Leveranserna av Teslas normalklass-SUV Model Y verkar ha börjat i Sverige och det kommer nog bli ett litet skutt i nybilsregistreringarna när augustistatistiken dyker upp.
Tesla är måttligt roade av att man tar foton på deras leveransbilsparkering, så bloggen tog ett foto på stängslet istället. Minst två suddiga bilar där borta är Model Y. |
Vid en första anblick så är det svårt att se skillnad på Model 3 och Model Y i modellserien S3XY som Tesla nu har. Först när de står bredvid varandra kan man vara säker. Annars ser Model Y ut som en lite bulligare version av Model 3 och det kan mycket väl redan finnas bilar ute i trafiken, men inget man nödvändigtvis lägger märke till.
Model Y bör bli en storsäljare, särskilt med tanke på att den kostar ungefär som den betydligt mindre och energislukande Volvo XC40 Recharge med sin betydligt kortare räckvidd och avsaknad av laddnätverk. De bilar som nu kommit till Sverige är förstås inte tillverkade i Tyskland, då Berlinfabriken först invigs senare i höst.
Bloggen kommer få möjlighet till riktiga foton på en vild Model Y ute i det fria nästa helg, och kanske även en liten medåkning.
Själv befann jag mig idag på Tesla då det var dags att byta bromsarna på bloggarens Model S efter 12 000 mil. Ett problem med elbilar och Tesla är ju att man mest ägnar sig åt enpedalskörning (eng one pedal driving) och aldrig använder bromsarna utan istället laddningsbromsar genom att elmotorn kör som generator när man släpper fartpedalen (en elbil har ingen gaspedal, det är trots allt ingen gas som flödar). Tillsammans med förarassistans och tillhörande avståndshållande till andra bilar är det extremt sällan bromsarna används, vilket leder till beläggningar som inte nödvändigtvis går att bromsa bort.
En form av rutinservice helt enkelt, även om bromsarna på en fossilbil kanske håller längre än 12 000 mil, alternativt behöver bytas för att de är nedslitna, inte för att de rostat pga att de inte används.
Hemma igen med en första generationens Model S som lånebil |
Vill du köpa, boka eller leasa en Tesla? Använd denna länk så får du 1500 km gratis supercharging för din nya bil. Själv får jag då 1500 km gratis supercharging till tjänstebilen, som dock har gratis supercharging redan idag. Kommer dock gälla för bloggarens nya Model S, som dock är försenad till första kvartalet nästa år.
61 kommentarer
Man lägger inte på någon lur heller när man avslutar telefonsamtal numera, men på samma sätt som vi lär fortsätta att använda uttrycket "lägga på" för att avsluta ett telefonsamtal lär vi nog behålla det svenska namnet gaspedal på det som på engelska kallas "accelerator".
Ungefär som en dieselbil. Fullgas hela tiden och man reglerar bränslemängden. Borde heta bränslepedal. (Ja, dieslar har späll men är främst för att egr och liknande ska fungera)
Och man "klipper" inte längre filmer, men det uttrycket och "gaspedal" kommer nog överleva både mig och bloggaren.
Och vi pratar fortfarande om "ekipage" trots att det inte längre är någon häst inblandad…
Borde inte en bil med one-pedal-drive själv hålla reda på att i bland friktionsbromsa, för att underhålla bromsarna?
Hade ju varit en rimlig mjukvaruuppdatering kanske. Bromsa med friktionsbroms en gång om dagen eller en gång i veckan åtminstone …
När jag diskuterat bromsfunktionen med tesla säljare så har jag förstått att de inte kan använda motorbroms enbart när man trycker på bromspedalen. Tror det krävs speciel HW för detta, som andra biltilverkare har. Vet inte om det är relaterat.
Nä, det är en säkerhetsfråga och lagkrav. Bromspedal ska vara kopplad direkt till bromsarna. Nej, motorbromsen är när man släpper eller lättar på fartpedalen vilket kanske täcker 99% av alla inbromsningar.
jag skulle vara förvänad om detta var lagkrav.
På denna bild beskrivs hur brom balandning sker för hybrider med sådant bromssystem som klarar av det:
https://www.researchgate.net/figure/the-curves-of-braking-torque-of-regenerative-braking-system-in-HEV-section1-regenerative_fig1_290628276
Absurt att elbilarna inte har en automatisk funktion för att motionera bromsarna. Ägarna får väl lägga in ett pling på telefonen för att påminna.
Källa på att det skulle vara lagkrav?
Min e-tron regenererar nämligen när jag trycker på bromspedalen.
Mina föräldrar har en V60 hybrid och även där motorbromsar den med motorn när man trycker lätt på bromspedalen
Nyfiken, vad kostar nya bromsar till en S?
Jag bytte belägg efter 4000 mil i min tyska bil. Väntar på leverans av en Kina-Model 3 nu.
Får se när räkningen kommer. Inte gratis direkt, fick en offert men det inkluderade även eventuellt byten av några lager.
En X3 kostar 22 tkr för bromskivor, ok och backar runt om.
Min offert var nog på ca 20.
Byter du oken också?
En BMW 650i är nog mer jämförbar än X3. SKulle gissa att bromsbyte på den är ännu dyrare.
Var mer än bara bromsarna som skulle bytas i offerten. Inte säkert att allt kommer göras dock, får se hur det blir i slutändan. Det är missljud och det försvinner när man bromsar. Så sannolikt bromsarna men gick inte vid förkontroll att utesluta ngt annat.
Det är inte så enkelt så att det är den mekaniska slitagevarnaren på beläggen som låter vilket den ska, bara byta beläggen och verkstaden saltar notan med onödiga jobb?
Bilen är inte speciellt rimligt prissatt. Men den lär väl sälja bra ändå trots fr. pris på 729kkr. I Tyskland kostar den 57000Euro, och de har dessutom högre bonus samt att denna pott inte är slut.
Var det inte Mp som höjde vår miljöbilspremie till 70papp 1:a April. Ingen lär iaf få 70papp (ett Mp-löfte) Eftersom pengar nu är slut så lär det bli lite dålig stämning för de som privatleasar och inte riktigt har koll på avtalet.
Lägre moms i Tyskland.
Sant det förklarar en del, men inte allt. Men stora skillnaden är väl att Tyskland är en prioriterad marknad.
Som jag förstått det har Tyskland som en Coronalättnad sänkt momsen tillfälligt till 16% ifrån normal 19%.
10.25*57000*1.25/1.16=630 kSEK, så inte hela skillnaden. Allt är ju alltid dyrare i Sverige än Tyskland, så inget överraskande kanske.
Gissar att även Volvo XC40 Recharge är billigare i Tyskland.
En fullsmetad Hyundai Ioniq 5 kostar i Sverige 592kkr och i Tyskland 580Euro.
Verkar som om Sverige fick en bra prissättning där.
Tyskland kontrar med 100kkr i miljöbilspremien, MP satte pengarna i halsen och åker ur riksdagen 2022.
Skulle gärna vilja ha en Y (med HUD som tyvärr inte finns), men som redan nämnt är en fet Ioniq 5 (med en hel del features/teknik som Y saknar), 5 sek 0-100km/h (~samma som Y LR) ca 200k Skr billigare….
Sen har du vagnskadegarantin – i praktiken en vagnskadeförsäkring för de första tre åren man är tvingad att köpa – som ingår i nybilspriset i Sverige. Kostar garanterat minst 15-20' för en Tesla Y.
Volvo V90 däremot är billingare i Sverige än i Tyskland, åtminstone nån av de billigare volymmodellerna. I Tyskland vill Volvo tävla med Audi/BMW/Mercedes och då kan man inte vara ett billighetsmärke. I Sverige måste man få in en modell under 7.5 PBB-gränsen för att få kränga tjänstebilar.
Bra påpekande om vagnsskadegarantin där. För övrigt en stor orsak till fallande priser på bilar efter tre år.
Den tyska momsen är tillbaka på 19% sedan årsskiftet 20/21. Däremot tvings tillverkaren ge en rabatt för att även köparen skall få sin bonus av staten. Det finns även prisgränser där olika bonus betalas ut,så Tesla lägger ofta sina priser under dessa.
Ett annat påpekande vid import av tysk Tesla. Så lär du vilja byta SIM-kort. Kostar väl runt fem papp vill jag minnas.
Tesla Y är inte konkurrenskraftig nog nu till det priset, dessutom bara bara 400V långsamladdning. 800V är premium numera. Och framtida industristandard.
Herre gud vad okunnigt. Intern spänning i batterierna påverkar inte laddningsmöjligheterna. Är du en sådan som tror att guldplätterade HDMI-kontakter ger bättre bild på teven också?
Okunnigt? Jag pratar som hastighet inte laddningsmöjlighet. P=U*I
Självklart är det spänningen på batterierna som styr hur många V. Nya Tesla X/S har höjt spänningen till 450V. Ioniq 5 ligger på runt 700V. Porsche/Audi något högre.
Pratade men en kille som ansvarade för utbyggnaden av Tesla SC, tydligen är det ett simpelt ingrepp att höja spänningen till 800V vid behov.
Vad har guldplätterade HDMI-kontakter med saken att göra? Ifall nu svaret vände sig till mig.
@Izze, 0-100 på 4,97s enligt Tesla-Björn tester.
Som sagt Ioniq5 har väldigt mycket mer utrustning än en Tesla Y. Laminerade rutor runt om, V2L, 230V/16A uttag, HUD, ventilerade skinnsäten, elektiskt baksäte, bättre campingbil med sina 180grader stolar. Nä att köpa en model Y, är nog mest för noviser som tror att man laddar på laddstationer hela tiden. Sanningen är att 95%+ är hemmaladdning för de flesta. Men visst vill man ha en högljudd bil med dålig byggkvalitet för 200papp extra så.. blir säkert bättre när Berlin kommer igång nästa år?
Började praktisera eco-driving i samband med att barnen gick på körskola. Vart till slut en liten "sport" att inte behöva använda bromsen. Men det blev dyrt i slutändan. Fick byta bromsarna på min gamla fossil. Numera ser jag till att motionera dem frekvent.
Volkswagen gjorde nog klokt i att ha bromstrummor bak på ID-modellerna. Då slipper man hälften av problemen.
Gör en kraftig inbromsning på samma ställe varje dag av gammal vana. Får kanske utöka det lite i vinter.
Minns inte hur ofta jag bytte bromsar på gamla Hondan. Vet dock att vid två tillfällen så låste sig bromsarna i bromsat läge vilket resulterade i bärgning och verkstad.
JH, Zoe har också trummor bak. Lite olika prestanda på ID-bilarna och model Y. Med 400hk++ så känns det givet med skivor bak. Bromsar ska man alltid motionera oavsett drivmedel.
Mjau: Jag köper resonemanget till viss del, men samtidigt borde skivbromsar inte vara en nödvändighet för att kompensera mycket effekt. Snabb acceleration innebär ju inte att man behöver mer bromseffekt.
Cornu:
Har aldrig varit med om att bromsar låst sig (förutom på kärran efter en vinters stillestånd). Antar att Honda hade trummor bak.
Jo det hänger ihop i regel. Vi pratar inte om lastbilar. Fading är något att ta hänsyn till med trumbromsar speciellt. Har man runt 600hk vill man såklart ha skivor bak, ifall man nu gillar aktiv körning.
Känns som det finns och har funnits länge en utvecklingspotential för skivbromsar. Även på fossilbilar, möjligen med undantag för taxi och liknande körmönster, är ju bristande bromsning ett problem. Skivorna rostar och måste bytas lååångt innan de är slitna. För elbilar är behovet uppenbart. Det borde gå att utveckla annat material i skivorna än stål som ger tillfredsställande friktion i kombination med beläggen. På lätta bilar kan man ju ha trumbromsar bak som fungerar perfekt länge, min 17 år gamla cittra med trummor bak har aldrig behövt åtgärdas.
För övrigt ser Model Y intressant ut, det börjar dra ihop sig till en elbil snart.
729 papp! När kommer det en elbil för massorna?
Finns ju massor. VW ID.3 t ex.
Du får en ID3 för 365 kkr efter klimatbonus. Med en skatt på 360 kr om året och låga energikostnader.
Annars kan du leasa en MG elbil för 1990 kr i månaden.. Svårt att ha en billigare bil, den får anses vara för massorna.
Tyvärr är ID.3 en ganska tråkig bil.
Vi fick vår Tesla Model 3 kraschad av en slarvig lastbilschaufför och fick en ID.3 som lånebil av försäkringsbolaget under reparationsarbetet. Trodde inte skillnaden vara så stor. Hade väntat mig att VW skulle leverera en ganska kul bil, men såklart utan Teslas helt överlägsna laddnätverk. Teslan är en fröjd att köra, den är som en gokart. ID.3 tar dig från A till B, men kul är den fanimej inte. En besvikelse.
Teslorna är ju även så pass motorstarka så det är ganska kraftiga bromsar, blir extra kul att byta, prismässigt sett!
En funktion där bilen bromsar upp lite värme i friktionsbromsarna någon gång vore nog schysst!
Tesla har den funktionen, det sitter en pedal nere vid golvet man kan trycka på för att aktivera den.
Aha, det är den pedalen bredvid fartpedalen alltså?
Mercedes hade för 25 år sedan en automatisk funktion på SL-modellerna som vid blött väglag då och då touchade beläggen mot skivorna för att hålla dessa någorlunda torra.
Finns nog på "alla" bilna nu. Min Passat -12 som jag bytte bort i veckan gjorde så. Undrade länge varför bilen ibland plötsligt kändes som den bromsade lite lite tills jag läste om det av en tillfällighet. Sedna insåg jag att det bara hände när det regnade.
Nä. De flesta bilarna bromsar inte vid regn.
Varför skulle de göra det egentligen? Beläggen och skivorna är fullt fungerande trots att det är blött ute.
Tja, verkar vara en festure för VAG iaf och en rad andra märken. Brake Disk Wiping kallas det. Tanken är att bronsarna ska betta fullt omedelbart.
Utan kan det ta en ögonblick innan man har max friktion när man väl ställer sig på hejdarna. Känns lite obehagligt när bromsarna inte tar direkt.
"Bromsbyte" efter 12000 mil låter rätt bra. Bytte skivor fram på min Toyota Auris efter 10000 mil.
Om det vara är belägg så är det bästa bra, men att behöva byta skivor är väl inte helt vanligt om man kör normalt (med fossilbil)?
Är "Fartpedal" verkligen rätt? Det borde väl vara "Accelerationspedal".
Dvs, trampar du ner pedalen till nivå X så får du nivå X av bilens tillgängliga accelerationsförmåga, inte X av bilens fartförmåga.
Nix, bilens fart når (när den accellererat klart) den plats pedalen är nedtryckt till. Släpper du på trycket saktar bilen in. Elbilar fungerar annorlunda än fossilbilar på så sätt. Inga växlar.
Porsche Taycan och Audi GT har dock 2 växlar kopplade till bakhjulsdriften. Varav de är "relativt" snåla i riktigt höga hastigheter. Så ju de kan visst har växlar.
Bytte bägge skivorna fram samt belägg på min MS 2015 på ”vanlig” verkstad. Kostnad 9.900:- ink moms. Brembo original..
Finns det inte keramiska skivor till Tesla?
Spännande med Y men den byggs väl i Kina med rejält stora fossila koldioxidutsläpp under produktionen. Skulle vara intressant att veta hur stor koldioxidskuld den har med sig?