Nu har jag varit och avlagt mina röster i valet 2022. Det är rätt praktiskt med förtidsröstningslokalerna, och att dessa har öppet i två veckor, samt att man om man röstar i sin lokala lokal även kan kryssa i kommunfullmäktigevalet då det finns de lokala valsedlarna.
![](https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/08/politik_valkuvert.jpeg)
Det var väl inte mycket mer med den saken.
Som bekant kan man om man får feeling ändra sig på valdagen och gå till vallokalen och rösta med enbart legitimation istället för röstkort, varpå de förtidsröstade rösterna kasseras vid räkning.
![](https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/08/politik_vallokal-1.jpeg)
![](https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/08/politik_valsedlar_bas-1-640x480.jpeg)
![](https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/08/politik_valsedlar_bas_2022.jpeg)
Likt för i EU-valet så plockar man numera valsedlarna så det inte går att se dem så att extremhögern inte kan tjata om valfusk, vilket de förstås kommer göra ändå.
Ovanligt många partier utanför riksdagen hade placerat ut sina valsedlar i vår lilla lokal i byn kan jag konstatera – partier som alltså inte har nationell distribution pga tidigare valresultat.
![](https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/08/politik_valsedlar_2022.jpeg)
Och nej, jag kommer inte berätta vad jag röstat på. Vi har valhemlighet i Sverige och inga genomskinliga valurnor som i Ryssland, respektera det.
Bloggen kommer som normalt ha valvaka på valdagen, med sarkastiska liveuppdateringar i vanlig ordning. Får jag feeling lägger jag rent av senaste uppdateringen överst i det fallet.
118 kommentarer
Var det inte så att du skulle soffligga?
Jag är bara glad att vi/någon annan lyckades övertyga/tala honom att inte göra det.
Du vet inte om det står något på sedlarna.
Jag soffligger istället, det ska bli skönt. Klipper min valsedel i flera bitar och ger eller skickar till de politiker som förtjänat bitarna, känns toppen, har längtat efter det.
Tar andra strider för demokratin istället som tar 1000 gånger så mycket tid som att rösta och ger mer effekt.
Apropå valet så hoppas jag innerligt att så många som möjligt tittade på eller kommer titta på (innan valet) senaste avsnittet av Sverige möts, om elkrisen. De flesta läsarna här har nog redan god koll, men för de hjon som sitter hemma i sofforna och köper Maggans pladder om Putinpriser så kan det nog vara en ögonöppnare! Att man på köpet får se MP:s skränhöna Lorentz Tovatt bli avklädd i en debatt ökar bara njutningen!
https://www.svtplay.se/video/36457765/sverige-mots/sverige-mots-sasong-3-31-aug-20-00
Mycket bra debatt! Intressant att det behövs stora tunga generatorer för att stabilisera elnätet. Dom har väl bra rörelsemängdsmoment (=”momentum”) antar jag, så dess rotation rubbas inte bara för att nån blixt slår ned eller en maskinpark kopplas från eller dylikt. Vindkraftverken är ju fjuttiga i jämförelse med vind/kärnkraft och batterier har väl inget momentum alls…
Använde du https://cornucopia.se/2018/09/repris-rostningssystemet-blind/ även i år?
Även om man inte hittar något alls man vill rösta på, så är det bättre att rösta blankt än inte alls, tycker jag.
Visst, rösten blir bara registrerad som ogiltig, men det visar i alla fall att man tycker att det är viktigt med att rösta som princip.
Jag skulle vilja dra det till sin spets och hävda att det är farligt. Att rösta blankt legitimerar ju fortsatt trött demokratur där vi får “chansen” att välja en ny demokrator vart fjärde år.
Finns ett antal mer demokratiska lösningar än detta, så länge folk lägger en röst, visar de att de är nöjda med befintligt system att styra folket.
Så länge folk lägger en röst så visar de att de nöjda med demokrati ja, helt rätt. Det farliga kommer ju när den karismatiske autokraten kan visa att 20/40/60% eller nått inte röstar, och då använder det som argument för att avskaffa det “onödiga” systemet.
Sen är jag helt med på att det kan finnas bättre system, men det bättre alternativet får gärna stå tillbaka i dessa tider om det innebär att det sämre alternativet inte heller har en chans om du frågar mig. I just detta fallet. Andra saker kan jag vara betydligt mer äventyrslysten kring.
Det är bra att rösta men blankröstning är inget vidare. Det går att ha invändningar mot alla partier men alla är inte så usla att det är helt omöjligt att rösta på något parti. Man kan t.ex. tycka att ett parti har bra avsikter men är dåliga på att omsätta det i praktisk politik. Eller att ett parti har en föråldrad ideologi men är bra på att fatta pragmatiska beslut. Då kan man ju rösta på något av de partierna och ändå känna sig ganska väl till mods. Drömmen om ett parti som tycker exakt som en själv i alla frågor och alltid gör precis rätt kommer aldrig att infrias. Så det är bara svälja förtreten och hålla demokratin vid liv genom att rösta. På ett parti.
Demokrati fungerar bara om alla röstar på det minst dåliga, för demokrati är i grund och botten en kompromiss.
Så sant.
Ser man till följderna av ens agerande blir ju resultatet det samma. Ligger du på soffan så är det med andra ord lika mycket ett accepterande, det är iaf det de som vinner valet kommer att tolka det som.
Om blankröster kunde leda till en eller flera tomma stolar i Riksdagen tycker jag att det kunde vara en bra idé. Typ markering att ett antal väljare inte ser någon nytta med ännu en knapptryckare som bara följer partilinjen.
@Det Alte:
Eftersom blankrösterna är ogiltiga (man anger ju ingen partibeteckning) saknar de helt betydelse för tillsättning av riksdagsledamöter.
Om man verkligen tycker att alla partier är sämre än sämst borde man väl försöka starta något eget (som Gudrun Schyman gjorde när hon var med och grundade Fi). Det finns ju också flera lokala partier i kommuner och regioner (som tidigare hette landsting).
Det fanns väl ett “tomma stolars parti”, där tanken var att de mandat rösterna gav dom skulle resultera i tomma stolar i riksdagen …?
Man kan ju alltid rösta på ett miniparti som aldrig aldrig aldrig kommer få nån makt. Typ nåt kommunistparti, klassiskt liberala partiet, eller liknande. Om man hittar ett som matchar ens åsikter alltså. Det är väl bättre än att rösta blankt? Då har man ju registrerat sin åsikt och kanske puttat dom större partierna lite i en riktning (ifall dom sneglar på var dom kan jaga nya röster).
Appropå att vissa ändå kommer klaga, så kan jag anekdotiskt meddela att det saknades valsedlar för SD (i valet till riksdagen, men fanns sådana för kommun- respektive regionen) när jag förtidsröstade härom dagen. Inte för att det påverkade mig som inte skulle rösta på dem, men jag höll extra utkik då jag inte riktigt trodde på folk som skrivit och gnällt på internet. Men mycket riktigt. Nu när det inte syns när man plockar valsedlarna kan ju vem som helst råka roffa med sig samtliga sedlar tillhörandes oliktänkande partier utan att det märks direkt.
Visst kan man ta en tom valsedel och lösa det ändå genom att skriva själv med penna, så klart. Men begåvningsreserven som röstar på dessa partier kanske inte har koll på det.
Det blir dock svårt mer personröster.
Nej, du kan skriva och personrösta med blank sedel.
I mitt bås fanns alla valsedlar för S D. Det kan bero på att det var så lite folk att valarbetarna i princip kunde inspektera mellan varje röstning. Eller att vi varken har vänstersabotörer eller S D-Martyrer som går runt och plockar.
Det senaste valet infördes den nuvarande ordningen att vallokalens valförrättare ansvarar för att lägga ut valsedlar. Det minskar kraftigt risken för att valsedlar ska försnillas utan att det uppmärksammas – man kan ju fråga valförrättarna, de är ju på plats (vilket en representant för ett litet parti kanske inte är).
Man skulle ju kunna ge alla som röstar ett kuvert med samtliga valsedlar i när dom går in i båset. Slöseri med papper? Kom igen, kolla bara hur mycket emballage som genereras en valfri dag bakom ditt lokala ICA eller vilken verksamhet som helst.
Jag vill minnas att när NyD skulle väljas in så var det något problem med att valsedlar saknades (antagligen någon “hjälpsam” vänsteraktivst som hade rensat lite) så gick NyD ut i sin kampanj att man helt enkelt kunde skriva “Ny Demokrati” på en blank sedel – och av någon anledning så var det några som inte uppskattade att de informerade sina väljare om det heller.
Vill man spara papper och hålla hårdare på valhemligheten så vore väl en ide att göra det till det brukliga sättet att rösta. Dvs att man tar _en_ uppsättning blanka valsedlar och sen går in bakom båset och plitar ner vad man röstar på och stoppar i kuverten. Då slipper man dessutom möjligheten att man i efterhand kan kontrollera genom att se vilka valsedlar som blev över.
Gällande personröstande så är det ju lite larvigt med tanke på att det är partiet som avgör vilka som skall vara valbara och om de inte följer partipiskan så lär de ju sitta löst till nästa val.
Tycker det är helt rätt att man får plocka röstsedlarna privat, oavsett vad man nu väljer att rösta på. Vi har ju valhemlighet och folk kan säkert bli provocerade av andra partier än högerextrema, beroende på lägging.
Vi får se hur det funkar på valdagen, jag jobbar som funktionär/röstmottagare och har sett hur det kan krångla, folk gör inte alltid som man tror, många har ju med sig röstsedlar och vill antagligen inte stå och vänta på folk som inte kan bestämma sig, men vi får se vad de som bestämmer säger på mötet i morgon. Förr skulle/kunde man ta en röstsedel från varje parti för att bevara valhemligheten och så slängde man de överblivna i papperskorgen. .
Att de inte inför Internet röstning, så att personer som har svårt att fysiskt ta sig fysiskt till en vallokal kan rösta på nätet.
Bank-id skall ju var riktigt säker identifikation till allting annat, varför då inte också i riksdagsval?
Okunnigt. I princip samtliga som jobbar i IT-branschen tycker detta är fullständigt idiotiskt med Internetröstning eller ens elektronisk röstning i vallokaler. Orkar inte förklara varför, men datorsystemet spottar i slutändan ut sig en siffra som inte går att kontrollera.
Pappersröstningen kan vem som helst sitta med och kontrollera rösträkningen och det är fullt förståeligt hur det går till.
Elektronisk röstning skulle funka om det fanns en dator med skrivare i valbåset. Man klickade sig fram på datorn till parti och eventuell person, sen skrivs valsedeln ut och man kan granska den innan man lägger den i kuvertet. Inga valsedlar behöver distribueras, man kan personrösta fast man befinner sig i en annan kommun. Nya partier behöver inte ordna distribution. Inga valsedlar behöver makuleras. Ingen valarbetare behöver tolka handskrivna, eventuellt felstavade, lappar. Anonymiteten behålls eftersom man inte loggar in.
Som datorkunnig aka “KAN DU FIXA MIN SKRIVARE!?!” får jag ptsd bara av tanken på att underhålla femtielva tusen skrivare som alla måste fungera en hel dag. Ser framför mig reparatörer med bindel för ögonen som försöker “rensa pappersbanan” utan att se att röstaren har röstat på Skända Barn-partiet.
PC LOAD LETTER
LOL
Jag håller med LW. Dessutom tänker jag på familjer som styrs av något despotiskt familjeöverhuvud, det kommer att bli en del människor som inte kan rösta som de vill hemma vid datorn.
Har tyvärr sett exempel på “gruppröstning” i vallokal
I en tidigare vallokal så kom ett par av in samtidigt som mig. De gick båda samtidigt in bakom skynket och vid avprickningen (de stod precis framför mig) så var kvinnans namn det som prickades av.
Min känsla är att den valhemligheten och valfriheten kanske inte var helt perfekt.
Perfekt är omöjligt när man har med människor att göra. Problemet är att göra det bättre än papperssystemet och det är vi som någon gång jobbat med säkerhetsfrågor inom IT högst skeptiska till att det existerar. Inte för att det hindrar folk från att försöka komma på sätt, men de kommer med så många inperfektioner att papperssystemet i jämförelse framstår som perfekt.
Ja, just detta att “algoritmen” i nuvarande form är helt transparent och sker på ett sätt som alla kan förstå är väldigt, väldigt, viktigt. Givetvis kan man lösa det hela med blockchain, men då har man problemet att nästan ingen förstår varför det faktiskt är helt säkert.
Det funkar bra idag! Det viktiga är inte att fusk är omöjligt, för det är det inte, utan att det är omöjligt att organisera fusk på en sådan skala att det påverkar utfallet.
Man kan rösta via bud om man inte har möjlighet att ta sig till vallokalen. Håller med LW ang elektronisk röstning.
Det enda som talar för elektronisk röstning är att det möjligen skulle vara enklare att rösta utan mänsklig assistans vid vissa funktionshinder.
Å andra sidan kan t.ex en blind person lika gärna fota av valsedeln och få den uppläst i telefonens hörlurar (google vet ju redan allt om dig…). Det tar lite längre tid och personröstandet blir knepigt. Men det går. Särskilt om partierna skickat hem röstsedlar och personen kan förbereda sig hemma.
Först och främst vill ingen ge Accenture 600 MSEK för att dom ska bränna ett projekt till som någon annan sen får ta över och så får vi lägga 600 MSEK till. I övrigt det bloggaren skrev…
PS. Inlägget kan innehålla spår av ironi och sarkasm avseende IT-konsult bolaget Accenture och dess förmåga att få ens det enklaste jävla projekt att fungera någonsin, detta är min egen vy och bygger på mina egna empiriska studier av ovan nämnda bolag DS.
Pappersröstning är suveränt, enligt min mening. Enkelt och säkert. Säckarna med rösterna sparas sedan i lagerlokal någon mandatperiod så man kan gå tillbaka och kontrollera om man vill. Se vilket elände amerikanarna har haft med anklagelser om valfusk och manipulerade valmaskiner. Att göra det mha IT är att be om problem.
För den som har svårt att ta sig till vallokal finns röstning med bud. Gjorde det i dagarna för min mor. Mycket smidigt. Fördel med bud är att det fungerar med i princip vilket handikapp som helst.
@Lars Celander:
Du skrev precis det jag tänkte – pappersvalsedlar är ett fullkomligt idiotsäkert system – det går helt enkelt inte att fuska eftersom hela processen dokumenteras, är öppen för insyn och resultatet sparas till nästa val. Att det går åt lite pappersvalsedlar är det minsta problemet med vår demokrati.
Det är klart att det går att fixa internetröstning, men, det medför en massa problem, inte minst påverkan av andra. Även en förtryckt hemmafru kan lova sin man att rösta på PKK men sen bakom skärmen välja Centerpartiet i stället. Sen som andra påpekat det är lätt att kontrollräkna om det skulle behövas, vilket är svårare om filerna krypterats av en hackare som kräver lösensumma. KISS, Keep it Simple Stupid.
https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
Fullständigt vrickat att tro att man kan ha säkra oberoende val hemifrån.
Sen tror jag väl man kan ersätta valsedlarna med ett elektroniskt-fysiskt system bakom skärmen.
Ej heller bra för valhemligheten och påtryckningar. Finns risk att man hjälper sina nära och kära att rösta rätt och klicka på “rätt” parti/person.
För att manipulera ett val med fysiska röstsedlar behöver man muta tusen rösträknare. För att manipulera ett elektroniskt val räcker det att muta en utvecklare.
Med Bankid kan ju systemet byggas så att man “råkar” spara loggar på vem som röstar på vad. Eller så hackar sig någon in i systemet och tar ut loggar på det innan systemet raderar den informationen.
En fördel (kanske) med att förtidsrösta är att man kan rösta två gånger. Andra gången i sin vallokal på valdagen.
Om man blir upprörd över något i slutdebatten 😉
Jag vill påpeka att man inte bör raljera för mycket över gnäll högerut om oegentligheter. Det förkom till och med, vem det nu var, en offentlig person som skröt över att de hade värnat demokratin genom att stoppa alla SD-valsedlar i handväskan förra valet. Det var på ett konsulat utomlands har jag för mig.
Saken är den att många V och vänsterut inte ser det som några som helst problem med att ta bort valsedlar de anser inte borde vara där. Parlamentarism är bara ett bland flera politiska metoder för dem.
Jag tvivlar på att ofoget påverkar valresultatet, men man kan inte klandra de som är vaksamma eftersom det faktiskt finns de som anser det vara deras medborgerliga plikt.
Jag kan därför berätta om en ytterligare dimension, och det är när man faktiskt måste organisera distribution av valsedlar själv (små partier – MED i mitt fall, jag är aktiv och därför är mitt val öppet). Så att utläggningar alltså sker med stor möda och mycket logistik av medlemmar. Då blir man extra sur över sådan egenmäktighet. Jag såg att våra valsedlar fanns på plats dock!
Det har dock sällan visat sig att någon verkligen snodde valsedlar för oss. Oftast fanns de där när det kom ett larm. Vederbörande hade av någon anledning inte sett dem.
Nu har jag ingen insikt i vem som gjort vad men är det så att någon alls går och snor valsedlar så är det allvarligt.
Om så Putin själv lägger dit valsedlar för Enade Ryssland så ska skiten få ligga där och sedan är det upp till oss väljare att fatta goda beslut baserat på egna åsikter och eget omdöme.
1. Och när Vänsterpartiets valsedlar saknas, som i eu-valet och kyrkovalet, är det naturligtvis också “bevis” på att det är högern som ligger bakom och använder utomparlamentariska metoder?
2. Det här har ju anmälts och utretts. Polisanmälts t o m. Vad blev resultatet?
3. Står Alexander Barn fortfarande med på MEDs valsedlar? Frågar åt en orolig 11-åring.
Alexander står givetvis med.
Angående utomparlamentariska metoder åt vänster. Jag är gammal vänsterradikal själv, var med i Ung Vänster i min ungdom, så å ena sidan så vet jag hur man tänker där, eftersom jag helt enkelt har tänkt så själv. Jag vet även var det kommer ifrån. Den del av högern jag själv tillhör (liberalkonservativa) har inte ett enda spår av sådana tankegångar – inte ett spår. Tvärt om. Den som skulle föreslå något sådant skulle åka ut på stört. Sådana processer är heliga.
Däremot kan det finnas sådana idéer i andra grenar av högern måhända, som alt-right (typ AfS) som har rätt stora likheter med den radikala vänstern, som en dragning åt det revolutionära och utomparlamentariska.
Jo, så var det “å andra sidan” också, och det är det ideologiska stödet för sådant beteende. En socialist som inte är reformist (som socialdemokraterna) anser att vår liberala kapitalistiska demokrati är en charad som kapitalismen ägnar sig åt för att legitimera sig själv. Därför skulle de aldrig låta sig bindas av den och de begränsar sig heller inte till den. Deras parlamentariska aktiviteter är bara en av flera delar av det politiska arbetet. Det är lätt att läsa i V:s program och se hur de inte är reformerade på den här punkten.
Idel anekdotisk bevisföring, “jag vet, minsann”, osv. Sen kan man konstatera att “vänstern” plötsligt krympte till “Ung vänster”. Det kan vi lämna utan beaktande.
Utöver det kan man alltså konstatera att utomparlamentariska metoder är en dealbreaker för MED, men inte barnprostitution då, eftersom Alexander Barn är kvar. Tror du att det är en valvinnande strategi för MED?
Det var inte anekdotisk bevisföring alls. Faktiskt väldigt långt därifrån.
Anekdoter är lösryckta händelser som man (vid anekdotisk bevisföring) generaliserar från.
Jag redogjorde för egen erfarenhet inifrån den socialistiska vänstern, samt för den ideologiska grunden för inställningen. Vill du ha mer information om hur Marx och senare Marxister betraktade institutioner i kapitalistiska samhällen så får du förkovra dig.
Det “blev” inte till Ung Vänster. Jag var i tonåren, kanske till Jag var 20 möjligen, och då är det för man är aktiv. Ung Vänster är heller inte en marginell organisation på något sätt. Som alla ungdomsförbund är det inflytelserikt och dessutom plantskola för moderpartiets politiker och funktionärer senare. Så funkar det.
Sedan till Alexander och barnprostitution. Va? Han är en god vän till mig, så jag brukar veta rätt bra vad han anser. Men jag vet inte vad du pratar om här alls. Han anser att prostitution borde vara lagligt (vilket jag håller med om), men självklart inte för omyndiga. Han säger däremot en väldigt massa saker, vilket tenderar att lämna en massa möjligheter för tolkningar.
Enstaka fall (dvs du) och personlig erfarenhet är anekdotisk bevisföring så definitionsmässigt har jag rätt. Men jag vet att ni i högern alltid ska märka ord och hålla på. Ni blir alltid upprörda av ord. Ord ord ord.
I övrigt:
https://aktuelltfokus.se/medborgerlig-samling-tar-inte-avstand-fran-bards-pedofiluttalanden/
Håller du med Bard att små barn kan må bra av att sälja sig till gubbar för att de får pengar och uppmärksamhet? Min personliga erfarenhet efter att ha träffat MED:are är att de ofta gillar småpojkar och har köpt sex av dem. Sen kan man ju läsa partiprogrammet också, där framgår det ju att partiet som helhet är för detta.
Så… jag tror inte att vi kommer längre här nu.
Någonstans tror jag att det där sista travestera att jag hänvisar till att jag är relativt påläst om marxism och leninistiska kampmetoder, samt har erfarenhet av det. Men allt är så förvirrat och plumpt att jag inte tänker spilla någon mer tid på detta.
Vad är fel? Att Bard sagt det där? Nej, det finns på film. I övrigt hänvisar jag bara till samma anekdotiska bevisföring som du själv när du pekar ut folk som antidemokrater och utomparlamentariker. Men det är väl bara OK när du gör det, antar jag.
Det är väl lätt att raljera om det faktiska fusk som förekommit (förekommer?), men säkert inte i någon större utsträckning, iaf inte så det påverkar resultat nämnvärt.
Men jag har själv kommit till vallokal och somliga sedlar “var slut” och bemöttes med en axelryckning.
Det retade gallfeber på mig!
Ett blixtsnabbt mailsvar sade att partiet lämnat sedlar där och en senare resultatscheck visade mycket riktigt att antal registrerade röster var långt under det lämnade antalet så antagligen hade dem helt sonika kastats ut i sann demokratisk anda.
Då är det bara att skriva partinamnet på en blank och det borde de tjänsgörande personerna ha upplyst om.
@Albin:
I vilket val var det som detta inträffade?
Hej, ursäkta sent svar, (ännu) en hel del att göra på jobbet.
Göteborg, 2014, Krokslätt/Johanneberg vad nu exakt distriktet kan tänkas heta, minns inte, pluggade chalmers iaf.
Ha det gott,
@Albin:
Tack för svar!
Då var det innan valförrättarna fick ansvar för att lägga ut valsedlarna, en i mitt tycke väldigt bra förändring som minskar risken för att någon ska sno valsedlar för att skada valet – som valförrättare finns man ju på plats hela tiden.
Innan dess fick det var alla partier tvungna att själva hålla koll, och vara beredda att fylla på om det behövdes (staten bistod då bara med blanka valsedlar).
I det invandrartäta området Tjärna ängar i Borlänge hölls det för några år sen en informationskurs för invandrare om demokrati. Endast Politiker från Sossialdemokraterna var inbjudna.
Bortsett från anekdotisk bevisföring så misstänker jag att det inte gick till som du beskriver utan att det var ett parti som via sina lokala partifunktionärer ordnade utbildningen.
I lokalblaskan stod det iaf som jag skrev.
Här är ett annat exempel, där Mona Sahlin var ute och höll “röstskola”:
https://www.youtube.com/watch?v=gHtEc83Xh6s
Nu är ju röstskola anordnad av en tydlig avsändare knappast varken valfusk eller ens något moraliskt tveksamt!
Kan det möjligen vara så att ”några år sedan ” var 2010 och att det var föreningen Tjärnkraft i Borlänge som ordnade?
En förening som består av bl a ABF och unga örnar… alltså dels länge sedan och dels anordnat av typ Socialdemokraterna
Det är förjävligt även om det inte är sant!
@ben
Klassiker 👍
@Bitterpitten: Det fungerar ju så i en demokrati att partierna är tillåtna att uppmana människor att rösta på dem..! 😉
@goeran
Någon måste genast ändra på det 😉
Nu rör det ju knappast om valfusk (inget som Bitterpitten heller påstått), men man kan ju fundera på hur de nyanlända – i många fall från diktaturer – uppfattar demokratiutbildning om det hålls av ett visst parti. De nyanlända kanske har erfarenheter från “demokratiska” val tidigare. Jag tror knappast att S skulle visa hur man ska fylla i en valsedel från M eller C, och vice versa.
Det sista såklart enbart spekulationer från min konspiratoriska sida 🙂
@Flaskgordon:
Alla partier som uppskattar vår liberala demokrati har ett gemensamt ansvar att sprida information om hur man röstar och det står dem fritt att anordna utbildningstillfällen, vilket de också gör.
När det gäller vad man lär ut kan jag bara tala för mig själv; Om det kommit in någon i valstugan som uppenbart inte alls tycker som mitt parti har jag bett denne att hitta ett annat parti – eftersom själva poängen med demokratiska val är att rösta på de åsikter man gillar mest.
Kan meddela herr bloggaren att bildtexten har ett fel. I bildtexten står det “Arbetarpartiet”, men på valsedeln står det “Arbetarepartiet”. Viktigt att skriva rätt så inte rösten ogiltigförklaras vilken hände med Svenskarnas Parti 2014 där några röster skrevs “Svenkarnas Parti”
Nja, så uppenbara felskrivningar ska faktiskt som röster på det ämnade partiet. Däremot är marginalen för tolkningsutrymme rätt snäv.
@Beryozka Korrekt: rekommendationen är att man ska godkänna röster även om det är felstavningar och annat, så länge det inte är svårt att tolka intentionen. “Sverigedemekraterna” skulle räknas till SD, “Sosialdemokraterna” på S osv. Om man däremot har skrivit “Sverigemoderaterna” skulle rösten antagligen inte räknas eftersom det inte går att avgöra vilket parti man menade. Det är också anledningen till att partier som ställer upp i samma val, tex i samma kommun inte får heta för liknande namn. Det ska vara glasklart för väljarna hur man ska lägga sin röst och vad det betyder. Två olika partier kan dock heta samma sak om de tex ställer upp i varsin kommun, men inte i varandras. Tex kan man ha varsitt helt oberoende “Rädda Skolanpartiet” i både Sangvinestads kommun och i Otäckinge kommun.
Exemplen ovan är helt påhittade. 🙂
Jag hade hört att man var tvungen att skriva exakt rätt och väldigt tydligt med stor bokstav i början, annars skulle rösten bli ogiltig. Minns dock inte var jag fått det ifrån… Kan ha varit när jag umgicks med Mario.
@Mattias J Man har varit mer nitiskt tidigare, men det har förtydligats från lagstiftare att man ska tolka så välvilligt som möjligt för att alla röstberättigade i stor utsträckning som möjligt ska få sin röst giltig. Det är länsstyrelserna som i slutändan tolkar giltigheten av en otydlig röst.
Ni har rätt, men exempet med Svenskarnas Parti är inte påhittat utan var på G-P:s förstssida pga den hårda tolkningen. Nu hade ju partiet (som la ned sin verksamhet efter det obefintliga valresultat) en inte helt S-certifierad agenda men det gör snarare problemet värre om man måste ha en godkänd agenda för att inte trakasseras.
Vi får väl även se om detta val begåvas med valövervakare och röstarätthjälpare som står och hänger framme vid valsedlarna för att hjälpa äldre att ta rätt valsedel och agera hotfullt mot de som döljer vilka valsedlar de tar. Detta var också ett problem för några val sedan och den här gången står ju mycket på spel.
Nya regler från det här valet säger att valsedlarna ska vara dolda bakom en skärm, men det är upp till varje kommun att lösa logistiken. Sedan är det inte tillåtet att vara mer än en person bakom skärmarna, med vissa undantag för tex personer med synnedsättningar eller andra behov av assistans. Om det trots det sker otillbörlig valpåverkan så ska det rapporteras. Det är många rykten som florerar att “partiet eller blocket jag inte gillar sysslar med omfattande påverkan i vallokaler”, men verkligheten ser ganska annorlunda ut med relativt få incidenter, varav de flesta handlar om okunskap.
Där undertecknad var och förtidsröstade så var sedlarna bakom en skärm men sedan skulle man gå tillbaka till valförrättarna med sedlarna i handen för att få sitt kuvert för att sedan gå bakom den gröna skärmen. När vi påtalade detta och tyckte att personen som kontrollerade röstkortet kunde gett oss kuverten för att vi sedan skulle hämta sedlarna och gå bakom hela skärmen direkt sa det att det var av utrymmesskäl de hade planerat lokalen på det sättet. Argumentet att man i hemlighet skulle hämta sedlarna för att sedan trava över lokalen med dem i handen förstod de inte utan tyckte att man skulle smussla med dem men absolut inte vika!
@Månskensbonde:
Jag tycker att du ska höra av dig till valnämnden och berätta om denna brist. Valförrättarna har ju omintetgjort hela nyttan med nymodigheten att ha en skärm vid valsedlarna..! Om du berättar för dem kan se till att det rättas till, genom bättre utbildning av valförrättarna! 🙂
När jag jobbade i förtidsröstningen körde vi med självplock av kuverten, eller när vi var lätt överbemannade så delade vi faktiskt ut dem i kön.
@Beryozka:
Smart!
Svårigheten att dölja valsedlarna under röstningen har sett som ett allvarlig problem av OSSE (organisationen för säkerhet och samarbete i Europa). Jag vill gärna att folk röstar på andra partier än SD men hoppas det går att få till på ett demokratiskt sätt.
I min kommun var det numera så elegant att varje röstbås också innehöll ett ställ med samtliga valsedlar. Bra nymodighet. Däremot är ju lösningen med separata valsedlar usel på rätt många sätt, men det lär inget riksdagsparti vilja ändra på.
@Sallad:
En valsedel per parti medför ett visst slöseri med återvinningsbart papper men man slipper röstande som gör fel när de ska markera vad de ska rösta på (t.ex. otydliga markeringar).
Det är också en utmaning med logistiken kring alla dessa olika valsedlar. Det är kort tid att trycka dem och distribuera allesammans runt om till alla partier i landet.
@C-N:
Så är det men om det fungerar att distribuera alla reklamblad jag får i brevlådan när min reklam nej tack-skylt blivit oläslig så borde det gå att lösa logistiken även för valsedlarna. Det har nog t.o.m. blivit enklare sedan staten åtog sig ansvaret att lägga ut dem i vallokalerna, innan dess var det ganska många ideellt arbetande partimedlemmar som åkte runt flera vändor till alla vallokaler. 🙂
Allsmäktiga partiet kommer väl före ovan nämnda förslag?
Tja, det är en hel del man måste tänka på innan man stoppar sin valsedel i kuvertet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1OQrwe/en-stackars-socialist-maste-rosta-for-demokratins-overlevnad
Synd att man bara har en del på 8 miljoner att säga till om. Helst så skulle jag vilja ha lite mer, kanske sådär 5-10% vore rättvist & lagom.
Viktigaste frågorna för mig är den planerbara energiproduktionen tillsammans med NATO och en uppbyggnad av försvarsförmågan.
Då finns det egentligen bara ett alternativ och det är M.
Helst av allt skulle jag vilja rösta mot Mp.
F! har valsedlar i alla vallokaler eftersom de haft mer än 1% på de två senaste valen, därför skickas de valsedlarna ut automatiskt i hela Sverige. Det är valreglerna.
Passade på förra veckan när jag var och handlade på ICA Maxi, tog ca 1 minut extra.
@Lars Wilderäng:
BRA att du har röstat – och att du berättar om det som en bra förebild 🙂
@forochenhalv:
Om det är sant som du säger att du har lång erfarenhet som valförrättare borde du också känna till att sådant misstänkt valfusk som du berättar om ska anmälas till valnämnden! Vilken kommun bor du i där (s) är enda parti i kommunpolitiken (eftersom tydligen inget annat parti reagerat)?
Det finns faktiskt en sammanställd lista på irregulariteter i svenska val på Wikipedia. Ingen aning om hur komplett den är, men den verkar innehålla verifierbara fall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk#Sverige
En intressant iakttagelse är att det i särklass vanligaste (förutom saknade valsedlar) är olika upptåg som S och dess organisationer har hittat på för att “hjälpa” folk med att rösta, där de samtidigt passar på med att hjälpa dem att rösta på rätt parti också.
Jag var med och sammanställde den listan på Wikipedia då det begav sig. Den var så komplett som det gick att få ihop då, men har tyvärr inte uppdaterats sedan innan valet 2014. Den som känner sig manad får gärna lägga till på Wikipedia fall från senare val — jag är inte längre aktiv på svenska Wikipedia.
Å du bor och valarbetar i flera olika kommuner? Som alla har egenmäktiga kommunala tjänstemän som är smygsossar (för kommunala informationsmaterial formges av anställda informatörer, inte av någon kommunpolitiker).
Låter VÄLDIGT konstigt i mina öron. Är du den enda i din(a) kommun(er) som insett detta? Och varför i hela friden förtiger oppositionens största rikstidningar en sådan nyhet? Eller någon av alla borgerliga landsortstidningar?
För att det du påstår är …påhittat?
Jag är så gammal att jag minns att mina föräldrar klädde upp sig, för att gå och rösta var något viktigt för dem.
Nuförtiden är det inte så viktigt att rösta tycker kleti å pleti, “orka” …vem bryr sig..typ. /Megasuck!
@forochenhalv:
När du påstår att ett program i P1 är valfusk inser jag att ord betyder en sak för mig, och i våra grundlagar, och kanske något annat för dig? Kanske tillhör du dem som tycker att även våra grundlagar är uttryck för socialdemokratiska värderingar och därmed felaktiga?
Eftersom vi har någon sorts liberal demokrati har du rätt att propagera för din åsikt men jag ber dig att i fortsättningen använda händelser från verkligheten när du argumenterar om du vill att diskussionen ska vara intressant för oss båda.
@forochenhalv:
Varför ska jag bry mig om att undersöka något som du själv säger dig ha upplevt men inte kan berätta var och när det skedde?
Nitpicking: Om man har förtidsröstat men sedan röstar i sin vallokal ändå på valdagen, så kasseras din förtidsröst /innan/ räkningen påbörjas. Det är därför det ofta tar lite tid innan rösträkningen kan börja i vallokalerna eftersom man måste gå igenom alla inkomna förtidsröster och kontrollera att personen inte är avkryssad i röstlängden. Om de inte är avkryssade i röstlängden läggs rösten ned i valurnan, och när allt det är klart kan valurnan öppnas och räkningen påbörjas. 🙂
Glöm inte bort att “lyfta upp” de politiker som vill ge sitt eget och partiets helhjärtade stöd till Ukraina.
Europa behöver Ukrainas hjälp mot Putins krigsmakt och Ukraina behöver vår hjälp för att lyckas.
Jag vill att våra politiker ska sätta Sverige i främst. Nu innebär det dock ingen motsättning mot stöd till Ukraina, eftersom Ukraina betalar med liv och blod för det sätt vi vill leva på. Jag upplever även att det finns en koppling mellan att vilja stödja Ukraina (ekonomiskt och med materiel) och statsmannamässighet.
Bekymret att med för stora problem inrikes (gängkriminalitet, skola, vård, energi, rättsväsen mm) så stjäl det kraft från vanligt folk att tänka på – i detta fall – Ukraina.
(Lade denna fel i en tråd ovan)
Det finns faktiskt en sammanställd lista på irregulariteter i svenska val på Wikipedia. Ingen aning om hur komplett den är, men den verkar innehålla verifierbara fall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk#Sverige
En intressant iakttagelse är att det i särklass vanligaste (förutom saknade valsedlar) är olika upptåg som S och dess organisationer har hittat på för att “hjälpa” folk med att rösta, där de samtidigt passar på med att hjälpa dem att rösta på rätt parti också.
Själv har jag inte fått något ordinarie röstkort!
Så på kvällen den 24/8 beställde jag ett dublett-röstkort på val.se, det skulle komma inom 1-3 dagar om man valde att få det som pdf till sin e-post.
Efter tre dagar skrev jag till valmyndigheten och undrade var mitt andra digitala röstkort tagit vägen.
Den frågan kunde de inte svara på utan de hänvisade mig till en röstlokal som kunde skriva ut ett röstkort på plats, dock kunde de inte ange vilka röstlokaler som kunde göra detta utan jag fick ringa runt själv till röstlokalerna för att hitta en.
Detta renderade i en JO-anmälan från min sida då man inte verkade ta sitt ansvar från valmyndigheten och se till så att alla röstberättigade kan rösta på ett enkelt sätt.
Igår strax efter kl 16 kom det faktiskt ett mail med mitt dublett-röstkort, så idag blir det till att förtidsrösta!
Oj, då!
Rätt omfattande försök till att prata ned det svenska valsystemet idag. Skrivningar som skall påskina att det förekommer fusk som påverkar utgången av valet.
Nej, det är alltså praktiskt omöjligt att påverka utgången i ett svenskt val, tusentals människor måste var inblandade i ett sådant scenario. Sedan kan det finnas anekdotiska bevis för fusk/fel/otydligheter på någon plats, men det är de få undantagen.
Säkerheten borgas av att vi tar allt på papper, att allt sparas och kan kollas i efterhand.
Om du tror annat är du lurad av krafter som vill orsaka kaos i vårt samhälle, eller så är du helt enkelt en av dem som vill orsaka detta.
Ett antal konton som skriver här är uppenbarligen via trollfabriker som försöker skapa tvivel och oreda.
Kan du lista vilka konton det rör sig om?
Skulle vilja påstå att FOROCHENHALV är ett sådant konto
Håller med!
Jag har deltagit i rösträkningen i svenska val och det är åtminstone i det närmaste omöjligt att fuska just vid röstningen och rösträkningen.
Den viktigaste orsaken till att det är svårfuskat är nog att det är förhållandevis väldigt få röster som räknas på varje plats. För att påverka valet måste väldigt många valdistrikt vara inblandade av de cirka 6000 valdistrikt som Sverige är indelat i.
Teoretiskt går det som rösträknare att byta ut en valsedel mot en annan, men det är stor risk för upptäckt och det går absolut inte att byta ut massor av valsedlar.
– Stor risk att bli upptäckt om man försöker byta ut valsedlar.
– Stor risk att ett onormalt resultat upptäcks om många valsedlar byts ut i ett valdistrikt.
Just därför ska vi inte ha elektroniska val. Nu kan vem som helst sitta med vid rösträkningen och kontrollera hela processen.
Skulle vilja påstå att FOROCHENHALV är ett sådant konto
Läsare:
*Skrollar förbi 17 “rösta på Moderaterna”-annonser.
Bloggare:
VaD jag RösTar pÅ e heMligt
Disclaimer: Jag är inte ute efter att provocera, håna, retas, eller spekulera. Det var bara en rolig observation med lite meme referens-humor. For all I know kanske annonserna är algoritmbaserade eller whatever.
Snälla kick-banna inte.
Vad är detta?
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/statsvetaren-klassisk-socialdemokratisk-konfrontationspolitik/13786018?playlist=15045740-b71e-11eb-8ed7-99458ddb6777&offset=0