De stora svenska mediahusen som Bonnier (bl a Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenskan, Expressen) och Schibsted (Aftonbladet, SvD) har varit med och finansierat lobbyingen för länkskatten i EU. Detta trots att de sedan länge aktivt vidtagit åtgärder för att synas så mycket som möjligt hos Facebook, Twitter och Google. Nedan följer enkla tips hur de på nolltid kan försvinna från dessa sajter, och inte längre bli profiterade på.
Schibsted. |
Länkskatten ska alltså tvinga Facebook, Twitter, Google och alla andra mindre sajter att betala en licens till Bonnier och Schibsted om man länkar till deras nyheter. Men Bonnier och Schibsted har aktivt deltagit i att dessa länkningar ska ske och styr själva över vad som presenteras.
Lika enkelt kan de alltså ta bort sina sajter och korta texter, redan idag och behöver alltså inte vänta på att länkskatten/länkförbudet (artikel 11) införs nästa år.
Till en början kan man ta bort alla sajterna från Google helt. Blir inga länkar, inga utdrag ur artiklar, inga tumnagelbilder.
Detta gör man via filen robots.txt, som placeras nåbar i sökroten för websajten, t ex http://www.dn.se/robots.txt. Innehållet i denna enkla textfil ska för att slippa indexeras och hamna på Google mfl sökmotorer vara
User-agent: *
Disallow: /
Detta kan någon av era systemansvariga fixa på två minuter. Därefter är ni borta från de profiterande Google, Bing mfl, som slutar indexera era sajter. Kontakta sedan Google och Bing och kräv betalt för att ändra tillbaka er robots.txt. Så har ni implementerat länkskatten redan idag, om än frivilligt.
Det går också att ange att bara Bing ska få indexera er sajt, om nu Bing betalar, men inte Google.
Sedan kan sajterna också leka med vad som visas som titel och beskrivning genom olika direktiv på websidorna. Det som visas hos Google är hos de stora sajterna texter, bilder och rubriker som sajterna själva angett att Google ska visa via specifika direktiv. Tydligen vill man att textinnehåll från sajterna ska visas. Annars kan man lägga in “” som text i beskrivningen så slipper sajtens upphovsrättsligt skyddade texter att återpubliceras hos Google.
På sociala mediasajter som Twitter och Facebook visas bild, rubrik och en beskrivande text för varje länkad artikel om man lägger upp sk og-direktiv ur Facebooks så kallade API. Detta är något som sajterna gör medvetet och frivlligt. För att inget upphovsrättsligt skyddat material ska visas hos Twitter och Facebook lägger man helt enkelt upp följande direktiv:
og:title=””
og:description=””
og:image=””
Även detta torde inte vara något större jobb att fixa. Töm era rubriker, bilder och beskrivningar som visas hos Facebook och Twitter, och kontakta sedan dessa sociala mediasajter och kräv betalt för att återställa så rubriker, beskrivande text och bild återigen ska visas. Så har ni implementerat länkskatten redan idag, om än frivilligt.
Sedan postar ivrigt Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Sydsvenskan, SvD och Aftonbladet själva, samt deras journalister, länkar till de egna sajterna på Twitter och Facebook – både via officiella och privata konton.
Förslagsvis slutar Bonnier och Schibsteds tidningar att posta länkar till de egna artiklarna på sociala medier, så sociala medier kan sluta profitera på er.
Varför vänta tills beslutet blivit till implementerade lagar? Ni kan redan nu slippa att Google, Facebook och Twitter publicerar er utan att ni får betalt.
Och ni läsare – glöm nu inte att hjälpa Bonnier och Schibsted. Dela inte deras tidningar Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Sydsvenskan, SvD och Aftonbladet mfl i sociala medier, så de slipper bli profiterade på.
Jag ser nu fram emot att ni redan nästa vecka stoppar profiteringen på era sajter och förvägrar Google, Bing, Facebook och Twitter ens de korta texter ni själva avsiktligt angett att de ska visa.
Man vet att en affärsmodell är gammal och förlegad när den måste ha separat lagstiftning för att överleva. Tack och lov kan de alltså redan idag helt frivilligt tillämpa lagen och kräva pengar av Internetjättarna. Man kunde ju önska att frivilligheten kunde räcka, så kunde vi andra välja om vi vill synas på Facebook, Twitter, Google och Bing.
21 kommentarer
Ironiskt att dom inte fattar själva att ingen människa kommer läsa deras dynga. Istället kommer nätet svämma över av "alternativ-media" och att vara källkritisk kommer vara ett heltidsjobb.
Internet1 e dött, nu behövs en uppföljare.
För övrigt så kan jag ingenting om HTML osv men jag misstänker att det blivit en miss här: og:title=""og:descirption=""og:image="" – torde vara descRIption du menar och inte descIRption, kan va bra om nån lat administratör bara kört copy/paste 😉
Nu får man förlita sig till amerikansk, asiatisk och rysk media.
OT: I den skarpa rösträkningen där 4000 av 6000 distrikt är räknade ligger nu MP på 3,92%, ska man lägga en flaska bubbel på kylning?
Nej. Stockholm är inte räknat, MP kommer rusa när det sker.
Count Dankula om omröstningen…
https://youtu.be/5Nr6dl-a0H8?t=502
Inte en chans att jag skulle betala något för att länka till någon om jag hade ett företag, jag skulle helt enkelt sluta länka dem. Sen kan de se sin trafik minska ännu mer…
"Länkskatt" har redan testats i Tyskland. Google frågade helt enkelt om en gratislicens och i de fall de inte fick dem från tidningar etc så försvann de helt enkelt från google. Lär bli en ekonomisk förlust i slutändan för tidningarna men är det något vi skall gråta över?
https://www.linkedin.com/pulse/link-tax-experiences-germany-spain-article-11-ec-proposal-tani/
"The market’s response was peculiar under several points of view and illustrated perfectly how this was not the best tool to fix newspapers’ crisis. Google – who was the main untold recipient of the regulation – refused to pay for licenses from publisher and in the first period, opting out all them from its platform and forcing them to waive their right to compensation if they chose to opt back in. (7) The abovementioned group of editors VG Media, which included the worldwide famous Axel Springer Group, decided to sue the Google News service, inducing Google to remove their articles from its results. Eventually, on the day before the schedule removal, VG Media decided to license their articles for free due to the decrease of almost the 40 % of the traffic generated from search engines to their websites. "
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är givetvis ungefär det som kommer att hända, problemet är att i grund och botten så ska man då inte länka till någon man inte har ett avtal om kostnadsfri länkning med, och alla som vill länka måste ha dessa avtal på plats. Pga en lag ingen egentligen vill ha?
Äh, 40% nedgång i trafik. Det ska väl ett mediahus klara…
Helt rätt av Google. De som vill ha pengar för att bli länkade till kommer bara att förlora på det här.
Det är därr man har tagit bort gratis licensen annars kan ju mindre sajter välja att inte ta betalt för att konkurera med de som vill tvinga de att betala – så det kryphålet stängdes till
Haha, skulle inte förvåna mig om de faktiskt stängde av indexering.
De som sitter i ledningen har noll koll på sådana här saker (och vad implikationerna skulle bli). Jag har sett företag och sajter läggas ner pga deras robot.txt och avsaknad förståelse för hur Google rankar sidor.
Gammelmedia är fan så sjukt efter tiden att det är pinsamt. Denna ändring de lobba igenom kommer få alt media att explodera och Gammelmedia att implodera.
Lite intressant att det är Schibsted som äger nättidningen Omni som är gratis och ger ett sammandrag av artiklar från andra gratistidningar och deras egna betalprodukter. Verkar som att de satsar på ömsesidigt uteslutande hästar.
Läser Omni men inte någon alls av de andra stora MSM. Om inte Omni fanns skulle jag nöja mig med att läsa rubrikerna i någon betalblaska på nätet. Det räcker gott och väl för att bilda sig en uppfattning. Innehållet i artiklarna är oftast bara meningslös upprepning och spekulationer som inte tillför något.
Annars kan man ju alltid läsa SvT nyheter som de flesta redan betalar för. Man får dock ta på sig sina mentala propagandafilter för att läsa mellan raderna.
Sannolikt snabbar den nya lagen på MSM-tidningarnas död i sin nuvarande form.
Man köpte alltså en jävligt dyr såg för att kunna såga genom grenen de sitter på. Ironiskt, haha.
trafiken lär ju inte blir mer nu när ingen kan länka till dem.
Omni funkar väl så att du måste betala så fort du vill ha några preferenser eller sökord? Så där finns ju en affärsidé i botten.
Vad gäller preferenser räcker det med att skaffa ett konto där som man kan logga in på så att de kan hålla koll på vilka preferenser man har. Däremot vet jag inte om deras affärsidé funkar så där särdeles bra. Har för mig att de gått med massiva förluster tidigare, men vet inte hur det går idag. De klagar inte heller på annonsblockerare, … än.
Det är många år sen jag slutade läsa AB,EX,DN etc. Ibland går jag in på SvD bara för att se rubrikerna om nåt har hänt. Att klicka på de finns inte. Man blir bombarderad med så mycket reklam att det får tv4 att bli avundsjuka.
Det enda som är värt att läsa är Ledare. Typ Ivar Arpi.
Alla Bonnier och Sccchaaass tidningar kommer med tiden att självdö, med eller utan länkskatt. Det är bara att invänta det tålmodigt.
Samma här, har helt slutat gå in på nättidningar för nyheter pga de enorma mängderna reklam och klipp som pumpas ut, kombinerat med att kvaliteten på innehållet är katastrof nu för tiden. Det enda jag besöker är sportbladet och sportexpressen.
Brukar bläddra i SvD och Di på jobbet om jag är intresserad av nyhetshändelser, eller kolla på nyhetssändning på tv.
*Poppar popcorn och bevittnar undergången för MSM*