Börserna i USA föll tillbaka något under gårdagen, men Tesla fortsatte ändå sin paraboliska bubbelstigning och slog nytt börsrekord, och närmar sig nu nummermagiska 100 miljarder USD i börsvärde.
![]() |
Veckochart Tesla. Logaritmisk skala. |
Börserna var svaga i USA och S&P-500 stängde med -0.15%, Nasdaq Composite med -0.24% och Russel 3000 med -0.08%.
Tesla gick dock mot den tvekande börsen och fortsatte sin rusning med en uppgång på i sammanhanget beskedliga +2.49% och slog nytt börsrekord. Börsvärdet är nu 96 957 MUSD, dvs snart 100 miljarder USD.
![]() |
Dagschart Tesla. Inte logaritmisk skala, vilket jag annars numera i princip alltid har på alla charts. |
Den paraboliska stigningen ekar IT-bubblan, och argumenten kring varför man ska köpa aktien på dessa nivåer är i stort sett identiska med hur argumentationen lät under IT-bubblan. Ja, att inte sälja är samma sak som att i denna stund ta ett köpbeslut.
Om vi antar att utvecklingen skulle följa IT-bubblan för exakt 20 år sedan, så kan förstås Tesla fortfarande dubblas till över 1000 USD framåt februari-mars, för att sedan börja en rätt utdragen krasch. Men det finns ingen fundamenta som kan motivera uppgången.
18 kommentarer
Tror mycket är driven av den spekulationen att Tesla har gjort ett genombrott i att producera Goodenough's solid-state batteri. Tekniken är publicerad av Braga et. al https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/2017/EE/C6EE02888H#!divAbstract
Braga har också uttalat sig att de arbetar tillsammans med batteritillverkare: https://news.utexas.edu/2017/02/28/goodenough-introduces-new-battery-technology/
Och jag skulle vilja säga att i dagsläget måste Tesla anses vara en av de större spelarna i batteribranschen så inte helt otänkbart att de samarbetar med Braga för en kommersialisering av tekniken. Så om ryktena stämmer att man nått ett genombrott i denna teknik så är det inte orimligt att bolaget kommer få en mer världsförändrande påverkan än bara vara ett elbilsföretag då blir de en del av hela omställningen från fossil till el-samhälle som de kommer vara med och påverka.
Utan att bli för långrandig om tekniken så innebär genombrottet både en ökad energidensitet samt att man i de testerna som Braga publicerat använt Magnesium istället för Cobolt i Anoden vilket också tar bort mycket av miljökritiken kring Lithium batterier. Ryktena är mycket pådrivna av räckvidd/vikt specifikationen på Cybertrucken som indikerar att man måste ha en högre energidensitet på batterierna för att nå denna nivå. Så det är inte helt taget ur luften varför dessa rykten börjat florera och varför det är just efter presentationen av Cybertrucken som aktien stuckit iväg. Och då inte för att cybertrucken i sig är så intressant utan just räckvidd/vikt specifikationen på den som sticker ut att Tesla måste sitta på ny teknik annars blir det svårt att få ihop kalkylen.
Skall tilläggas att jag inte investerat i Tesla utan är bara intresserad av tekniken och tycker folk som investerar på rykten i bolag värderade till fantasibelopp är idioter som borde spela på trav istället. Kramar
Betyder detta att Northvolt refan är steget efter innan de ens startat?
Låter som en rimlig tolkning. Goodenough själv uttalade sig ju i TV, tror det var i ett nobelprogram, och sade att ny teknik vara precis runt hörnet, något år bort. Då tänkte jag att det nog var lite önsketänkande, men det kanske var helt sant. Blir jättespännande att se.
Om det är sant så återstår att se om andra batteritillverkare får tillgång till tekniken och exempelvis tillverka på licens, eller om de kanske släpper tekniken helt fri. Skulle inte förvåna mig om det senare gäller, och då kommer det bli ett superrace. Killgissar att en sån situation kan elda på ekonomin in i en ny superkonjunktur som sträcker sig långt in i framtiden tills alla produkter är utbytta mot den nya tekniken, och alla produkter som blir möjliga med den nya tekniken är i omlopp. Bara fantasin sätter gränser för det senare.
Som tidigare inköpschef på Tesla tror jag Peter Carlsson sitter på mer inside än dom flesta av oss.
https://blog.procurify.com/2017/06/20/musks-protege-left-tesla-build-gigafactory/
Efterfrågan kommer vara större än tillgången så kan inte tänka mig att någon skulle sitta på tekniken och inte sälja den på licens eller släppa den lös för mänsklighetens bästa.
Det sätter och stora geopolitiska spänningar i spel då olja blir ointressant och kärnkraft och lithium tillgångar istället är den nya oljan så framtiden är svår att förutspå…
Nja, Tesla köpte Maxwells och Maxwells teknik. Kommer ge bättre, tätare och billigare batterier, men är inte Goodenoughs teknik. Köpet av Maxwell är inget rykte.
Peter det som blir dramatiskt mer lönsamt när det gäller mer ny energi med riktigt billiga batterier är solceller och vindkraft. Båda kan snabbt byggas ut i alla länder. Annat viktigt är att fordon får längre räckvidd och det gäller också flyg som redan är långt på väg för kortare avstånd som Stockholm – Göteborg. Ytterligare vinst är att elnäten kommer klara mer kWh utan utbyggnad genom att batterier jämnar ut efterfrågan.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Maxwells teknik indikerar en energidensiteten på 300-500Wh/kg Tesla har redan idag 300Wh/kg i de nya 27100 cellerna i model 3 (Goodenoughs/Braga teknik indikerar 850Wh/kg ). Att de köpt Maxwell är ju en tydligt signal att de har för avsikt att sluta låta Panasonic stå för cellproduktion och istället producera i egen regi framöver. Men allt detta är ju känd information och går att räkna på som analytiker vad det får för utfall beroende på hur bra tekniken är i spannet 300-500wh/kg. Så är Maxwell köpet förklaringen till uppgången så är folk dumma i huvudet… jag tror rykten är det som driver psykologin bakom uppgången. "Buy the rumor, Sell the news" i kombination med FOMO.
Peter: Det förekommer starka tvivel på det där med Braga. och det är lätt att tänka sig att Goodenough är glad om det händer något kul men kanske inte ohämmat kritiskt tänkande vid 94? Läste ett par (långa!!) artiklar av en som det förefaller vederhäftig person, Matt Lacey, som mer än antyder att Braga har starkt överdrivit och därför försöker mörka detaljerna i sin forskning:
http://lacey.se/2017/03/29/on-the-skepticism-surrounding-the-goodenough-battery/
http://lacey.se/2018/07/05/glass-battery-part-2/
Bland annat påstår Lacey att Bragas sensationella fynd bryter mot fundamentala fysiklagar och kan förklaras med tillsatsen av "bara en droppe" av hjälpkemikalier i en icke specificerad test-cell.
Själv saknar jag dock förmågan att analysera styrkan i hans argument, mer än att det känns som lite skumrask att inte publicera sina rön mer öppet.
Kan vara klokt att skruva ner entusiasmen några snäpp i fråga om just den där "glas"-batteritekniken.
För övrigt är jag tämligen övertygad om att kemin i Teslas nuvarande (?) celler inte skiljer sig nämnvärt eller alls mellan 2170- och 18650-formaten — beteckningen avser enbart måtten, ju. Såvida de inte har smugit in nyheter före Battery Investor Day.
Cornu: Det som verkar riktigt smart med Maxwells teknik här är att återanvända
kända grepp från laserskrivare och tillverkning av kassettband, att smeta på tunna skikt med hjälp av polymera bindemedel i stället för giftiga lösningsmedel som måste torkas och återvinnas, vilket kostar både energi och utrymme.
Svinto, Peter: Helt klart finns det en gigantisk ekonomisk potential i batterier!
Musk har talat om att öka kapaciteten från GF1:s 35-105 GWh/år till 1 eller 2 TWh/år i många nya fabriker. Gissningsvis är han inte främmande för att låta även andra köpa produkterna eller licensiera recepten, kanske t o m sälja färdiga fabriker som kakformar.
Ytterligare en helt ny bransch att tappa av. Grabben ska ju till Mars och det kostar kulor.
Vad är Elon Musks strategi? Att bygga bilar eller tillhandahålla batterier? Risken torde vara mindre att tillhandahålla batterier när man skapat en efterfrågan på dem, än att producera bilar.
Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options
Don't tell anyone.
https://www.tesla.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me
Fån Peter, är du inte läskunnig? Det STÅR ju att du inte får berätta det för någon;)
Händer en del när det gäller batterier. Nyss rapporterade Ny Teknik:
"Volvo Cars ska bygga en monteringsfabrik för batterier vid produktionsanläggningen i Charleston, USA, skriver Autonews. Fabriken ska stå klar i slutet av 2021, uppger en talesperson för bolaget."
Vänliga hälsningar
Nanotec
En stor grej som kan driva kursen just nu är att Musk säger kommer redan detta år, ny batteriteknik som håller livet it (eller en miljon miles iallafall…)
"The average lifespan of a car is 150,000 miles. Your average driver drives 13,500 miles every year, meaning a car lasts about 11 years. Now, imagine you had a car that could last 400,000 miles. 800,000? How about 1 million miles? Your car could last an entire lifetime. But a million-mile battery is the stuff of fiction… isn't it?
In April, Elon Musk announced Teslas would soon be powered by a battery with a lifespan of more than 1 million miles."
https://www.businessinsider.com/million-mile-battery-tesla-miles-lifetime-2019-11?r=US&IR=T
Detta kombinerat med robotaxi, oförstörbara bilar som cybertruck, självkörande lastbilar som alla använder dessa superbatterier, som dessutom halveras i pris vartannat år, ger en potential för stora framtida vinster.
Ska bli intressant att se hur tesla utvecklas. Det är ju inget nytt som har hänt som inte kunde förutses när aktien låg på 220 dollar. De höll på att bygga en fabrik, tog aig långsamt upp i lönsamhet, hade en del nya kommande modeller. Tror för att de verkligen ska bli ett globalt bilföretag för den allmäna personen så behöver de en personbil som ligger runt 200-300 000 kronor. Då kan jag förstå att aktien ska upp men innan dess bör detta vara en rimlig nivå på 2-3 års sikt ifall inget drastiskt händer