Det blir ingen produktion i Trollhättan till hösten 2020 av elbilen Sion från Sono Motors, utan produktionen skjuts fram till september 2021. Detta förutsätter dock att bolaget får in en halv miljard i finansiering innan årsskiftet.
Trollhättan. |
Får man inte finansiering “är risken stor att det inte blir någon bilproduktion i Trollhättan alls” enligt bolagets tyska VD uppger Ny Teknik.
Man kan väl konstatera att det nog mycket väl kan bli så. Sono Motors elbil riskerar vid första leveranserna 2022 vara överspelad och omkörd av de flesta andra, inklusive etablerade biltillverkare, och ambitionerna om 260 000 bilar på åtta år och hundratals jobb på Nevs-fabriken i Trollhättan riskerar nog att gå om intet.
Sono Motors elbil hade en del kul idéer, t ex ladduttag typ 2 för andra elbilar och 16 A 230 V stickpropp för vanlig utrustning, vilket gjorde att den även kunde agera hushållsreservkraft vid strömavbrott. Därtill skulle bilen vara täckt med solceller, vilket i teorin skulle kunna ladda upp den med någon mil om dagen även när strömmen är borta. Och förstås dragkrok.
Nu kommer Tesla CyberTruck, förvisso till dubbla priset, finnas 2022 från en etablerad och erfaren elbilstillverkare, och t ex ha ladduttag och stickpropp för elutrustning, något man säkert kommer få se hos fler bilar framöver. Dragkrok finns redan idag hos Kia Niro och Tesla Model 3, så inte heller det blir något unikt för Sono Motors.
Återstår då priset, som skulle vara någonstans runt 250 000:- SEK, men med en räckvidd tillhörande förra generationen av elbilar. Man kan nog också starkt fundera på om det priset håller i verkligheten.
Det finns säkert en nisch för Sono Motors, men utan något unikt att erbjuda och med minst ett års ytterligare försening ser det nog inget vidare ut.
8 kommentarer
En halv miljard är vad de behöver för att överleva ett år, bygga prototyper som är mer serieliknande. Sedan behöver de ytterligare drygt 2 miljarder för att göra klart för produktion.
Detta tänker de få in genom att kunderna förskottsbetalar sina bilar. 10000 kunder som betalar 25500 Euro i förskott. Finns dock ett problem, vid produktionsstart är kassan tom, då måste Sono Motors bygga 10000 bilar utan några intäkter över huvud taget. Produktion och material måste finansieras. Deras tanke är att nya förskottsbetalningar ska täcka detta. Nej, det ser inget vidare ut.
Jag tror att det här blir sammas visa som SAAB. Om det kommer ut någon bil överhuvudtaget för kommersiellt bruk. Sen ska ju bilen vara intressant att köpa? Lägg ner hela projektet!
Tesla CyberTruck kommer enligt uppgif även den ha solceller på "rulljalusin" som täcker flaket, har för mig att det skulle kunna ladda upp till 15 miles per dygn om jag inte missminner mig.
Varför är alla så besatta av att göra personbilar? Det är kul med Tesla et al, som svävar ut och gör pickup-bilar. Sono borde nischa sig, tex göra en transportbil. De som är på väg eller rentutav finns redan är inte så upphetsande, de är bara vanliga gamla bilar där man bytt ut motorn.
Kolla här då:
https://inzile.com/
Mycket blygsam skala än så länge, men dock nära produktion och med en del ordrar. Fabriken i Västervik. Små, smala arbetsfordon med eldrift, främst för kommun-, lokaldistributions- och parktjänst. Helt ny produkt från grunden.
Jag tror detta är början till slutet för Sono, åtminstone i sin nuvarande form. Ett pris på 25000 € innebär i Sverige en bit norr om 300.000 inklusive moms och före miljöpremie, och med tanke på vad som är på väg ut på marknaden redan nästa år från etablerade tillverkare lär de vara fullständigt överspelade om ytterligare två år.
Specen man satt vad gäller t.ex. batteristorlek är ju inte heller överdrivet imponerande till det priset så de små speciella egenskaper man slagit på trumman för – främst solcellerna och eluttaget – väger nog i slutänden ganska lätt.
Finns väl bara dragkrog till Niro laddhybrid, inte till Kia e-Niro. Tyvärr.
Sono sion är väldigt nära min idealbil men tyvärr har jag inte pengar över att spekulera med. Vad är det bästa som skulle kunna hända för dess framtid ur mitt själviska perspektiv?
Det är en ny och ovan biltillverkare men samtidigt utan gammal barlast. Jag tror att det bäste vore om en stor och etablerad elbilstillverkare i lyxsegmentet skulle vilja etablera sig i ett lågprissegment. Helt enkelt att Tesla köper in sig och tillför finansiell trygghet, sina batterier från egna fabriker, sina inköpsmuskler för prispress på komponenter men slipper extrem förväntan på prestanda och elektroniska funktioner som gör det svårt att leverera en riktigt billig bil.