Tesla avslöjade i samband med sin kvartalsrapport att Tesla Model S och Model X nu får en omfattande uppgradering, tillgänglig för beställning nu. Interiören görs om helt till att mer efterlikna Model 3, och det blir även en utvändig uppgradering även om det huvudsakliga utseendet blir ungefär samma.
Nya Tesla Model S. Foto: Tesla |
Bland utvändiga förändringar är en ny front och bakdel, och att kromlisterna är borta till förmån för svart. Eventuellt ska även bilen blivit något bredare. Luftmotståndet ska nu vara det lägsta hos en serieproducerad bil i världen med 0.208 Cd enligt Teslas marknadsföring.
Model S nya interiör. Foto: Tesla |
De största förändringarna är dock invändigt, där förarmiljön byts till mer likt Tesla Model 3, Model Y och kommande Cybertruck. Det innebär en liggande skärm, stående platser för två mobiltelefoner, som också får inbyggd trådlös laddning som standard. Mest iögonfallande är annars att ratten blir en halv ratt, och att alla spakar tas bort, och istället blir knappar på ratten. Huruvida en halv ratt är tillåten i EU återstår att se. Cybertruck ska också ha denna ratt, men den bilen är inte alls säkert att den överhuvudtaget kommer till Europa pga storleken.
Framdörrarna får också ordentliga handsfack, vilket saknades på Tesla Model S, medan de små fickorna upptill försvinner. Ventilationen förändras till motsvarande Tesla Model 3. Bilen uppges också få också värmepump för uppvärmningen, vilket kommer förlänga räckvidden.
Man kommer också ha USB-C i bilen, starkt nog för att kunna driva bärbara datorer åt t ex passagerare, vilket antagligen kommer vara uppskattat. Bloggen skulle i alla fall finna det användbart då normalt upplägg är att man turas om att köra, medan passageraren jobbar med dator.
Ljudsystemet uppgraderas till 22 högtalare om 960 W (för den som fortfarande bryr sig om den siffran) och med aktiv noise canceling, vilket om det fungerar väl helt ska ta bort väg- och vindljud.
Framsätena blir ventilerade.
Vinterpaket är standard med uppvärmd ratt, uppvärmda säten för samtliga passagerare, vindrutetorkare, backspeglar och spolarvätskemunstycken.
Under golvet ska kylningsarkitekturen för batterierna nyutvecklats och ska ge snabbare laddning, bättre prestanda och ännu längre livslängd. Batterierna ska ha ny kemi för längre livslängd.
Baksätesskärmen i nya Tesla Model X. Foto: Tesla |
I baksätet blir det nu möjligt att fälla ner mittensätet för att få armstöd och mugghållare, och där de tidigare utfällbara mugghållarna satt blir det nu istället en skärm för baksätet. Det ska också gå att koppla upp spelkonsoler mot underhållningssystemet i bilen, varför man nu inte bara nöjer sig med de ständigt närvarande mobiltelefonerna till detta. Kan tycka att Netflix etc i bilen känns lite överflödigt när alla har mobiltelefon, eller nu kan ladda sin dator eller padda för fullt via USB-C för samtliga passagerare, dvs fyra eller fem USB C-uttag.
Baksätesskärmen kommer också innehålla reglage för baksätet, förmodligen värme etc.
Datorkraften i underhållningsenheten uppges vara 10 Teraflops vilket ska jämföras med de senaste datorspelskonsolerna.
Fler bilder finns på Teslas hemsida. Fotona visar den amerikanska versionen, så det återstår att se hur detaljerna blir i Europa.
Teslas presstjänst uppger att dagens utskick och foton bara täcker de amerikanska modellerna med amerikanska specifikationer. Europeiska siffror och specifikationer kommer senare.
Priserna för Long Range ligger på 974 990:- i basutförande och Long Range+ byter namn till Plaid och tidigare Plaid byter namn till Plaid+ och får amerikanska 840+ km i räckvidd på en laddning samt en acceleration över 1G på mindre än 2.1s 0 – 100 km/h. Plaid kommer kosta 1 279 990:- och Plaid+ 1 499 900:- och uppåt med tillvalen, som begränsar sig till färger exteriört och interiört, fälgar och autopilot.
Nya Tesla Model X. Foto: Tesla |
Leverans anges till september för Tesla Model S/X Long Range, vilket innebär att bilen kommer hamna under de nya förmånsvärdereglerna. Man kan förmoda att även fortsättningsvis är 95% av kunderna till Model S och X tjänstebilar.
För premiumbilar kan dock de nya förmånsvärdena eventuellt ta ut varandra, då det tidigare särskilda taket för dyr bil över 7.5x prisbasbeloppet tas bort. Kanske en anpassning till att elbilar är dyrare än fossilbilar. För tjänstebilar över 7.5x kan det vara värt att ta leverans efter halvårsskiftet, även om det inte är säkert. Mer om det i ett separat inlägg.
Vill du beställa en Tesla och få 1 500 km gratis Supercharging använd koden LARS35932 eller denna länk, så kommer mitt bolag delta i lotteriet på en bil.
29 kommentarer
Har ett otroligt sug att beställa en, trots att jag vet att jag inte har något behov öht
Kul att se att deras permiumbil får ett lyft. Hoppas kvaliteten på detaljer höjs ytterligare.
Det var mig en hiskeligt ful ratt det där.
Käkar du mycket rönnbär?
Rönnbär är ju sura. Sämsta översättningen av en fabel någonsin? I originalet var det körsbär om jag minns rätt. Mycket rimligare för att driva hem poängen, nu har ju räven rätt…
Har faktiskt gjort rönnbärsmarmelad. Var lite speciell smak, men fungerade till t ex viltkött.
Tycker inte ratten är ful, annorlunda möjligen men det är nog vanan. Däremot kan jag konstantera att den graveligen försvårar sommar cruising med "kromad armbåge" då klockan 22 positionen för vänster hand är borta men det får kanske anses vara ett problem isolerat till mig och därmed av mindre försvårande karaktär.
Lasse, antyder du att jag är avundsjuk på ratten, samma ratt som jag tyckte var ful?
Du förstår att man inte är avundsjuk för att man inte tycker att något specifikt är snyggt?
När ni utvärderar ratten, tänk på att det är halvt omöjligt att svänga normalt med en busig formel1-ratt utan två händer på ratten. Nu kryllar det ju av präktiga duktiga gubbar här som såklart alltid håller händerna kvart i två eller hur man nu ska hålla dem. Men på riktigt, hur många håller två händer på ratten? De flesta kör som om de vore Eazy-E.
Sist jag var på handledarkurs rekommenderades inte ratthållning 10 i 2, då risken om krockkudden löser ut är att man skadar sig mer, exempelvis sätter tummen i ögat. Händerna nedanför mittlinjen, exempelvis 20 över 8 var helt ok. Andra argument för den nya ställningen är att man snabbare kan göra rattutslag, och större utslag utan att byta fattning. Kan intyga snabbheten med det senare själv då det räddade mig från att köra på en älg långt innan det ställningen blev modern. Förövrigt räcker det oftast med en hand på ratten.
@Svinto – trafiksäkerhet och sommar cruising går aldrig hand i hand 😉
Hur är det egentligen att sitta med en laptop i knät, omgiven av airbags? Känns som kanten på en skärm kan ställa till ansiktet rätt bra när kuddarna smäller. Kan man förvänta sig att kuddarna går över skärmen i de flesta bilar?
poängen är ju att långsiktigt ta bort ratten helt, nu börjar man med att ta bort överdelen på den.
@Svinto ja exakt, 20 över 8, mindes inte vad nya givet var. Poängen är att få bryr sig om detta. De flesta har ratthållning enligt standard för valfri amerikansk gangsterrappare i en lowrider.
Tror ni missar en poäng med ratten, det ska inte användas mer än för att vila händerna på något. Autopiloten sköter svängarna i framtiden.
Ljudreducering fungerar, någon som flugit med SAAB 2000 eller 340 där ljudreduceringssytemet varit trasigt? Personalen brukar då dela ut hörselskydd. BOSE gjorde bra grejer redan på 80-talet så varför skulle inte Tesla få till det.
Det är "enkelt" att få till en fungerade ljudmaskering om motorljudet är konstant, som på ett flygplan.
Troligen är det även enklare att fasvända ljudet i en inverterstyrd eldrivlina med. Eller är det det omgivande ljudet från däck och luftdrag som man vill tysta?
Vad är poängen med den halva ratten?
Ovandelen sitter inte i vägen för bildskärmen är poängen.
Frågor jag ställer mig:
1) finns det riktiga lastöglor för att surra last?
2) hur platt blir lastutrymmet i de olika konfigurationerna?
(ja, jag är nog mer en Caddy Life Long Wheel Base typ än Tesla, men nu verkar det ju finnas skidlucka i alla fall)
Har aldrig surrat last i en bil. Kan inte ens tänka mig att någon jag känner gjort det. Så ditt behov är nog ganska udda.
Gå då en ny kurs!
Föraren är alltid ansvarig för att lasten är säkrad. (Skidorna?!)
För bara ett par dar sen visade tevenyheterna en lastbil som hade helt osurrade pappersrullar i industriformat som last. Stort gnistregn innan polisen till sist fick stopp på ekipaget. Men detta är tydligen ett alltför vanligt problem.
Förskjutning i lasten kan sänka skepp.
”Fysikens lagar gäller även de som inte förstår dem.”
Bara ta en tur på Ikea parkeringen så inser man snabbt hur många dödsfällor som folk åker hem med.
Vacker… vacker.., ha begäret finns kvar 🙂
Tack för koncis sammanfattning.
Jag har sett spekulationer att batteriet minskar från 100 till 90 kWh vilket skulle förklara viktminskningen (åtminstone delvis). X får då kortare räckvidd trots optimeringar eftersom den har sämre aero.
Bortrensad blinkersspak och växelväljare känns som onödigt tillkrånglat. AI som ska avgöra om jag ska köra framåt eller bakåt kommer nog fungera lika bra som regnsensorn.
Glöm att svänga ut alltför mjukt vid omkörning, AI kommer inte att förstå att det är dags att blinka.
Typfall av teknik som Tesla kan sälja till BMW … 😉 blinkeroljan är dyr.
haha!
En bil som tagit så stora tekniksprång behöver inte värdelösa gimmicks som måsvingedörrar och yoke ratt. Hoppas de låter bli motsvarande grepp på Model Y…