Dagens Industri uppger att “sex större svenska instituationer och en nordisk institution” investerar i Volvo Cars nyemission, som i samband med börsintroduktionen ska finansiera bolagets sena omställning till elbilsproducent. Man kan gissa att det bland annat handlar om storbankernas fondbolag. Samtidigt bekräftar en investerare till tidningen att nyemisisonen behövs till omställningen till elbilar, vilket i så fall innebär att Volvo Car alltså inte idag har musklerna att fortsätta på den vägen.
Volvos designfilosofi med maximalt luftmotstånd och vertikal front lever kvar än idag |
Investeraren säger till tidningen att “Volvo Cars behöver kapitalet från nyemissionen till omställningen [till elbilar]”. Det innebär alltså att man saknar kapital för att gå från fossilbilar till elbilar, vilket kan förklara varför man är hopplöst efter andra fossilbilstillverkare, både prismässigt, tidsmässigt, volymmässigt och i antal modeller. Inte ens i bilnationalistiska Sverige är Volvo Cars enda elbil någon storsäljare.
Kort sagt handlar nyemissionen och börsintroduktionen av Volvo Car och den svenska stolthetens överlevnad. En överlevnad som nuvarande storägaren Geely uppenbarligen inte vill finansiera själva längre, efter att ha dränerat bolaget på kompetens, teknik och flyttat över ägandet av teknik och plattformar till Geely.
Ska man spekulera om vilka de sex större svenska investerarna är så är det väl förstås de stora svenska fondbolagen ägd av storbankerna, och pensionsfonderna som AMF. Den nordiska institutionen kan vara Danske Bank eller Nordea, som numera inte klassas som svenskt efter flytten av huvudkontoret till Finland.
De aktuella sju institutionerna är hörnstensinvesterare (eng cornerstone) och förbinder sig att teckna ett visst belopp så länge Volvo Cars får en värdering inom ett specificerat intervall. Sedan tillkommer ankarinvesterare, som investerar olika mycket beroende på värderingen av bolaget.
Samtidigt uppger en källa till Dagens Industri att man räknar med att så kallade privata investerare eller “många mindre investerare” ska teckna aktien. Kort sagt satsar man på att Volvo Car likt Telia ska bli en folkaktie.
Folkaktie brukar betyda att börsintroduktionen sker sent i konjunkturcykeln när börsen redan vänt ner och till övervärdering, som gör att folket blir sittande med Svarte Petter och det tar många år att få tillbaka investeringen, om någonsin. Det är förstås logsikt – om börsintroduktionen är lönsam så behöver man inte ta in folket, utan då då kniper institutionerna större delen av ägandet själva.
Källa bakom betalvägg hos länkskattemedia
Dagens Industri www.di.se/nyheter/en-tredjedel-av-emissionen-i-hamn-tunga-internationella-investerare-pa-vag-in/
45 kommentarer
Volvo, liksom alla traditionella bilföretag, är körda om de inte har attraktiva elbilar till slutet av 2023. Just nu kollapsar bilförsäljningen av brännbilarna i Sverige och kommer inom 12 månader ligga på 15% eller mindre – om 18 månader ligger de på 7-8%. Europa i stort är c:a 12-18 månader efter Sverige i utvecklingen, och resterande bilar kanske 24 månader efter det.
Med andra ord; 2027 kommer det inte längre gå att sälja en brännbil i hela världen. De kommer vara helt utkonkurrerade. I Sverige är det runt sommaren 2023 de blir utkonkurrerade och för Europa i stort, 2025.
Hur mycket är du beredd att satsa på det påståendet? Till vilka odds?
Begagnade fossiler kommer ha åtgång tills fossilmackarna glesnat. Alla som kör långt, med lite tankeförmåga, köper nog redan elbil eller hyr. Har vi nått peak laddhybrid?
Jag har insett hur långt utvecklingen för grön vätgas kommit, men har svårt att se den som alternativ för personbilar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Inga bilar som går på fossilt? I hela världen?
Detta kan komma som en chock. Det är bara en liten pytteandel av världens befolkning som kan lyxa med en ny elbil.
Resten kommer åka fossilt. Indier, kineser, nigerianer, brasilianare, indonesier osv kommer inte i en överskådlig framtid ha råd med denna lyx. Deras ledare är inte hysteriska MP medlemmar. Dessutom räknas de som uländer så de behöver inte bry sig om utsläpp. Att de inte är uländer längre behöver vi inte diskutera här men om du vill veta mer om uländer så rekommenderar jag Roslings Factfulness.
Det finns statistik och så finns det gissningar.
…/Hittills i år, januari-september, uppgår andelen till ca 42 procent där elbilarna står för 16 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för ca 26 procent/…
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyregistreringar_per_manad_1/nyregistreringar-2021/fordonsregistreringarna-minskade-i-september
@OT: Ser det som oundvikligt, jag kanske har fel på mellan 3-6 månader, men, extrapolerar man S-kurvan som börjat byggas upp för rena elbilar, skissas följande bild upp.
I marknadsandelar för Sverige ser utvecklingen ut typ så här för nya bilar:
Kvartal – BEV | PHEV | Hybrid | Diesel | Bensin
Q3 2021 – 25 | 22 | 8 | 13 | 30
Q4 2021 – 30 | 24 | 7 | 11 | 27
Q1 2022 – 36 | 25 | 6 | 8 | 24
Q2 2022 – 49 | 19 | 4 | 6 | 21
Q3 2022 – 66 | 15 | 3 | 4 | 12
Q4 2022 – 80 | 9 | 2 | 3 | 5
Q1 2023 – 85 | 6 | 2 | 2 | 4
Q2 2023 – 90 | 4 | 1 | 2 | 2
Med andra ord, Sverige är en stängd marknad om man inte har en ren elbil till slutet av 2023. Vad driver övergången? Billiga kinesiska modeller som utvecklats med nya tillverkningsmetoder.
Vad ger jag för odds att utvecklingen sker så här? 40:1 att den här specifika varianten inträffar. 300:1 att den inträffar inom 12 månader av prognosen. Vill man veta mer, titta på ex. Electric Viking på Youtube som ger en ganska bra inblick på kinesisk tillverkningskapacitet. 🙂
Det är en enorm möjlighet för tillverkarna att få en större del av marknaden som annars varit helt cementerad. Men om fossilerna försvinner redan 2023, det beror också på om tillverkarna kan leverera i stor skala.
Jag tror du har fel. Och allt mer pekar på att 100% fossilfri bensin tillverkad endast med elektricitet kommer vinna över att ladda elbilarnas batterier utspritt.
Centralt tillverkad bensin, 100% ren, endast gjord med elektricitet på plats där elektriciteten producerar kommer vara billigare än att ladda elbilarna utspritt. Och mer effektivt, det vill säga miljövänligare än batteribilar. Enda chansen att det inte skall bli så är om batterierna plötsligt gör ett väldigt stort skutt i kapacitet. Och det ser inte ut att vara på gång.
Vill även tillägga att det här är nybilsmarknaden – Elbilen är inte till för rika längre. Vad gäller bilflottan i stort, beror det på hur snabbt vi får självkörande bilar.
OM vi får självkörande bilar kan hela flottan skiftas till elektriskt så tidigt som 2030. Detta för att 50-60% av alla bilägare kommer finna det billigare och bekvämare att åka robottaxi än att äga en bil, och detta leder till att de flesta skrotar sin gamla trotjänare.
Om det inte sker, däremot, är hela bilflottan utbytt till 2035, detta då mackarna kommer torka upp runt 2027-2028 eller så.
@Patrik, metoden du nämner är betydligt dyrare än att bara dumpa elektriciteten rakt in i ett batteri i bilen. Så, nope… Men det kanske är ett sätt att hålla veteranfordonen vid liv?
I Urkainska småstäder, tex Poltava där jag varit på besök och sett med enga ögon, så rullar de kommunala bussar som "skrotades" i Linköping i början på 2000-talet. Fortfarande med säkerhetsinstruktionsskyltar och stoppknappar på svenska.
Så nog kommer bensin och Dielselbilar rulla vidare på gatorna i världen, kanske inte på Södermalm dock.
Jag väntar fortfarande på de flygande bilarna som skulle komma på 60-talet…
@wertigon jag tror du ligger sådär 10 år fel i din prognos. Jag tror också att elbilar kommer bli det vi använder i längden. Men elnätet räcker tyvärr inte till inom det närmaste decenniet. Vi har ju redan problem med nätet och då har väl knappt 5 procent av personbilsflottan blivit elektrifierat.
Först måste vi bygga en ryggrad av bra nätkapacitet och ett nytt kärnkraftverk. Sen kan kanske din profetia slå in. Men i tid ligger du ur fas (pun intended). Killgissar jag.
TG när det gäller elbehov är det helt överkomligt. Bara de godkända vindprojekten räcker. Däremot behövs många fler laddstolpar och givetvis kablar till dessa. Priset på el kommer göra att mesta laddning sker på nätter. Just nu står vinden för 38% av vår el.
Betyder inte att vi alltid har så lågt pris som just nu för el.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Oj TG upphörde existera.
Ja, konstigt, mitt inlägg gick upp i rök. Jag får kanske inte skriva killgissa.
Hur kommer det sig att vi får redan idag får problem i vårt elnät när det än så länge knappt finns några elbilar i privatfordonflottan?
Dessutom så kollade jag just priset på OKQ8 att tänka 1 kWh där på deras snabbladdare. Det kostar 5,95 kr/kWh. Om en elbil drar c:a 2 kWh/mil så är ju redan priset 12 kr/mil. Det är ju dyrare än en dieselbil per mil (om den drar 0,5 L/mil). Så varför ska en vanlig svensson byta till ett dyrare alternativ?
Just nu är elbilar politik till stor del med tanke på bidragen. Om det blir en total omställing beror nog på det till viss del. Kanske går biltillverkarna frivilligt över, men jag tror det globala övergången tar någon generation innan den är het genomförd.
Lilla Sverige kan säkert stoltsera tidigare, men för klimatet spelar det mindre roll.
Dessutom kan elpriset avskräcka en hel del.
Patrik, vilken värld lever du i?
Åk till Afrika, Indien, Sydamerika, Ryssland eller Mellanöstern. Då kommer Du inse att fossilbilar kommer finnas i minst 50 år till.
Där är det inte heller någon medelklasslyx utan skillnad mellan svält och mat, resp liv och död.
Batteridrivna elbilar som enda alternativ duger bara för länder med extremt stabil, modern och välutbyggda elsystem, vilket både är undantaget i världen och kräver en ledtid på mer än en generation.
Nej, den omställning vi nu tvingar fram är inte backat upp av ingenjörskunskap utan en dröm av en navelskådande wokeflock. Den kommer havererar i en bristsituation utan dess like … Big times.
Tänk bara att Sverige inte på 20 år har lyckats att bygga tillstymmelse till den överföringskapaciteten som krävs för att föra elen ditt folk bor. Och nu ska vi ställa om hela trafiken till edrift på några år??
Galet.
roger, okunnigt. Är du en sådan som tror att bensin/diesel priset kommer att stå still ifall elpriset ökar också?
Halvt on topic: Det borde banne mig finnas något sätt att upprätta privata spel med odds mellan privatpersoner. Visst kan man alltid göra det med vänner och bekanta man litar på men även främlingar vore ju coolt.
Som att spela poker hemma med ören, oj, får höja det till kronor eller bc med tanke på inflation som INTE finns!
Roger:
I länderna du nämner köper man väl inte så mycket volvo. Oavsett drivning.
@ Mikael A
Plusett, visst är det skönt att man kan göra ett personligt utsläppsarbitrage genom att vistas i U-länder, utanför MP-diktat och där utsläppen är ofarliga.
I Malaysia kostar en liter bensin 4:25 kronor. Knappast någon större marknad för elbilar.
Det du missar wertigon är att anledningen att människor vill ha elbil främst är att få lägre kostnad per kilometer. Det är redan tragiskt tydligt att inga politiker i Europa kommer låta det ske. Alltså, det kommer inte bli billigare att köra din bil per kilometer ganska snabbt nu oavsett om du har en elbil eller inte.
Och, just bensin priset är svårare att hålla på en politiskt konstlad hög nivå än el. Du kan stortanka bensin i angränsande land på ett annat sätt än med en batteribil. Detta kommer broma elbilens popularitet nu mycket snabbt.
Och som jag skrivit. Det går att tillverka 100% koldioxidneutral bensin med endast elektricitet. Det blir dyr bensin, men om det ändå skall kosta precis lika mycket om du kör på ett laddat batteri, eller helt ren 100% koldioxidneutral bensin. För politikerna kommer se till att de kostar samma, tro mig, behovet att beskatta går aldrig ned. Då landar vi om en batterbil eller en bensinbil är bekvämast att äga, helt oaktat kilmoterpriset vilket kommer vara samma.
Ja, man kan, enkelt till och med, tillverka helt perfekt dricksvatten enbart med el. Och man kan också tillverka helt ren vanlig bensin som inte förstör klimatet endast med el. Men det blir rätt dyrt dricksvatten och rätt dyr bensin. Men tro mig, de kommer se till att vi betalar per kilometer vi kör och om både batteri och bensin är lika rent kommer som det ser ut nu bensinbilen vinna.
Så, du vill tillverka lokalt producerad el i en bil?
Går den processen på mindre än 3 kWh/mil, som elbilarna gör? Annars blir det ju per definition dyrare. 🙂
Och, hur ska politikerna kunna göra solcellsel för 30 öre/kWh dyrare om jag producerar själv?
Patrik hur ska den helt rena bensinen förbrännas utan andra avgaser än koloxider och kväveoxider för att ta några vanliga problem?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är väl upp till politikerna i respektive land att med skatter och subventioner styra fordonsflottan mot eller eller fossil.
Nu får vi hoppas Kina-Volvo och Kina-Tesla (ja alla model Y som kommer just nu är tillverkade i diktaturen Kina) blir konkurrenskraftiga igen med pris etc.
Saab all over igen?
Nu ägs ju Volvo cars av Geely, så omställningen lär inte vara nåt problem ifall det hade varit Geelys prio. Sen är Volvos elbilar inte mycket att hänga granen nä och Geely fixar det kanske på bättre hand, så varför wasta pengar? Volvo har dock ett enormt starkt varumärke, så hoppas det lyckas bli konkurrenskraftiga såsom de blivit i fossilbilsvärlden.
Vet ni ens vad den reella effektiviteten hos en motor ligger? 24%
24%!? men vadan detta? Jo effektiviteten hos de flesta en elproducenter i världen (elkraftverk) ligger på ca 35%, efter stamnätet/regionstationer/fördelningsstationer har man kvar 34% efter det har vi transformatorn där vi går ner till 33% sen vidare till vårt apparatuttag där vi endast har kvar 31% Nu har vi elbilen som ska laddas. Vi tar nu batteriet som också har en inte perfekt verkningsgrad(räknar in åldrande, värme som den avger osv) Så nu måste vi dra bort ytterligare och hamnar på 28%.
Nu är det dags för motorn där vi måste beakta effektiviteten. Efter det har vi kvar. Nu har vi kvar ca 24% effektivitet på elmobil. Så vad är hypen? Varför är det ingen som sitter och räkna rpå detta? Allt detta är bara för att tjäna pengar genom att hoppa på alternativa drivmedel.
Men Visst är det fint med en tyst, vibrationsfri bil som inte kräver oljebyte eller annan komplicerad service. Och, inte minst, vi måste ha ngn som räknar ut allt detta för en fossilbil.
Fast… Nu räknar du ju bara det sista steget hos förbränningsmotorn men hela energikedjan hos elbilen.
Ska man räkna hela kedjan från olja ska man ju börja i andra änden. Du har ett fat olja, det producerar 39 fat eller 97.5% effektivitet för pumpen. Gott så.
Sen ska detta transporteras. Det kostar 3 fat till. Nu är vi nere i 90% effektivitet.
Dessa 36 fat blir till 18 fat bensin vid raffinaderiet. 45% effektivitet.
Bensinen ska också transporteras till macken och pumpas. Två fat till. 16 fat, 40% effektivitet från det vi hade från början.
Sen är motorn 24% effektivitet. Med andra ord, av 40 fat råolja får vi 3.9 fat bensin kvar. Det är 9.75% effektivitet, räknat well-to-wheel.
Detta är redan uträknad sen länge med olika energimix. Elbilen vann mot dieselbilen t o m i Polen. Har du missat det? I Sverige som inom EU har en väldigt bra mix är elbilen överlägsen. Det är sen gammalt redan.
Tack wertigon, herregud vilken okunskap det är här. Bara på att kika på de 99,9% som inte fattar inflationen här. Den som för övrigt kom in under förväntan precis… Vissa verka ju tro att inflationen är runt 10-15% här… suck vilken okunskap inom ekonomi där finns. Nu är det såklart upp på börsen enligt logik några månader till.
Wertigon och Mjau tur att ni finns. 2 timmar fick bedrägeriet glänsa och riskera förmörka verkligheten för en hel del läsare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"Dessa 36 fat blir till 18 fat bensin vid raffinaderiet. 45% effektivitet."
Du kan inte riktigt räkna så då resten av dina 18 fat blir till ngt annat och inte en restprodukt som förvinner i intet.
Så, från en fat (från 159 liter) råolja får du:
1,75-102 liter motorbensin.
2. 30-40 liter diesel. Detta flytande bränsle har en högre densitet än bensin. Dieselbränsle kännetecknas av sin mångsidighet i olika temperaturförhållanden och långvarig lagring utan förlust av tekniska egenskaper.
3. 15-25 liter flygfotogen. Detta flygbränsle är det renaste, mest transparenta och består av molekyler som väger mycket mindre än bensin.
4,7-11 liter raffinaderigas. Denna produkt har en hög värmeeffekt och innehåller en betydande mängd kolväten. Denna råvara är av intresse för produktion av kemiska produkter som polypropen.
5,8-10 liter petroleumkoks. Petroleumkoks är det lägsta lagret av oljeraffinering och är en mycket hög kvalitet och dyr typ av koks. Den används för tillverkning av elektroder och korrosionsbeständig utrustning.
6. 6-7 liter eldningsolja. Bränsleolja är en rest från raffinerad olja (från arabiska "mazkhulat" – "avfall") Den är flytande i konsistens, men samtidigt har den en hög densitet, den används som bränsle för industri- och marinpannor, i bostäder och kommunala tjänster.
7,5,3 liter råvara för asfaltproduktion
8,4 liter råmaterial för tillverkning av plast
9,1-1,5 liter smörjmedel
10,7 liter hushållsfotogen
11.15 paraffinljus eller 120 små ljus för en födelsedagstårta
Intressant nog är volymen av den totala mängden oljeprodukter från ett fat olja 168 liter – mycket mer än själva fatets volym!
”Sex svenska institutioner” – låt oss för guds skull hoppas att det inte är AP-fonderna 1 till 6
Varför inte. Som Börspodden noterade är tex aporna de tre största ägarna i skitbolaget IAR
1. Andra AP-fonden 9,3%
2 Första AP-Fonden 8,4%
3. tredje AP-Fonden 5,2%
Nu har jag iof sig inte hört talas om I.A.R sen 90-talet men att de överlevde it-kraschen är väl en merit i sig.
Vad gäller AP-fonderna så är de precis som alla andra och sitter på noll kunskapsövertag gentemot massan. Att de äger I.A.R samt tecknar Volvo Cars är helt enligt regelboken då det finns pengar att placera.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Du har så rätt Captain O., att äga nepotismbolaget IAR tyder knappast på något kunskapsövertag, vilket var min poäng, typ 🙂
Snygg spaning LOTMS. Tog inte ens ett dygn så var förändringen ett faktum.
Nu behöver vi med vindkraft inte oroa oss för att få en stor andel elbilar, det kommer nämligen inte att gå att ladda dem. Se på UK, så var det med den illusionen.