“Like a magic trick, while everyone is focused on Elon smoking weed, he is quietly smoking the whole automotive industry.” – Andrew Left, Citron Research
Storblankaren Citron gör en helomvändning och har nu tagit positiva positioner i Tesla, och avslutat sina blankningar. Man konstaterar att det inte finns några konkurrenter till storsäljaren Model 3 och att övriga bilmärken minskar sin försäljning i konkurrensen. Därtill är även Model S och Model X-konkurrenterna nu försenade och upplever problem. Teslaaktien steg +12.72% igår och publicerar sin kvartalsrapport idag.
Dagschart Tesla. |
Citron, som har stämt Teslas VD Elon Musk för dennes twittrande har alltså gjort en helomvändning, stängt sina blankningar och har nu positiva positioner i Tesla. Storsäljaren Model 3 har inga konkurrenter i prisklassen, och Porches, Mercedes, Jaguars och Audis Model S/X-konkurrenter har alla mött stora svårigheter. Det visar sig inte vara så lätt att bygga en elbil.
Jaguars I-PACE visar sig nu bara ha en räckvidd på 375 km i verkligheten, knappt bättre än nya Nissan Leaf, och 200 – 250 km kortare än Model X och Model S.
Mercedes EQC ska börja säljas försiktigt, då man har problem med tillförlitligheten för batterier andra komponenter. Audis E-Tron försenas också då batteritillverkaren LG Chem höjer priserna på batterierna. Porsches arbetare på fabriken i Stuttgart måste gå in med pengar för att finansiera tillverkningen av Taycan själva.
Men mest signifikant är att Model 3 nu är den mest säljande personbilen i USA, och att konkurrenternas försäljning faller. Någon konkurrerande bil till storsäljaren Model 3 väntas tidigast finnas på marknaden 2021, om det nu inte blir förseningar. Då har Tesla redan även Model Y ute.
“There is NO Tesla killer. Competition is nowhere to be found, and no electric vehicle is slated to launch at the Model 3 price point until 2021. […] Tesla is dominating the industry with no advertising, no unions, no dealer network. Tesla has the most miles driven data by several orders of magnitude. No tequila, flamethrowers, or short shorts- just a revolution in the transportation industry.” – Andrew Left, Citron Research
Tesla släpper sin kvartalsrapport för tredje kvartalet idag. Man har utlovat vinst någon gång under andra halvåret, men det är alltså inte säkert att det sker under tredje kvartalet.
Citron Researchs analys av Tesla hittar man här (PDF). Om du nu är en seriös aktör föreslår jag att du läser analysen. Troll och Teslahatare kommer förstås inte läsa, för det är nog för obehagligt för dem.
PS Ni som konstant spammar min maillåda med ert Tesla-hat, ni är i mitt filter där er e-post automatiskt raderas, och har varit där i flera månader. All er arbetsinsats har varit helt förgäves. DS
44 kommentarer
Yes! underbar läsning för alla Elon-fans… dessutom är det lagligt med gräs i Kalifornien
Nu när de gamla klimaförnekarna med Åke Ortmark i spetsen börjar falla ur tiden så är det dags att folk inser att köpa nytt fossildrivet är som att köpa en ny skrivmaskin på 00-talet.
Sen när staten inte längre kan ta skatt på drivmedel hur ska de då kunna boosta sin budget?
Hur? Mer skatt på el, i synnerhet premium bil-el.
Feltänk det där. När folk slipper betala bränsleskatt kommer de köpa något annat för pengarna, och staten får in pengarna ändå via moms, skatt på löner, arbetsgivaravgifter mm, samtidigt som fler får jobb via det alternativa köpet.
"När folk slipper betala bränsleskatt kommer de köpa något annat för pengarna, och staten får in pengarna ändå via moms, skatt på löner, arbetsgivaravgifter mm, samtidigt som fler får jobb via det alternativa köpet."
I fallet med Tesla så är det väl snarare så att folket HAR köpt något annat (en Tesla) och förlitar sig på lägre bränslekostnader och underhållskostnader för att milkostnaden ska bli lika låg eller lägre jämfört med en fossilbil.
Då kan man fråga sig hur dessa pengar ska hamna i Sverige.
Säg att jag som privatperson pyntar 1.000.000 kr av mina pengar på att köpa en Tesla S – hur mycket av de pengarna går till staten i form av skatter?
Den här artikeln av Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden är en ganska bra översikt över vad det skulle innebära om vi bytte ut alla fossilbilar mot elbilar. Den del av energiskatten som inte kompenseras av besparingar i import av bränslen och moms på andra inköp skulle kunna kvittas rakt av med en kilometerskatt på 40 öre kilometern. Rimligen finns det dock andra lösningar så det är snarast ett worst case-scenario.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar/
Fast det blir många arbetslösa inom den gamla fossilindustrin och de behöver få ekonomiskt stöd tills de hittar annat arbete. Det blir mindre jobb för verkstäder, undantaget däckbyte. Reservdelar behövs betydligt mindre av.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Kilometerskatt på elbilar när det finns tillräckligt många och infrastrukturen för fossilbilarna börjat föesvinna.
Det är min gissning.
Tja, någon ska ju betala för att exempelvis byta ut den superfossila asfalten på vägarna då och då. Med det svenska ekonomiska systemet blir det sannolikt via någon kilometerskatt. Betalvägar/vägtullar är en annan rimlig lösning men kommer ju inte att kunna genomföras på ett rättvist sätt över vägnätet. Kanske en GPS-kopplad skatt?
Frihet, antidigitalt är inne. Biljonärer och Underrättelsetjänster.
Cornu, det stämmer ju bara eventuellt, många anske kö sin Tesla, eller whatever, till flygplatsen och festar upp vinsten på Bahamas.
Wofser, det vet du ju redan. 200 000kr.
P.M.A. Eriksson;
Om antidigitalt är så inne – vad gör du här då? Världen har aldrig varit mer digitaliserad, även om vissa uppmärksammar det analoga ibland.
Blir också minskade kostnader för hälsa och miljö när avgaser och motorbuller försvinner.
Kanske har han fångat essensen i de där raderna; alla uppenbart förvirrade blankare har helt enkelt bara blivit fintade av irrelevanta detaljer?
Snygg vändning.
De gamla konserverade fossila jättarna går snabba steg mot sin död.
Vill för övrigt tipsa om thrillern ”Den bittra smaken av Teflon” som går på SVT Play för närvarande.
https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon
Där ser ni hur företagen behandlar sina arbetare, kunder och lokalsamhällen. Allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt åt sina aktieägare.
Intressant om Tesla: https://wolfstreet.com/2018/09/05/as-musk-goes-nuts-publicly-tesla-bondholders-get-antsy/
Var är elkombin?
Nästa planerade modell från Tesla – Model Y – blir en mindre SUV/Crossover av den sort som många idag köper istället för en kombi. Men personligen skulle jag ju helst se en likadan Skoda Octavia som jag kör idag fast elekrisk så förhoppningsvis kommer väl någon tillverkare att presentera en sån också vad det lider.
SUV:ar är ju generellt skitsmå för de som har en livsstil med lite mer gadgets. Ditt Octaviaexempel är utmärkt när det gäller vad som skulle behövas för att boosta marknaden. Kolla bara på hur många Passat GTE det rullar. Resten är bara marginalprodukter.
Riksbanken utlovar nu räntehöjning i Dec eller Feb, om man kan lita på DI. Robert Bergqvist på SEB ansåg det klappat o klart att det sedan blir -0,25%. (Han brukar veta vad han pratar om.)
https://www.di.se/live/riksbanken-vilar-pa-hanen-men-hojer-rantan-i-december-eller-februari/
Hehe, du menar Robert som sommaren 2008 sa att problemen på den amerikanska fastighetsmarknaden bara berörde den lilla sub-primemarknaden och att det inte skulle spilla över på den övriga ekonomin?
Finns faktiskt vissa likheter med när Steve Jobs introducerade the Iphone.
Ingen kunde då ana att iPhone skulle bli den fysiska konsumentprodukt med högst vinstmarginal i världen.
Blir hyperintressant om Elon Musk kan lyckas med något liknande på sikt.
Håller med i sak, inte att ingen kunde ana det. IPhone var en superhit.
Personligen har jag varit övertygad om Tesla’s dominans i några år (övertygad som i att jag inte sett varför det inte skulle hända) och känner flera i samma sits.
Känner även en del blankande surisar. Är väl snarare den polariseringen som är speciell. Kan även dra en del sociala paralleller till vad som hände med Bitcoin; vad som hände är inte att vi på andra sidan på något vis förstod precis hur framtiden såg ut, vad som hände var att 100% av alla motargument från skeptiker var helt vrickade, oftast totalt obildade. Så det blev noll motargument kvar, och då är det svårt att vara skeptisk.
(jag tillhör inte dem som trodde iPhone skulle fortsätta dominera, menar bara att det är rimligt att vissa anade det också)
iPhone var verkligen långt före sin tid och att den skulle slå fattade väl alla utom insnöade ingenjörer på Ericsson, Nokia, Microsoft etc.
Däremot att den skulle bli en så otroligt lönsam produkt (egentligen helt utan konkurrens inom gebitet) tror jag inte nån i sin vildaste fantasi kunde förutse.
Självklart kommer det konkurrenter i massor men batteritillgången verkar vara den trånga sektorn just nu. Där ligger Tesla strategiskt helt rätt med egen tillverkning. Andra riskerar att få sälja sina bilar med förlust om de vill kunna konkurrera.
Vi får se hur det blir med konkurrensen på sikt.
I tysk bilindustri pratas det om att halva kapaciteten kan vara borta long term.
Ja Stefan tyskarna är allt för optimistiska. Det blir mycket mindre bilbyggande framåt. Självkörande tar över och därefter åker de flesta taxi för det blir billigare och bekvämare än egen bil.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Eller kanske kollektivtrafik? (Där underlag finns)
Nuvarande batteriteknik förefaller vara en återvändsgränd för elbilar, då den bygger på ett antal extremt ändliga resurser som verkar ta slut snabbare än oljan. Peak kobolt förutspås nu till 2025. Det finns inte heller någon marknad för att återvinna materialen i förhållande till den komplicerade teknik som krävs för detta. Ett tydligt tecken är att LG nu vill höja batteripriserna med 10 % till Audi. Det känns som om den nedåtgående priskurvan på batterier har brutits.
@sälen: Till skillnad mot olja så eldas inte råvarorna i ett batteri upp, de finns kvar. Visst är kobolt ett problem till alla batterier i t.ex. datorer, mobiler och bilar och då kanske främst på själva gruvindustrin. Kobolt används även till dubbdäck och i oljeindustrin. Dock så minskar användningen av kobolt i dagens batterier och lär vara helt utfasade inom kort. Tesla räknar t.ex. med inget kobolt alls i nästa generation av battericeller. Marknaden för återvinning av elbilsbatterier finns inte idag eftersom det i princip inte finns några elbilsbatterier att återvinna. De sitter och används i bilar.
Vill tillägga att litium är en relativt vanlig alkalimetall som inte är så svår att utvinna, dock ligger utvinningen efter.
Men hur är det med trafiksäkerheten för elbilar. Jag har hört de ofta får sladd tom när de står parkerade?
Är det någon som har koll på aktörer med svensk koppling, tänker främst på Nevs och Northvolt som det varit tyst om länge…
T;
NEVS har svårigheter med finansärerna. Osäkert om den nya stora finansiären GSR Capital verkligen lånar ut de 4 miljarderna som utlovades till NEVS i mars (under Löfvéns närvaro) eftersom Nissan, under sommaren, drog tillbaka försäljningen av sin batteritillverkning – värd 9 miljarder och som troligtvis skulle skapat arbetstillfällen även i Trollhättan.
https://www.svd.se/nevs-finansiarer-sviker-sina-loften–igen
Jag skulle inte satsa pengar i detta. Men får de till sist ut en billig elbil så kan jag väl sätta mig bakom ratten på en sån och köra iväg – visst, inte mig emot!
Uniti, men sin småbil/"tunga övertäckta motorcykel" är/var på gång.
Wikipedia beskriver de ursprungliga planerna.
Ny Teknik har en mer ingående artikel om ursprungsplanerna på en väldigt liten och relativt billig "bil" med plats för 1-2 och styrs med joystick.
Men de har nyligen bytt strategi och det verkar inte längre bli så svenskt eller banbrytande.
Sydsvenskan har en hel del artiklar för den vetgirige.
Tesla Discloses Worst Quarterly Loss Ever, But Where Are the 17,000 Model 3 Cars it “Produced” But Didn’t “Deliver”?
https://wolfstreet.com/2018/08/01/tesla-discloses-worst-quarterly-loss-ever-but-where-are-the-17000-model-3-cars-it-produced-but-didnt-deliver/
Intressantare än en 9 månader gammal rapport är snarare kvartalsrapporten för Q3 2018 som kommer ikväll svensk tid (3.30 PM PDT).
Jag tror att man tämligen säkert kan utgå från ett helt annat resultat denna gång, även om det återstår att se om det blir svarta siffror.
😐
"Men mest signifikant är att Model 3 nu är den mest säljande personbilen i USA".
Den mest säljande elbilen, ska det vara. Det såldes ca 18000 modell 3 i augusti, jämfört med ca 81000 ford F.
Personbil skall det nog vara, inte "truck" eller suv.
Enligt den statistik jag hittade såldes 387 081 Toyota Camry..
Förstår inte mig på varför man inte gillar en elrevolution. Tesla går i bräschen och det är precis det som behövs.
Och såpass att en del skickar hatbrev. Jag söker förtvivlat efter en förklaring, men misslyckas.