Nybilsregistreringarna för mars månad var ner 19% mot mars förra året. Frågan är om och när personbilsmarknaden ska återhämta sig från bolus/malus-systemet, och när man kan erkänna att det även är en konjunkturfråga?
Procentuell förändring i konjunkturbarometern och nybilsregistreringar på 12 månader 201601 – 201903. |
I juni ökade nybilsregistreringarna kraftigt av skatteskäl, då bilar registrerade efter detta fick skatt enligt bonus/malus-systemet.
Hela 27 920 fler bilar registrerades i juni 2018 jämfört med juni 2017. Det brukar hävdas att detta gjorde att man har en buffert med bilar att sälja av, men juli – december minskade nybilsregistreringarna med 57 677 bilar, dvs mer än dubbelt så många som puckeln i juni ökade. 2018 som helhet slutade som första året med minskade nybilsregistreringar sedan 2012.
Det går inte att förklara nedgången med bufferten, utan det säljs helt enkelt färre bilar. Frågan blir varför?
Konjunkturen är rätt tydlig. Utifrån procentuell förändring av Konjunkturinstitutets 100-skala, så har konjunkturen fallit på 12 månader med ett enda undantag sedan förra våren. Det är rimligt att konjunkturen påverkar minskad bilförsäljning.
En annan möjlig faktor är att de flesta inte har råd – eller prioriterar annorlunda – att köpa en bonus-bil, dvs elbil, laddhybrid eller underligt nog fossilgasbil, och inte har lust att betala den chockhöjda trafikskatten på övriga bilar. Så då blir det inga nya bilar.
Oavsett är förstås Miljöpartiet nöjda. Man har som bonus inte bara ökat nyregistreringarna av elbilar, utan också minskat köpen av nya bilar alla kategorier.
En Tesla Model 3 ute i regnet. |
I övrigt var Tesla Model 3 den femte mest sålda personbilen i Sverige i mars med 1005 exemplar. Mer sålde bara VW Golf och tre modellserier från det kinesiska personbilsbolaget på Hisingen. 72 Tesla Model S och 29 Tesla Model X registrerades, att jämföra med konkurrenterna Jaguar I-Pace med 33 och Audi e-tron med 47 bilar. Nya Hyundai Kona Electric registrerades 90 stycken och nya Kia Niro EV 296.
Enbart på mars månad har Tesla Model 3 placerat sig som mest sålda elbil i Sverige 2019, i jämförelse med andraplatsen Renault Zoe som på tre månader registrerats i 669 exemplar.
Alltid kränker det någon:
69 kommentarer
Jag tror på att många privatköpare är lite avvaktande. Kanske någon bitter som sitter i sin miljödieselbil som vill kunna samla godhetspoäng. Vad gäller elbilar som ska ersätta en V70 eller liknande. Så är alternativen väldigt få ifall man även väger in priset.
Så man väljer att vänta och sätter sin tilltro till VW marknadsföring. Hade jag stått i samma beslut om en lite större bil, så hade jag försökt få tag på en Kia E-Niro direkt, innan premien försvinner. Jag har provkört den och rekommenderar den.
Vad jag inte skulle köpa idag är troligen en plugin hybrid. Rätt dyr samt höga servicekostnader. Men jag är kanske lite bitter på dem mest, då de "stjäl" elbilsplatser.
Jag bidrog förresten till att bättra på statistiken med mitt köp i Januari av en elbil.
Räknade lite på den igår över 3 år ägande samt 6000mil. Kom fram till en milkostnad på 30-32kr/mil. Inte många fossiler som slår det.
Inte nya fossilbilar iaf.
Några år gamla fossilbilar går att köra för 10-15 kr milen.
10-15 kr milen låter nästan för bra för att vara sant. Jag tror många äldre bilar ligger närmre 20kr/mil. Men visst slipper man reperationer och sånt, så kan nog siffran bege sig ner mot 15kr/mil. Men det vet man som oftast efteråt.
I mitt fall med den nya elbilen på 30-32kr/mil. Så är förstås största posten värdeminskning 17kr/mil ifall någon undrar (med ett restvärde på 50%).
Körde en Volvo V50 1.8 Bensinare 14.000 mil.
50.000 kr i värdeminskning på 5 år – 10.000 kr om året.
Skatt – runt 1500 per år.
Försäkring – runt 2000 kr per år.
Service och reperationer och förbrukningsdelar – 5000 kr/år.
Bränsle – 0,67l/mil – (Räknar med 15kr/litern) – 28140 kr/år.
Blir runt 16 kr milen.
Hade kunnat komma ner lite om jag servat bilen och lagat den mer själv.
Hade 945(1998 års modell, sista riktiga Volvon). Inköpt för 25000 SEK vid 19000 mil. Körde den 23000 mil till(42000 på mätaren)), sålde den för 15000 SEK. Höll tyvärr inte redan på service-kostnaderna då jag gjorde all service själv(gör man det inte själv på en 940 beror det på att man är en fjolla). Hursomhelst, om man räknar med dagens bensinpriser på 15 kr /liter + min värdeminskning på 10000, så blir bara det c:a 16 kr/mil. En 940 går dock i princip aldrig sönder, så det som kostar är vanliga slitdelar samt ett antal kamremsbyten(tar 30 min på en 940 med 2-ventils motor). Min gissning är att över de 5 år jag hade bilen låg milkostnaden på under 20 kr/mil. Det var definitivt inte servicematerial, däck och vägskatt för mer än 100KSEK utslaget över 5 år. Det dyraste man köper till en sådan bil är vinter och sommardäck. Resten av prylarna finns på Biltema. Går inte att åka billigare. OBS! 5 år sedan bilen såldes, men skulle tro att en 945 i gott skick fortfarande kostar runt 15000 SEK på Blocket.
Bonus malus-systemet är en riktig propp i systemet.
Kollade nyligen på ny bil och såg en nyare KIA demobil. Skatten var på över 2000 kr om året. Trodde först det var en diesel-bil men det var det inte. Det var en liten småbil med 1,0L motor. Visserligen bara 3 år med den skatten men men.
Blev ett par år gammal diesel istället. Bränslesnål och 500 kr i skatt om året och man kan köpa "momsfritt".
Min numera sålda fossil bensin, hade legat på över 10k/år ifall den köpts ny idag. 2000kr låter billigt, men mer än 360kr förstås.
Det intressanta i psykologin är att vi talar en bil som kostar 250-300tkr i inköp och man nojjar sig över att skatten är höjd med ett par tusenlappar.
Det är nog många som räknar galet på bil-ekonomi…
Den här bilen kostade runt 150.000 och var en småbil.
Annars är det ju inte ovanligt med skatter på upp mot 10.000 kr de tre första åren.
Fanns det inte fordonsskatt före bonus-malus? Jag tycker man skall se till förändringen i beskattning. Min bil kostade drygt 200k och jag räknar med att skatten kommer landa på bara några tusenlappar högre pga manus.
Min tanke är att vi hade peak fossila bilar förra året. Aldrig mer kommer så många nya fossiler säljas.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"I övrigt var Tesla Model 3 den femte mest sålda personbilen i Sverige i mars med 1005 exemplar."
En rejäl ökning från förra månaden då de sålde exakt 0 stycken. 🙂
Undrar om de kan hålla i takten eller om de trillar ner under 100 bilar/månad som Teslas andra modeller.
Sannolikt kommer man trilla ner till nivåer mellan Kia Niro EV och Hyundai Kona Electric när förbeställningarna är avverkade. Fast i USA har det bara tuggat på, förbeställningarna är avklarade, bilar på gatorna säljer nya bilar på gatorna ser det ut som.
Dock kommer konjunkturen vika, så hur det gått i USA för Model 3 är kanske en fråga om timing.
När jag kollar siffror för USA så verkar försäljningen av Model 3 gått ner rejält.
5700 st sålda i USA i februari och trenden pekar neråt.
Juli – December förra året såldes det runt 20.000 st per månad.
Januari och Februari såldes Tesla totalt 7000-8000 bilar per månad och trenden pekar nedåt. Volvo sålde nästan lika många bilar i Februari som Tesla.
Tack, sist jag kollade var i höstas tror jag. Då kommer det garanterat gå ner även här.
Det här är rätt intressant för investerarna i Tesla. Dock kommer man ju nu leverera utomlands, men frågan är om man kan dra ut detta till Model Y kan börja levereras.
Tesla har också sagt att de vill öka produktionen av Model 3 från 5.000 bilar i veckan till 10.000 bilar i veckan nu under 2019. Frågan är om de kan sälja så många?
Nordamerika och Europa är väl absolut största marknaden. Kina säljs de väl knappt alls i?
De ska bygga en fabrik i Kina, problemet har väl varit handelskriget?
Känns inte som det kommer fungera bättre med e-tron, pga priset på bilen.
Model 3 är en ganska enkel bil där det dyra är batterierna. Kan de pressa batterikostnaden och sälja en instegsmodell under 400.000 i Sverige så lär volymerna öka rejält. Fast Modell Y passar nog Sverige bättre (vi gillar inte sedaner).
Vad jag förstått så har det exploderat med försäljning i Kina på samma sätt som Europa. Bilder och videos från deras leveranscentrum är helt galna i vilket fall.
Jag tror på ett bra Q1.
Hitta denna artikel. Där uppskattar en person som följer leveranserna i Kina 1000 bilar om dagen i Kina. Det kan nog vara liknande i Europa, om inte mer.
https://cleantechnica.com/2019/04/02/tesla-model-3-sales-booming-in-china-while-gigafactory-3-construction-going-24-7/
Kom ihåg att man först nyligen börjat ta order på Tesla Model 3 i det sedan länge utlovade 35000-dollarsutförandet, så det kommer säkert att säljas många av dem i USA de kommande månaderna. Inte minst som den federala skatterabatten väl halveras igen från nuvarande 3750 dollar vid halvårsskiftet. Det kan göra att Tesla prioriterar produktion för USA-marknaden och att vi därigenom ser en nedgång i leveranser i Europa, som dock lär få en boom till när man börjar leverera de billigare versionerna även här.
Om jag lyckats tolka rätt så verkar danmarks försäljning ligga stabilt jämfört med förra året. Det borde peka på att det kanske inte är konjuktur.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=27824
Kan det vara demografin som är med och påverkar nedgången?
En kombination av mindre barnkullar samtidigt som 40 talisterna slutar att köra bil?
Färre som tar körkort kanske?
Ja, det är ju inte lika självklart att man skall ta körkort när man fyllt 18 som det var förr i tiden (bortsett från rena demografin).
Om det är en orsak eller bara konsekvens av samma kan man dock fundera på…
Å andra sidan är det väl inte 18åringar med nytt körkort som köper fabriksnytt?
Skillnad i antal körkort kan knappast förklara skillnad mellan 2018 och 2016.
Här är dock en som inte är frälst på Tesla:Västerbottens-Kuriren/plus/konkurs-for-valkant-umeaforetag, lyxbilar-kan-saljas-ut
Ett kort referat: taxifirma som bl a kör kunderna i Teslabilar har konkat pga de
”återkommande tekniska problemen” (enligt
konkursförvaltaren på Ackordscentralen).
Vice VD:n på taxifirman menar orsakerna är
två till konkursen, usel kvalite på Tesla och att det inte finns någon Teslaverkstad norr om Stockholm. Twisten är att verksamheten
ska fortsätta i nytt företag OCH med elbilar, man har alltså inte gett upp hoppet på
det formatet, bara märket.Nytt försök med
Audi Quattro E-tron.
Rimligt. Knappast en bra idé att köra yrkestrafik utan tillgång till en verkstad. Inte ens elbil. Varför man öht väljer dessa lyxbilar vet jag ej. Sett Kona Electric som taxi i Göteborg. I Wien fanns ett rätt dominerande taxibolag om Ioniq, Zoe och Leaf.
Nej man kan verkligen undra hur man tänkte med 100 mil till närmaste verkstad. Lär ju vara bortåt en veckas nedtid varje gång bilen behöver repareras.
För det som strular mest i en fossilbil är ju ändå inte motorn utan allt runtomkring som även en elbil har. Det är ju inte så att Teslas bromsar, hjulupphängningar och elektroniska gizmoz är mer underhållsfria än dito från Mercedes.
Man kan tycka det, ja. Vet att Ferry typ lämnat sin Tesla i Stockholm och tagit tåget hem för att återkomma en vecka senare. Nu har Musk sagt att man ska utöka och få bättre geografisk spridning på service. Annars ett problem i Sverige pga glest befolkat.
Fungerar dock lite dåligt att bli stående några dagar om man är taxifirma.
Nu tog iofs min senaste service typ två timmar och jag hängde i deras lounge (wifi, kaffe och fika) under tiden. Men långt köra från Umeå…
Det är inte 100 mil mellan Umeå och Stockholm. Det är dryga 60 mil, men förstås ändå för långt om man vill kunna få service rimligt snabbt.
Tesla har dock meddelat att man kommer att öppna fler Service Center i landet och för Norrland lär Umeå ligga bra till för att få det första.
Helt kört klart är att om man lycka ändra så även de som bor i lägenhet och har parkering ute kan få ladda sin framtida bil eller radhus så kommer elbilar sälja ännu bättre
Kör bensin men tror om 4-5 år när barnsjukdomar och nätet byggt ut, samt att en elbil kostar 150 tkr och batteri inte går på för
Mycket ja det va dax, men miljömupparna kommer hitta på batteriskatt och km skatt mm
Bränslecell släpper ut 0 och slipper laddas inget utsläpp och inget behov av laddning dock inga ställen att tanka
Då människor använda bostadsautomsten för köp och nu är automaten sämre minskar köpen
Hade varit intressant se kopplingen mellan höjda lån för bilinköp och nedgången av i köp tror ni de båda minskt ? 😉
Vätgasdrivna bränslecellsbilar måste kanske inte laddas – men de måste tankas…
Dessutom är det idioti ur energisynpunkt sett över hela systemcykeln att använda energi till att producera vätgas, komprimera den, transportera den samt sedan värma upp den när den dekomprimeras (se allmänna gaslagen) för att den ska gå att använda.
Vätgasspåret är vad jag som hyggligt påläst i ämnet kan bedöma stendött.
en elbil har en högre verkningsgrad det är korrekt men den är ju helt beroende av hur elen man laddar med tillverkas. Dessutom finns redan ett dstrubutionsnät för att "tanka" men det gör det inte föra att ladda. Det är i princip bara villa ägare som kan köpa elbil idag, på min arbetsplat finns det 8 laddplateser på 2000 annställda och dom är alltid upptagna och i min förening finns 2 laddplatser på ca 130 bilar, inga andra kontakter får annvändas enligt föreningen. Inte realistiskt i dags läget men Kanske kan fungera om 5-10 år. För att inte tala om Bangkok, Jakarta m.m fullständigt orealistiskt men där kan kanske tanka vätgas kan ha en chans…. Glöm inte att det är inte i Sverige som det skall fungera biltillverkare skall ju satsa på det som fungerar globalt och inte ett land vars hela bilflotta totalt påverkar globala utsläppen nån promille
Tesla som BOV, om man inte har egenförsörjning?
Har du egen dieselproduktion till din dieselbil? Fungerar bensinmacken när strömmen har gått?
https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/hur-laddar-du-elbilen-nar-strommen-har.html
Två dunkar i garaget och alltid minst halvfull tank som man roterar.
Motsvaras av att Teslan alltid är inkopplad när den står parkerad hemma.
Ja, en elbil står ju oftast fulladdad, medan en fossilare i snitt har halv tank.
Klart mycket lättare att lagra fossilbränsle jämfört med el.
Gammal är äldst under överskådlig framtid.
@Markus: Fast det är lättare att tillverka egen el än att tillverka egen diesel.
Varför ska du tillverka egen diesel när det är så lätt att bara ha ett par fat stående i reserv.
Och hur tillverkar du el enkelt om elnätet är utslaget mitt i vintern, kanske med ett dieselelverk 🙂 ?
@Markus Fritt fram att spekulera hur du vill empiriska erfarenheter visar att du har fel: https://www.nytimes.com/2011/05/08/automobiles/08JAPAN.html
TL;DR Elbilen är ett bättre SHTF BOV än fossilbilen. Facts don't lie.
@Markus: Som du själv också skriver så är det lättare att tillverka el än diesel. I ditt exempel gör du el av diesel, att tillverka diesel av el är mycket svårare.
…även om man kan ladda själv, så är man väl inte kvar där?
Tesla som BOV, om man inte har egenförsörjning?
Det finns en faktor till som är lätt att missa.
Från och med första september 2018 får inga nya bilar säljas som inte är testade enligt WLTP och RDE.
Haken är att varenda bil ska ha individuella värden.
Tillverkarna får interpolera för sådan utrustning som bara förändrar vikten på bilen. men all utrustning som har en direkt påverkan på testvärdena måste också testas separat.
Det är väldigt många märken som har haft svårt att hänga med.
Vissa modeller och/eller motorkombinationer har helt upphört att säljas sedan september. Även om väldigt många av dem har kommit tillbaks under våren.
Sedan så bör man också fråga sig hur en kraftigt minskad bilförsäljning påverkar konjunkturen.
Speciellt i länder med stor tillverkningsvolym.
Köper inte den förklaringen. Vanligt folk kommer inte avstå, utan välja bilar ur det sortiment som erbjuds.
Jag menade att det är en faktor, inte hela förklaringen.
Fast det bästa är väl att jämföra med ett annat land som inte har ändrat skattesystem, men som borde ligga oss relativt nära konjunkturmässigt.
Så om vi tittar på nyregistreringarna i Tyskland under februari i år: https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Statistik/Fahrzeuge/FZ/2019_monatlich/FZ11/fz11_2019_02_xlsx.xlsx?__blob=publicationFile&v=6
Och jämför med samma siffror året innan: https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Statistik/Fahrzeuge/FZ/2018_monatlich/FZ11/fz11_2018_02_xls.xls?__blob=publicationFile&v=6
Så ser vi att försäljningen inte har gått ner alls utan den har gått upp med 2.8%
Och om du tittar på övriga månader så finns det mycket lite toppar och dalar i försäljningen jämfört med Sverige.
Jag tror nog faktiskt att det är bonus-malus som är den stora boven hos oss.
I Norge säljer de nu mer elbilar än fossilbilar.
58.4 % elbilar i mars.
5315 st Model 3
https://elbil.no/norway-reaches-historic-electric-car-market-share/
58% rena elbilar och 19% plug-in. Dvs bara 23% fossiler
Folk som bor i tättbebyggt område och inte behöver bil varje dag börjar sakta men säkert upptäcka bilpooler. Jag tror att Sunfleet är bland de största.
Sunfleet, usch! De har ju oftast kinesiska Hissingen bilar. Hade varit bättre med Italienska jänkare eller tyska med franska motorer eller eller eller.
Kul om man ska på en dagsvandring. Med packning till bilpoolen, sen köra ut till skogen, vandra, tillbaka till bilpoolen, sen hem kollektivt igen. Tar säkert 1h extra.
De som har råd lär fortsätta ha bil. Även om den bara används nån gång i veckan.
Var och kikade på lite elbilar för några veckor sen. Enligt försäljaren pratade 9 av 10 presumtiva nybilskunder om elbilar och han ville gärna ( halvt desperat?) prata fossilbilar efter att vi provkört elbilen…). Min teori är att alla vill ha en elbil men det finns så få modeller och de är så dyra att folk avvaktar istället. Alltså blir det ett tapp som inte nödvändigtvis beror på konjunkturen utan på ett glapp i utbud och efterfrågan.
Kan också nämna att elbil är ett återkommande samtalsämne på jobbet och imponatorfaktorn runt fikabordet om man köpte en ny fossilare idag skulle nog vara negativ eller i bästa fall noll. Så…
Det är väl en blandning, konjunktur och elbilsoptimism.
Många väntar på en realistisk köpbar elbil där man inte känner sig rånad – alla vill ju ha en och inte alla kan leasa en.
Många avskräcks i onödan då de tror att de kommer stå strandsatta utan laddning och väntar på fler laddplatser etc.
Många med riktigt gamla och riktigt mycket pengar avskräcks också av Teslas t-shirt-image. Såna människor är också allergiska mot Musks typ som går omkring och tycker alla andra är idioter. Gör man det på toppen brukar livet bli olyckligt.
Det är ju jättebra att bilförsäljningen minskar. Såvida man inte tror på evig tillväxt i en ändlig värld.
Elbilar:
Det kan vara så att svenskar är lite smarta och inser att de kan köra sin fossilbil ett tag till i väntan på att elbilsmarknaden mognar och infrastruktur för laddning byggs ut. Hur smart detta är kommer att visa sig.
Låneutrymme i bostad:
Men troligaste orsaken är nog ändå att man nu ogärna använder låneutrymmet i bostaden till att köpa ny bil. Detta på grund av att de som ligger på belåningsgrad under krav på amortering, inte vill ta lån så att de hamnar över gränsen. Positivt i så fall.
Ganska irrationellt tycker jag. Om man skall låna till bil bör man ha avveckla lånet när bilen är förbrukad. Det brukar inneha amortering, att man då hamnar över gränsen så man behöver amortera är isf inget problem.
Men du kanske tänker på klientel som tänker att lån.är pengar man lixåm bara får utan krav på återbetalning?
@Anonym: Ja, eller att man lutat sig mot det faktum att inflationen plockar ner lånen åt en, och tar ut detta som en ny bil ibland.
Oroa er inte, snart är säsongen för bileldning i full gång, då kickar försäljningen in.
Som många andra skriver här så behåller vi familjebilen och är tänkt som andra bil med dragkrok och resor där det saknas laddstolpar. Har förhoppning att det kommer en prisvärd stor elbil inom 2-3 år, så länge kommer nuvarande bil fungera med lite reparationer.
Jag tror rätt många resonerar på liknande sätt.
Skälet är "Osborne effect" Många har insett att elbil är framtiden och avvaktar bilköp tills det finns billigare elbilar. Tex Model 3 standard range. https://cleantechnica.com/2019/02/25/the-osborne-effect-on-the-auto-industry/