Norwegian ställer in alla flygningar utanför Norge efter att norska regeringen vägrat ge bolaget ytterligare ekonomiskt stöd. Butiksdödens Teknikmagasinet hade redan problem innan coronakrisen och den pågående rekonstruktionen avbryts nu av Kalmar Tingsrätt med konkurs som sannolikt resultat.
Ett minne blott utanför Norge |
Till skillnad mot svenska staten finns det gränser för hur långt norska regeringen är beredda att gå för att rädda ett flygbolag. Norwegian ställer därför in alla flygningar utanför Norge och fortsätter enbart med de statligt garanterade flyglinjerna inom landet. Det hela visar kanske risken med att flyga utomlands just nu, då många resenärer nu är strandade trots att de flugit till länder utan reseavrådan från UD.
Norge håller ett antal flyglinjer öppna då landet är lite mer svårtrafikerat än Sverige och för att hålla särskilt Nordnorges ekonomi och samhällen vid liv. Det är egentligen en form av normalläge, då de många små flyglinjerna i landet får statligt stöd för sin existens. Norwegians långa saga som internationellt flygbolag ter sig nu över, och lågpris var bra för kunderna och konkurrensen, men kanske inte för bolagets överlevnad under en pandemi. Man hade redan problem innan coronakrisen.
Veckochart Norwegian |
Bolaget är nu nere på 600 anställda efter gårdagens ytterligare permitteringar, eller om man så vill så har 94% av verksamheten försvunnit.
Aktiekursen är ner ungefär 98.5% sedan innan coronakrisen och typ 99.8% sedan toppen, men det är inte justerat för eventuella nyemissioner (=faktiska förluster för investerarna).
Teknikmagasinet |
Ett annat bolag som hade problem redan innan och nu står inför konkurs är Teknikmagasinet. Första rekonstruktionen för kedjan inleddes 2018 och bolaget begärdes i konkurs i januari innan coronakrisen bröt ut – det räckte med butiksdöden och den vikande konjunkturen fram tills dess. Sedan dess har bolaget varit i rekonstruktion, men den avbryts nu av Kalmar Tingsrätt efter att ägaren fått så stora ekonomiska problem att man avnoterats från börsen, och kedjan kanske slutligen går i konkurs. Runt 500 anställda uppges i så fall beröras.
Om nu inte någon annan köper upp kedjan eller varumärket kanske Teknikmagasinet försvinner. Bortsett från tidigare bra lägen har bolaget egentligen inte haft någon unique selling point, USP. Men när cnetrumhandel och köpcentrumhandel redan var under press före krisen är nog läget katastrofalt nu.
Nästa steg blir förstås fastighetsägarna, i takt med att hyresgästerna i premiumlägen går omkull.
Världen efter coronakrisen kommer bli intressant. Det går inte bara att slänga ihop en affärskedja ur tomma intet eller ett flygbolag med 10 000 anställda. En del vanor kommer vara långsiktigt förändrade, och andra kommer aldrig komma tillbaka. Veka spelare kommer sorteras ut, vilket i sig är positivt för ekonomin, något som inte finansmarknaderna klarat av pga centralbanksstimulanserna.
Och vi får se vad som händer med flygpriserna framöver när SAS nu i princip har ett de facto monopol på flyg i och till och från Sverige. Kanske något för EU-kommissionen? Ett statligt ägt monopolbolag bör nog splittras upp.
28 kommentarer
Norge har ju redan SAS och Wideroe som flyger inrikes så att pumpa in pengar i ett 3:e bolag för att upprätthålla norsk inresetrafik är ju lite "overkill"
Ytterligare ett bevis på naivt beteende för de svenskar som tvunget skulle iväg på den där charterresan.
Teknikmagasinet är nog en sådan affärskedja som inte behöver ersättas. De har som sagt ingen USP. All deras försäljning kan nog tas över av e-handel, Kjell & Co, elektronikkedjorna samt Clas Ohlson. Halva personalstyrkan kan nog få jobb direkt hos en av dessa konkurrenter i samma köpcentrum som Teknikmagasinet funnits i.
Norwegian är intressantare. Man kan nog räkna med en permanent förändring av resmönster där många tjänsteresor ersätts av distansmöten nu när man upptäckt hur bra det oftast fungerar. Det kommer att slå stenhårt mot flyg, hotell och konferensbranschen. Frågan är om det leder till höjda priser? Jag skulle gissa på sänkta. Norwegian hade väl en modern flygplansflotta, vad händer med den? Troligen får investerare och banker ta en rejäl smäll i form av avskrivningar och det kommer att finnas ett stort överskott av flygplan på marknaden. Kanske kan Norwegian rekonstrueras och komma tillbaka utan skulder? Eller så läggs verksamheten ned och flygplanen säljs av. Kanske en chans för SAS att modernisera delar av sin gamla flygplansflotta?
tror inte de andra bolagen behöver mera personal närmaste året
Tror vi kommer få se KK hos ett antal leasingbolag också. Norwegian SAS och de flesta andra flygbolag äger ju inte hälften av kärrorna de flyger. Och när flygbolagen låter leasingen gå ut och lämnar tillbaka planen s står där ju inte direkt nya på kö för att ta över. För att inte tala om Boeing som sålt en massa 737MAX som snart får flygas igen, lär vara många som försöker krångla sig ur sina kontrakt…
SAS införde ju tidigt under Corona ett tak på hur mycket bonus-poäng man kunde handla för i deras prylshop (dvs att inte köpa resor för poängen) till 30 000 per månad (trots att de har massor med varor som individuellt kostar mycket mer än så). Eftersom jag har över en halv miljon SAS-poäng har jag börjat beta av mina poäng på det sättet månad för månad. Jag är inte direkt övertygad om att jag nånsin kommer få chans att nyttja dem för bonusresor.
This.
Dock var begränsningen så lite som 5,000 i början.
Ja risken är ju uppenbar att man kommer sitta med en massa värdelösa EB poäng. 376000 kvar för mig….
Stanley 1l termosen var helt klart bästa köpet hittills med EB poängen som jag också försöker få slut på
Har flera vänner med 500.000-1.000.000 poäng som nu gör detta.
De flesta har redan blivit "blåsta" på flygbiljetter som de bokat som de nu väntar på pengar för och har tappat hoppet för SAS.
Kanske kan få byta poängen mot nytryckta aktier i nästa NE kanske 🙂
Vi börjar se en ny normalitet. Det är bara att vänja sig. Så här kommer framtiden att se ut under rätt lång tid. Jag väntar ett mycket utdraget förlopp under många år framöver.
Vad händer med alla nya strandade flygplan? Man sälja de för skrotvärdet och skrotar dessa. Eller så försöker man få dessa i luften igen efter en nedskrivning av värdet när Coronan är över för att kunna betala deras nedskrivna värde?
Läste i våras att det är populärt att parkera strandade flygplan i öknar, för att de inte ska rosta eller mögla. Fast det funkar visst bara ett par år.
De kan ju byggas om till att transportera vaccin t ex.
Vad händer med Boeing och Airbus? Lär ju inte behövas så mycket nya plan de närmaste åren.
Nja, teknikmagasinet har en del saker som man inte hittar på så många andra ställen, men i stort har du rätt, det utbudet bär knappast upp kedjan och 95% av sortimentet är extremt konkurrensutsatt, och ofta ändå enklare att köpa när man ändå går till någon annan affär som har den produktkategorin i sortimentet.
Med det sagt, handlar väl på TM kanske 1 gång per år, mot 5-6 på kjell, webhallen, netonnet, clas ohlson osv, och just det är väl deras problem…
Kan inte komma på nr jag handlade på TM senast. Märkesvarorna är ju oftast dyrare än snittet och resten av sortimentet är ju Wish/Aliexpress i butik….
Baserat på hemsidan är det tydligt att de inte har råda att köpa in märkesprylar längre. Synd för jag älskar logotypen och typsnittet, får en att tänka på Spiderman 🕷️
Norwegian låg inte dåligt till utan var riktig illa däran redan innan krisen. Nu är det bara ett tomt skal med skulder upp över öronen och några leasade kärror på marken.
Ingen kan dock klandra Norge för att inte ha ställt upp tillräckligt. De till och med stöttade SAS som de inte äger vilket visar på deras starka patos. Med det sagt är det nog klokare att lägga ned och låta någon annan ta över varumärket.
Att flyga Europa runt för några hundralappar är ganska galet. Vi som gjorde det kanske kommer berätta om det som sagor från en annan värld.
Aktiekursen, verkar stötta dig. Riktigt illa ja.
Bah, när vaccinet kommer vill alla ta igen resandet med råge. Charterbolagen som finns kvar kommer att ha mycket att göra..
Detta tror jag är mycket troligt. Att resa iväg ett par gånger per år är en livsstil för många som nu satts på ofrivillig paus. Dom aktörer som finns kvar när vaccinet nått den breda massan kommer ha fullt upp, och med tillgången på flygplan för nästintill omedelbar leverans från konkursade bolag kommer vi nog även få se nya aktörer som prövar sina vingar när marknaden återhämtar sig. Arbetslösa piloter finns det redan gott om.
Vi som har fått behålla arbetena och nu har välfylld plånböcker efter att ha ställt in några semesterresor och varit tvingade till en allmänt avsevärt billigare livsstil kommer att vara väldigt sugna på att återuppta resvanorna när detta släpper.
En märkbar grupp med sparade respengar verkar ha köpt pool och spabad som givit den branschen ett helt oväntat men välkommet uppsving. Kan man inte åka till sol och bad får man fixa 30+ grader hemma i trädgårn istället.
Frågan är hur det går med affärsflyget? Många företag som insett att det går alldeles utmärkt med mindre resande.
Bra med minskat flygande! Det flögs alldeles för mycket innan pandemin, det är inte hållbart att folk ska sitta och flyga kors och tvärs en gång om året.
"en gång om året" Du menade en gång i månaden?