“Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig.” – Jesu ord i Matteus 5:39 – 42
Med anledning av en del som tillämpat okristet beteende mot Svenska kyrkans ärkebiskop i sociala medier, så är det ett uppenbart självskadebeteende att vara kvar som medlem i kyrkan när man varken stöder dem politisk, uppenbarligen inte har kristna värderingar och antagligen inte ens tror på Gud eller Jesus och ändå betalar 4000 – 10 000:- SEK eller mer om året för att man ska hävda sin rätt att gnälla på denna privata klubb.
![]() |
Julspel i Sätila kyrka |
Med all respekt för de som tror på Gud, Jesus, bekänner sig till den kristna tron och är aktiva och självvalda medlemmar i en församling. För troende är religion något som ger dem välbefinnande och mening, och religiösa mår ofta lite bättre än andra tack vare detta. Detta blogginlägg handlar inte om er.
Svenska kyrkan är en privat klubb för de som tror på zombieguden Jesus förkunnelser och de tolkningar som olika farbröder har gjort av dessa ofta i strid mot vad Jesus själv sade. Trots att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder är antalet medlemmar fortfarande nästan sex miljoner personer, de flesta tvångsanslutna av sina föräldrar genom att man hällt vatten på dem i ett tempel, och utan möjlighet att säga ifrån.
Svenska kyrkan är inte en myndighet, utan en privat klubb, en klubb som folk tydligen är beredda att betala säg 4 000 – 10 000:- SEK eller mer om året för att vara med i.
Över åren kommer du särskilt som höginkomsttagare betalat 100 000-tals kronor till klubben, en avgiftsbörda som vida överstiger vad du är beredd att betala till någon annan klubb eller ens en tjänsteleverantör.
Man får ju hoppas att du då har kristna värderingar och tror på Jesu ord.
Och då menar jag Jesu ord ifrån Nya testamentets fyra evangelier. Inte från Gamla testamentet, som är fullt av vansinnigheter och som Jesus ofta tog avstånd från eller korrigerade, och inte från Apostalgärningarna eller kyrkoskaparen Paulus brev eller Uppenbarelseboken. Utan Jesu ord.
“Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.” – Jesu ord i Matteus 19:21
“Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike” – Jesu ord i Matteus 19:23-24
Så ge omgående bort alla dina rikedomar, gärna likt den barmhärtige samariern till en total social och etnisk främling.
“”Men en samarier som var på resa kom också dit, och när han såg mannen förbarmade han sig över honom. Han gick fram och hällde olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, tog honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer[ och gav till värdshusvärden och sade: Sköt om honom. Och kostar det mer ska jag betala när jag kommer tillbaka. Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för rövare?” Han svarade: “Den som visade barmhärtighet mot honom.” Då sade Jesus till honom: “Gå du och gör som han.”” – Jesu ord i Lukas 10:33-37
Hjälp alltså främlingar av annan etnicitet, kultur och religion än du själv alltså.
Som ni ser ovan är det inte förvånande att Svenska kyrkan är tillmötesgående mot flyktingar, asylsökande, invandrare och så vidare. Att vara kristen är att sätta sin nästa först, och sig själv sist. Ge bort det du har till andra.
Och tig med din kritik mot andra, inklusive i sociala medier. Jesus sade:
“Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld.” – Jesu ord i Matteus 5:22
Så de som kritiserar och förbannar Svenska kyrkans ärkebiskop kommer alltså till helvetet och följer knappast Jesu ord.
Det är uppenbart att kristna värderingar bara används när det passar. För övrigt var kyrkan politisk före det ens fanns partipolitik. Kyrkan är nämligen inte Jesu ord, utan en maktstruktur avsedd för att berika prästerskapet, utöva makt och förtrycka folket. Detta bröts när kyrkan avskildes från svenska staten, men det är tydligen svårt att få gamla hundar att springa fria.
När svenskar var fattiga bönder, arrendatorer och backstugesittare utan egna tillgångar gick det att komma till himlen. Men inte för kapitalistsvinet markägaren, förstås. Idag är det ytterst få svenskar som har en chans till himmelriket när vi alla sitter med om inte annat PPM-sparande. Ja, du ska även ge bort din bostadsrätt för att komma till himlen.
Och du ska foga dig inför andra och inte ta till svärd och kamp.
“Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd.”- Matteus 26:51
För övrigt sluta titta på kvinnor och tafsa inte heller.
“Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.” – Jesu ord i Matteus 5:28-30
Eller så slutar du hyckla. Du tror varken på Gud, Jesus eller Jesu ord, och har ingen som helst avsikt att följa dem. Du uppvisar i så fall gravt självskadebeteende som betalar tusentals kronor om året till en klubb du inte ens stöder, inte gillar eller vars värderingar du inte ställer upp på. Kom för övrigt ihåg att Luther sade att den som medvetet bryter mot Jesu ord och tänkte komma undan via nattvarden kommer till helvetet ändå. Bara oavsiktliga synder kan förlåtas.
Pengarna du sparar på kyrkoskatten kan du ge direkt till de ändamål du vill stödja istället för att kyrkan ska göra detta åt dig.
Bloggaren är inte medlem i svenska kyrkan, är ateist, och utövar det högst mänskliga behovet av ritualer utan att följa vad några gamla gubbar bestämt för flera hundra (Luther) eller flera tusen år sedan (Paulus). Det kan man för övrigt göra även om man är kristen. Jesus gick inte i kyrkan, utan hade tvärt om en väldigt antagonistisk inställning till templen.
“De kom till Jerusalem, och Jesus gick in på tempelplatsen och började driva ut dem som sålde och köpte. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och han tillät inte att man bar på något över tempelplatsen. Han undervisade dem och sade: ”Är det inte skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste.” När översteprästerna och de skriftlärda hörde detta, försökte de finna ett sätt att röja honom ur vägen. Ty de var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av hans undervisning.” – Markus 11:15-19
Svenska kyrkan vänder själva andra kinden till och har sin information om hur du gratis går ur Svenska kyrkan här. Du behöver inte använda någon månglare till det.
Och du, tvångsanslut inte dina barn till kyrkan. Låt dem själva välja det när de är gamla nog. Och har du tvångsanslutit dem, informera dem om hur de kan gå ur innan de börjar tjäna pengar.
“If the real Jesus Christ were to stand up today
He’d be gunned down cold by the C.I.A
Oh, the lights that now burn brightest behind stained glass
Will cast the darkest shadows upon the human heart
But God didn’t build himself that throne
God doesn’t live in Israel or Rome
God doesn’t belong to the Yankee dollar
God doesn’t plant the bombs for Hezbollah
God doesn’t even go to church
And God won’t send us down to Allah to burn
No, God will remind us what we already know
That the human race is about to reap what it’s sown” – The The, “Armageddon Days (are here again)”
102 kommentarer
Hade inte Svenska Kyrkan avskaffat helvetet för några år sedan? I så fall är det kanske mindre farligt för de som tillämpar "okristet beteende" mot dennas representanter, än mot någon mer totalitär trosinriktning.
Avskaffades redan 1909 – se det s k "Hannerzka renlärighetsmålet".
Skämt åsido verkar det vara en debatt som böljat hit och dit under århundrandena, varav det du talar om blott är den senaste vågbrytningen så att säga.
Judarna avskaffade f ö helvetet redan på medeltiden. Enligt Maimonides (juden som var Saladins personliga husläkare) existerade inte något helvete överhuvudtaget, utan de orättfärdigas själar skulle helt enkelt bara förintas av gud. Allt snacka om helvetet var, enligt honom, bara en slags "uppmuntran" att följa guds bud.
Tiden går fort…
Helvetet i dess "moderna" form kommer först och främst från Dante Alighieri ("The Divine Comedy", som lade fundamentet på 1300-talet) och sedan har ju skräckfilmer från Hollywood och allt mer avancerade specialeffekter gjort sitt till.
Före 1300-talet var väl straffet i princip främst att man inte fick komma till himmelen, den andra sidan var inte lika narrativt utvecklad ännu.
Helvete eller ej, lämnade Svenska kyrkan för tjugofem år sedan.
Var tidigare kyrkvärd, då jag såg det som en positiv tradition.
Men insåg att mina värderingar gick på tvärs med Jesus ord och den Svenska kyrkans politiserade organisation.
Så då gick du förstås med i en församling som följer Jesu ord i din tolkning istället? Och betalar in ditt tionde i det samfundet?
Nej Ben jag tror inte på gud, så jag sparar in på kyrkoskatten.
Tittar inte på det okända heller, jag har inte sett några spöken, gudar eller
djävlar heller. Men onda och förvirrade människor förekommer.
Det är mycket pengar att betala tionden. Vem vill betala 10% mer i skatt? Jag är för snål för det.
Det verkar ju i huvudsak vara personer som sagt åt ärkebiskopen att hon är kristen på fel sätt som upprört. Dessa personer imponerar storligen på mig; inte bara är de extremt pålästa kristna får man förmoda, utan de har sådan kontakt med gud fader själv att de utan vidare kan läsa ett par tweets från en högt utbildad ärkebiskop i en kyrka med månghundraåriga traditioner och genast avgöra att hon helt enkelt utövar kristendom på ett felaktigt sätt. Att vara en så fruktansvärt god kristen att man inte bara har järnkoll på sin egen exeges utan också kan recensera t o m en ärkebiskops exeges är imponerande. För övrigt ett beteende man i så fall har gemensamt med en del muslimska extremister som gärna deklarerar folk till höger och vänster som avfällingar och därmed lovligt byte.
Annars tycker jag Jesus är roligast när han är lite surare:
Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.
För att vara en global rörelse har kristendomen förvånansvärt många olika tolkningsnivåer både mellan olika länder och inom olika länder – tycker du inte det Ben?
Och högst en av dem kan vara rätt. Att det skulle vara just Svenska kyrkan som har rätt tolkning ter sig högst osannolikt.
Nog är logion 2 i Evangelium enligt Thomas lite märklig…
Där Jesus uppmanar folk att tänka själva.. och det blir en "Aha"-upplevelse..
men så blev Evangelium enligt Thomas uteslutet ur den Bibel som Constantin organiserade…(Att tänka själv är väl ett vanligt problem, så nog kan man ta till sig Jesus funderingar…)
Min favorit är Lukas 14:26:
"Den som kommer till mig utan att hata sina föräldrar och sin hustru eller man och barn och syskon, ja, till och med sitt eget liv, kan inte vara min lärjunge."
Kombinera den med fjärde budet om du kan.
@Peter Andersson: Vetifan, man har ju helt konsekvent motarbetat alla nyanseringar genom att bränna avfällingar på bål och hålla på.
@Cornu: Ja, det är inte heller särskilt sannolikt att de som kritiserar SvK har rätt tolkning heller.
Tja, eftersom kristendom är ett personligt tyckande och ingen vetenskap så ser jag inga som helst problem med att tycka att ärkebiskopen har fel. Det är ungefär samma sak som att bloggaren anser att finansministern har fel (när han nu gör det). Man behöver inte vara vare sig politiker, nationalekonom eller sakkunnig för att ha åsikter i sådana frågor.
Dessutom, vad "jesus" sade och inte sade är också påkommet av ett antal "gubbar", de flesta vet vi inte ens namnet på. Den tidigaste exegena källan över en bok från nya testamentet är från runt 200 AD, låååångt efter de händelser som beskrivs. Så vem vet vad som sas, av vem det sas och huruvida, vilket verkar viktigt för vissa, det sas av "gubbar" eller inte.
Det finns två organisationer som svenska folket tar för givet och som omedelbart skall ställa upp vid kris, Kyrkan och Försvaret. Så nog fyller kyrkan sin funktion även om man inte följer alla gamla ritualer. Och va fan ska vi göra med alla gamla kyrkor, de är väl K-märkta och inte går att riva hur som helst, så då får staten ta över den kostnade antar jag.
Man lägger ut dem på Hemnet så klart?
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/hemnet/kyrkor-till-salu-6-himmelska-hus-du-kan-kopa-nu/
Ja jäklar! Budar nu så hinner ej läsa mer här….
Det kan nog inte betraktas som något problem… de flesta kyrkor som fanns när Islam tog över förvandlades till moskéer… (När vänstern nått sitt mål så måste givetsvis allmogen ha något att hänga upp sin meningslösa tillvaro på och då blir det väl som i Iran och andra ställen där en klar och tydlig livsstil skall organiseras..)
Lika bra att riva skiten, att skydda dem är fel då de inte har något nordiskt kulturvärde.
@Ben Dover. Budgivningen sket sig, jag vågade inte höja då det var plöjningsförbud i trädgården på det tilltänkta objektet. Var visst skyddat pga fossiler från någon annan tid.
Så nu kan jag läsa bloggen istället.
Vänta några miljoner år så sitter du på en rejäl oljekälla. Långsiktig investering!
Fan va ni surrar.
Objekt nr 1 var jag faktiskt intresserad av men av olika anledningar blev inte jag köparen. Otroliga kåkar det där men de kräver mycket investeringar.
Erkänn att du spontant fattade eld så fort du kom över tröskeln på visningen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Svenska Kyrkan är en klubb för (bl.a.) infertila hundälskande psykopatiska seriemördare.
Tror inte det finns så många seriemördare som inte är psykopater, mer normalt funtade skulle väl ganska snabbt förgås av samvetskval inför sina handlingar. Med det sagt så framstår ju Jesus själv som en psykopatisk seriemördare i det apokryfiska Thomasevangeliet, så kaka söker maka, antar jag?
Men det är väl det som är grejen – Jesus ursprungliga budskap var väl att frälsningen gäller även infertila hundälskande psykopatiska seriemördare, eller? Så det är väl rätt att en sån får vara med i klubben?
Är man en hundälskande psykopat, på väg till en kyrka, så bör an tänka på att hundrastning är förbjuden på kyrkogårdar. Tänk på en jycke, som lyfter på benet mot en gravsten och slår en drill, som rinner ner längs stenen! Vilken förnedring av den avlidna?
Den svenska kyrkan förvaltar en stor del av svenskt kulturarv – det var ju våra förfäder som bekostade och byggde kyrkorna. Om man är kvar så kan man påverka den förvaltningen. Men jag förstår att du inte ser den aspekten.
Bara där du bor, ju. Vilket faktiskt var en motivering för en av mina bekanta att gå ur – han hade gärna fortsatt stötta kyrkan i sin hembygd med kyrkoskatten, men eftersom han flyttat därifrån kunde han inte göra det och valde att gå ur. Men visst, kyrkan skulle ju kunna öppna för nån slags crowdfunding kanske, fler är kanske sugna på att stötta gamla medeltidskyrkor t ex.
Buhuhu, så hur påverkar ärkebiskopens uttalanden förvaltandet av gamla byggnader? Jaså, inte alls.
Kul att en del betalar mer om året för att förvalta gamla byggnader än de ens avsätter i underhållsfond till den egna bostaden.
Finns väl för övrigt massor med kulturarv man kan betala för istället, som bara förfaller. Kontakta hembygdsföreningen, så ska du få se på kulturarv.
Nu betalar redan staten 460 miljoner till Svenska kyrkan varje år i kyrkoantikvarisk ersättning för kyrkobyggnader som lyder under kulturmiljölagen, alltså kyrkobyggnader som är invigda före år 1940. I Sverige finns ungefär 3.070 sådana byggnader. Det är en överenskommelse från när kyrkan skildes från staten år 2000.
Jo, det är nog så att "kyrkan mitt byn" är den svenska kristendomen… Inte så mycket mer.. Skulle det varit något mer så försvann det med Nils Dacke..ty efter honom blev alla präster bara statens byråkrater som höll ordning på allmogen för att skriva ut soldatämnen…fast har det blivit så mycket bättre efter att kyrkan lämnade över detta till andra myndigheter?
Kyrkor är per definition inte nordiskt kulturarv.
Du är ju inte den vassaste kniven i lådan, Lasse, så jag har inga förväntningar att du ska förstå.
https://www.svd.se/svenska-kyrkan-berovar-oss-vart-kulturarv
Kristendomen i norden har alltid varit statens byråkrater eftersom att det var staten som införde den.
Eddie – Vems definition? Din? Jag tror att 90-95 av Sveriges befolkning skulle bedöma kyrkorna som en del av vårt kulturarv. Du kanske menar att vårt enda kulturarv är sådant som är äldre än innan Sverige kristnades?
Dessutom infördes inte kristendomen av staten. Staten fanns inte vid den tiden kristendomen kom hit.
Nej, det nuvarande Sverige är en amalgamation av flera områden som styrdes av enskilda stater. Men visst fanns det stater, annars hade man inte kunnat ha en statsreligion.
Det finns ingen tidpunkt när "Sverige kristnades", det är ju inte precis så att alla människor inom en geografisk gräns plötsligt började tro på Jesus för att någon kung tyckte att det var bra. Men ja, för att det ska vara nordisk kultur måste det iallafall vara oavhängigt statliga ingrepp så som kristendomen.
Är du född och uppvuxen i sverige är du också uppväxt med i mycket kristna värderingar, oavsett om du tror eller inte.
Jag själv är apateist, gick ur kyrkan så fort jag kunde när det begav sig, men har med åldern insett att oavsett tro, så är faktiskt vissa ritualer kyrkan ägnar sig åt bra för sinnesron. Framförallt begravningar, jag säger inte att det måste ske i kyrkan, eller ens kristet, men att kunna ta farväl av sina älskade och vänner på ett ordnat sätt är faktiskt mycket viktigare än vissa tror.
Sen finns det väl andra ritualer som bara tilltalar troende… Men döden drabbar oss alla.
Har inte påstått att behovet av ritualer saknas, ritualer omnämns som ett mänskligt behov tidigt i texten.
Du behöver dock inte vara med i kyrkan för att kunna gå på begravning. Ska det vara en kyrklig begravning är det den döde som behöver vara med i kyrkan.
Det var mer en allmän reflektion, inget illa menat.
Har inte twitter och bryr mig föga om twittertjafs.
Det roligaste som hände i Sverige påsken 2021 var väl ändå att svenska politiker, influencers och kulturkoftor hamnade i offentlig debatt/gräl om det är a) världens näst mest kvinnofientliga religion, eller b) världens allra mest kvinnofientliga religion – som har rätt att sno åt sig mest credd för allt bra som hänt samhällen som valde demokrati över fortsatt teologi förra seklet.
Det har jag helt missat. Vad hände detta någonstans?
Det verkliga självskadebeteendet i det här sammanhanget är väl användandet av sociala medieer
En mycket bra poäng.
Ja, undrar vad Jesus hade sagt om sociala medier?
Ja, enligt vad som sades när det begav sig (alltså, att Jesus skall återkomma när alla judar återvänt till Israel och konverterat till kristendomen) så skall han återkomma "som en tjuv om natten" – alltså, i en helt oväntad skepnad.. låt gissa.. Donald Trump är utesluten.. trots att han varit på Twitter, m.m…. Putin? Erdogan? Greta? Spännande..
Swipe left?
Livstips, vill ni fortsätta vara religiösa men samtidigt lite mer ekonomiska kan ni byta sida. Uppbördshjälpen är lägre än de flesta kyrkosamfund.
Byta sida, räknas en spellista med W.A.S.P? Siewert Öholm ansåg detta band var ondskan något som han fick puddla för vinklad journalistik.
https://www.svt.se/kultur/musik/talade-ut
Blackie, denna underbara röst!!!
Det är en spännande tid vi lever i… Allt det som tidigare generationer levt med är nu helt ifrågasatt. Egentligen precis så Jesus påtalade skulle ske.. Ifrågasättande "profeter" som Richard Dawkins ifrågasätter – men ger inget alternativ, egentligen, vilket han först numera inser..
Men att ifrågasätta är sunt! Men vi måste utgå från samma grundläggande resonemang som kejsar Constantin hade – att samhället måste ha en övergripande ideologi som gäller för alla medborgare (vilket inte var fallet i Romarriket på den tiden, något som hade blivit uppenbart för de flesta.)
Det sociala haveri som man kan läsa i berättelser om Benedictus i det fallna Rom och hans aktiviteter tycks bli vårt öde också, när vårt moderna samhälles grunder faller ihop – också på grund av miljö- och ekonomiska orsaker..
Instämmer, vi borde inte släppa in främmande irrläror från öster. Inga nya påbud, inga nya religiösa skrifter eller regler om hur svenska kvinnor får eller inte får bete sig. Och visst har "nya" religiösa byggnader poppat upp i faslig mängd runt våra storstäder sen läran kom hit? Nej, vi borde motat missionärerna med deras vite krist i grinden och behållit de gamla gudarna. Bränn en präst redan idag, för Sveriges skull!
Vi brukar köra blot här hemma på solstånden. Har även goda vänner som har ett träd med hängda präster från massa olika religioner. Traditionerna lever vidare.
Jo, men tänk så här.. Hur kommer ni själva att reagera när sonen, eller dottern, kommer hem och har konverterat till Islam..? (Tänk tanken bara.. Att er "dogmatiskt" liberala inställning, bytts ut till en helt annan "dogmatisk" inställning, som Islam, helt i sina föräldrars psykologiska attityd till rådande samhällssituation…)
Vilken version av islam?
Lite synd på förhuden kanske, men julskinka har jag aldrig tyckt var någe vidare ändå.
För många år sedan träffade jag ett par grabbar som konverterat till Islam… trevliga grabbar, inga problem… En av dem hade "Den trettonde krigaren" som favoritfilm.. kanske att jag tyckte deras inställning var okej för argumenten var rimliga.. Det innebar att de var inte dogmatiska egentligen, utan allt var såpass rimliga att det kunde man nog ställa upp på.. Så vad jag menar: Är man själv tolerant så kanske man kan bli tolerant behandlad.. (Muhammed var ju litet ojämn men hans sista predikan var ganska rimlig…)
BD, den lilla "skinnbiten" kan man avvara! Förutom av religiösa och kulturella skäl, sker det ofta av hygieniska skäl. Man kan därmed förebygga infektioner hos mannen och i förlängningen även hos kvinnan. "Snip, snip!"
Då är det ju absolut inga problem att vänta tills klienterna fyllt 18 så att dom kan bestämma själva. Om förhuden nu är helt meningslös och kirurgin är så fördelaktig så väljer de ju omskärelse själva så klart. Lycka till!
Ben – Den ryker rätt ofta i vissa kristna inriktningar också (tänker katolska kyrkan nu), så det har väl inte enbart med islam att göra.
Marjatta – Nej, det kan man inte av just den anledningen du anger. Hygien kan och bör man klara av att sköta ändå. Vill man av religiösa, kulturella eller estetiska skäl ägna sig åt stympning så är man fri att göra det, så klart, när man blivit 18. I övriga fall, såvida ej påkallat av rent medicinska skäl, bör man låta bli. Den finns där av en anledning, precis som så många andra kroppsdelar som vi ogärna vill ta bort.
@Grön get:
Förre påven förklarade att omskärelse inte var en del av kyrkan liksom diverse påvar före honom förklarat det. Det är väl snarare en sedvänja i vissa delar av världen, en del amerikaner gör det "för att alla andra gör det", tydligen.
GG, jag håller med dig om att man ska få bestämma själv, om hudbiten ska väck, och att det är bäst att vänta tills "manicken" har vuxit till sig så pass, att det finns lite felmarginal, så att lite hicka hos "operatören" inte förstör lillpojkens framtida familjelycka. Jag har hört sägas, att ollonet blir okänsligt av allt skavande mot byxtyget och att det blir svårare att få orgasm. Hursomhelst ska ägaren bestämma var, när, hur, om och hur mycket som ska tas bort, och om det ska bedövas först.
Däremot är den kvinnliga omskärelsen helt förkastlig, men det är inte flickornas/kvinnornas fel och de bör få stöd från samhället, om det behövs. Professorn på universitetet var väldigt upprörd pga kvinnlig omskärelse: "Kommer sådana hit, grrrrr!". Det är klart att de ska få komma, det gör många med slöja också.
G G: Traktens gamla biodlare och hans bi-odlande brorson hade den inställningen till hygienen, att det räckte med att duscha en gång i veckan. Vi brukade skoja om att det var därför som hans honung var extra god. De hade nog haft nytta av lite knipsande därnere.
När vi gick biodlar-kursen, satt det en kursdeltagare framför mig, med den absolut värsta hängbyxan, som jag hade någonsin sett i hela mitt liv och jag hade svårt att koncentrera mig på undervisningen. Sedan när vi skulle turas om att ordna fika, tänkte jag med förfäran på hur "hängbyx-fikat" skulle komma att se ut och smaka. Snip-snip-snip!
Åh, så j-vla snäll var inte Jesus när det gällde den egna prestigen.
Lukas 19.27: Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon.
Tjopp bara!
Ävenledes i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=p52UixsY39E
Nu är jag långt ifrån en expert på religion men religion i singular kan nog ge en människa tröst, religion i plural verkar balla ur rätt fort.
I synnerhet när någon ställer sig upp och säger "följ mig för jag har den rätta tolkningen".
Har för övrigt aldrig förstått varför någon som nu vill prata med gud känner ett behov av kyrkan för att göra det, det är väl bara att prata på?!?
Jag gick ur kyrkan för länge sedan, t o m 2 ggr, först i Finland och sedan mycket senare i Sverige, när någon tipsade mig om hur man går tillväga. Det finns/fanns många troende i Finland, pga de fyra krigen som utkämpades under 1900-talet (inbördeskriget, vinterkriget, fortsättningskriget och laplands-kriget för att driva ut tyskarna). De svåra känslorna från kriget bedövades med spriten och drogerna, som t ex pervitinet, som tyskarna tillhandahöll. Soldater skickades till otaliga fjärr-patruller långt bakom fiendens linjer, med väldigt lite mat, men med hjälp av droger lyckades de ta sig ända hem, trots att de var både fysiskt och mentalt maximalt utmattade.
Många människor var så trasiga efter krigen, att de gick ner sig i missbruket, vilket i sin tur orsakade misshandel, vräkningar och skilsmässor. Fattigdomen och arbetslösheten bidrog också till. Många av mina äldre släktingar var/blev därför väldigt religiösa. Vissa kanske behövde religionen och kyrkan, för att slippa könssjukdomar och faderlösa barn.
Det uppstod väldigt många religiösa rörelser i min barndoms Helsingfors och en av dem fanns nära min gata och jag lärde därför känna några av dessa människor. De var inte så formella och de gav väldigt mycket praktisk hjälp i form av mat, kläder och t o m husrum, till alla behövande. De hjälpte ett 100-tal fattiga familjer med mat redan då. Personer därifrån delar fortfarande ut matkassar till tusentals behövande veckovis i Helsingfors, utan att fråga vad de har för behov och utan några krav för motprestation av något slag.
Jag hjälper ofta folk praktiskt eller ekonomiskt, om de behöver någonting och jag har gett folk husrum till en låg hyra och en av dem har blivit kvar och gett mycket tillbaka.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kyrkan mot oönskad graviditet och könssjukdomar? Aldrig funkat inte ens på Jesu tid, han var ju själv utomäktenskaplig.
Syfilis var väl utbrett i det svenska bondesamhället och i västvärlden, fram till början av 1900-talet, men tvingades då till reträtt med hjälp av antibiotika. De senaste åren har antalet insjuknade ökat stadig, pga broms-mediciner mot HIV, vilket gör folk överdrivet modiga.
En gravid kvinna kan också smitta barnet i magen. I första tredjedelen av graviditeten kan barnet dö, men även under senare delen av graviditeten kan syfilis orsaka allvarliga skador i hjärnan och de inre organen.
Förr fanns det bara typ fårtarmar som man kunde använda och de var knappast RFSL-testade, heller.
Man skulle därför skrämma ungdomen till avhållsamhet, så gott som det gick. Annars skulle avkomman kunna bli ganska oduglig.
Dessutom behövdes kyrkoböcker och mantalsskrivning, för att folk inte skulle gifta sig med sina nära släktingar. Kyrkan stod för mycket av undervisningen förr i tiden också, vilket bidrog till att folket blev läskunnigt och det spred sig även till Finland från Sverige. Samhället och industrialiseringen fick fart, när det fanns läskunnig personal att anställa.
Men det var då. Idag har vi grundskolan etc. så vi behöver inte kyrkan längre till sånt. Nej, jag känner personligen inget behov för kyrkliga tjänster överhuvudtaget.
Min mamma växte upp bland laestadianer och pietister, där hela trakten var sådana, utom mammas och grannens familj. Hon har en minst sagt förvirrad inställning till sex och sånt. Hon och mina syskon är ateister. Jag gillar att sjunga gospel-musik, fast jag gör det numera på Youtube. Det fungerar liksom "primal-skrik" och stressen minskar.
BD, min mammas laestadianska propaganda hemma: "kvinnan ska hålla sitt kärl rent".
BD, den mest kända uppmaningen till tonårs-döttrarna i Finland är: "Jumala mielessä, housut jalassa", dvs "Gud i sinnet, byxorna på" (rimmar dåligt på svenska), ett exempel på religionens användning för att minska på antalet "oäktingar".
Min mamma var oäkting själv och jag har lagt ner mycket tid på att hitta hennes pappas familj. Men pga att hennes pappa stred på "fel sida" i inbördeskriget på 20-talet, nämligen "de röda", så ville de flesta av dem gömma sig pga skammen och de kan ha bytt namn etc.
Min bror höll också på att bli oäkting, pga att vår pappa stack när han fick höra om graviditeten och blev skräckslagen för att behöva gifta sig. Men han var ännu mer livrädd för sin egen, högreligiösa mamma och återvände med svansen benen och gifte sig med min mamma. Sedan vann de högsta vinsten i tipset (med ett annat par) och fick det gott ställt ekonomiskt.
Mamma är dessutom livrädd för att pappa har oäktingar från tiden före och under äktenskapet med mamma. Han ville ha "öppet äktenskap" och var väldigt förtjust i kvinnor i allmänhet. Min äldsta farbror fick en oäkting med en annan kvinna, och hans fru försökte begå självmord pga detta.
Min farfar var också en riktig rackare, som hade förhållanden vid sidan om, och han sa att det kunde bli/ha blivit oäktingar där också. Farmors berömda "recept" till släktens kvinnor var "Houkuttele makkoomaan", dvs "Locka in i sängkammaren", alltså att man ska förebygga mannens begär genom att ha sex. Hon hade sex barn, så hon har antagligen "utvärderat" sitt eget recept en hel del.
Jag tycket att de var väldigt struliga allihopa, men omständigheterna kanske var sådana.
Det var mammas farfar som slogs på "De Rödas" sida i inbördeskriget (inte far). Han avled på ett fångläger utan mat och medicin, vilket var vanligt förekommande. Det anses fortfarande väldigt skamligt i Finland att vara ättling till en "Röd".
Människan kan existera utan religion men religion kan inte existera utan människor.
Jaha, visa ett enda ateistiskt samhälle som saknar alla former av tro på högre väsen.
Lite infantilt att gå ur kyrkan för att man inte tror på Gud eller vad bibeln säger kanske.
Vare sig man är troende eller inte så glömmer många hur mycket kyrkan gör för människor som har det svårt av olika anledningar.
Sen har vi vår kultur som man kanske vill bevara? Snart har vi väl fler moskeer än kyrkor och svenskarna går ur som nån sorts trend. Så vill inte jag ha det iallafall. Betalar gärna för att bevara våra fina byggnader och för att kyrkan ger så många andra än mig glädje.
Om du inte automatiskt varit med i Svenska Kyrkan (vilket gäller alla födda efter 1996) hade du då aktivt gått med?
Men 747 de pengarna man spar när man går ur SvK kan man ju ge till t ex Stadsmissionen eller nåt annat behjärtansvärt ändamål? Om man tror på god men tycker att SvK gör fel kan man ju gå med i en frikyrkoförsamling eller nåt som gör rätt, och betala in sina pengar där? Ulf Ekman t ex var extremt politisk och tog gärna emot mer pengar än den lilla kyrkoskatten.
Stadsmissionen ligger mig nära om hjärtat. Jag hade en granne, en kvinna, som var långtids-arbetslös utan utbildning och i en ålder, när det är väldigt svårt att få ett nytt arbete. Men hon sökte mycket jobb och fick några, men fick sparken ganska snabbt.
Hon kom ofta hem till mig och grät och jag lyssnade och tröstade. Vi åkte iväg och jag bjöd henne på lunch ofta. Jag köpte möbler och grejer av henne och jag la ofta en chokladkaka i hennes brevlåda när vi hade handlat (hon visste att den var från mig). Jag gav henne mediciner av olika slag, även receptbelagda, om hon hade recept, men hade inte råd att hämta ut (ej beroendeframkallande med.).
Jag gav henne min gräsklippare, när jag hade gått över till elektrisk. Vi gick till frisörskolan tillsammans för billiga hårbehandlingar. Hon badade i poolen med mig och fick duscha hos mig. Hon kunde inte vara hemma ensam på kvällarna under ett halvår och kom till oss och vi drack kaffe och åt glass tillsammans. Jag gav henne ryggmassage, när hon var ledsen och grät. Vi gav henne hundralappar, när hon behövde och lånade ut tusenlappar också.
De sista åren såg vi knappt henne, för hon flyttade längre bort och hade fått jobb som kundvärd på SL och senare som natt-personal på en buss-depå för att tanka bussarna och fylla på med andra vätskor och städa bussarna. Start gjort av henne! Sedan gick det ett par år och fick se hennes dödsannons i tidningen och hörde, att det var cancer, men att ingen visste, för hon berättade inte till någon. Stackars kvinna! Hade jag bara vetat, så hade jag sett till att hon fick mediciner, mat och glass etc. hem under den sista tiden.
Lite infantilt att gå ur kyrkan för att man inte tror på Gud eller vad bibeln säger kanske.
Vare sig man är troende eller inte så glömmer många hur mycket kyrkan gör för människor som har det svårt av olika anledningar.
Sen har vi vår kultur som man kanske vill bevara? Snart har vi väl fler moskeer än kyrkor och svenskarna går ur som nån sorts trend. Så vill inte jag ha det iallafall. Betalar gärna för att bevara våra fina byggnader och för att kyrkan ger så många andra än mig glädje.
Det grundas nog fler kyrkor än moskéer. Katolicismen och den ortodoxa kyrkan växer snabbare i Sverige än islam.
Nå ja. Matt 5:17 Teologi är som det är
Hm. Jag har medianlön och betalar ca 100kr per månad till kyrkan. Känns inte särskilt betungande och om pengarna hjälper till att bevara kyrkobyggnaderna tycker jag det är värt det.
Med medianlön så är det närmare 200 kr(månaden om du inte bor i någon lågskattande församling.
Själv gick jag ur för några år sedan när jag uppmärksammade den politiska riktningen som kyrkan hade i många frågor, samt det obefintliga stödet som ges till kristna som förföljs av andra religionsutövare utomlands. Så nej, Svenska kyrkan är svikare mot Svenskar och andra kristna ute i världen.
Jag går med igen när vi börjar med regelrätta väpnade korståg och aktiv konfrontativ mission bland hedningarna i andra länder! 🙂
Den där historien är det fler som framlagt här i kommentarsfältet och signifikativt för samtliga är att INGEN nämnt att de gått med i nån annan slags kyrka (pingst? Filadelfia? Ortodox) som mer motsvarar deras syn på hur en kyrka ska vara, eller för den delen lagt den insparade kyrkoskatten på den ändamål de ansåg SvK egentligen borde tagit sig an. Går ur, ta pengarna själv och beskyll SvK för att vara okristen. Grymt kristet move.
Mitt fel! Läste på fel rad, det är begravningsavgiften som är en hundring. Kyrkoavgiften ligger på närmare 300 såg jag nu. Fortfarande en bit kvar till bloggarens 4000-10000 dock.
Beror ju på din lön. 300*12=3600, rätt nära 4000.
BD, en liten pingstkyrka i Helsingfors sedan jag var 15 år, men bara den, ingen annan har haft den speciella, varma stämningen. Det sägs, att man t o m fick svära där. Numera under coronan på distans genom Facebook. Ingen medlemsavgift, utan bara frivilliga bidrag.
Samarbete om utdelningen av gratis matkassar för de som behöver. De behövande hänvisas vidare till den kilometerlånga kön. Maten, som skänks från grossister och affärer, närmar sig bäst-före-datum (ingen har blivit sjuk av maten ännu). Stora penning-gåvor till mat-verksamheten från privatpersoner. Även kläder och leksaker etc. De fattigas Jul-fest. Sköts mestadels av volontärer.
Nu, under covid, behövs ingen kyrka, bara en soffa och ett bord som ett fåtal personer sitter vid, en orgel som en gubbe spelar samt en blombukett på bordet. Ingen dyr kyrkolokal behövs (fast de har den kostnaden ändå). Lite appar, kamera och högtalare. Jag gillar minimalismen.
Den lilla församlingen hade en jättestor orkester och moderna instrument, som elgitarr, elbas, el-orgel, trummor och mycket mer (på 70-talet). Orkestern reste runt hela Finland på somrarna i en minibuss. Min "inkörsport" till verksamheten var en gratisbiljett till en stor konsert och efter den var jag ganska betuttad i en vithårig, ung gitarrist under några decennier. Min mamma blev helt vansinnig, trots att ingenting hände.
Men jag har aldrig pröjsat några "tionden", aldrig gått i någon bibelskola och läst väldigt lite av bibeln. Förstår inte mycket om Bibeln, heller.
Jag är gubben motvalls. Älskar att göra tvärtom. Gick ur kyrkan för 30 år sen. Men gick in i kyrkan i år. Varför? För att jag först nu insett att kyrkan är och förblir en samhällsbärande funktion. Och så klart för att jag är troende. Och motvalls…
Jag tror mer med hjärtat än med hjärnan. Jag är naturvetare, så jag borde vara ateist, som resten av min familj. Men jag känner en väldig harmoni, en gemenskap och en entusiasm när jag lyssnar eller sjunger gospel-musik eller lyssnar på någons predikan, t ex från min gamla församling. Jag blir glad och rentav lyrisk då. Gospel har mycket amerikanska anor och det känns som poesi som gifter sig med musik. Många begåvade personer har skrivit sådana sånger och de har senare översatts t ex till svenska. Jag trodde inte att jag var mottaglig för någon andlighet, men jag blev fast direkt.
Det finns teorier om hjärnans struktur, att någon del är ovanligt aktiv och kan ha förmågan att känna harmoni t ex i kyrkan. Det påstås, att det är i viss mån en ärftlig egenskap och att det brukar finnas fler "sådana" individer i släkten längre tillbaka. Så är det med kvinnorna på min pappas sida. Min pappa sa aldrig nåt negativt om det, men mamma har däremot aldrig kunnat acceptera min förkärlek för gospel-musiken och församlingen.
Kyrkan ocv centerpartiet är i samma sits.
Extremt förmögna, med knasiga människor som dyker in mot pengarna. Målet är att minska antalet medlemmar, sen är man sist kvar.
Under tiden minskar insynen och pengarna rullar ut.
Kalka om en liten skånsk medeltidskyrka? 500 tkr, etc, etc.
Ett gammalt ex hade en moster som sade upp sig från stiftet där hon jobbat med redovisning. Skälet var all korruption och gränslöst saltad fakturering.
Listan kan göras längre, men att ens förfäder ska ha behövt vara fattigare än fattiga för att sen slumpa bort förmögenheten till andra än behövande är stötande.
Här nere i söder finns det församlingar med sju gamla kyrkor och 2 200 invånare. Även om villorna sprider sig och trädäcken tar kyrkornas roll kan nog många tänka sig att bidra till underhållsfond, om insyn kan ges, t.ex.
What God wants.
Är Roger Waters favoriten.