Sedan igår har det skett en hel del, som med glädje har rapporterats om så kallade traditionella medier. Sveriges Radio P 4 Gotland har publicerat var svenska förband ska bo någonstans, filmer och platser för konvojer har publicerats av Aftonbladet och utifrån “militära källor” publicerade Dagens Nyheter att den operativa reserven flugits in till Gotland från I 19 i Boden. På andra sidan pölen ska 336:e marinfanteribrigaden i Baltijsk lämnat sina förläggningar. Så kallade drönare ska ha siktats över samtliga svenska kärnkraftverk. Nederländska marinkåren har siktats i både Flintrännan utanför Malmö och nu senast utanför Bornholm, med sitt största fartyg, förhoppningsvis för att leverera osäkerhet till Kreml. Tillägg: Försvarsmakten har nu själva publicerat information om att de satt in operativa beredskapsenheten på Gotland. Det inkluderar att fordon transporterades till Gotland med färja under natten till lördag. Försvarsmaktens insatschef säger att “det behöver inte betyda något ökat hot, men vi anpassar oss alltid efter rådande siutation”.
![]() |
Arkivbild |
Glädjande nog har mina följare och de jag följer i sociala medier inte själva rapporterat om någon aktivitet, annat än om man återpublicerat vad traditionella medier har lagt ut.
Försvarsmakten själva har till SVT bekräftat att den operativa reserven flugits till Gotland. Detta var kanske inte direkt okänt för insatta, då en C-17 från Heavy Airlift Wing i Papa, Ungern, som Sverige är delägare i och har svenska besättningar på plats till, flög från Papa till Boden, och sedan till Gotland och tillbaka till Papa enligt AIS-flygtjänster på nätet, som det militära filtret på ADSBExchange.com.
Tyvärr fotograferades detta och publicerades av traditionella medier.
P4 Gotland stod kanske för den srörsta handräckningen till Kreml genom att intervjua en hyresvärd som skulle inhysa intransporterade militära förband, och pekade rent av ut var dessa skulle ha sin förläggning.
Att Trafikverket gick ut med var en stor militär kolonn skulle göra rakt genom Stockholm kanske var oundvikligt, då den knappast skulle flyttas obemärkt genom huvudstaden med start rusningstid. Försvarsmakten vägrar åtminstone säga något om dess slutdestination, även om det går att räkna ut.
Expressen rapporterar att säkerhetsvakter på Forsmark observerat en stor drönare som klarade av den omfattande vinden. Polisen utreder det hela, då det är flygförbud över kärnkraftverket. Expressen uppger också att man har uppgifter om oidentifierade flygande objekt över även Oskarshamns och Ringhals kärnkraftverk. Polisen ska ha gått upp med polishelikopter mot Forsmark, men drönaren ska ha gått ut mot havet och försvunnit ut till havs vid Gräsö enligt TT. Den ska ha varit i under uppsikt av polisen i minst en timme, så vi pratar om en drönare som går på flytande bränsle. Polisens presstalesperson kallar händelsen “exceptionell”. Bloggen håller med – man får dock förmoda att polisen har tagit foton som bevismaterial.
Den 336:e marininfanteribrigaden i Kaliningrads örlogsbas Baltijsk, ska lämnat förläggningarna och huruvida de permanent bordat landstigningsfartygen är dock oklart. Filmer på hur de kör finns att skåda.
Ryska civila fartyg ska ha lagt sig mellan Öland och Gotland, som ursäkt kan ges att det var dåligt väder och de behövde söka skydd. Det är dock inom räckvidd att därifrån skicka militära drönare till Oskarshamn från ett civilt fartyg, likt skedde i min fiktiva roman Drönarhjärta (fast inte mot Oskarshamn). Bland fartygen som campar utanför Öland hittas det ryska pipelinefartyget Fortuna, som har en alldeles utmärkt helikopterplattform för att starta och landa drönare på, eller för den delen använda som mellanlandning eller bas för militära helikoptrar om Kreml får feeling med marininfanteriet i Baltijsk.
Nederländerna gick in i Östersjön med HNLMS Rotterdam, sin näst största amfibieplattform för marinkåren, genom Flintrännan under kvällen och har sedan dess i makligt tempo fortsatt runt Bornholm och har just nu kurs mot Gotland. Dock har man periodvis gått mycket långsamt. Hon har möjlighet att göra 19 knop enligt Wikipedia, men har som mest varit uppe i 13 och ofta legat nere på 3-4 knop. Med möjligheten att ha över 600 marinkårssoldater ombord och 90 pansarfordon eller 32 stridsvagnar om, så levererar hon och nederländska marinkåren osäkerhet till Kreml så länge hon inte angör hamn. Det tar tid att lasta av och lasta på, och genom sin närvaro kan hennes personal och fordon förstärka valfritt av Baltikum, Bornholm, Gotland eller Skåne. Hos Marinetraffic är det angivet att hon har Nederländerna som destination.
HNLMS Rotterdams värde är i detta skedet större så länge handlingsfriheten i destination och avsikt kvarstår, än att hon t ex går i hamn på Bornholm eller Gotland.
Nederländerna och Tyskland var under en Natoövning för några år sedan tilldelade rollen att förstärka Sverige i en storkonflikt med Ryssland, vilket syntes tydligt på kartor i bakgrunden, som måste visats avsiktligt i de publicerade foton. Nederländerna förstärkte även Sverige i ett scenario som Kungliga Krigsvetenskapsakademien med bl a Karlis Neretnieks – tidigare regementschef på Gotland under kalla kriget – presenterade i Almedalen 2016.
Fortsätt att inte rapportera eller publicera foton och filmer om svenska trupprörelser och grupperingar i sociala medier. Bara för att traditionella medier gör detta behöver du inte också hjälpa Kreml.
Dock, har traditionella medier publicerat så har de. Man behöver dock inte uppmuntra dem genom att posta länkar så de får klickbelöningar. Se länkarna ovan. Inte.
Som sagt – glädjande att mina följare och läsare har knipit mestadels. Fortsätt så.
Samtidigt har det varit en blockfest på femtekolonnare, quislingar och landsförrädare, som antingen baktalar svenskt försvar, eller hyllar Putin och Ryssland, med landets 8x svenska mord per capita, extrem organiserad brottslighet, noll pressfrihet och obefintlig demokrati, sharialagar i delar av landet, extrem korruption där ditt liv inte är värt mer än några sedlar, och utfallet i domstolar eller om du utsatts för brott avgörs av hur mycket mer du kan betala än andra sidan, obefintlig social välfärd där toaletten på ett offentligt sjukhus är ett hål i golvet, obefintliga pensioner och världens högsta överdödlighet under coronapandemin.
149 kommentarer
Tilläggas kan vi nu att danska wilmose placerar sig ö Bornholm samt senare även 4 st f16 på lämplig asfalt.
Undrar varför Volgo Balt 195 som legat länge på ankar sö Slite har för funktion?
Skydd mot vädret, det är grundbottnade flodfartyg som inte klarar sjön på Östersjön när det blåser. I övrigt kan man bara spekulera.
Mmm. Nu blåser det 9 m/s och Volgo balt 195ligger fortfarande kvar. Om fartyget inte klarar en bris kanske det inte ska vara på Östersjön.
Volgobalt serien har väl tidigare i vart fall varit kända som "skumma" fartyg.
Finns det för övrigt någon bra sammanställning om varför Putin utgör ett hot mot Sverige?
Det vore praktiskt med en sammanställning att länka till för alla som dyker upp i sociala medier och menar att Putin aldrig skulle göra en fluga förnär och ifall han gör det så är det för att de fredliga försvarsallianserna *tvingat* Putin att göra det.
Jag själv är alldeles för okunnig på området för att skriva ihop det. Kanske någon har en länk eller kanske Bloggarn' kan sammanfatta det i ett inlägg?
Helt egen spekulation är att Ryssland ska ta baltstaterna och därför måste de besätta Gotland för att säkra flanken.
Från minnet..
2007 Säger ryssland upp avtalet som begränsar hur trupp får stationeras/förflyttas i europa
2008 Invasion av Georgien
2009 Gasavstängning mot Ukraina
2014 Invasion av Krim, och östra Ukraina, nedskjutning av MH 17
2018 användande av Nervgas i Salisbury
2020 Sammandragning av trupper mot gränsen av Ukraina, hotar väst med kärnvapen, krav på att Kreml får tillbaka styret över den gamla Sovjetiska sfären
Pågående Cyberattacker mot flera länder över flera års tid. Syrien är pågående…
Jo Kreml är hedersmän….. som absolut inte är farliga för grannländerna.
Nu får vi se hur många troll som bloggar här.
Finessen med Gotland är att om Ryssland kan besätta Gotland så kan de placera ett kraftfullt luftförsvar som de facto kan stänga av effektivt NATO-stöd till Baltikum. Detta utan att ens behöva hamna i direkt konfrontation med NATO. Dvs Ryssland kan skruva upp temperaturen rejält och sätta Baltstaterna i schack matt utan att ha skjutit på NATO. Ryssland spelar i så fall på att flera NATO-stater hellre skulle vilja förhandla om en lösning än att med våld bryta en blockad av Baltstaterna.
Risken för Sverige är alltså att Gotland kan vara ett isolerat ryskt mål utan att vare sig invadera Baltikum eller gå i krig med NATO som syftar till schack matt.
#47:
Nergas på Navalnej. Fast det var förstås en intern angelägenhet?
Avskitligt flestavat för säkmotorn. 😉
Jag misstänker att Putin är rädd för sitt eget folk. Att hålla sig kvar vid makten med de metoder han valt, gör att han balanserar på en knivsegg. Landet har inte lyckats bygga någon välfärd, det är helt enkelt för korrupt. Att kliva av är förmodligen inte heller ett alternativ, stor sannolikhet att han inte överlever processerna som följer. Ett av prisen för absolut makt. Så när vi glider in i en period av energikontraktion och stagflation, tror jag att han måste göra något radikalt för att samla folket. Så för att klara position och livhank så muckar det ryska ledarskiktet gräl med omgivningen. Förmodligen en bra förklaring till varför China håller på och muppar sig. När folk börjar lida och föräldrar ser sina barn frysa och svälta, blir de livsfarliga för sina despoter. Fråga bara Khadaffi.
Medias publicering av operativt intressant information i en konfliktsituation är ett problem – under pressfrihetens solkade mantel kan enskilda rapportörer mer eller mindre avsiktligt avslöja intressant information.
Värsta exempel är kanske de brittiska reportrar som i början på Falklandskriget rapporterade att det argentinska attackflygets bomber, som fälldes från mycket låg höjd, oftast var blindgångare. När detta publicerades fångades uppgiften upp av argentinarna, som omgående kortade av armeringstiden på bombernas tändrör, varefter dessa fungerade bättre. Efter kriget försökte ett par officerare få journalisterna åtalade för medhjälp till mord, tyvärr utan framgång.
Dessa kommer alltid finnas, de har alltid funnits som avsiktligt eller oavsiktligt anger känslig information.
Det finns en bra bok från Vietnamkriget "Five years for freedom" av James N. Rowe, han skapade sedan den moderna SERE-utbildningen som nu vidareutvecklats. I den finns det berättelser om amerikaner som avsiktligt ger information om tillfångatagna amerikaner till Nordvietnameserna. Vissa av dem är mkt kända.
#47: Du tänker på Jane Fonda? Det hon och hennes medlöpare avslöjade var väl inte direkt operativ information, men gjorde tillfångatagna amerikaner ännu mer skyddslösa för nordvietnamesiska förhörsledares ömma omsorger.
Ja, bland annat, vad gäller det operativa så fanns det även andra nationer som var intresserade att förhöra amerikaner och som dessutom fick det, givetvis i kamratlig kommunistisk broderskaps anda. Detta var kanske inte direkt operativa saker, men väl långsiktig förståelse i exvis hur specialförband fungerade-organiserades, vilka som tjänstgjorde där osv. Öv Rowe tillhörde specialförbanden och tillhörde man dem så fick man specialbehandling.
Intressant är att drönare observerades vid Barsebäck. Det tyder på att den som ligger bakom detta har äldre underrättelser. Kan syftet vara någon slags inmätning för ett precisionangrepp eller rent av övat för att senare peka ut mål med laser? Sedan finns det säkert ställverk i obygden som inte har någon aktiv bevakning, undra om dessa också fått uppvaktning. Slår man ut elförsörjningen så blir det kaos och stör mobiliseringen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-dronare-flog-over-forsmark-polisen-utreder-brott
Barsebäck är en kritisk knutpunkt för stamnätet. Två stora transmissionsnät går samman där för att gå vidare ner mot kontinenten och vidare ut i Skåne.
Detta är publik information.
Det finns flera sådana stationer.
Jag skulle bli mycket förvånad om dessa inte sätts inom bevakning inom kort.
Ställverk, broar och andra känsliga knutpunkter är väl hemvärnets uppgift att bevaka, förhoppningsvis gör de det.
Nederländska marinkåren kommer utan problem kunna kommunicera med lokalbefolkningen på Gotland. Rotvälska som Rotvälska.
Men till Nederlandse Korpses Mariniers säger vi Alstublief. Success!
Arbetar med holländare, mycket trevligt folk trots att man äter grejer som bitterballen.
I jobbet har jag fått på tafsen när jag benämnt Nederländerna som Holland. Kan bli dålig stämning när du på ett möte presenterar Van Der xxx från Hålland
Holland
Det har ju även nackdelen att det kan förväxlas med Halland…
Det enda gemensamma de har är att det finns "guourkbuourkar" på båda ställena. Fast att uttala "gurka" på nederländska låter sig inte göras i nyktert tillstånd.
Bitterballen, kroketten, stampot, fritjes met orlog. Mmm. Vilka minnen av de kulinariska läckerheterna man fick njuta av. Allvarligt.
Skitgott. Lokalbefolkningen trodde jag var sjuk som tyckte om samma mat som de.
Jag var inne på ett kafe i uppsala strax före corona, före mig i kön stod 5 nederländska utbytesstudenter. Dra åt skogen vad långa de var, tre av dem var tjejer och jag nådde till axlarna på den kortaste av dem (jag är 180 cm). Hur långa killarna var gick inte att avgöra eftersom de var tvungna att huka sig under taket.
Med ett helt folk som levt under vattenytan i hundratals år har väl Darwin gjort sitt för medellängden 🙂
Att kalla alla från Nederländerna för holländare kan jämföras med att kalla all svenskar för stockholmare.
Holland är en region i Nederländerna.
Eller kanske ännu värre, skåningar
Att det i Sverige verkar ett flertal reportrar som av olika skäl har skadliga agendor kan knappast gått någon tänkande person förbi. Tyvärr följer det med på köpet i ett öppet samhälle.
Drönarna känns lite egendomliga. Om man vill spana och komma undan med det, är det ju inte så smart att flyga över alla kärnkraftverk under en kort period.
Borde inte satelliter ha tillräckligt högupplösta bilder för att ge den informationen?
Känns lite amatörmässigt, men det kanske är så de arbetar.
Omedelbara anfallsförberedelser, då behöver inte avsändaren uppträda dolt. En liten drönare som vid klar sikt med god optik kan säkert ligga 5-10 km från målet och peka ut med laser för att styra kryssningsmissiler eller glidbomber in mot ställverk.
Satelliterna har ev inte tillräcklig detaljupplösning för att se specikia hinder osv.
Drönare ger perfekt upplösning, precis lokalisering och är därmed omedelbart krigsförberedande. Det är skarpt läge.
Otäckt.
Men är det inte effektivare att ta ned kraftledningarna om man vill bryta strömförsörjningen. Att spränga ett kärnkraftverk ger ju en del komplikationer, speciellt om man vill inta landet efteråt.
Ställverk är en knutpunkt för kraftledningar, de ligger bredvid kärnkraftverken så de är förmodligen målen.
Troligtvis är det så.
Man kan ju fundera på om snabbstoppen i Ringhals 3 har något samband även om det kanske är långsökt.
Jag kan intet om detta, 0% MÖP.
Men kan det vara så att det är just denna reaktion de vill ha med drönare över kärnkraftverken; att skrämma upp oss?
Tror inte kärnkraftverken är mål eller intressanta för Rysslands militär.
Kärnkraftverk har väl aldrig anfallits (utom kärnkraftverk som producerar plutonium då).
Om det är ryssland som ligger bakom så tror jag det är för att sprida förvirring och rädsla – kanske med en liten bonus också att det får civilbefolkningen att bli rädda för kärnkraftverken. "Oj! Ryssland flyger obehindrat in över kränkraftverken. Blir det krig så kommer de bombas. Vi borde inte ha kärnkraftverk".
Var det någon som hade gas att sälja till kärnkraftsavvecklade land? Stärk vårt försvar och värna om självförsörjning av el året runt tycker jag. Kärnkraft eller ej.
@Erik S:
Vi exporterar dagligen energi till våra brödrafolk i Finland och Baltikum, så där gör vi vårt faktiskt.
Kommer vi kunna försvara Gotland mot Putin, om inte kommer något land komma till vår undsättning om Gotland är strategiskt viktigt?
För övrigt vad gäller det som står i media är allt förhoppnoingsvis inte sant denna gång.
@ Trollkung, varför skulle vi inte kunna det? Även om vi är ensamma? Vi måste försvara Gotland, det är Sverige och det bor svenskar där, sedan om andra gör någonting för att hjälpa oss, desto bättre, men oavsett om vi har deras hjälp eller inte så måste landet försvaras.
Kreml kan inte finnas överallt, därför snackar de så mycket och antyder, kör påverkansoperationer får vårt kära Public Service att återge deras ståndpunkt om exvis Nato-anslutning för Sverige och Finland.
Jag anger med avsikt Kreml som originator i denna situation för ryssland är inte så homogent som de vill göra gällande, men då kreml sitter på sin statliga media så driver de världsbilden för Ryssarna.
Vi behöver bara hålla Gotland tillräckligt länge så att USA hinner dit från Norge före ryssen.
Våra ubåtar kan nog göra det väldigt dyrt för Putin att försöka.
Om Putte planerar att gå in i Ukraina, så är resten av teatern rökridåer för att flytat fokus från Ukrainska gränsen.
Jag förutsätter att vi spränger gasledningen i Östersjön det första vi gör? Vad säger bloggarjävlen?
Jag förstår inte heller Puttes endgame. Anfaller han Ukraina så kanske kanske Nato låter det vara, men anfaller han Baltikum (inkl Finland och Sverige) så lär ju Ryssland kli avklippt från Swift, och alla oligarkers tillgångar blixsnabbt konfiskeras. Därefter har Putte nog ett större problem på hemmaplan, att undvika akut blyförgiftning.
Om vi spränger gasledningen får vi Tyskarna emot oss, dessutom givit Ryssland sitt casus belli.
Han skriver OM de skulle gå till attack. NS är nog lika bra att klippa oavsett, så tysken vaknar upp till verkligheten efter sniffat in all "natur"-gas.
Finessen med Gotland är att Ryssland om de behärskar ön så kan de spärra Baltikum totalt från NATO-support utan att ens ha gått i strid med NATO. Ett ypperligt eskalerat förhandlingsläge för Ryssland.
De har dock gått i krig med EU, som har en ömsesidig försvarspakt, och där ingår även NATO-länder. Så i praktiken förklarar Ryssland krig med NATO om de invaderar Gotland.
Tyvärr har vi där ett till problem med kärnkraft – det finns inget som heter småskalig kärnkraft, åtminstone inte på överskådlig tid.
Så länge kärnkraft och kraftförsörjning är storskalig, utgör de ett naturligt mål för invaderande makt. Det är liksom något lättare att bomba ett 1000 MW verk än tusen 1MW-verk…
Och Putte har redan bevisat att han skiter i Geneve.
Men ge dig
. Alla batteri ankar, Vätgaslager, knutpunkter för vindkraftverk osv är lika känsliga.
Svensk elförsörjning är inte byggd för ö-drift.
Ryssland bombar inte ett kärnkraftverk med avsikt att sprida ut aktivt material.
Nä, Ryssland bombar ett kärnkraftverk med avsikt att stänga av elförsörjningen. Aktivt material är bara en bonus.
Om svensk elförsörjning inte är byggd för ö-drift, kanske det vore en poäng att göra varje mindre ort så de kan gå på ö-drift? Som man ex. gjorde med Simris?
Oavsett vad man tycker om saken, är lokalt energioberoende en enorm fördel ur försvarssyfte.
Ja, och vindkraftsparker till havs och land medför inte ö-drift någonstans. Tvärtom, eftersom fienden bara behöver vänta på lugnt väder så smäller det. Behöver inte ens skjuta ett skott.
Men nu är det ju inte bara prat om vindkraft. Det kommer vara solpaneler, lagrad el, och kanske ett vätgasaggregat nånstans med. 🙂
Det du helt missar är att distribuerad produktion som täcker upp worst-case scenariot ger tiotusentals extra kWh som man kan använda för att ex. producera krigsmaskiner.
Bara att titta på Internet för hur ett distribuerat nät kan designas som blir mycket svårt att ta ner helt, även om det naturligtvist går att få många luckor.
Ett elnät där tre länkar kan släcka hela Sverige känns dock inte särskilt säkert.
Suck. Du har ingen aning om vad du pratar om.
Om Ryssland vill skada Sverige sätter man ett antal robotar i lämplig knutpunkt/transformator vid större kraftverk osv. Det tar månader att reparera dessa.
Ditt Tesla Powerwall behöver vara en Tesla PowerHALL för att räcka längre än någon vecka. För att du skall kunna sitta och dravla på internet.
Varför i helvete tror du reservkraft går på diesel. Blankdiesel, inte det ekologiska möget som möglar?
För att en dunk diesel innehåller mer energi än två fullladdade Teslor.
Bloggaren får kanske omvärdera P4. De anses ju vara viktiga för information till folket vid kris och krig…men de verkar ju nu göra mer skada än nytta.
P4 måste väl ha en "ansvarig" utgivare som alla andra medier?
Utkräv detta. Markera gräns.
P4 har dragit tillbaka nyheten men inte SVT.
…och nu publicerat ännu en nyhet…? Man hoppas verkligen P4 Gotland verkar med landets bästa för ögonen.
Givet att det var en bränsledriven drönare, vad har Ryssland för materiel av den typen?
Här finns en rejäl lista, med tanke på att de flög med ljus på så tyder det ju på att de ville bli upptäckta https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles
Även om Peter H är emot Natoanslutning har han ju fixat en god relation med Nato. Enligt förre Natochefen kan vi gå med över natten, vi uppfyller alla kriterier numera.
I teorin så, men det gäller att alla medlemsstater håller med direkt utan tvekan eller ytterligare betänketid.
Ja så är det säkert, men oavsett upplyftande kommentar från förre Natochefen.
Peter har gjort ett gott jobb, tänk på att han behövt navigera mellan nakendansare, skäggtrimmers, SD duktiga idioter och dessutom fått reda upp i Reinfelds arv.
Men visst jag har blivit lurad av före detta försvarsministrar förr.
Nakendansare och skäggtrimmers? Låter som en skandal man missat!
Ja och varken du eller jag fick vara med.
Ni missade inget.
Låter annars lätt att missa några fläckar om man ska nakendansa samtidigt som man trimmar.
Nu stävar 3 st sö ut utanför Öland var väl och vände uppe i höjd med Ö Norra och inte att förglömma det i täten är en firefaither!
Rotterdam befinner sig Öster B-holm.
Nu har du berättat att 2 natofartyg ligger på specifik position, varför?
Om http://www.marinetraffic.com visa att så är fallet så får vi nog anse att även ryssarna gör det.
Ryssarna lär inte ha missat Rotterdams närvaro. Hon är dock borta från AIS:en nu sedan två timmar, men rysk militär övervakning lär ha koll.
Ryssarna har säkert inte missat något, men on the off chance att dom har det så kan det vara läge att vara tyst.
Nu var det så att dom utanför Ö är ryska och R. hade sänt sin position 58 min tidigare!
Det pratas mycket om vad som händer runt och i Sverige just nu och man kan få för sig att mycket sker just här, men vad känner vi till gällande påverkans- och krigsförberedande operationer mot våra grannländer? De borde ha upplevt liknande saker kan man tycka med drönare, anflygningar etc. Tycker det har varit rätt tyst på sociala medier ang detta.
Inget i dansk media om händelser i Danmark, vad det verkar.
Nej, men om danska media rapporterar om sådant riskerar de ju åka dit.
Man skämtar inte om sådant i DK. Eller så är det därför de går ut nu i media med informationen om alla chefer som sitter häktade.
Det är också ett meddelande till fientlig makts resurser i danska organisatopner.
https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-kold-krig-med-putin_292706
Kul att du skriver det samma vecka som det diskuteras att en exminister stått och rabblat hemliga uppgifter rakt ut i danska folketinget, Rickard.
Har tänkt samma sak… Om det är så att det just nu händer mer "skumt" runt och i Sverige än annorstädes är ju det både oroande och intressant.
Tänker specifikt på Finland tex då det inte heller är ett nato land.
Hur skulle ett Natomedlemskap se ut?
Skulle vi ha amerikanska militärbaser eller ansvarar vi själva till 100% för vår initiala beredskap?
Hur lång tid skulle det ta för Nato att mobilisera en undsättning av Sverige?
Kommer de ’tvåa’ efter ryssen?
Oavsett nato-medlemskap behöver vi ha förmågan att fördröja rysk närvaro på (fast)landet.
Så att hjälp hinner komma innan Sverige blir slagfält för supermakterna.
Retroaktivt kanske?
Det är väl ganska troligt att man då antingen gör plats på garnisonen på Gotland för en amerikansk enhet av lämplig storlek eller så kommer de helt enkelt be om att få bygga en bas nånstans på öjn, där de kan vara 24/7/365 komplett med fin fint luftvärn och lite mobföråd. Känns ju onödigt att de skulle fortsätta planera för att flyga in från Norge i det läget, lika bra att vara på plats direkt.
Gissningsvis blir det som för Norge, vi sköter vårt eget försvar men det finns materiel och förberedelser för att ta emot rejäla förstärkningar.
Men visst vore det coolt om USA ställer upp ett par Aegis Ashore på Gotland!
Sverige blir ett slagfält om det blir krig med Ryssland, det kan inte undvikas. Att gå med i NATO minskar inte risken för det. Risken för att Sverige blir ett slagfält mellan öst och väst ÖKAR om vi går med i NATO OM det blir krig. Men risken för krig minskar om vi går med i NATO. Frågor på det?
Det är dock DYRT att vara med i NATO..
Ananan, det är mycket dyrare att vara alliansfri på riktigt. Det kräver ett eget kärnvapenprogram och ett antal ständigt patrullerande robotbestyckade ubåtar för att upprätthålla andraslagsförmåga gentemot stormakter,
Vem har sagt att vi ska vara Aliansfria på riktigt, det har vi inte varit hittills och det går bra..
För övrigt? Vad behöver vi kärnvapen till? Det är NOLL procents chans att Ryssland genomför ett kärnvapenangrepp på Sverige om det inte redan är tredje världskriget. Och om det här gått så långt så spelar Sveriges andraslagsförmåga ingen roll längre.
Skärp dig nu
Har Ilya Åkesson i Severomorsk-Demokraterna uttalat sig om de minst sagt häpnadsväckande uttalanden som hans partimedlemmar kommit med i vissa fall? Eller är han upptagen med att snickra en gigantisk, ihålig häst?
Ihålig häst? Menar du att SD vill att Sverige ska invadera Ryssland?
Att döma av en del av deras större konton på sociala medier, ja. Sen har vi ju det delikata faktumet att de på panikraderade lite säkerhetspolitiska formuleringar på hemsidan för några dagar sedan. Med mera.
Att döma av en del av deras större konton på sociala medier, ja. Sen har vi ju det delikata faktumet att de på panikraderade lite säkerhetspolitiska formuleringar på hemsidan för några dagar sedan. Med mera.
Hur länge orkar Kreml hålla det höga trycket upp? Kostnaderna för både militära förband och rent statsekonomiskts måste vara mycket höga. Tidsfönstret får väl antas vara begränsat, och då inte bara av att tjälen i Ukraina för eller senare släpper?
Men det är väl ett chicken race de är ute efter…
Det märker vi nog snart.
Ja, högst troligt.
Det verkar prioriteras lite annorlunda i sådana stater. Militären kommer först och får kosta vad den vill. Nordkorea är ett exempel.
SU föll väl just på rustningskostnaderna när skådisen synade korten.
Men det var lite annan deg i den pirogen (Gorby) – en av få som lämnat godvilligt och levande.
Tjälen hqrninte satt sig men förväntas gå i nu i veckan.
Fan, i höstas tittade jag på diverse elverk pga risken för brown outs.
Nu kollar man på det för krigsriskens skull.
Sen är det ju inte en enkel fråga att koppla det till elcentral etc.
Antar att ett inverterverk är en bra början, sen ett traktordrivet till husets uppvärmning.
Köpte ett 2KW inverterverk(Jula) för att kunna hålla igång TV och datorer. Fungerar bra, men vid längre drift får vi väl se. Satellit-TV med parabol skall väl gå att se på även vid rätt långvariga strömavbrott, hoppas jag. Fiberuppkopplingen däremot, hur länge kommer den att fungera vid omfattande strömavbrott? Ingen verkar veta. Mobilmasterna är bara en fråga om timmar innan de går ner(jag vet som gammal anställd på Eriksson Components som levererade backup kraft till telenäten en gång i tiden). Sen behövs helt andra doningar för att kunna köra 3-fas motorn till pumpanläggningen för det egna vattnet med reservkraft. Vatten från närmaste sjö kan man väl alltid hämta i smådunkar..
Köpte ett mindre bensindrivet inverterverk, 2000w, 2 större batterier och en omvandlare (inverter) 12 till 230V. Har sedan tidigare två mindre 120W flyttbara solceller. Använder dessa i bl.a. båt och husvagn. Inget för permanent bruk men vid strömavbrott klarar jag mig fint med dessa. Folk tycker ibland att jag överdriver, då brukar jag fråga om de har några försäkringar. Slut på diskussionen.
I huset har jag kamin och obegränsat med egen ved.
Ungefär samma här, men 2 omvamdlare. Bytte pump i brunnen från trefas till enfas, så nu har jag vatten så länge soppan räcker. Husvärmen kör jag med spisen, har ved på rot. Känns bra att vara lite förberedd.
Ok. Skönt med egen brunn. Tyvärr försvinner vattnet här vid längre elavbrott, källan ligger en bit bort delas av fler fastigheter. Finns ingen backup vid strömavbrott. Däremot har jag en gammal hederlig handpump i närheten för vatten och den fungerar året om. Vattenkvaliteten är okänd men med kokning och specialfilterrening fungerar den utmärkt.
Magdalena Andersson är ju minst sagt tyst i frågan. Orkade ju inte ens ta sig till folk och försvar…
Hon är väl sjukskriven för Corona så inte så konstigt. Är det en slump att hela politikereliten åker på Corona just nu?
Det är väl Mollgan Johansson som tar över stafettpinnen om M.A ligger nedbäddad i Covid. Fast det är ju inget att se fram emot direkt. Min åsikt!
Kan du tänka dig att det kan bero på att hon har Corona och är i karantän kanske?
Det sägs (även i inlägg på denna blogg) att Sverige kan gå med i NATO närsomhelst och "över en natt" om Sverige utsätts för beväpnat angrepp. Tror det är ett önsketänkande. Det är som om jag skulle ringa ett försäkringsbolag och säga att jag vill teckna en brandförsäkring på mitt hus för det har tagit eld. Hoppas jag har fel men det verkar naivt att tro så.
Det är därför Sverige egentligen varit med sedan 60-talet, läs M Holmströms bok.
Va? Har vi varit med i NATO i hemlighet sedan 1960-talet? Har inte läst M Holmströms bok men du kan kanske förklara lite kort hur det har gått till.
Pensionär och missat detta under ditt vuxna liv, tror jag inte.
För omfattande ämne att redogöra här, läs boken och övrig litteratur i ämne och omfattande tidningsartiklar i samband när boken gavs ut.
http://www.atlantisbok.se/7570.Bok-Den_dolda_alliansen
Läs boken, latmask!
Absolut! Tack för tipset! Skall läsa boken. Ska bli intressant att få klarhet i ämnet. Känns lite som när man var barn: "Jag vet något som inte du vet". Ingen är gladare än jag om vi trots allt egentligen är med i NATO.
Jag tycker idén att de tar Gotland utan att ens avse gå in i Baltikum är intressant. Då upprätthålles gråzonsproblematiken, således ingen (möjlig) militär reaktion från NATO. Då handlar allt nu om att höja/sänka tröskeln för detta drag. Kanske rekar drönarna för att iscensätta ett hot så att vi släpper Gotland utan strid. Behöver de en false-flag provokation för att ta Gotland, typ sprängd gasledning, eller är det överflödigt?
Jag tror inte Sverige släpper Gotland utan strid. En del militär backup torde väl EU vara skyldiga att sätta in. Dock, om Ryssland skulle gå över alla gränser och hota med kärnvapen skulle vi nog vara tvungna att backa. Fast då är de totalt körda internationellt.
Jag tror att förutom EU skulle Storbritannien stötta Sverige militärt vid en väpnad konflikt. Tidigare EU medlem.
Lägger den här här, en del kända namn i den apropå de senaste dagarnas utveckling.
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/the-kremlins-trojan-horses-3-0/#sweden
Nu är det hög tid att följa den fullastad landstigningsflottan som lagt ut från Baltijsk och möter upp de tre från Norra Flottan. Gotland nästa?
Den följs väl hoppas jag. Vore väl festligt av väst att rapportera löpande var den är? På riktigt alltså.
https://mobile.twitter.com/pmakela1/status/1482391983637340163
Frågan är om det kommer fler positionsrapporter bara.
Märkliga fartyg som ankrat utanför Öland. https://mobile.twitter.com/oplatsen/status/1482417039683764225?cxt=HHwWgoCytbCczZIpAAAA
Vi är ute och spanar lite iaf.
https://www.flightradar24.com/C604/2a81bd24
Öppna källor – syns det på flightradar så vet ryssen osv
Ligger fyra fraktfartyg öster om öjn också.
Det är ganska trafikerat där – menar du att de ligger still?
Jag kollade i förmiddags och ett av dem ligger kvar, utanför Ljugarn I alla fall tror jag det är samma fartyg. De andra tre har tillkommit sedan dess så de kan mycket väl vara på väg förbi? Jag är inte hundra kan ha tagit fel, jag letade efter ett annat fartyg egentligen.
Att de ligger där har förmodligen med att det fortfarande är hög våghöjd i farvatten O Gotland, 2,5-3m, efter blåsten. Men det känns ju helt klart olustigt i detta läge.
Vad kul att Nederländerna är ute och nöjesseglar på Östersjön! De är så välkomna så! Har hört att Visby ska vara fint så här års, inte så mycket turister. Bara att passa på innan invasionen börjar så att säga!
Men varför dessa stjärtpuders fasoner? Är det inte bara att skjuta ner drönarna. Det fixar jag med älgstudsaren…..
Nej det gör du inte.
Tråkmåns….
Dags för lite desinformation:
Tusentals militärer just nu observerade i Sundbyberg, Nacka och på flygplatsen på väg till Ånsele.
Ledaren är Fadde Darwich.
Kom ihåg: Envar som röstar för en högerregering, röstar på Putin.
Amen och röstar du vänster röstar du på Stalin
Blir inte klok på vad Ben vill framföra här.
Stalin är död, men USA-hatet lever.
Hur går ditt resonemag kring kärnkraft som lösning på energiförsörjningen kontra de militära riskerna? Ett descentraliserad energisystem bör väl exv vara mer redudant?
Absolut. Heller decentraliserade "minikärnkraftverk" än system vars leveransförmåga varierar med vädret, klockslaget och årstiden.
Varför skjuter man inte ner dessa spiondrönare? Förmodligen för att det inte finns något regelverk hur och när detta får ske, och av vem. Tillstånd måste inhämtas från regioner och diverse myndigheter först, och de kanske ändå avslås pga miljöaspekter. Putin skrattar åt oss…
För att skjuta ner saker inte är så trivialt som det låter.
Som jag kommer ihåg det så har försmakten rätt att oskadliggöra drönare sen ett par år tillbaka vid skyddsobjekt och militärövningar så tror inte man behöver vänta in tillstånd från 300+ myndigheter.
Problemet är väl att det inte finns något kulfång när man skjuter upp i luften, inte bra när kulorna faller tillbaka mot marken och träffar ont anande människor djur och byggnader.
Hagelgevär har nog 95%av fallen för kort räckvidd.
Det svenska överklagandeväsendet skapar utrymme för att fördröja/förhindra bekämpning av drönare med fysiska medel. Jfr problemen med att få skjuta av älg som rör sig i villaområden och hotar innevånarna. Den svenska flatheten är i allo monumental.
Precis, krävs anti-uas förmåga för det. Rätt eftersatt i större delen av väst av någon märklig anledning.
Utifrån vad som Försvarsmakten kommunicerat i media så kan man ju estimera hur mycket trupp som finns på Gotland idag (oräknat Hv) och därifrån konstatera hur mycket som Ryssland behöver sätta in för att säkra ön (man räknar oftast med 1:3 till 1:5). Utifrån det så är det gränsfall med det som Ryssland har i tillgängligt Kaliningrad.
Fullt så enkelt är det nu inte. Överraskning, eldkraft, stridsmoral, femtekolonnare, specialförband på plats mm kommer också in. Vad man i alla fall med viss lättnad kan konstatera är att någon strategisk kupp mot ett oförberedd Gotland inte längre är möjlig. Dessutom lär det behövas en tidskrävande och osäker förbekämpning med dyra kvalificerade vapen som man inte har obegränsat av.
Paul: Så räknar man väl när det gäller anfall på marken, inte när man gör en landstigning via havet mot en förberedd fiende. (Då tänker jag främst på våra ubåtar som naturligtvis finns beredda för att sänka så många som möjligt av landstigningsfartygen.
Ananan: Att anfalla från havet ger både möjligheter (kraftsamling mot svag punkt) som problem att skydda landstigningstonnaget. Betr ubåtarna kan man bara konstatera att skyddet mot dem kräver eskortfartyg med rätt kapacitet – inklusive ubjhkp. Och dessa behöver i sin tur skyddas mot försvararens jaktflyg. Och då måste det och dess baser i sin tur bekämpas …
Rysk unåtsjakt har väl aldrig betraktats som speciellt bra?
Ja och varför har ryssarna råd? För att idioter inom EU köper deras gas och olja. Som man bäddar..
Varför sköt flygvapnets incidentberedskap inte ner drönarna? Inte deras bord, mer en polisiär fråga? Juridiska hinder för att skjuta ner okända, stora drönare också över kärnkraftverk?