Bil Swedens statistik över nyregistrerade bilar visar att var fjärde nyregistrerad personbil i juni var en ren elbil. Tre av de fem mest registrerade bilarna under månaden var elbilar, specifikt MG ZS EV, Tesla Model och Volkswagen ID.4. Övriga två på topp fem var fossil-Volvo, varav över hälften var skattemässiga laddhybrider.
Fjärde vanligaste nybilen i juni 2021 |
hela 24% av alla nyregistrerade bilar var rena elbilar i juni, där MG ZS EV hade 1 665 registreringar, Tesla Model 3 hade 1 499 och VW ID.4 1 229 stycken.
Bland fossilerna på top-5 fanns Volvo S/V60 med 1 768 varav 971 var laddhybrider och Volvo XC60 varav 783 var laddhybrider. Dessa kör förstås mestadels på fossila bränslen på lite längre sträckor och laddhybriden är främst till för att snygga till körcykelns bränsleförbrukning så bilarna blir skattemässigt gynnade.
Totalt registrerades 8 687 riktiga elbilar och 9141 laddhybrider i juni. Det är intressant att elbilarna alltså är på väg att passera laddhybriderna och att man tillsammans står för cirka 50% av nybilarna idag.
Sammanställning top 10 elbilar i juni
1. MG ZS EV 1 665
2. Tesla Model 3 1 499
3. VW ID.4 1 229
4. Kia Niro 691
5. VW ID.3 475
6. Polestar 2 387
7. Renault Zoe 217
8. Nissan Leaf 208
9. Ford Mustan Mach-E 166
10. Mercedes EQ 163
Sveriges stolthet Volvo kommer först på tolfte plats med 134 registrerade XC40, en hopplöst felprissatt och floppad bil dyr som en betydligt större Tesla med bättre räckvidd och lägre förbrukning och dessutom utan laddnätverk. Polestar 2 ligger dock bättre till, men är också rimligare prissatt för storlek, samt designmässigt mer modern.
Annars är det tydligt att Volkswagen lyckats både profilmässigt och prismässigt och alltså klår svenskarnas älskade Volvo på hemmamarknaden. Man ser ständigt ID.3 eller ID.4 när man är ute och kör numera. Frågan blir om Volvo kommer kunna ta igen detta, om någonsin.
Det finns dock en liten reservation att göra här gällande elbilarnas frammarsch – nämligen att Tesla registrerar klumpvis utifrån när det kommit båtlaster med Model 3. Det gör att enskilda månader kan slå rejält på Teslas nyregistreringar.
Sedan får vi se hur det går med tillgången till energi och till vilket pris i takt med elbilarnas intåg. Laddning nattetid bör inte vara ett problem än på ett tag, åtminstone inte sommartid när uppvärmningsbehovet inte är så stort – det behöver inte dra mer att ladda en elbil än att köra bergvärmen vintertid och elnätet klarar en sådan belastning. Frågan blir snarare om man kan göra det samtidigt. En och annan villaägare med bara 16A huvudsäkringar kommer upptäcka att de behöver skaffa större sladd i vinter. Själv har jag uppgraderat från 20 A till 25 A efter den kalla vintern.
7 kommentarer
Flaskhalsen blir nog tillgången framöver. Brist på halvledare, elmotorer och batterier bl a. Väntar hopplöst själv på nästa elbil som stödjer V2G/V2L (vehicle to grid/load). Trevlig med pengar ifrån transportstyrelsen dock, festen kan säkert fortsätta nåt år till.
Om solcellsutbyggnaden fortsätter så är ju det en solklar 🙂 användning.
Köpa elbil och solceller – ladda gratis en lång period på året med lokalt producerad el.
Har man inte något värsting AC-system så är det ju inget som drar ström direkt på sommaren.
Har själv fjärrvärme (spillvärme från massabruk) så om jag skulle skaffa solceller skulle jag sälja 90% på sommaren.
Effektavgift för alla! Och faktiskt skulle elbil med V2G vara lösning för at jämna ut alla effekttopparna.
Om man måste hålla sig med en ny bil är det väl inget konstigt alls att man i dagsläget väljer en elbil. Det är väl snarare konstigt att många ändå väljer bilar med rena förbränningsmotorer.
Subventionen för att köra elbil är ju ca 3 000 kr/månad utslaget på en period om 36 månader. Detta om man beaktar 70 000 kr i bonus samt ca 1 000 kr/månad lägre fordonskatt. Subventionen blir nästan 4 000 kr/månad om man t.ex. väljer att privatleasa bilen i en period om 24 månader. Det är precis så Hedin Bil valt att prångla ut MG ZS EV i volym på den svenska marknaden.
Under 2000:-/månad för privatleasing. Inte undra på att folk hakar på. Det måste väl vara bland de billigaste sätten att inneha bil alla kategorier inräknat drivmedel.
Så kom då dagen då jag upplevde kö på laddstationen (Ionity) för första gången. Har väntat på att det ska bli trängre på stationerna efter alla nylanseringar av elbilar senaste tiden. Vi var tre i kö på tre laddare.
En ID.3 gav upp och åkte till 50kW-laddaren runt hörnet. En laddplats av fyra var trasig. Som tur var blev två bilar strax klara och jag fick ladda.
Sätter en peng på att det här blir nästa stora snackis för alla icke Tesla-ägare.
Dessutom är det ett irriterande konstruktionsfel på Ionity-laddarna som gör att det blir glapp i laddkontakten som gör att laddaren och bilen kan inte kommunicera.
Irriterad lyckades jag först på sjätte försöket idag trots ganska mycket "laddvana"!
Lutar åt en model y för mig nästa gång…
Förståeligt, bilindustrin måste lösa laddinfrastrukturen och de är 5 år efter Tesla just nu på den biten. De goda nyheterna är att det kommer inte ta 5 år att komma ikapp Tesla, då många kommer börja förstå vad som fungerar och imitera det Tesla gör.
Så, vi borde se en betydligt bättre infrastruktur redan om tre år. Det kommer bara bli bättre vad gäller laddare.