I Yougovs nya opinionsundersökning med ett urval ur en självrekryterad panel (=frivilliga) blir Sverigedemokraterna största parti om det vore val idag med 28.5% av rösterna. Även om alla automatiskt kritiserar Yougov för att göra sitt stickprov ur en självrekryterad panel och inte trakassera folk via telefon i hemmet, så var det just YouGov och Sentio som med självrekryterade paneler hade mest korrekt utfall i fallet SD i valet 2014.
![]() |
Typisk svensk sushi. |
I valet 2014 var det så kallat goda partierna som Vänsterpartiet, Feministiskt Initiativ och Miljöpartiet överskattade i opinionsundersökningarna, medan ondskefulla partier som Sverigedemokraterna var underskattade. När folk blir uppringda i telefon är benägenheten att svara på en opinionsundersökning högre om man ser sig som god och lägre om man ser sig som ond. Detta kallas för trovärdigt och korrekt metodik att göra en opinionsundersökning med.
Ett alternativ är att folk frivilligt anmäler sig till Yougov och Sentio, så kallat självrekryterade paneler. Göteborgs Universitets forskning visar att just goda partier är överrepresenterade i dessa, då de goda är om möjligt ännu mer intresserade av att frivilligt anmäla sig än de är att gå med på en undersökning som ringer dem i deras hem klockan 20:30 på en tisdagskväll.
Ur de som frivilligt anmält sig plockar sedan Yougov och Sentio ett stickprov (dvs en delmängd av de anmälda) utifrån önskat demografiskt urval – man tar inte helt på slump, utan ser till att man får en representativ fördelning av kön, ålder och eventuellt utbildningsnivåer, inkomst och fördelning över landet. Precis likt de som gör undersökningar via telefon eller pappersenkät så håller man på tills man fått tillräckligt många svar.
Ändå visade det sig att Miljöpartiet var överskattat i samtliga undersökningar och Sverigedemokraterna underskattade. De som låg närmast det verkliga utfallet för SD var dock Yougov och Sentio.
Yougov har nu på beställning av Metro gjort en ny opinionsundersökning, som ger SD 28.5% och största parti. Sosseriet får 22.0% och Miljöpartiet 3.8%. Moderaterna får 17.3%.
SD går framåt 5.5 procentenheter från Yougovs föregående opinionsundersökning.
Man kan förmoda att vi nu ser effekterna av den sk asylamnestin, som regeringen klubbade igenom i riksdagen nyligen. SD är enligt Yougov nu större än regeringspartierna tillsammans. Som största parti ska den nye förste talmannen i riksdagen (som givet det utfallet blir SD:s talman) efter valet automatiskt erbjuda partiets partiledare att kandidera till statsminister.
Nu är det dock inte val idag och bollen är oval i amerikansk fotboll. Det finns dock ingen anledning att avfärda detta opinionsresultat, även om det är lätt hänt pga mekanismerna för psykologiskt sorgearbete med förnekelse, ilska, förhandling, depression och acceptans.
SD kommer inte nödvändigtvis bilda regering ändå, då t ex S+V är större och Stefan Löfven kan alltså bli statsminister även under nästa mandatperiod. Alternativt S+C. Resultatet av SD:s framgångar blir i så fall fortsatta fyra år med migrationspositiv politik, likt jag förutsåg redan 2013 när jag skrev att en röst på SD blir en röst på MP i regeringen. Vilket också skedde.
Ett annat stort problem är att SD:s namn på valsedlarna är oerfarna och redan tidigare mer överutmanade än övriga partiers politiker. Det kommer bli totalt kaos i de så viktiga utskottsarbetena när erfarna politiker åker ut och ersätts av SD:are utan erfarenhet och med olika personliga utmaningar. För att inte tala om de strömhopp av politiska vildar och övergångar till andra partier man kommer få se från SD även nästa mandatperiod.
Oavsett, gör inte misstaget att avfärda Yougov pga självrekryterad panel. Kom ihåg forskningen från Göteborgs universitet, som visar att FI-V-MP är de som är mest benägna att anmäla sig till självrekrytering. Att SD-väljare svarar mer korrekt vid självrekrytering beror nog snarare på att de är mindre oroliga för repressalier än när någon ringer och frågar vilket parti de tänker rösta på.
Läs också varför folk röstar på SD. I grunden handlar det om att partiets väljare inte upplever att politikerna lever i samma värld som de. Att fortsätta förklara att dessa väljare har fel kommer således inte hjälpa, utan driva dem djupare in i SD:s armar.
Pga EU:s arbete med ny upphovsrättslag och länkförbud så länkar jag inte till Metros artikel, utan den får ni hitta själva.
182 kommentarer
Sverige är påväg att vakna ur masspsykosen
+1
Och de enda partiet som vill försöka vända skutan innan det är försent är SD
Alla andra partier vill köra på 'med huvudet in i kaklet'
En iransk website (för iranier i sverige) hade omröstning om vad de skulle rösta på i valet 2018 och SD blev största parti med 38%
De som kommit till sverige och etablerat sig här nu ser också vansinnet som pågår.
De vill såklart inte att landet som det flydde till ska bli som landet de flydde FRÅN…
Uppenbarligen behöver vi nyktra till och inse att Islam inte är en rosenskimmrande version av Kristendomen. Den är inte ens i närheten, utan en psykopats svammel.
Den marknadsförs som fredens religion, men uppför sig helt annorlunda. Ursäkta länken:
https://www.thereligionofpeace.com
De iranska föräldrar som flytt hit är akademiker och progressiva som jagades av mullorna. Tro fan dom inte vilja samma islamisering här. SD får med all sannolikhet över 30% redan detta val.
Spännande. Givet detta resultat utses Björn Söder till talman, framlägger då (förmodligen) statsministerkandidat Jimmie Åkesson.
Dock kan ju 175 riksdagsledamöter rösta mot förslaget och förkasta det. Beror helt på hur parterna agerar. Rent tekniskt finns en gräns för talmannen att lägga fram fyra förslag, men man kan ju föreslå samma kille 4 ggr antar jag. Och vad händer efter det? Riskerar vi att hamna i nån slags förnedrande Belgien-situation?
Eller så allierar sig nån med SD och då är det bara att bilda regering.
Vad händer om det fjärde förslaget förkastas?
Då blir det väl extraval. Men varför skulle en sd-talman lägga fram samma förslag fyra gånger? I och med att partiet blir mer etablerat blir ledamöterna mer professionella.
"förnedrande Belgien-situation"?
Belgien vinner VM och Lukaku blir skyttekung.
Vad var så förnedrande i Belgien?
Åkte de ner i en avgrund av misär?
Stannade hela landet upp och folket irrade runt utan mening och mål?
Nja, det tog väl typ två år att bilda regering i Belgien.
Om man nu tänker sig att talmannen tas från SD och ingen vill bilda regering med dem kan de ju första gången framlägga Jimmie som statsministerkandidat. Men om det röstas ned av riksdagen? Det har f ö aldrig hänt förr i Sveriges historia att första förslaget ej godtas. Tror nog SD tar det som ett nederlag att behöva föreslå Löfvén eller Ulf Kristersson som statsministerkandidat? Därav spekulationen att föreslå Jimmie igen. Men det är ju så klart ett av många tänkbara scenarion.
Iom SDs kopplingar till Putin kanske Söder kan förslå kamrat Putin som ett andra alternativ?
Ja, det finns ju inga krav på att statsministern är folkvald, väl? Så Putin är ju ett alternativ att nominera.
Måste det vara en svensk medborgare finns ju Hirdman eller han redaktören på Fokus.
Går det inte att få ihop en regering så är väl enda vettiga alternativet att lägga ner staten och ge pengarna tillbaka till de som betalt in dem…
Om SD får den här möjligheten och föreslår bara Jimmy, kan övriga partier godkänna statsministern och sedan bestämma vilken budget han ska regera med, samt rösta som de själva känner för i alla övriga frågor också.
Hirdman är ju klockren, man kan ju aldrig få för mycket genus och vänster.
Hon har ju dessutom en väldigt fin syn på sexualiteten som ung:
"Se till att skaffa dig en äldre man att ligga med första gången, en snäll man, och ge fan i den där unge killen. Ja, det skulle vara ett seriöst råd."
Och senast idag presenteras en ny opinionsundersökning från Novus som visar att 53% av Alliansväljarna föredrar en blocköverskridande regering Alliansen+Socialdemokraterna framför en regering Alliansen med stöd av SD.
Bland C- och L-väljarna är stödet för blocköverkridande med S cirka 70%!
ERGO: Åkesson kommer aldrig att bli vare sig Statsminister eller sitta i regering. Söder kommer aldrig att bli 1e Talman. Statsminister efter september blir fortsatt Löfvén efter att i en första inledande votering ha blivit avsatt av Riksdagen men släpps åter fram efter en eventuellt två talmansrundor.
Grejen är ju att det finns 47% som inte tycker att det verkar vara en så bra tanke. Så det fungerar att göra så detta valet, men till nästa val, då är både M och S rökta för de 47% lär ju inte stanna kvar.
Aldrig är en väldigt lång tid. Vi vet ju vad som annars aldrig skulle hända:
– Sd kommer aldrig att komma över 4%-spärren.
– Sd kommer aldrig att få mer än 10% av rösterna.
– Sd kommer aldrig att bli största parti.
– Sverige kommer aldrig att stänga sina gränser för asylsökande.
– Mp skulle aldrig acceptera varken det ena eller det andra.
Om du däremot med "aldrig" menar "före 2022" håller jag med.
karlsson har rätt här.
Även om jag någonstans förstår SD-anhängarnas glädje över 25%+, så glöm inte att det bland ganska många människor, även som synes många alliansväljare, finns det ett starkt motstånd mot samarbete. Det finns en gammal undersökning som visar vilket parti man minst föredrar — och då vinner SD hos de flesta. Man "tolererar" alltså hellre t ex S än SD.
Alternativen kommer således vara något i den här stilen:
1. Alliansregering med passivt stöd i riksdagen, antingen ö.k. med S eller hoppande majoriteter
2. Blocköverskridande regering
3. S-regering med passivt alliansstöd eller hoppande majoriteter
SD kommer inte in i regeringen den här gången.
Sverige kan nog vänja sig vid att ha ett maktlöst SD i riksdagen. Låt dem kvittera ut sina riksdagslöner bara.
Joakim Persson: Ungefär min tanke! Naturligtvis lite granna beroende på slutlig mandatfördelning efter att vad jag försiktigt uppskattar att KD lämnar och MP blir kvar med ett nödrop!
iblandekonomi: Säkerligen den situation som Herr Åkesson och hans entourage finner som mest bekväm … Gapa och skrika i högan sky och slippa ta ansvar för någonting!
@ibland, chief mfl
Visst snacka ni ert skit, nästa gång verkligheten hälsar på som en lastbil på Drottninggatan så behöver ni inte gå längre än till närmaste spegel för att se vem den skyldige är..
kallle7: Du menar att man är landsförrädare (eller vilket uttryck som ni nu vill använda) om man lite försynt påpekar att SD inte är garanterat regeringsplats om de andra partierna inte vill samarbeta med partiet?
Det är ju hemskt sympatiskt att måla ut alla som inte röstar på just ditt favoritparti som terroristkramare. Verkligen.
Kalle7: Och vad skulle nu detta ha med regeringsbildning utifrån mandatfördelning i Kammaren att göra?
Anser du Kalle7 att de som röstade för SD 2014 är personligt skyldig till skolattacken i Trollhättan?
Ser inte att jag nämnde dig där Jocke, tar du åt dig?
Jag skriver inte här för att vara sympatisk, det handlar om att placera ansvaret för nästa terrordåd rätt, nämligen i knäet hos de (idioter) som röstade/röstar på de partier som gjort/gör det möjligt för det att hända.
Hos vissa av er då, ser det ut som när man läser vad ni skriver.
Känns det inte bra?
Terrordådet på Drottninggatan tex, hade inte hänt med SD´s politik eller med en liknande politik, mannen hade inte ens kommit in i landet då.
Jag vet, det kan vara svårt att ta in..
Du tycker man ska samarbeta med ett parti vars sympatisörer uppenbarligen har en så förvriden världsbild att de pekar ut alla andra som terroristkramare?
Visst är det provocerande att någon tänker sådär?
Tänker ni aldrig själv så?
Orsak och verkan, logiska följden av att vi släpper in en jäkla massa oidentifierade individer med störd religiöst-fanatiskt världsbild från länder med otroligt många religiöst förankrade terrordåd, riskerar att ge terrordåd även hos oss?
Minsann, det skulle jag Aaldrig kunna föreställa mig..
Pft..
Jag upprepar väl frågan då. Om vi låtsas att jag är moderat, varför skulle jag samarbeta med någon som sekunden innan pekat ut mig som medskyldig till terrorism?
Eller jag kanske ska ta det ett steg längre tillbaka, så att även iblandekonomi förstår.
Orsak och verkan, den logiska följden av att NI röstar på partier som sedan många år tillbaka urskiljningslöst släppt in otroligt många oidentifierade människor från länder med väldigt många religiöst förankrade terrordåd, många av dessa (tusentals) är bevisligen sympatisörer till den värsta terrorsekten i mänsklighetens historia, ni försörjer dem med er skattpengar och är dessutom ok med att de dessutom återvänder efter att ha varit på mördartåg i utlandet.
Visst, vi lever i en demokrati och ni får rösta på vad ni vill men vill ni verkligen rösta så? Förstår ni inte vad ni röstar på?
@Joakim
För att du inser att den politik kära Moderaterna sysslat med under många var och är direkt skadlig för landet och det största av de partier som vill ändra på utvecklingen och återställa tryggheten i landet råkar vara SD?
Joakim, ibland får man acceptera viss orsak å verkan.
Anledningen är att det är det som är sanning, don't fight truth. Acceptera och stå för konsekvenserna av din politik.
Det är därför ett riktigt hat börjar byggas upp, ingen är någonsin villig att ta ansvar.
Det är någonting som inte stämmer i ditt resonemang Kalle/. I takt med att andelen svenskar med invandrarbakgrund ökar så har det dödliga våldet minskat. Om din retorik om terrorsekter hade haft någon verklighetsbakgrund så borde det dödliga våldet ökat drastiskt under de senaste decennierna.
Men nu har det alltså minskat något. Hur förklarar du det?
@Joakim
Och att du är ansvarsfull nog att inte hänga upp dig på vad diverse puckon på nätet skriver när de utger sig för att vara SD sympatisörer, du är stor nog att kunna läsa SD´s partiprogram och sätta dig över dina känslor när du gör det RÄTTA valet, för landets framtid! 🙂
Jag är faktiskt medlem i AFS och MED också..
Någon av SD eller MED får min röst, lutar nog åt MED just nu.
@Olle
Stick o brinn, det där är bara propaganda.
Det du skriver saknar förankring, dels i det jag skriver om, dels i verkligheten.
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2018/06/skc3a4rmklipp11.png
Sverigedemokraterna vill göra det olagligt att leva som jude i Sverige. Jimmie Åkesson har pekat ut muslimerna som det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget och i SD:s principprogram så beskrivs något som kallas "nedärv essens" vilket onekligen för tankarna till biologisk nationalism av trettiotalsmodell.
Skyll inte kloka människors skepsis gentemot SD på "puckon". Uttalanden från partiets toppar eller läsning av SD:s principprogram eller riksdagsmotioner borde få alla tänkande människor att ta avstånd från partiet.
kallle7: Ja, du har ju själv varit med och bidragit här i just den där vågen av onödigt smädande som du och många andra älskar, genom att kalla de som inte röstar på dina favoritpartier för terroristkramare. Det är egentligen bara ett tips, ingen blir liksom vänligt inställd av det.
Det är lite samma sak som de upphetsade ungdomarna som kallar sina meningsmotståndare för "landsförrädare", eller dagspressen för "lügenpresse". Som övertalningsmetod funkar det måttligt bra.
Forskningen stödjer helt enkelt inte dina påståenden Kalle7. Diagrammet du hänvisar till är för övrigt irrelevant för diskussionen.
Du måste ta upp allt dödligt våld om du vill ge en rättvisande bild av hur det dödliga våldet ser ut i olika länder. Om du hade gjort det så hade ett sådant diagram visat att det är större risk att råka ut för dödligt våld i Finland än i Sverige.
Där rök alltså dina teorier om terrorsekterna all världens väg!!
@Joakim
Förlåt, men ni är ju.. hrm.. "terroristkramare" ett epitet jag inte skulle använt, även om ni inte fattar det förrän jag förklarar det för er?
Att det känns obehagligt med den insikten kan jag förstå.
Jag är inte ute efter att smäda dig eller någon annan, möjligen retas med er och påminna er om hur verkligheten egentligen ser ut.
Olle däremot, är så fel ute att jag inte ens orkar bry mig.
"…I takt med att andelen svenskar med invandrarbakgrund ökar så har det dödliga våldet minskat. Om din retorik om terrorsekter hade haft någon verklighetsbakgrund så borde det dödliga våldet ökat drastiskt under de senaste decennierna.
Men nu har det alltså minskat något. Hur förklarar du det?" Citat Olle Andersson
Jag brukar inte blanda mig i politiska debatter så ofta, men jag måste ta den här. Du menar samma typ av statistik som säger att det finns, numera fanns, fler kvinnor än män i Sverige? Man kan ljuga med statistik! Det föds 1060 män på 1000 kvinnor i alla tider i alla länder. Det är bara i dem översta åldrarna det finns fler kvinnor än män i Sverige. Är det här intrummandet av att det finns fler kvinnor än män i Sverige en lögn för att hålla folket på plats eller vad anser du?
Vad menar du Roger med "samma typ av statistik"?
Islam är onekligen världens stora hot. Att Söder yrar om judar och samer är dock helt barockt och gör partiet en verklig otjänst. Ser Söder som nästa pjäs för Åkesson att göra sig av med efter Ekerot. När utrensningen är klar är det ett klart röstbart parti, men inte nu. För många extremister/begåvningsutmanade i ledningen.
kallle7: Du valde givetvis inte just det ordet, men det finns ingen tvekan om att det är det du menar, och det är osympatiskt och ett försök till nedkletande av icke-SD-sympatisörer. Det leder ingenvart.
Din beskrivning av hur det ser ut i Sverige har absolut inget med verkligheten att göra Kalle7.
Söder följer bara partilinjen som är direkt antijudisk. Det tänkande som Söder formulerar i ord är en del av den bärande ideologin inom SD.
@Olle Andersson:
Lögnstatistik!
@incognito Bengtsson
Precis, Söder känns också som en belastning..
@Joakim
Jag vill bara väcka dig och de andra, få er att se vad ni egentligen röstar för.
Skapa lite annorlunda diskussion, sådan som vi nästan inte får ha.
@Olle, du ska inte förvrida fakta. Jag citerar BRÅ: "Förra året (2017) föll 113 personer offer för dödligt våld. Aldrig har siffran varit så hög sedan Brå började föra statistik 2002. Brå konstaterar att det i början av 00-talet fanns en nedåtgående trend men att den ser ut att ha brutits genom att allt fler bragts om livet de senaste tre åren".
Jag har ett lite längre perspektiv än perioden 2002-17. I Brå:s rapport "Det dödliga våldet i Sverige 1990–2014" finns på sidan 18 ett diagram som visar att runt 1990 så var vi uppe i mer än 120 offer för dödligt våld per år.
Sedan 1990 har Sveriges befolkning ökat med mer än en miljon innevånare och andelen svenskar med bakgrund i andra kulturer har även de ökat rejält under perioden. För de som menar att invandringen har drivit fram en våg av våld över Sverige så blir de siffrorna ganska knepiga att förklara bort!
@Olle, går ej att jämföra med 1990 då sjukvård utvecklats enormt och mobiltelefoner var inte lika utbrett då. Fakta är att antal skjutningar i kriminella miljöer har 10-faldigats sen 90- talet. Idag har vi ca 300 skjutningar, inkluderande med automatvapen, på gator och torg,mitt ibland oss. Samt handgranater. På 90-talet hade vi kanske 10 skjutningar, om ens det. De flesta invandrare sköter sig men kravlöshet och utanförskap har skapat stora problem.
En enkel princip som fungerar för invandring är helt enkelt, har du jobb här så är du välkommen annars inte. Så enkelt är det. Och det fungerar lika bra på asylanter som andra. Hur svårt ska det vara?
Om inte M klappar igenom totalt så kommer M bilda regering på egen hand eftersom både C, L och SD kommer att släppa igenom den. Om SD kommer inte släppa fram en regering/budget där C har inflytande. Skulle M samarbeta med S kommer M snart bli ett 10%-parti.
Kriminologerna håller inte med dig Bengt när du påstår att bättre sjukvård och kommunikationer är avgörande faktorer som lett till att färre människor faller offer för dödligt våld i dag än för trettio år sedan.
Om verkligen förbättrad sjukvård hade varit en så viktig faktor när det gäller dödligt våld så borde det dödliga våldet minskat stadigt sedan femtiotalet eftersom sjukvården hela tiden förbättrats sedan dess..
Men så är det inte. Istället så ökar antalet offer för dödligt våld stadigt under perioden 1950-1990 för att sedan börja minska.
När nu det dödliga våldet ökar sedan 2012 beror det då enligt dig Bengt att sjukvården blivit sämre och att mobilerna inte längre fungerar!
Personligen så är jag inte särskilt tagen av det där med handgranater och skjutvapen. Faktum är att det dödas färre människor i dagens Sverige än iför trettio år sedan. Däremot så är det i större utsträckning än förr kriminella som nu dödas i de spektakulära skjutningarna på gator och torg. För trettio år sedan så drabbades kvinnor och barn i större utsträckning av dödligt våld än nu, tycker du att det är en försämring Bengt?
Hmm. med min enkla princip så kommer alla utländska brottslingar att arbeta istället för att göra brott. Låter väl bra?
@Olle, du kan vrida resonemanget hur du vill, jag håller mig till fakta och forskning. Dödligt våld har aldrig varit större sen 2002. Brottsligheten totalt har aldrig varit större.Antal skjutningar på gator och torg slår rekord. Skönt höra du inte personligen särskilt tagen av det där med "handgranater och skjutvapen". Då förstår jag ditt resonemang bättre.
Återigen, min princip håller i alla lägen. Sluta bråka om detaljer och se den större bilden.
Nu är det ju fakta och forskning som jag baserar mitt inlägg på Bengt. Du glömde visst att svara på min sista fråga Bengt.
Menar du verkligen att det är värre i dag när allt fler kriminella drabbas av dödligt våld än när barn och kvinnor drabbades i större utsträckning för trettio år sedan?
Olle du måste ha ett öppet sinne för vad som nu händer. Det är inte svart eller vitt, utan ganska… ointressant. Så, omfamna det helt ointressanta så kommer du att nå upplysning.
Det du gör är oärlig olle, medvetet eller inte.
Allt dödligt våld har minskat i västvärlden. Sverige har minskat minst, dessutom ökat sedan 2012.
Men fortsätt köra confirmation bias.
Vilket fascinerande resonemang Osquar. Om antalet offer för dödligt våld minskar så betyder det enligt Bengt och även dig inte att våldet minskat i samhället utan på sjukvården blivit bättre.
Om däremot det dödliga våldet börjar öka igen så beror det inte på förändringar i sjukvården utan på våldsnivån i samhället ökar.
Att komma med sådana ologiska påståenden är faktiskt antiintellektuellt!
SD kan inte få egen majoritet och kommer att fortsätta i opposition rent tekniskt.
Frågan är dock var gränsen går för att bubblan spricker då det är oerhört tungt för en regering att ha ett allt mer negativt, fientligt och aggressivt folk mot sig.
En fet lågkonjunktur nu och det parlamentariska systemet knakar i fogarna.
Ett samarbete mellan m och s för att utestänga sd tror jag kommer att slita isär moderaterna. Jag är rätt övertygad om att m-politikerna ute i landet har fått ta väldigt mycket skit för Reinfeldts öppna hjärtan och decemberöverenskommelsen. Tokholmsmoderaterna och m-stollarna i Göteborg kan knappast gå emot resten av landet i längden och komma undan med det.
Man kan säga mycket om vanstyret 2010-2014 men det blev ju ännu värre 2014-2018 med abdikerad opposition efter DÖ. Allt fler väljare, inte bara borgliga börjar känna viss desperation.
När sedan skiten träffar fläkten under de närmaste åren i form av lågkonjuktur, skuldkris, EU-kris, handelskrig och ännu större problem med lag, ordning, utbildning, sjukvård, eftersatt infrastruktur, så öppnas det politiska fältet upp för alternativ 2022 över hela den politiska skalan.
Alice Teodorescu som statsminister 2022 för ett nytt högerparti?
Tycker de som överväger på att rösta på SD ska ta sig en ordentlig funderare på vad SD skulle kunna hitta på om de fick egen majoritet. Grundlagen är ett visst skydd, men mycket skulle gå åt pipan på riktigt.
Fruktansvärd tur då att V, Mp och FI har så små röstetal. Om något av dessa partier skulle få egen majoritet skulle definitivt precis allt gå åt pipan. På riktigt.
Håller med iblandekonomi. Det är obehagligt att så många är beredda att missnöjesrösta. Det känns som hela västvärlden har förlorat självförtroendet och är beredd att överge en världsordning som har varit väldigt framgångsrik sedan 1945 bara för chansen att "röra om lite i grytan". Det finns gått om länder i världen där populister tror sig ha enkla lösningar på komplicerade problem som inte håller när det testas skarpt (t ex Venezuela). När sedan problemen hopar sig och lösningarna inte fungerar glider länderna mer och mer mot ett auktoritärt styre. Finns det något positivt exempel där ett missnöjesparti har lyckats? Jag kan då inte komma på något…
2022 syftar du på finspång?;)
"Tycker de som överväger på att rösta på SD ska ta sig en ordentlig funderare på vad SD skulle kunna hitta på om de fick egen majoritet. Grundlagen är ett visst skydd, men mycket skulle gå åt pipan på riktigt"
Om nu SD är så illa som alla påstår, varför jobbar politiker för att alla skall rösta på dem? Ja menar, vad trodde de skulle hända när de lät 9000 vuxna män utan asylskäl stanna?
En del tycker att vuxna män ska ha färre rättigheter än andra. SD är väl ett parti som tycker så. Många vuxna män som röstar på SD inser nog inte det.
Iblandekonomi
Jag tror precis tvärtom, SD är det ända parti som kan rädda Sverige i detta läge.
Milda Webben: Exakt vad är det som skall "räddas"?
Vuxna män som slängt passen?
Dom behövs här 6tant så just därför skall de räddas kvar i Sverige.
chief karlsson
Vända den pågående nedmonteringen av välfärden och allt vad det innebär.
Fortsätter det i samma takt som nu så kommer Sverige vara ett land som är väldigt segregerat med många "riktiga" no go zoner och det kommer vara nödvändigt att själv betala för sin personliga välfärd via försäkringar osv, tänka lite USA.
Olle
Du hävdar med en dåres envishet att alla flyktingar som kommer till Sverige är ekonomiskt lönsamma även fast det råder nästan konsensus bland forskare (inte ekonomer från vänstervridna tankesmedjor) att så inte är fallet.
Nej "Milda Webben". Det råder ingen koncensus bland nationalekonomer om att flyktingar inte är lönsamma. Det finns tvärtom flera akademiska publikationer och rapporter från internationella finansinstitut som visar att även flyktingar är en värdefull ekonomisk resurs.
Milda Webben: Tack för replik. Jag har deltagit i 13 riksdagsval med därvid ett antal regeringsskiften samt 3 folkomröstningar i angelägna ämnen. Jag har upplevt ett antal lågkonjunkturer och sett Sverige genomgå en enastående strukturomvandling och modernisering alltsedan Erlanders tid som Statsminister. Och är minst sagt förundrad över den verklighetsbild Du och andra med dig utmålar … eftersom den inte överensstämmer med den verklighetsbild jag ser runt mig!
Jag endast konstaterar, alla florerande uppgifter om motsatsen till trots, att jag lever i världens bästa land och att vi egentligen aldrig haft det så bra som idag!
Olle
Att du orkar sprida dina villfarelser när alla vet att du antingen ljuger eller är komplett okunnig. Så här sammanfattar en professor (Hammarstedt) forskningsläget:
"Kostnaderna förenade med flyktinginvandringen är ingen het potatis inom vetenskapen, vilket det framstår som i medierna. Tvärtom är det korrekt att påstå att det råder vetenskaplig konsensus om att flyktinginvandringen med rådande sysselsättningsgrad bland flyktingar är en kostnad för de offentliga finanserna, konstaterar Mats Hammarstedt, professor i nationalekonomi."
Dagens Samhälle, 6 juni, 2018
Jo det råder konsensus.
chief karlsson
Jag är själv inte purung och har under mina snart 50 år sett hur samhället har förändrats, på vissa sätt till det bättre och på vissa till det sämre.
Tycker du inte att det sticker i ögonen när garantipensionen är ca 8000 sek/mån och många pensionärer har endast detta att röra sig med samtidigt som det ges amnesti till 9000 afghaner som redan fått avslag och kommer kosta många miljarder för samhället.
Sjuka och handikappade får inte hjälp som de behöver i hemmet för det finns inte pengar, samtidigt som det ges frikostiga bidrag till nyanlända, även till de som inte har någon vilja att integrera sig i Svenska samhället utan väljer att isolera sig med sin landsmän och leva i en typ av "enklaver".
En av 40 vårdcentraler klarade vårdgarantin i Uppsala.
Så skulle jag kunna fortsätta att rabbla upp massor av försämringar som skett det sista åren.
Men Sverige är fortfarande ett bra land jämför med många länder men varför ska vi arbeta mot att göra vårat land sämre?
Observera Hammarstedts brasklapp. De handlar bara om kostnaderna för de offentliga finanserna och inte hur flyktingarna påverkar hela samhällsekonomin.
Här är en akademisk publikation som behandlar hur flyktinginvandringen påverkar hela samhället. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.se/&httpsredir=1&article=1046&context=sire
Här måste jag faktiskt lägga mig i.. Den artikel du länkar till saknar rådata, ter sig som en politisk pamflett och säger i stort sett enbart att flyktingvågen har potential att vara samhället till gagn. Det är dessutom inte en forskningsrapport utan förmodligen en student som tåtat ihop. Nej du det blir F i betyg
Milda Webben: Tack för replik! Efter att ha studerat nuvarande pensionssystem alltifrån riksdagsbeslutet våren -94 under Bildtregeringen kan jag endast tillfoga att primo Garantipensionärerna med Bostadstillägg idag har en bättre ekonomisk standard än Folkpensionärerna utan ATP-poäng hade det i det tidigare systemet. All vidare jämförelse och diskussion, bortsett från aviserad utjämning skattesatser mella pensionärer och löntagare samt höjning bostadstillägget, kommer per automatik att leda in i en diskussion om marginaleffekten av inkomspension baserad på inbetalda pensionsavgifter jämfört med att aldrig ha betalt in till pensionssystemet. Sådan diskussuion kommer att leda till argument om höjande av pensionsavgifterna och är för överskådlig tid politiskt omöjlig i det att både arbetsgivarsidan och de fackliga organisastionerna kommer att motsätta sig det … förvisso av motstående skäl … men ändock. Pensionssystemet ser ut som det ser ut och kommer så att fortsätta se ut överskådlig framtid.
9000 afghaner är ett pris som betalas av en minoritetsregering som bedriver realpolitik med däri nödvändiga kompromisser. Jag bygger inte min politiska världsbild på en sådan enstaka detalj … oavsett min privata åsikt i just den detaljen.
Sjukvård och hemvård är aktuella frågor och för egen del har jag i cirka ett decennium hävdat behovet av nyanställning av cirka 100.000 personal i olika befattningar i framför allt Landsting och Kommuner för att möta behovet. Ett behov som har sin upprinnelse i att dr försvann minst 100.000 arbetstillfällen inom offentlig sektor inom just vård och omsorg under 90-talskrisen. Detta går dock ej att åstadkomma utan skattehöjningar av just Kommun- och Landstings-skatterna.
Integreringen har inte fungerat optimalt under vare sig denna eller tidigare regeringar, oavsett färg på sådana regeringar, och har därför lyfts som angelägna frågor. Självklart kommer vi i framtiden att se reducerade ekonomiska nivåer till dem som ej låter sig integreras.
Slutligen då att vi hyser samma åsikt om Sverige som det bästa av länder men däremot av olika åsikt om vilka politiska krafter som kommer att innebära försämringar.
chief karlsson
Sen har jag inte ens nämnt straff och brott, men det är ett helt kapitel för sig.
Varför vill inte 7 klövern göra någon ordentlig insatts där.
Partiledardebatten när Jimmy Åkesson frågade Stefan Löven varför 4 av 5 utländska dömda våldtäksmän i Sverige får stanna och Stefan börjar babbla om LAS var det mest bisarra politiska debatten jag sett.
4 av 5 utländska våldtäktsmän som bor i sverige slipper utvisning
Jag tror nästan alla laglydiga frågar sig samma sak, varför vill inte de andra partierna utvisa de utlänningar som begår grova brott, vissa gång på gång?
Detta är för mig helt ofattbart och jag tror både sossarna och moderaterna snart ligger i spannet 10-20 % väljarstöd om de inte tar tag i detta problem.
Eller menar de att dessa våldtäktmän och andra grova brottslingar bidrar till välfärden?
Tack för replik! Jag vill minnas att jag deltog i en diskussion i just detta ämne för ett antal år sedan … Och kvarstår i det konstaterande jag gjorde den gången. Nämligen: Det är Domstol som är dömande makt … inte politiker … I påföljdslagstiftningen finns allaredan sedan länge utvisning kodifierat vid en mängd brott. Domstol har att inhämta Migrationsverkets uttalande i sådan fråga som gäller utvisning av icke svensk medborgare. Om sådan icke svensk medborgare har uppehållstillstånd eller pågående prövning av uppehållstillstånd på asyl- eller flyktingrund i enlighet med svenska Utlänningslagen, Internationell Konvention eller EU-regler så föreligger verkanshinder och densamme kan alltså inte utvisas. Enklare än så kan det knappast bli och det vet både Herr Åkesson och Statsminister Löfvén. Att Statsminsitern i sådant sammanhang föredrar diskutera kvinnors rättigheter ur Arbetsrätslagstiftningssynpunkt är således förståeligt.
Tilläggas att BRÅ släppt en redovisning som omfattar stastistik som går tillbaka till början 70-talet i ämnet och visar det sig att fram till 2014 utfärdades genomsnittligt cirka 750 domar årligen i Tingsrätt som innefattade utvisning som påföljd där cirka 90% av de utvisade var män i åldern 20 till 30 år.
Som tidigare nämndes så bygger jag inte min världsbild på enstaka detaljer … oavsett min privata åsikt i just nämnda detaljer.
Kan Danmark kan Sverige (se längst ner)
Problemet att det saknas politisk vilja bland alla partier utom SD att lösa detta!
Skulle det ändå vara lagar som tar tid att ändra så börja omedelbart då med detta nedan:
"STOCKHOLM Kriminella invandrare som dömts till utvisning, men som inte går att utvisa på grund av omständigheter i hemländerna, ska kunna skickas i förvar i ett tredje land."
Danmark kan!
"Alla som begår brott i Danmark utan att ha danskt medborgarskap ska utvisas enligt ett nytt lagförslag. "
"DANMARK En 23-årig gängmedlem kommer utvisas från Danmark på livstid när han avtjänat ett åttaårigt straff för mordförsök, trots att han är född och uppväxt i Danmark. Det skriver polisen i Köpenhamn i ett pressmeddelande"
Dessvärre så flirtar S och M med varandra så det vill mycket till innan det blir någon förändring i svensk politik; man kommer väl att köra landet i botten innan någon vändning kommer.
Svenskarna har det relativt bra för närvarande men när konjunkturen vänder (2019) så kommer också missnöjet att eskalera. Blir det en långvarig lågkonjunktur så kanske det blir ett skifte 2022.
Märkligt att en femtedel av svenskarna är nazister och skaran växer…
Inte bara regeringsmakten som är viktig för partierna. Väldigt många aktiva som blir missnöjda när de förlorar sina riksdagsplatser och positioner i kommuner och landsting. Med minskat väljarstöd följer också mindre pengar så många som måste sparkas.
Qvintus, att alla som röstar på SD är rasister, är den idiotiska inställningen som, övriga partier kör med, och som gör att SD växer. Frågan är nog lite mer komplex än så…
En regering med S&M skulle utradera bägge partierna, finns inte på banan. M+SD kan funka. Förmodligen finns inget annat parti som skulle överleva SD. Och detta trots att SD står närmare S än M.
Incognito Bengtsson: Snarare är väl min tolkning att SD skulle inte klara en mandatperiod i en regering utan att implodera!
Chief, Din bedömning utgår från idag. I en nära framtid med strömhopp av kompetenta till en ny framtid kommer det att bli annorlunda. Det handlar mycket om psykologi. Att något inte är bra just nu betyder inte att det behöver vara så i morgon.
SD har bemästrat sociala media, och lyfter varje gång de görs ned i MSM. Om man vill bli av med SD måste man låta dem bekänna färg, i en regering. Och även om de inte kommer dit den här gången så kommer de dit till slut. Så lika bra att låta dem ha sin tid.
Sverige är ju trots allt en demokrati som kan skydda sig mot allt, är det inte så?
SD kommer inte ingå eller bilda regering efter valet 2018, men de kan agera stöd åt M om M dumpar C. Annars kan nog SD rösta på sossarnas budget och då kan det bli extra val.
Somebody, Jag tror helt ärligt att Åkesson blir president för Sverige.
Åkesson skulle antagligen bli president i en enomgångsomröstning, men nu har vi inte det i Sverige. Han kommer inte bli statsminister, det kommer Uffe att bli om inte M klappar ihop och får 17%.
Incognito Bengtsson: Ja naturligtvis utgår min bedömning från vad jag ser idag … med det tillägget att jag besitter ett väl fungerande minne alltsedan 60-talets politiska situation!
Chief, ditt minne betvivlar jag inte, men för övriga är minnet väldigt kort.
Incognito Bengtsson: I det sistnämnda är jag böjd att instämma … men måhända med det tillägget att vi sannolikt är av skiljaktig uppfattning om vilka dessa "övriga" är.
Talmannen utses från största ”block” inte största parti. Per Westerberg var talman under perioden 2006-2014, och då var Sossarna största parti.
Ah, rätt. Henry Allard fick t o m sitta kvar under borgerlig regering dessutom så reglerna verkar gå att böja.
Samma Yougov anger att 6% trodde att Egypten vinner fotbolls-VM och 17% trodde att Salah blir skyttekung.
https://yougov.se/news/2018/06/18/vem-vinner-vm-enligt-fotbollsfansen/
Fast det senare är faktiskt teoretiskt möjligt om Salah gör en 7-8 pytsar mot Saudiarabien.
Lika sannolikt som att Sverige vinner VM.
Säger du det? Tror du jag hinner ta ut ett nytt lån på huset och betta innan midsommarafton?
Glöm dock inte att lira hos Svenska spel, allt annat är illojalt mot Sverige och staten.
Ja, enligt samma Yougov är 1.4% så korkade att dom röstar på FI, 3.8% röstar på MP och där har du nästan dina 6%.
Dock så tror jag inte att alltför många av Fis eller mps väljare spelar på fotboll.
Att 17% av Egyptierna trodde på VM-guld var väl mer ett önsketänkande.
Vi svenskar gillar också att fantisera, 12% tror på final, 7% på guld.
Vad Fi och Mp har med detta att göra får Kent utveckla.
Socialdemokraterna: Röstar ni SD, får ni Jimmie som statsminister(snyft).
Folket, inkl. svenskiranier, svensk-ex.jugoslaver mm. : Nice, är det ett löfte?
SD har en hel del gemensamt med regimen i Iran. SD passar inte i Sverige dock.
Nä, SD passar inte i Sverige. Det är därför de är näst störst. Hade de passat i Sverige hade det varit i egen majoritet nu. Så det är väl bra att demokrati fungerar, typ.
En av mina grannar boende i radhusen på andra sidan fotbollsplanen kom från Jugoslavien på 60-talet för att "jobba Volvo".
Idag är han pensionär med skuldfritt radhus, Volvo, husvagn etc. och han har tydligt talat om både för mig och andra att han kommer att rösta på SD… !
Hemma hos honom hänger Kungen & Silvia och Titos porträtt sida vid sida. Vad han tycker om Palme och "Karla Bilt" är inte tryckbart…
Jag har också sett radhus, på avstånd… Kul att få förstahandsinformation inifrån.
Verklighetens folk…
Kan vara nyttigt!
Det svåra är ju hur man uppfostrar barnen, som aldrig set ett radhus eller vindsvåning. Man får hoppas att de utbildar sig i frågan via internet.
Står sig dessa siffror tror jag att vi har ett nyval innan årsskiftet. Inte för att det kommer att hjälpa något men det kommer att ge mer legitimitet till att S o M bildar regeringen EFTER nyvalet med motiveringen att de "tar ansvar för Sverige". Sedan går det utför än mer för Sverige och i valet därpå kommer SD få siffror som S fortfarande drömmer om. S och M kommer båda hamna under 20, kanske t.o.m. under 15% och den politiska kartan i Sverige kommer för alltid att ha ritats om.
Inte alls ett otroligt scenario…
I valet därefter har demografin ändrats så mycket att det blir helt andra partier och hänsyn som kommer tas.
Man hör inte mycket om J.S.Gr. längre. Kommer kanske tillbaka när demografin så tillåter.
Tyska SPD fick ca 20% i valet 2017..
Ett skräckresultat för (S) och även om (S) skulle få under 30% så är detta en katastrof eftersom så låga siffror har de inte haft sedan 1920 innan den allmänna och lika rösträttens införande 1921…
Med oerfarna SD-gubbar som bestämmer blir det ännu mer makt åt tjänstemännen i de olika förvaltningarna.
Du menar till tjän(S)temännen?
Vad tror du SD gör med trilskiga tjänstehjon? Ågren-Begler affärerna blir en västanfläkt.
Ett av de första besluten borde bli att återinföra tjänstemannaansvar. Den som är illojal mot arbetsgivaren ska ha sparken!
Oerfarenhet lär gå över med tiden. Reinfeldt hade ju inte heller någon drömstart 2006 – tappade två ministrar direkt på TV-licens och liknande. Att byta ut alla s-märkta tjänstemän kommer självklart att ta tid – förmodligen flera mandatperioder – men man måste ju börja någonstans.
Men det kommer att bli dålig stämning när alla broilers från Bommersvik inser att de inte är garanterade en plats vid köttgrytorna.
Är nog inget problem med oerfarna. När det blir dags blir det strömhopp från de etablerade till SD. Det är ren marknadsekonomi i ett nötskal. Alla råttor lämnar skutan när den sjunker, hur svårt kan det vara?
Den stora faran för "stämningen" i landet är om husbubblan verkligen skulle spricka. På riktigt alltså. Typ ytterligare 15-20% ner. När människors utopiska dröm om bostaden som egen bankomat för att finansiera krogliv, bilar och resor – då kommer den dåliga stämningen att breda ut sig på allvar. Och vilka är det som alltid beläggs med skulden…
Det löser alla problem med migration.
Det går inte att säga att vi klarar det när folk får gå från hus o lem en masse, finns det inga skatteintäkter finns det inte.
I det läget är det politisk eutanasi att driva allt-åt-alla politik.
Tvärtom kommer centern få genom sin libertarianska politik med seriösa reduktioner av tramsfereringsystemet.
Jobba eller svält.
När bidragen stryps…
Fast Centern har blivit ett tok-über-ny-liberalt parti värre än vad de värsta extrema omogna 17-åriga MUF:arna kunde hitta på i sina värsta drömmar på 80-talet..
Vart tog det ansvarskännande socialt liberala Centerpartiet med Fälldin vägen ?
En del bedömare tror att sd får uppåt 40 % i vissa skånska kommuner. Det kan inte betyda annat än inflytande, och stora problem med att tillsätta platserna, för att inte tala om att hitta kunnigt och vettigt folk.
Kunnigt och vettigt folk i Skåne är helt klart ett problem.
Skåne och skåningar, samt blekingebor, är väl med Björn Söders logik inte svenskar? Har ju varit del av Sverige kortare än samerna och judarna. Lätt ironiskt att det är Sverigedemokraternas vagga.
Ändå har vi inga minoritetsrättigheter. Jävla skitsverige.
Ben, kom nu ut ur garderoben och gör en insats, ta en plats i din kommun för SD.
Inget att skämmas för längre, det är helt normalt att inte vilja försörja återvändande mördare med sina skattepengar.
Det kommer att bli brist på vettigt folk till SD´s alla tomma stolar, det har media och andra sett till genom att brännmärka, håna och bespotta alla som vågar gå ut med att de röstar på SD. Det var lite skämt och lite allvar där Ben, t.o.m jag funderar på att bli aktiv i SD om det inte vore för att min bakgrund antagligen kommer att bli uppgrävd och uthängd. Och det kommer få andra negativa konsekvenser jag inte är villig att ta.
Sverjedemokrater kommer sendes til laeger hvornaer vi rejser os og befrier Skåne fra allt svenskerskid.
@Stefan Östergren, Kunniga och vettiga skåningar behöver inte åka till Stockholm för att klara sig, det är därför ni tror att de inte finns. Världen ligget åt andra hållet, varför skulle man åka bakåt?
Och dessutom så sysslar inte kunniga och vettiga människor med partipolitik så jag håller med Nik om att det nog blir svårt att få fram några.
Ok Mnils, då vet jag.
Skåne går utmärkt och drivs av kunniga och vettiga människor. Tryggt att veta.
@Ben: Minoritetsrättigheter säger du. Skulle rösträtt i skånetinget för alla som kan skånska eller kan bevisa att de haft minst en skånsktalande mor- eller farförälder, återställande av Adelns privilegier inkl livegenskap och 15 minuter skånenytt på Svt2 varje dag duga?
Om något får man berömma SD för sin uthållighet. Det finns något i det som är lockande för många.
Att dissa SD kommer inte vara möjligt efter valet. Gilla eller inte, nu måste alla etablerade partier ta sig i kragen och agera vuxna i rummet. D.v.s. tala och förhandla. Det finns inget alternativ längre. Och det är bra, för om så många svenskar håller på SD går det inte längre att idiotförklara dessa svenskar.
Personligen ser jag en regering med M&SD som den bästa. SD för att få något att hända, och M för att moderera vildhjärnorna lite. Ja, det är väl därför det kallar sig moderater…
Stolt 50% skåning och 50% västgöte! Dock inte "trollhättebo"!
I "Skåneland" är "noll-åtta" ett starkt pejorativ…
Typ närmast värre än "klydde-rööv"..
Öhh, hur kommer den helt ointressanta lokaletniciteten för Bengt Hansves arsle in i bilden.
Att vara stolt över något brukar i allmänhet betyda att man bidragit till något.
Det enda Bengt bidragit till är att överleva till sin existens i skrivande stund, vilken jag utan problem kunde vara utan.
@Incognito
Säger du det… ?
Tänker inte nedvärdera mig till att svara på det! 🙂 🙂
@Incognito
Du är väl inte rätt för att ta i och skita ner nävarna ?
😉
Ni skåningar är så naturliga så att inte förstår bättre än att göra motstånd mot allt som kan göra er situation bättre. Lite som ETA eller Talibanerna. Det är grundat på min magkänsla helt enkelt. Jag respekterar din magkänsla, men inte dess konsekvenser. Sålunda, dags att bekämpa Skåne. 🙂 (ironi, typ, nästan)
Bästa regeringsalternativet, även om Sd blir störst, en M minoritetsregering med stöd av sd och kd, om de klarar spärren. För sd är det mer långsiktigt taktiskt, och de gör som Dansk Folkeparti, och en M-regering är inte ett rött skynke för stora grupper.
Kolla rubrikerna på Sr idag: Åkesson skrämmer alliansväljarna, och Alliansväljarna regerar hellre med S än Sd. SR är opartiska och vinklar aldrig, som vanligt !!!
En amerikansk fotboll är väl en prolat sfäroid och inte en oval? För övrigt har jag börjat göra 10 armhävningar varje gång jag tar en snus. Tack för den goda idén Lars!
Kör 15 nu.
15 prillor/dag eller 15 armh/prilla?
15 prillor per armhävning
Kör 100 mentala armhävningar innan varje inlägg. Verkar dock inte hjälpa…
Hmm -det ska jag också börja med. Efter 20 år är det inte lätt att sluta med snuset…..
Man behöver inte göra det så ofta. Det räcker med en eller två ggr i veckan, men då måste man ge allt. När man inte orkar en till så måste man göra en till, det räcker. Enligt min egen erfarenhet går man från 20 till 50 på mindre än 6 månader, om man är gammal som jag, annars förmodligen mycket snabbare. Ökar man med en per gång är det bra. Det är den sista som göret…
yOUGOV juni 2014 : SD = 8,4% och i valet 12,86%
Förutsatt att samma tendens gäller även 2018 så kommer SD att få minst 30% i valet!
Om det blir verklighet förstår jag inte hur de andra partierna kan utesluta SD från regeringsunderlag? Vill de ha inbördeskrig? Det är kanske därför regimen förbjuder lagliga vapen och istället vill man satsa på beväpna islamister och kriminella som man tänker sig ha som stödtrupper för att kunna behålla makten (vild teori).
Det var inte särskilt svårt för alliansen 2006 att utesluta S i samma situation.
Ja, självklart är slutspelet att beväpna islamister och kriminella. Fan också, du kom på oss.
Touché!
Man vill inte ha inbördeskrig, man låter valboskapen beväpna sig, tar vapnen från Svensson och ser till att polisen får så mycket att göra så den packar ihop.
Det blir inget inbördeskrig, bara ett fredligt övertagande, sakta så vi inte riktigt märker det.. Det har redan börjat.
Fredagsmyset kommer tidigt den här veckan. Även om jag inte röstar på Svärjedemokraterna så är det ändå härligt att se. Nu hoppas vi att Alternativ för Sverige gör ett bra val så att ett kompetent nationalistparti kan ta plats i riksdagen.
Man skall aldrig säga aldrig men det är sällan historien upprepar sig så enkelt. Valet 2014 är bara en datapunkt…
S har haft över 30% flera gånger utan att ingå i regeringsunderlaget och utan att starta inbördeskrig. Varför är SD så våldsbenägna?
Förstår inte vurmen över SCB:s undersökning som presenterades härom veckan. Bortfallet i svaren var 48,3%. Dessutom har man i SCBs undersökning möjlighet att svara på webben istället för i telefon. Andelen som svarade på webben redovisas inte så jag mailade dem. Besked var att 49% av respondenterna valde att besvara SCBs undersökning på webben.
Så, av de 8951 utvalda, svarade enbart 4632 personer på undersökningen. 2270 av dessa svarade via webben.
Inte längre så imponerad av SCBs "Stora Partisympatiundersökning".
Skillnaden är de vet vilka som väljer att inte svara och kan kompensera för det. Samt att 4632 är en väldigt stor undersökning med svenska mått.
Så du menar att SCB har ett framgångsrikt track record i att förutspå valresultat? Få se nu …
Jag undrar dock om SCB kan kompensera bortfallet korrekt, speciellt eftersom SD-bias verkar vara utanför storstadsområdena. Enligt kvalitetsdokumentet är det största bortfallet i de yngre åldersklasserna (18-34 år) och minsta bortfallet i 65-74 år. Hög inkomst (80-100 percentilen) sammanfaller med högt deltagande i undersökningen, kvinnor har 51% bortfall etc, etc.
Man undrar om SCB fortfarande kan kompensera bortfallen eller om deras modeller inte längre gäller… Enligt deras egna dokument (Kvalitetsdeklaration PSU – maj 2018) : "För att kompensera för används hjälpinformation vid framtagningen av skattningarna. Hjälpinformationen består av kön*ålder, region, utbildning och födelseland." Kompenseringen måste ju göras på något sätt. De skriver själva (s. 8): "Uppgiften om vilket parti man röstade på i senaste riksdagsval utgör den centra hjälpinformationen som används i skattningen av valresultat vid val idag. "
I dagens turbulenta politiska klimat med stora strömmar mellan partierna så undrar jag exakt hur och om detta fungerar längre.
Som sagt track record från valet 2014 var ju inte det bästa; S och SD 4%-enheter fel (S minus, SD plus), V och MP överskattades 3%-enheter, C och KD underskattades.
Tomas Rambergs analys på Ekot är att Åkesson skrämmer Alliansväljarna. DET MÅSTE BLI ETT SLUT PÅ DEM FEGAS TYRANNI!!!
Väldigt okunnig analys av rödingen Ramberg.
Verkligheten har börjat göra sig påmind i de rika, vita isolat där alliansväljare bor. Samtidigt visar alliansledarna noll enighet och trovärdighet vad gäller att stoppa invandrarkaoset.
Om det är något som skrämmer alliansväljare så är det att få mångkulturen in på knuten. Att Åkesson skulle skrämma dem är kvalificerat BS.
Åkesson är den stolte riddaren som rider in på den vita springaren och räddar alliansväljarna i sitt isolat. Sen svär de Åkesson sin trohet och väljer honom till überledare. Så enkelt är det. Pendeln svänger både fram och tillbaks, beroende på vad som är färskast i minnet.
Ungefär så, ja. Frågan är vart pendeln tar vägen när det visar sig att Åkesson och SD är för mjäkiga och inkompetenta för att lösa problemen…
Om Åkesson och SD inte lever upp till förväntningarna så förutspår jag en rejäl utförsbacke. Så nu är det dags att syna Åkesson och SD i sömmarna, om levererar eller inte. Och det är ju inte så enkelt när alla ligger på från alla håll.
@ IB.
Jag tror du underskattar antalet kompetenta som är beredda att för Sveriges välgångs skull gå över till SD nu när man inte längre behöver låtsas att patriotism är ett fult ord.
Proppen verkar ha gått ur när SD passerade M och i princip kom ifatt S förra månaden och/eller när Löfvén drog ned brallorna på sig själv i direktsänd debatt mot Jimmie.
Visst, det blir en minoritetsregering med bara SD, som alla de andra partierna kommer att göra allt för att sabotera för, inom och utanför riksdagshuset – men det är ju bland annat just den sortens mobbing och illvilligt sabotage som många vanligt folk är så förbannat trötta på att de svängt över till SD till nu i vilket fall som helst. Jag börjar på allvar tro att SD kan få egen majoritet 2022 om utfrysningen och mobbingen fortsätter.
Har varit frånvarande idag pga begravning inte så långt från herr "bloggarjävelns" domäner varför jag inte varit så flitig i kommenterandet.
"Don Beaver" verkar dock ha låtit sitt tastatur gå varmt…
Nåväl, Göteborgs Universitets SOM-undersökningar är också självrekryterande och lika självklart har övertecknad anmält sig som deltagare i dessa !
Dessa undersökningar citeras ofta med respekt och anses står för god kvalitet korrekthet och relevans varför jag inte ser något fel i vare sig Yougovs eller Sentios undersökningar.
Är också med i SOM-undersökningarna och därmed kan vi väl konstatera att även de är värdelösa 🙂
Felen som påtalas i Yougovs eller Sentios undersökningar från agenda-sättande media är väl att de alltid visar på fel resultat, eller?
Och så om detta förslag från ett utskott inom EU att förbjuda länkningar eftersom detta skulle underminera upphovsrätten.
Förslaget är fortfarande bara ett förslag och innan det blir lag måste det först "tröskas" igenom EU-parlamentet och sedan, OM det antas där fogas in i svensk lagstiftning. Och detta är inte gjort på en kafferast..
Sedan är lagstiftning inte retroaktiv!
Alla partier mobbar SD, varje gång, i media. Och i nästa andetag säger de att man ska acceptera de som är olika. Demokrati är väl att kunna jobba ihop med andra som inte tycker som en själv? De som har samarbetsproblem bör förlora sin demokratiska uppdrag. Dessutom, våra politiker är tydligen så korkade att de inte förstår att när dom mobbar tex SD, lär dom folk/barn att det är OK att mobba människor som inte tycker som en själv. Att inte ha den insikten visar på omognad och en odemokratisk värdering.
Håller med. Riksdagen består av 349 väldigt olika medborgare vars arbetsuppgift är att PRATA MED VARANDRA, överkomma olikheterna och lösa Sveriges problem.
Om jag vägrade att prata med vissa av mina arbetskamrater bara för att jag inte har valt dem själv så skulle jag få sparken. Du också. Så funkar det på en normal arbetsplats. Riksdagen är en arbetsplats – ingen jävla lekstuga för folk som vägrar kommunicera med icke självvalda arbetskamrater.
De riksdagsledamöter som vägrar att prata med andra riksdagsledamöter borde få sparken direkt av talmännen – de har ju faktiskt då misskött sitt jobb på ett sätt som inte skulle tolereras på en vanlig arbetsplats.
Men vi väljare får väl sköta bortröstandet av dessa lekstugeledamöter själva istället.
Det tror jag kommer ske, väljarna ser hur de andra partierna beter sig och det stärker bara SD.
Till och med syd och nord korea har börjat förhandla med varandra men de andra partierna vill inte förhandla med SD, det säger väl allt om de andra….
Sandlådan på förskolans skolgård är ett under av samarbete!
Vi har ju Sametinget som backup!
Jag menar, om Riksdagen i Stockholm inte klarar av att utse en statsminister efter valet så kan väl Sametinget där uppe i Norrland tillfälligt få ta över rodret på skutan?
Alla ledamöter där uppe är ju Svenska medborgare OCH äkta svenskar – det är tydligen alla i hela Stockholm utom Björn Söder överens om.
Att samerna fått en helt egen "riksdag" av sjuklövern just därför att de INTE känner sig som svenskar där uppe trots att de påtvingat svenska medborgare kan vi kanske bortse från.
Dino okunskaper om "där uppe" är omfattande ser jag.
Jag förenklar för att idioter som dig skall ha en chans att hänga med i resonemanget – dock pärlor för svin I guess… 😉
Så charmigt när en sörlänning än en gång ska försöka förklara för en hur relationerna i norra Sverige fungerar eller om Samer anser sig Svenskar eller ej (Tips: De flesta känner sig som bägge, men det är de högljuddaste som syns mest i media).
Hoppas tvärslån ramlar ned i huvudet på dig.