Tesla Model 3 är nu den mest sålda premiumsedanen i USA i mellanklasssegmentet. Man har alltså en större marknadsandel än Mercedes, Audi, BMW och Lexus.
Model 3 is now the best-selling mid-sized premium sedan in the USA pic.twitter.com/xI7LsgRI6D
— Tesla (@Tesla) June 5, 2018
Tesla publicerade för en stund sedan en ny aktuell graf (se ovan) över marknadsandelarna inom mellanklassegmentet i premiumklassen. Model 3 har nu större marknadsandel än Mercedes C-klass, Audi A4, BMW 3-serien eller Lexus IS. Svenska Volvo räknas tydligen inte som premium i USA, åtminstone inte av Tesla, och har väl oavsett en rätt låg marknadsandel.
Var tredje såld sedan i segmentet är nu en Tesla Model 3. Model 3 är också den enda bilen i segmentet som ökat sina marknadsandelar varje månad sedan november.
Siffrorna kommer enligt Tesla från respektive biltillverkares pressreleaser.
Dagschart Tesla. Logaritmis skala. |
Teslaaktien har återhämtat sig rejält sedan dippen i april och frågan är när vi får se en short squeeze där blankarna tvingas köpa tillbaka sina aktier för att inte bli utblottade. Aktien sägs vara den mest blankade i USA, men eftersom blankning är belåning kan blankarna förstås förlora mer än de satsat. Tvingas man stänga sina positioner, dvs köpa tillbaka aktierna, kan det bli väldigt trångt i ingången.
I början av juli kommer antagligen bekräftelsen på att Tesla lyckats uppnå produktionsprognosen på runt 5 000 Model 3 i per vecka.
58 kommentarer
Teslas batteri är en miljöbov så tekniken är inte mogen för att mota klimathotet. Annars är bilen nog bra.
http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Seriöst? Köpt artikel från Mercedes?
Den innehåller sakfel, t ex är det vikten och inte vad en bil kostar, som avgör CO2-förbrukningen i tillverkningen, som man annars struntar i för att jämföra äpplen och päron. Det pågår stark lobbying från övriga biltillverkare mot Tesla, eftersom de känner sig hotade. Att Tesla gått om Mercedes i USA i segmentet bekräftar bara det.
Spelar ingen roll om den är en miljöbov. Driftkostnaden och de andra kvalitéerna tilltalar konsumenterna, för att inte tala om imponansfaktorn att ha en på uppfarten. Konsumenterna bestämmer vad som är bra och dåligt, inte ett fåtal i pk-maffian, även om de gärna försöker konstruera narrativet som efterhandskonstruktion.
Om man vill hårddra det kan man säga: Vem vill ha en bil som omväxlande fiser och släpper brakskitar.
Ahh, tack. Såg att studien var delfinansierad av putinvännerna på Preem som importerar olja från diktaturen. Så lurad igen av ryska fake news… och tyskarna.
Har sett ljuset nu… tyskarna ska ju ladda sina bilar med hjälp av rysk energi och den svenska regeringen tyckte tydligen det också iom OK till gasledningen…
Ja, du kanske kan bojkotta nåt glassmärke för att protestera mot det?
Ehh, att de hycklande EU-kommunisterna i bla tyskland och sverige sponsrar och gör sig beroende av Putin samtidigt som de chihuahuaskäller på ryssen. Vilka är de verkliga Putinvännerna.. men visst slicka på din HBTQ-humanitärcertade glass.
Nej, jag käkar inte så mycket glass och definitivt inte B&J, men nu när ni i högern blivit den nya vänstern i och med era bojkotter tänkte jag bara att det var det naturliga att göra?
Men det är väl bara vänsterposörer som käkar B&J?
Sådana som bor på Östermalm och har en inkomst som är högre än vad 99% i världen har.
En riktig kommunist däremot, som Robert Mathiasson , skulle aldrig få för sig att äta B&J glass.
Trump vill ha en importtull på bilar på 25 % så bara det lär göra alla alternativ dyra i USA. Men Kina öppnar upp genom att sänka sin importtull med 10 %…
Audi t.ex. har ju fler modeller i det prissegmentet än A4:an.
Kan du köpa en Tesla för 319 900:- ?
😉
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Leaf_Nya_LEAF_N_Connecta_79181684.htm?ca=10&w=3
Ang. Volvo så räcker det inte att man vill vara premium för att vara premium.
Sedanmodeller är väl inte Volvos starka sida, den ligger på kombi och/eller crossover.
Volvo har dessutom inga eller väldigt få sedaner i mellanklassen. Gamla S60 är på utgång och nya kommer efter semestern. Den nya ska dessutom byggas till 100% i Charlotte, SC. Kommer väl knappast upp i Teslas försäljning, men den är absolut bra nog för att kunna konkurrera med tyskarna.
Förlustbolaget Tesla har alltså hittat på en egen statistik baserat på pressmeddelanden (!) från sina konkurrenter. Man har själva valt ut ett marknadssegment som man sedan gör graf på, väldig praktiskt. Känns precis rätt fokus för ett förlustbolag.
Ständig utveckling och innovation kostar pengar. Tesla ligger 100 år efter Ford. Får nog ge det lite tid, men jag tror och hoppas att Tesla tar över bilmarknaden. Amazon går mig veterligen också fortfarande med förlust.
Har du tid och energi kolla på Teslas shareholder meeting. Inspererande.
https://www.youtube.com/watch?v=VZ4IHfUqGVU
Sant att Tesla ligger precis 100 år efter Ford när det gäller grundandet men Tesla ligger minst ett par år före närmaste bil/batteri-tillverkare när det gäller priset per kWh för batterierna, de ligger 5-6 år före när det gäller laddnätverk och de ligger ca 10-15 år före amerikanerna, tyskarna och Volvo när det gäller elbilar. De etablerade drakarna har visserligen helt andra typer av muskler så de kan liksom VW plöja ner miljarder i batteritillverkning för att komma i kapp. Problemet som en del äldre biltillverkare har är dock att de har en väldigt stor verksamhet i saker som inte längre behövs som t.ex. utveckling av förbränningstillverkning. Det kommer att kosta på att släpa på denna de kommande decennierna.
Äldre biltillverkare har även haft stora inkomster på eftermarknaden som de troligen helst inte vill förlora så därför har de stretat emot in i det sista, men nu verkar de ha insett att de måste ge sig in i El/autonoma bilracet om de inte ska bli ett nytt Kodak
Det är altså BMW köpare som övergett tysken och börjat köpa amerikanskt.
Vilket förmodligen är invandrarnas fel.
Eller… en grupp av bilkunder som tidigare köpt bilar ur en "lägre" klass och nu räknat ut att en elbil som är dyr i inköp, faktiskt blir billigare totalt sett?
Det måste vara Trumps fel, det är det ju alltid. Eller Ryssens.
Och hur går det med nyheten om den Tesla X som i autopilot läge tog livet av sin förare genom att accellerera in i ett motorvägsräcke?
Autopilot betyder inte att föraren kan sluta bry sig om att titta på vägen. Väljer föraren att sätta hastigheten på 75 mph och bilen ligger bakom en bil som kör långsammare så lär den öka hastigheten upp till 75 mph när bilen framför försvinner. Detta sker ju med varje bil (inte bara Tesla) som har adaptiv farthållare.
Peter
Jag ställer frågan såhär, hur många vanliga bilar har varit inblandade i dödskrascher sista tiden där olyckan orsakats av föraren?
Ställ det sen i relation till antalet själv körarende och icke självkörande bilar.
Varje dag omkommer tusentals människor i trafikolyckor (ca 1,3 miljoner per år) men när en olycka orsakas av en självkörande bil då blir det rubriker i hela världen.
Lägg också till att man själv inte får släppa uppmärksamheten ännu på de självkörande bilarna men vissa skiter i det.
Yes, antalet olyckor per körda km är naturligtvis det rättvisa måttet.
Ett mer rättvist mått vore antal dödsfall/1000 krockar. Per bilmärke.
Nja, då får man ju inte med aspekten om hur ofta respektive fordon krockar.
Sant, men det som spelar roll är väl antalet skadade?
Inte hur illa förare och autopiloter kör.
Tja fast om man har ett gordon som krockar ofta med hög grad av överlevnad men där de som åker i det andra fordonet dör i högre grad. Båda måtten behövs nog.
Hej Peter,
Alla flygplan och de flesta fartyg jag arbetat på har autopiloter. Det tar inte bort den mänskliga faktorn. Min erfarenhet av fartyg är att 9/10 gånger är det den mänsklig faktorn och människans kapacitetsförmåga som fallerar.
Tar du inte med antalet körda mil så är säkert typ Koenigsegg den säkraste bilen eftersom den bara finns i några hundra exemplar eller nåt och säkert nästan aldrig orsakat en dödsolycka.
Ska man jämföra dem 1:1 med hur många som dött i en Toyota och komma fram till att en Koenigsegg är typ 100000 ggr säkrare, eller spelar det roll hur mycket de här bilarna faktiskt rullar i trafiken tycker du?
Rätta mig om jag har fel, men en av grundfuntionerna i en autobilot borde vara att inte köra in i ett stillastående hinder eller en fotgängare. Den funktionen finns ju till och med i mer enklare körassistenter. Att följa körfälts-automatiken inte hindrar att man kör in i ett ”spärrmålat” fält är också lite konstigt.
Frågan är om inte Musks uttalanden om att man kan en tupplur med autopilot kan bilda grund för några obehagliga stämningar. Inför domstol, inte dåliga sådana.
Apropå statistik, det väl fortfarande så att ingen dött i en S/V/xC 60 från Volvo ännu? Det har dött några stycken i teslor senaste tiden.
Det är ju rätt känt att just stillastående hinder har de flesta system problem med.
Nyfiken varifrån du får att ingen i en Volvo S/V/xC 60 har dött. Om det är sant, borde inte Folksams siffror peka på 100% säkrare än andra bilar?
https://nordic.businessinsider.com/a-swedish-insurer-analyzed-170-000-car-accidents–and-volvo-came-out-on-top-2017-9/
Många nya bilar idag varnar för en massa saker och om man ignorerar det kan t.ex. autobromsa. Det kommer gradvis att ta över fler och mer avancerade funktioner. Just nu är hajpen på autopiloter som kanske inte riktigt nått fulländning ännu, men kan utföra enklare sysslor som att köra på motorväg och liknande. Däremot kommer det att dröja väldigt länge innan autopiloterna klarar alla situationer. En av de svåraste sakerna är nog att vara autopilot omgiven av irrationella människor i trafiken.
Tesla säger att de ska ha tekniken för autonoma fordon på nivå 5 2019 (Elon Musk har dock varit väl optimistisk ibland i sina tids angivelser)
Men även BMWs VD meddelar att de ska ha tekniken för autonoma fordon på nivå 5 redan 2021!
– Hållbar mobilitet och autonom körning går hand i hand. Vi kommer att lansera autonom teknik i iNext år 2021. Det innebär att vi tekniskt har bemästrat nivå tre till fem. Systemet kommer att vara fullt integrerat och säkert. I år kommer vi dubbla storleken på vår självkörande testflotta till runt 80 fordon, säger Harald Krüger, BMW Groups vd.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"mest sålda premiumsedanen i USA i mellanklasssegmentet." (i juni, år 2018)
Big in Japan!
https://youtu.be/BOKQFTH5w5I?t=1m20s
Gamla Volvo S60 kan nog inte sägas vara premium men den nya som börjar tillverkas slutet 2018 tycker jag kvalificerar.
Ja för tusan! De som säger att Volvo inte är premium har ju bevisligen inte testat de nya bilarna.
Betydligt trevligare än t.ex BMW 330
330 är inte BMWs "mesta" premium-bil…
BMW körs mest av "bruchan" och "kuzzen" i "hooden" alltmedan småbröderna får springa små ärenden åt dem i hopp om att få en åktur och ragga "feta guzz"! 😉
Om elbilar: http://klimatsans.com/2018/06/06/klarar-bilindustrin-omstallning-till-elbilar/
Škoda tillverkade och sålde 2017 1 200 000 fordon
Hur många sålde Tesla ?
Uppåt 100.000 har jag för mig, vilket får sägas vara rätt imponerande för en tillverkare vars priser börjar strax söder om miljonen, jämfört med Skoda som ligger en tiopotens lägre.
Detta sagt av mig som själv kör en Octavia från 2011 som jag är extremt nöjd med, men likväl har en reservation på en Tesla Model 3 som det återstår att se om jag kommer att utnyttja.
5000 bilar per vecka, men till vilken kostnad?
http://www.businessinsider.com/tesla-model-3-scrap-waste-high-gigafactory-2018-5?r=US&IR=T&IR=T
Ja, det är bättre att tillverka virtuella bilar som man sedan inte använder… Kostnaden för Tesla är i alla fall lägre än vad de säljer Model 3 för så ju fler de tillverkar, desto mer pengar tjänar de oavsett vad blankare och fossilkonkurrenter säger.
Finns inte en chans att Tesla tjänar pengar på Model 3 med den materialförbrukningen!
Materialkostnaden är på $18 000 och tillverkningskostnaden är på $10 000. Bilen säljs för ca $45 000. På vilket sätt äter materialkostnaden upp vinsten? Det som äter upp vinsten är investeringar i Servicecenter, Superchargerstationer, utvecklingskostnader och utbyggnad av fabriker men ju fler bilar som Tesla säljer, desto mer pengar får de in till expansion.
https://qz.com/1294282/the-tesla-model-3-cost-28000-to-build-german-engineers-say-and-it-still-may-not-be-profitable/
Alltså, enligt businessinsider-artikeln jag länkade har Tesla producerat skrot (delar som inte håller måttet) till ett värde av 150 miljoner dollar bara i år, oräknat arbetstiden man har lagt på att producera detta. Det är alltså utöver den beräknade materialkostnaden på 18000 dollar per bil.
Tesla förnekar förvisso att materialförbrukningen är så hög, så man får tro vad man vill. Själv tror jag inte att siffrorna är gripna ur luften.
Businessinsider-artikeln du länkar till är en åsiktsartikel av en tyckare som erkänner att 150 miljoner inte stämmer. Artikeln jag länkar till hänvisar till ett tyskt företag som på uppdrag av konkurrenter har plockat isär en Model 3. Du kanske tycker att de är likvärdiga, en åsiktstyckare utan egentlig kunskap som presenterar uppgifter från tomma luften mot ett företag som som tjänar pengar på att sälja korrekta uppgifter till sina uppdragsgivare.
Det ena utesluter inte det andra. Det tyska företaget analyserade bilen och de ingående delarna. De har inte tagit någon som helst hänsyn till hur många delar som hamnade på skrothögen innan Teslan blev en bil. Det ingick antagligen inte i deras uppdrag.
Åsiktstyckare eller inte, jag kan omöjligen värdera vad journalisten har för källor till sin information. Antingen tror man att det ligger någon substans bakom påståendena eller så tror man att världen konspirerar mot Tesla i syfte att sänka dem. 🙂
Jag känner på mig att Tesla kommer ha liknande utveckling som Iphone hade 2007. Först så häpnar industrin, sen hånar industrin, sen blir man skraj, sist försöker man kopiera. Många bolag kommer inte klara av alla steg i den processen och går under. Som Nokia, och till stor del Ericsson.
Jo lite så tänker jag också att det kommer vara. Det gäller dock inte bara bilindustrin utan också lastbilar, solpanel, tak, batteri. Sen känns det också som att de ligger ljusår före vad det gäller laddstationer. Alla andra står bara och tittar på. Elon är en ny Ford, Jobs…
Det är stor skillnad och ganska dålig jämförelse. Bilindustrin var en mogen industri som funnits i ca 100 år med utveckling och tillverkning som skiljer sig väldigt mycket jämfört med elektronik som en mobiltelefon. Det finns dessutom många fler stora biltillverkare jämfört med hur många stora mobiltelefon tillverkare det fanns, det var några stora som dominerade helt och mobiltelefonen var en relativt ny produkt.
Det var mycket lättare för Iphonen att slå ut 3-4 konkurrenter än för att Tesla att slå ut de stora jättarna som VW, Toyota, GM, Ford m.m. Sedan kommer ju inte elbilen som är jätteöveraskning, alla större biltillverkare har ju vetat att det varit på gång långt innan Tesla blev verklighet, så det blir ju tagna på sängen på samma sett som när Iphonen kom.
Dessutom, det get inte samma revolutionerande prestandaförbättring att gå från en vanligt bil till en elbil/Tesla, som att gå från gammal vanlig mobiltelefon till en touchscreen och smartphone som Iphone. Det går ju faktiskt ifrågasätta om en elbil verkligen alltid är bättre, medans det är ganska tydligt att en smartphone är bättre än gamla mobilmodellerna.
"Tesla is making confusing claims about how Model 3 sales compare to its competitors like Mercedes, BMW, and Audi"
http://www.businessinsider.com/tesla-model-3-market-share-claims-are-flawed-2018-6?r=UK&IR=T
Själv sitter man och väntar på att modell y ska presenteras 🙂