De amerikanska räntorna fortsätter uppåt och dollar och euro är nu lika dyra. Börserna stiger i Asien under tisdagsmorgonen. Elbilar blir nu cirka 2000:- SEK dyrare att privatleasa per månad. I skrivande stund presenterar Tidölaget sin första statsbudget.
Stockholmsbörsen steg med +0.48% för OMXS30 och +0.98% för OMXSPI. Kronan hittas på 10:88 SEK för både euron och dollarn. Guldpriset hittas på 584:- SEK.
I skrivande stund har finansminister Svantesson börjat presentera statsbudgeten som Tidölaget har förhandlat fram. Man gör “precis som vi sade, prioriterar försvaret, rättsväsendet”. Blir intressant att se om anslagen ökar med mer än inflationen i dessa prioriteringar, annars är det en lögn av finansministern, som för övrigt har problem med tekniken under presentationen. Tillägg: Ser ut som att rättsväsendet får endast 5 miljarder i ökade anslag, vilket är mindre än inflationens 10%, då man låg på drygt 62 miljarder innan. Försvaret fick dock en inflationsjusterad ökning om tretton miljarder, men endast 5 miljarder är mer än vad S tidigare anslog, så relativt S-budgeten har man inte inflationskompenserat försvaret heller. Dock med väntad recession och backande ekonomi nästa år så ökar förstås försvarsanslagen som andel av BNP.
I USA stiger marknadsräntorna till nya toppnoteringar för t ex 10-åringen och även de kortaste räntelöptiderna.
Börserna i USA var dock upp, S&P-500 gick +0.96% och Nasdaq 100 +1.10%.
I de asiatiska tidszonerna är det uppåt som gäller.
ASX 200 +0.36%, Hang Seng -0.50%, KOSPI +1.15%, Nikkei 225 +1.25% och Straits Times +0.38%.
Med den slopade klimatbonusen för elbilar kommer privatleasingen på dessa bli cirka 2000:- SEK högre. Typ den enda som faktiskt skriver ut vad kostnaden blir utan klimatbonusen är Polestar, där den billigaste varianten av Polestar 2 ökar i privatleasingavgift från 6747:- SEK per månad till 8 620:- eller 1 873:- SEK mer. De billigaste elbilarna kommer således få ca 50% högre privatleasingavgift, t ex MG4 från 3990:- SEK till ca 6000:- SEK per månad, men vi får se exakt utfall när man justerar priserna officiellt.
Bloggen återkommer om statsbudgeten senare när den är publicerad i siffror istället för nyspråket vid presentationen.
88 kommentarer
Och satsningen på befintlig järnväg istället för snabbspår bidde en nerdragning på underhåll? Hmmm.
“precis som vi sade, prioriterar försvaret, rättsväsendet”. Blir intressant att se om anslagen ökar med mer än inflationen i dessa prioriteringar, annars är det en lögn.
Nja, så länge de satsar mest på detta är det ju fortfarande sant att de prioriterar detta? Prioritering är ju något “relativt” dvs i jämförelse med annat? Att det måste vara högre realt, i absoluta termer, är ju inte nödvändigtvis en prioritering. Om alla anslag ökar med 5% över inflationen, förutom till försvaret och rättsväsendet som bara får 1% över inflationen, så är det ju inte en satsning och prioritering av försvaret och rättsväsendet? precis på samma sätt så kan ju en nedskärning av precis allt annat men behålla anslagen till försvaret och rättsväsendet vara en prioritering av dessa, även om det i nominellt är oförändrat och realt lägre än tidigare?
Så även en neddragning är en prioritering.
Tack, då vet vi.
Fick vi något svar på Riksbankens krav på 65miljarder ur statsbudgeten och helt slopad utdelning? Vart ska de pengarna komma ifrån?
Tänk den hedniska tanken att vi kanske inte ens behöver en riksbank?
Priset på pengar skulle ju faktiskt kunna sättas på en fri marknad; det skulle vara det mest effektiva sättet att snabbt bli av med inflationen.
Du kan hitta en hel del vettiga tankar kring detta på mises.se.
@MICSJO
Att vi handlar med en annan valuta menar du? Euro t.ex
Riksbanken behövs så länge vi har egen valuta men det måste gå att ställa krav på Riksbanken vad gäller rimliga räntebanor och spekulation.
Vad är egentligen syftet med spekulationen annat än att få in extra pengar man delar ut till statsbudgeten? Men vad händer egentligen när statsbudgeten växer med pengar som kommer utifrån systemet? Får vi skatteåterbäring? Bättre välfärd?
Vare sig Försvarets eller (i än mindre grad) Rättsväsendets kostnader är direkt kopplade till inflationen om 10% utan mycket mer till löneökningarna. Facket har begärt ökningar i häradet kring 4%, vilket rimligen då är en bättre indexering att jämföra mot för att se om utrymmet ökar realt eller inte.
Försvaret, i en uppbyggnadsfas, lär ändå drabbas hårt av ökade kostnader på materiel och ökade byggkostnader.
För försvaret är det ökad förmåga som gäller, inget relativiserande mot andra utgiftsområden.
Absolut kan även en nerdragning vara en prioritering.
Nu barn när vi har sämre ekonomi när pappa är arbetslös ett tag så måste vi prioritera maten (som blir mest blodpudding och falukorv) till förmån för utlandsresorna som vi inte längre kan göra.
Sedan håller jag med om att man väldigt ofta tolkar ordet prioritera som att något blir bättre jämfört med hur samma sak tidigare var.
Alla politiker (nästan) väger sina ord på guldvåg och väljer sådana ord som låter bra (utan att nödvändigtvis vara det) till förmån för sådana ord som gör att budskapet låter som en försämring.
Jag har lite svårt att se hur en högerväljare som blivit lovad sänkt ISK-skatt och inte får sänkt ISK-skatt ska kunna tycka att det är en skattesänkning, faktiskt. Men det är klart, man kan intala sig nästan vad som helst istället för att tillstå att man blivit grundlurad, det ser man ofta i Nigeriabedrägerier och sånt där folk kastar in mer och mer pengar i samma gamla bluff för att de inte kan erkänna för sig själva hur grundlurade de är.
Vad har det du skriver med att en nerdragning kan vara en prioritering att göra?
En skatt som inte sänks är naturligtvis inte en skattesänkning oavsett om man gick och röstade eller inte.
Om däremot nästan alla skatter höjs kan man påstå att en skatt som inte sänks är inom ett område som man prioriterar.
@Sutrutn
Tycker du det rimmar med budskapet i valrörelsen? Att prioriteringar skulle göras på det sättet?
Det är väl självklart att såväl statens inkomster som utgifter är föremål för prioriteringar. Högern brukar ju gapa om hur oerhört skadliga skatter är för ditten och datten, ändå prioriterar man ändå inte att ta bort dessa skadliga skatter, trots att man lovat det. Hur får man ihop det i ditt huvud om man är högerideologiskt lagd och har röstat höger? Den som är nöjd med det utfallet kan höra av sig, jag har några broar till salu.
En prioritering görs alltid i ett sammanhang. Man kan inte prioritera något om det är det enda som finns att prioritera.
Om sammanhanget är en minskande budget så finns förstås ingen motsättning mellan prioritering och neddragning.
En prioritering behöver inte heller vara rent ekonomiskt Den kan också innebära att man satsar mer på bättre organisation och bättre rutiner.
Budgeten i helhet:
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/11/prop.-2022231/
Highlights om skatter:
https://regeringen.se/regeringens-politik/skatt-och-tull/skatteforslag-i-regeringens-budgetproposition-for-2023/
TL DR;
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/11/prop.-2022231/
Hittills verkar det som mer av den nyare högerpolitiken med att inte bry sig så mycket om miljön och mindre av den klassiska högerpolitiken med sänkta skatter med mera.
Är det meningen att det “förstärkta” reseavdraget gäller innevarande år (dvs vi drar av 25 kr/mil på deklarationen för 2022 nu i vår, eller blir det först på nästa deklaration?
Med tanke på att staten snart måste täcka upp för Riksbankens huvudlösa agerande under pandemin med upp mot 100 miljarder i värsta fall så är det väl bra att de inte lovar för mycket i sin budget?
Något rätt gör de väl om de tar bort skatterabatten för datorhallar?
https://regeringen.se/regeringens-politik/skatt-och-tull/skatteforslag-i-regeringens-budgetproposition-for-2023/
De betalar nu full energiskatt från 1 januari 2023 om budgeten antas.
Om de gör rätt eller inte kan man ju älta i oändlighet (själv tycker jag en del av de saker som inte införs i år är helt ok, bl a att vi inte slopar reduktionsplikten med en gång).
Men rent objektivt kan vi nog enas om att det inte bidde mycket till (s)vante(sson).
Att ta bort rabatten för datorhallarna… “Äntligen”!
Kreml måste ju ha älskat dessa Tech-företags “sociala tjänster” där ryssarnas trollfabriker målmedvetet och effektivt kunnat ägna sig åt att förstöra demokratier genom att plantera allehanda konspirationsteorier som villigt svalts av korkade medborgare. Vi förfasas över ryska tv-pratshower där mentalt störda programledare klädda i låtsasuniformer vräker ur sig allt elände som de anser skall göras med Ukrainas folk. Den som sett eller lyssnat på vissa motsvarande i USA kan fundera på hur det är ställt med folk även där.
Västvärldens demokratier är under svåra attacker från autokratier som lyckats skapa sociala inbördeskrig i vår del av världen. Dessa inbördeskrig gör oss svaga. De får våra institutioner att vittra och autokratierna att öka sin makt.
Nedsättningen av energiskatten på elförbrukning i datorhallar slopas från den *1 juli 2023*
.
Skatterabatten till datahallar slopas. Det skapade knappt några nya jobb ändå.
Det alla visste och som även redan varit bevisat i USA men som av outgrundlig anledning ändå gick att få igenom i Sverige.
Med lite 4D-schack har vi nu lurat hit dem och kan nu tokhöja skatten.
Alternativt tvingas betala skadestånd eller avstå skatten för att detta skrevs in i avtalet.
Tänk på vilka det var som skrev på avtalen och hur de stod och solade sig i rampljuset när spadarna bröt marken – de tänkte nog inte så mycket på de där små klausulerna på sidan 378 i avtalet som storbolagens jurister var så envisa att få med.
Villapriserna fortsätter sjunka och de höga elpriserna pressar framför allt bostäderna i södra Sverige.
Samtidigt syns en stabilisering bland bostadsrätterna. – Enl Dagens Industri
Marknaden verkar inte ge mycket för elprisstödet
Lenin förintade kulakerna som klass och Uffe kanske förintar de självägande villaborna som klass. Dock har jag svårt att tänka mig att man kommer att gå så långt men skall man sälaj så bör man vara beredd på att vänta ett år eller så på att priserna skall stabiliseras. Blir kommande vinter mild och elpriset kan hållas under kontroll kommer det hjälpa enormt. Givetvis kommer det även hjälpa om räntorna slutar höjas men det är nog ett år bort eller så.
Om några villaägare tvingas sälja villor till förlust och några andra villaägare köper och flyttar in, så finns väl “villaägarklassen” fortfarande kvar?
Det skulle väl i så fall vara om precis alla blir av med sitt kapital, så att villorna hamnar i händerna på staten; riktigt så dramaturgiskt om effekterna av den nytillträdda regeringens politik har det emellertid inte ens låtit på Aftonbladet Kultur än.
Bankskatten behålls också. Vi får anta att det är svansen som viftar på hunden där. Spännande.
Degen måste in.
Vad jag ser i kommentarerna ovan är att man egentligen inte gör någonting. Inga förändrade skatter och inga förändrare utgifter. Samma som förut med andra ord. Det enda nya är inflationen och räntorna. Allting luktar stagflation lång väg. Boräntorna skall upp till 5% och bopriserna skall sjunka 20%
Och som jag skrev igår kommer man uppmuntra 65-åringar att jobba vidare genom lite jobbskatteavdrag för här finns väl den enda outtömda reserven av BNP-produktion.
Elbilarna kommer nu genomgå sin första prövning genom att subventionen tas bort. Troligen en finansiell nödvändighet när andelen elbilar ökar. Tyvärr har vi elbrist och många har inte råd att köpa så något säger mig att drivmedel kommer att bli avsevärt dyrare för att försöka möta utsläppsmålen. Jag ser endast en lösning, Renault Twizy! Vi befinner oss nämligen snart på tysk 50-talsnivå så en normalfamilj får nöja sig med en Kabinenroller.
Tror elbilar får väldigt svårt. Elbilar bytte bränslekostnad mot kapitalkostnad. Bränslet har nästan dubblat i pris, men räntan (=kapitalkostnaden) har gått upp trefaldigt. Elbilsboomen kom till tack vare krisräntorna.
Rent generellt så är ju bilar en sådan sak som definitivt är “dumt” att låna till, då deras värde avtar mycket snabbare än eventuella amorteringar. Och då det därmed saknas en pant på lånet så får man ju betala för det i form av högre ränta. Och när boräntorna går upp med 1% så lär ju lån på osäkra fodringar gå upp med minst det dubbla.
De seriösa billåneinstituten som t ex Audi, VW, BMW, Volvo e t c samarbetar med har alltid amorteringar i takt med väntat prisfall om man lånar med “restskuld”
Det finns ju också en icke försumbar risk att säkerheten försvinner när man totalkvaddar bilen.
Då har man plötsligt en summa pengar från försäkringen, som inte räcker för att lösa lånet.
“Renault Twizy E-Tech 100% electric bjuder på spänning för två” står det i materialet, man kan ju om man vill tolka det som att de har skippat isolering av elsystemet för att hålla nere på kostnaderna…
Den är ju billig för att vara elbil, men närmare 136000 kr för en bil med fem hästkrafter och räckvidd på tio mil och som ser ut som att man inte kan lasta mer än ett par tandborstar i den blir ju inte ett självklart val jämfört med att tex köpa en gammal V70 för en tiondel av priset, särskilt nu utan bonus, om man vill köpa billig bil då.
Jag kollade före lunch prislistan. Versionen med 17kW och 80km/h och 100 räckvidd kostar bara 5 tusen mer. Det är givetvis denna man köper för långpendling på motorväg. dubbla batterikapaciteten så är vi hemma.
Dörrar är tillbehör men det är rätt billigt. Förnsterrutor i mjukplast så monteras med blixtlås är bara 8 tusen extra. Det finns även uppvärmd framruta och ljudanläggning.
Och en V70 är billigare men om vi nu förutsätter miljözoner som förbjuder förbränningsmotorer (som kommer i Stockholm) samt ett bensinpris på 50 kr litern plus att bensin kan vara svårt att få tag i så är Twizy ok. Kör man fem kilometer till jobbet på landsbygden vinner ju V70 utan problem.
Renault Twiggy borde den kanske heta.
En förklaring för de lite yngre läsarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Twiggy
Antalet privatleasade bilar har ökat kraftigt på senare år. Tom såpass att ÅF knorrat över den ofta medvetet usla kvaliteten vilket fått antalet garantiärenden att öka såpass att verkstädernas vinster minskat eller i en del fall upphört (!)
Vad man även kan spela med är hur man inbytesvärderar bilen när leasingavtalet är över och bilen skall återlämnas. Då kan man skriva ner värdet om man anser att slitaget är större än vad man anser vara rimligt. Just detta hur man skall tolka “rimligt” finns inte klart statuerat i avtal vilket kan bli en obehaglig överraskning för den som trott att hen skött sitt avtalsobjekt ordentligt. En bekant råkade ut för detta och det var mindre trevligt. Någon ny leasingbil blev det inte efter den erfarenheten.
Om ens bil efter tre år inte är nyskick förutom slitage på just slitdelar så som däck och vindrutetorkare så skall man inte äga en bil. Slashasar får skylla sig själva.
Det är väl just då man verkligen ska äga bilen så att man slipper chocken när leasingavtalet är över.
Jag har sett en bil som såg absolut felfri ut, men där den som leasade bilen ändå fick ett ganska stort avdrag på inbytesvärdet, men det finns alltid gränsfall och någon som råkar illa ut.
Självklart ska lån till en ny bil amorteras kraftigt om man inte vill öka sina skulder. En bil minskar rätt kraftigt i värde de flrsta åren, så en amorteringstakt på 10 % om året de första fem åren är lämplig.
Elbilar har hittills hållit sitt värde bättre än bilar med förbränningsmotor och det tror jag beror på bilbrist snarare än att värdet varkligen varar på elbilar.
En kalkyl idag med en rimligt stor/dyr el-bil (500 000:- kr), en ränta på 3 % och 10 % amortering/år gör bilägandet dyrt både med och utan nybilsbonus.
Kostnaden (som ju innehåller sparande också) blir cirka 4 800:- kr/månad räknat som ett anuitetslån.
Med den borttagna bonusen hade det istället ha “kostat” 4 100:- kr/månad.
700:- kr/månad är mycket för vissa och inte så mycket för andra.
Jag har svårt att bedöma hur stor skillnad det blir på försäljningen av nya elbilar om de blir 700:- kronor dyrare att äga varje månad.
En annan fråga är ju också hur stort intresset är från tillverkarna att leverera elbilar. Kommer priserna att ligga kvar eller sjunker de när bidraget tas bort.
Borde det inte vara svårt att beräkna ett mer långsiktigt begagnatvärde på elbilar, då dessa ju oftast inte har så många år på nacken än?
Kommer det ens att vara lönsamt att byta batterier på en elbil, eller är det dags att slänga hela elbilen när den dagen kommer? Inte så bra för miljön i så fall.
Batteribyten har börjat och det kostar olika, allt från 35 000 till 135 000 eller så.
https://guidenomelbil.se/vad-kostar-det-att-byta-batterier-pa-en-elbil/
Batteribytet är inte allt för dyrt jämfört med att köpa ny bil, men milkalkylen blir ju helt klart sämre. Teknik brukar ju bli billigare med tiden, så det är ju inte otroligt att elbilsbatterier också blir billigare framöver.
Då verkar det realistiskt att räkna med att man gör åtminstone ett batteribyte.
Sedan får man väl hoppas att eventuella teknikförbättringar väger tyngre än eventuell brist på jordartsmetaller o.dyl. i framtiden; om jag förstått det hela rätt så är det svårt att återvinna dessa ur komponenter.
Jag tror att batteritekniken har många tekniksprång kvar, men man vet ju aldrig när dessa kommer.
Personligen hade jag hellre sett att man förbjudit CO2-utsläpp från bilar efter 2035 än att man förbjuder en viss teknik. Förbränningsmotorn är inte alls optimal, men det finns en färdig infrastruktur för flytande bränslen.
Varför fastnade detta inlägg?
Prövar att dela upp det.
Jag tror att batteritekniken har många tekniksprång kvar, men man vet ju aldrig när dessa kommer.
Personligen hade jag hellre sett att man förbjudit CO2-utsläpp från bilar efter 2035 än att man förbjuder en viss teknik.
Här kom felet.
Provar med enelska.
Personally, I would rather see CO2 emissions from cars banned after 2035 than ban a certain technology.
Och den sista biten.
Förbränningsmotorn är inte alls optimal, men det finns en färdig infrastruktur för flytande bränslen.
Tycker Benjamin Dousa summerar det hela rätt bra i AB:
I valrörelsen var det ett väldigt högt tonläge från de fyra högerpartierna, och man sa att man skulle ändra inriktning på Sverige och politiken. Det här är i princip den förra regeringens politik som man har gjort lite småändringar på. Jag hade högre förväntningar än så.
Det fick mig att tänka lite på de båda rapparna som ville “chocksänka förtroendet” för sig själva och bli outsiders och lågliv igen. De hade blivit lite för folkliga, så de fejkade ett mord. Ni kan tänka er Kristersson&Svantesson i soffan i det här klippet, istället för Frej och Simon, och istället för ett fejkat mord är det en sossebudget de slängt upp på bordet:
https://www.youtube.com/watch?v=W2tgIFhcD68
Högerregeringen presenterar fortsättning på vänsterbudgeten och vänstern blir arg…
Dousa tillhör Timbrosfären som inte är vänster, och dessutom verkar han inte särskilt arg.
Men annars var det rätt.
@BD
Det var inte Dousas ord jag refererade till utan dina egna tillägg
Jaha, du vill påstå att jag är arg? Visst, intala dig själv det om det gör det lättare för dig att ta dig igenom dagen.
Det är fullt möjligt att samtidigt vara nöjd över att högern inte har råd med sin allra sämsta politik och att vara missnöjd med att högerns hejdlösa lögner i valrörelsen lönade sig.
Det var/är ingen vänsterbudget. Har varit högerns budget länge nu.
Tyckte inte de killarna att det räckte med deras naturliga stone cold killaz-aura? Alltså rapparna då, inte Kristersson och Svantesson
Tror varken Far&Son eller regeringen ser sig som gangstarappare.
Som jag skrev igår blev det ingen större skillnad mot innevarande högerbudget.
Underfinansierar det offentligas kärnuppgifter.
Litet reformutrymme som till stor del bränns på att öka CO2 utsläppen hos stadsbor.
Satsningar på försvar och rättsväsendet är nedskärningar.
Helt i linje med Uffes och Strömmers utfästelser att brottsligheten ska börja öka under deras regering.
Dubbelt bra med dålig utlovad politik som inte blir verklighet och missnöjda tidölagsväljare.
Inb4 massiv cope där folk försöker motivera för sig själva varför budgeten visst är en satsning.
Du gör dig lättare förstådd om du skippar incelslangen och håller dig till svenska.
Du kände dig tilltalad med “incelslangen” förstår jag.
Det är din värld, inte min.
Jag förstår att man kanske blir insnöad på olika “häftiga” sätt att skriva på, när man sitter framför datorn hela dagarna och saknar andra sociala sammanhang; problemet är att det är svårt för andra att begripa vad du försöker säga.
Om du vill att någon tar dig på allvar, så skippa incelslangen.
Menar du att jag skulle vara incel och sakna sociala sammanhang, eller vad försöker du säga med dina förment “goda råd” till nån du uppenbarligen inte vet nåt om eller begriper dig på?
Det är ganska lätt att gissa i det här fallet.
Då tycker jag du ska tänka på tonen, och även de många domar du har i bagaget avseende grova och upprepade övergrepp på barn.
Tar man i beaktande vilket läge Sverige befinner sig och hur skatteintäkter kan komma att se ut de närmaste åren, är budgeten säkert i stora drag rimlig. Min kritik ligger snarare i att det gulblåa blocket borde ha bättre förutseende än att lova vitt och brett. Samtidigt så är det väl normalt sett alla-åt-alla-politik som vinner val…
Tyvärr är det ju väldigt lätt att lova att “om vi får bestämma så blir det si och så”. Sedan blir det ju aldrig så att ett parti får bestämma och då blir det istället vad som helst.
Jag tror man ska välja parti utifrån hur man tycker att ekonomin och samhället utvecklats de senaste åren i kombination med ett partis principiella tankar om det man själv tycker är viktigt snarare än att lyssna på allt guld och alla gröna skogar som ofta utlovas i en valrörelse.
Att rösta med plånboken i fokus kan ju vara lockande, men är det en så smart idé kan man fråga sig.
Varför skrev du inte innan valet att det är självklart att Ulf K ljuger? Att alla gör (“whataboutism”) tycker jag nog inte är ett vettigt försvar av den som anser sig vara den “vuxna i rummet”.
Brölhögerns eviga “just a prank bro” i jätteformat – vi tänkte aldrig upprätthålla löftena utan vi ska partaja och sprida rasism omkring oss bara.
Och samtidigt verkar samtliga partier sällsynt överens och “nöjda”, bortsett från kontraindikatorerna och rosa enhörningspartierna MP, V(PK) och C och dess sympatisörer (och som pliktskyldigt och i svepande termer gnällt om att alla inte får allt, att det är rasism att begreppet medborgarskap ens existerar osv.). Men, som någon skrev, är det nog mest högern som funderar på vad det egentligen blev av allt, samtidigt som molnen tornar upp sig vid horisonten. Då finns det även en del dåliga erfarenheter kvar hos blåa väljare. t.ex. moderaterna som under Reinfeldt bedrev katastrofal politik inom försvar, migration osv.
Att partierna som står bakom budgeten myser och är nöjda är inte konstigt. Men alla deras väljare och organisationer som står bakom verkar inte lika nöjda när man läser kommentarerna i de stora dagstidningarna.
Dom satt en vecka i ett slott och manglade politik, tre veckor senare är det en prestation att dom fortfarande är överens?
OK, vilken prestation.
Aldrig har så korta ljugit så mycket för så många?
Batteribyten har börjat och det kostar olika, allt från 35 000 till 135 000 eller så.
https://guidenomelbil.se/vad-kostar-det-att-byta-batterier-pa-en-elbil/
Batteribytet är inte allt för dyrt jämfört med att köpa ny bil, men milkalkylen blir ju helt klart sämre. Teknik brukar ju bli billigare med tiden, så det är ju inte otroligt att elbilsbatterier också blir billigare framöver.
Kom ju fel som vanligt. 🙁
Var ett svar till detta inlägg.
https://cornucopia.se/2022/11/amerkanska-rantor-fortsatter-upp-borserna-stiger-i-asien-pa-tisdagsmorgonen-ca-2000-dyrare-privatleasing-for-elbilar-statsbudgeten-presenteras-nu/#comment-773627:~:text=Borde%20det%20inte%20vara%20sv%C3%A5rt%20att%20ber%C3%A4kna
Alltså, så privatleasing tecknad innan 8:e men löper efter 8:e behåller sin klimatbonus? Eller tas den bort från och med 8:e?
Tänka sig, politiker som far med osanning i valrörelser och eljest. Det hade man väl aldrig trott…
Tror enda slutsatsen är att regeringen räknar med en rejäl lågkonjunktur under 2023.
Leif Östling verkar lite arj och “vill höja ett varningens finger” för ett och annat:
https://www.expressen.se/debatt/vad-fan-far-vi-for–budgetmiljarderna/
Jag citerar Leif Östling: “Vi har gått från 11 000 verksamma läkare 1970 till 44 000 läkare i dag. Antalet sjuksköterskor hare under samma tid stigit från 36 000 till 126 000. Detta samtidigt som vårdköerna bara ökat. Är det nödvändigtvis mer resurser som behövs, eller går skattepengarna att använda på ett smartare sätt?”
Den som jobbar i sjukvården vet att i minst 30 år har effektivisering stått högst på agendan. Många dyra konsulter har rekommenderat storvulna idéer, omorganisationer och besparingar. De flesta har lett till fördyringar. Ansvariga konsulter och chefer har då flytt för länge sedan.
Om Östling begripit något om sjukvården hade han i stället skrikigt högt för några år sedan då de (i bästa fall) improduktiva sjukvårdsbyråkraterna gick om läkarna i antal.
Sjukvård är både svårt och enkelt.
Svårt rent logistiskt och på grund av att utbildning, forskning och sjukvård pågår samtidigt. Många rörliga delar med potential till fel i kommunikationen.
Enkelt för att den är reaktiv. Den utreder och behandlar de patienter som söker vård för de symtom och diagnoser de har.
För detta behövs egentligen bara kompetent personal, lokaler och utrustning.
Ett välfungerande arbetslag löser uppgiften om de får fokusera på detta istället för vårdplatsbrist och byråkrater som förklarar varför det är omöjligt.
Ett välfungerande arbetslag effektiviserar verksamheten löpande. Eftersom det förbättrar för patienterna och förenklar för personalen.
Lägger man in en viss överkapacitet så blir personalen bara stimulerad av en sån sak som pandemin, ’äntligen får vi göra nytta på riktigt’. Det ger även en viktig del av civilförsvar/-beredskap.
Istället var det gravt underbemannat redan före pandemin vilket vi nu betalar med sjukskrivningar och personalflykt med vårdplatsbrist som följd.
Konstigt, 2019 sa han ju att den offentliga sektorn var dödsdömd och skulle gå under inom några år. Nu sitter han och petar i detaljer som stödet till BRIS. Verkar meningslöst att kritisera bordsplaceringen på Titanic. Ljög han, kanske? Eller ljuger han nu?
LW
“Med den slopade klimatbonusen för elbilar kommer privatleasingen på dessa bli cirka 2000:- SEK högre.”
–
Bra att detta nämns för det kanske man inte tänker på, även om man hört att klimatbonusen försvinner.
Tyvärr är det ju ytterligare ett steg för den nya regeringen att fortsätta prioritera ned miljö- och klimatfrågor. Som tur är har jag inte själv hjälpt till att rösta fram denna politik och behöver därför inte vara ångerfull (vilket jag annars hade varit).
Var det inte högern som sa att Sossarna bara vill ha makt? Och så gör de sånt här. Trodde de hade en plan men det verkar som att de gjorde en putin och sa vad de själva ville istället. Projektion.