Tesla har nu lanserat ett antal så kallade lågprismodeller av sin massmarknadssedan Tesla Model 3 i USA. Det dröjer fortfarande åtminstone ett halvår tills dessa blir tillgängliga i Europa, och ett realistiskt pris startar på cirka 470 000:- SEK och inget annat. Tesla har också släppt ny mjukvara som förlänger räckvidden på Tesla Model 3 med lång räckvidd.
![]() |
Tesla Model 3. |
Tesla har nu lanserat den utlovade 35 000 USD-Model 3, vilket blir en strippad bil med 35 mils räckvidd på en laddning. Denna Standard Range har enklare inredning med mittkonsol utan finesser, och manuella säten, samt strippad programvara i navigatorn, som inte ger satellitbild eller trafikläget. En Standard Range Plus får istället 38 mils räckvidd till priset 37 000 USD, och har lite bättre inredning.
Man släpper även en Mid Range med full inredning och navigator för 40 000 USD. Räckvidden här blir 420 km.
Long Range får ökad räckvidd till 520 km via en mjukvaruuppdatering som optimerat drivlinans och batteriernas programvara. Detta gäller alltså även redan levererade bilar. Tidigare har bland annat Model S fått förlängd räckvidd via mjukvara.
I svensk media hävdas det att Tesla Model 3 Standard Range skulle kosta 420 000:- SEK i Sverige. Det är förstås djupt okunnigt av de så kallade motorjournalisterna. Man missar importtullar och importkostnader.
Låt oss titta på siffrorna.
En Telsa Model 3 Dual Motor AWD kostar i 47 000 USD i grundutförande. Det svenska priset är sänkt 616 300:- SEK.
En naiv omräkning ger 616300/47000=13.11 som faktor och skulle göra att en Tesla Model 3 Standard Range i billigaste utförandet skulle kosta 35000*13.11=458 850:- SEK.
Detta är dock naivt. Verklig omräkning är istället 47000*9 för valutan. Sedan tillkommer importtull på 10%, plus transportkostnader mm och moms. Detta ger följande importkostnad exklusive moms 616300/1.25-47000*9*1.1=27 740:- SEK. Kostnaderna är rimligtvis de samma oavsett utrustningsnivå på en Model 3.
En Tesla Model 3 Standard Range kommer således kosta 1.25*(35000*9*1.1+28000)=468 125:- SEK.
Avrundat kan man säga att Tesla Model 3 Standard Range kommer kosta från 470 000:- SEK vid en dollarkurs på 9:- USDSEK. Vad priset väl blir beror på hur mycket den svenska kronan hinner rasa tills bilen finns i Sverige.
Givet 9 USDSEK blir grundutförandena som följer:
Model 3 Standard Range 468 100:- SEK
Model 3 Standard Range Plus 492 900:- SEK
Model 3 Mid Range 530 000:- SEK
Model 3 Long Range 567 100:- SEK
Model 3 Long Range AWD kostar idag 616 300:-
Model Performance kostar idag 733 300:-
Till priserna kommer tillvalen, inklusive autopilotfunktionerna, färgval, inredningsval. Man kan förmoda att Standard Range Plus är betydligt attraktivare än den billigaste versionen, som mest är till för att uppfylla löftet om en Model 3 för 35 000 USD. 35 mils räckvidd är tillräckligt för svenska långresor, utifrån min egen erfarenhet. Dock är det en fördel med lite marginal, så 38 mil med Standard Range Plus torde duga åt de allra flesta.
Och nej, Polestar 2 i billigaste utförande kommer inte kosta de 410 000:- SEK motorjournalisterna anger i Sverige. En Tesla Model 3 Long Range AWD kostar i grundutförande 53 280:- EUR i Tyskland, eller 559 400:- SEK mot 616 300:- SEK i Sverige. När 410 000:- SEK anges som EUR-pris av motorjournalisterna så är det tyska priser på Polestar 2. I Sverige bör priset snarare bli 10% högre eller 451 000:- SEK. Fortfarande något billigare än Model 3 Standard Range. Som bekant är bilar dyrare i Sverige än i Tyskland.
Tesla Model 3 förblir premiumprissatt och vill man ha en billigare elbil rekommenderas antagligen Kia Niro EV eller Hyundai Kona EV.
Dock är det endast Tesla som har Teslas Supercharger-nätverk, om man nu är intresserad av att köra långa distanser med 120 kW i laddningseffekt istället för 50 kW.
42 kommentarer
"Standard Range Plus får istället 38 mils räckvidd"
"Mid Range med full inredning och navigator för 40 000 USD. Räckvidden här blir 420 km"
"38 mil med Mid Range torde duga åt de allra flesta"
Sista klippet typo?
Äntligen!
Otroligt roligt med mer elbilar i våra städer och vägar.
Tesla är riktigt bra bil och ja 3an är helt ok. Dock så tycker jag att det är för mycket pengar.
Personligen tror jag att det är vettigt att invänta tyskarna och deras framtida bilar om 5 år när vi alla som kör fossilt måste sluta köra väldigt tunga stenar och byta till el.
Jag tror att tyskarna kommer att komma ikapp jänkarna i framtiden.
Man får vänta hur mycket man vill. Ingen tvingar någon att byta bil idag.
absolut inte!
Tror nog att tex BMW eller Audi kommer att komma med bra elbilar i framtiden.
När det kommer till Tesla så kör svensk media med krisrubriker, varje gång.
Känns lite….uppköpt:
https://www.svd.se/svenska-tesla-kopare-rasar-mot-elon-musks-nya-besked/i/senaste/om/naringsliv
@mr.knowit all
Det jobbiga är om man vill köpa en elbil idag så finns det inte mycket att välja mellan. Om 2-3 år så kommer det säkert finnas fler bra alternativ, en Polestar 2 kan man bara fantisera om under 2019, och vad jag hörde så var målet att producera 50.000 Polestar 2 om året, om det är från start 2020 eller 2021 får vi se.
Måste ge lite cred till Kia och Hyundai som faktiskt lyckats få ut en riktig elbil på marknaden. Vet att BMW UFO i3 finns, men den ser fasen inte bra ut. 🙁
Om 2-3 år finns det lite att välja mellan, men ska man ha en bil idag så är det nog Kia, Hyundai eller Tesla. Vilka andra bra alternativ finns det?
Har lyckats se en Hyundai Kona EV-taxi i Sverige, men hann inte ta foto.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Om bara inte model X'en var så sjukt dyr 🙂 Så hade jag sluppit köpa en ny XC90 bensinare vilket ju timingmässigt känns sådär…
Men just nu sänktes priset på 100D med 250.000 nu blir ju en X intressant 😆
Glömde du inte socialbidraget till elbilar?
Och så ett tips för nästa inlägg om Tesla.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190227/tesla-model-s-forare-dog-i-eldsvada-dorrhandtagen-gick-inte-att-oppna/
Men Musk kommer väl snart med en mjukvaruuppdatering som hindrar bränder och/eller dörrar som inte kan öppnas.
Norgebidraget menar du?
Utan att diskutera just Tesla, men jag tycker att det på senare år har blivit allt vanligare med bilbränder (alltså bränder i trafiken och inte på P-platser i någon av Stockholms närförorter). Utan någon statistik eller forskning att luta mig på så bedömer jag av trafikrapporterna på radio att det ungefär varannan dag är rapport om just bilbrand någonstans i trafiken.
Bara i Norrtelje Tidning har det rapporterats om 6 bilar som börjat brinna under färd enbart under 2019. Senast från 2019-02-26: "Branden hade börjat under färd. Föraren hade sett rök komma från bilens motor och stannat bilen vid vägkanten och klivit ur. Därefter slog eldslågor upp och bilen blev snabbt övertänd, enligt räddningstjänsten."
???
Föreläste för Byggherregruppen i Göteborg i går morse. Blev försenad i bussen pga en bilbrand på riksväg 40.
Bilar har alltid spontant börjat brinna under färd. Grannens bil började brinna några kilometer härifrån, det var en Volvo.
@cornu:
skall man gå efter Räddningstjänstens statistik över bilbränder med orsak "Fel i utrustning" (antar att det är det som är relevant, övriga brandorsaker i IDA databasen kändes inte aktuella) samt i Stockholms Län så var det vanligare tidigt 2000-talet med en dipp 2007-2010 och sedan ökat igen till 103 insatser år 2017, dvs "nästan en varannan dag"…
Konstig räddningstjänst, Kent, som inte kan slå sönder en ruta.
@Cornu, måste vara aningen tröttsamt. Avundsjukan har många idéer;
– Fast i brinnade Tesla
– En Volvo Polestar elbil som inte ännu finns är snyggare
– En Golf är mycket billigare än instegs-Teslan
– Jag kör minsann med husvagn en vecka varannat år.
– Stackar kobolt-barnen i Afrika
– Tesla kursar snart ändå
– Tacka vet jag Diesel, tänk vad förödande ifall familjen måste hitta en McD med superchargers i närheten, på till fjällen vecka 7/8/9?
– Min diesel är minsann renare efter 20000 mil än elbilen innan den ens är färdigproducerad.
– Tänk vad mycket el det går åt när fordonsflottan består till 20% av elbilar.
Avundsjuka kan säkert bytas ut mot okunskap eller faktaresistens. Och nä Tesla är ingen bil för alla. Kanske kan bli det en dag, men är det inte idag.
Ja, det tycker jag också. Troligen var bilen redan rejält överhettad, brinnande litiumbatterier är ju ingen lek. Dessutom utspridda precis under kupen där dom som bäst grillar passagerare som av olika anledningar inte tar sig ur fordonet.
Men mellan raderna misstänker jag att det i det här fallet inte var räddningstjänsten klädda för brand utan någon annan blåljuspersonal som kanske inte riktigt visste hur de skulle hantera situationen.
Polis i usa är väl inte ingen lång utbildning med höga antagningskrav…
Men dom kom nog ändå dit för sent oavsett, gissar jag.
Jag menar, är det så hett utanför att man knappt kan gå nära bilen för att krossa rutor så lär ju inget livshopp finnas kvar för någon på insidan.
Ganska många bilar idag låser ju dörrarna automatiskt så att folk utanför inte tar sig in är nog knappast generellt för Tesla. Men stora litiumbatterierna i elbilar är ju dock en säkerhetsrisk som jag bedömer betydligt större än en bensintank.
Exploderande bilar pga bensin är inte så vanligt som Hollywood-skadade människor idag tror. och bränsletankarna har genom ingenjörsmässig evolution hittat en placering som är ganska säker.
jag sitter vidare hellre i en förbränningsmotorbil där branden startar i motorutrymmet pga kortslutning/elfel långt ifrån bränsletanken än i en elbil där kortslutning/elfel skapar ett brinnande inferno direkt under min rumpa.
Skillnaden är väl dessutom att förbränningsmotorbilar måhända brinna emellanåt men det sker väl oftast spontant och med passagerare som är vakna och kan kliva ur fordonet. Mer sällan börjar förbränningsmotorbilar brinna i samband med kollisioner. och det är väl den kombinationen som ger problemet i denna artikel. Medvetslösa passagerare i bil som brinner.
Behöver ju inte vara medvetslösa heller utan kanske fastklämda eller på annat sätt skadade så att de inte själva kan aktivt bidra till att ta sig ur fordonet.
Kent, litiumbatterier brinner inte explosivt. Tar långt tid innan branden är farlig, många minuter. Den är bara bökig att släcka. Läs på. Fossiler kan dock gå från noll till explosion på sekunder.
Finns en del filmer på youtube där Litiumbatterier – brinner explosivt – sedan är ju allt relativt – vad man menar med explosivt. Sedan finns alltid risken "Electric vehicle batteries can reignite even after the fire is put out".
https://www.theverge.com/2018/7/3/17530646/tesla-battery-fire-electric-vehicles-transportation-science
Att det inte går att öppna dörren till en krockad bil har oftast mest med mekaniska skador att göra, knappast pga elektroniken.
Nej, bilar brinner mycket mindre nuförtiden, vi är nere på runt 30% av vad det var på 80-talet. (Försäkringsbedrägerier och pyromandåd oräknade)
Men det rapporteras mycket mer i medierna nuförtiden.kr
Uppsvinget i bilbränder behöver inte bero på ökningen av elbilar utan kan lika gärna bero på de tyska hönshjärnor till ekonomer som hittat ett sätt att spara 0.50€ på elkablaget i BMW.
Vilket enligt samma företags kommunikatörer med formuleringar värdiga gryningspyromanens advokat anses kunna leda till en 'termisk incident', varför en gratis uppgradering glädjande nog kan erbjudas ägaren.
Det finns inget statistiskt underlag för att påstå att elbilar brinner mer än andra.
Ökningen av bilbränder i Norrtälje måste ju bero på utflyttningen från Stor-Stockholm.
Det är väldigt ovanligt att bilar börjar brinna under färd. I princip är de flesta anlagda.dvs parkerade bilar.
Bensin o diesel är stabila bränslen och är även det ovanligt extremt ovanligt med brand efter kollision.
Brasklappen är att litium batrerier bildar flourvätesyra vid brand som är extremt dödligt. Detta är ett jätte problem brandkåren har att tackla.
Lägg till $8000 om du dessutom vill ha autopilot och självkörning.
Jag gissade på 421k. Jag hade fel, kanske. Men nu spelar det ingen roll längre då jag inte längre har denna bil i sikte för köp eftersom jag köpt en A till B elbil för stadstrafik och däromkring. Men den röda Tesla färgen är grym, hade blivit denna färg ifall jag skulle köpt 3:an (hellre skippat autopilot etc för färgen skull).
Vi får se hur det går med Tesla. Verkar vara en del desperata mått som Elon tagit till det senaste, inte minst den påtagliga belåningen han har genomgått på sina Tesla-aktier för att finansiera sina andra verksamheter. Verkar vara mycket som hänger på att aktiepriset ska vara fortsatt högt. https://www.wsj.com/articles/the-scary-side-of-teslas-big-reveal-11551400304?redirect=amp#click=https://t.co/Aj7r62NG2S
Trevligt att se en saklig artikel om elbilar igen.
Kan nämna att de första Tesla 3 har blivit registrerade hos TS, strax under 500 är de och de flesta landar i Upplands Väsby.
För de matematiskt begåvade kan jag nämna att registrerad räckvidd enligt WLTP är 560 för long range och 530 för performance, och att elenergiförbrukningen är registrerad som 16 resp 16.6, även här enligt WLTP.
Fast siffrorna kan behöva tas med en nypa salt, bilarna är bara förregistrerade än så länge. Dessutom så har Tesla lyckats med bedriften att registrera bilarna med Körklar vikt > tjänstevikt
Batterierna är säkert fulladdade. Det är därför körklar vikt överstiger tjänstevikt.
forrtfaranade för dyr för vanlit folk med normala löner!
Fortfarande kass räckvidd om man inte vill betala multum
jag skulle kunna klara mig med en golf kombi för alla pryslar jag har med mig i jobbet men de går nog heller inte in i tesla 3
Tyvärr… 🙁
"En Tesla Model 3 Long Range AWD kostar i grundutförande 53 280:- EUR i Tyskland, eller 559 400:- SEK mot 616 300:- SEK i Sverige" Ett sammanträffande att den råkar vara (nästan) precis ett elbilsbidrag dyrare i sverige än tyskland?
Biltest: Audi e-tron tar täten
http://www.dagensps.se/motor/biltester/biltest-audi-e-tron-tar-taten/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=biltest_audi_e_tron_tar_taten&utm_custom%5Brm%5D=120146831
Skrattretande. T ex påstås det vara unikt att Audi visar lämpligaste vägen till laddstationer, och att man återvinner energi vid inbromsningar.
"Det som är unikt i Audi e-tron är bl.a. navigationen som visar den lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen" – Tesla fakturerar automatiskt vid laddstationerna, visar lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, och har fjärrstyrning via mobilen.
"Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. Audi är även först …" – implicerar att man är först med återvinning av energi vid inbromsning. Detta har ALLA elbilar sedan länge.
Jösses. Inte mycket kompetens hos den recensenten.
Nils !
Läs den här !
(men tyvärr alldeles för dyr fotrfaranande)
http://elbilsnytt.se/tesla-bradar-jaguar-och-audi-mycket-battre-rackvidd/
Halv miljon för en bil? För dom pengarna kan man ju köpa ett fint hus.
Framförallt om tillverkaren konkar.
Kommer vi att bygga ut elförsöjning i Sverige i linje med en möjlig tillväxt av elfordon?
Med tanke på att två reaktorer i Ringhals är under avveckling, är det till att skeppa in kol?