Författarförbundet har gått ut och tagit ställning för de destruktiva och kontraproduktiva artikel 11 och 13 i EU:s copyrightdirektiv. I sammanhanget är det lämpligt att påminna om hur jag som författare inte får ett öre av privatkopieringsersättningen från Copyswede trots både bästsäljande och prisbelönta ljudböcker. Att tro att någon svensk författare skulle gynnas av artikel 11 och 13 är djupt naivt, utom möjligen de allra mest säljande författarna (mer än mig). Däremot ser diverse rent seekers som upphovsrättsorganisationer en möjlighet till intäkter till den egna administrationen.
Böcker av Lars Wilderäng. |
Copyswede hävdar att de 2017 betalade ut 2.7% av sin privatkopieringsersättning till författare och att pengarna minsann går till alla upphovsrättsinnehavare och inte bara till rika kändisar.
Jag sålde förra året cirka 125 000 böcker, vilket placerar mig någonstans i topp 50-100 bland svenska författares försäljning i Sverige. Totalt har jag sålt över 400 000 böcker. Inte ett enda av dessa år sedan debuten 2011 har jag fått ett öre av privatkopieringsersättning från Copyswede, eller via dess ombud Förläggareföreningen eller Författarförbundet. Det är möjligt att de författare som säljer mer än jag gör får lite av dessa pengar. Samtidigt hävdar Copyswede att pengarna inte bara går till rika kändisar (min fetstil):
“Pengarna går väl bara till kändisar som redan är rika?
Nej, pengarna är viktigast för alla andra. En dryg tredjedel går till musikskapare, hur mycket de får beror bland annat på hur mycket låtarna används och kopieras. Dramatiker, journalister, bildkonstnärer och författare får var femte krona, regissörer, skådespelare och filmfotografer får en stor andel av ersättningarna för film och tv-program. Under 2017 betalades drygt 70 miljoner kronor ut till tiotusentals kulturskapare.”
Mig går det ingen nöd på, utan jag kan med viss marginal för framtiden försörja mig och leva på min bokförsäljning. Men uppenbarligen behöver man vara en rikare kändis än jag för att få del av Copyswedes pengar till författare.
I kontrast brukar jag få ungefär en fjärdedels månadslön efter skatt från Författarfonden, som transparent hanterar biblioteksersättningen, dvs de ca 50 öre före skatt man som författare får vid bibliotekslån.
Till skillnad mot t ex biblioteksersättningen redovisar inte Copyswede vilka författare det är som ska få deras pengar. I själva verket svarar de inte på frågor över huvud taget, iaf inte via mail, verkar det som. Kanske enklast så, då jag ännu inte träffat en enda annan svensk författare som sett röken av Copyswedes pengar.
En enda gång har Copyswede ens antytt om redovisning av ljudboksersättningar, vilket var 2013, och då betalade de pengar till 200 boktitlar. Alltså bara de 200 mest säljande av 10 000-tals boktitlar. Alltså bara till rika kändisar. Vart pengarna tog vägen vet jag ej, för jag har inte hört talas om någon författare som sett till dessa.
Diverse upphovsrättsorganisationer och kulturskaparorganisationer, inklusive Författarförbundet, där jag är medlem, uttrycker nu sitt stöd på EU:s artikel 11 och 13, och har fått en del andra författare att skriva under. Tydligen har man helt köpt lobbyns argument att dessa artiklar skulle gynna författare på något vis.
Ska det ske genom betalning till organisationer likt Copyswede kan man iaf som kämpande författare (dvs med betydligt lägre försäljning än mig) glömma att se de där pengarna. Men visst, kanske får en liten handfull bästsäljande mångmiljonärer några kronor till?
För Google, Facebook mfl kommer inte bry sig om att teckna några avtal med 100 000-tals kulturskapare globalt, utan bara enstaka stora, och eventuella rent seekers i form av upphovsrättsorganisationer, som sedan fördelar pengar till de största upphovsrättshavarna.
Däremot kommer små aktörer att försvinna från t ex Googles sökmotor, eftersom man inte kan teckna avtal med Internetjätten. Och med det försvinner möjligheten till sökmotorträffar.
Små aktörers fans kommer inte kunna sprida citat eller bokomslag från böcker, och den idag för småförfattare helt avgörande word-of-mouth-marknadsföringen kommer hindras i sociala medier. Artikel 11 och 13 kommer skada de som kämpar med att kunna leva på sitt kulturskapande, och istället gynna ett fåtal giganter som ändå når ut.
Författare som t ex ligger nere på soldatlönen runt 19000:- SEK i månaden före skatt kanske har så små marginaler i sin ekonomi att artikel 11 och 13 kommer tvinga dem sluta skriva och ta ett annat jobb. Resultatet blir att kulturskapare på marginalen slås ut.
Jag har marginal och kommer nog överleva som professionell heltidsförfattare ändå, men sannolikt få lägre intäkter både på författandet och på bloggen när jag utestängs från sökmotorer och fanmarknadsföring i sociala medier. Men de som idag lever på marginalen kommer framöver få färre marknadsföringskanaler. Kommer de ens tillåtas ladda upp de egna bokomslagen i sociala medier?
Jag vill passa på att tacka mina fans, köpare och läsare, som är de som gör det möjligt för mig att skriva fler böcker. Det är ni som bär upp svenska författare, inte någon annan eller någon upphovsrättsorganisation, och definitivt inte EU:s kommande copyrightdirektiv. Det samma gäller musik och film – det är fansen, tittarna, köparna, läsarna, lyssnarna som gör att kulturskapare kan skapa kultur, inte upphovsrättsorganisationerna.
21 kommentarer
Vi får väl se. Och det har ju hänt förr att lagar dragits tillbaka när de visat sig vara dåliga. Har respekt för att lagen kan ha ställt till mycket skada under tiden, men att göra antaganden om hur tex Google kommer att agera vilar på ganska osäker grund.
Man kan räkna med att deras kommunikation innan lagen blivit verklighet har varit fokuserad på att stoppa den. När lagen införts kommer de att göra vad de kan för att fortsätta att behålla marknadsandelar och tjäna pengar med de nya förutsättningarna.
Har de ingen offentlig redovisning av medlen? Verkar ju helt absurt.
Håller med.
Dessutom borde avgiften dras av för alla som har lagliga abonnemang så att de inte kan få debitering från betalande användare.
@Cornucopia? Efter en snabb googling verkar det som att du ska fråga efter din privatkopieringsersättning hos Svenska Förläggareföreningen, som du också nämner. Vad säger de när du kontaktar dem?
Det är själva tanken med Artikel 11 och 13, att stoppa konkurens och ge redan etablerade större del av kakan (läs copywrite företagen)
Lite som systembolaget har monpol på alkohol, så vill även upphovsrätts industrin få monopol på internet
Kan vi inte bara lämna unionen. Vad tillför medlemskapet?
VI kan fortfarande vara med i Schengen, Erasmus och ha frihandelsavtal.
Återstår ju att se om det är positivt eller negativt för UK med Brexit.
Det kommer nog vara både positivt och negativt för UK med Brexit. Vill man handla med EU lär de tyvärr ändå försöka få till samma regler som inom EU.
Jag vill inte kalla mig "fan", men jag har köpt dina böcker inbundna med avsikten att gynna dig. På samarkands bokhandel för att gynna dem. Är det rätt eller får du lika mycket för pocket?
Kanske något för journalist att granska. Vart tar kassettskatten vägen?
Intressant formulering som jag inte kände till, jag trodde det var precis tvärtom.
Så Privatkopieringsersättning ersätter alltså när någon tar en lagligt inköpt ljudbok och kopierar den till ett annat media för eget bruk men inte om denne kopierar/sprider samma ljudbok olagligt.
"Ett vanligt förekommande missförstånd i debatten är att privatkopieringsersättningen är kopplad till piratkopiering, det vill säga illegal kopiering/fildelning. Ersättningen ges emellertid endast för kopiering från laglig förlaga för privat bruk."
Ursäkta, Cornu. Men skriver du att 2.7% av intäkterna delas ut till upphovsrättsinnehavare? Vart går resten Jag antar till feta direktörer och jurister?
Helt seriöst borde Copyswede läggas ner om omkostnaderna är 97.3%.
Eller är 2.7% till författare och sedan går det mycket mer till musiker? Hur som helst är det ju u-hjälpsvarning på alla sådana här organisationer. Typ 90% går i "omkostnader".
Gärna NATO men först en rejäl höjning av försvarsbudgeten. Typ 2% av BNP. Och som du skriver är lämna EU inte realistiskt i dagsläget, däremot borde vi göra som andra och strunta lite mer i reglerna.
Ett fall för Uppdrag Granskning? 😀
CopySweden har en egen syn på detta
"Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon, dator eller Ipad/läsplatta för att kunna titta utan internetuppkoppling."
"hälften privatkopierar genom att ladda ner låtar eller podcastsändningar för att lyssna på offline."
De försöker ge sken av eller låta texten associera till att det är olagligt att titta på Netflix eller lyssna på musik/poddar från Spotify/Apple offline. Då är det betalda abonnemang där detta är helt lagligt enligt villkoren från varje leverantör.
Oavsett ersättningsnivåer från Spotify så tycker CopySwede att de har rätt till kakan. Detta är helt rättsvidrigt.
https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopierar/
En sann amöbaparasit som slåss för sina välbetalda glidarjobb. Enda större parasiter a idag är väl dom som hittills fakturerat över en miljard för att hantera SAAB Automobiles konkurs. Kommer inte ihåg beloppen men det är astronomiska pengar. Hade varit bättre och billigare att bara lotta ut pengarna.
Vacker glidning att prata om 'privatkopiering' istf 'piratkopiering'. Man får anta att de är medlemmar i 'adekvatsamfundet'.
Thomas, artikeln handlar ENDAST om PRIVATkopiering. Inte piratkopiering. Skillnaden är viktig och högst relevant. Läs på!
Privatkopiering i mening som t.ex. säkerhetskopior eller med licensinnehavarens medgivande är inte juridiskt problematisk. Normalt tillåts en podcastlyssnare att ladda ner materialet lokalt. Kanske det är en lämplig rubrik för nästa CopySwede-inlägg? Kontakta mig isåfall för licensvillkor.
Med det sagt så finner jag 'privatkopiering' en olycklig term, dels för att termen 'kopiering' redan existerar i branschen med vad jag kan se samma mening, dels för att den är snarlik 'piratkopiering' och därmed kan ge intrycket att CopySwede försöker sammanblanda de två.
Notera att artikel 13 numera är artikel 17.
Hög tid att det startas en tjänst som hjälper oss medborgare att privatkopiera. Vi betalar ju redan för rätten genom en "privat punktskatt" på vissa typer av varor, varför ska vi inte då använda den rätten.