Kinesiska biltillverkaren Volvo Car har tecknat ett massivt avtal på stora mängder kobolt från barnarbetare i Kongo, vilket vi ju fått lära oss från fossilisterna är vad som finns i elbilarnas bilbatterier (fast det glöms bort att detta även finns i dubbdäck, laptops, mobiltelefoner och allt annat med litiumbatterier i). Volvo Car uppger att hälften av deras bilar framöver ska bli rena elbilar, vilket blir problematiskt för de svenska fossilisterna – hur ska man både kunna hylla Volvo och baktala elbilar samtidigt?
Kinesiska Volvo S90. |
Volvo Car har alltså tecknat ett mångmiljardavtal i amerikanska dollar på litiumbatterier till framtida Volvo-bilar och sitt undermärke Polestar.
Leveranserna ska säkra batteriförsörjningen hela nästa decennium och är tecknade med CATL och LG Chem.
Dock har svenska fossiliter varit väldigt pigga på att påtala förekomsten av kobolt i sådana här batterier, och att kobolten likt för dubbdäck, laptops och billigare mobiltelefoner (eller batterierna i ditt hemlarm) måste komma från barnarbete i Kongo. Man brukar också på sistone hänvisa till en rapport från “BMW-universitetet” i Munchen om elbilars icke miljövänlighet, trots att rapporten innehåller grova fel. Om inte det räcker så hävdar man att elbilar är brandfarliga, fast det inte stämmer. Snarare är det fossilbilar som börjar brinna spontant till höger och vänster och både BMW och Volvo har fått återkalla hela serier på grund av spontana bränder.
Frågan är nu hur de svenska fossilisterna ska slingra sig ur detta när deras älskade och hyllade bilmärke Volvo Car – kända för att aldrig göra några som helst fel enligt dem, samt producera perfekta bilar – nu ska satsa på elbilar.
Vi får förmoda att all kritik i svensk media mot elbilar kommer vara som försvunna någon gång nästa år.
Volvo Car uppger att hälften av försäljningsvolymen ska var rena elbilar år 2025, dvs om sex år, så vid det laget kommer även svenska motorjournalister att hylla elbilar. Åtminstone om de är från Volvo.
2018 sålde Volvo Car 670 000 bilar. Allt annat lika ska man alltså år 2025 sälja åtminstone 335 000 elbilar om året.
Ska man vara seriös (man ska vara seriös) så finns det förstås ursprungsgarantier på innehållet i batterierna i såväl Apple som Tesla, och det ska inte förekomma barnarbete. Vi får väl se vad för garantier Volvo kan utfärda. Några garantier från dubbdäckstillverkare har jag inte sett. Kanske hamnar all barnarbetarkobolt någon annanstans, frågan är bara var?
Seriöst så tror jag att kritiken mot elbilar kommer bli som bortblåst i Sverige när Volvo hoppar på tåget i stor skala. Svenska folket kommer stå på kö för elbils-Volvo och all obefogad kritik kommer vara som försvunnen om några år. Man kritiserar ingeting som är svenskt, som Kina-Volvo. Men tills dess fortsätter osakligheterna och okunskapen att råda.
Kom ihåg att en elbil ger 84% mindre CO2-utsläpp under en orealistiskt kort livscykel på 15000 mil, än en snål modern diesel under sin livscykel.
58 kommentarer
Något är lurt med siffran om elbilar.
De säger att 10% av bilarna som produceras idag är el-bilar men det kan väl inte stämma?
"I dag utgör elbilar cirka 10 procent av Volvo Cars produktion och enligt Samuelsson är suget efter elbilar större än produktionskapaciteten.
– Vi är på väg mot målet att ha hälften av bilarna helt elektriska till år 2025 och den andra hälften kommer att vara hybridelektriska."
Jag tror helt enkelt de menar – 50 % av bilarna kommer vara el eller laddhybrider och 50% kommer vara hybridbilar utan möjlighet till ladda med sladd – dvs ett mycket litet batteri jämfört med elbilar och laddhybrider.
Toyota som inte har så många laddhybrider har istället försökt hitta på ett nytt ord. De kallar sina icke-ladd-hybrider för "självladdande hybrider". 🙂
Ja, 10% idag är laddhybriderna, men nu uppges "helt elektriska". Fast kanske gör man seriehybrider framöver – dvs med fossilmotor som enbart laddar batterierna – då kan de ju kallas "helt elektriska" eftersom de enbart drivs med elmotor.
Ja, Toyota och i synnerhet deras lyxmärke Lexus "självladdande hybrider" är stor humor.
På tal om elbilar, fossilbilsvurmande och speciellt dragkroksfrågan så kan jag meddela att jag sett flera Tesla Model S med dragkrok körandes som Taxi i Köpenhamn. Dock är nog kroken enbart till att fästa cykelstativ på.
Jupp, går att eftermontera "cykeldragkrok" i Danmark.
Jag tror att människans förmåga att hyckla nu som tidigare är närmast obegränsad, varför det kommer fortsätta att gå bra att kritisera vad som helst trots att man själv eller nån annan har en massa fingrar i diverse syltburkar.
Och då är det ju bra med barnarbete då de med sina små händer kommer åt i även de minsta burkar. Men jo, det är ju anmorlunda då man själv gör det.
Är det verkligen ett problem att folk kritiserar elbilar (om de inte äger en själv)?
Och när de sen köper en elbil, så upptäcker de hur bra den är.
Jag tycker att det låter väldigt likt vanlig pryljämförelse.
Min "sak" av märke A är mycket bättre än skräpet B.
Det stora problemet med pryljämförelser brukar vara att man jämför äpplen med päron.
Man är helt enkelt insnöad i sin filterbubbla och ser inte att ens favoritsak inte är överlägsen i alla avseenden eller ens speciellt bra för alla.
Elbilar funkar helt enkelt inte för alla. Punkt. Och det kvittar hur bra du tycker elbilen passar för dig, det ändrar inte faktum.
Elbilen passar säkert inte för precis alla, men för den absoluta majoriteten..
Kommer Volvo med en "sko-kartong på hjul" modell XC70 med eldrift och ett vettigt pris så tror jag många skulle vara intresserade. Det är märkligt att det skall vara så svårt för bilföretagen att tillverka en elbil för oss som i första hand vill ta oss och prylarna vi behöver från punkt A till punkt B bekvämt och säkert. I stället är det "lyxiga material", kurviga former och sluttande tak man satsar på för att få elbilarna att se sportiga ut.
Svårt att få ekonomi i skokartonger till vettigt pris.
"Elpaketet" kostar lika mycket.
Gissa varför Passat GTE är så poppis.. Lite väl dyr, men iallafall hyfsat praktisk och inte tokliten bak. Om Volvo haft en V90 D3 med elhybrid hade det varit intressant, men T8 – nä.
Vad är det ni fraktar runt på hela tiden?
Lik, kylskåp, svärmor?
Onsdag 15/5 2019. Sign least lägger upp bollen på straffpunkten för ett mammaskämt och ställer sig på mållinjen.
@least, din mamma klagar på att det är så trångt att ligga i en Tesla.
🙂
Ja, Tesla klagar i alla fall inte på att din mamma är för trång.
Ni är ju för vilda…. 🙂
Bens mamma har dessutom, i likhet med en Tesla, ej heller något avgasrör sen sin Stomioperation i början på 00-talet.
Där garvade jag högt 😉
Jag kör själv inte elbil men ser det som självklart att man om bara ett par år par år kommer att få bättre bil för pengarna om man väljer elbil.
Och det oavsett om man väljer batteriteknik eller bränslecellsteknik och oavsett storlek på plånbok.
Så diskussion kommer snart att vara avslutat och du Lars får skriva om ett nytt ämne.
Det blir säkert också kul att följa.
Måste fråga hur du nu ställer dig till den synpunkt du tidigare har framhållit, att livscykelanalyser inte är helt meningsfulla. I praktiken är priset på en vara så hårt kopplat till fossilbränsle utvinning vilken i sin tur är direkt kopplat till CO2 utsläppet att det går bra att använda priset som substitut.
Finns det något speciellt skäl att denna tumregel inte kan användas på elbilar.
Saker prisätts inte enbart på konsumentnivå utifrån energiåtgången, dvs i någon mån korrelerat i en LCA.
Livscykelanalyser är rätt svåra att göra väl, framför allt avgränsningarna som är knepiga. Eller?
Min gissning är att Kina Volvo har 50% el lite tidigare. Många motorjournalister har redan svängt och är positiva till elbilar. Fossilkramandet är nog störst inom bilkoncernerna. Den som i 20 år helt arbetat med fossilmotor eller avgasproblematik mm föråldrat blir lätt ett problem för företaget.
Konstaterar att det kostade över 1.000 kr när jag tankade sist. Men kör inte nog mycket för el ännu. Kapitalet får arbeta vidare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tja..det beror väl på.
Kina har ju en hel del el redan, och forskar på batterier och olika laddningstyper. Främsta vinningen är vad jag gissar mig till inte miljön utan luftkvaliteten allteftersom fler kör bil.
Sen vad gäller problem för företaget, inte nödvändigtvis. Finns olika marknader. Alla har inte elförsörjning i de storlekarna som behövs. Ett företag kan ju lika gärna sälja eldrift till de som har infrastruktur och råd med den produkten, liksom fossildrivet till de marknader som inte har infrastruktur och inte råd.
Kan tillägga att den stora svårigheten är väl att sälja billigt och eldrivet till de som inte har globalt sett höga inkomster.
För egen del är elbil en omöjlig dröm idag, av flera skäl.
Men utvecklingen går snabbt, vem vet om ett par år. Men tills en elbil är ett realistiskt alternativ även för mig, kommer jag fortsätta kritisera bristerna och problemen med dem.
Det största problemet idag är väl alla "Marie Antoinette" ögonblick vi har bland främst miljötomtarna, som Per Bolund, som utan att blinka tycker folk som tycker bränsle är dyrt ska köpa elbil istället. Bara sådär. Ungefär som man köper en brioche på ICA.
Sluta med liknelsen om MA.
Hon uttryckte sig inte på det viset.
Låt miljötomtarna göra bort sig på sina egna meriter.
Jo. Om man har företag och dessutom kör mycket i tjänsten kan ju en elbil vara ett bar val. Bra leasingavtal också.
Men som privatbilist som kör under 1500 mil/år ?
Finns det någon vettig gräns på hur många mil man kör / när en elbil är ett vettigt köp. Då tanke rent ekonomiskt.
Just nu är en elbil det dummaste man kan köpa. om man inte är bloggare eller författare då….
Jag räknade på detta för ett halvår sedan, då jag var i antågande att köpa ny bil. Jag siktade in mig på den billigaste Renault Zoe som gick att få för 170 000 inklusive miljöbilsrabatt. Jämfört med en bensinbil för 130 000 som drog 6 liter per 100 km så skulle totalkostnaden gå jämnt ut efter ca 4 år med endast 1000 mils körning om året. Därefter skulle elbilen Zoe vara betydligt billigare fastän kostnad för batterihyra tillkommer. Bensin är dyrt.
Mobiltelefon: 8 g kobolt
Dubbdäck: 20 g kobolt (tillverkas huvudsakligen av återvunnen hårdmetall snarare än av ny kobolt)
Elbil: 5-10 kg kobolt
Det torde vara uppenbart för alla att den mängd kobolt som måste brytas för att kunna massproducera elbilar med stora batterier liknande Teslas inte på något sätt och vis är jämfört med de mängder som används för mobiltelefoner och dubbdäck (som dessutom enbart används i ett fåtal länder).
Ursprungsgarantier i all ära, men den kobolt som bryts av barn under dåliga förhållanden är helt identisk med all annan kobolt varför det i praktiken visat sig vara väldigt svårt att veta vart kobolten till en viss batterileverantör härstammar.
Med "grova fel" i den rapport som jämfört elbilar och dieselbilar menar du möjligtvis att de räknat med en genomsnittlig livslängd för bilarna om 10 år och inte de ca 14 år som är fallet idag? Detta har hursomhelst ganska liten inverkan på resultatet. Elbilars miljöpåverkan är fortfarande i allra högsta grad knuten till hur ren elen som de använder är.
Går det att köpa barnarbetsfri kobolt? Dvs finns det gruvor som inte är i de länder där barnarbetskraft är vanligt?
Går det inte att ursprungsbestämma t ex kobolt med hjälp av isotopanalys?
Borde gå, men den är väl inte ren i slutprodukten?
Kan ingen bara köpa den där jävla kongo-gruvan och styra upp produktionen? Hur svårt ska det va.
Lundin oil kanske…?
Fråga kineserna, dom har väl redan köpt upp alla koboltgruvor i hela Kongo.
Kongolesisk arbetskraft med kinesisk ledning, klart arbetarskyddet är i Spitzklasse på ett sånt ställe.
Jag tycker också det är märkligt att ingen av de stora företagen styrs upp. Tänk vilken goodwill och gratisreklam dessutom – antingen köper du vår produkt eller konkurrentens som barn har gjort under slavförhållanden.
Passande med skylten som finns med i början av Simpsons då "0 days without an accident".
LKAB
Det fungerar intw riktigt så. Det är mer av en guldrush där hundratusentals mineraletare gräver efter kobolt, ofta hela familjer, där de sedan säljer till lokala uppköpare. Det skulle nog bli bättre och effektivare om det bröts med moderna metoder.
Förutom barnarbetet så är det en enorm miljökatastrof av en ändlig resurs.
Vart köper man Kobolt? Ska lägga undan till pensionen. Mitt guld ökar i värde varje dag.
Läste du inte artikeln? I Kongo.
Har du kvar din kolonialvilla i Brazzaville, Ben?
Leopoldville kanske…
Om barnarbetarna bara lär sig att säga att de identifierar sig själva som reservhjul så ju lösningen enkel – regering kommer då att låta dem anhöriginvandra och kommunplacera dem i volvoägarnas garage.
Det där med ursprungsgarantier är inte helt enkelt.
1842 förbjöds barnarbete vid gruvor i Storbritannien efter att arbetsförhållandena blivit allmänt kända i samband med rapporteringen kring en större gruvolycka där ett 30-tal barn strök med. Eller ja, barn som inte var 10 år fyllda fick inte längre jobba i gruvor efter Mines and Collieries Act 1842.
För att upprätthålla lagen tillsatte därefter staten en (1) kontrollant som dessutom var tvungen att föranmäla sina inspektioner i god tid till gruvägaren. Vid tiden fanns ca 3-4000 kolgruvor i UK. Och så var det problemet löst och medelklassen kunde med gott samvete fortsätta elda med kol i eldstaden eftersom det inte längre förekom barnarbete vid kolbrytning. Eller, kanske inte?
Det som gör elbilar bra är att de inte släpper ut avgaser där människor befinner sig. Det gäller speciellt storstäder där många människor rör sig.
Att fossildrivna bilar släpper ut CO2 eller avgaser på landsbygden kan kvitta. Det är inte det som dödar, även om det är mycket rabalder om det i media.
När det gäller barnarbete, så sätter föräldrar inte sina barn i arbete för att de är elaka utan för de är fattiga! Alternativet kan vara värre för barnen, t.ex. svält, ingen mtillgång till edicin, eller någon skolgång. Det är lätt att moralisera här, där vi har en mycket mer utvecklad ekonomi, men det är mycket möjligt att svenska föräldrar skulle resonera precis likadant om de levde i Kongo.
Tillgång och efterfrågan. Om barnen inte är tillgängliga för arbetsmarknaden behöver gruvbolagen anställa fler vuxna. Vilket förstås är mer positivt. Om om tillgången till arbetskraft minskar ökar priset på densamma.
De där gruvbarnen ersätts nog per omgående med rationella maskiner när det finns långa kontrakt på plats och hanteringen skalas upp. Muskelkraft kan inte konkurrera med maskiner. Oavsett hur billig den är.
Det stämmer inte. Det finns ställen där det är mer rationellt i ekonomiska termer att låta fyra man demolera en betongbyggnad med slägga än att sätta en gubbe med tryckluftsborr på jobbet. Fräst pga att slitaget på borren kostar mer än arbetstiden.
Ja, en byggnad. Men inte om det kommer ett tioårskontrakt på att demolera 100 byggnader om dagen.
Det stämmer inte heller. Inte när det gäller gruvbrytning.
Sydafrika stod för 70-80% av världens guldbrytning från andra världskriget fram till början av 80-talet. Idag har inhemsk produktion sjunkit med 80% från toppen och man står för ca 10% av världsproduktionen. Vad hände? Man började förbjuda manuellt arbete under jord och än idag finns inga maskiner som gör arbetet med samma produktivitet som en svart man med en tryckluftsborr, skyffel och hink.
Barn är också ofta behändiga att ha vid gruvbrytning. De får plats i små utrymmen, äter lite, dåliga på att löneförhandla och är de föräldralösa så saknar ingen dem heller om de skulle hända en olycka. I dagens värld krävs det dock oftast att verksamheten är illegal för att dylik verksamhet ska kunna utövas.
Fast sydafrikas produktionsnedhång har nog andra orsaker också t.ex. om den mest lättbrutna malmen försvunnit och man tvingas gå under jord, hur effektivt man utnyttjar maskiner osv. T.ex så ökade USA och Aus sin produktion under 80-talet.
@gbdcrvx
Delvis sant. Den stora förändringen i Sydafrika var dock att man började implementera säkerhetsbestämmelser öht vilket mer eller mindre kräver att du kan få fram maskiner till alla platser där det finns människor. Just Witwatersrand är en speciell mineralisering med extremt högavärdiga malmer i smala "vener" som kan ha en bredd av endast 5-10cm och spreta i olika riktningar. Där vill du bryta selektivt för att minimera malmförlust och gråbergsinblandning. Det är möjligt vid manuell bearbetning då en person kan slingra sig fram på en bredd av ca 30cm med sin tryckluftsborr. Vid maskinell bearbetning får du en minimal bredd om 2m och ditt ratio malm/gråberg sjunker drastiskt. Ju större djup desto dyrare kommer det bli att hantera gråberget som du även oundvikligen kommer blanda in i malmen och på så sätt fördyrar anrikningen, ofta avsevärt.
I USA och Australien bryts guld i huvudsak i stor lågvärdiga men homogena mineraliseringar. Det är bara att skopa upp ur dagbrott och kunnandet kommer in i processledet. I branschen brukar de kallas för "dirt-moving operations" eftersom halterna ofta understiger 1 gram guld per ton brutet berg.
"Bättre med kobolt i bilen än koblaja i stallet" – Miljöpartiet