Uppsägningarna har börjat i IT-branschen, eller åtminstone börjat leta sig upp till ytan. Sveriges största IT-konsultbolag CGI drar ner på personalen och läsare vittnar om neddragningar på andra håll.
Skit på tangentbordet. |
Konsultbolagtet CGI drar ner på personalen med 77 personer. Kanske rena avrundningssiffror för Sveriges största IT-konsultbolag, men det är ändå talande i en bransch där allt handlat om headcount och att expandera. Det kan ses som en trendvändning och CGI uppger till IDG att det sker “på grund av arbetsbrist” och “övertalighet”.
CGI har köpt konkurrenten Acando, och kanske har upptäckt att ett antal av konsulterna på bänken i respektive bolag har offererats till samma uppdragsgivare tidigare i flyttcirkusen som kallas svensk konsultbransch. Alla säger sig ha hur många prospekts som helst, men det handlar förstås om att alla offererar konsulter till samma kund, så när man slår ihop blir övertaligheten tydligare.
Läsare rapporterar om neddragningar hos sina arbetsgivare i IT-branschen, men det finns naturligtvis bolag som fortfarande rekryterar, eller som bara passivt slutat rekrytera och låter de som slutar frivilligt stå för personalminskningen.
Många IT-projekt kan skjutas på framtiden, och skapar inget nytt eller utvecklar inte verksamheten, och när konjunkturen saktar in och lönsamheten måste bibehållas så är finns det alltid stora möjligheter att spara in på IT. Det gamla systemet kan köra ett litet tag till, och verksamheten går inte under för att man inte skaffar ett nytt system för hundratals miljoner, som i praktiken gör samma sak som det gamla.
Fast officiellt råder det förstås arbetskraftsbrist och arbetsgivarna skriker efter personal och kompetens, så de 77 som får gå från CGI kommer väl snabbt få nya jobb.
Anekdoter om det ena och det andra följer nedan:
47 kommentarer
Samma känsla här. Jag sökte en tjänst med nyckelposition i ett större internationellt företag. Positionen hade tagits tillbaka pga anställningsstopp.
Nyckelpositioner söker man inte. De blir man tillfrågad om.
Inte om kompetens inte finns i företaget och man vill bygga upp förmågan.
Åter igen. Man lägger sällan ut "nyckelpositioner" med annonser. De hanterar man genom search.
Så man slipper alla som söker som känner sig kallade men inte är lämpande
Vad fick dig att känna att du är en nyckelperson? Erfarenhet som CIO? CTO?
Kärnan var väl att han hittade en position (ska vi kalla den 'senior' istf 'nyckel-'?) som sedan drogs tillbaka. Det kan naturligtvis också ha berott på att de inte tyckte någon av kandidaterna verkade intressant.
Ok, inte nyckelperson i den kontexten som du beskriver. Utan mest som kompetens som företaget saknar och som efterfrågas. Inte heller IT som denna blog artikel handlar om.
Poängen är att företaget tar tillbaka tjänster. I detta fall en tjänst som skulle påverka deras sätt att jobba och inte en "ordinarie" roll.
Talande exempel, undrar hur många ser sig som "nyckelpersoner" med "kritisk kompetens"?
När man egentligen är en timkonsult med flera års erfarenhet? Och då innehar erfarenhet som kundföretaget betalat för.
Än så länge handlar det gissningsvis bara om en avsvalnande överhettad marknad, även om det sannolikt kan vända neråt ännu snabbare. Mitt anekdotiska bevis för detta: Min arbetsplats försökte nyligen rekrytera till två tjänster som programmerare, vi fick en ansökan. Detta trots annonser på AF, LinkedIn, NyTeknik och några ställen till.
Men det kan ju också vara en signal på att folk väljer att sitta still i båten inför kommande lågkonjunktur. Man vill kanske inte vara sist in på en arbetsplats, när lågkonjunkturen drar igång på allvar…
Behöver inte betyda mer än att företaget du jobbar på inte är attraktivt som arbetsgivare. Det är förövrigt märkligt att den frågan aldrig ställs när företagen skriker om sin "kompetensbrist". "Kan det vara så att ni själva har betet er som svin, behandlat sökande som skit och haft vanvettiga krav som gör att just ni är oattraktiva som arbetsgivare?".
Så kan det ju givetvis vara. Det är kanske inte världens hippaste gig, men helt ok lön och förmåner. Så skulle det gå mängder av arbetslösa programmerare så borde vi ju få lite fler sökande kan man ju tycka…
Jag är förvirsso arbetslös ingenjör, men jag har slutat söka programmeringsjobb efter att ha fått reda på att det enda som räknas är data och programvaruteknik och att junior betyder minst 2 års erfarenhet.
Mitt anekdotiska bevis för detta: Min arbetsplats försökte nyligen rekrytera till två tjänster som programmerare, vi fick en ansökan.
Var i landet befinner ni er? Hur är det med lönesättningen?
Medelstor svensk stad. Killen vi rekryterade hade ~10 års erfarenhet som programmerare, Civilingenjör och fick ~50KSEK/mån.
Så ni hittade alltså en med 10 års erfarenhet, kräver ni som alla andra 2-5 års erfarenhet för en entry-leveltjänst?
För rätt en person med rätt utbildning så hade vi kunna tagit en nyutexad, något som vi dessutom skrev i annonsen. Ungefär hälften av våra anställda kommer direkt ifrån högskolan/universitet.
Men min definition är väl ungefär så här:
0-2 år = nyutexad
2-4 år = junior
Mer än 4 år = senior
Precis "rätt utbildning", hade ni varit så desperata som ni påstår så hade ni varit mycket mer flexibla än så.
Var sa jag att vi var desperata??
Vi hade projekt som gjorde att vi ansåg att vi behövde öka teamet med vad vi uppskattade 2 personer. Vi annonserade ut två tjänster, en person sökte och han var dessutom vettig, så det var ett enkelt beslut att anställa honom. Hade en nyutexad person med rätt utbildning sökt så hade vi intervjuat hen också.
Med rätt utbildning så menar vi något med programmering, efter 95% av tiden kommer ägnas åt att programmera. Vi hade ju knappast tjänat på att anställa en ingenjör med utbildningen i maskinteknik, miljöteknik eller kemiteknik.
Att jobba med data måste vara lätt som en plätt om man blir senior på 4 år.
"Senior developer" är en ganska normal titel för någon med runt 5 års erfarenhet. Sedan har vi ju de stora konsultdrakarna, där får man ju ofta titeln "senior manager" efter dryga 3 år, men då handlar det ju mest om en titel som används när man skall debitera okunniga kunder övertimpriser.
Hos oss är dessutom "developer" jobb man har de första åren. Efter 7-10 år övergår de flesta "senior developers" till antingen roller som "Architect" eller "Project manager". Där kan man dessutom slänga på ett "senior" om man jobbat i den titeln i 3-5år.
Att jobba med data måste vara lätt som en plätt om man blir senior på 4 år.
Låt oss säga att det inte tas på samma allvar som t.ex. att vara medicinare.
Vad innebär senior ?
Högre lön? Dyrare timkostnad för kunden.
Mja, du greppar efter ett halmstrå i det anekdotiska fallet CGI/Acando. I samband med en sammanslagning av två konsultbolag där en konsultstyrka på 5 000 man skapas handlar det snarare om optimering på sista raden. Att säga upp lite drygt en procent av konsultstyrkan, troligtvis ännu färre eftersom en del av de 5 000 medarbetarna är overhead, handlar högst sannolikt inte om faktisk arbetsbrist.
Snarare är detta en perfekt anledning där det går bra at skylla på arbetsbrist. I verkligheten handlar det om gallring, efter längre rekryteringsrundor slinker det alltid in personal som inte funkar, och eftersom arbetslagstiftningen ser ut som den gör (och att man måste tänka på sitt rykte) gäller det att agera vid lämpliga tillfällen, som t ex det här.
Varför skulle man annars ens försöka vara övertydliga och gå ut i media för att man säger upp runt en procent av arbetsstyrkan?
De har dock inte haft några svårigheter att "avskeda" folk genom att ge dem erbjudanden, oavsett tillfälle.
Handlar mer om att CGI Sverige må vara Sveriges med marginal största IT-konsultbolag, men det är en liten plutt i jämförelse med CGI globalt. Hela norden är lite off i den där världen. Så management för CGI Sverige styrs av (såklart oerhört trubbiga) nyckeltal från Kanada, nyckeltal någon/några i management får bära.
Vid uppköp tittar man på dessa nyckeltal främst.
På stort IT-bolag i Stockholm: Lite fler personer på bänken, inga uppsägningar, fortsatta nyanställningar. Läget känns avvaktande.
Det borde finnas mycket rationaliseringar att göra i kundernas IT-projekt. De senaste åren har jag ofta arbetat i projekt som känts överbemannade så tillvida att alla roller varit besatta till 100% under alla projektfaser. På det mer ekonomiskt pressade 90-talet brukade man ta in personer när de behövdes beroende på projektfas och ofta fick man klara sig på mycket färre resurser och roller.
Vi är ett bolag som är väldigt teknikdrivna. Av de 8 stora projekt som bolaget driver samtidigt är 8 beroende av IT.
Det vi ser är att vi är så beroende av leverans att det många gånger inte är konsulter som kan levereras det som krävs på IT sidan. Konsultfloran är extremt blandad och lider av att de är generalister när vi söker seniora pecialister som dessutom är socialt kompetenta och kan kliva in och leverera omgående.
I princip kan man säga att så specialiserade och seniora personer som vi söker INTE sitter på CGI eller någon av det stora bolagen. Generellt så har de egna firmor då de inte vill ge bort pengar till nån som bara säljer dem.
Det vi däremot ser är att vi och leverantörer är snabbare på säga upp de som inte är kompetenta. Just pga arbetsbrist. Vi har inga platser för stolsvärmare.
Helt ärligt, ta er någonstans där solen inte skiner.
Vi är många som har fått nog av företag som tror att "seniora specialister" uppstår ute i trädgården, spontant av solljus och vatten för att anställa juniorer det ska minsann inte det här företaget behöva befatta sig med. Och vad gäller social kompetens. Man ska kanske inte skrika så mycket om social kompetens, när man själv låter sig representeras av rekryterare och personalchefer som får sökande att må illa efter 5-10 minuter.
Det är det som är vitsen. Vi söker inte de som mår illa efter 10 minuter. Då kommer de absolut gnälla i sitt hörn på kontoret med 🙂
Seniora specilister driver vi fram själva i våra projekt. Men vi betalar inte konsultföretag för att utveckla deras personal. Då anställer vi heller folk som är juniora från universitetet.
Vi har inget problem med att anställa juniora. Det var inte det jag skrev om.
Är du kränkt, vit och arbetslös?
Arbetslös, nej.
Vit, mer multikulturell än de vita medelklasskvinnor som företagen tar in för att uppfylla sina "mångfaldskvoter" iallafall.
kränkt, mer förbannad.
Är du kränkt, vit och arbetslös?
Wow just wow.
Konsultfloran är extremt blandad och lider av att de är generalister när vi söker seniora pecialister som dessutom är socialt kompetenta och kan kliva in och leverera omgående.
Alltid svårt att vara senior specialist i ett fält som IT där specialiseringsområdet ofta blir passé inom fem år. Än värre på en liten marknad där man kanske inte har bra beläggning (ett gott skäl att vara generalist) och kanske inte heller kan ta ut betydligt högre taxor för att kompensera de dåliga månaderna.
Det finns en problematik i det du skriver, och det är att *alla* nya ni anlitar kommer att vara i någon mån generalister, för de saknar kunskap om både er verksamhet och er IT-miljö.
Sure, givet att ni tex sitter på en helt omoddad sharepoint så kan ni få in en specialist på sharepoint. Den typen av insatser är dock väldigt ovanliga. Vanligtvis är kunskap om IT-miljö och verksamhet åtminstone 50% av arbetet (som i att det tar dubbelt så lång tid om den kunskapen saknas).
fräscht med fokus på hudfärg.
Min erfarenhet är att det ofta är konsulterna som får något vettigt gjort på de stora arbetsplatserna medan den interna personalen är fast i det dagliga navelskådandet och inte har kompetensutvecklat sig på 5 år. Konsulten kan sägas upp direkt om det inte fungerar, men de egna anställda kan klamra sig fast med hjäp av facket och diverse arbetsrättslagstiftning. På mindre företag kan man däremot inte gömma sig på samma sätt.
Håller med, dom stora firmorna agerar närmast bemanningsföretag åt dom stora företagen. Mindre konsultbolag och mindre kunder är mycket mer noggranna med vem dom tar in. Problemet tycker jag inte är att många konsulter är generalister, utan att konsultyrket är mycket snack och ingen verkstad. Tar du in en konsult så är det 50/50 om du får någon som levererar eller bara värmer en stol.
Arbetsbrist = "Vi har slut på arbete för just DIN kompetens"… 🙂
Arbetsbrist = Vi har inget emot dig som person men just nu behöver vi inte det du kan
Personliga skäl = du är kanske duktig men du är en idiot
Arbetsrätt A
Tar du in konsulter från små bolag levererar dem (men kan å andra sidan inte ge långsiktiga garantier).
Ibland har man helt enkelt otur, t.ex. att det projekt tar slut mitt i en svacka. Om du du på bänken när lågkonjunkturen rullar in kan du åka medan andra kan övervintra 2 år på ett längre uppdrag oavsett kompetens. Den som arbetar med något det är brist på behöver sällan oroa sig (typ underhålla gamla stordatorsystem osv), även om man inte är den skarpaste kniven i lådan.
Är väl lite olika i IT-branschen hur de påverkas. Vissa är mer beroende av den globala konjunkturen och investeringsviljan där än Sveriges lokala konjunktur.
Jag ser det nästan som en bekräftelse att det fortfarande snurrar på för fullt i IT-branschen.
CGI med nästan 5000 medarbetare köper Acando som har runt 1100 medarbetare och bara 77 får gå.
Jag gissar att det är mest ekonomi-folk och övrig administration?
Om man vill fundera lite på egen hand kan man titta på vad Acando sthlm är kända för och vad CGI sthlm är ökända för.
Sen finns det HCL (ex Volvo IT infra) som varslat drygt 100 pers i Sverige pga "arbetsbrist" som består i att lönsamheten är för dålig och tjänsterna flyttas till Indien.
Det är å andra sidan deras modus operandi och allt annat vore förvånande. De indiska konulstfirmorna vill i princip bara åt kontrakten och relationerna. Det som blir kvar är säljet och en och annan projektledare.
Halvdant killgissat. Uppsägningarna på CGI beror på Acando-integreringen, det har noll och inget med konjunktur att göra. Men det är bra att ni gissar så folk har något att läsa.
Har gått igenom 3 djupa lågkonjunkturer utan att bli arbetslös, och jag gissar att de flesta någorlunda kompetenta IT-konsulter som eventuellt nu får gå hittar ett nytt jobb, om inte förr så senare. Ofta lönar det sig nämligen att investera i IT oavsett konjunkturläge, och ibland är det t.om oundvikligt. Den som inte investerar i IT och automation hamnar ofta i bakvattnet när konkurrenter kör om och gamla affärsmodeller blir irrelevanta. På min arbetsplats (Amerikanskt IT-företag) kommer vi på min BU göra ca 200% över mål i år och vi hinner inte leverera så än så länge märks inget. Bara för att visa på ett annat anekdotiskt exempel.
Det var ju några konjunktursvackeförnekare här.
Sorry men svackan är på riktigt. Oavsett vad skriver här lär inte tas emot av de som ser framåt genom att titta i backspegeln.
Det är dock inte långt kvar till kvartalsrapporterna, titta där på hur orderläget ser ut när det gäller de konjunkturcykliska branscherna, vad som sägs och vad för paket som lanseras för att möta framtiden.
Andra halvan av oktober i kikaren alltså.