Efter att helt ha varit utan autopilotfunktioner och även mittskärm i några veckor, har bilen nu fixats på Teslas service och den senaste programvara för den fulla självkörningsförmågan är igång på bilens uppgraderade självkörningshårdvara. Under pausen när systemen varit nere för mig har Tesla genomfört omfattande uppdateringar av autopiloten, som nu läser och agerar på hastighetsskyltar och inte bara på hastigheten enligt GPS, varningsskyltar om trafikljus och stoppskyltar, och stannar vid rött ljus och stoppskyltar. Autopiloten har helt plötsligt blivit riktigt användbar även utanför motorväg. Så länge man inte behöver använda blinkers och svänga. Finns väl lite förbättringspotential att anmärka på nedan.
Stopp vid rött trafikljus på Ågatan, Mölndal. |
Det kraschade eMMC-kortet (som Tesla kallar dotterkortet) är nu utbytt och min S 100D fungerar återigen som den ska, med autopilot och mittkonsol, samt diverse funktioner som klimatsystem med mera.
Efter att tidigare uppgraderat hårdvaran till full självkörningsförmåga, så kunde därmed de senaste uppdateringarna installeras i bilen, vilket innebar omfattande förbättringar av autopiloten – kanske de största någonsin.
Till en början läser nu Tesla trafikljus.
Stopp vid trafikljus. |
Bilen saktar automatiskt in innan trafikljus även om det är grönt, och blåser därmed inte bara på för fullt rakt genom övervakade korsningar. Man måste som förare godkänna att man passerar trafikljuset, antingen genom att själv ingripa med gaspedalen eller ett klick med autopilotspaken. Annars stannar den vid trafikljuset även om det är grönt.
Är det rött stannar bilen förstås, och kör sedan vidare när det blir grönt och eventuell bil framför har börjat rulla. Fungerade klockrent när jag testade det i Göteborg och Mölndal. Dock blir det inte en fråga om att dra andra bilar vid rödljuset, utan starten sker i rätt maklig takt.
Bilen fångade även upp tillfälliga rödljus vid vägarbete här på landet. Fast lämnade i det fallet lite att önska om var den stannade, nämligen i höjd med rödljuset.
Lite långt fram. |
Således fick jag backa för att autopiloten skulle se ljuset igen. Antagligen beror detta på frånvaron av vägmarkeringar.
Fick backa bak för att kunna se ljuset. |
Intressant är att dessa tillfälliga rödljus inte finns i GPS:en. Dock varnas man 200 meter innan ändå enligt väganvisning.
Tesla läser nämligen nu även vägskyltar. Därmed läser den varningsskylten om kommande rödljus, och kommer ihåg hur långt fram det var.
Först vid 200 meter innan varnar den, även om varningsskylten uppgav 400 m till rödljuset. Men det fungerar.
Med läsandet av trafikskyltar läser autopiloten nu även hastighetsskyltarna, och anpassar hastigheten även när GPS:en säger annat, som vid ovanstående vägarbete där tillfälliga skyltar om 50 och 70 följdes exakt.
Även permanenta skyltningar som finns i GPS:en reageras det nu snabbare på, och hastigheten börjar ändras i höjd med skylten, istället för ett tiotal meter efteråt som förut. Fortfarande finns det vissa platser den inte höjer hastigheten på även om den ändrar på instrumentpanelen. Man kan fortfarande önska att den börjar sakta in innan skylten så den följer trafikreglerna korrekt.
Även stoppskyltar läses vilket är en välsignelse här på landet där man kan köra med lätthet med autopilot, ända tills man varit tvungen att gripa in vid en stoppskylt.
Nu läser Teslan först varningsskyltarna om stoppskylt och varnar 200 meter innan. Sedan saktar den in och stannar i höjd med stoppskylten, inte i höjd med vägmarkeringen. Vilket ger lite olika utfall.
Okej. Stopp i höjd med skylt. |
Vid korsningar där skylten står en bit in stannar alltså autopiloten långt innan man får bra blick ut över vägen, men den stannar iaf och blåser inte bara rakt ut i T-korsningen i full fart.
I andra fall kan det bli lite väl långt fram, längre fram än jag själv skulle stoppat.
Nja. |
Meh. |
Lite väl som sagt. |
Dock måste man alltså starta manuellt efter stoppskylt, så det är ett icke-problem kanske. Stora fördelen är att bilen saktar in inför stoppskylt så man får gott om tid att göra sig beredd att ta över för att köra vidare. Och skulle en förare bryta mot reglerna och inte titta på vägen kommer man inte längre blåsa rakt ut i en T-korsning med dålig stämning som resultat.
Nu återstår att bilen ska börja blinka åt navigatorn, samt sakta in där man ska svänga av och sedan även börja svänga själv i korsningar. Det är fortfarande rakt fram som gäller även om navigatorrösten nästan ironiskt påtalar att man ska svänga. Men det blir bättre och nu kan man lita (hyfsat – föraren har fortfarande ansvar och måste ha handen på ratten och förstås hela tiden titta på trafiken) på att bilen kommer stanna vid trafikljus och stoppskyltar, samt följa även tillfällig hastighetsskyltning. Att den även läser varningsskyltar om trafikljus och stoppljus, innebär att Tesla antagligen nu kan läsa alla skyltar, även om den inte agerar på annat ännu. Därmed kan den börja anpassa sig till andra varningar, i den mån det inte finns i GPS-datat. Teslas autopilot saktar ju redan ner innan kurvor på landsväg.
Överlag den allra bästa mjukvaruuppgraderingen av autopiloten hittills. Med reservation för att jag bara körde i cirka två timmar för att testa.
Sedan var det skönt att få tillbaka autopiloten. Utan autopiloten är det en helt annan bil. Bland annat är det svårt att ligga stilla på en exakt hastighet med elbilen, som reagerar mycket känsligare på hastighetsreglaget än en fossilbil gör på gasreglaget – både bromsar när man släpper trycket och ökar direkt om man pressar ner. Trögheten och den svaga motorbromsen i höga hastigheter på fossilbilar gör att det är lättare ligga på en konstant hastighet. En vän tog också upp teorin att man i fossilbilen även får feedback från motorljudet och vibrationerna, vilka uteblir i en elbil och gör att man enbart har självbedömning av hastighet och hastighetsmätaren att gå på, medan fossilbilen mer går att köra på känsla via bullret.
Vill du som ett tjugotal andra bloggläsare beställa en Tesla och få 1 500 km gratis Supercharging på Teslas nätverk använd bloggens kod LARS35932 eller denna länk. Mitt bolag får då delta i ett lotteri på en bil.
20 kommentarer
Undra hur väl Tesla förhåller sig till ISO26262 nu för tiden. Största problemet med att göra självkörande bilar är att kunna garantera att det är certifierat säkert och "aldrig" fattar fel beslut.
Löser sig om 10-15 år, när BMW och VW har motsvarande så försvinner alla sådana krav i EU.
Trevlig genomgång av småsaker med autopiloten som man inte tänker på. Jag tycker det visar hur otroligt många små och olika scenarion de finns och hur långt det är kvar innan vi har full self driving.
"Intressant är att dessa tillfälliga rödljus inte finns i GPS:en. Dock varnas man 200 meter innan ändå enligt väganvisning"
Jobbade på vägbygge några somrar för ca 10 år sedan och då ställde man ut det lite på känn i det område man fått tillstånd att använda temporära rödljus i. Det enda vi alltid mätte upp var avstånd till varningsskyltar före rödljus en.
Men imponerande jobb av Tesla. Jag trodde temporära skyltar och liknande skulle vara längre bort. Finns det ens någon tillverkare som är i närheten av den autopiloten?
Volvo läser temporära skyltar. Funkar bra förutom i de fall då byggjobbarna glömmer sätta upp skyltar att den temporära zonen är slut.
Har inte lika sofistikerad autopilot som Tesla i min e-tron, men det är lite intressant ändå att se hur jag använder hjälpmedlen som finns.
I princip har jag insett att om bilen inte kör minst lika bra som jag, så åker "auto-piloten" av ganska snabbt. Det enda som får godkänt på mindre vägar med bl.a. avfarter är "lane-assist", som gör att bilen håller sig mitt i filen.
På motorväg fungerar även den adaptiva farthållaren godkänt.
Tycker det fungerar dåligt att använda skyltavläsningen som input till farthållaren. Som tur är kan man stänga av det i min bil.
Skulle inte köra med auto-pilot om den betedde sig som Cornu beskriver. Tycker det blir lite meningslöst att använda den då man ändå måste vara med och finjustera.
Men man måste väl börja någonstans…
Så om man kör på en 50-väg, som övergår till 30 vid en skola, så bromsar Teslan ner först efter att 30-skylten har passerats?
Detta låter värre än bara att den inte följer "trafikregler korrekt".
Det är upplagt för en olycka.
Tur att ingen mänsklig bilist kör för fort i början av en 30-sträcka.
Vad har det med något att göra?
Verkar som kraven på självkörande bilar av någon anledning ska vara högre än på människor. Tycker du kan börja raga över alla tiotusentals bilister som varje dag inte saktar ner alls framför skolor, istället för att en knappt existerande AI saktar in först efter skylten OM föraren är så dum att hen låter AI:n köra framför en skola.
Du silar helt enkelt mygg och sväljer kameler när du retar upp dig på detta. Nämn någon som skadats av att ha blivit påkörd av en självkörande bil i Sverige? I Sverige alltså.
Hoppas att den större uppdateringen som kommer om ca 3 månader är bättre. Ryktas om en större omskrivning av mjukvaran och autopilot i stadskörning, nuvarande ger fortfarande högt adrenalinpåslag i vissa situationer och skapar dålig stämning när hustrun är med. Just nu mer testpilot än autopilot.
Inget rykte. Musk sade att de börjat rulla ut den helt omskrivna 3d-programvaran till testförare.
Låter som att man maskerat en bugg eller brisfällig funktion när den alltid stannar vid trafikljus.
Det är nog för att föraren ska ha uppmärksamhet i varje korsning. Även vid grönt sker mycket olyckor, särskilt utomlands. Så det behövs ett enkelt klick innan varje korsning.
Slår det om efter klicket bromsar den dock.
Instämmer i analysen.
AP1 läste hastighetsskyltar för fyra år sedan.
Ja, men det är ju en Volvo, självklart fungerar säkerhetsfunktioner i dessa bilar.
Med risk för att missat något i texten men som boende i ett län med i princip inga stoppskyltar undrar jag om den reagerar för lämna företräde.