Saab går starkt på börsen som ett resultat av Boeings amerikanska order på Boeing/Saabs skol- och träningsflygplan T-X. Det är ännu okänt hur stor del av detta som hamnar på Saab, men potentialen för flygplanet är stor hos länderna som köpt in amerikanska F-35.
Dagschart Saab. |
Ordern är än så länge till amerikanska flygvapnet. Till detta kommer exempelvis amerikanska flottan. Bägge anskaffar nu det femte generationens jakt- och attackplan F-35 Lightning, som är mycket dyrt att flyga, ner till slitaget på den radarabsorberande färgen stealthplanet har.
Då T-X kommer vara programmerbar för att emulera andra flygplan kan den användas som mängdträning åt flygförare för F-35, med enormt mycket lägre kostnad per flygtimme. F-35:s avancerade stealthförmågor och sensorförmågor simuleras i så fall helt i T-X som egentligen inte har några egna sensorer eller vapenförmågor. T-X som simulerad F-35 kan flygas mot T-X som simulerar andra flygplans sensorer och vapen och tillsammans uppnå motsvarande träning, men till en bråkdel av kostanaden.
Slutsatsen blir att det rent av kan sänka försvarsutgifterna för de länder som köpt F-35 om man anskaffar T-X för mängdträning. Ett köp kan alltså vara direkt lönsamt.
Sedan kanske F-35:s leverantör Lockheed Martin har invändningar mot detta.
Saab stiger på börsen idag, även om det inte handlar om någon enorm rustning. En uppgång på i skrivande stund +7.86% är dock inte att förakta. Men marknaden håller sig någorlunda sund tills man får siffror på vad detta kommer innebära för Saab.
De första sju planen kommer byggas i Sverige enligt uppgifter till bloggen, men sedan hamnar produktionen i USA.
Var produktion för leverans till andra länder i framtida affärer hamnar är en annan fråga. Bland de som skaffar F-35 hittas Danmark, Israel, Italien, Storbritannien, Norge, Nederländerna, Japan och Turkiet. Saab har möjligheten att bygga planet i Sverige och det kan längre fram kunna ge industrijobb även i Sverige om europeiska länder köper in T-X. Men vissa delar kommer garanterat komma från USA och Boeing, om tekniken ens får exporteras.
För USA:s del handlar affären om att sprida inköpen mellan Boeing och Lockheed-Martin. Andra länder har inte samma skrupler och även Lockheed-Martin har skolflygplan, som mycket väl kan väljas som alternativ. USA:s val av T-X är dock till Saabs och Boeings fördel.
14 kommentarer
Flygplanet är i och med USA:s första order nu i princip klart som nästa generations "industry standard" skolflygplan i västvärlden. En mycket lukrativ marknadsposition alltså.
Skulle Boeing/SAAB kladda till det så blir det naturligtvis inte så. Men om man kör på som hittills så följer fler orders. Inte bara från USA. Den torde bli NATO-standard samt standard i SE och FI tex. Politiskt är man väl positionerade med industriell samverkan US/EU.
Det hela gör att både Boeing och SAAB får än större foot in the door. En affär med skolflyg kan leda till affärer med Super Hornet eller Gripen eller båda.
Det skulle vara intressant att veta mer om de simulatorer som också ingår i affären. Det är en hel del pengar i dessa också och Saab har ju viss erfarenhet av sånt.
Av politiska skäl är det alltid mycket uppståndelse om var slutmonteringen av försvarsmateriel ska ske. Det är dock endast en mindre del av det totala arbetsinnehållet i ett modernt flygplan varför TX-nyheten troligen är mycket bra för SAAB. Huvuddelen av komponenterna kommer sedan givetvis att upphandlas i USA för att undvika ett debacle likt KC-X-upphandlingen.
Om Sverige sen egentligen behöver planet är en annan sak. Gripen är redan ett oslagbart billigt stridsflygplan per flygtimme och en T-X kommer garanterat in kosta under 200-300 MSEK/st.
Och ännu billigare skulle det bli om vi inte skrotade plan som inte ens är i närheten av uppnådd maximal teknisk livslängd.
Jag har tidigare argumenterat för att dessa med mindre modifieringar skulle kunna användas som skolflyg istället. Sen är jag inte expert på skolflygning men dyrare blir det garanterat inte jämfört med ett nytt dedikerat skolflygplan.
Sen handlar mycket om Gripenprojektet om att med hyfsat jämn orderingång hålla SAAB under vingarna för att företaget ska kunna bibehålla och utveckla kompetensen på stridsflygområdet. Det kanske inte behövs i T-X fallet eftersom den internationella, främst USA, marknaden kommer vara gigantisk. Men å andra sidan finns alltid signalvärdet i att landet som utvecklat och bygger en försvarsprodukt också köper den själv varför vi säkert kommer göra så i slutänden.
Hack i kurvan i juli, var det då alla insiders tankade upp aktier?
Tycker nog att SAAB borde fått Handelskammarens "Eliason Merit Award" med att sätta Sverige på kartan, men nu var det Zlatan som fick det. Kanske nästa år…
”Zlatan har redan överglänst de flesta av Los Angeles kändiscelebriteter och har utan tvekan satt Sverige på kartan” – Gudrun Giddings, ordförande i den svenska handelskammaren
"Sätta Sverige på kartan" måste ändå vara ett av de mer infantila idiomatiska uttrycken. Sverige har funnits på varenda Europa och världskarta sedan långt innan Zlatans farfar var påtänkt.
Tycker nog Zlatan kommer på andra plats efter SAAB, faktiskt.
Vilken fredag – ärvt en gård och dragit in ett par månadslöner på SAAB. Kunde varit värre.
Ja, du är redo för zombieapokalypsen om du köper BoB för pengarna och drar till gården.
Nja, det är på Söderslätt så det är snarare bygder man GOOD:ar från, eller om det bara funkar att säga i Amerikat.
Tror jag behåller aktierna mtp potentialen för fler affärer inkl Sverige.
Det är så svårt att räkna på det här, men förvänta er ingen kursraket. Det talas om stora summor i orderboken, men den kommer att dutta in över lång tid.
SAAB har fått en nytt stort ben att stå på och det är bra. Det är så jag ser det. T-X borde vara värt 100 – 150 SEK på kursen i detta läget, men då var kanske hälften inprisat redan.
500 spänn kanske, eller 10% till. Sedan tror jag vi får ha fler nyheter.
Jag hoppas på att den marina sidan skall börja utvecklas… beställning på A-26 från annan makt eller kanske att svenska marinen på allvar kikar på ytfartyg??
SAAB skall nog i och med detta snarare räknas som mer stabilt och tråkigt på dagens kursnivåer.
T-X är ett stort projekt men pyser in över mycket lång tid.
Stabilt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.