Dags för lite fredagsmys. Denna gång några enklare bilder på en nödlandad helikopter 14 utanför Kungsbacka förra torsdagen. Av säkerhetsskäl liverapporterade jag inte, eftersom jag inte i onödan ville belasta den personal som hade hand om säkerheten. Lokalpressen gjorde en annan bedömning, men man måste inte leka den leken bara för det.
Nödlandad helikopter 14. |
En helikopter 14 fick tekniska problem utanför Kungsbacka och behövde landa för att byta en reservdel. Helikoptern blev stående åtminstone över natten i väntan på detta och kunde beskådas på behörigt avstånd.
Försvarsmakten var snabbt på plats med en säkerhetslösning i form av beväpnade skyddsvakter, professionella, misstänksamma och humorbefriade, som skötte sitt jobb men kanske hade visst stresspåslag på grund av en svårkontrollerad situation och en nyfiken allmänhet. För att inte tala om lokala bloggare och författare som utsattes för försök till diskret förhör om bakgrund, underrättelseläge och mål med besöket. Bilderna är tagna på godkänt avstånd och acceptabel detaljnivå. Använde således inte teleobjektiv och riktig kamera. Skyddsvakterna hade sina instruktioner.
Stor fågel. |
Jag valde att inte gå ut med det hela vid tillfället, för att inte ytterligare påfresta säkerhetslösningen, som inte heller är med på bilderna. Bilderna visar inte heller platsen, även om det är uppfarten till en aktiv gård, som kanske hade en del åsikter kring att få huvuduppfarten blockerad av en helikopter och tillhörande säkerhetslösningar.
Man vill helst landa helikopter 14 på hårdgjort underlag, eller där man kan vara säker på ytans bärighet. Sjunker helikoptern ner för mycket i underlaget finns risk att känsliga sensorer på undersidan kan skadas av t ex större stenar. Därav nödlandning på en väg, som åtminstone inte var genomfartstrafikerad. Tillägg: Denna individ är en hkp 14F, dvs den sjöoperativa versionen utrustad för ubåtsjakt, och har därmed en del utrustning den markoperativa 14E inte har.
När man landsätter personal eller utrustning från t ex 31:a luftburna bataljonen kan man hovra strax över marken och bärigheten är ett mindre problem än vid riktig landning, samt att man har mindre känslig utrustning på 14E.
Lokalpressen gjorde en annan bedömning och lade ut både plats och bilder på delar av säkerheten, lagom till mörkrets inbrott. Jag hängde dock inte på, men nu så här en dryg vecka efteråt kan jag lägga ut det hela. Allt måste inte liverapporteras, i synnerhet med respekt för den personal som måste ta hand om situationen under en pågående skarp insats. Det behöver inte heller läggas ut vad för fordon, utrustningsnivå och numerär som säkerheten bestod av.
Helikopter 14 är i alla fall en rejält stor fågel och bilderna gör den inte riktigt rättvisa.
Ha ett fortsatt trevligt fredagsmys.
29 kommentarer
Smidighet hör ju inte till en skyddsvakts främsta egenskaper, vilket kanske visades i detta fall. Bara positivt.
Tyckte de var rätt smidiga. Kanske visst blodsockerfall, borde tagit med mig hallongrottor och kaffe åt dem.
Tror inte dessa killar hade ätit godis som "någon" erbjöd "spontant".
Kan leda till oväntat besök…
De hade en del att göra. Kom en och annan bil och skulle snoka.
Allmänheten hade kunnat fota hej vilt med vilken kamera de ville, handlar endast om vad man hade gjort med bilderna senare.
Absolut, och den fria pressen får rent av fota skyddsobjekt om det är för publicering. Men jag ser ingen anledning att inte följa skyddsvakts önskemål. Vill jag ta närbilder på hkp ordnar jag ett studiebesök på helikopterflottiljen.
Allmänheten pratar oftast inte med vakten, de fotar på behörigt avstånd, så de stör faktiskt mindre än vad du gjorde… 🙂
Sant. Detta var dock ingen plats dit allmänheten bara råkar komma förbi, finns inte ens kollektivtrafik.
Säkerhetslösningen finns med i lokaltidningen, och det såg inte vidare "hemligt" ut.
Jupp, delar av den. Tycker det är onödigt att exponera det dock, men det är jag det.
Men oavsett, jäklar vad ful 14 är.
Var ful en "skall-punkt" upphandlingen tro?
Kan ju skrämma en del kanske?
Ah du tänker så!
Stor fin pippi men inte lika stor som de Vertol eller vad de nu hette som vi hade en gång i tiden. Hedervärt att inte lägga ut det hela live.
Jag vaktade en helikopter som hade fått "larm" och blev stående på ett ställe i Bohuslän, det var inte så dramatiskt, befälet ansåg att vi inte behövde beväpning, "kommer folk för nära får ni mota bort dem". Det var en lugmn och händelselös natt år 1973.
Dom har ju inga båtar att landa på så då får det väl bli torra land!?
Kom att tänka på en artikel i Officerstidningen om bullret i skuffen och hjälmar som inte funkar i den miljön med reglerad arbetstid som följd!?
När passet är över så parkerar man bara där man är och kryper till kojs, dom glömde visst att beställa ljudisolering av skuffen för man hade alldeles för kort tid på sig!
Jag vet förstås inte ett skit om sånt här men i mina öron låter det som att en helikopter landade i bloggarens trakter och han fick tillfälle att leka spion på hemligt uppdrag.
Upplevde lite dramatik i onsdags. Var på Karolinska Huddinge och satt med en god sushi i väntan på taxi. Då kom några poliser och någon läkare och började tala med en man som satt 4 m från mig. Han svarade nej på något och då sköt polisen honom och han föll sprattlande ner från stolen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Typiskt Stockholm här på Sveriges framsida skjuter buset först
Skjuten som med pistol och sedan dödsryckningar, eller skjuten som med Taser och sedan sprattel som när man tapetserar runt vägguttag utan att först ha stängt av strömmen?
Elpistol var det. Annars hade du hört om det i nyheterna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Påminner en om gången en utländsk flygvapenhelikopter fick nödlanda på släktmarkerna efter något motorproblem. I väntan på mekaniker blev det så klart kaffe, middag etc. Kul för en liten grabb på besök.
Tror fan inte att någon på skolgården skulle tro en om det inte vore för det inramade trycket av helikioptern som kom med posten, haha.
…skickligt att landa på vägen också, med tanke på de utrymmen de annars vill ha för att landa o.s.v.
Äh, övning ger ju färdighet… etc.
Jo, nåt säger mig att det inte blåste lika mycket som ute på Nordsjön.
Ingen vacker HKP. Sne stjärt och en liten nos där fram. Men HKP 1 (Bananen) var inte vacker den heller. Vertolen HKP 4 var mäktigare. Den gav pondus. Bra ändå att vi nu igen har en HKP avsedd för ubåtsjakt och som kan ytbärga folk, även om transportkapaciteten är lägre.
Fyra Jas flög i formation över min stad i veckan, länge sen det skedde. Var bättre på åttiotalet.
Då var inte Gripen igång 😉