Dags för lite MÖP-måndag, och under coronakrisens självisolering kan man ju alltid gräva ner sig i det ryska spelet WarThunder (om man vågar, givet risken för spionprogramvara – är det gratis är du produkten…), där det nu påpassligt har låsts upp möjligheten att spela svenska pansarfordon och stridsflyg. Särskilt glada lär väl gamla invasionsförsvarsnostalgiker bli över IKV 91, som typ har spelets brutalaste kanon.
Infanterikanonvagn 91 – IKV 91. Siffran avser inte årtalet, utan kalibern på eldröret, dvs 90 mm och första varianten av en infanterikanonvagn med 90 mm eldrör. |
WarThundner har alltså öppnat upp svenska utvecklingsträd, där man kan spela sig upp hela vägen till drömfordon som stridsfordon 90120, stridsvagn 122, luftvärnskanonvagn 9040C och stridsfordon 9056 på pansarfordonssidan. Fordon som 9056, 90105 och 90120 har aldrig anskaffats eller funnits annat än som enskilda demonstratorprototyper hos BAE/Hägglunds.
Äldre pansarfordon. |
Och de senaste. |
Extra godis måste vara att IKV 91 har försetts med spelets kanske brutalaste kanon och har 400 mm penetration via sina pansarvärnsgranater med riktad sprängverkan även på 500 m avstånd. Stridsvagn 122 har i jämförelse 401 mm med sin 120 mm eldrör, liksom stridsfordon 90120. Att sedan IKV 91 inte har något pansar att tala om, och med det låg överlevnadsförmåga är en annan sak, så länge man skjuter först…
IKV 91 i War Thunder. |
Realismen i att ammunitionen till IKV 91 är så effektiv kan diskuteras, utan det handlar nog snarast om spelbalansering för att göra olika utvecklingsträd intressanta.
Stridsfordon 90120 i jämförelse. |
På flygsidan stoppar dock utvecklingskedjan än så länge på Draken, så ingen Viggen eller Gripen än. Hade varit intressant om hypotetiska A36 Vargen och A38 (“Järven” är mitt namn på den i Redovisningsavdelning Marviken) infördes i spelet framöver, även om de aldrig lämnade ritbordet. Det har aldrig hindrat WarThunder från att inkludera fordon förr.
De högre flygplanen. |
För övrigt har spelet gjort tecknade versioner av några färska porträtt på svensk stridsvagnspersonal, där med lätthet som MÖP känner igen förlagorna. Vet inte vad Combat Camera (som iofs bytt namn) och Försvarsmakten tycker om det.
Ett varningens ord är att WarThunder är en rysk programvara och är gratis, även om man kan köpa sig förbi utvecklingsträden eller köpa sig utvecklingspoäng om man inte orkar sitta och spela de ganska lukrativa bombuppdragen hela natten. Och är en programvara gratis är det du som är produkten, men med frånvaro av reklam så kan man fundera på vad för information från din dator som far iväg österut. Slump att svenska fordon kommer nu? Spelas lämpligen på en separat dator och på all form av privat information resnad dator i en DMZ på nätverket.
Annars är WarThunder ett kul spel om man nu hade tid att spela. Går ju att spela på överrealistisk nivå för masochisten, helt utan datorstöd – inte ens markering av synliga (vänliga/fientliga) fordon, och så får man använda strecken i siktena för att träffa. Ett tips är också att spela två i samma fordon – inte i själva spelet, men en fordonschef som agerar baksätesförare och en som sköter kontrollerna, så får man fyra ögon på skärmen – en som kan koncentrera sig på överblick och beslut och en som kan koncentrera sig på att styra och skjuta. Kan således fungera socialt.
Så, nu har jag förstört sommaren för många spelsugna…
26 kommentarer
Samma skottverkan på 90120 som 122?
Är det inte samma eldrör och ammunition då?
Dålig koll, men just ammo borde ju kunna avvika i en vagn som inte ens finns officiellt.
Kan tillägga att de även lagt in svenska skepp i World of warships. Bl a HMS Visby J11
Kan rekommendera Crossout som är från samma utgivare. mindre realistiskt med större frihet
Kan även tipsa om stället du tagit den bilden på, dvs Brigadmuséet i Karlstad. Finns några fordon där, och ibland byts de ut mot tillfälliga utställningar.
Skjutmässigt var IKV 91 riktigt vass jämfört med många jämnåriga fordon. Eldledningskalkylator, framförhållningsknapp etc när man på t.ex. Strv 103 fortfarande använde olika delar av en streckplatta för att rikta med. Sedan var ju skyddet inte mycket att hänga i julgranen, och inte penetrationsförmågan heller…
IKV91 Hadde en funktion som fortfarande skanas i STRF 90 ….. ensning mål….
Penetrationsförmågan var tillräcklig för pansarskyttefordon och stridsvagnar i annat än frontaspekt. Eldledningssystemet (ett av de första i sitt slag) medgav bekämpning av snabbrörliga mål i sidaspekt från flankerande eldställning. Mot en BMP-2 med 30 mm akan (kom i början på 80-talet) var skyddet otillräckligt.
Vad menar ni med att CV90 inte har "ensning mål" om ni med detta menar framförhållning? När man lasrar in rörligt mål så anpassar datorn kanonen i förhållande till siktet, mao det är point and shoot! Men jag kanske helt missat vad som menas med "ensning mål"?
/skytt CV9040A
Vagnchefen i en IKV 91 har ett litet 360 graders minitorn på tornet där man kan leta nya mål. När ett nytt mål hittats ensar man vilket roterar hela tornet till det nya målet och skytten tar över.
Aha, då fattar jag. Det är väl det som kallas hunter/killer när man pratar egenskaper på modernare stridsvagnar. Coolt att vi hade det redan på IKV 91 🙂
Förstört sommaren ? (kanske för min fru) Tvärtom, kanske räddat den( för mig), jag kände inte till att detta spelet fanns, verkar mycket intressant.
Kör World Off Tanks istället 🙂 Mycket bättre….
Nja, det beror lite på vad för spelupplevelse man vill ha. WoT är mer snabb action och spelet sköter tex elevation åt dig, hittar mål osv.
WF (realistic åtminstone) är mer för den som villha lite mer utmaningar, leta upp bra eldställningar, göra flankmanövrar osv. En smaksak vilket man föredrar.
Det man inte belyser är ammunitionen till IKV91…..
" olika granater….
en med RSV3
en med RSV3 med för-penetrator (för att tända reaktivt pansar)
Har åkt många mil som skytte bak på pansaret när det begav sig…..
Nästa vecka kan du göra ett inlägg om RAID: Shadow Legends "som har ett aktivt community"
Men dock så har jag min Cv90 nu efter veckor av grind, SAV är dock ett roligt fordon med sin 120mm flottkanon, har blivit kallad en "folkgrupps"näsa
BandPV, eller som Norrlandsbrigaderna sade, Brigadchefens klubba… Beroende på taktikanvändning fyllde den sin funktion, så är det alltid, kan inte överleva en ren duellsituation med T72, men rätt använd fyllde den sin funktion. Känn din fiendes svagheter och framförallt dina egna så löser du uppgiften, möt inte fienden på hans villkor.
Har varit B-styrka mot 121:or, strf 90, luftlandsatt och fått pisk på deras villkor, anpassat taktiken och slagit ut stor del av deras fordon-med låga eller inga egna förluster (SIM-utrustning), värmesikten är någonting man måste anpassa sig emot…. Så helt hopplöst är det inte men som jag skrev, möt dem på dina villkor, inte på deras.
WOT och War Thunder är simulator light, som gammaldags arkadspel, Steel Beasts is da shit… Man kan spela olika roller i besättningen, gemensamt med andra, mot andra, en brant inlärningskurva och extremt Darwinistisk, gör ett misstag och du har en pil i vagnen, i övrigt kan det mesta simuleras i spelet, kostar en del, men extremt bra. Detta är ett riktigt MÖP-spel….
Om du jämför WOT och WarThunder har du inte spelat WarThunder. WOT har hit points, WarThunder har modellering av pansar och var exakt alla funktioner i en vagn sitter, och modellerar träffarna utifrån detta, inklusive hur splittret från penetrerat pansar sprids i vagnen.
Nu spelar jag ju inte så mycket dator som jag brukade, men insurgency sandstorm ska tydligen vara ett ganska bra spel om man vill ha en mer infanteribaserad upplevelse.
jodå-och de visar ju grafiskt hur träffen verkar, Steel beast gör inte det, du dör helt enkelt…. men Stell Beast har djup som minor, större kartor, understöd osv.
War Thunder och WOT är mer arkadspel i mina ögon beroende på deras valda avgränsningar, WOT mer än WT. Båda är dock bättre än klosspelet Battlezone med Ataris konsol.
Oavsett vilket, vi kommer tycka olika, jag gillar Steeel beasts för där får kan man med kompisar verkligen spela mot andra med andra på en annat djup än WOT/WT/AW. Grafiskt vinner nog WT mot de alla. Att spela det man gillar brukar vara en bra melodi. Är inne på de andra sporadiskt men det enda jag lägger riktiga pengar på är Steel Beasts. En otroligt seriös amerikan lade upp ett scenario om Fulda gap där vi spelade på NATO-sidan mot Warszawa-pakten, helt plötsligt så blir logistiken helt avgörande. En M1:a utan ammunition och bränsle är inte så användbar, omlastning mellan vagnar osv. Djupet är fantastiskt.
Vill man ha en infanteri upplevelse så kan man spela milsim i arma. Spelar i en Svensk Milsim grupp som försöker efterlikna verkligheten så mycket vi kan med 50gb mods. Vi spelar som en hitte på bataljon WO med K3 material. Vårt kurs materiel är soldaten i tjänst och allt annat man kan hitta öppet på Internet, bara att tacka hemvärnet. Men vi jobbar på en kampanj nu när vi strider i midvintermörker
Var hittar du porträtten som föreställer soldater från wartofta?
Det är porträtten, men man kan ha MSS som emblem på vagnen
Har du några exempel på porträtten? Vill se vad han pratar om 😉