SBAB går i ett pressmeddelande ut med att man väntar sig endast 0.8% i BNP-tillväxt under 2020, dvs med god marginal lågkonjunktur. Den statliga bolånebanken är oförstående till Riksbankens höjning av styrräntan reporäntan och tror på stillastående bostadspriser.
Solsken. |
SBAB lägger alltså prognosen +0.8% i BNP-tillväxt för 2020, mot prognosen på +1.2% för i år, med bara en dryg månad kvar på året.
Man förstår inte varför Riksbanken står fast vid att höja reporäntan i december, och menar att inflationen inte kommer nå det önskade målet förr 2021, och att räntan kommer ligga stilla fram till början av 2022.
Bostadspriserna väntas ligga stilla “de närmaste åren” då de långa räntorna kommer stiga långsamt, men skriver att “det är genuint svårt att göra prognoser över bostadspriserna när räntebilden hoppar fram och tillbaka”. Antalet affärer på bostadsmarknaden kommer också falla, delvis på grund av konjunkturläget.
SBAB:s pressmeddelande hittas här.
En tillväxt på 0.8% kan klassas som en djup lågkonjunktur, men är åtminstone inte en recession med krympande ekonomi.
SBAB:s prognos för tillväxten 2020 är med +0.8% den dystraste som lagts. Enligt Konjunkturinstitutets sammanställning är den hittills dystraste Danske Bank och Handelsbanken med +1.0%.
40 kommentarer
Verkligen tråkigt att våra levnadskostnader inte kan stiga snabbare.
Vad talar för att de långa räntorna ska uppåt? Riksbanken fortsötter väl led sin QE trots att man höjer räntan och det är väl snarare den som påverkar de långa. Tror man på lågkonja kommer knappast QE minska och tittar vi på förra återhämtningen från en krasch minskade inte ens QE när vi toppade konjunkturen.
Alla centralbanker verkar tvingade att trycka ut ny valuta i ökande takt för att hålla allt flytande. Lär fungera bra.
Det intressanta för Sverige är inte BNP tillväxt, utan BNP/capita.
Sveriges befolkningstillväxt har stigit snabbt från 0,1% /år år 2000, till +0,7% år 2012 till +1,4 % år 2017.
2020 kommer befolknings-tillväxten bli närmare 2%.
Detta betyder att BNP per person förväntas MINSKA nästa år, dvs en recession. En ekonomisk katastrof för Sverige.
Förr, när Sveriges befolkningstillväxt låg nära noll, så kvittade om man använde BNP eller BNP/capita, men idag är det stor skillnad på måtten och att använda fel mått, dvs inte räkna med den snabba befolkningstillväxten, blir missvisande.
Vad snackar du om? Enligt SCB:s senaste prognos så ska befolkningen öka med mindre än 1% mellan 2019 och 2020. Om SBAB:s prognos stämmer så skulle det dock mycket riktigt innebära lägre BNP/capita. Senast det hände var 2008 men då minskade BNP/capita med hela 6% istället för 0,1% så det är ju lite skillnad.
Nej, Fridholm, Sveriges befolkning stiger inte "närmare 2%" år 2020. Helt fel. Vad har du för källa?
Snabb googling ger siffrorna jag angav. 0,1% /år år 2000, till +0,7% år 2012 till +1,4 % år 2017. Extrapolering ger närmare 2% till 2020
https://www.google.se/search?sxsrf=ACYBGNTPKOUsqSucaEwPL4yEYJ3iySyYPw%3A1574351875570&source=hp&ei=A7TWXdaPILGHrwSlj6LICw&q=sverige+befolkningstillv%C3%A4xt&oq=sverige+befolkningstillv%C3%A4xt&gs_l=psy-ab.12..35i39j0i22i30l7.3155.3155..4758…0.0..0.76.76.1……0….2j1..gws-wiz.l3jQ6ulMUPA&ved=0ahUKEwiWnavi1fvlAhWxw4sKHaWHCLkQ4dUDCAY
googla "sverige befolkningstillväxt"
Du kan inte extrapolerar befolkningstillväxt. Och framförallt inte på det sättet. Titta istället på de prognoser som finns.
Som Martin skrev. SCB har riktiga prognoser.
OT: Vänsterpartiet attackerar nu Eva Nordmark, den kanske mest kompetenta tänkbara kvinnliga efterträdaren till Stefan Löfvén. Är beredda att samarbeta med M om en misstroendeförklaring.
Skall JÖKen falla på en uppercut från vänster?
Sitt still i båten, börsen och bostadspriserna kommer ej sjunka drastiskt förrän räntorna går upp. Min killgissning är dessutom att vi följer den allmänna samhällsutvecklingen som pågår i de flesta länderna i västeuropa och nordamerika med förstärkt segregation.
Dåliga bostadsområden blir sämre och bra bostadsområden blir bättre, vad som händer med medelklassområden är svårt att sia om.
Mr Perfect: Områdena i sig är endast beroende av vilken samhällsklass som bebord dem. Tänkbaraste scenariot då att den klass som i ett halvsekel levt i föreställningen att de utgör medelklass kommer att bli varse att de ingenting annat är än proletärer i det ordets egentliga bemärkelse.
Ok, hur menar du? Hur kommer den nuvarande s k arbetarklassen att definieras då, "amöbor"?
Mrperfekt, de flesta agerar juså. Flyttar i ren självbevarelsedrift till fina medelklass områden vilket driver upp priserna. Men regeringen kämpar hårt för att ingen ska komma undan förfallet, och är ganska duktiga på att skriva avtal med kommuner om att bygga hyresrätter i bättre områden.
Mr Perfect: Den definitionen gjordes allaredan för drygt 150 år sedan med grund i klasstillhörigheten definierad utifrån ställning i rådande produktionssysten. Så därför finnes knappast något behov av ny definition av begreppet eftersom det allaredan existerande fyller ändamålsenlig funktion … och detta då utan tillsats av pejorativa tillmälen.
Turbopropp: Du har rätt. Men det är då man ska göra lite efterforskning och koll upp kommunens översiktsplan, ej utbyggda detaljplaner, ev döytor för tillfälliga bygglov.
Tätbebyggda bättre villaområden med liten möjlighet att bygga flerbostadshus i hyresrättsform är ett säkert kort.
Nu ökar ju till och med det skjutglada området Biskopsgården i pris:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-goteborg-hisingen-goteborgs-kommun-langstromsgatan-26-16454663
62500 kr/kvm på våning 0. Första parkett vid skjutscenerna. Som hittat.
Har du ens varit i Biskopsgården, Goofy? Jag har varit där rätt mycket pga släkt som bott där. Även parkerat bilen där många gånger. Finns skillnader mellan olika delar av området, men i övrigt har jag aldrig upplevt något konstigt. Du kanske inte ska bilda din uppfattning utifrån enstaka tidningsartiklar när det väl hänt något.
I centrala Stockholm skjuter och hugger de ner folk på öppen gata utifrån de artiklar jag läst. Anna Lindh och Olof Palme.
Kanske inte beskriver hur det är i Stockholm. Och ja, jag är i Stockholm 1-3x i månaden, inklusive Klarakvarteren, Medis mfl så kallade "farliga områden".
Nattetid också bör tilläggas. Gick runt stora delar av centrala Stockholm nattetid som research för Fallet, bara som exempel.
Poängen är att du inte får läsa artiklar om Biskopsgården de 99 av 100 dagar när inget hänt. Så din bild utifrån media blir att enda gången du läser om Biskopsgården är när något har hänt, så du tror tydligen att det är öppet krig på gatorna. Det är det inte.
100 sprängningar i Sweden i år, om jag inte minns fel, men tänk på vilken yta Sweden har. Risken att skadas är obefintlig.
Fast vi har också andra fenomen som glidit ur rampljuset på senare år.
"Den 24-årige mannen fastnade på film när han sparkade en 16-åring i huvudet på centralen. När mannen greps visade det sig att han hade ett utvisningsbeslut, precis blivit åldersuppskriven med sju år – och använt åtta olika identiteter i sina kontakter med myndigheter." (tyvärr är resten dolt bakom ett myntinkast)
https://www.sydsvenskan.se/2018-11-12/misstankt-ranare-finns-registrerad-under-atta-olika
Någon som minns när Sweden delade ut pass till alla intresserade (hur många behöver du?) under några år av offentlig fylla och oansvar? Undrar om något särskilt hände med dessa pass? Vi kommer aldrig att få veta antar jag.
Cornu: Jag har bott där men familjen flyttade därifrån efter 6 inbrott i bilen på 1 år, hot o.s.v.
Viss skillnad på bilinbrott och skjutningar tycker jag. Hade inbrott fem gånger i bilen när jag bodde i centrala Göteborg på 90-talet.
Vi fick i alla fall nog p.g.a. inbrott och pistolhot. Min kommentar handlade främst om bostadspriserna som fortsätter stiga och t.o.m. i Biskopsgården som förmodligen inte är en stadsdel som är särskilt attraktiv relativt andra stadsdelar i Göteborg.
Utan att bli för detaljerad håller jag med goofy, och samtidigt lider med alla som inte kan ta sig ur otrygga områden.
Beklagligt att peiviligerad medelklass bagatelliserar människors otrygghet.
Goofy: Oj, nu satte du dit Lars så det ekade ända ner till Malmö. Det där var han inte beredd på 😂
Varit i Stockholm med bil ett fåtal gånger var av en gång nyligen rutan var krossad stereo borta plus skadegörelse(centrala Östermalm). Har aldrig blivit utsatt för inbrott i Jönköping i mitt snart 40 åriga liv, har till och med glömt låsa bilen i centrala Jönköping flera gånger.
Fyrhjulingar och motorsågar samt diesel får fötter här ute men mycket lite villa inbrott, låser sällan ytterdörren dagtid. Så för min del är brottsstatistiken extremt hög i Stockholm.
Goofy, föreslår att du nästa gång tar upp pistolhot direkt. Ser inte så trovärdigt ut när du eskalerar när det visar sig att bilinbrott drabbas man av överallt i Göteborg, om man inte bor i villa eller har bilen inlåst.
Och pistolhot? Min mor har blivit knivrånad i Biskopsgården. Fast det var på 90-talet, så utifrån din anekdot och min anekdot, så har brottsligheten minskat och gått från rån till bara hot.
Ja, Gargamel, uppenbarligen pågår det inbördeskrig på Östermalm, som är lika farligt som Biskopsgården, eftersom man drabbas av bilinbrott.
Hela debatten kring brottsligheten i Sverige blir skevare och skevare. Men som sagt allt handlar om känslor numera.
Turboprop, om lägenheter kostar 62 500:- SEK per m2 i Biskopsgården, så är det privligierad medelklass som köper, så uppenbarligen är inte Biskopsgården särskilt otryggt.
Cornucopia@ det var ironisk, då en del som skriver här drar en motsatta slutsatser när dom inte blir utsatta för brott i vissa förorter
Det var fenomenet otrygghet jag syftade på. Inte speciella områden i götet.
Känsligt ämne 🙂
Fastighetsmiljardären tror ej på börsnedgång p g a den långvariga låga räntan och brist på alternativ:
https://www.sydsvenskan.se/2019-11-21/fastighetsmiljardaren-byter-fot-om-borsen
Det bästa verkar vara att skaffa sig en banklicens inför nästa runda av QE så man får ta del av smörgåsbordet. How low can you go!?!
Mr perfekt@ länken ligger bakom betalvägg. Vad säger den, kortfattat?
Oj, sorry.
Permanent låg ränta gör att fastighetsmiljardären Greg Dingiz inte känner sig alls lika orolig som hösten 2018 och
Utökar nu sitt börsinnehav i brist på andra investeringsaltermativ.
Bostad priser går upp hela tiden.Det är mycket konstigt