Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt meddelar att man säger nej till Stefan Löfven (S) som statsminister i stöd av MP-S-L-C-överenskommelsen.
Jonas Sjöstedt (V) i Almedalen. |
Sjöstedt kallar överenskommelsen MP-S-L-C för orimligheter. Man är förvånade och besvikna över högersvängen. Man kallar det oacceptabelt att Vänsterpartiet ställs utanför.
En knapp majoritet av 2 440 bloggläsare trodde på att V skulle rösta nej till Löfven.
Enkätresultatet från gårdagens enkät. |
Även om V nu alltså kommer rösta nej till Löfven, så kan fortfarande uppgörelsen gå igenom om M eller KD lägger ner sina röster och medger att kompromissen innebär att de får igenom en hel del av sin politik, och att endast små barn kan kräva att få igenom allt i en riksdag utan tydliga majoriteter.
Partiet har alltså inte slutligt bestämt sig, men man kan idag vare sig rösta för eller avstå från att rösta. Man kräver inflytande för att lägga ner sina röster på onsdag, och att detta ska lösas de närmaste dagarna.
Man kräver garantier de närmaste dagarna att man ska få ha inflytande över politiken, och inte bli utestängda.
94 kommentarer
Om S går V tillmötes på något sätt hur kommer då C och L se på detta?
Det är så jag tänker också. Har inte dom uttalat klart att dom tänker inte stödja en regering som tar stöd av V eller SD.
C och FP måste i praktiken förhandla med kommunister.
Är det nån som blir förvånad om de inte håller det?
C och L hoppar förmodligen i säng med (V)em som helst för att få familjeåterföreningen.
Svetsarn kommer övertala Sjöstedt att L och C endast får utredningar för gula knappen och att han så klart kommer samarbeta med kommunisterna. Annie o Janne blir totalt överkörda av mästerförhandlaren, svenska folket och framförallt 60% som inte vill ha en vänsterliberal regering blir ”lurade” så det stänker om det . Tragiskt o odemokratiskt
Det kommer att bli ett ja. Centern och Liberalerna vill kunna gå i opposition och då måste de släppa fram möjligheterna för socialdemokraterna och miljöpartiet att samarbeta med andra partier. Lövfen kommer att offentligt försäkra Sjöstedt om att så är fallet och att alla frågor utanför överenskommelsen är öppna för samarbete.
Vad f*n är det för något till opposition när man släpper fram politiken? Man kan ju inte vara opposition när man samtidigt är med och driver politiken….
Förvisso. Men det är så de har velat positionera sig.
C o L är smygsossar, annars hade man drivit sin sakpolitik röstat rött och gått i OPOSITION
Vet inte riktigt om deras politiska strategi innebär att de har en annan ideologisk inriktning än de påstår sig ha. Man kan vara missnöjd med deras val men jag ser inte att det skulle innebära att de har bytt politisk inriktning. Lika lite som att de är konservativa när de väljer att samarbeta med KD.
Ett nytt "glasögonbidrag" kan nog få honom att ändra sig, de har ju inte röstat ännu så det är för tidigt att ropa hej.
Om Stefan går med på Jonas krav så kommer Annie och Jan inte vilja vara med längre. Då blir det nog nyval iaf🤔
Det verkar som om det handlar om formuleringen om att utestänga V från inflytande. Det är ju en ren formsak att ändra på detta. V kommer ändå inte att ha något att säga till om, då de inte ingår i uppgörelsen. Det kan ju vara en taktisk detalj i uppgörelsen, d.v.s. att ha något som man kan backa undan från när det gäller V. Märkligt av V att välja just detta som inte har betydelse, istället för något sakpolitiskt som i deras ögon har direkt påverkan på deras väljare.
Den formuleringen är väl långt frpn det enda problemet V har med överrenskommelsen. De är väl mer intresserade av arbetsrätt än någon välfärdsmiljard här och där?
SD o V är en bortkastad röst och räknas inte, det har Steffe, Annie, Janne och MP bestämt. Basta!
Jag tror inte L vill ha ett nyval då de riskerar att åka ut ur riksdagen.
Detta är inget tydligt nej. Detta är "om Stefan lovar att vara snäll mot oss så släpper vi igenom honom". V fattar att de inte är med på den ekonomiska politiken, S gör vad som helst för att regera, och L/C kommer köpa tomma löften så länge inget i avtalet ändras.
Spännande tider, jag tror personligen att L och C varit för arroganta, dom har fört samma retorik mot V som mot SD och utgått ifrån att S har haft ett tight strypkoppel.
Blev ju nästan episkt när L stod och sa på presskonferens att V måste rösta för konstellationen annars släpper dom fram SD.
-det var ju samma V som inte skulle ges något inflytande…
Nu tror jag nog fortfarande att S strypkoppel är ganska hårt och rejält åtdraget just nu men V måste iallafall få ett litet köttben för att inte se helt överkörda ut, alla har sin gräns och Jonas är nog ganska när sin röda linje kan man gissa.
Då återstår alltså för S att gå tillbaka till C och L och kräva de ändringar som V (som inte skulle få inflytande…) begär.
Vad ska C och L göra, vägra och få nyval EFTER att dom redan valt den mörka sidan 🙂
Nu fick vi väl en liten försmak av hur nästkommande fyra år kommer se ut och Kd, M och SD kommer göra allt för att sno över C och L väljare kan man gissa och det kommer ju finnas närmast outsinligt med ammunition.
C och L kommer närmast vara förbrukade som riksdagspartier 2022 och det nya konservativa blocket ett vedertaget begrepp redan under denna mandatperiod.
Du menar att ett konservativt block bestående av bland annat de nationella SocialistDemokraterna och låtsaskompispartiet (att ett sådant parti ens finns i riksdagen år 2018!) skulle attrahera större väljarskaror? Intressant teori. Vi får se om den stämmer.
Nej KD kommer att åka ut ihop med Mp och möjligen L, om de nu inte också kommer att belönas av M-väljare som tilltalas av att de klarat sandlådan utan någon vuxen och av att de genomdrivit högersvängen. SD når inte fler väljare nu när de andra partierna överträffat dem i flyktingfrågan. Om arbetslinjen drivs på lite mer så försvinner också SD:s väljarbas…
Och den eviga högkonjunkturen komemr förstås bestå?
Kikade på Demomskop och C och L har backat medans Kd, M och SD har ökat, dom håller inte med dig.
Har du helt missat svekdebatten som C och L är inblandade i, Annie Lööf alla tweets att hon inte skulle regera med S innan valet?
Nejdu, Kd,M och Sd går snarare mot egen majoritet 2022.
Klockrent! Det blir säkert så. Vi fyller på med fler från Livets ord som tror på gengångare. Halleluja! Ska vi börja med astrologi i riksdagen också? Räkna currylinjer? Chemtrails har ju redan troende så det spåret är ju fullt.
I och med att vänsterpartierna gett upp sin mer än sekellånga kamp mot religiösa hallucinationer – till och med på sin egen planhalva – så får man ju räkna med att politiska trossatser gör comeback även på den andra halvan. Kristna partier går framåt i hela västvärlden just nu.
Nu är det ju inte en politisk trossats som stör mig med KD utan den övernaturliga trossatsen. Men du har säkert rätt. Tänker att det korrelerar med den psykiska ohälsan i samhället.
Tja en centerpartist fick igenom detta 2001.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenvirvlare
Lägg detta på minnet
För att vinna mer tid, kommer inte Stefan Löven röstas om på onsdag för att bränna av 3:e av 4:e omröstningen,
Utan för att köpa sig tid skall Ulf röstas om vilket de inte får stöd av C och liberalerna för att ytterligare skapa med splittring inom " alliansen" som sedan gör att Vänstern och Sosarna kan ändra inflytande, och till slut blir Centern och Liberalerna spelpjäser som kastas fram och tillbaka.
Skall det sluta med att Annie RÖÖV och liberalerna går med på Vänsterns inflytande
Sverige är korrupt,
NYVAL NYVAL NYVAL
Jag visste det! Mamma var alltså korrupt när jag inte fick som jag ville när jag var liten. Jag ger mig f-n på att hon är inblandad nu också!
"Jag visste det! Mamma var alltså korrupt "
(Mammas namn: Isabella Lövin?)
Ja, sossar har inte röstat på "nyliberal" politik och Alliansväljare inte på Stefan Löfven(s). En överenskommelse av den här kalibern bör förankras bland väljarna.
Nyval med tydliga riktlinjer var man står är nog det vettigaste alternativet
Jag tror V kommer att få de garantier de vill ha och kommer att rösta för Löven. Sedan går Löven till Lööf och Björklund och säger som det är. Gå med på detta eller så blir det extraval där ni riskerar att förlora stort. C och L kommer att böja sig och sedan blir det lugnt ett tag. Kanske ett eller två är när C och L inser att de har blivit grundlurade av S men då är det försent att göra något åt det.
Det hade dock varit kul om V sa nej och SD sa att de skulle rösta för Lövens regering. Då kommer Lööf och Björklund att stödja sig SD. Vad gör de då? 😀 (högst osannolikt men roligt hade det varit).
Knappast. Framtiden för S är att förhandla med mitten. Varför skulle de slänga bort den chansen som äntligen har getts dem.
Strutsen går från klarhet till klarhet… Om V röstar nej så kommer inte S få bilda regering. Vad är det du inte förstår?
Det räcker inte heller för S att förhandla med mitten eftersom mitten + S är för små. Skall man få stöd av M/KD så kommer det bara gälla den politik C och L lägger fram, inte det som S ideologiskt står för egentligen, vilket är långt ifrån det man nu gått fram med i uppgörelsen. Dra upp huvudet ur sanden nu…
Har inte Jimmie vid något tillfälle sagt att S-regering är att föredra? Ta inte för mycket för givet bara…
Kan någon förklara varför C+L+S+Mp anses vara mindre beroende av V än vad fd Aliansen skulle vara sv SD?
V kan väl (tillsammans med resten av opositionen) rösta ner varje enskillt förslag från C+L+S+Mp?
S-L-C-MP blir största minoritet. Krävs att SD, KD, V och M går samman och röstar emot dem eller röstar på samma förslag. Det kräver att M och KD förhandlar eller övertygar på något annat sätt SD och V att rösta på deras förslag. Det är inte så sannolikt.
V kan rösta emot vid statsministeromröstningen och därmed stoppa Löfven II men osannolikt att de röstar lika som övrig opposition i individuella frågor. M och Kd skulle behöva Sd i fler frågor än Löfven II behöver V?
V behöver inte aktivt rösta för budgeten utan den går igenom ändå. En alliansbudget skulle behöva SD:s röster för att gå igenom då de är det mindre blocket.
Ok, tack för svaren. 'Största minoritet' bli användbart om vågmästaren avstår att rösta, men är det något värt i praktiken?
@Unknown – Det du säger är att sannolikheten att V tycker samma som M+Kd+Sd är mindre än sannolikheten att SD tycker som S+Mp+V. Det kan jag köpa. Men det är ju inte riktigt så det presenteras. De får det att låta som om där är en principiell skillnad. Lööv är ju inne på att 100% koppla bort V. Björklund yrade om att Centerlösningen "är stabil och har majoritet" osv.
@iblandekonomi – Absolut. Men det har ju aldrig varit ett probem för Aliansen att få igenom sin budget. De pekar på beroende de skulle ha av SD under mandatperioden. Har Aliansen inte SDs stöd måste de söka stöd vänsterut. På samma sätt måste Centerblocket söka stöd högerut om de inte har V med på banan.
En stor skillnad, Martin, är att man har ett avtal med S/MP om konkreta sakfrågor och därför har en hygglig chans att det händer saker på dessa fronter. Varken M eller KD har något motsvarande med SD, vilket gör att man bara kan hoppas på stöd i omröstningarna — och kommer då förlora när SD väl vill få sin vilja igenom.
Stefan kommer locka Jonas genom att säga nästan vad som helst, men i ekonomisk politik blir det inget inflytande för Jonas.
Sedan SD kom med i riksdagen har regeringsunderlaget alltid varit det större blocket.
Hur SD agerar om den uppmanas rösta för ett mindre block vet vi inte, men de själva säger sig ju inte kunna tänka sig att rösta för om de inte får inflytande.
Teksten: varför skulle det vara så otänkbart? Det har hänt förr, och nej de behöver inte samarbeta för att rösta "nej" det räcker med att bägge misstycker med regeringens förslag (med möjligen olika skäl).
M+KD+FP+C: 143 mandat
S+MP: 116 mandat
Extremparti 1: 62 mandat
Extremparti 2: 28 mandat
Men av någon anledning ska S+MP styra, trots att det större extrempartiet alltid har röstat emot S+MP, men aldrig emot M+KD+FP+C
En del spelar dumma och en del är dumma på riktigt. Svårt att se skillnad i bland.
Och jo, SD har röstat emot Alliansen. De ville ju framstå som någon form av mittenalternativ under en period.
SD kan när som helst när de vill stoppa borgerlig politik.
Precis detta gjorde man tex 2014:
…
När riksdagen beslutade om budgetpropositionens utgiftsramar och inkomster för 2014 beslutade man också att höja gränsen för när statlig inkomstskatt ska tas ut, från en årsinkomst på 420 800 kronor till 435 900 kronor. Nu sänker riksdagen gränsen för statlig inkomstskatt till 420 800 kronor, samma gräns som före höjningen.
…
1. Ändring av riksdagens beslut om höjd nedre skiktgräns för statlig inkomstskatt
Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
Utskottets förslag: Riksdagen antar utskottets i bilaga 1 framlagda förslag till lag om ändring i lagen (2013:000) om ändring i inkomstskattelagen (1999:1229).
Reservation 1 (M, FP, C, KD)
Omröstning i sakfrågan
Utskottets förslag mot reservation 1 (M, FP, C, KD)
Parti Ja Nej Avstående Frånvarande
S 97 0 0 15
M 0 98 0 9
MP 23 0 0 2
FP 0 20 0 4
C 0 21 0 2
SD 20 0 0 0
V 19 0 0 0
KD 0 17 0 2
Totalt 159 156 0 34
Jag pratade om regeringsmakten. SD har aldrig röstat emot någon regeringskonstellation med M. De har lagt ner sin röst eller röstat Ja.
De har alltid röstat emot konstellationer med S och de har även lagt fram ett antal misstroendevotum mot S-regeringar.
När det gäller budgetar så har SD aldrig röstat emot en M eller M & Co budget som helhet (i slutomröstningen). De har lagt ner sin röst eller röstat Ja.
Ja, SD har gjort en justering av en Alliansbudget. Skulle det ske igen, så behöver regeringen knappast avgå.
Ja, SD har gjort en justering av en alliansbudget och stoppat fri uthyrning av bostadsrätter.
Och som vi varit inne på innan, så räcker det inte längre med att SD lägger ner sina röster / röstar på sitt eget förslag, utan de måste aktivt stödja en alliansregering, vilket knappast kommer gratis.
Man får gärna försöka för mig, men jag _förstår_ varför detta inte är särskilt lockande för t ex L och C. Skulle man sakpolitiskt få fram de punkter man nu lovats av sossarna så kan det absolut vara värt det.
För övrigt så röstade inte SD på alliansens budgetar under 2010-2014. Man avstod från att rösta.
Och som vi varit inne på innan, så räcker det inte längre med att SD lägger ner sina röster / röstar på sitt eget förslag, utan de måste aktivt stödja en alliansregering, vilket knappast kommer gratis.
Om man lägger ner rösten, eller om man röstar Ja kan kvitta. Det är ju resultatet som är är det viktiga, dvs om de rödgröna eller Alliansen ska få regera. Det är vad väljarna kommer ställa SD tillsvars för.
För övrigt så röstade inte SD på alliansens budgetar under 2010-2014. Man avstod från att rösta.
Vilket jag också skrev "De har lagt ner sin röst eller röstat Ja."
Resultatet kommer för SD-väljarna förstås att bli att de får igenom politik som passar med deras väljare, och för L/C-väljarna motsvarande att de får igenom mittenpolitik. Tydligen har, oavsett vad du och jag anser, L/C bedömt att de har större chans att få igenom deras politik i en regering utan stöd av SD.
Jag är någorlunda OK med båda lösningarna (alliansregering som får chansa på att få igenom sina frågor eller S-regering som har ett avtal med sakfrågor från L/C), givet nu att man faktiskt gör något vettigt av de överenskomna punkterna. Men vi vet ju från alliansåren att även när de fyra borgerliga partierna samarbetar, så kan det gå trögt (varför har vi kvar hyresreglering, LAS och värnskatt efter åtta år med alliansen?), och som vi ser, så kan SD när som helst sätta käppar i hjulen för regeringen.
Det som är ganska bra med överenskommelsen är att regeringen inte har en chans att föra fram förslag som går _tvärs emot_ uppgörelsen utan att bli nedröstade och riskera nyval. Blir det ingen sänkt skatt i BP 2020 så är det bara för L/C att rösta på M+KD-reservationen igen.
… sen är jag inte alls säker på att det blir bra med en S/MP/C/L-lösning. Faktiskt tror jag inte den håller hela mandatperioden, det är väldigt mycket som kan hända fram tills dess — t ex att S backar om arbetsrätten eller hyresregleringen om opinionen sviker eller det blir lågkonjunktur. Men då har man åtminstone testat att få igenom åtminstone marginella reformer åt rätt håll, istället för att släpa benen efter sig som 2010-2014. Då får väl M försöka igen på skakig grund.
Båda alternativen är värda att testa. Strunt samma att brölhögern och Sara Skyttedal är arga på Internets största sandlåda (Twitter). Det är skarpa lagförslag och budgetar som räknas.
Men vi vet ju från alliansåren att även när de fyra borgerliga partierna samarbetar, så kan det gå trögt (varför har vi kvar hyresreglering, LAS och värnskatt efter åtta år med alliansen?),
Jag har inget hopp om liberala reformer, oavsett om det är S eller M som styr – med eller utan C + FP uppgörelse. De är alla socialdemokrater i mina ögon-
Däremot tycker jag C och FPs agerande är märkligt och jag stör mig på den haltande logiken.
När det gäller 2010-2014, så ville Reinfeldt vinna valet. En sänkning av värnskatten vore för svår att förklara. Nya Moderaterna uppstod ur valmisslyckandet 2002 där man gick ut med skattesänkningar på 130 miljarder utan att deras valarbetare kunde förklara hur det skulle ske. LO-maskineriet var överlägset och man bestämde man sig att inte ta fajten med facket och strök reformering av arbetsrätten. När det gäller hyresregleringen, så har man inte tillräckligt stöd för det inom partiet. Många bor i hyresrätter och vill inte ha hyreshöjningar.
och som vi ser, så kan SD när som helst sätta käppar i hjulen för regeringen.
Ja, men man låtsas som att SD lika gärna kan fälla S som M. Det stämmer inte.
Mycket av missuppfattningen kommer från 2014 och Mattias Karlsson uttalande om att "fälla varje regering", men kommer man ihåg vad de verkligen sa, så var det "fälla varje regering som väljer att verka för en ökad invandring och ge Miljöpartiet ett avgörande inflytande över svensk migrationspolitik".
Med tanke på att M har lagt om sin invandringspolitik och MP tillhör det rödgröna blocket, så ser jag det som mycket osannolikt att de skulle fälla en M+KD regering. Skulle det ske, så skulle de tappa röster tillbaka till M och de skulle få en politik de inte vill ha.
Nej, så då är det inte så konstigt att de se vill ha reformer av arbetsrätten, reformer av hyresregleringen och sänkta statliga inkomstskatter kanske har större framgång i den här konstellationen som ligger på bordet, eftersom man uppenbarligen inte klarar av det i alliansform. Därför tror jag de som röstar på C/L ändå har visst hopp om att komma framåt i dessa frågor.
Jag håller absolut med dig om att riktiga liberala reformer är att föredra. Tricket är att få något att hända. Att vinna valet och sedan genomföra noll är meningslöst. Inte konstigt att man tar chansen när S erbjuder det, finns ju inget som säger att en alliansregering — med SD-stöd! — skulle få igenom den typen av regleringar. Med samma argument skulle man inte våga gå mot LO och hyresgästföreningen, och SD gillar inte skattesänkningar för höginkomsttagare.
Underbart. Cirkusen fortsätter. Hoppas på nyval så att man kan cringea/facepalma ett halvår till.
Ganska ryggradslöst. En konstellation bildas i syfte att hålla dig ute. Du sitter med jokern om de ska vingklippa dig eller inte. Vad gör du? Svar: Du säger F–k you! och röstar ner dem. Alternativt kräver för att du inte ska rösta ner dem: En offentlig ursäkt samt bindande löfte om att genomföra A, B, C… Inte bara lite puts i kanten på dokumentet.
Svensk politik är ju en konform ankdamm. Blir man förnedrad och slagen ska man inte förhandla med sina mobbare, man ska ge tillbaka – värre! Oavsett om man är SD, V, C, KD, S osv. Man vill rösta på partier som står upp för sig och de väljare som röstat på en. Man får allt mindre förtroende för den svenska politiken. Alla slåss i mitten och ska ge sken av att ta "ansvaj" och vara snälla och gå med på allt för att inte skapa oreda. Är ingen V-väljare, men hade haft respekt för Sjöstedt (som jag tycker verkar vara den mest trevliga partiledaren) om man klart och tydligt "smockat" tillbaka.
C och FP är de som betett sig illa, både till vänster och höger, så det vore lite roligt om det gick till extra val och FP åker ur riksdagen och C tappar en tredjedel av sina röster, och KD + M + SD får egen majoritet.
Då kan de sitta där och kontemplera över vad de har uppnått.
Det förutsätter att det finns tillräckligt många i detta land som röstar på ett parti med ett övernaturlig referens i sitt namn…. Skulle inte tro det år 2019! Nej KD åker äntligen ur, dit de hör hemma. Psykiska inbillningar hör inte hemma i politiken.
Om man vill ha ett svårstyrt och trögt land ska man verka för polarisering och oresonlighet.
Det har Ryssland fattat och gör sitt bästa för att uppnå det både här och i USA.
Som borgerlig väljare hoppas jag verkligen Jonas förnedrar sig så denna överenskommelse kommer till stånd.
Vi får då en tydlig opposition där M och KD (och för den delen SD) kommer att växa starkt. Speciellt som sannolikheten är stor för en riktig tuff period startar med notan för låne- och asylfesten, toppat med en lågkonjunktur. Som kommer att svepa bort förtroendeunderlaget för denna konstellation.
Så 2022 kommer knappast en ideologiskt svagt S som driver högerpolitik i liberal anda med V:s stöd att fortsätta.
Då får M o KD tillräckligt med mandat att regera med någon form av stöd från SD.
Som sagt: ingen vettig vill ha KD i parlamentet. Bättre att dessa väljare flyttar från det dåliga korrupta failade Sverige (även om det alltid ska ske först om 4 år…) till typ Polen eller Ungern.
Jag är nästan beredd att hålla med. Som borgerligt lagt verkar uppgörelsen inte så dålig trots allt och det vore inte så dumt att få se sossarna regera ihjäl sig.
Samtidigt vet jag inte om Sverige har råd med ytterligare fyra år av av socialistisk inkompetens och asylfest. Det är hög tid att skutan styrs upp.
Sverige har redan failat. Stort.
S kommer skylla allt på C+L och deras röstboskap sväljer det hela med hull och hår.
Jag förstår inte riktigt invändningen mot KD – de är vare sig särskilt kristna eller konservativa. De är ungefär lika kristna som Mp är miljövänliga.
@Macke: Hur är det dit du har flyttat? Ingen är ju så dum att hen bor kvar i ett failat land.
@RB: Nej, de heter ju ateistdemokraterna, eller hur det nu var… Ta bort spökreferensen om den nu inte behövs, men se, det går inte. Den är nämligen helig(!) enligt initierade källor.
Utöver vårdnads-BIDRAG så har de väl inte så mycket som attraherar SD. KD vill enligt partiprogrammet arbeta för familjeåterförening av flyktingar i Sverige, samt återinföra särskilt ömmande skäl i asylprocessen. Skillnaden mellan KD och de hemvävda C-kvinnorna i folkdräkt i kyrkobasaren är ju hårfin. Det hade varit festligt att se dem göra gemensam sak med de missnöjda gråsossarna i SD, allt dirigerat av den förvirrade Kristersson som försöker hitta en plattform för sitt parti.
Jo, det låter ju som ett jättesmidigt alternativ. Verkligen.
Vilken jävla soppa!
Vilka jävla sopor!
Nu har partierna visat vart dom egentligen står så ett nyval skulle vara en bra grund för riktig demokrati.
Jag håller med helt och hållet. Korten är nu synade. Låt nu folket få säga sitt.
Diktaturer brukar inte tillåta folkligt inflytande.
Fast korten gäller bara i det här partiet, eftersom det blir andra avväganden om valresultatet skulle bli annorlunda. Och om valresultatet ska bli samma är det ganska meningslöst med nyval.
Ett intressant steg vore ju att samtliga partier (utom C och L) enas om ett dekret som utesluter C och L från allt inflytande.
Det hade ju omedelbart skapat rum för handlingskraft och ordning i riket. 🙂
Talmanen har varit tydlig med tidpunkterna för röstning av statsminister och sista datum innan nyval
tror inte de tullar på tiden, för då har även talmannen svårt att stå för vad man sa.
Omröstningen uppskjuten till fredag. Någon som är förvånad?
Röstar man på clowner får man en cirkus. Och vilken cirkus vi får se! Man får verkligen valuta för pengarna. Åkesson har förmått stolpskotten att klättra upp på den högsta trampolinen och de ska nu genomföra ett omöjligt oprövat cirkusnummer utan skyddsnät!
Oavsett om det blir nyval eller några år till av galenskaper så har pajasclownerna förlorat. GAME OVER.
Det som är mest underhållande i cirkusen är att Åkesson inte ens behövt göra något, clownerna har själva försatt sig i de positioner de nu står i.
Ja det är ju ganska tydligt vilket parti som växer när det är clowner man ska rösta på.
Frågan jag ställt är var man kan få mängdrabatt på popcorn. Det går ju åt mängder…
@Struts
S har vuxit mest sedan valet.
Men det var kanske inte det du menade?
Färdigpoppade popcorn kan köpas i 50, 100 eller tom 160 liters säckar.
https://www.bergamunken.com/kopa-fardigpoppade-popcorn/
Jag har dock tröttnat … ska gå över till minimorötter och gurkstavar istället.
C och L är ju på goda grunder livrädda för ett nyval, så på ett eller annat sätt kommer de att lägga sig platt för Löfven.
Jag uppfattar den låga nivån på våra politiker som en avspegling på resten av landets folk och dess kompetens att ens kunna diskutera vuxet. Är endast en massa bajskastning från vardera sida och ingen orkar ens engagera sig att lyssna på resonemang från andra sidan då ”allt jag tycker är rätt” tankarna verkar etsat sig fast i huvudet på folket. Jag lyssnar gärna på motståndaren IRL (där samtalen tenderar till att bli mer vuxet) och det är av två anledningar.
1. Enda sättet att kunna få människor att eventuellt tänka om är att ha en vuxen och saklig debatt där man förhoppningsvis kan ”slå ett frö”.
2. (Verkar vara den enda människan i landet med denna filosofi) Det jag står för idag baseras på min nuvarande erfarenhet av livet. Om jag öppet kan lyssna på oliktänkande så finns det faktist en risk att dom även slår ett frö i mig. Trots allt innebär det troligtvis att om jag byter åsikt idag så gör det mig till enbättre person imorgon.
Drömmen vore om man lade ner allt vafan blockpolitik heter och för denna gång gör som alltid och utnämner Löfven till statsminister då han är partiledare för det största partiet. Sedan får dom kohandla med alla andra partier. På så sätt räknas varje väljare röst och politiken kommer då bättre speglat hur hela Sverige har röstat.
Cirkusen är onekligen roande, kul att se vilka krumbukter en del av partiledarna gör för att slippa stå för sina vallöften, där vissa löften lyfts fram som viktigare än andra. Även om jag tror att alliansväljarna i allmänhet håller regeringsbytet som viktigare än att vissa partier hålls maktlösa.
Mitt omedelbara problem nu är att jag tröttnat på popcorn… finns nåt annat som inte är alltför ohälsosamt man kan ladda upp med istället?
Kör med frigolit istället, ser ut och smakar likadant som popcorn, innehåller inte en enda kalori så du kan äta massor om cirkusen drar ut på tiden. Enda kända biverkningen är att man får problem att spola rent på dass.
För att inte tala om MP..
Vad folket på bruksgolvet utanför noll-åtta tycker om MP är inte tryclkbart..
Sverige behöver en konstitutionsdomstol. Att gång på gång hålla på att ändra reglerna så här under pågående match är ovärdigt en demokrati. Till exempel så undrar man ju hur många gånger talmannen får sätta en sista deadline, bara för att sedan skjuta fram den igen, och igen, och igen.
Peter Andersson: Vad som hittills förevarit ligger helt inom ramarna för Konstitutionen, d.v.s. Regeringsformen. Det behövs ingen speciell domstol för att konstatera att så är fallet.
Vadgäller Talmansämbetet och dess befogenheter så kan densamme i praktiken dra det hela i långbänk tills nästa val 2022 utan att för den sakens skull bryta mot Regeringsformen. Så kommer dock sannolikt ej att bli fallet utan vi har en vald Statsminister senast utgången nästa vecka … eller ett utlyst extraval.
Valutgången dvs vad väljarna vill verkar inte ha någon betydelse. Det verkar enbart handla om förhandling mellan partier där ståndpunkter och vallöften inte spelar någon roll.
Jonas Sjöstedt är sossarnas lilla hund, han kommer skälla lite men klart han lyder husse.
Seså, nu sänker vi skatterna för de rikaste lille fido…jaja, det blir bra. Sluta skäll nu. Bra.
Löfven, Lööv och Lövin. Någon måste ha glömt att kratta bort löven i höstas.