Tesla-aktien har gjort en kraftig återhämtning på börsen och är sedan botten i juni upp 114%. Kursen är på nivåer från 2018 och nära börsrekordet från 2017.
Veckochart Tesla. |
Det verkar alltså inte som skitsnacket om Tesla som företag, produkt och aktie har fungerat. Antagligen har man istället fått en short squeeze i aktien, där de negativt positionerade blankarna (eng shorts) helt enkelt tvingats köpa tillbaka och avsluta sina positioner.
Handlar det då bara om uppgången på den tekniktunga NASDAQ-börsen? Knappast. NASDAQ Composite är förvisso upp sedan juni, men bara 21%, så Tesla har gått lite bättre än börsen med sina +114%.
Hur ser det då ut med värderingen? Låt oss titta på Market Screener. Tesla värderas nu på p/e 268x för år 2020, dvs 268 gånger konsensusestimatet på resultat efter skatt, och 60x för år 2021. Aktien ter sig således knappast intressant att investera i utifrån p/e.
Kassaflödet är dock enligt estimaten positivt även för i år med 9 USD per aktie. 2021 kommer kassaflödet vara 21 USD per aktie. Skulle p/e beräknas på kassaflödet vore det 18 för år 2021, vilket ger en liten annan bild. Bolaget kommer alltså dra in bra med pengar i förhållande till värderingen, men göra dåliga bokföringsmässiga vinster. Skillnaden består rimligtvis i avskrivningar på gjorda investeringar.
Som vanligt – man ska inte blanda ihop ett bolag och dess produkt med dess aktie. Det gäller åt bägge hållen. Och det är bara att gratulerar de som köpte på botten, vilket förstås alla bloggens läsare alltid gör baserat på kommentarsfältet. Och säljer på toppen.
6 kommentarer
Off-topic: om du vill slå rekord i kommentarer, skriv om BRÅ.
Instämmer
Tveklöst har man i alla fall ökat sina försäljningsvolymer rejält i år, och även om vinsten är begränsad skulle jag tro att det påverkas av att man fortsätter expandera. Kinafabriken har byggts på rekordtid, och nu ska det även byggas en utanför Berlin, så fortsätter det i "tangentens riktning" borde volymerna inte precis minska.
Detta sagt – jag äger inga aktier i Tesla och planerar inte att köpa några heller. Är dock mycket intresserad av produkterna och följer Teslaklubbens nyheter och forum sedan flera år. Har en reservation på en Model 3 sedan 2016-03-31 som jag dock inte valt att omsätta i en beställning ännu då jag inväntar dels Model Y och dels andra alternativ på marknaden. Nästa bil blir dock definitivt en elbil.
Jag kommer att vänta med annan drift på bil. kör nu en lätt begagnad bensinare. Jag tror det kommer hända rätt mycket på bilfronten de närmaste åren och blir intressant. Hörde Bil Sweden i förra veckan om närmare 200 nya modeller kommer ut bland tillverkare närmaste året. Om 5 år kanske allt klarnat lite mer vad framtiden är?
114% upp var dock från en exceptionellt låg nivå, efter ett ras på sådär 50%.
Det kunde man kalla ett köpläge! Cash is king when handy så att säga. Skakig resa med många motståndare som lägger ut hinder på rälsen.
Men det finns gott om positiva tecken i kort och halvkort pipeline: Shanghai, Berlinfabriken, leveransrapport på nyåret, ev besked om Model Y, Semi- och Cybertruck, årsrapport i jan-feb, Battery Day investerarkonferens och förhoppningsvis lite mer info om Tesla Energy-divisionen. Med mera. Kanske kommer med i S&P500 till sommaren om vinsten blir tillräcklig, vilket i sig driver mycket handel från fonder.
(Lång TSLA. Överviktad.)
Fyllde på vid $195,52 i våras. Borde spänt bågen hårdare men det är lätt att vara efterklok. För alla som följer Tesla är deras ointagliga, nåja försprång uppenbart.
In Elon we trust, https://youtu.be/JuoRP9_gTY4