Teslas kommande monster CyberTruck är misstänkt lågt prissatt, trots en räckvidd på 800 km och vad som antagligen är en dubbelt så stor batteribank som på Tesla Model X. Detta talar för att Tesla kan vara på väg att introducera ny och billigare batteriteknik. Frågan är vad det kommer få för konsekvenser på det övriga modellutbudet.
![]() |
Teslor på laddning på Rygge Supercharger i Norge. |
Den kraftfullaste versionen av Tesla CyberTruck, Trimotor AWD, är listad att kosta 69 900 USD, ha tre motorer och en räckvidd på drygt 800 km på en laddning, eller 500 amerikanska miles. Det är 64% längre räckvidd än Tesla Model X P100D, som ligger närmast i prestanda – 2.7 s på 0-60 mph mot CyberTrucks 2.9 s.
Allt annat lika skulle det betyda att man behöver 163 kWh i batteri. Nu är inte allt annat lika, då större batterier väger mer. Dessutom har antagligen CyberTruck sämre luftmotstånd, och väger därtill mer än Tesla Model X P100D, vilket gör att man kan killgissa sig till att batteriet på den kommande CyberTruck Trimotor AWD ligger på runt 200 kWh.
Ändå är Cybertruck billigare än Model X. Trimotor AWD är listad att kosta 69 900 USD, medan Tesla Model X Long Range (“100D”) kostar 77 815 USD. Den mer jämförbara Model X Long Range Performance AWD ( P100D) är listad att kosta 97 815.
CyberTruck är alltså avsevärt lägre prissatt, trots ett sannolikt dubbelt så stort batteri. Nu kan man kanske hävda att inredningen är billigare, och att frånvaron av lack blir billigare osv.
Dock kan man misstänka att Tesla kommer lansera ny billigare batteriteknik i stor skala framöver, och det är därför CyberTruck blir så relativt räckvidden billig (ett som sagt relativt begrepp när det gäller Tesla).
Frågan är då när den nya batteritekniken införs på Model S, Model X och Model 3? Vad får det för konsekvenser? Ska Tesla sänka priserna och behålla samma batteristorlekar? Antagligen inte. Kunderna är uppenbarligen beredda att betala dagens priser, så istället kan man gissa att Tesla kommer förlänga räckvidden på de befintliga modellerna utan att ändra priset särskilt mycket.
Till saken hör att Tesla har köpt Maxwell och tar därmed över deras batteriteknik. Tekniken Maxwell sitter på uppges vara betydligt bättre än Teslas befintliga batterier och sägs kunna reducera vikten, utrymme (och därmed i princip hela kostnaden för batterierna) med upp till 50%, samtidigt som batterierna håller längre och ska klara 1500 cykler med 90% kapacitet kvar, mot traditionellt 1000 cykler för nuvarande litiumbatterier – dock laddar man sällan ur helt och laddar sällan fullt, så batterierna har längre 90%-livslängd än så.
Det är en rimliga förklaringen till prissättningen av Tesla CyberTruck Trimotor AWD. När batteritekniken även introduceras på det befintliga modellprogrammet, kommer Tesla behålla sitt försprång med längsta räckvidd på sina elbilar.
Sedan är kanske inte längsta samma som bäst. Det är ytterst sällan man behöver särskilt lång räckvidd och jag har som bekant fortfarande inte kört längre än 35 mil utan att pausa naturligt, och då kunnat ladda. Och detta är i det glest befolkade Sverige, medan man har betydligt kortare avstånd i exempelvis kontinentala Europa.
En annan fråga är vad som händer med andrahandsvärdet på befintliga Tesla-bilar om man introducerar bilar med längre räckvidd till samma pris? Tidigare har det låga utbudet av begagnade bilar gett ett mycket högt andrahandsvärde och därmed en mycket god totalekonomi. En introduktion av bilar med längre räckviddk kan påverka detta.
![]() |
Månadschart Tesla. Logaritmisk skala. |
En del hävdar att befintliga biltillverkare kommer köra om Teslas tekniska försprång, men det verkar bygga på att Tesla inte utvecklas, vilket man förstås gör. En ny generation batteriteknik skulle vara ett tydligt exempel på detta. Bolaget verkar alltjämt ha ledande räckviddsprestanda och även lägre förbrukning per km än konkurrenternas motsvarande bilar. Lägre förbrukning innebär inte bara längre räckvidd, utan också kortare tid vid laddstationer, vilket nog är en rejäl fördel jämfört med energislukarna från Audi och Jaguar. Även Mercedes nya elbil verkar ha högre förbrukning än motsvarande Tesla. Exakt hur 100-åriga biltillverkare misslyckas med konkurrenskraftiga förbrukningssiffror är förvånande – klarar de inte av att spara vikt och hålla nere luftmotståndet?
Oavsett så går utvecklingen framåt och det blir intressant att se hur Tesla kommer införa Maxwells batteriteknik framöver.
Ska du köpa eller företagsleasa en Tesla? Använd denna länk eller koden LARS35932 för att få 1500 km gratis SuperCharger-laddning. Mitt bolag får då delta i utlottningen av en bil.
39 kommentarer
Kan det vara så att dom stora biltillverkarna mer bevakar utvecklingen av olika teknikspår och lägger inte helhjärtat alla ägg i samma korg.
Som Toyota menar du? Satsade på vätgas rakt in i väggen. Kippar nu desperat eftet andan för att försöka komma i kapp. Alla andra stora har stängt vätgasspåret, utom Hyundai och Honda vars vätgassatsningar är grovt statsfinansierade
Osannolikt att världens biltillverkare skulle helt sitta i båten och Tesla ensamma vara bemannat av genier som utvecklar enastående bilar. Om man inte är ett Teslafanboy såklart, då är det en trovärdig verklighetsbild.
De övriga biltillverkarna inser att Tesla är en nischbil pga priset och kämpar för att få till bilar som inte överstiger vanliga bilar alltför mycket, och få till en vettig lösning såklart.
Tesla har ett försprång men det äts upp snabbt.
Vilket egentligen är gott för då kommer vi slippa fler inlägg av denna karaktären på bloggen så småningom och så kommer vi få bättre bilar framför allt 🙂
"Tesla har ett försprång men det äts upp snabbt."
Ungefär samma sak sades om Apple gällande iPhone.
Nu påstår jag inte att Tesla är det nya Apple men vissa likheter finnes.
Jobs och Musk var/är före sin tid även fast haters älskar att påstå att allt bara var/är en bluff.
Det som verkligen talar mot att Tesla är det nya Apple är att konkurrensen inom fordon är stenhård och marginaler på låga ensiffriga tal är kutym.
Det stämmer säkert, eller?
Hur länge har man inte sagt att de traditionella märken ska komma ikapp och förbi. Vad är ditt datum på detta?
Så om man inte är fanboy är man en hater? Är Iphone verkligen unikt och så mycket bättre?
Båda två har banat vägen för den nya tekniken. Utan Musk och Tesla hade elbilar haft en mycket trögare start.
Det jag säger är att jag inte tror på Teslas elbil framtid som världsledande. Det kommer komma fram ekvivalenta och lika bra alternativ givet man kan ge avkall på just det som är så specifikt för Iphone/Tesla mm.
iPhone är definitivt unikt med ett eget OS och Apple är ett av världens högst värderade företag. Det har varit och är väldigt många haters där ute gällande Musk.
Förvisso, men även om iphone är den måttstock som alla andra mobiler mäts mot så har de under 20% av världsmarknaden med Samsung som det största märket. Ett liknande scenario för Tesla skulle vara att majoriteten av bilar som säljs skulle inte vara Tesla men Tesla det man strävar mot.
https://www.statista.com/statistics/216459/global-market-share-of-apple-iphone/
Exakt. Tesla är sannolikt det enda bilmärket som kan nå exklusivitet likt Apple och därmed nå högre vinstmarginaler än konkurrenterna.
Skillnaden mot Apple är att Tesla verkar i flera industrier som har mycket högre intäkter. Om Tesla i fortsättningen lyckas lika bra med sin affärsplan som de har gjort hittils så blir företaget jordens största inom inte allt för många år.
Problemet för konkurrensen är att de fortfarande försöker släppa produkter som är likvärdiga med de Tesla hade för 5 år sedan. VW, GM och andra planerar för några tiotals Gwh i framtida batteriproduktion samtidigt som Tesla planerar för tusentals Gwh.
Andy, verkligheten anropar…
World domination är inte riktigt så enkelt att bara för att det står i en a
strategiplan blir det så 🙂
Men Tesla lär bli ett riktigt lönsamt företag vad det lider.
De kan också sitta på bra patent som tvingar andra tillverkare att välja andra teknologier.
Säkert. Precis som Samsung/Apple 🙂
Var det inte Tesla som släppte på alla sina patent för ett antal år sedan för drivlinan just för att skynda på utvecklingen av elbilar generellt?
"då kommer vi slippa fler inlägg av denna karaktären på bloggen"
Richard, ska berätta formeln för selektion av inlägg jag skriver – ju fler som blir kränkta och kallar mig idiot, fanboi eller annat, desto fler inlägg skriver jag. Det som får sådana som dig att klicka är nämligen sådant ni blir kränkta av. Tesla är ett utmärkt ämnes, då det är bland det som kränker en massa läsare som dig. Jante fungerar alltid som klickbete.
På samma sätt kan man skriva att börsen ska ner när alla skriker om hur mycket den stger, att bostäder är i en bubbla medan alla räknar hur många miljoner de menar att de tjänat på att äga en bostad osv.
Jag är helt enkelt motvalls och skriver tvärt emot vad folk tycker.
Elva år, 16000+ blogginlägg, och formeln att säga emot läsarna och inte bry sig om vad ni tycker eller skriver om mig fungerar helt enkelt. Jag kommer aldrig kompromissa och skriva det läsarna vill eller tycker. Det finns säkert filterbubblor du kan leta upp där alla avskyr Tesla, skriver att börsen ska upp, bostadspriserna ska upp osv. Det är säkert jättekul att få sin världsbild bekräftad.
Ja, det driver trafik och det är väl poängen med motvallsinläggen?
Jag tycker bara det är ett tråkigt ämne med Teslor, av flera skäl. Hur kan man bli krängt av ett blogginlägg då?
(notera den avsiktliga felstavningen av kränkt, vilket jag anser vara mera passande)
Har svårt att se Teslas storhet, men jag är kanske för dum för det eller för lättkränkt eller bara för fast i mitt manuell-styrning-förbränningsmotor-räckviddsångest-machosträckörarstuk?
Trevlig kväll!
Kan vara så. Enligt nobelpristagaren John B. Goodenough är bättre batterier precis bakom hörnet, 1-2 år från marknaden. Och någon måste ju vara först.
Tja, inte vet väl jag.
Men den här Uppsala-forskaren från CalTech verkar veta lite mer i alla fall och han tvivlar på att John B:s medförfattare Braga är bra nog och har helt äkta kemikalier i påsen så att säga vad gäller fasta tillståndets elektrolyt (glas). Långa, intrikata berättelser med ett års mellanrum och innan Nobel kom på tapeten:
http://lacey.se/2017/03/29/on-the-skepticism-surrounding-the-goodenough-battery/
http://lacey.se/2018/07/05/glass-battery-part-2/
Lite extra underligt är det nog att den senare artikeln inte är fritt åtkomlig för granskning av vem som helst utan kostnad, och att det tydligen hävdas orimliga iakttagelser utan rimliga förklaringar.
Klart att någon kommer först runt nästa hörn och att mänskligt vetande brukar gå framåt. Men banbrytande rön kommer oftast långt före 90-årsåldern, sällan mycket efter 30 faktiskt. Den gode professorn är antagligen hoppfull (och glad att han ännu lever) — medförfattaren kanhända ser sin chans till rampljuset?
Hur länge har inte säker fusionskraft varit precis runt hörnet? 😉 Cold Fusion, Italien? (Fast på det området kan det faktiskt finnas en småskalig lösning nära och funkar det är jag riiik: LPP. Annars kan det kvitta, jag är riik ändå på Tesla:)
Kanske detta duger?
https://web.archive.org/web/20190104111118/http://lacey.se/2018/07/05/glass-battery-part-2/
Thomas L: Ja, det ser ut som den ena av mina länkar, med lite archive-stämpel på. Står det något annat där, har Lacey ångrat sig? Orkar nog inte läsa om så här sent 🙂
Tesla imponerar genom att vara banbrytande på så många områden, varav ett är designen på CyberTruck. Ingen biltillverkare har utanför konceptbils-konceptet vågat lansera en så futuristisk modell till försäljning som Tesla nu gjort.
En stor anledning till mångas ogillande av utseendet på CyberTruck tror jag har att göra med vår uppfattning av hur en bil SKA se ut. Och denna modell passar inte in där, ser inte ut som vi är vana vid att bilar gör. Har anekdotiskt noterat att de som gillar nya designen verkar spela mer datorspel än gemene man. CyberTruck är sjukt snygg och ser den inte ut som tagen ur Halo?
Bra tänkt y. Om de flesta gillar bilen eller inte betyder litet. Viktigast är att den inte liknar dagens utbud. Tesla får aldrig 100 %. Problemen ökar nu för fossilanhängarna inom övrig bilindustri.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Konceptet är intressant – skalet som bärande konstruktion. Ska dock bli intressant och se krocktestar och säkerhet för mjuka trafikanter.
Enligt legenden är Cybertruck inspirerad bl a av filmen Blade Runner, som utspelar sig i den dåtida framtiden, november 2019. Det var därför den måste visas just den månaden. Att det var samma vecka som E-Mustangen och LA bilshow var bara grädde på moset. Att glasrutan gick sönder (utan penetration!) när konstruktören kastade en stålkula på den, som väl visades i samtliga tv-kanaler, var enbart gratis reklam.
Fiat panda var iofs före när det gäller designen
Elon har själv gått ut med att under nästa år 2020 ska deras batterier klara 4000 laddcykler (vilket kan översättas till 200.000mil på en bil med 50mils faktisk räckvidd) dagens Telsa batterier säger Elon klarar 1500 laddcykler. Vilket blir ca 75000mil praktiskt för de stora batterierna. Att toppa upp batteriet med 20% varje natt i fem dagar motsvarar en laddcykel då batteriets dator ser till att använda olika celler för de 20% varje dag.
En hybridbil med 3.5 mils praktisk räckvidd som kanske körs till jobbet laddas där och körs hem och laddas där kan snabbt bränna 500 laddcykler på ett år och därmed kört slut på batteriet på 3år tillskillnad mot en ren elbil där troligtvis ålder och annat slitage är det som pensionerar bilen.
Cybertrucken i trafiken, den är enorm.
https://i.imgur.com/fvpf8OA.jpg
Undrar om det kommer göra något åt det obscent höga priset på Powerwall.
Jag antar att det är samma typ av batteri som i bilarna?
80.000 kr för ett batteri på 14kWh – samma pris om du köper 10 stycken.
Sitter lite mer än batterier i Powerwall. Där är ju faktiskt en laddare och en växelriktare som säkert kostar några hundralappar att tillverka 🙂
Priset verkar vara för bara batteriet.
Det tillkommer stödhårdvara som kostar 8000 kr.
Stämmer nog rätt väl med utväxlingen 10-20 ggr på tillverkningskostnad-konsumentpris. Powerwallen är inte så avvikande där.
Apple har <20% marknadsandelar men lejonparten av vinsten. Apple äger iPhones operativsystem och utvecklar sina egna processorer A12 mm. Samsung är störst men köper in operativsystemet från ett annat företag och processorerna från ett tredje företag.
Dagens elbilar ser ut som dagens bensinbilar precis som de första bilarna såg ut om hästdroskor. Morgondagens elfordon kan komma att se annorlunda ut, om de blir självkörande mycket annorlunda.
Vetenskapens värld på svt-play har ett program om kemipriset i kemi. Årets kemipris belönar just utvecklingen av lititium-jon-batterier. Klart sevärt och en av forskarna tror på stora genombrott inom batteritekniken de närmaste åren.
Tesla ska ta betalt för sina tjänster:
https://m3.idg.se/2.1022/1.727787/tesla-borjar-ta-betalt-for-funktioner-i-bilen
Batteripriserna har historiskt sätt fallit drastiskt över åren och Cybertruck är många år framåt i tiden, slutet av 2021 Elon tid vilket borde betyda någon gång 2023 normaltid.
Jag tror att de förmånliga statsen till det låga priset har mycket att göra med att man vill hindra konkurrenter från att ta sig in i det marknadssegmentet genom att vifta med en teoretiskt prisvärd bil precis bakom hörnet.
solid-state-batterier med fast elektrolyt är det som kommer att gälla. Batterierna blir i princip outslitliga och kommer inte tappa effekt samt att du kommer kunna ladda fullt på några minuter. Detta kommer ju naturligtvis revolutionera hela batterimarknaden och det roliga är att denna teknik bara ligger runt hörnet och inte alls långt bort.
Tesla har väl redan börjat sänka sina priser. Jämför en Model S idag med för något år sedan. Förutom att räckvidden är betydligt längre så är premiuminteriör och köldpaket standard. Den billigaste idag är kanske dyrare än den billigaste tidigare men bättre än den bästa tidigare. Även om den ser likadan ut har mycket hänt och svårt att jämföra.
Det kommer nog bara att fortsätta på det viset, längre räckvidd mer inkluderat. Gör det svårt att förstå att andrahandsvärdet är så högt.