I Storbritannien har ytterligare fyra el- och gashandelsbolag motsvarande de svenska elhandelsbolagen gått i konkurs på grund av energipriserna. På Irland varnas det för elbrist i vinter och att upp mot 25% av Irlands el kommer gå till de internationella datajättarnas serverhallar. Och tillbaka i England så har det blivit brist på bensin och diesel på bensinstationerna efter att britterna drabbats av panik på grund av att ingen britt vill jobba med de transporter den importerade arbetskraften utförde. Man överväger nu att sätta in militären för att få fram bränslet, som det inte är brist på.
Det brittiska parlamentet |
Situationen med bränslet och hur britterna fått dåliga frisyrer och klär sig som i Mad Max i sin desperata kamp om det sista bränslet är helt självförvållad. Dels är det ingen brist på bränsle, utan likt toalettpapperpaniken i början av pandemin beror det bara på att bränslet är på fel plats, nämligen hos raffinaderierna. Brexit har lett till en brist på ca 100 000 lastbilschaufförer, då inga britter tydligen ville ha de jobb som den importerade arbetskraften hade. Därmed kommer inte bränslet fram till bensinstationerna och när enstaka stationer började gapa tomma fick britterna Mad Max-panik och började hamstra, varpå uppåt 80% av alla mackar sedan fick slut på bränsle.
Mad Max? |
Regeringen överväger nu att sätta in militären för att öka transportkapaciteten till mackarna.
Det var aldrig någon brist på toalettpapper våren 2020, utan det var en förändring av paketeringen från företagspaket till privatkunder när folk började jobba hemifrån, som orsakade tillfällig brist i mataffärerna. I företagsbutikerna fanns det hur mycket dasspapper som helst, men då fick man köpa minst tvåhundra rullar åt gången.
Energikrisen slår hårt i Storbritannien på el och gas-sidan. Fyra energihandelsbolag gick i konkurs i veckan – Enstroga, Igloo, Symbio sällar sig till de tidigare Green och Arvo. Anledningen är de skenande energipriserna och att kunderna hade låst sina energipriser, medan bolagen inte säkrat upp detta fullt ut på terminskontrakt, alternativt att någon brutit sina kontrakt. I alla fall klarade inte energihandelsbolagen längre av att betala för elen och gasen och sattes i konkurs.
Nej, bara … |
Kundernas låsta el- och gaspriser förvandlas därmed till rörliga och de flyttas över till en annan leverantör. I en del fall har man förbetalt räkningar, men myndigheten Ofgem ska garantera sådana insättningar så kunderna ska i alla fall inte förlora sådana insättningar även om priserna mångfaldigas.
… London. |
Det har även varit konkurser i Danmark, och frågan är när vi får se konkurser hos elhandelsbolagen i Sverige. Sverige har dock mestadels el och därmed bara indirekt fossilgaspriser, medan man i Danmark likt i England också har kunder som köper gas direkt för uppvärmning.
Irlands kraftnätbolag EirGrid varnar för energikris i vinter, men framför allt om problem längre fram från 2024 och framåt. Till år 2030 förväntas otroliga 25% av landets el gå till datajättarnas serverhallar, där man hittar Google, Microsoft, Facebook och Amazons molntjänster i landet, tillsammans med många andra företag. Detta är ett resultat av den målmedvetna satsning på IT-jättarna som Irland sedan länge varit ledande på inom EU.
Man överväger nu att inte stänga sitt sista kolkraftverk.
Irland ligger geografiskt rätt illa till så att säga sist på både el- och gasnäten, och med endast Storbritannien att få el och gas från utifrån.
Men både energipriserna och tillgången till energi kommer inom ett år få sin lösning, vilket bloggen som utlovat återkommer till.
Källor
The National www.thenational.scot/news/19613250.enstroga-igloo-energy-symbio-energy-ofgem-announces/
BBC www.bbc.com/news/world-europe-58732428
42 kommentarer
Jösses… House of Commons har alltså flyttat ut på gatorna. Var är John Bercow när man behöver honom?! ORDAAAAAAH! https://youtu.be/H4v7wddN-Wg
Irland håller i alla fall på att investera i en sjökabel från/till Frankrike och kommer därmed återigen sitta ihop med EU. 700 MW är en ganska betydande andel av deras totala förbrukning, men irländarna får tyvärr vänta till 2026 innan denna kapacitet finns tillgänglig…
https://www.eirgridgroup.com/the-grid/projects/celtic-interconnector/
Vadå "överväger att sätta in militären", ta ett beslut för en gångs skull i era miserabla politikerliv!!!
Om man har en lösning och bara en lösning på ett problem vad är det då att "överväga"? Eller är man som politiker idag sedvanligt oroligt för "the optics of the matter"?
Herregud så tafatt och uselt ledarskap vi idag tvingas se i realtid varje dag.
Frågan är ju om det finns tillräckligt med egna bränsletransportbilar kvar – eller om de ytländska chaufförerna tog dessa med sig tillbaka till EU.
Kan bli lite svårt att få ut miljoner liter till mackarna om alla tankbilar som finns redan används och allt som finns kvar är reservdunkar.
Osannolikt att de anställda tog med sig arbetsgivarens fordon med ratten på fel sida.
Om ingen britt vill jobba med de transporter den importerade arbetskraften utförde löses problemet i en marknadsekonomi genom att höja lönen för de arbeten den importerade arbetskraften utförde.
Vilket såklart kommer hända, och det hela kommer lösa sig på sikt. Dock är det en kortsiktig kris här och nu.
Ja – allt löser sig med tiden.
Problemet är att det kommer ta några månader eller något år innan det utbildats nya chaufförer.
Det kommer att lösa sig med tiden som sagt – problemet är vad man ska göra kortsiktigt med obalansen som uppstått plötsligt pga politiska beslut.
På lång sikt löser det väl sig säkert. Men kortsiktigt kan det bli turbulens …
Chaufförerna och facket funderar väl också samtidigt på att varsla om strejk för bättre löner och villkor. Allt detta när Storbritannien kan stå inför en kollaps i försörjningskedjan inom de närmaste två till tre veckorna. Samtidigt som exempelvis Tyskland också är i stort behov av chaufförer …
Tillfälliga körkort sex månader för tyngre transporter till alla som haft vanligt B-kort i 10 år vore ju en enkel åtgärd iofs.
Hehe… Nä du… Bara för att man haft körkort länge betyder det inte att man har en aning om hur man ens startar en lastbil och än mindre manövrerar den… Kombinera med last av bränsle så kan nästan vad som helst hända. Men man kanske kan tulla lite på YKB.
Har man någonsin tidigare sy tydligt sett mekanismerna som får högkonjunkturen att slå över i lågkonjunktur? Fast det beror väl på att denna högkonjunktur är så artificiell och upp-pumpad av stimulanser, antar jag. Fascinerande är det i alla fall
Enligt beräkningar kan det saknas mer än 100 000 chaufförer. De militära lastbilschaufförer som är tillgängliga och som ska kunna säkra tillgången på bensin uppskattas till omkring 150. Skulle tro att de utländska chaufförerna är saknade. En del av dem skulle man säkert kunna locka tillbaka med högre lön, men många är nog förlorade.
100000 saknade gäller hela transportsektorn.
Bara en mindre del sysslar med bränsletransporterna.
Så 150 extra chaufförer kommer nog att märkas.
Och sedan har man beslutat om att införa 10500 tillfälliga arbetsvisum varav 5000 skall gå till chaufförer.
Dom övriga 5500 skall användas till arbetskraft inom fjäderfä industrin.
Det är flera branscher som är i akut behov av arbetskraft, i synnerhet jordbruket.
Men dom bristerna märks ännu inte i butikerna.
Men att prata om att ”sätta in militären” är väl ett klassiskt sätt för politiker att visa handlingskraft?
Bumpkin: Jo, det vet jag. Men det blir konkurrens om chaufförerna, och det påverkar landet som helhet.
Englands misär efter Guy Fawkes snöpliga nederlag är idag en realitet! Irlands omfattande klimatstrejk under 1800-talet gav dem inget!
En demokratiskt styrd nation inte lär låta medborgarna frysa i mörkret och om det beslutas kommer det att ändras rätt så snart. Så det är väl bara att meddela serverhallarna att vardagar mellan säg 07 och 22 får ni köra på era dieselaggregat eller vara utan ström. Då har de även nätterna på sig för service och att köra fram mer bränsle.
Du missar att demokrati inte längre funkar så – vänsterpartier anser (sedan motståndet mot Trump) att alla former av sabotage mot en högerregering är tillåtet.
Vilket ökar behovet av drivmedelstransporter.
Artiklar idag på Svenska dagbladet om att vi kan vänta oss 30-40% högre elpriser jämfört med senaste 10 års snitt. Undrar om det inte är lågt räknat. Tyskland stänger sin kärnkraft om något år (12-13% av energin men framförallt en stabil grund) samtidigt ska Ryssland öka exporten av gas till Kina, som bloggaren påpekat Norge och övriga Europa har börjat få slut på gas. Samtidigt om Tyskland ska uppnå sina miljömål måste de egentligen ännu snabbare avsluta koleldning där brunkolet står för nästan 17% av energin och stenkol för strax över 7%.
Så energikrisen kommer fortlöpa tills dess att man släpper skygglapparna och investerar i kärnkraft. Frågan är bara hur dyrt statsmakterna kommer tillåta det bli.
Ja paul när fusion får mer direkt verkan via närliggande reaktorer. Innan dess får vi stora svängningar i priset för el men i Sverige får vi "alltid" el. Överskottet här i TWh kommer öka de närmaste åren.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Överskott i TWh är ungefär lika värdefullt för mig som sand i sahara. Det relevanta är priset över tid, framförallt under vintertid. Det priset kommer sättas av primärt kostnaderna för el i Tyskland. Om vi stängde kabeln till Tyskland så de inte kunde köpa vårt överskott så skulle ett överskott medföra lägre priser, men med ett exploderande underskott av el i Tyskland så kommer det snarare innebära extremt mycket högre priser.
+1
Inbillar mig att samma människor som lovprisar Tyska energiomställningen även hyllar det vuxna politiska samtalet i landet. Det har tidigare spekulerats på bloggen om EU idag är Hitlers hämn när Tyskland knappt behöver egen armé när landet omges av bufferstater de utan omsvep matar krokodilen med.
Det blir till att lära sig den hårda vägen vad som inträffar om man låter verklighetsförnekande drömmare styra.
paul fyndigt svar. Men obetänksamt. Vi lever inte isolerade från omvärlden och kommer inte att sluta handla med andra länder. Kabeln till Tyskland ger också en del import när priset på el är negativt där. Tycker du vi ska sluta exportera mer än el till Finland?
Finland får mer el från oss än alla andra länder, förmodligen även tillsammans.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Har inte sagt att vi ska sluta exportera, däremot kan jag enkelt konstatera att ökad tillgång på energi inte leder till sänkta priser. Det som hänt sedan någonstans runt finanskrisen är att man först la ner stora delar av skogsindustrin (halva kvarnsveden, halva hallsta pappersbruk, 1/3 del av braviken och sen säkert en hel del till jag inte minns). Det sänkte efterfrågan på el. Denna elen gjorde att det inte syntes någon stor höjning av priset när vi minskade utbudet på tillgänglig effekt utan endast byggde vindkraft.
Nu har vi byggt ikapp efterfrågan och ser behoven, samtidigt exporterar vi mer el ja, det leder inte till nämnvärt lägre priser i Sverige ändå eftersom exporten som sådan oavsett vart den går trycker upp priset i sverige.
Att det i lägen med extremt låga priser i Tyskland skulle bli någon export till Sverige är en ståndpunkt jag hört många gånger. Problemet är dels att Tyskland inte har elområden vilket gör att priset på den Tyska elen alltid är högre än den Svenska. Det man kan se däremot är visst flöde från Jylland mot Själland, Danmark har dock ganska begränsad överföringskapacitet den vägen.
Som exempel just nu går det 0 MW till Tyskland. Det går ca 2 GW från Tyskland till Jylland och ca 480MW från SE3 till Jylland. Hade flödena fungerat (det är samma pris i SE4 som på Jylland) så borde den Tyska elen flödat till Sverige.
Att vi exporterar till Finland ja visst, Finland tar i varje fall ansvar för pålitlig baskraft och kommer ta ännu mer efter att Hanhikivi är klart.
Finland dvs östra rikshalvan bygger potent kärnkraft vi givetvis måste handla från!
"Men både energipriserna och tillgången till energi kommer inom ett år få sin lösning, vilket bloggen som utlovat återkommer till."
Snacka om cliff hanger 😀 fräsigt med de rörliga bilderna!
Jag är säker på vad bloggen kommer skriva och han har rätt om …
Fast alldeles säkert kommer priset på el variera kraftigare än normalt närmaste året, trots att vi får fler lönsamma vindkraftverk under tiden.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nu har de en ny kris under uppsegling i UK p.g.a. att de inte får fram reservdelar till gaffeltruckar som används i lager så det är snart en systemkollaps.
Börjar bli väldigt nyfiken på vad som kommer hända med priserna inom ett år.
Bloggaren kör cliffhangers i klass med komersiell tv-kanal i detta fallet.
The end of the world as we know it – WW3 in the shape of nuclear war…
(bara spekulerar lite)
Då vinner kärnkraften tillslut. Hade det på känn.
Haha, ja jävlar du har rätt – varför streta emot när det ändå blir så i slutändan…
Haha, lösning 🙂 Det löser sig självt, eftersom man vid varje givit tillfälle bara kan förbruka det som prduceras.
Nu har vattenmelonerna fått försöka och det gick åt h-vete. Dags att låta hela Europa bygga kolkraftverk i väntan på ett par hundra nya kärnkraftverk. I Sverige skall Vattenfall få nya direktiv där det enda målet skall vara att minimera elkostnaderna för konsumenter.
Med lite högre lön så hittar man nog chaufförer.
Men medelklassen som trodde sig vara rika när de tittade på värderingen på sina bostäder trodde kanske att allt reellt arbete skulle skötas av ett låglön-prekariat
Lönerna för chaufförer skenar redan i england.
Här var det covid nedstängningarna som till stor del är orsaken till chaufförsbristen…
För den var förutsedd, och man hade påbörjat arbetet med att utbilda lastbilschaufförer… Men allt las på is iom nedstängningarna…
Som sagt, vi har nu bara sett början på konsekvenserna…
Detta inlägg är ett bevis på att man ska passa sig för att dra slutsatser som man själv råkar hålla med om. I det här fallet är det Brexit. Är inte bloggen medveten om att den media som citeras har varit och fortsätter att vara förbannade och ideologiskt drivna för att folk röstade för utträdet från EU.
UK har någonstans över 200k med tillstånd för HGW, men jobbar med något annat. 50k sitter fast och väntar på utbildningen som stängdes förra året.
Orsakerna till bristen är flera. Men ständigt utbyte/utbildning av nya förare gjorde att det blev ohållbart för folk att fortsätta. Det är också lagstiftning och andra villkor som väldigt snabbt driver folk ur branschen.
F.ö är det brist i USA och på kontinenten. Så uppenbarligen är problemet INTE kopplat till brexit mer än att man nu kanske kan jobba och leva på yrket. Mitt råd till bloggen är att lita på BBC i den här frågan lika mycket som du litar på SVT i klimatfrågor.