Teslas VD Elon Musk har nu påstått att Tesla ska ha tekniken för full autonomi och självkörande bilar i år. Antagligen handlar det utifrån hur kass och begränsad autopiloten är idag om att man kan nå nivå 5 på en tom motorväg dagtid vid vackert väder i Kalifornien. Dessutom först om fem år, givet Musks sedvanliga tidsoptimism.
Tesla Model 3 Perfomance AWD |
Självkörande fordon brukar delas upp i sex klasser 0 – 5, där 0 är noll självkörning. Klass ett kan kallas “inga fötter (vid normala omständigheter)” t ex automatisk farthållare och har alltså funnits i flera decennier. Nivå två kan klassas som “inga händer (vid normalla omständigheter)” och bilen kan köra rakt fram utan att man behöver hålla i ratten. Nivå tre kan sägas vara “ingen uppmärksamhet” där föraren inte behöver hålla koll på omgivningen, men kan behöva ta över om bilen säger ifrån. Nivå fyra kan kallas “ingen förare”, t ex kan föraren sova, men behöver fortfarande finnas i bilen för att kunna ta över inför vissa kända moment. Slutligen finns nivå fem som innebär “ingen passagerare”, dvs bilen ska helt och hållet komma från A till B på egen hand och ingen behöver vara ombord.
Teslas autopilot och självkörningsförmåga är antagligen världsledande i kommersiellt tillgängliga fordon man kan köpa som standardprodukt. Möjligt att t ex Googles Waymo är bättre, men du kan inte gå in på en hemsida och köpa en Waymo-bil idag och hämta ut den i morgon (vilket du kan med Teslas lagerfordon).
Däremot krävs det i princip specialfall för att Teslas autopilot ska kunna köra. Jag har nu kört min Tesla Model S 100D med så kallad full self driving (FSD) i cirka ett och ett halvt år och runt 6000 mil, efter att ha köpt till prissänkt FSD vid en kampanj efter ett halvårs ägande. Det fungerar så länge man inte ska svänga och inget avvikande händer, och vägen har mittlinjer, och det inte är stadstrafik. Men det fungerar inte så fort det blir ett vägarbete eller andra undantag, och den kan bara svänga av från en motorväg. Den klarar inte ens av att sakta in och blinka inför en korsning där man enligt navigatorn ska svänga av. När man får den nya hårdvaran 3.0 installerad mot nuvarande 2.5 ska den eventuellt klara av stoppskyltar och trafikljus, men sägs t ex tro att alla Burger King-skyltar är stoppskyltar, vilket kan ge spännande upplevelser på motorväg. Och det får inte regna, snöa, vara dimma, kurvig väg, väg med krön, inga cyklister eller fotgängare, barnvagnar, hästar, utryckningsfordon, trafikomläggningar, långsamtgående fordon eller egentligen något annat än snälla bilar på vägen.
Så visst, Musk påstår att Tesla ska ha teknologin för nivå 5 i år. Inte produkten nivå 5. Samtidigt pratar han om nya sätt att kyla en bil eller ta hand om överskottsvärmen, vilket i så fall handlar om ännu kraftigare datorer än 3.0, som då kommer generera så mycket värme att de börjar bli ett problem när de ska försöka klara av att matcha en pytteliten del av den extremt energieffektiva mänskliga hjärnan.
Sedan är Musk numera att betrakta som amerikan, dvs det finns en massa finstilt.
Autonomin nivå fem gäller säkert bara särskilda omständigheter, antagligen en motorväg i Kalifornien dagtid utan några vägarbeten eller medtrafikanter. Då kommer säkert en Tesla kunna köra helt utan någon ombord från påfart till avfart. Det kan den nämligen redan idag, om det inte vore för EU-regeln att man måste ha någon som håller i ratten, vilket tjatas om var femtonde sekund.
Teslaaktien har legat på börsrekord i tre dagar och Musk ska nu få några miljarder i bonus tack vare aktiekursen. Ur det perspektivet bör man se uttalandet – att lura i de investerare, sparare och spekulanter som aldrig faktiskt kört i något år med FSD att man kommer uppnå nivå fem och på så sätt hålla uppe aktiekursen till bonusen faller ut.
Men så är jag förstås en gammal cyniker.
Sedan kör jag med FSD 80-90% av tiden i min S100D. I princip är det bara på landsvägar utan mittllinje, samt i tätort, som jag inte kör på autopilot. Sedan måste man förstås gripa in rätt ofta på grund av vägarbeten och andra undantag, men ibland kan man lyckas köra flera mil utan att behöva ingripa. Om man nu skiter i alla andra trafikanter och inte bryr sig om att folk tutar, bildar kö eller kör om, och själv inte har något emot att ligga bakom en lastbil i 90 på 120-motorväg för den automatiska omkörningen får inte användas i EU.
Mycket avkopplande och bekvämt, och man kommer fram även efter långkörningar utan att vara det minsta trött i skallen. Så nog är det förarassistans. Men någon nivå fem är det inte, utan en kombination av 2 och 3.
17 kommentarer
Ja: "Men så är jag förstås en gammal cyniker." 50+
Nej: "Musk ska nu få några miljarder i bonus tack vare aktiekursen" — om kursen håller en viss genomsnittsnivå i tre eller sex månader, kvalificerar han för en skiva optioner om flera år, som han inte får avyttra på fem år till. Lite skruvat alltså.
Lycka till: "en motorväg i Kalifornien dagtid utan några vägarbeten eller medtrafikanter" HAHAHA.
Klickrubrik: Nej, han varken säger eller lovar något sådant. Vad som sades var att han TROR att TEKNIKEN kan vara mogen för detta under det här året.
Killgissning: Du har inte laddat upp med TSLA? (Det har jag, soup rise 🙂 )
Ja, jag skriver ju att teknologin kanske finns (för specialfall), men inte någon produkt.
Såg det. Vad jag skrev var att _rubriken_ var klickbait. Värdigt BI eller CNBC. Inte menat som beröm.
När jag kört bilar med level 2 så har jag svårt att koppla av. Det känns som man sitter på helspänn och bara väntar på att bilen skall hitta på något dumt. Detta efter två olika incidenter.
I den första så tappade bilen spårningen av vägen och tyckte det verkade vara en bra idé att fortsätta rakt fram ut i naturen när vägen svängde. När jag då fick ingripa så blev det ganska plötsligt och dramatiskt ifrån min sida, vilket ledde till en rejäl sladd.
I den andra så låg jag med adaptiv farthållare bakom en bil. Vi kom fram till ett vägbygge där man gjort en chikan för att få ner hastigheten. Bilen framför mig saktade in ifrån 110 km/h till 60 km/h, vilket min bil också gjorde. Men så fort som bilen framför bytte fil så tyckte min bil att det var dags att köra 110 km/h igen och vräkte på med motorpådrag så att jag höll på att braka rakt in i TMA-fordonet som utgjorde första blockeringen i chikanen.
Dessa två händelser har gjort mig ytterst skeptisk emot självkörande funktioner. Och jag tror inte att jag kommer vara någon "early adopter".
Verkar som du bara kört enstaka gånger. Förtroendet för tekniken får man genom att köra dagligen och lära sig vad bilen klarar och vad den inte klarar. Man skapar en sorts relation. Går inte från första dejten eller som en ONS.
Tycker förfarandet låter farligt, primärt för polis och räddningstjänst som som jobbar på motorvägen/landsvägar provosoriskt(trafikolyckor , rafikkontroller mm) utan regelrätta skyddsbariärer.
Tog 100 mil men sen lärde jag mig när det funkar dåligt. Främst krön och, som du skriver, när bilen framför byter fil eller gör en kraftig sväng vid t.ex. vägarbeten. Hyfsad produkt men långt från nivå 5.
Helt autonoma bilar kommer att behöva en modell av omgivningen, en modell av bilen samt en modell av modellen för att kunna extrapolera in i framtiden någon del av en sekund för att kunna ta rätt beslut. D.v.s. ett slags enkelt medvetande i klass med en insekt, ungefär som en humla eller så.
När man talar om självmedvetna AI tror jag att bilar kommer att vara de första, även om det kommer att vara på insektsnivå till att börja med. Sen kommer datakraften/energiförbrukningen för processandet att sätta begränsningar för hur smart en bil kan bli. Åtminstone i nuvarande paradigm. Kanske man kan ta nästa steg via teknikskifte med lågenergidatorer som processar fotoner i ställer för elektroner.
De lovade oss självkörande bilar men i stället vi fick 256 tecken (fritt efter Peter Thiel).
Finns funktion att få bilen framkörd i Europa?
Bara på icke allmän väg. Går att peka på kartan vart man vill få bilen framkörd annars. Dessvärre har Tesla fått för sig att min uppfart är allmän väg, så jag har inte lyckats få det att fungera, utan den säger "allmän väg". Summon fungerar annars när man står bredvid, rätt praktiskt på trånga parkeringar eller om man är ute på gården och bara behöver flytta bilen, så behöver man aldrig sätta sig i den. Får spela in en filmsnutt någon dag.
Han försöker väva en story som rättfärdigar att Tesla aktiverar en större del av vad kunderna betalat för FSD som intäkt, för att kunna göra vinst i år eller ev. t.o.m. Q2.
OBS! Det kan finnas spår av spekulation i detta inlägg.
Om du nu äger en Tesla varför ägnar du inte lite tid till att intressera dig för företaget och deras produkter?
För de första. Vad Elon Musk säger på en konferens för utveckling av artificiell intelligens i Shanghai har inget att göra med aktiens värde eller hans ersättning. Det enda han har sagt om aktiens värde senaste tiden är att värdet var för högt och det var när aktien stod i halva dagens värde.
För det andra. Tesla har inte släppt neurala nätverk som utnyttjar FSD Computer ännu utan det är fortfarande gamla begränsade nns som används. Man kan inte bedöma hur nära Tesla är självkörande teknik med hur begränsade nn presterar på begränsad hårdvara i ens egen bil. Nya utökade nn används bara i Teslas utvecklingsbilar. Tesla håller för tillfället på att skriva om hela mjukvaran till autopiloten för att introducera en ny metod att fånga träningsdata som en 3-dimensionell scen vilket väsentligt kommer öka tillförlitligheten och snabba upp träningen. Att några enstaka Burger King skyltar misstas för stoppskyltar är inte konstigt. Det är så bilarna lär sig. Hade de varit perfekta från början så hade vi redan haft självkörande bilar och aktien hade stått i $10000.
Ja, Elon Musk säger att Teslor med FSD Computer kommer ha alla nödvändiga funktioner för level 5 i år men att de kommer ta tid innan de funktionerna är tillräckligt mogna för att kunna ge full level 5 i praktiken. Det är inget nytt utan det har han sagt många gånger tidigare.
Teslas hela affärsplan och mycket av de investeringar man gör går ut på att de ska nå level 5 inom nära framtid. Man ska inte tro att Tesla gör de investeringarna och utvecklar de lösningarna för att derad VD är en idiot. Det finns en anledning till att alla världens största teknikföretag gör av med biljoner på utveckling av självkörande teknik. Hårdvaran som krävs för att en bil ska bli självkörande finns nu och det enda som saknas är mjukvaran.
Teslas strategi skiljer sig mycket från andra utvecklare som förlitar sig till LiDAR och högupplösta kartor. Tesla förlitar sig enbart till kameror och enklare kartor. Det är en mer komplicerad strategi som är tidskrävande och kräver oerhörda mängder av data. Fördelen om Tesla lyckas är att de kommer vara det enda företaget med fullt självkörande teknik som är enkel att introducera varsomhelst. Andra företag kommer vara tvungna att introducera sina lösningar med dyr teknik i små begränsade områden som man sedan tvingad underhålla konstant till hög kostnad. Tesla är därför väldigt intressant om man vill investera i självkörande teknik. Det är den enda utvecklaren som redan aggressivt försöker sänka kostnader och massproducerar självkörande bilar för att inom nära framtid kunna skapa ett nätverk som är billigt att bygga ut.
Hur lång tid det tar för Tesla är omöjligt att säga. Man kan likna det vid när människan byggde den första motoriserade flygmaskinen. Många gamla griniga gubbar och gummor sa att det var omöjligt av olika anledningar som minsann de förstod bättre än alla andra. Trots det så flög helt plötsligt ett flygplan en dag.
Det är alltså inte för skojs skull som allt skrivs om. Nuvara version är skriven för HW2 och HW2-koden emuleras idag på HW3. När väl mjukvaran som är skriven för HW3 släpps så kommer den inte likna mjukvaran för HW2.
Det är en lite knepig beskrivning av SAEs nivåer, här kommer ett annat försök 1: automation av längs eller sidledsrörelse (typ lane keeping aid, adaptiv farthållare), föraren är fallback och ansvarig 2: automation av både längs- och sidrörelse, föraren är fallback och ansvarig (typ teslas autopilot), 3: full automation inom givet område och givna förhållanden (ex motorväg i solsken) bilen har egen fallback och är ansvarig för att inte orsaka olyckor ansvarig men föraren kan pingas in i god tis och ta över om ex bilen lämnar förhållanden den är designad för. Om så inte sker skall bilen stanna säkert, 4: full automation inom givet område och givna förhållanden (som ovan), ingen mänsklig fallback krävs, ex hub-to-hub transporter med lastbilar utan förare, 5: full automation utan krav på mänsklig fallback överallt, typ.
Någon nivå 5 lär de alltså inte göra inom ett år. Som vanligt säljer Musk ormolja, och det är värt att nämna att Tesla, precis som några kinesiska aktörer, kommit dit de är genom att totalt skita i standarder för funktionell säkerhet som alla OEMer och andra seriösa aktörer ser som nödvändiga (bla iso26262) att ta hänsyn till, och utsätter alltså därmed sina kunder för betydligt större risker än andra. Men har man ett coolt varumärke så har man.
Att tesla har autopiloten i produktion men att motsvarande saknas hos konkurrenter kan direkt relateras till detta (och alltså inte att de skulle ligga ljusår före alla andra rent tekniskt). Ska man betta på någon aktör i sammanhanget är det nog waymo – lång tid på plan, enorma ekonomiska resurser, attraktionskraft för kompetenta tekniker och seriösa partnerskap med OEMer för tillverkning av basfordon.
Det stora språnget med autonomi kommer först när du på allvar tar bort människan som möjlig fallback, alltså nivå 3 och uppåt. Klivet uppåt i kraven både på sensorer och fordon är enormt. Standarderna som finns brukar innefatta krav på felfrekvenser (ex miss att upptäcka, miss att klassificera korrekt) i ordninen 1 på 10^8 km. Systemet får i praktiken då inte göra fel. Fysikens lagar gäller på samma sätt i Kalifornien som i Sverige, och att Tesla skulle vara i närheten med ett par kameror och radarer är minst sagt osannolikt.
Värt att nämna är att nivå fem är rätt meningslös har det visat sig, och gränserna mellan nivåerna är rätt luddiga och kanske inte jätteanvändbara egentligen. Skalan kom dock till en bit innan seriösa försök att utveckla teknik faktiskt gjorts, så det kanske inte är så konstigt…. Hur som, eftersom den ändå används är det ju värt att påpeka att Teslas "fsd" inte är nivå 5…
Har sett en del från den här Youtubern: https://www.youtube.com/c/TeslaDriver
och han kör en del på mindre vägar i England. Är det sämre i Sverige än i UK?
Ford anses ha kommit längs i utvecklingen och dom sa för några år sedan 2021 för nivå 5.