Sedan årsskiftet gäller ett SOL-avdrag där man får skattereduktion på 15% av kostnaden för ett nätanslutet solcellssystem, max 50 000:- SEK. Men samma GRÖN-avdrag gäller även laddningspunkter för elfordon och system för lagring av egenproducerad elenergi
En Tesla WallCharger |
Likt ROT-avdraget sker skattereduktionen via entreprenörens försorg, och fakturan reduceras direkt med detta belopp efter GRÖN-avdraget fått godkänt av Skatteverket. Det hela kallas skattereduktion för grön teknik.
Hela 50% avdrag ges för installation av en laddbox till elbil och även till bostadsbatterier för lagring av solenergi.
Gränsen förblir 50 000:- SEK per person och år, dvs är ni två personer i hushållet kan ni få 100 000:- SEK om året i skattereduktion.
Installation av elbilsladdare kostar antagligen runt 10 000:- SEK, inklusive jordfelsbrytare typ B etc, sedan ytterligare beroende på hur dyr laddstation man väljer. Man måste dock både köpa laddaren och själva installationen från samma företag, externa köp ger bara möjlighet till avdrag för själva arbetet och eventuellt installationsmateriel som kablar etc. Det samma gäller bostadsbatterier, som alltså behöver både säljas och installeras av samma företag.
Man kan gissa att många kommer installera en anläggning för maximalt avdrag och totalkostnad cirka 100 000:- SEK, vilket borde ge cirka 10 kWh lagringskapacitet, lite beroende på val av leverantör. Sedan kan man utöka det med lika mycket per år för att maximera skattereduktionen. 10 kWh bör dock räcka för hushåll som löser sin uppvärmning utan el och har ett modernt hus, då 10 kWh bör klara natten, eller för den delen räcka några dagar för nödströmsdrift av endast de viktigaste apparaterna.
Notera att du antagligen vill genomföra installation av solceller och batteri två separata år, för att maximera avdragsmöjligheten. Solcellerna första året, och batteriet andra året, om du inte ska ha en väldigt liten anläggning.
Skatteverkets information hittas här. Det finns dock en ny oklarhet vad gäller ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter rapporterar SVT (icke-länk https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/magnus-satte-solceller-pa-stallet-istallet-for-huset-nekades-avdrag) som skriver att “i det nya avdraget för grön teknik borde man som privatperson kunna använda det tak som lämpar sig bäst, även om det är en ekonomibyggnad.” Tidigare har det varit specialregler för att sätta solceller på en ekonomibyggnad som varken ger möjlighet till ROT-avdrag eller GRÖN-avdrag. Men någon information om denna lagtolkning hittas inte på Skatteverkets hemsida än.
Mer om skattetrasslet med ekonomibyggnader i ett senare inlägg.
24 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag har varit supertaggad på en riktig elbil, framför allt genom leasing.
Men ju närmre jag tar steget till en riktig elbil så försvinner entuismen mer och mer.
1. Det som får igång mig på elbilar är att jag trodde du kunde ladda bilen så länge det finns ett eluttag, dvs jag trodde du kunde ladda i ett vanligt 230v och om du hade 16 trefas kunde du ladda. Naivt av mig
2. Verkar som om du måste investera i någon mystisk laddbox.
3. Laddboxen du investerar i måste vara kompatibel med ditt bilmärke.
Har jag fel? Men om jag har rätt så kommer jag fortsätta med bensin. Elon Musk håller på med att åka till Mars men verkar vara oändligt svårt att få hans bilar att kunna ladda från standard uttag.
1. Det kan du. Dock bör du ställa ner strömmen eftersom vanliga vägguttag inte mår så bra av kontinuerlig belastning på 10 eller 16A. Minskar du till 6-8A bör det gå bra om din elanläggning är modern och i bra skick. Dock blir laddningen på enfas med den strömmen påfallande långsam. Ett trefasuttag går utmärkt att ladda på, kanske behöver du en adapter till bilen om det inte följer med. Tänk på att laddutrustning inte påverkar förmånsvärdet!
2. Laddboxen är en smart kontakt som gör livet lite enklare så man slipper härja med så många sladdar. Det är sällan de inte funkar till andra bilmärken. Det går tex utmärkt att ladda en BMW i min Teslabox.
Det som är krångligt är att ladda i Norge eftersom deras elnät funkar annorlunda. I korthet så har de tvåfas 230V i vägguttaget. Deras trefas har således också 230V mellan faserna istället för 400V som övriga Europa. Deras laddstolpar fungerar förstås utmärkt, men för att ladda i eluttag i Norge krävs lite andra grejer som man normalt inte har. Åker man ofta dit får man köpa en Juice Booster 2 med lämpliga kontakter. Inte heller den påverkar förmånsvärdet.
Den enda branden i Sverige relaterad till elbilsladdning var när en hushållstimer vad inkopplad på 230v-uttaget. Den började brinna och tillhörande garage. Möjligen även bostaden.
Själv laddar jag 230v 13A i en elinstallation från nittiotalet. Kablarna blir max 25C. Att schucko skulle bli bränt har jag svårt att förstå, laddaren går gradvis upp till 13A.
Fungerande brandvarnare har man såklart ändå.
Laddar bara helger för att vara snäll mot elnätet.
Ditt försäkringsbolag är troligen av en annan åsikt. Schuko är för nödfall enbart.
Man borde ju kunna använda ett enfas CEE-don (blå kontakter vanliga vid campingplatser och småbåtshamnar) förutsatt att man har motsvarande kontakt i bilen. De skall klara 16A kontinuerligt.
Det är väl till och med så att man får byta uttag själv förutsatt att man besitter nödvändiga kunskaper?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Schuko har märkström på 16A.
Finns ingen begränsning i hur länge något lastar uttaget, enl certifieringen.
Kör för övrigt min e-tron på ett vanligt trefasuttag. Varken jag eller elektrikern kom på någon anledning att installera laddbox.
Laddare till trefasuttag följer med bilen.
"Mer om skattetrasslet med ekonomibyggnader i ett senare inlägg."
Perfekt !
…om det blir bidrag. 11 000 hushåll blev blåsa på bidraget för solceller förra året och det skulle inte förvåna mig om de gör något liknande igen.
Det är jävligt trist.
Har fixat trefas dubbelbox på 11kw 16a vardera, lastbalansering och uppgraderat elsystemet från 3×20 amp till 3×25.
Lite pointless just nu kanske med en hybrid SUV som maxar på 4 mil eldrift, men pga av att jag antar att stödet för installation försvinner inom inte allt för lång tid så var det lika bra att köra på.
Någon av övriga bilar i hushållet får bytas mot riktig elbil inom rimlig tid. Mysigt ändå med egen ”tankstation”.
Som vanligt väntar jag tills det funkar och är praktiskt innan jag anammar ny tech.
Jag fattar inte hypen med elbilar och laddhybrider.
En liten jämförelse.
En sprillans Golf GTE 437.000Kr för billigaste.
En sprillans Dacia Sandero 117.000Kr för billigaste.
Prisskillnad 320.000.
För det får jag 20.000 liter bensin, (16Kr/l) vilket skulle ta mig ca: 33.000 mil, vilket med mina 1500mil/år, skulle ta mig 22 år att avverka.
Som 65-åring, är det tveksamt om jag ens lever om 22 år.
Har du pengarna så är det väl med det resonemanget den dyrare bilen du ska köpa. Ifall du inte vill ha pengarna med dig i kistan.
De pengarna väljer jag att lägga på något vettigare.
Nej, och kör man elbil som pendlingsbil så kan det bli samma milkostnad som en fossilbil.
Det är inte av ekomoniska skäl man köper elbil (idag).
Kenneth, den dyraste Köningsegg cirka 50 miljoner sek.
Den kommande elbilen från Dacia, strax över 200 000 sek.
Shit va billigt med elbil… 😉
Även om Dacia är billiga, blir skillnaden ändå nästan 8 års körning med bensinbil, innan det blir noll.
Du kan ju inte ta en ny och dyr elbil och jämföra med en billig bensinbil.
Du kan köpa min utmärkta Opel Astra för 100 000 sek och då blir din kalkyl ännu bättre… 😉
Jodå, jag kan ta vad jag vill och jämföra, om jag vill 😉
Jag valde två fabriksnya mellanklassbilar, vilket jag tyckte var relevant.
Du får gärna ta något annat att jämföra, om det får dig på bättre humör
Just nu kan man välja mellan förbränningsmotor och el men när vi skriver 2030 så lär det bara finnas begagnat som fossilbilar.