I helgen är det månadsskifte och med det ett betydelsefullt datum för Tesla. Marknaden väntar på beskedet kring huruvida elbilstillverkaren lyckats uppnå produktionsmålet om 5 000 exemplar av massmarknadsmodellen Model 3 per den sista juni.
Produktionsmålet för Model 3 är alltså att nå 5 000 bilar i veckan till sista juni, och ett besked väntas komma från VD:n Elon Musk omgående. Mediauppgifter från fabriksgolvanställda sägs hävda att man inte når hela vägen fram, men är rätt tunna. Musk kan här välja att släppa informationen lite senare, kanske en vecka in i juli och säga att man inte nådde fram till sista juni, men nått fram “till idag”.
Överlag verkar marknaden än så länge ta det hela med ro, även om blankarna och jantarna förstås gör sitt bästa i att snacka omkull bolaget.
![]() |
Tesla Supercharger Rygge. |
Oavsett kommer bägge sidor att ta siffrorna som en bekräftelse och inget kommer egentligen ändras. Teslaaktiens kortsiktiga trend är uppåt och långsiktiga trenden är nedåt. Aktien fick ett dödskors i december, men om aktiekursen står sig kommer det bli ett himmelskors kanske redan i juli. Bolaget förblir högt värderat och inte speciellt attraktivt som långsiktig investering på de här nivåerna, men jag brukar ju alltid ha fel.
Model 3 innebär stora förändringar för Tesla. Man kommer gå från superpremiumkundsegmentet, som visserligen har höga krav, men samtidigt antagligen mer toleranta och varumärkesreligiösa, till en snålare men därmed också mer kräsen och krävande mellanpremiumkundkrets, den som har råd, men måste vända på slantarna. Detta ställer stora krav på organisationen, och därtill en mycket snabb expansion av denna, vilket ofta leder till problem.
Superchargernätverket byggs ut – både med allt fler laddplatser, och betydligt större. Den kanske enskilt viktigaste laddplatsen i Sverige vid Ödeshög mitt mellan Stockholm och Göteborg har som en av de äldsta laddplatserna bara åtta platser, medan man idag bygger åtminstone 16 platser även i udda lägen som Ulricehamn och nu senast i Kungälv – den storstadsnärmaste Superchargerstationen i Sverige.
![]() |
Supercharger Kungälv. Fyra förberedda platser halvvägs in i bilden, efter de två först araderna. |
Nyare stationer är också förberedda med parkeringsplatser och kablage indragen för 4 – 8 ytterligare laddstationer – gäller såväl Kungälv, Ulricehamn som Mellbystrand. Bara att sätta dit laddstationerna alltså när det börjar bli fullt. Man tar helt klart höjd för betydligt fler Teslabilar på vägarna.
![]() |
Åtta förberedda platser i Mellbystrand utöver de som 12 som redan finns. |
![]() |
Även i Ulricehamn finns åtta förberedda platser förutom de tolv man redan har. |
Nya Teslabilar får dock inte gratis supercharging, så kanske väntar man sig ett lägre tryck.
Vill du köpa eller leasa en ny Model S eller X och ändå få gratis supercharging, använd min länk för det. Gäller dock ej Model 3.
Superchargernätverket är en av Teslas stora styrkor och unique selling points. Ingen annan elbilstillverkare har ett eget snabbladdarnät, och vanliga snabbladdare ligger normalt upp till 50 kW mot Teslas 120 kW (114 kW i praktiken i min erfarenhet). Några europeiska tillverkare säger sig dra igång ett eget snabbladdningsnät, men det ska bara handla om några hundra laddare. Superchargernätet är idag ca 1300 laddplatser och ca 10 000 laddstationer, plus 15 000 dedikerade desinationsladdare för Tesla, som förstås annars även kan ladda på vanliga generella laddare. Destinationsladdarna är ej nödvändigtvis gratis, utan det beror på i vems regi de drivs, t ex kan det kosta i parkeringsavgifter.
I Europa har man nu exakt 400 laddstationer och 3 200 snabbladdningsstolpar.
Tesla har greppat att för att verkligen få elbilar att slå räcker det inte att köra ut bilar genom porten på bilfabriken, utan det behövs en fungerande infrastruktur för laddning, och där har man nu byggt världens största och kraftigaste nätverk för detta, samtidigt som man aktivt fortsätter bygga ut. Destinationsladdare är dessutom gratis för de destinationer som anmäler intresse och blir godkända, så det nätverket lär växa rätt fort, men destinationen får nog stå för elkostnaden.
![]() |
Destinationsladdare Kungsmässan, Kungsbacka. Gratis. |
Än så länge är destinationsladdarna ett sätt att locka till sig uppenbarligen mycket köpstarka besökare, men framöver blir det även segmentet under med den mer pristillgängliga Model 3.
Övriga biltillverkare har istället fördelen med väl utbyggda servicenät. Dock har elbilar ett väldigt lågt servicebehov, och Teslas återköpsgarantier gäller även om man inte lämnat in bilen på service alls. Men Tesla har bara tre serviceplatser – Mölndal utanför Göteborg, Malmö och Stockholm. Dock erbjuder man hemservice för Model S och X, samt kör en del serviceturnéer norröver.
Andra bilmärken har dock i princip service i varje svensk stad med 50 000+ invånare, vilket sällan är speciellt långt. Kanske pågår arbete med en snabb expansion här – men det ska ordnas lokaler, samt rekryteras och utbildas personal, vilket tar tid. Därtill är det skillnad på utbildad personal och rutinerad erfaren personal. Sådant tar ännu längre tid.
Vi får se om servicenätverket exploderar i volym när Model 3 anländer på den svenska marknaden, eller om servicetiderna exploderar i kötid …
22 kommentarer
Är det bara jag som inte är imponerad av deras bilar? Och nej, jag är inte avundssjuk, jag har inte ens körkort.
Modell 3 är en total skräpmodell som dessbättre inte kommer säljas i några volymer. Modell S håller väl hyfsad premium kvalitet däremot.
Du har kört den alltså?
Är inte redo att bli mördad av den sk autopiloten riktigt än!
Allvarligt, nej, har du? Nu kommer den inte komma till Sverige i några volymer ändå..
Premium ?? Säger bara solskyddet som var "sladdrigt" i den Tesla S jag provsatt i Tesla showroom i Gbg..
Det solskyddet var INTE "premium" precis!
SvD tyckte följande om kvaliteten på Model 3 i dagens artikel: "Fingerspetsarna löper efter träpanelen och plastytor: Detaljkvaliteten är bättre än i större Model S och nästan i Mercedesklass. "
Sedan blir fler mördade per mil av mänskliga förare än autopiloten.
"Model 3 är en sjujäkla bra bil: Tidlöst snygg, bra kvalitet och körkänsla på BMW-nivå."
5/6 i samtliga betyg – motor/växellåda, ekonomi/miljö, körkänsla, säkerhet och helhet. Men vad vet SvD, de körde bara bilen i tredagar.
Var det 55000$ bilen? Provade de autopiloten? Nej men det är väl bra att de gillar den, får se hur den står sig mot iPace och de andra.
Finns väl ingen växellåda i elbilar?!
Är BMW-fantast men förstår att Tesla kommer ta över framöver. Världsklass på batteri elektronik och krocksäkerhet bättre än Volvo! Model X är den bil som fått högst betyg i krocktest av alla bilar någonsin testade! Volvo hamnade bland de sämsta bilarna i nytt kvalitetstest i USA. Tesla har 93% nöjda ägare. Sent skall syndarna vakna!
@Robert
Ett tips är att ta J.D Powers IQS-undersökning med en rejäl nypa salt. Den handlar mer om upplevda fel i förhållande till förväntningar än faktiska fel. Det vanligaste "felet" är att kunderna klagar på att röststyrda funktioner inte hör/förstår vad kunden säger.
När det gäller model X:s säkerhet så hoppas jag att du läste vad det var som gjorde att den fick bästa betyget och vilken effekt samma fördel, för Teslan, får vid en högst riktig kollision med ett annat fordon istället för en kontrollerad miljö.
En mening i artikeln är dock spot on: oavsett vad Tesla rapporterar så kommer Bulls och Bears ta det som bekräftelse.
Tänk… Tänk om varje annan biltillverkare skulle ha speciella "bensin"stationer för bara sina varumärken… 😉
På station XYZ i "Knäckebröhult" får bara Skoda-ägare tanka "Skoda-bensin" etc.
Ja.. tänk!
Sedan så undrar jag varför inte andra tillverkare redan nu implementerat den batteriteknik som Tesla använder för de (Tesla) har väl inte "uppfunnit" den själva ?
🙂
Tesla har även gjort batteripatenten fria att använda.
Alla som har rätt typ av sladd och bil som har licens av Tesla får nog ladda. Smart av Tesla! Förmodar att laddaren pratar med bilen för att utröna om den har licens eller inte.
".. rätt typ av sladd..?
Förhoppningsvis har Tesla den europeiska standarden för sladden för laddning..
Ergo: Förrsök att sälja en elektrisk produkt avsedd för "amerikansk ström" med "amerikanska" kontakter etc. i Europa… Bara det krånglet att behöva ha med en adapter till GB – när det finns SCHUKO – har ju ställt till det ..
Poängen var den andra delen av meningen. Men det förväntar jag mig inte att du skall förstå.
@Incognito
..Jasså.. Säger du det…
Apropå destinationsladdare…
På Ge-Kås i Ullared kan man parkera och ladda sin elbil gratis. Dock på det lite mer långsamma sättet för ju längre tid besöket vara desto större är sannolikheten att kunden handlar för mer pengar på det stora varuhuset …
😉
Folk som tar sig omaket att köra till Ullared stannar nog minst ett par timmar förmodar jag, kunder som bor i närheten som MÖJLIGEN åker dit för att bara handla lite småsaker (hemska tanke att springa runt i ett gigantiskt varuhus och stå i långa köer för det) behöver knappast ladda bilen där.
Hur kommer det att fungera när andra stora biltillverkare börjar rulla ut sina e-bilar. Blir det olika laddstolpar för olika bilar? Det borde väl bli någon standard.
Jag tror fortfarande att Tyskarna kommer att ta upp kampen och jag blir förvånad om de inte kommer leverera i både pris och kvalitet. Nu blev visserligen AUDI försenade men verkar ändra premiärvisningen från Tyskland till USA.