Ionitys misstänkta felkonfiguration av en elbilsladdare visade sig stämma relativt sett och bolaget som skulle vara BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche och Volkswagens Tesla-dödande snabbladdningsnätverk höjer nu priserna till 8:70 SEK per kWh. Det innebär att lågeffektiva bilar som Audi E-Tron kommer kosta över 20:- SEK per mil vid motorvägskörning och laddning hos Ionity. Teslas Supercharger kostar i kontrast till detta 2:56 SEK per kWh, plus att Teslas bilar är snålare än konkurrenternas nybörjarbilar.
Övergivna laddare från Ionity. |
Ionity chockhöjer alltså priserna efter tidigare fasta introduktionspris på 80:- SEK per laddning. Ny prislista från den 31:a januari hittas här och i Sverige blir priset 8:70 SEK per kWh. För övrigt dyrare än i Euro-länderna, där priset blir 0:79 EUR, eller 8:33 SEK per kWh, trots att Sverige har lägre elpriser än på kontinenten.
Att ladda 90 kWh Audi E-Tron full kommer alltså kosta 90*8.7=783 SEK för en “full tank” och ungefär som en fossilbils tank. Fast med kortare räckvidd, då en E-Tron drar åtminstone 2.5 kWh per mil på motorväg.
Exakt hur Ionity tänker kan man fråga sig. Det blir ingen Tesla-dödare med BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche och Volkswagens egna laddnätverk, utan snarare en elbilsdödare.
Till dessa priser blir det dyrare – rent av dubbelt så dyrt – per mil i energikostnad för en elbil och det går därmed inte att motivera att man ska betala ett antal hundratusen kronor extra för elbilen. Eller så vill Ionity helt enkelt att man inte ska ladda på deras nätverk.
En fossilbil som drar 0.5 liter per mil har med 16:- SEK per liter en energikostnad på 8:- SEK per mil. Inte ens en fossilslukande monsterlyxbil som drar en liter milen får en högre energikostnad än 16:- SEK per mil. Fast en Audi E-tron landar med Ionity på säg 2.5*8.7=21:75 SEK per mil i energikostnad. En Tesla Model S med 1.9 kWh per mil på motorväg kostar via Supercharger istället 4:86 SEK per mil i energikostnad, och lägre än fossilbilen.
Teslas Superchargernätverk har varit en starkt bidragande orsak till att Tesla blivit den dominerande och enda rena elbilstillverkaren att tala om. Tidigare var det helt gratis att ladda, men nyare bilar har begränsningar på detta. Ändå kostar det nu bara 2:56 SEK per kWh att ladda, plus eventuella parkeringsstraffavgifter om bilen står kvar när den är färdigladdad.
Ska du köpa eller leasa en Tesla? Använd denna länk eller koden LARS35932 så får mitt bolag delta i lotteriet på en bil och du får 1500 km gratis Superchargerladdning.
34 kommentarer
Det enda jag kan tänka mig är att de riktar sig mot kunder som inte har något val. De som normalt sett laddar hemma till vardags, men nu är på semester eller annan avvikande långtur. I sådana enskilda fall skulle jag lite motvilligt acceptera ockerpriset.
Eller börja med abonnemang där man förbinder sig att köpa viss mängd per månad eller om biltillverkaren betalar för detta.
IONITY ägs ju BMW, Daimler (Mercedes), Ford och Volkswagen (Audi och Porsche).
Lita på att det kommer abonnemang från dessa tillverkare där det blir billigare.
"En fossilbil som drar 0.5 liter per mil har med 16:- SEK per liter en energikostnad på 8:- SEK per mil. Inte ens en fossilslukande monsterlyxbil som drar en liter milen får en högre energikostnad än 16:- SEK per mil."
Låter som fossilbränslet är för billigt….
😉
Eller att oljebolagen verkar i bakgrunden och ser till att elen inte är konkurrenskraftig och då kommer politikerna höja skatterna ännu mer på fossila bränsleb…
Det där med att verka i bakgrunden är en fin opreciserad klassiker som propagandamakare alltid hemfallit åt. Ett påstående utan vare sig precision eller substans, men ändå så målande.
@Abbe2020-01-17 17:29
Din kommentar borde kopieras och postas varenda gång någon skriver om att någon/något "verkar i bakgrunden". 🙂
Ja fossilbränsle är trots skatt ganska billigt, vi har aldrig haft så många fossilfordon som nu.Smärtgränsen ligger mycket högre.
Den enda smärtgränsen som finns för fossilfordon är om elbilar blir billigare och bättre. Om fossilbränslet blir för dyrt kommer bränsle till fossilbilarna att tillverkas av vindkraftverk på plats när det blåser mycket och elen är billig. Det är bara en tidsfråga. Nya metoder med supereffektiva katalysatorer tas fram löpande.
Det elbilsmarknaden behöver är standardiserade batterier som kan bytas på macken. Och även där har Tesla visat hur det går till. Det gäller bara att komma överens mellan biltillverkarna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionity-hojer-priserna-sa-dyr-blir-laddningen
Se notering längst ner, abonnemang finns redan för Mercedes EQC.
Tesla-FUD. Dessa priser gäller de som inte är anslutna till någon MSP som Audi, BMW, WV etc. Dvs. som om andra än Tesla-fanboys skulle ladda på Supercharger (vilket de inte får).
"Connected Mobility Service Providers (MSP) such as Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW
ChargeNow, Porsche Charging Service and Volkswagen WeCharge offer financially attractive and bespoke packages for motorway drivers who regularly use IONITY’s European High Power Charging network. IONITY is also open to
other MSP’s wishing to offer this network to their clients."
https://ionity.eu/_Resources/Persistent/a7c7cece094e15da7bfc2864a74e62b51c8d829a/_20200116_IONITY_PRICING_EN_.pdf
Läste någonstans att priset blir 3,50kr/kWh för anslutna företag.
Undrar om Volvo/Polestar kommer ansluta till Ionity? Annars kommer dom få det väldigt dyrt med snabbladdning.
(Tesla supercharger kostar 2,56kr/kWh 🙂 )
Det drabbar ju inte någon fattig. Har man råd med en ny elbil har man råd med elen…
Det är för många en omfördelning av kostnader, dyrare bil i inköp men billigare i drift och underhåll.
Om man tänkt sig köpa en E-niro eller model 3 för att sänka sin pendlingskostnad totalt sett är detta dåliga nyheter.
Att köpa dåliga produkter bara för att man har råd är ju en rätt ovanlig hobby. Konkurrenterna ligger många år efter Tesla, och de enda som har en chans är de som just fattar att de behöver en investerings-tung plan på flera år för att ha en chans att komma ikapp på sikt. Jag spår iaf personligen att de som håller i sin prestige för länge kommer gå under här.
Nja Linus. Det är många som köper svindyra men inte bättre produkter. Bl a klockor, handväskor och viner som kostar satan, men kvaliten skiljer sig inte mer än att ett blindtest visar dem vara oskiljbara från budgetalternativ.
Javisst, ordagrant har du ju rätt, men till andemeningen hör ju att Tesla även är marknadsledande vad gäller status/image. De kan lansera Cybertruck för att de driver marknaden, så folk skrattar och sedan utvärderar och sedan kommer fram till att det är coolt och bra, istället för att folk bara skrattar och går vidare.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Priset per mil för Tesla står i texten.
Det gäller att mjölka de besuttna kunderna så länge det finns få konkurrenter på laddstationsmarknaden.
Dock är ju risken att det blir kontraproduktivt då en aktör, med en till synes vettig vertikal integration i värdekedjan (läs Tesla), inte kommer att utsättas för en sund konkurrens.
Kostnaden du ser för att ladda i Tesla-nätverket är bara en liten del av den totala kostnaden, resten har du betalat via priset på bilen. Så på totalen är det inga större skillnader i kostnad.
Så varför kostar en E-tron som en Tesla?
Om man ska vara banal finns det inga gratis luncher.
I långa loppet måste alla kostnader i ett företag täckas av intäkter från försäljning av produkter, annars blir det konkurs.
Det förklarar ändå inte frågan. På 2,50 kr/kWh kan ju laddningsnätverket driva sig självt. Det enda som ställer till det lite är att återbetalningstiden inte blir så kort, men om du börjar bygga ut nätverk och sedan håller i takten (precis som tesla gör) är det ju enkelt att identifiera var utbyggnad ska ske och i vilken omfattning.
Googlar man lite verkar 0.6-0.8€/kWh vara standard hos de öppna nätverken, där ligger förmodligen nivån som krävs för lönsamhet.
Sedan har Audi, Porsche meddelat att deras kunder får ladda hos Ionity för 0.3-0.45€/kWh, så det är upp till varje ansluten biltillverkare att ta en del av kostnaden.
Tesla har ätit hela kostnaden tidigare men har gradvis minskat subventioneringen. Den är rimligen rätt stor fortfarande.
Ionitys prissättning på snabbladdning är nog vad vi har att vänta i framtiden , det är nätkostnaden som är den stora kostnaden för den som bygger snabbladdning . Elbilsägaren måste tanka hemma nästan dagligen om det skall gå att få ekonomi i att äga elbil .
Prissättning är nog inte helt orimlig på sikt, bara initialt. Flertalet av elbilsägarna laddar nog mestadels hemma. Jag "tankar" iofs bara veckovis hemma (3,6kW/h) och nästan aldrig längs vägen. Sällan jag åker längre än 25 mil, ska jag långt hyr jag förstås bil. Har en milkostnad på 21kr/mil de första 3 åren. Sen blir det billigare då värdeminskningen halveras typ var 3:e år. År 3 50%, år 6 25%, år 9 12.5% restvärde etc.
Förklaringen är väldigt enkel. Kolla bara vilka bilföretag som går med vinst och vilka som tillverkar enbart elbilar eller både och.
Vattenfall ägda InCharge och Fortum har ungefär samma pris på sina snabbladdare som Tesla. 2,5 kr – 2,6 kr / minut för DC eller 3 kr / kwh med AC.
Inte ens i Tyskland är Fuskwagens el-bilar populära. Bäst säljande el-bilen under 2019 var Renault Zoe och då var det den äldre ZE40. Nu finns ZE50. Klädsel och mycket av inredning i textil vävd av trådar gjorda av bl.a. återvunna pet-flaskor. Möjlighet till snabbladdning CCS 50 kw. En liten skitbil skulle många säga. Men, många behöver inte större. Behöver man större och är snålare än Joakim von Anka kan man köpa en Dacia. Mycket vanlig som taxi där jag befinner mig nu för övrigt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Om 20 år ser vi med vämjelse tillbaka på den tiden då vi trodde att det skulle bli billigare och bättre med elbilar. När resultatet blev att endast ett fåtal människor har råd att ha bil eller privat fortskaffningsmedel som det då kom att handla om. Och då börjar vi gräva efter olja igen samtidigt som vi utvecklar kärnreaktordrivna bilar.
När kommer en trendvändning mot lättare och mindre bilar?
Jag citerar ur Statistik över fordonsflottans
utveckling – delredovisning 2016:13. (Statlig rapport, vilket bör göra det tillåtet att citera delar.
"Statistiken visar att år 2006 hade genomsnittsbilen i trafik en tjänstevikt på 1 400 kilogram, år 2015 var den 1 491 kilogram vilket motsvarar en ökning med sex procent. Ökningen beror på att de nya bilarna successivt blir tyngre. År 2006 var den genomsnittliga tjänstevikten för nya bilar 1 497 kilogram medan den var 1 611 kilogram 2015, en ökning med åtta procent."
Lättare och mindre bilar bör rimligen komma längre per drivmedelsenhet oavsett el eller annat bränsle. SUV:ar har ju knappast en optimal konstruktion vad gäller luftmotstånd.
Staten kommer naturligtvis inte att sitta med armarna i kors när övergången från fossila bränslen minskar och skatten på ca 12kr/l urholkas. Man kommer då att flytta över skattebelastningen på elenergin till elbilarna.Med Teslas nuvarande pris och den överflyttade skattebelastningen blir således det framtida priset i nivå med nuvarande fossilpriser.