I USA och Washington District of Columbia pågår just nu ett Trump-stött statskuppsförsök. Anhängare till den avgående presidenten har stormat den amerikanska kongressen för att hindra beslutet där kongressen godkänner Biden som ny prisident. Det verkar för stunden ha lyckats.
Klockan räknar ner de sista minuterna för Trump |
Trump-anhängare, många i Trumps röda Make America Great Again-mössor, samt hjälmar, skottsäkra västar och tillhyggen, har stormat den amerikanska kongressen. Syftet är att hindra att kongressen avsätter Trump genom att ratificiera elektorsrösterna, och det ser för stunden ut att ha lyckats. Vicepresident Pence har evakuerats och är den som ska agera motsvarande talman under processen, som därmed inte kan genomföras.
Borgmästaren i Washington D.C. har utlyst utegångsförbud från klockan 18:00 amerikansk östkusttid och man ska ha begärt hjälp från nationalgardet mot statskuppförsöket.
Statskuppen har uppmuntrats av den avgående presidenten Donald Trump, som förstås i övrigt kan två sina händer, trots att han uppmuntrat exakt detta.
Att lämna med någon form av värdighet och heder i behåll är inte aktuellt för Trump. Han säkrar åtminstone en plats i historieböckerna den här vägen.
Foton på Maga-kuppmakarna inne i kongressen hittas här, inklusive inne i själva parlamentskammaren. En av många videos från anfallet mot kongressen och de skyddande poliserna.
Den republikanske kongressmannen Adam Kinzinger tweetar “det här är ett kuppförsök”.
Rent formellt har det låg betydelse vem som går på kongressens toaletter, men genom angreppet har man kunnat avbryta den nödvändiga processen för att avsätta Trump, då kongressen har evakuerats.
Kom ihåg vilka det är i Sverige som stöder Trump.
Talmannen Nancy Pelosi har begärt stöd från nationalgardet. Om Trump inte avsätts av kongressen kommer Pelosi bli president den 20:e januari, så Trump åker ut ändå och Pelosi blir överbefälhavare och kan genomföra den nödvändiga besluten. Återstår således att hålla Pelosi vid liv om kongressen inte kan sammanträda igen innan dess.
Foto från galleriet med beväpnade poliser som siktar på dörren, som barrikaderats.
Polisen har nu gått in med förstärkningsvapen och börjat konsekvensutsätta kuppmakarna.
Man ska komma ihåg att även om polisen har varit i underläge, så är frågan hur många kuppmakarna är och när förstärkningsresurser nu skickas in med 5.56 demokratiskapare så kan det hela ta slut rätt fort.
Mer foton på poliser och personskydd med dragna vapen mot barrikaderad dörr.
Trump stiftade en lag i somras med tio års fängelse för att vandalisera en federal byggnad eller minnesmärke.
90 kommentarer
Självklart är ju just detta valet riggat. Och naturligtvis bara i de stater som demokraterna vunnit. Anal-fabeterna i Texas och 6-fingrarsbältet i mellanvästern skulle ju så klart aldrig komma på /klara av(?) att fuska, det är förbehållet demokraterna.
Hoppas att mina kontakter med bilderbergarna, deep state, Annie Lööf och rymdödlorna löser detta.
Tråkigt och skrämmande att världens största demokrati så här snabbt kan falla ner till sånt vi är vana vid att se i bananrepubliker- fast det är väl priset man får betala för att ha ett så öppet samhälle.
Sen kanske man inte ska dra det för långt – några enskilda personer tar sig in i kongressbyggnadens semi-offentliga områden och Poliser försöker prata med dem för att få ut dem.
Inga stridsvagnar som rullar på gatorna osv.
LIVE: https://www.youtube.com/watch?v=oMCoxdTRCag&ab_channel=PortlandAndy
OBS – vet inte vad det är för kanal.
Nej, mer seriöst så leder detta så klart inte till något. Men man kan ju fråga sig om det inte finns något spår av stolthet över "The land of the free" bland Trumpeterna. Tyvärr så har ju Trump satt ribban sjukt lågt när det handlar om den offentliga tonen och vad som är OK. Om alla hemfaller åt samma tilltal och resonemang så kan vi ju lägga ner.
Skrämmande att följa på pbs.
Statskuppsförsök i usa!
Det är mycket brösttoner nu.
En "statskupp" är på väg i USA.
Förstår inte riktigt hur detta skulle kunna vara i närheten av att vara möjligt när kravallisterna helt saknar stöd av militären och några större befolkningsgrupper.
Hur skulle en statskupp gå till i ett utvecklat land? När de tagit sig in i parlamentsbyggnaden, vad gör de då? Rent tekniskt/fysiskt/administrativt?
En misslyckad statskupp är likväl ett försök till statskupp. Ingen som sagt att de skulle lyckas. Det gör det inte mindre till ett försök till statskupp.
Syftet med deras aktion var att försöka åsidosätta de lagliga rösterna på Biden så att Trump skulle förbli president. Det finns inget annat sätt att uttrycka det än statskupp.
Trump är väl i sin källarbunker och överväger att göra en till Adolf: jaga sig en kula för pannan. Men om det ska ta får han nog sikta längre ner.
Seth Abramson har livetwitter:
Seth Abramson
@SethAbramson
·
1m
MAJOR BREAKING NEWS: Trump Defense Department Refuses to Send National Guard to Capitol to Protect U.S. Government
Här sitter Adolf II och hajlar på talmansplatsen:
twitter.com/SethAbramson/status/1346913321182642181/photo/1
Trumps ända möjlighet att undvika åtal/fängelse, skilsmässa och bankrutt är att sitta kvar vid makten. Så vem vet vad som händer när han förstår att han förlorat, sannolikheten är liten för ett slut som i Der Untergang men inte helt omöjligt.
Vilka jävla totala pajsare. En skam för hela väst att det kan gå så långt. Vilken jävla farsartad motreaktion mot identitetspolitiken, det kunde vara så jävla mycket mer konstruktivt, även Obama sade ju ett par väl valda ord om "safe zones" och dylikt på universiteten. Men redneck-republikanerna har verkligen svalt Trump/Kreml-retoriken med hull och hår.
En skam.
Jag tror du missförstår hela situationen. Trumps hela politiska plattform är identitetspolitik. Make american Great again är en slogan som riktar sig till de som känner sig bestulen på sin identitet som kungar av hela världen.
Absolut. Strömmarna utvecklas antingen som en motreaktion till eller ett anammande av politiskt. Ofta motreaktioner från vänstern och anammande från högern (vänstern revolutionär vs högern reaktionär tror jag är orsaken till att det oftast är så). Identitetspolitiken föddes när vänstern förlorade den ekonomiska kampen om den vanliga väljaren till högern. Då styrdes konflikten om från ekonomiska klasser till kulturella. Högern har i sin tur anammat identitetsfokuset.
Vi ser snack om afrosvenskar, mikroaggressioner och dylikt i Sverige. Klart vi tar efter husse på denna punkten snart också med start i SD där vi redan ser det. Snart kommer hela alliansen låta mer som MAGA-gänget. Om inte den nu farsartade utvecklingen avskräcker. Sen räddas vi ju av flerpartisystemet delvis också. Idioterna flockas till SD/MP istället för att vara falanger inom två stora huvudpartier som riskerar att ta över respektive parti.
Ah. Jag missförstod din första post. Tack för ditt svar.
Bra analys Tim. Du är något på spåren där.
Helt sjukt. Varför kallar inte trump in federala poliser/militärer och rensar upp. Kongressen är ju under belägring av antidemokratiska krafter.
Han är ju så för lag och ordning eller hur var det nu? Gick ju bra att rensa när han skulle ta ett kort utanför vita huset förut…
Skämt åsido… nu börjar man ju bli rädd på allvar…
Fel hudfärg… Hade det varit mörkare ton på skinnet så hade det mejats ordentligt!
Dom med bakoframvända maga-kepsar är antifa i alla fall.
Kan bekräfta detta, kom meddelande till SWAT (Swedish antifa task force) tidigare idag att ledaren DT beordrade att alla antifa ska ha MAGA-kepsar bakåfram.
Hahaha. Så det är därför Trump hejar på dem och säger att han älskar dem?
Kan inte kabinettet avsätta honom som en följd av sinnesförvirring. "unable to discharge the powers and duties of his office"
Det går säkert men med tanke på hur tidigare processer gått så kommer det nog ta några månader – kanske några år av överklaganden och prövande i domstolar.
Finns regler i tillägg 25 till konstitutionen. Har varit på tal flera gånger men quislingarna ställer inte upp, framförallt Pence. Krävs tämligen kvalificerad majoritet.
När röken har lagt sig efter kuppförsöket och eftertänksamheten sätter in så kommer det rannsakas vilka republikaner som aktivt/passivt stödde detta och vilka som tog avstånd.
Vad man trodde skulle hända. Detta var den sista chansen att återställa demokratin i usa, om än förgäves…
Jag blev faktiskt positivt överraskad av det hela. Upprorsmakarna gjorde inte kaos med kongressen, och det kom inga motdemonstranter som kunde gett dem casus belli. Detta visar att demokratin står stark i USA trots all uppvigling, allt foliehattande och alla vapen. Jag tror USA och t.o.m. västvärlden går stärkt ur detta, när folk ser att även dessa nariga handgripliga konflikter får ett relativt lugnt och civiliserat slut. Kineserna och Putin ser misströstsamt att inte ens all denna subversion räcker för att välta en demokrati över ända.
Amerikaner har under årtionden gjort statskupper i många länder. Nu gör de det i ännu ett land – i USA.
USA är mer Divided States of America än United States of America.
Man undrar ju hur det funkar med säkerheten! Ett land med kärnvapen, coola snubbar som ska skydda presidenten, designated survivor-list etc. och så kan det komma ett gäng som har gått 2 år i varje klass och vandra rakt in i kongressbyggnaden.
Fel hudfärg. Annars hade liken varit staplade på hög.
Sorgligt men sant!
Polisen dödar ju nästan dubbelt så många vita än svarta i USA.
https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/
Svarta är kraftigt överrepresenterade om man ser till befolkningen men att säga att polisen bara dödar svarta är bara osmakligt.
Nej, för att man blandar in "fredliga" demonstranter i mixen vilket gör att polisen inte kan svara hårt nog. Hade det bara varit militärklädda demonstranter med skjutvapen som försökte storma hade det ju sätt annorlunda ut.
Jens – vad tror du "kraftigt överrepresenterade" betyder?
Det motsäger heller inte påståendet att polisen dödar nästan dubbelt så många vita än svarta i USA.
Det "nya svarta" är väl "defund the police"…man kan inte både ha kakan och äta den
(Pun intended)
Så som det "staplades lik" under BLM/Antifa-upploppen? Det var ju rena Himmelska fridens torg…!
Dags att välkommna USA in i kategorin bananrepubliker…så detta var vad Make America Great Again innebar.
Hälften har väl varit bananas rätt länge nu … särskilt bland just republikanerna. Banana republicans om man så får säga. (Det kanske man inte får?)
Det här är inte 2021, det här är 2020-XL.
From the american dream to american nightmare.
Amerikanska folket väntar fortfarande på bidragen på $600-$2000. Det hade inte påverkat denna tumult ändå.
Fast egentligen om man följer manualen för en stadskupp är stormningen bara ouvertyren inte själva kuppförsöket. Förberedelserna har varit att från första början skapa ett narrativ av att valet är riggat, nu tror väldigt många att så är fallet och ännu fler tvivlar (done) Sen skapa kaos och upplopp (done) vilket är en förevändning att kalla in militär (på G). Införa någon form av undantagstillstånd (går det? Trump är fortfarande president) och därefter beroende på villet stöd man har bland miltär/polis/andra federala styrkor ogiltigförklara valet (hur stort stöd har han hos militären?) Om tillräckligt många människor köper narrativet ger de också stöd till någon form av undantagstillstånd/miltärstyre med Trump som president och statskuppen är ett faltum.
Känns det mindre troligt? Men vem trodde för 5 år sen att USA slulle ha en president som inte skulle erkänna ett valresultat, och att beväpnade demonstranter slulle storma kongressen?????
Finns ett bra program på P3 dystopia som behandlar ämnet.
Trump uppmanar alla att gå hem.
"Go home and go home in peace"
"We love you" glömde du visst?
Han börjar videon med att säga att valet blev riggat och att republikanerna vann – de blev bestulna på valet för att sedan lite i förbifarten säga att demonstranterna ska gå hem.
Tror inte det hade hänt så mycket annorlunda om liknande scener utspelat sig vid riksdagshuset.
Oavsett färg och politisk färg på demonstranterna.
Fast egentligen om man följer manualen för en statskupp är stormningen bara ouvertyren inte själva kuppförsöket. Förberedelserna har varit att från första början skapa ett narrativ av att valet är riggat, nu tror väldigt många att så är fallet och ännu fler tvivlar (done) Sen skapa kaos och upplopp (done) vilket är en förevändning att kalla in militär (på G). Införa någon form av undantagstillstånd (går det? Trump är fortfarande president) och därefter beroende på villet stöd man har bland miltär/polis/andra federala styrkor ogiltigförklara valet (hur stort stöd har han hos militären?) Om tillräckligt många människor köper narrativet ger de också stöd till någon form av undantagstillstånd/miltärstyre med Trump som president och statskuppen är ett faktum.
Känns det mindre troligt? Men vem trodde för 5 år sen att USA slulle ha en president som inte skulle erkänna ett valresultat, och att beväpnade demonstranter slulle storma kongressen?????
Finns ett bra program på P3 dystopia som behandlar ämnet.
Här gick man och hoppades på att 2021 skulle bli ett rejält kliv framåt jämfört med 2020.
Som statskuppsförsök är det sällsynt dåligt. Det omedelbara resultatet blir att Trump blir diskvalificerad från politiken för all framtid. Skönt.
Säkert inte det enda utfallet!
Putte käkar tårta.
Snacket om hudfärg är märkligt.
Hade man öppnat eld med 10 000 svarta utanför? Såklart inte.
Hur vettiga dörrar och tillräckligt med vältränade poliser med batonger, tårgas och sköldar saknas är den stora frågan.
Ja, jag blev väldigt förvånad av att man inte har smidda snygga galler för fönstren tex. Samt dörrarna borde nog uppgraderas rejält. Ska ta en angripare nån timme med skärbrännare att komma in kan man tycka…
Instämmer, mycket märkligt osäkert bygge.
Vanligtvis är den väl väldigt skyddad av vakter och behöver inte så kraftigt skalskydd. Men det blir garanterat ändring på detta från och med nu när ledamöter fick ta skydd inne.
Trump borde arresteras för förräderi och anstiftan till upplopp och de "demonstranter" som finns i kapitolium borde få ett ultimatum "kom ut och bli arresterade eller bli skjuten"
Ingen ide att behålla silkesvantarna på i det här fallet
Håller med. Men tydligen fanns det Capitol-poliser som lät ta selfies med terroristerna, så inte helt oproblematiskt. Dessa borde naturligtvis avskedas och åtalas tillsammans med mobben.
Det förunderliga är att man kunde vara så illa förberedd. Inte svårt att se månader och åratals i förväg. Och var fanns pepparsprejen som var så populär att ta till mot FREDLIGA demonstranter och barn? Gummikulorna? Lincolnmonumentet skyddades minsann mot BLM av falanger med fullt rustade gardister. En jäkla staty! Pah.
Början på slutet Hejdå WallE&Co
Nu ser det ju ut som demokraterna tar båda stolarna i Georgia. Men räntan sp500 och bitcoin går upp. Guld svagt ner?
Min tro är att börsen kommer fortsätta upp på grund av att den borde gå ner.
Röster från mellanöstern oroar sig över att detta ska trigga liknande scenarier i sköra mellanöstern.
Libanon t ex
Det är inte över ännu. En total cliffhanger. Nationalgarde, polis och militär kan vara så totalt pissed-off så att betydande krafter hänger kvar vid Trump snarare än vid konstitutionen.
Vi får trots allt skicka en nick av erkännande till Dmitry Orlov. Han skrev "Five stages of Collapse" innan han blev putinist.
"Kom ihåg vilka det är i Sverige som stöder Trump"
https://owl.excelsior.edu/argument-and-critical-thinking/logical-fallacies/logical-fallacies-guilt-by-association/
Ser inte problemet med det uttalandet. Stöder man en politiker står man bakom en ideologi och ett ledarskap. Ditt falskargument-argument appliceras på ett opolitiskt samröre, oftast en handling, exempelvis att spela golf ihop med Trump.
För er nördar … 😉
twitter.com/bellingcat/status/1346925875661565958
En tråd om att snabbt samla ihop bild- och videobevisning på förövarna.
MSM jobbar hårt för att cencurera verkligheten ..
Är nog främst inriktat på twitter, fejan, diverse bloggar osv. Media hade inte samma intima närvaro. Snart kommer väl även "de sexfingrade" på att det är oklokt att hänga ut bevis mot sig själv, och tar ner dem. Gäller att vara steget före där.
De har i alla fall inte tänt eld på kongressen, det är alltid något.
Ja, i sig förvånansvärt.
Ehhh… kvällen är inte slut ännu…
Det surrar i infokanalerna om nån "hård kärna" av demonstranter som Trumpeterna inte känner igen men som ställer till stora skador.
@chipp sannolikt spets naz. Kanske samma trupper som brände bilar i Göteborgs förorter inför valet 2018 🙂
Alltihop är demokraternas fel det var dom som fuskade i valet. Biden kan omöjligen ha vunnit. Tro fan folk är förbannade.
Har du tagit din medicin som du ska?
Jag är extremt besviken på bristen av pepe banderoller bland demonstranterna. Eller kuppmakarna.
En leende pepe vore pricken över iet, i efterblivenheten.
Detta är mer Q än alt right?
Lyckas Trump klämma fram 100 MUSD extra i donationer från nötterna nu kanske?
Att nästan hälften av befolkningen i USA röstat på Trump vid två val känns ganska olustigt med tanke hur enkelt USAs militärmakt kan råka falla i händerna på en stolle som Trump eller någon liknande tok i framtiden.
63 miljoner röster fick han 2016.
Det är ca 19% av befolkningen, väldigt långt ifrån hälften.
Statskupp? Snarare oorganiserade nötter som stormar en byggnad utan styrning efter att de känner sig kränkta. Deep state jublar och får mandat att göra vad de vill och fårket bräker enhälligt med oavsett vad för auktoritära system som sätts upp. Räkna alltså med mer utegångsförbud, kraftigare nedstängningar, fler godtyckliga domar.
Ojdå. Gå och lägg dig igen, du drömmer mardrömmar.
Verkligheten är illa nog!
Vad är det för mardrömmar? Känns snarare som en del är paranoida som tror att det var ett statskuppsförsök… Utegångsförbud kom i USA och lär väl bli mer av det när Biden tar efter tex Kanada. Tvångsnedstängningar är redan ett faktum och mer av den vara lär det också bli, det har ju Biden redan annonserat. Att våldsamma protester hanteras olika såg vi igår och jag gissar att flertalet igår som bröt sig in kommer hamna bakom galler (med rätta) men samtidigt har ingen hamnat bakom galler när de försöker tända eld på federala byggnader i demokratiska delstater. De var bra idioter innan valet men nu behövs de inte längre. Censur och tysta meningsmotståndare är ju också något som vi kommer att se mer av. Inte särskilt starkt argument mot mina åsikter att de är mardrömmar…
Tur med så få döda. Synd att så få kommer lagföras. Framförallt den mest skyldiga, Trump.
Vem vet vad galningen kan få för sig att göra under de sista 14 dagarna, vad hans brända jorden taktik kommer leda till?
Oprovocerad kärnvapenattack mot Teheran?
Värsta är att de vidriga trumpsupportrarna i kongressen fortsätter att protestera.
Årets största False Flag så här långt.
Visst! Rymdödlorna och Annie Lööf fick till det bra. Jag fattar. Men jag tror att du missar poängen. Det otroliga är ju Trumpens agerande under hela händelsen, när han gav uttryck för att han trodde att det var hans egna stolta killar som agerande. Det får allt annat han lyckats rasera under sina fyra år att blekna bort till infinitesimalens avgrund…
Tro det du vill. Faktum är att Trump administrationen nu har 13 dagar med utökade befogenheter, tack vare att Biden ropade på fler poliser. Märkligt att man int kan bestämma sig, avveckla eller inte….
Det goda mitt i allt elände är att Trump nu officiellt har terminerat alla som helst möjligheter att någonsin återkomma som en kraft i amerikansk politik.
Lite pricken över i vore om regeringen nu går på det 25e tillägget och plockar bort Trump så att det inte blir något ännu värre.
I slutändan kommer de republikanska ledare som inte låtit sig svepas med vara vinnarna när räfst och rättarting drar igång i vår. Mitt Romney tog McCains mantel och har nog en del att vinna på det. Pence kan vinna på detta, men lika gärna ses som kappvändare om han är med på 25e tillägget.
Spännande, Trump har dock foulat ut sig själv och troligtvis hela släkten för all framtid. Sorry Ivanka, Donald jr och Jared…
Det handlar inte om Trump…den handlar om vi ska fortsätta Demokratiexperimentet eller gå all-in med Teknokrati
Mycket allvarligt naturligtvis, men det är ingen pågående statskupp. Hold your horses som bl a Reagan sade
Var är ryssarna?
Är det inte deras fel?
Det var det ju i förra valet när det inte blev som det skulle.
Engelsmännen måste vara irriterade över att de nu inte är de enda som lyckats storma Kapitolium. (se The Burning of Washington under kriget 1812 för bakgrund) 🙂
Post-mortem börjar komma in. Det ser mest ut som ett lajv alltihop. Antingen är det en arrangerad föreställning från början till slut eller så har Capitol Police drabbats av fat-cat-syndrome och klarar bara av operettroller vid statsbesök och turistflöden.
"Kom ihåg vilka det är som stödjer Trump"
Den är fin den…suck
Givet utvecklingen, vilka som gör vad och vilka som försöker tvinga andra, revolutionera andra o.s.v.
Vad som händer just i detta nu har jag dålig koll på.
Men samma människor vars livsstil är byggd kring att anklaga andra för saker de ej gör el. säger att "X" händer…samtidigt har jag inte sett något av "x" hända.
Givet att den livsstilsanklagande gruppen skulle kabla ut bevis över minsta lilla snedsteg, så tar jag utvecklingen med ro.
Jag har set bilder på folk som gör "olovligt intrång" och förstår att det förstör processen där de gjort sitt intrång.
I övrigt ser dessa inbrottslingar tämligen "glada i hågen" ut.
För att ha en referens…de ser t.ex. inte ut som eller agerar inte som lynchmobbarna vilka bl.a. lynchat folk för att bära keps. Något som senare porträtterats som "mestadels fredligt" i media.
Jag är inte så säker på att den där statskuppen är vad den sägs vara.
Vilka som inte avser låta en kris gå till spillo verkar ha häcken full.
Så kom nu ihåg vilka som stödjer vad!
Och alla dör, eller är nazister, eller nått.
God hjul!