Tesla ska idag offentliggjort priserna i Sverige för deras mellanklassmodell Model 3, dock bara i det dyrare fyrhjulsdrivna utförandet med lång räckvidd. Lägger man sin beställning på detta dyraste utförande innan årsskiftet ska leverans inledas i februari. Billigare versioner kommer längre fram.
Tesla Model 3 fyrhjulsdrift |
Utan supermiljöbilpremie på 60 000:- SEK kommer Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive kosta från 660 200:- SEK. Tillkommer lackval och inredningsval, samt eventuell autopilot, även om hårdvaran för den senare kommer inbyggd.
Tesla Model 3 Performance kommer kosta från 767 200:- SEK före supermiljöbilpremie.
Priserna är i linje med bloggens prognoser, och alltså inget oväntat. Till amerikanskt pris och usel svensk växelkurs, kommer runt 100 000:- SEK för transporten och införselavgifter från USA, samt moms ((42000*8+100000)*1.25=545000). Bloggen har senast skrivit följande:
“Det går än så länge bara att spekulera kring vad priset blir, men bloggens bedömning är från 550 000:- SEK och uppåt för versionen med lång räckvidd. Med alla tillval som fyrhjulsdrift, luftfjädrings, premiumpaket, inrednings- och färgtillval, autopilot och sportmodellen P, kan den nog landa på över 800 000:- SEK, dvs en liten bit under den billigaste Model S.”
Den version som nu går på 660 200:- är med fyrhjulsdrift och luftfjädring. Det ser inte ut som att premiumpaket ingår, och inte heller extended autopilot. Det senare är i min mening i princip ett krav – Tesla utan autopiloten är en helt annan bil.
Gissningen att Performance-modellen med fulla tillval kan landa på över 800 000:- SEK ser också ut att stämma.
Antagligen blir många besvikna, utifrån helt orealistiska förväntningar och okunskap, men man ska komma ihåg att den billigare bakhjulsdrivna modellen kommer längre fram, liksom Short Range, som duger för de allra flesta bilturer utifrån min empiriska anekdot att jag fortfarande inte kört över 35 mil utan naturlig paus.
Förvandlar man sin bokning till en beställning innan den första januari sker leveransen från februari och framåt.
Att Tesla börjar med att släppa enbart de dyraste modellerna är för att premiera kunderna med störst plånbok, samt möjligen locka en del att köpa en dyrare modell än de tänkt. Därtill kan man effektivare redan nu börja tillverka och skeppa bilarna i ett utförande, men med olika lack, till Europa, där de sedan slutmonteras i Nederländerna.
För övrigt kommer Model 3 initialt behöva en CCS-adapter för att kunna använda Superchargernätverket, eftersom detta ännu inte är ombyggt till både Teslas gamla laddare och CCS-standarden. En sådan sägs gå på 5000:- SEK. Å andra sidan är inte Supercharger gratis för Model 3 och ska man inte köra mycket långfärd kanske det duger med CCS-laddare.
Det går bara att spekulera om vad förmånsvärdet blir. Billigaste Model S går på 880 000:- SEK och har ett förmånsvärde på drygt 4000:- SEK. Allt annat lika bör 660 000:- ge ett förmånsvärde på runt 3000:- SEK. Allt annat lika gäller dock inte, utan förmånsvärdet ska beräknas utifrån motsvarande fossilbil, dvs en BMW i 3-klassens fyrhjulsdrivna sportutförande.
En BMW 330e kostar från 421 000:- SEK. Blinkers är tillval.
36 kommentarer
Skulle dom inte kosta från 300 tusen var det nån som sa för nåt år sen? Icke-inflation?
Short Range utan tillval ska kosta 35000 USD. Endast okunniga har skrivit att det skulle bli 300000. Verkligheten blir (35*8+100)*1.25=475000.
Med tanke på att du får en sämre bil utan premiumkvalitet för 460000, t ex Hyundai Kona Electric, är det rimligt att Model 3 kostar mer än så.
Lite som att BMW skulle kosta som en Hyundai.
Fanns säkert någon som var så dålig på att räkna.
Om/när svenska kronan tankar ihop så kommer det inte bli billigare.
Varifrån kommer elen som Teslabilarna tankar på sina "mackar"? Någon som vet?
Tesla köper all sin el i Sverige från Skellefteå Energis vattenkraft.
Skellefteå kraft? Som är helägt av den socialitiskt styrda Skellefteå kommun? Har du närt en kommunist vid din barm så här i juletider? :p
Skämt åsido, finns det prognoser på andrahandspriser?
Leasar man har Tesla ett garanterat återköpspris. I praktiken har Model S och X än så länge sålts på andrahandsmarknaden till betydligt högre pris än återköp, så de flesta säljer istället för lämna tillbaka. Milkostnaden har således blivit mycket låg för S och X.
Ankomsten av Model 3 kan dock förändra den dynamiken.
Bor man mitt inne på Östermalm så får man tyvärr nöja sig med sin Cayenne turbo…här går inte att ladda en sådana däringa fin vagn…
OT: Hugin eller Munin som krockat med fåglar i Linköping?
Korpen?
Jag får det intrycket att proppen i ketchupflaskan börjar lossa, när det gäller elfordon, så snart kommer marknaden att översvämmas av billiga sådana, om några år kommer inga bilar med ottomotor att tillverkas.
Lars: Om tillgången på batterier löses. Så snabbt tror jag inte det kommer göra det, tyvärr. Inga som sett till att säkra tillgången på batterier, förutom Tesla.
Finns det pengar att tjäna brukar man lösa det, kanske börjar man använda andra tillgängliga mineraler som är billigare, det forskas nog intensivt på det.
Nix, batterierna har ingen lösning. Trots att den ekonomiska potentialen är astronomisk. Påminner om biobränslen till flyget: "Kommer om 10 år."
Ajdå det var dyrt men den ser väldigt fin ut. n bra sak med elbilar är ju att de inte har så många delar och därför färre saker som kan gå sönder kanske ett bra begagnatköp?
Frågan är om batteriet håller kreften efter 10 år? kan man reparera det om det tappar kapacietet? är det isåfall dyrt?
En 5 år gammal Nissan Leaf kan fås för ca 110-140 tusen om man pendlar ca 6 milx2 per dag kan man faktiskt efter en 5-6 år nästan TJÄNA pengar på att ha bilen.
Dyrt jämfört med vad? Du kan ju inte jämföra med en gammal Leaf, blir lite som att tycka mjölk är väldigt dyrt för att vatten är så billigt.
Ett batteri mår som det behandlas.
Alltså kan ett Leaf-batteri utan problem hålla 10-15 år.
Det kommer att tappa kapacitet, men jag är övertygad om att bilen kommer att rulla nog så långt med "gammalt" batteripack.
Det som talar emot Leaf är väl att deras batterier inte har klimatkontroll?
Stämmer de blir varma om de snabbladdas och efter hand tar det längre och längre tid att snabbladda bilen långresan kan alltså bli väldigt långdragen, det kommer dock troligen att ändras till 2020 år modell.
För en dagspendlare på korta distanser under 10 mil som kan ladda på jobbet spelar det ju mindre roll
Dyrt i förhållande till att jag hoppats(fåfängt) på ett lägre pris.
Kommentaren om en LEAF var snarast ett självsvåldigt ämnesbyte men också ett konstaterande syftande till att påtala att elbilsägande faktiskt kan spara pengar rejält, vilket ju ofta inte varit fallet med fossilbilar, (undantaget samlarobjekt som kunnat gå upp i pris över tid)
I förhållande till en Ferrari är en Tesla självklart billig:)
Och i förhållande till ett Königsägg är en Ferrari billig etc etc
Så sant, så sant 😉
Tim postade (jag slant och klickade på radera istället för publicera):
"Avvaktar tills jag får en ex leasad (2-3) år gammal mellansegmentselbil för runt kvartsmillen. Det är ungefär var en x5 eller liknande går för. "
Problemet är att än så länge har elbilarna ett skyhög andrahandsvärde. 10000 mil och 3 år för en Model S kanske bara ger 20% av på priset.
Vad kostar det att leasa en modell S per månad?
Absolut får man beakta att det kostar lägre per mil och möjligtvis i längden har bättre andrahandsvärde. Därför jag använde värdet runt kvartsmillen, det innebär 200k för en fossilbil och 300k för en elbil om vi drar marginalerna till sin spets. Men om vi rakt nu jämför att man får en x5 med 5k mil för 250kkr med en tesla så är det enorm skillnad på alla nivåer. Ger du 250kkr för en elbil i dagsläget får du skit. Det är ändå en halv nettoårslön för en välbetald tjänsteman. Lägger man så mycket på en bil ska man verkligen utnyttja det. De flestas behov täcks egentligen av en rostig citroen för max 50k,resten är bara komfort och status.
Tesla 3 AWD 660 200:- (54,4 mil enl. WLTP)
KIA e-Niro: 429 900:- (45,5 mil)
Hyundai Kona EV: 409 900:- (44,9 mil)
Väsentligt större lastutrymme i Niron och avgjort färre garantireparationer.
Gillar man hårdplast så är ju Kia eller Hyundai ett givet val. Konstigt dock att Kona fick en kortare räckvidd, då den bör väga mindre samt ha ett liknade cw.
Tydligen areodynamiken som påverkar därav att Kona rullar 6 km löngre 🙂
Ja så borde det vara. Niron verkar som det bästa valet trots det högre priset. Snart släpps väl även Kia Soul ev.
Jag tycker inte ens det går att jämföra en Tesla med en Kia.
Om du ska köpa en elbil så köp en Tesla. Och är den nuvarande model 3 för dyr så vänta några månader tills mellanvarianten dyker upp.
Kia och Hyundai är inte ens samma liga. Det är en enorm skillnad för en väldogt liten slant (om man jämför short eller mid Range modellen av tesla).
Och Midrange kommer lika långt som dess konkurrenter dessutom.
Kan det vara lönt att själv åka över till USA och köpa den samt ordna transport ?
Du får tulla o momsa in dem själv. Ovanpå det frakt.
Kolla med återförsäljare vad som gäller map service o garantier för importerade bilar
För oss tjänstebilsåkare blir det intressant att se hur mycket leasingkostnaden blir. Dvs hur mycket beräknas en M3 sjunka i värde på 3 år och som gått 6000 mil?
Den 1 oktober 2018 reserverade jag min Model 3. Idag den 6 december fick jag en inbjudan om att designa och beställa min bil. Beställer jag innan årsskiftet lovas leverans i februari/mars. Med andra ord kanske inte så många förhandsbeställt en bil?