2.3K
Betalt samarbete med Dackoline.se.
Det är ju hög tid att ha bytt till sommardäck om du inte redan har gjort det, sett till datum och väder. Ett tips om du ska ha nya däck till din elbil är Continentals PremiumContact 6 med ContiSilent för extra tysta däck. Bortkastat på en fossilbil, men märks tydligt på elbilar.
Bloggarens Continental PremiumContact 6 inför skiftet |
Bytte själv till dessa förra våren efter att originaldäcken som följde med Teslan behövde bytas, och är mycket nöjd.
Vintertid är det dubbat som gäller här, pga hur vinterväghållningen ser ut här på landet och de branta backar som vi har upp och ner härifrån berget. Då spelar vägljudet mindre roll eftersom det ändå är kört med dubbat och extra ljuddämpning lär vara bortkastat.
Betalt samarbete med Dackoline.se.
29 kommentarer
Fråga: Blir det inte mer slitage på elbilsdäck? Bilen som helhet väger väl mer pga det tunga batteriet/bottenplattan? Här finns läge för framtida bloggposter om bytesfrekvens och totalkostnad för däckförbrukning tänker jag.
En Passat med stora oljebrännaren väger 1 760 kg.
En Tesla 3 SR+ (US) väger 1 666 kg. Passaten är förvisso 85mm längre.
Vill du ha en tung bil så kan du köpa en etron 55 eller Kina-Volvon/P2.
Däckförbrukning efter körstil.
Spontant känner jag att vridmomentet borde påverka mer än en liten viktskillnad. Alltså plattan i mattan på en elbil skapar betydligt större slitage än på en fossilbil då elbilar i princip brett över alla modeller har bättre acceleration.
Hade väl typ 8000 mil när jag bytte, var väl hälften av det som var sommardäck, typ.
De lite dyrare elbilarna är fyrhjulsdrivna så det kräver sin aktiva fot antar jag. Teslas originaldäck/Michelin släpper inte så lätt iallafall, däcket Cornu gör reklam för är den alla pratar om som det bästa valet för vanlig körning. Det finns olika körlägen ifall man är orolig för däckkostnaden, vilket jag tror få är som kanske lägger en mille på en bil.
Lite besvärligt att mäta vridmomentet på en elbil, eller så kan jag bara för lite inom det.
Svrt att mäta vridmoment på elmotor, varför?
Jag tänkte på drivhjulen. Men visst det är kanske lätt, dock kan det säkert bli olika resultat vid olika laddning (Ampere). Som sagt jag kan detta för dåligt.
Däcken släpper inte nej men när du har vridmoment från 0 varv och en acceleration som kan jämföras med supersportbilar blir det däckslitage om man är glad i att gasa (eller vad heter det på en elbil?).
Ladda ur kanske. Eller så heter det gasa, då det alltjämt heter gaspedal i allmän mun och man åsyftar att trycka pedalen nedåt med entusiasm.
Mäta vridmoment i en elmaskin är av ungefär samma svårighet som för en ICE. Uppskatta sagda moment däremot är relativt enkelt i en elmaskin och stämmer väldigt nära verkligheten, så behovet att mäta finns egentligen inte.
Klart däcksbuller märks på en riktigt bil och inte bara en elbil. Det mesta bullret kommer ju från hjulhusen.
Ampära är mitt förslag för "gasa"
Vet inte om det är så bortkastat på fossilbilar. Brukar inte vara motorljud utan vind/däckljud som stör mest i kupéen, enligt min erfarenhet.
Korrekt. Finns vetenskap på detta för den som orkar leta upp. Motorljud domonierar omkring 0-50km/h, däckljud 50-130, vindljud >130.
Fanns det inte något förslag om att elektriska tysta bilar som smyger fram så att djur och människor inte upptäcker faran i tid skulle tvingas ha något "syntetiskt ljud" för att minimera den risken?
EU-krav numera. Men bara upp till 20 km/h, därefter anser man att däckljuden räcker.
Lite som förr i tiden när man behövde ha någon som gick framför bilen och varnade.
Kravet tas rimligtvis bort när tyska elbilar blivit tillräckligt vanligt.
Tänk om det fanns någon teknik eller funktion i bilen som man kunde använda för att varna djur och människor i närheten av bilen att "Hej här kommer jag i min bil, var lite försiktig!" som man vid behov då kunde välja att använda…
Men som Cornu skriver, så snart de gamla biltillverkarna har tillräckligt många elbilar på vägen kommer det sannolikt tas bort.
Har nångång hört talas om signalhorn… eller kanske minns fel.
Har nångång hört talas om signalhorn… eller kanske minns fel.
Hört talas om Rammstein och 11 i volym?
Så, först ska nån ingenjör sitta och räkna på en massa optimerad ljuddämpning med polymerer och skit för att få en optimal upplevelse i kupén, bara för att du ska vräka upp stereon på max och hissa ner rutorna så att musiken hörs ut? Otacksamt jobb.
Ben Dover när du ligger och pressar Sundspromenaden fram och tillbaka på sommaren i din 208 så måste du erkänna att volymen ökas exponentiellt när crescendo nås i "DVBBS – Tsunami".
Tycker flaggmannen från bilismens barndom ska vara krav för elbilsägare. Han kan ju dessutom dra den när sladden inte räcker hela vägen.
Bortkastat på ICE? Knappast, då de flesta ljud som når kupén är just väg och vindljud.
72 dB är inte direkt tysta däck finns 69 dB 19" som passar en Tesla
Nej, dom var ju rätt högljudda. Inte blir det bättre med breda däck heller. För att runda helbilsgodkännandet och kunna sätta på smalare däck så kan man köra på odubbade vinterdäck på sommaren, smala sådana då. De har mjukt och tyst gummi.
Dessutom får man inte glömma däckshöjden. Tysta och bekväma däck är smala och höga, det är små fälgar som gäller. 15-16 tum ellet så. Ser helt rätt ut på en Tesla. Eller kanske inte …ö
Är det fel om höjdpunkten på dagen nås genom att läsa kommentarerna hos Cornu.
Följt av inläggen förstås.
Tack till skribent och kommentatorerna!
När elbilar blir roliga att köra. D.v.s. med lite karraktär, inte en ickeupplevelse. Kan jag tänka mig att ljudet av surrande R-däcksläpp mm. blir en än mer förhöjd upplevelse än idag.
Min bensindrivna och relativt högljudda kurv-missil ger bra ändå bra ljudfeedback från hjulen.