Från årsskiftet ska alltså alla tjänstebilar som förmånsbil bli runt 25% dyrare i förmånsvärde. Därtill ska rabatten för elbilar tas bort. En enkel uträkning visar på ett antal tusenlappar i höjd skatt om man ska ha samma lön på sista raden. Samtidigt är tjänstebilar perfekt för staten att beskatta, eftersom leasingkontrakten redan är tecknade, om än under andra skattemässiga omständigheter.
![]() |
Dålig stämning på journalistskörning när S90 lanserades |
Elbilar har haft sitt förmånsvärde sänkt med 10 000:- SEK per år, vilket ska tas bort från årsskiftet. Enbart det innebär alltså ett höjd förmånsvärde om 833:- SEK per månad. Därtill ska tjänstebilförmånen höjas med antagligen 25%. Detta gäller alltså även gamla leasingavtal eller inköpta fordon, och inte bara nya från årsskiftet.
En förmånsbil som idag har 5 000:- SEK i förmånsvärde kommer alltså få sitt förmånsvärde höjt till 6 250:- från årsskiftet. Elbilen med 7 000:- SEK i förmånsvärde kommer få en höjning på först 833:- och sedan 25%, dvs från 7000:- till 9 791:- SEK.
Det handlar i dessa två exempel om höjningar på 1250:- respektive 2 791:- SEK. Men vad innebär det i ökade skattemässiga kostnader i verkligheten, om man ska ha samma lön kvar till övrigt?
De flesta egenföretagare använder nettolöneavdrag, dvs man drar hela förmånsvärdet från nettolönen, vilket ger rätt beskattning utan att genom en lönesänkning minska utdelningsutrymmet enligt 3:12. Upplägget ärr godkänt av Skatteverket, och fungerar bra för att visa de faktiska kostnaderna i form av skattehöjningar om man ska ha kvar lika mycket pengar varje månad.
Nettolönen måste alltså höjas med 1250:- respektive 2 791:- SEK. Förutsätter vi 50% i marginalskatt på lönenivån blir det en bruttolönehöjning på 2 500:- respektive 5 582:- SEK per månad. Ovanpå detta ska 31.42% i arbetsgivaravgifter betalas för total ökad total lönekostnad om 3286:- respektive 7 335:- SEK per månad. Det är en rätt saftig skattehöjning per månad totalt sett, givet att man ska ha samma lön på sista raden. Totalt blir detta alltså en ökad kostnad på helåret för arbetsgivaren eller den egna företagaren om 39 432:- respektive 88 020:- SEK. Man kanske kan säga att för den som har förmånsbil så är det inte tal om några skattesänkningar om 1500:- SEK om året på lönen.
Intressant är att bonus/malus-delen för elbilar ska höjas med 10 000:- SEK. Det motsvarar knappt en och en halv månads kostnad för den höjda förmånsbeskattningen.
Nu kommer nog de flesta kanske sänka sin lön istället.
Förmånsbilar är tacksamma för staten att höja beskattningen på och vi kan nog vänta oss ytterligare höjningar. De drabbar ingen fattig utan jobb, och kontrakten är redan tecknade eller bilarna inköpta och går således inte att bara komma undan hur som helst. Intressant är att denna kraftiga kostnadsökning nu sammanfaller med att stackars Kina-Volvo ska släppa sin första riktiga elbil XC40 Recharge.
Vi får väl se om den Tesla-prissatta XC40 Recharge blir någon tjänstebilsuccé, eller om regeringen just torpederade det kinesiska bolaget Volvo i Sverige.
Varifrån de begagnade bilarna ska komma när det inte blir inköp av nya tjäsntebilar lämnas som en övning åt de som ska köpa begagnat.
66 kommentarer
Kanske något att tänka på inför nästa riksdagsval.
Varför då? Är väl ytterst få m förmånsbil som röstat på regeringen? Dessutom en perfekt Jante-skatt.
Går det helvete för Volvo så går det nog samma väg med sosseiet AB.
Gissningsvis blir det härhemma som i USA att ammunition blir en bristvara.
Är nog få på Volvo som röstar S numera. Snarare V.
Nu skall jag svära i kyrkan;det är nog SD som merparten av de kollektivanställda röstar på.
Går inte Volvo bra så går inte Sverige bra, kanske någon rabiat miljöpartist som blir glad att "vårt land inte tillverkar sådana bensislukande monster längre"
Höginkomsttagare och tjänstebilutnyttjare är relativt få. De har ingen betydelse i något val. Därför kan man utan risk mobba dem från politiskt håll för att vinna lätta röster från den stora gnuflocken. Men det är ju valfritt att tjäna mycket pengar och ha tjänstebil. Så om man inte gillar att bli mobbat kan man ju sluta tjäna pengar och gå in den skattediande delen av befolkningen. Tyvärr får man sänka sin standard rejält. Men visst, man kan ju alltid skrika högt.
Det finns ca 300 000 tjänstebilsförare så inte en helt försumbar grupp ändp
http://www.tjanstebilsfakta.se/nytt-rekord-pa-tjanstebilsmarknaden/
Att dessa 300000 styck får mindre bidrag känns ju bra.
Niklas, Bra att det känns bra med mindre bidrag, vi vill ju trots allt att Sverige skall fjärma sig från bidragsberoende. Så flaggan i topp!
Högre skatt = mindre bidrag , bara i Sverige….
Glöm inte att många av de 300.000 tjänstebilsförarna har en respektive, vars ekonomi också påverkas av detta. Kan man tänka sig att i alla fall hälften av dessa anser sig påverkade också. Och barn som får höra sina föräldrars klagan… oavsett vad man tycker i frågan så är det reellt och betydelsefullt. Sedan vill nog jag säga att långt ifrån alla tjänstebilsförare är höginkomsttagare (relativt sätt), tänk på hur många hantverkare som har sin arbetsbil som tjänstebil, eller förmånsbil som det egentligen heter. Tjänstebil är väl något som endast används i jobbet och inte privat, om jag inte misstar mig?
Fordon som används i jobbet är något helt annat ja. Det här handlar om mestadels höginkomsttagare som kan ta ut en bil istället för lön, och då får bilen till "rabatt" så att säga jämfört med om man fått mer lön och köpt den privat. Inte direkt så ett skattesystem ska fungera.
Precis Joakim. Förstår dock inte varför man ska klaga inför barnen. För övrigt borde ju barnbidraget vara behovsbaserat. Alla dessa bidrag som den borgliga medelklassen vurmar om.
Lite statistik från 2015 säger att 48% av förmånbilisterna är chefer och 54% har en hushållsinkomst på >800 000 kr/år. Är ju en trevlig förmån men nog borde den värderas till marknadsvärde, det är det som är på gång att fixas nu. Är ju så andra förmåner funkar, t ex lunchkort som jag själv har — det skattas (såklart) som lön.
@Joakim Persson. Du gärna länka till denna statistik.
Skattas inte förmånsbil som ett lunchkort? Vad är skillnaden?
Vad anser du rimlig beskattning för en förmånsbil med förmånsvärde på 3500 vid en bruttolön på 42-45 kkr? Ganska vanligt för ex rörmokare, elektriker och annan överklass här i Stockholm. Glider runt i seat kombi eller vw caddy MED dragkrok( sån lyx skattas det lite extra för, men uppenbarligen inte tillräckligt)
Rickard L: Trafikverket har en rapport här.
Det rimliga är att förmån i form av bil skattas på precis samma sätt som om man fått pengarna i handen och köpt en bil privat. Just nu är uträkningarna sådana att man sparar en del pengar på att ta förmånsbil vs lön. Ur budgetpropositionen för 2021:
"Förmån av fri eller delvis fri bil beräknas på ett visst schabloniserat sätt enligt 61 kap. 5–11 §§ inkomstskattelagen (1999:1229). Avsikten är att förmånsvärdet i princip ska
motsvara kostnaderna för en motsvarande privatägd bil, exklusive drivmedel. I dag
resulterar dock schablonen i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart
understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna
bilar i förhållande till andra varor och tjänster. Det innebär likaså ett skattemässigt
gynnande av bilförmån i förhållande till kontant lön. Schablonberäkningen för
bilförmån bör därför justeras i syfte att bättre avspegla ett marknadsvärde. Detta bör
ske genom att två delkomponenter i beräkningen – det ränterelaterade beloppet och
det prisrelaterade beloppet – ändras."
Joakim Persson tackar ödmjukt för länk och ett gediget svar.
Läser man den citerade texten mellan raderna(vilket jag gör) så verkar det största problemet vara att staten inte kan beskatta föraren flera gånger. Roffe rörmokare eller calle chefsjurist får nettolönen i handen och betalar sedan ytterligare transaktionskatt/moms när denne köper/leasa ett fordon samt bidrar indirekt till ytterligare skatteintäkter och kanske räntor. Helt klart bättre och mer "rättvist" från ett staligt perspektiv.
Jag är inte superpåläst inom ekonomisk politik, men det som förordas låter inte som marknadspriser/marknadsekonomi. Mer som ett sätt för en ineffektiv statsapparat att stjäla mer av den produktiva sektorn. Men som sagt, detta är inte mitt område.
"Orättvisor" i beskattningssytemet verkar alltid lösas som att den lägre skattesatsen höjjs, sällan eller aldrig att den ineffektiva stasappareten effektiviseras…..
Den enkla lösningen är: Ge Roffe rörmokare lön som täcker hans bilkostnader. Precis som du är inne på.
Ta bort alla undantag och i gengäld sänk skatten generellt så blir det bra. Sakta men säkert är det dit vi kommer så småningom. Nu är i alla fall värnskatten borta, alltid nåt, men det finns mycket kvar att göra…
Det är inte lätt att planera sin ekonomi långsiktigt i Sverige för företag och privatpersoner, när förutsättningarna hela tiden förändras.
Planera.. kom inte här och dragandes med högerextrema idéer som personligt ansvar och planering. Rasist!
/Ironi
Det gäller att minimera riskexponeringen mot svenska staten.
Man tror ju någonstans att medelklassen till slut ska tröttna på detta fenomen.. men kanske inte.
Jag betalar gärna skatt men vill ha mer än impotent rättsväsende, obefintligat försvar, låga PISA resultat etc… men det kanske bara är att glömma.
Finns gott om bilar i Tyskland. Brist på begagnade bilar är inte ett problem.
Ja det är ett ickeproblem. Privatleasing är annars ett ofta attraktivt alternativ för nybil och frigör efter 2-3år välskötta bilar till beg.marknaden.
Finns ju massor med bilar i EU som inte saltsprutats.
Detta var väldigt väntat. Elbilar börjar nu bli tillgängliga som tjänstebilar gör den stora tjänstemannamassan. Nu väntar vi bara på justerad fastighetsskatt/avgift även den enkel att beskatta och slår ofta rätt mot "vanligt folk".
nu var det väl från 1 juli och nya bilar vad gäller förmånsvärdet
Marknaden för begagnade bilar kommer fungera alldeles utmärkt även utan att staten behöver mildra beskattningen för ägare av förmånsbilar. Precis som de flesta produktmarknader blir det nån sorts anpassning a la grundläggande marknadsekonomi.
Ja, fast fordonsflottan blir nog äldre i genomsnitt.
Ja fast det torde vara högst tillfälligt. Ifall man nu inte tror att dagens bilar håller bättre över tid.
Verkligen. Inget särskilt stort problem och definitivt inte värt att prioritera skattevägen.
Dåligt att reglerna gäller även befintligt bestånd. Svårt att planera sin ekonomi om reglerna ska ändras på det sättet (även om förare av vissa tjänstebilar borde haft koll på att deras bilar vilade på ett tillfälligt undantag som kanske eller kanske inte kan förnyas i slutet av 2020).
Skall man tolka detta som så mycket för en kontinuerlig snabb elbilsomställning?
Eller kommer diskussionerna om förbud av försäljning av fossilbilar sen paras med detta?
Skulle tro att det inte spelar någon större roll ifall politikerna "straffar" fossilbilar med klassisk drivlina.
Folks begär till eldrivet kommer att driva marknaden i långt större omfattning.
Ett större problem blir hur laddningen ska fungera för de som inte har egen laddmöjlighet.
Vad är Kina-Volvo för något?
Jag tror det har att göra med ägandet. Volvo Cars ägs alltså till viss del Kinesiska staten. Själv så väntar jag med mitt Tesla köp, tills Kina-Teslor leveras till Europa (M3), vilka har betydligt högre kvalitet rent av bäst i klassen "bil".
Om det nu är för dyrt med tjänstebil så kan man ju köpa bil privat och köra mot milersättning. Tror att det trots höjningen är lönsamt för den anställde att ha tjänstebil. värre för egenföretagarna som tar hela smällen på företaget.
Har inte koll men 18.50kr/mil är skattefri ersättning av 35kr/mil?? siffrorna har stått still länge ialla fall
Det är roligt lugnt i media, om ingenting ändras få nästa år bara 6kr/mil ersättning och bara om man kör mer än 3mil enkel.
Det är faktiskt mycket mer alvarligt. Men det blev riktigt lugnt om detta ämna jag vet inte även om cornu har skrivit om det.
https://www.fplus.se/har-ar-nya-reseavdraget-sa-hart-drabbas-du/a/opV70B
Reseavdrag och skattefri milersättning är två skilda saker.
Tjänstebil är redan idag sällan värt det, företaget kan ta dom pengarna dom sparar in på att köpa bil till dig och istället erbjuda högre lön, kostnad som kostnad. Så får du välja bil och betala den själv och ta ut reseersättning, då behöver du inte tänka på några 7,5 prisbasbelopp heller.
Leasea bil är precis som folk som leaseade tv på Thorns förr i tiden. Har man inte råd med något ska man inte skaffa det.
Det finns ju även privatleasing ifall man vill ha en ny bil. Inget dumt val ifall man är rädd om bilen, i mitt fall på tidigare bil så landade jag under 30kr/milen. Motsvarande privata ägande hade närmat sig 40kr/milen främst p g a de höga transaktionskostnaden och kapitalkostnaden. Break-even låg för denna enklare familjekombi närmre 5 år. Nu äger jag en elbil, där är kalkylen svårare då man får 60000kr tillbaka, sen har de ju ett bättre andrahandsvärde.
De flesta som har tjänstebil har nog råd med bil, och betalar gör de ju ändå. Har själv haft flera men samtidigt haft råd att köpa (har iofsgen bil sedan 7 år).
Tror många vill dels enkelhet och dels en finare bil än vad man annars skulle motivera privat.
Precis de har säkert råd att betala även utan bidrag. Trams att andra ska bidraga till skattesuventionerade tjänstebilar.
Dom där 10.000:- är en sak men hur går det med minskningen till jämförbar bil? Försvinner även den sticker förmånsvärdet på en polestar 2 iväg från 4285:- per månad till 9110:- plus 25%? = 11388;- per månad..
Jeezz… Körde runt storstockholm i torsdags och ut till västerås idag. Vilken trafik! Tätt – snabbt – Volym! Det är ingen brist på bilar här i landet kan jag berätta!
Visst är det många bilar men om alla har samma rätt till bil så är det inte så konstigt då folkmängden ökat med 1 miljon sedan 2009 eller 2 miljoner sedan 1987. Klart det märks och därav politikernas försök att göra det dyrare att köra bil då det är extremt dyrt att bygga ny infrastruktur. Dilemmat för en vänsterregering är fördyrningar alltid slår mot de svagaste och då deras egna väljare.
*Muttrar* …dubbla bilskatten…
I Norge har staten satsat allt för mycket på elbilar för landets ekonomis bästa.
skatteintäkterna rasar , parkerings och färjeintäkter likaså.
Norge har dock en liten fond att nagga på. Så att de satsar på en miljöbättre bilpark är väl bra. De är alldeles säkert medvetna om detta, och du framstår lite naiv.
Öh, Norge har världens största fond. De är nu så rika att de kan göra precis vad de vill. Precis vad de vill, och vi kommer att stå med mössan i hand och buga
Jag den är stor, roligt dessutom att de har en oljeminister. Så länge de inte vaske oljen, så det ju vettigt att göra nåt bra med pengarna.
Rätta mig om jag har fel men har inte leasing och tjänstebilar blivit avsevärt billigare i takt med att räntan sjunkit mot noll? Så vad är kostnaden jämfört med t.ex. 2005?
Tjänstebil behöver inte vara artificiellt billigt och då kan staten gott passa på och ta mellanskillnaden.
Lars: Som referens till dina uträkningar i inlägget, vad är alternativkostnad till bilförmånen? Dvs vad är kostnaden att köpa/leasa motsvarande nya bilar som i dina exempel var 3:e år med skattade pengar.
Beror såklart på körmönster jobb resp. privat där du sticker ut med mycket tjänsteutnyttjande av bil.
Påtagligt många med förmånsbil kör huvudsakligen privat, inklusive pendling till kontor.
Leasingpriset x2x1.3142*1.25/1.125 (50% marginalskatt, arbetsgivaravgifter och ingen avdragsgill halv moms om du undrar vad multipllikatorerna är), givet att man kan privatleasa till samma pris.
Detta vad det kostar arbetsgivaren att ge dig en lön så du kan leasa privat. Skillnaden är nu främst att man får dra av halva momsen fortfarande.
Då slipper man alltså förmånsbeskattningen.
Förenklat – så länge leasingkostnaden är högre än förmånen bör det fortfarande vara bättre att ha förmånsbil. Gäller åtminstone för elbilar fortfarande. Fossilbilar vet jag ej.
Den stora frågan är om det verkligen blir mer pengar i statskassan, inte helt lätt att räkna på eftersom man inte vet vad folk gör, en ny bil på firman kräver service och den utföres på verkstad "vitt" likaså däck och annat, en gammal privatägd bil lämnar man till "nisses verkstad" svart, man kan jämföra med RUT o ROT man vill göra svarta tjänster till vita. Får den som har förmånsbil pengar över går de pengarna med största sannolikhet till varor/tjänster som är momsbelagda och staten får in pengar den vägen. Allt detta vet finansministern det här är bara ett köttben till MP. Dessutom Volvo producerar en stor del av tjänstebilarna och det ger inkomster för stat och kommun.
Det är jäkligt lätt att räkna på faktiskt: Solklar förlust för statskassan. Det blir omedelbart färre, mindre och billigare tjänstebilar och Volvo tappar försäljning=minskade skatteintäkter. När försäljningen på hemmamarknaden skjunker för Volvo, riskerar vi också att flytten av tillverkningen till Kina tidigareläggs, vilket kan leda till enorma välfärdsförluster när jobben inte bara på Volvo utan hos alla underleverantörer och serviceföretag som lever på Volvo, underleverantörerna och anställda hos både Volvo och underleverantörerna. Vill de ha in MER pengar är detta ett fullständigt vanvettigt förslag, men det är ju S vi talar om här.
Ökningen av schablonvärdet ökar inte vid årsskiftet utan först 1 juli 2021. Samt att den ökningen gäller bara bilar som kommer i trafik efter 1 juli.
Det som är deprimerande med det här är folk som utgår från att en skattelättnad är en subvention och att man ska höja skatten så det blir mer ”rättvist”. Ja, det är förmånligt *relativt* sätt, men det är likväl en jävla massa skatt och avgifter. Så för att göra det rättvist borde man då rimligen sänka skatten och göra det lika förmånligt för alla. Inte göra det värre för vissa.
Ungefär som fångarna i Life of Brian där ena har det värre än den andra och lösningen självklart är inte att göra det bättre för båda, utan att göra det lika illa .
Detta borde ju allt annat lika leda till äldre fordonsflotta vilken såklart leder till icke minskande utsläpp men att bilerna hålls i liv längre, så kanske positivt ur utsläppssynvinkel att inte producera så många nya fordon.
Det borde också leda till ökad servicebehov så verkstäder bör ju gynnas av detta på sikt.
Det var ju själva f*n också när man lyckats pricka in förmånsvärde som dras av helt mot nettlolöneavdraget så blir det förhöjt förmånsvärde likt förbannat. Trodde inte det skull gälla retroaktivt utan bara nya avtal likt hur det var med bonus malus när skatten gjorde att det blev 1000 extra i kostnad per månad.
Helt jävla idiotiskt att det gäller befintliga bilar. Man måste ju kunna planera sin ekonomi mer än några månader fram. Jag kan hålla med om principen att inget ska skattesubventioneras i Sverige, men man kan ju inte införa det retroaktivt så att säga. Jättemånga som nu sitter med bilar som pang får en extra skattesmäll. Det där med att "det drabbar ingen fattig" är ju typiskt vänster/miljöpartist-dravel som jag inte ger 2 öre för. Man kan ju likställa detta med att ta ett lån. Idag är räntesubventionen (som jag för övrigt inte heller gillar) på att ta lån 30%. Tänk om den s.k. regeringen helt plötsligt skulle ta bort den? Då skulle det bli annat ljud i skällan. Däremot om man säger: "Från nästa år så kommer alla NYA lån att sluta räntesubventioneras med 30% av staten", då har ju folk möjlighet att låta bli att ta nya lån, inte så lätt när man bundit upp sig på 3 år redan, som många har gjort med bilen.