1.6K
Efter att så kallat tillkännagivande från en riksdagsmajoritet har regeringen uppmanats att sänka skatten på bensin och diesel. Oftast skiter regeringen i riksdagens vilja, vilket skett på ett antal sådana här tillkännagivanden genom åren där man förhalar och fördröjer, men eftersom det är valår i år lägger man nu ett förslag om sänkt skatt som kommer minska priset vid pumpen med 50 öre från första maj 2022.
Bensin- och dieselpriser |
Energiskatten på bensin och diesel sänks därmed med 40 öre, vilket tillsammans med momsen på 25% innebär 50 öre lägre pris på bensin och diesel vid pumpen.
Skattesänkningen kommer kosta staten 2.4 miljarder kronor under året.
Det märks således att det är valår när regeringen för en gångs skull inte försöker förhala och fördröja det som riksdagen ålagt regeringen att genomföra. Eller så har man blivit av med Miljöpartiet.
Skattesänkningen är främst symbolisk och handlar om att låtsas göra något. En billist som kör 3000 mil om året, eller det dubbla mot normalt, eller 250 mil i månaden och detta med en bil som drar idag höga 0.8 liter per mil får en sänkt månadskostnad på 100:- SEK per månad.
Kör man extremt mycket – 6000 mil om året – blir effekten 200:- SEK i månaden.
Detta kan sättas i proportion till en officiell inflation om 4.1% som för den som har 20 000:- i månatliga utgifter allt annat lika ska innebära ökade kostnader på 820:- SEK varje månad.
18 kommentarer
Hur kan en sänkt skatt, dvs minskad skatteINTÄKT "kosta" staten något?
Frågan är om det inte kompenseras med råge av momsen på elpriset.
Om det är en kostnad, vad är då en oväntad ökad skatteintäkt pga skenade elpriser, lotterivinst? Om sedan den oväntade intäkten kompenseras med en skattesänkning så blir det en kostnad fast den aldrig budgeterades.
Det är naturligtvis en kostnad att sänka en skatt (efter att man har räknar bort ev ökad konsumtion etc). Det man använde pengarna till måste man nu ta från någon annanstans i statens "kassa" =kostnad.
Minskad försäljning är i te en kostnad för ett företag.
Alla pengar är statens pengar. Men ibland råkar de på villovägar och då uppstår lätt orättvisor.
Riksdagen vill ändra den budget som riksdagen röstade igenom i riksdagen. Tur vi har principfasta politiker!
Hur menar du här? Det här tillkännagivandet var en del av finansutskottets budgetförslag.
"Utskottet föreslår också ett tillkännagivande till regeringen om att
återkomma med lagförslag om att sänka energiskatten på bensin och diesel så
att priset vid pump sänks med 50 öre per liter fr.o.m. den 1 maj 2022."
Elskatten nästa?
…eller nä.
50 öre, hahahahaha, ett skämt. 5 kronor litern, ja då skulle det börja luta åt rätt håll. I USA tankade jag diesel för ca 10 kr/liter..
2009 kostade 1 liter bensin strax under 3 sek vid pumpen i Utah. Så kostar den runt en 10 idag motsvarar det att vi i sverige skulle betala nästan 40 sek per liter.
För att ge lite perspektiv när folk slänger sig med siffror
Tala är silver, tiga är guld.
Precis, vi skyddas mot rusningar i oljepriset av de höga skatterna… 🙂
Då är kanske 5-års licenserna näst på tur?
Och Nato-option
Jag är ju lite trög, men när drivmedelspriserna via transfereringssystemen sänks med 50 öre så är det symbolpolitik och framställs som meningslöst, men när priset ökar med 50 öre så är det jordens undergång.
Inte enligt mig. Däremot kan en del som har svårt med ekonomin och inte har tunnelbana få det tungt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.