vi som arbetar där kan göra för att förändra situationen. Kanske Elon är snäll och köper loss oss till den andra sidan?
Fast det där stämmer ju inte alls. Inga kinesiska anställda kommer att kräva att någon lämnar Ukraina. Kina har ju yttrat sig mot invasionen flera gånger.
+900
En sak har du helt fel om och det är skärmen. Har inget med en kinesisk padda att göra utan är svindyr automitivespecad med massa krav som inte finns på en vanlig skärm. Sen att den ser ut som den är från 2000 blankt är en annan sak.
En bilteve ska väl ändå vara integrerad i panelen? Ser det ut så där på alla nyare elbilar? Vår PHEV har en vanlig teveskärm som sitter i panelen. Tyvärr är det en pekskärm, men det slipper man väl inte i någon bil numera.
Model Y är väl en nyare modell än Polestar 2 som inte är baserad på en särskilt ny plattform. Sen har ju Tesla ett skapligt försprång vad gäller utveckling av elbilar generellt.
Valet av fabrikat handlar nog om det leasingavtal som erbjuds förmånsbilägarna. Volvo (och SAAB när det märket fanns) var favoriter och ofta fråga om företagspolicy. Bla. tidningen ViBilägare återger i dagarna J.D.Powers IQS ranking där Tesla och Volvo/Polestar ligger i absoluta botten i 8 av 9 kategorier. Den enda kategori som är oförändrad under några år är vägållningen. Websiten Techspot som även den återger JDP skriver att trenden med ökad komplexitet map. elektronik och andra system bidrar till att sänka kvaliteten. De kontakter jag har med tidigare kollegor inom automotive bekräftar detta och en del ger mig tom. rådet att tills vidare inte köpa en en elbil utan ordentliga mångåriga garantier. En bekant inom bilverkstadsbranschen skvallrar också om att en del märkesverkstäder har så stora problem med garantiåtaganden att deras förväntade vinster upphört. Bla. pga att avtalen statuerar gratis lånebil för leasingkunderna. Tror det var GP som återgav att återförsäljarna börjat klaga hos fabrikanterna att kvaliteten är för dålig vilket pressar deras lönsamhet just pga garantiåtaganden.
Den som är tät och har serviceavtal kan skratta hela vägen till bilverkstaden. Andra, som undertecknad får köra begagnad fossilbil ett tag till.
Återförsäljare, då gäller det inte Tesla som inte har dito.
OT : Jag är avundsjuk på er som bor på västkusten, ni får alltid dom bästa åsk och regnvädret. Här i Östergötland får man vara glad om man får några stänk. 😏
Och i Roslagen är det fan Sahara…. alla regnväder har passerat norr och söder om…
Jag är inte förvånad över huvud taget. Volvo/Polestar säljer inte på grund av vad man erbjuder utan på andra saker.
Givetvis tråkigt att det finns människor som köper bilarna, men det skapar åtminstone konkurrens. 🙂
Nä, tacka vet jag
https://carup.se/tva-foretag-vill-kopa-nevs-emily-gt-chansen-ar-60-40/
(Säger jag utan att någonsin ha ägt eller ens kört en enda elbil, så jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt. Men rent känslomässigt så …)
Jag skulle ju köpa den direkt, det är ju en Saab. Typ.
+900, ja detta är den enda elbil jag “belånar huset på” och köper direkt utan provkörning.
Nu skulle jag avråda från att använda carup som en källa. Enmanstidning i nivå med stoppa pressarna.
Emily GT är för att vara On Topic väldigt spännande som koncept. men det var ju just det som SAAB var bra på och sdet som var deras undergång. Istället för att ta en komponent ur Robert Bpsch katalog så valde man att specialtillverka en egen. Många roliga och spännande lösningar. Men dödfött ut komersiell synvinkel.
Ingenjörsdriet bolag till 100%… Men man ska ju kunna betala fakturorna och lönerna med…
Fast då menar du Saab fram till 1990 eller så? När 900:an blev en Opel Vectra, denna okrönta tidlösa skönhetsdrottning, med lite ombockad plåt blev det väl lite si och så med ingenjörskonsten.
De tog inte ens en bil rakt av från opel som de beordrades göra. istället la de in sina sedvanliga specialare och dödade vinstmarginalen och satte spiken i kistan.
Om man nu tittar lite mer på verkligheten och lite mindre på Top Gear så kan man se att Saab Automobils resultat försämrades kraftig direkt efter att GM tog över hela ägandet 2000.
Om du tänker på Saab 900 så var det rätt mycket Opel i den, och gav mycket problem i början, det var först när man konstruerade om stora delar under ytan till 9-3 (1998) som det blev ordning på den.
Top Gears kommentar rörde saker som radion i den 9-3 som kom som 2003 års modell som utvecklades parallellt med och Opel Vectra C- och den senare hade mycket mer problem, och det var därför Cadillac BLS (vars utveckling Cadillac tog springnota på) baserades på 9-3 och inte Vectra C.
Saabs problem var alltid låga volymer, och GMs intåg ändrade inte detta – man ville inte att Saab skulle ta marknadsandelar från Opel och Cadillac. Trollhättefabriken skulle med säkerhet varit nerplockad om det inte vore för Peter Augustsson, Jan-Åke Jonsson och Victor Muller. Om Saab slavisk gjort som GM ville så hade Saab blivit Opel med Saab-märke producerade i Tyskland, och nerläggningen av Trollhättefabriken med dess utvecklingsavdelning hade passerat mera obemärkt. I dagsläget finns fabriken kvar och är fortfarande i bra skick, och det finns en skaplig chans att det kommer ut bilar därifrån någon gång i framtiden, oavsett om det är Emily GT eller något annat.
Här finns f.ö. bland annat en teknisk genomgång av Emily GT, och på slutet en provkörning av Nevs 9-3 EV som bara tillverkades i runt 500 av innan Evergrande stoppade tillverkningen 2018 (trots ~10k lagda beställningar) för att de tyckte den var ful: https://youtu.be/udCeeHzWCfc?t=5873
Borde det inte kunna finnas en marknad för en hyfsad premiumbil som inte har en rövhatt som VD eller kinesiska ägare? Och som inte motarbetar elbilar i sin egen produktflora..
BMW
🦫
Nej tack.
Finns en provkörning hos auto motor sport för den som är intresserad av Nevs. Verkar vara en svincool bil, men det framgår förstås inte om det finns någon ekonomisk potential i den. Den verkar duktigt komplicerad, så viss risk för att den blir en dyr historia att tillverka/serva etc.
Har inte Tesla lärt oss att elbilar inte behöver service?
Det var nog betydligt mer Kinapengar i Nevs än det är i Volvo som bär sig självt.
En dröm vore om Koenigsegg kunde köpa den och få med sig lite väl valda svenska investerare Wallenberg och försöka sig på en ny produktion av SAAB.
Så är det.
Nä, finns ingen konkurrent till Model Y. Kan komma nån kines. Gammelfabrikaten, även om de skulle lära sig designa elbilar som de skall designas, sitter fast i gamla prismodeller. Se ex nya BMW i5 40. Vilket skämt.
Är det den som kostar som en Tesla Model S? Fast är mindre?
BMW vill inte att man ska köpa deras elbilar. Skulle man komma på den ”dumma idén” så ska man straffas med extra höga priser.
Det blir svårt att sälja en bensindriven BMW 540i med 340 hk för en miljon om man får tämligen exakt samma bil med 600 hk elmotor för samma pris. Så, de får sälja en eDrive med 340 hk för en miljon istället. Vilket får ses som ett rimligt pris med måttlig extrautustning, vem köper en sån bil naken.
Och ja, en 5-serie får inte kännas rymlig, för då köper ingen 7-serien. Osv.
Kom ihåg att både audi och BMW är gjorda efter tyska tjänstebilsnormer
Ordförande ska såklart ha den största.
Sen VD.
sen dotterbolagscheferna
Sen mellancheferna
sen team lead.
Det är noga uträknat för att spegla den tyska hierarkin.
Tror inte att de känner av det riktigt än, BMW och Mercedes, men de kommer att tappa multum av Ebit när försäljningen stoppar upp av S-klass och 7-serien. Storbolagschefer och liknande är redan inne på sin sista bensinbil, sedan vill de inte framstå som konservativa bakåtsträvare längre. Blir allvarligt för exv Mercedes som tjänar lite, lite grann på varje A-klassbil de gör, men drivor av pengar för varje stor bensinbil. Misstänker starkt att bruttomarginalen är kass på EQS jmfr med vanliga S-klass.
Såg någon artikel någonstans att den enda elbilstillverkaren som tjänar pengar på sina elbilar är Tesla. Alla andra går med förlust.
Kanske beror på vad man kör för bil själv 😀
Jag gör för övrigt samma observation som bloggarn utan att köra en Tesla själv.
Hade jag haft en tillräckligt god ekonomi hade jag köpt en flong ny Tesla modell S. Med panorama, Annilinskinn, bamsestereo mm. Fully loaded! Den ser ut i passagerarutrymmet som en bil skall göra,dvs en riktig instrumentbräda och med en generös inredning fjärran från den anorektiska stil som många elbilsföretag försöker överträffa varandra med. En Mercedes EQS hade jag också suttit fint i.
Men hade SAAB funnits kvar hade det blivit en sådan. Det är bara så.
Appropå Gustaf von Rosens kommentar. En Tysk motortidning jämförde under mitten av 00-talet Volvos S80 med den i Köln då byggda Ford Mondeo. Det var på den tiden Ford ägde Volvo mfl. märken under namnet “Premium Automotive Group”. Man använde samma “plattform” till ett flertal märken. (Kallas Commonalitet och är ett sätt att spara pengar.) Tidningen ansåg att Forden var den bättre bilen men visste/tänkte inte på att motor, fjädring, chassieavstämmning var identiska…
Vill du ha skinnklädsel så får du välja ex. BMW i7, Mercedes EQS eller något av de andra tyska alternativen. Tesla finns enbart med syntet-interior.
Frun var ute efter en prisvärd pendlarbil. Vi provade Polestar 2 när de hade något hyfsat erbjudande men den är som du säger mycket liten och man sitter som i en hög kajak eller stridsflygplan. Sedan testade vi nya Kia Niro EV, sen blev det en sådan och den fungerar mycket bra. Ska man hitta svaga punkter så är det lite högt däckdjup och fossilbilsarv.
Däckljud
Tycker mig se att begagnatvärdet är relativt “oremarkabelt” för de bilar som inte varit bäst i test.
Ford, Pöllstar med flera går att få för 500-600 för de där fullutrustade bilarna som gick för 850.000 för ett par år sen.
Teslats begagnatvärde fick ju en stor smäll när de sänkte priserna och många verkr sitta kvar på sina bilar helt enkelt. Istället för att lägga sig 100 under nybilspris.
Får hoppas att den dag jag känner det är dags att skaffa en bil, att det finns vettiga alternativ. I dagsläget är vare sig Geely med dotterbolag, eller Tesla, något alternativ. Finns ju absolut andra tillverkare idag, men frågan är ju om de är något att ha
Kia/Hyundai verkar kompetenta. Den där nya Hyundai-sedanen ser fin ut.
230 miljarder satsas på elbilar/produktion.
Den plattform som sitter i EV6/Ioniq 5 ska redan börja ersättas i bilarna som kommer med start nästa år (eller 2025)
Antingen får man inse att det kommer vara enormt dyrt att ha ett fullödigt modellprogram (vilket kanske krävs för att vara en jätte).
Eller så får man satsa på storsäljare som Tesla gör 🙂
Tesla har två plattformar. Hur många har Mercedes? Dessutom skickade de ut nya modeller som kunderna inte ville ha, och vägrade lägga ned dem. För att inte tala om moduler och motorer som det inte finns något slut på. Ändå måste de samarbeta med Renault för att få in ytterligare ett par motorer till.
En annan helt sjuk grej är att de stora hela tiden har sagt att de är så effektiva och klarar att producera alla varianter utan tapp i produktivitet. Sedan kommer Tesla och tillverkar alla bilar helt lika, inte ens sollucka går att välja, och nu gör de andra likadant. Det fanns visst en rationaliseringspotential i att inte låta farbror Muller välja en brun askkopp till sin röda dörrsidor.
“brun askkopp till sina röda dörrsidor”. Lol.
Det finns ett mycket bra alternativ till tesla my och det är Ioniq 5, den har ett överlägset laddsystem på 800v, bättre körupplevelse mm, den är inte tillverkad i Kina. Vinner de flesta testerna mot Y, det finns bara ett stort problem och det är leveranstiderna i Sverige. Det kommer nästan inga bilar hit då importören i Danmark ignorerar den svenska marknaden. För mig tog det 22 månader.
800 V. Du har guldplätterade HDMI-kontakter också, eller?
Hur många kW kommer du upp i vid laddning?
Jag har varit upp i 196kw på 200kw laddare men på en vassare laddare ska den ta 233kw. På den nivån hinner man knappt gå på muggen.
Jag har sett 261 kw i min Model 3. Men det spelar mindre roll när Ioniq 5 håller högre fart på slutet.
Vid laddning 20-80% är Ioniq ca 10 min snabbare. 15 vs 25 min
Ioniq 5 är ju väldigt plastig, och har lite seg mjukvara också (om man är van vid Tesla).
Ioniq 5 saknar utrymmena för att konkurrera med Y.
Och Kia/Hyundai har rejäla problem med materalvalen i interiören i alla modeller. Känns som leksaksplast. De behöver en ny kultur på bolaget.
Har fått för mig att den är stor inuti? Enbart bagageutrymmet är lite mindre än Model Y, men baksäte och framsäte verkar excellenta.
Svårt att packa familjens bagage på sittplatserna.
Vad ska Y ha utrymmena till då den bara får lasta 315kg, stoppa in några passagerare så är det inte mycket kvar, den senaste modellen har visst ökat lastförmågan till 560 kg utan att de verkar ha ändrat på nåt, hörde av ett testteam att den då fick problem vid undanmanövrar med full last.
Hur bilen beter sig vid en undanmanöver tror jag är en överskattad egenskap. Tvärnit är nog en vanligare reaktion på älg framför bilen än undanmanöver.
Sen bör nog en Ioniq 5 sänkas i pris med 200k för att bli intressant över huvud taget.
Ioniq5 är ju en bra elbil. Men att en elbil blir bra bara för att laddsystemet är på 800v är ju lite som att säga att en fossilbil är bra för att den har en tjock slang från tanken till motorn. Det intressantaste måttet är laddminuter/mil. Det är få som orkar räkna ut det men gör man de kan man se att tyska tillverkare exv hamnar långt ner på listan trots 800v system. Här ligger Tesla fortfarande överst (trots brist på 800v) med Ionic modellerna tätt efter.
Tycker personligen det oversize:ade innerdörrshantaget är det fulaste jag någonsin upplevt. Crossover med kinesisk kitsch som krockat med en tysk som försöker vara skandinav.
Som tur var så räckte det med att barnen provsatt baksätet för att bilen skulle visa sig praktiskt oanvändbar.
Istället valde Ingenlath att prioritera en fet och lång motorhuv. Man måste ju få plats med elmotorn…
Det stora problemet är priset? Menar du som att man får punga upp många surt förvärvade kronor? Eller det ultimata priset endel Ukrainare får betala för att man sponsrar ryska krigsbrott genom att köpa en?
Måtte ju vara det sistnämnda som är det stora problemet med polestar…
Min lilla artikel i söndags verkar ha tagit skruv. DI hävdar att Volvo Cars föll 2% på börsen pga att det kom ut att Geely svartlistats.
Står i kö för en Aptera 160 mils versionen. Får väl vänta ett par år till dessvärre. Men den som väntar på någe gött…
https://aptera.us
Vad ska du med sån många mil till?
Köp en av de bilar som klarar av att ladda 150 kw+
Du kommer ju ändå ladda hemma nattetid och då fyller man de flesta batterier med råge.
Såg ut som ett lika vettigt bolag som Hongqi eller nått annat kinauppstart.
Blir billigt då jag så gott som uteslutande laddar hemma med den räckvidden. Sen får jag 3 mil extra varje dag när solen är framme. En ren spargris mao.
Amfibiebil?
Du kommer garanterat vara först i kvarteret ett bra tag med den.
Den verkar ju rätt speciell. Man kan antingen investera i bolaget och ställa sig på kö för 10000 usd, eller bara ta en plats i kön för 100 usd. Tror att det sistnämnda är smart, går det omkull har man tappat 100 dollar, om man får tag i en bil lär det bli en samlarbil rätt snabbt.
Risken för att de skulle gå omkull är rätt liten då kassan är välfylld. Verkar dessutom som om Tesla lurar i bakgrunden för att se hur det går med en sån extrem design. Finns ett antal Tesla delar i den plus att en stortupp från SpaceX har tagit plats i styrelsen.
Hmm. Ju mer jag läser om dem, ju mindre förtjust blir jag. De har redan konkat en gång, med ungefär samma koncept som idag. Dessutom sa de i slutet av 2022 att de har 42000 bokningar av bilen, men om man ställer sig i kö idag får man en av de första 2000…. Hur är det möjligt? De avbröt industrialiseringen för ett halvår sedan pga brist på kapital, och deras totala kapital verkar vara några tiotals miljoner dollar… välfylld kassa är relativt begrepp, men de är långt ifrån hemma med sin satsning.
Den gången de konkade var det en trehjulig bensindriven bil som inte har något med den nuvarande satsningen att göra. Konstruktionen såldes till en kines och alla som hade gått in fick tillbaka sina pengar.
De har inte avbrutit någonting. Det har emellertid varit en del skitsnack från de som känner sig hotade. Industrilokalen är klar för produktion och nu senast kom sändningen med löpande band robotarna, så kallade AGVs. Det går med andra ord framåt.
https://aptera.us/news/
Tänkbart att det står lite fel på wiki, men enligt dem så var det med projektet Aptera 2e, batterielektrisk, som de konkade 2011. En hybrid skulle ha blivit en senare version säger de.
Spelar väl ingen roll nu, jag hoppas bara att de lyckas nu för projektet verkar ballt. Men finansieringen är långt ifrån klar, crowdfundingen lite svajig eftersom de som bokat bil tidigare nu inte räknas med prioritet längre (de måste skicka in minst 10000 dollar till för att vara med de första 2000 st) och myndigheterna begär in mer dokumentation om finansieringen…
Högriskprojekt får man säga.
Aptera liknar inget annat, man har liksom tänkt tvärtom mot alla andra. Dom har byggt en energieffektiv bil , lätt, litet luftmotstånd. Då behövs inte så stora batterier eller motorer.
Nackdelen är att den är strikt tvåsitsig vilket i del fall är en fördel.
Det går inte att gränsla ett hinder på vägbanan.
Dom tänker utan för boxen, det gillar jag.
Nästa gång det presenteras en el SUV på 2300kg med en fälgar som passar på en lastbil, då får jag ta ett djupt andetag för att inte kräkas .
Jag har en Long Range Single Motor 2022 (2023? Inte den nya faceliften) utan något extra lull-lull och den har nu gått 1300 mil.
Instämmer i mycket: Dragkrok (!) saknas och det känns bara fånigt.
Den är trång. För att vara så stor är den enormt trång. Jag är 187 så det är en tight fit. Men den är behaglig ändå och det är sällan jag ska klämma en in massa vuxna.
Att ”växelspaken” inte ens behöver sitta där har jag inte reflekterat över men ja, det är vansinnigt dumt. Speciellt när mugghållarsituationen är så dålig. Men det jag noterat runt hela området runt växelspaken är att pianolack-delen är upphöjd. Det betyder att varenda liten smula ramlar in under(!).
Sedan sitter varningsblinkersknappen på en så korkad plats att jag 10+ gånger dragit på den av misstag när mobilen lagts på sin plats under skärmen.
Klumpen i mitten hoppas jag verkligheten har batterier i sig för om det är ett designval så är det fel val. Usch.
Sedan har den svängradie som ett hangarfartyg.
Mjukvaran har jag ändå uppskattar och den blir ständigt bättre. Även appen har blivit mycket bättre om än lite slö på att uppdatera.
Räckvidden är riktigt bra och projektionerna är exemplariska. Om den säger 10% kvar vid ankomst så betyder det 10% kvar om du kör som en biltjuv.
Jag skulle köra Västervik-Malmö (4h50 min) för någon månad sedan och den låt mig veta jag skulle anlända med -2%. Utmaning! Kom fram med 30% prick efter 4h55m.
Överlag så gillar jag verkligen bilen. Det finns idiotier men det känns jäkligt nice att rulla långa sträckor. Förutom en sak: jag kan inte dra upp benen bredvid ratten/luta dem åt sidan. Det är helt enkelt för trångt.
Växelspaken är ju en intressant fråga. Har rattvarianten nu och måste säga att det är enklare och mer logiskt. Sedan är det en annan sak att Tesla nog inte sätter den där för att det är logiskt utan därför att det är en amerikansk bil, där det varit det normala.
Har haft två Vw med automatlådor (ok, dubbelkopplingslåda), man undrar lite om växelspaken behövs i dem heller, med tanke på att växlingen är robotiserad och elektroniskt styrd?
Elon Musk kanske har inspirerats av min snart 10 år gamla Citroën? Växelväljaren utgörs av en spak vid ratten. Mittkonsolen består av ett stort förvaringsfack + mugghållare. Vill man kan mittkonsolen lossas och lyftas bort.
Rattväxelspak har vanligt oerhört vanligt i amerikanska bilar hur länge som helst.
Men varför i hela världen lämnar du utrymme åt en Geelyägd bil efter din tidigare post om Geely som UA-bojkottat varumärke? Hur tänkte du där LW?
Om man är någorlunda intelligent kan man hålla mer än en tanke i huvudet.
För övrigt Känns det här som reklam tycker du? 😅
Gårdagens artikel tog skruv.
Äh, du skulle ändå inte förstå…
Provkörde Polestar 2 och fick en chock, jag fick knappt plats! Högerbenet tvingades till en onaturlig position pga mittkonsolen.
Var sugen på nåt nytt när min förra Tesla Model 3 närmade sig treårsstrecket och provkörde allt som fanns att provköra. Men ingen var ju i närheten av Tesla så det fick bli en till 3:a.
Skärmen i en Polestar kan användas med handskar. Den funktionaliteten sitter i skärmens ram och kanske förklarar dess utseende
Haha, som en gammal pekskärm från hp från 1980-talet.
Mja, ska man vara petig går elmotorerna på trefas som genereras av en växelriktare. Den går i sin tur på likström från batteriet. I motorns yttre del, statorn, genereras ett roterande magnetfält av att trefasströmmen från växelriktaren går genom olika lindningar. Magnetfältet drar med sig motorns inre del, rotorn, som via lite grunkor driver hjulen.
I en motor med permanentmagneter snurrar rotorn lika fort som magnetfältet, men i asynkronmotorn som Nikola Tesla uppfann snurrar den lite långsammare. Skillnaden kallas eftersläpning och den genererar magnetfältet i rotorn som behövs för att den ska kunna dras med av statorns magnetfält. Detta sker helt utan vanliga magneter. Ju större eftersläpning desto starkare magnetfält. Därför kan asynkronmotorn överbelastas kraftfullt under kort tid.
I Model S är det förenklat en motor med permanentmagneter fram och en asynkronmotor bak. Den främre kan bromsa till 0 tack vara sina permanentmagneter och är lite effektivare. Bakmotorn kan minst sagt trycka på när andan infaller. En mycket lyckad kombo. Ursäkta föreläsningen, men jag är ju både man och ingenjör!
Det är permanentmagneter i motorn bak, asynkron fram. Äldre Model S har dock asynkron både fram och bak, vilket är varför elförbrukningen vid stadskörning är lite högre på dessa (lägre verkningsgrad pga. magnetisering av rotorn). Anledningen till att man har asynkronmotorer fram är för att dessa är enkla att “koppla bort” och låta frirulla när det inte behövs någon effekt till frihjulen; då den roterande rotorn inte inducerar några strömmar i statorn vilket rotorn i en PM motor gör. Detta är också orsaken varför många elbilar inte kan bärgas utan att alla hjulen lyfts från marken
Utöver växelströmsmotor så har man förstås också växellåda, dock ingen frikoppling, vilket förstås inte behövs.
ID.4 är populär har jag sett. Men sen ska man komma ihåg att för många är den viktigaste faktorn på bilen utseendet. Saker som att en bil gör 0-100 på 3.4 eller 4.5 sekunder är helt ointressant för den stora massan. Dom flesta som köper bil går till några olika bilhandlare och kollar utseende och pris.
*som tjänstebil har jag sett
Att ha tillgång till service och verkstad rimligt nära är också viktigt. En stor nackdel med Tesla för många. Även om de inte servas så mycket.
Det viktigaste är att bilen ser ut som en Volvo 240 bak. Dagens bilmode med sluttande bak förstör lastutrymmet totalt.
På den tiden den här bilen “plockades ihop” så var det just av Volvo-delar. Och ni vet själva hur långt fram i elbilsvärlden hisingsfirman var då. Därav en hel del designlösningar, t.ex. växelväljaren som hängt med sedan iaf 10 år i olika versioner…
Och det finne betydligt mer som redan fanns i artikelnummerlistorna på Torslandafirman.
Hur det är numera låter jag var osagt, dels finns mycket arv från både Volvo och Geely-världen (t.ex. “el-arkitekturen”, dvs hur Volvo blir världsmästare i antalet kontrollenheter i samma bil) men sedan verkar ju Polestar bygga sig egna utvecklingsavdelningar.
O.T. Det finns varken växel med friläge eller omställare för likströmmen på en modern elbil.. Det är en tre-fas motor med dito omriktare (ja det svenska namnet är omriktare, inte som alla anglofierade säger ‘inverter’) som gör om likströmmen till växelström för motorn.
För att babbla mer om just motor och omriktare så kan sägas att Tesla har en väldigt mogen och beprövad arkitektur för sina omriktare och de konstruerar dem själva vilket hittills de har vart rätt ensamma om. Så de har erfarenhet och uppenbarligen rätt personer anställda.
Å andra sidan har Bosch, Siemens mfl andra som bygger sådana med åt de andra biltillverkarena. Men för de senare är de bara delsystem leverantörer där biltillverkare med olika nivåer kunskaper matchar ihop det med andra delar vilket kanske blir sådär.
Fler och fler biltillverkare har fattat att elmotor och omriktare är det som kommer dominera nya bilar, så de flesta utvecklar eller bygger numera egna motorer & omriktare. Men hur långt de har kommit, är rätt olika.
OT2, hur kommer det sig att effekt är så himla intressant? Det är isig en rätt värdelös parameter för en elmotor, den säger mest den termiska belastningen under tid (rätt kort tid iofs för en elbil, jmft med andra elmotorer).
Moment är mer intressant, det är moment som ger acceleration (för de som tänder på det) eller dragkraft för mer sansade. Och moment är lika med ström, den storheten som påverkar det mesta i dimensionering av eldrivsystem (anslutningar, transistorer, motorlindning, motorkylning etc..)
Visst moment gånger varvtal ger effekt, dvs “effekt” som anges är vad motorn under ideala förhållanden kan ge vid sitt nominella varvtal, bedömt runt 80-120kmh beroende på hur bil och aktuell batterispänning, så det säger hur högt i hastighet du kan accelerera innan motorn momentbegränsar.. Men effekt för sig säger inget om hur snabbt du kan accelerera dit, eller hur stor släpvagn du kan dra uppför en backe.
Men det är väl ungefär som vem har störst altan?
(lång utläggning som förmodligen stör någons världs(bil)bild.. menmen..)
Moment är en statisk siffra som säger noll om hur ett fordon kan accelerera. Endast när man räknar på moment i samband med ett dynamiskt värde, ex rotationshastighet, kan man ana hur motorn kan få ett fordon kan accelerera. Det man då räknar ut är effekt.
Det är alltså effekt man tittar på för att utvärdera prestanda.
Det som lätt glöms bort är att i en elbil så använder man även motorerna som generatorer när man bromsar, så det intressanta med en kraftig motor i en elbil är att det ökar bromsförmågan med regenerering, vilket får ett antal positiva sidoeffekter.
Det tydligaste exemplet på vad det kan göra är Tesla Semi, som med sina motorer på 1500 kW (där 1000 kW normalt är mekaniskt urkopplade) klarar att relativt branta nerförsbackar med bara regenering vilket gör att man kan köra full fart upp och ner för backar utan varken säkerhets- eller räckviddsproblem.
> Tesla Model Y är alltså större, snabbare och billigare. Och inte tillverkad i Kina, utan i Berlin av kvalitetsmedvetna tyskar
Tesla har också tillverkning av Model 3 och Y i Kina. Kanske inte för den europeiska marknaden dock.
Håller med övriga om att Polestar 2 känns väldigt trång när man sitter i förarsätet, och jag kör en liten VW till vardags..
Alla Model 3 för den europeiska marknaden är tillverkade i Kina. Köper du en ny Model Y idag så kan den vara tillverkad i antingen i Kina eller i Tyskland. Beror bland annat på modellutförande och färgval, ex. alla Standard Range kommer från Kina.
Polestar 2 är baserad på Volvos CMA-plattform, och man har två lager med batterimoduler under mittkonsolen samt under baksätet. Att bilen är baserad på en plattform ursprungligen framtagen för bilar med motorn fram och framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med kardanaxel innebär sannolikt vissa begränsningar. En uppdaterad modell som får motorn bak och bakhjulsdrift ska tydligen vara på väg.
Cockpitkänsla har bara Saab… 😉 förvisso komer många ingenjörer ifrån Saab vad det gäller Polestar, det går att se i tänk o design, men…
Testkörde Tesla inför senaste tjänstebilsbytet men blev inte helt såld så det blev en hybrid Mercedes E klass med diesel – el. 100 mils räckvidd på den. På minuskontot i den årsmodellen (21) var batteripacket i bakluckan, men i övrigt otrolig bil. Elbil dock mer intressant ju mer politikerna stryper en som egenföretagare och infrastrukturen förbättras. Men de där politikerna..när man grunnat i 3 månader och sen letat i ytterligare 3 då ändras reglerna. Igen.
Efter 2 år med bensinaren DS 7 Crossback på privatleasing växlar ju nu upp till deras nya plug in hybrid. Har äntligen fått plats i ett modernt garage där laddning ingår.
65 km på el, vilket innebär att jag kommer att behöva fossil-bränsle ytterst sällan men när jag ger mig ut på långtur har jag ingen lust att leta ställen där jag kan fylla på energi.
DS 7 E-tense. Rejäl prishöjning men det var oundvikligt. Får bilen i Oktober.
Kanske lite onödig lyx men va fan, man får unna sig på ålderns höst.
https://www.dsautomobiles.se/vehicle/ds-7/presentation/
Fransk bil. Citroen äger varumärket. Har aldrig ägt Citroen men 1963 åkte vi, i en “padda”, 1000 mil under två månader från lilla Sorsele ner till Gibraltar via Alperna och Medelhavskusten och tillbaka via Atlantkusten. Två vuxna och tre barn, jag som yngsten. Tält varje natt. Inte ett hack på bilens performance trots att vi ibland körde på rena getstigar, min pappa var rätt äventyrlig.
https://absolutman.files.wordpress.com/2013/02/ffff-2008-10.jpg
Ett par komnentarer:
Cockpitstylingen var ett medvetet val av designchefen för att få en fräck styling. Design chefen var rätt tunn om man säger så. Hade jag eller Helnut Kohl varit designchef hade innerutrymmena varit större.
Skärmen är absolut ingen surfplatta ftån Kina för 300 spänn. Bara skärmen (displayelementet med elektronik) kostar ett par tusen. Det blir så när det skall vara automotiveklassat och hålla i 15 år och kunna ses i stark sol. Många förstår inte skillnaden mellan konsumentprylar och automotive.
Intelligensen sitter i huvudenheten som är dold och den är utvecklad i samarbete med ett amerikanskt företag och kör Android. Ingen Kina övervakning. Folk verkar inte förstå att det är Volvo Cars i Göteborg som bestämmer innehållet och de har inget intresse av att kunder i USA skall övervakas av Kina.
Sedan kan man ju tycka att Model Y är ett bättre köp, speciellt med de nya priserna.
Och en sak till, kinesiska fabriker bygger lika bra bilar som europeiska. Glöm det där med kvalitetsmedvetna tyskar. Det handlar om att använda rätt processer och rensa ut korruption bland management. Läs gärna om de 14 Toyotaprinciperna.
Fast om det är samma skärm som i XC40 vilket jag tror det är, är det en skärm från 2014. Något för nostalgikerna. En gammal skärm kan nog bara lika dyr som en ny, det är ingen garanti för att den är bra.
Volvo kanske skulle köpa tillbaka Volvo Car?
SAAB kanske skulle satsa på att göra personbilar igen?
Vi ser ju vad som händer när man säljer ut till USA.
Det är väl bara nya 90-serien som är en Volvoplattform. Volvo Cars kan inte köpas tillbaka eller loss, då de nästan uteslutande bygger på Geelys plattformar, men med lite annan design och logga.
Det är ju lite av en sanning med modifikation.
1. Volvo är börsnoterat i Sverige så vem som helst kan köpa det (om någon vill sälja)
2. AB Volvo ville inte köpa Volvo Cars av Ford då personbilar inte var deras core business.
3. Volvo och Geely äger CEVT som i Göteborg sköter all utveckling för bägge bolagen vilket mynnat ut i Volvos bilar och Lynk&Co som är Geelys europeiska budgetmärke på samma plattform (CMA vill jag minnas).
Alltså: Volvo Cars är så svenskt det kan bli men har utländska ägare som vilket börsnoterat bolag som helst. Utveckling och produktion sker i Sverige (nåja till det sistnämnda). Ingen har klagat över att produktion sker i Ghent ex.vis och kallat Volvo för Belgiskt även om Rem-Johan var en gammal DAF.
Har dock inte kört Polestar och det kan nog vara så att den är trång och inte riktigt modern pga fossilarvet, men till skillnad från Tesla så ser den riktigt bra ut både utanpå och inuti, vilket gäller samtliga Volvo och Tesla respektive.
Nån kanske skulle lägga ett bud på Volvo Cars: 1 krona per aktie är väl ett bud som sätter fart på aktiekursen.
Det finns ett talesätt om hästar: en bra häst har ingen färg.
Kan nog tillämpas på bilar också (och om annat än bara färgen).
Har också provkört denna. Instämmer till fullo, ett obegripligt val att ha den där groteska mittkonsolen, det känns trångt och klaustrofobiskt, när man är van vid att elbilar är luftiga och har mycket utrymme i framsätet just pga avsaknad av växel och kardantunnel. Icke.
Plattan i mitten är märkligt liten, men den fungerade bra. Hellre en lite mindre platta som är snabb coh funktionell än en stor värdelös sådan (t.ex. den i MG Marvel som sitter totalt fel och som har problem att registrera tryck).
/
Jag förstår inte varför många bilar i allmänhet ska vara så stötiga och obekväma. Hade gärna haft en Tesla 3 eller Y men vid provkörning, här uppe där vi bara har kassa grusvägar och vinterföre 360 dagar om året, var det så obekvämt att allt annat trevligt med bilarna blev till intet. Blev en begagnad, härligt gungande, laddhybrid i stället. Tur det inte finns motorvägar här för nackdelen med mjuk fjädring märks tydligt i högre farter. Hade man haft råd finns det fina elbilar som duger till men då funkar inte bidragsinkomster, som så klart 9 av 10 lever på här.
En orsak är nog att man vill ha lågt rullmotstånd, hårda däck med högt tryck.
Sedan är det väl så att motorerna sitter i/vid hjulen.
Tunga hjul hinner inte absorbera stötar lika snabbt och bra som lätta hjul och då blir det lite stötigare.
Stötig och obekväm betyder i själva verket sportig.
Vi har en tysk sportkombi och en japansk SUV (eller nåt sånt). I tysken sitter man som klistrad i sätena (åtminstone fram; jag har aldrig åkt bak vad jag kan minnas), medan man i japanen sitter i bekväma fåtöljer.
Tysken ligger klistrad på vägen (vilket förstås innebär stötigt och obekvämt på många svenska vägar) och inbjuder till “aktiv” körning, medan japanen svajar gungande fram som en typisk amerikansk bil och inbjuder till lugn och sansad körning.
Det finns alltså valmöjligheter.
Angående den dyra självrisken för bildskärmen. Bildskärmarna på bilars infotainment-system är väldigt dyra. Det är stor skillnad mot random surfplatta när det gäller ljusstyrka, reflektion och temperatur-känslighet.
Kostar säkert en slant att bara montera och byta ut den också.
Att välja bil handlar inte bara om förnuft som det verkar i artikeln. Med tanke på antalet tesla bilar som ej fått ny design på många år finns risk för t-ford effekt dvs att man väljer alternativ till tesla för man vill ha något som inte alla andra har. Tesla har gått från att vara cool och nydanande till praktisk/prisvärd till på gränsen till tråkig/alldaglig. Perfekt andrabil med andra ord.
Det är ju tydligt att bilar fortfarande väcker känslor när man läser kommentarerna. Jag förstår efter två år som Teslaförare inte hur den bilen kan vara så populär. Mjukvaran och sensorerna tillsammans är enligt min mening en svår trafikfara när den gör allt den kan för att skrämma skiten ur en och hindra en från att ta avfarten på motorvägen just när man hade tänkt sig att köra av motorvägen för att komma till sin destination. Det finns mycket mer att skriva om detta men jag noterar nu endast att alla som faktiskt har Tesla som jag har talat med (anekdot således) börjar samtalet som entusiaster men när man skrapar lite på ytan med att ifrågasätta sådant som ovan och att torkarna funkar bättre i torrt väder än i blött så visar det sig att min Model3 inte är ett måndagsexemplar utan standard. Ska bli väldigt skönt att slippa den när leasingen går ut om ca ett år.
BOJKOTTA ! ?
Geely har ökar sin försäljning i Rys-land med 400 % i år jämfört med 2022.
Geely genererade drygt 500 000:- kronor i skatt till putin 2022.
Geely bär alltså generera 2 000 000 000:- skattekronor till Putin 2023.
Varför är det så många som tror att Volvo ska sluta producera bilar och säga upp all personal vid en bojkott?
Tror de inte på föreraget och/eller varumärket?
Målet är ju att, likdom med Absolut och Pernod Ricard, få till en förändring i Rys-land, inte utanför Rys-land.
Varför protesterar inte alla Volvoanställda?
Livsmedelsfacket har samma lite fega inställning. Våra medlemmar ska inte straffas för Mondelez beslut.
https://www.facebook.com/Livs.se/posts/pfbid0Ucjzn4KgyPhABLwySons85Zq5XK6Ajy7UEjJ18BK8KmqJHF1HZmoeRMwMLkAccqFl
Fackföreningar har blivit mesiga!
Förr tog de strid för och mot allt möjligt, men nu vill man inte göra något. Det är väl iofs. rätt att de ägnar sig åt sin “kärnverksamhet”.
Hur som helst stör det mig att alla bara tänker på sig och att det bara är jag som tänker på mig.
Sedan Tesla sänkte priserna på Y och 3 så kan samma (“Bil X är rätt fin, har hyffsade egenskaper etc men den är Y kr DYRARE än motsvarande Tesla”) sägas om de flesta bilar.
BMW, Tesla och Volkswagen är bäst på att ta i beaktande mänskliga rättigheter i tillverkningen av elbilar. Det visar en undersökning som Finnwatch gjort.
Polestar, Kia, Nissan och Skoda som klarade sig sämst i utvärderingen. Det handlar speciellt om brist på transparens inom företagens värdekedjor.
https://svenska.yle.fi/a/7-10036990
Nja, kanske ”skomakaren skall bli vid sin läst”?
Nätet är fullt av folk som recenserar bilar, kollar fakta och faktiskt kan sin sak.