Energiföretagen konstaterar att gårdagens dygnsgenomsnitt på elpriset var det 24:e högsta sedan 1996, vilket placerar dagen bland de tre promille dyraste dagarna. Elpris likt gårdagens ser man bara tre dagar av tusen. Gårdagsmorgonens timpris var det högsta på fem år.
Vinter. |
Elpriset igår var alltså i allra högsta grad anmärkningsvärt.
Branschföreningen Energiföretagen konstaterar att gårdagens situation var rätt anmärkningsvärd.
Av de 7777 dygn som gått sedan 1 januari 1996 så hamnar dagens dygnsgenomsnitt på 93,98 öre/kWh på 24 plats. OBS Alla priser avser elområde Stockholm, vilket motsvarar SE3 fr.o.m. 20111101, medan det tidigare avsåg hela Sverige.
— Energiforetagen (@energiforetagen) March 1, 2018
Detta motsvarar alltså de tre promille dyraste dagarna, något som bara inträffar i tre fall av tusen. Eftersom elområdena infördes 2011 så avses elområde tre (Stockholm), medan hela Sverige hade samma elpris tidigare. Dock hade hela Sverige samma pris igår.
Morgonens timpris var också det högsta för Sverige på fem år.
Det stämmer att grafen visar pris som veckogenomsnitt. Först när veckan är slut kommer vi alltså att se hur den blir jämfört m de övriga. 255 Eur/MWh som det var i morse är det högsta timpriset de senaste 5 åren
— Energiforetagen (@energiforetagen) March 1, 2018
Sammantaget kan man ändå konstatera att det nordiska elsystemet fungerade under omständigheterna, även om man fick köra oljekraftverket i Karlshamn. Systemet är ganska robust, men kan vara ansträngt. Utbyggda export- och importmöjlgheter gör att elen åtminstone fortsätter flöda, även om priserna skjuter iväg.i
Däremot kan man fråga sig hur det är tänkt att se ut när vi framöver kommer ha betydligt fler elbilar. Förbrukningstoppen på kvällen runt middag kommer få följe av att alla elbilar ska laddas efter jobbet. Det kommer rimligtvis oftast fungera, men kalla vinterdagar kommer detta kräva utbyggd kraftproduktion i Norden.
23 kommentarer
Jag hörde en intervju med Svenska Kraftnät för ett par år sedan, där de menade att det var inga problem med att ladda batteribilar i framtiden. Övergången till LED-belysning skulle mer än väl kompensera. Sedan finns det ju lösningar där laddningen regleras av tillgänglig nätspänning och frekvens.
Hälsningar,
Dan
Jag tror du fick detta om bakfoten. Energiproduktionsmässigt så är elbilar inte ett jättestort problem. LED m.fl. besparingsåtgärder kompenserar till viss del för dem. Problemet är inte energi utan effektmässigt. Som Cornu skriver, om alla laddar bilarna samtidigt så får man en stor utmaning, speciellt vintertid.
Att reglera nätspänning och frekvens gör man idag och det finns ett tillåtet band för det. Det räcker inte till för att hantera elbilsladdning i större skala.
Säg att du behöver ca 10 kWh för den dagliga pendlingen och din elbil har 60 kWh batteri. Då behöver du ladda var 4-5 dag om du inte planerar någon längre åktur.
Det skulle vara ganska lätt att med en app hitta bästa/billigaste tillfället att ladda fullt och därigenom hjälpa till att stabilisera nätet.
Det är oerhört mycket billigare att flytta effekt från topparna än att bygga kraftgenerering som klarar alla vansinnesscenarier som tänkas kan.
Med rätt prissättning kommer folk vilja flytta effekt till billigare tider.
Utbyggd kraftproduktion behövs absolut. Hanöbukten är en lågt hängande frukt.
Utbyggd kraftproduktion och effektivisering av elanvändningen !
@iblandekonomi
Stämmer bra det. Ett par VVER-1200 på Stärnö utanför Karlshamn och saken är biff. 🙂
Äsch!
4 "trimmade" RMBK på 1600 MW var är mycket fräckare!
Skulle dessutom skapa många arbetstillfällen i en region som inte har så mycket annat!
😉
Iställer för stora maffiga anläggningar som i praktiken är unika byggen (inga stordriftsfördelar) så röstar jag i så fall för en större mängd av NuScales 50-300MW massproducerade reaktorer. http://www.nuscalepower.com/smr-benefits/small
Hur kunde man stänga Europas största oljekraftverk i Stenungssund – bergrummet står torrt…
Och de flesta kanske undviker att ladda bilen när det är som dyrast, antar att logik för att starta laddning senare finns.
Bara de som har rörligt elpris tänker så, resten, kanske de flesta kör på som vanligt utan hänsyn till priset.
Det som visas är att man kan glömma lägga ner kärnkraften.
Systemet är robust och funkade fint, men det händer också att det inte blåser…
Robusthetsmässigt är snarast en fördel om vindkraften står stilla. Störningstålighet och frekvensstabilitet ökar med mer roterande massa i förhållande till omsatt effekt. Men men, förstod ändå att du avsåg effektbalansen.
MP satsar stenhårt på att få bort el från uppvärmning inklusive värmepumpar. Alla ska vara tvångsanslutna till fjärrvärme förutom ett fåtal långt ute på landet som ska elda med ved. När denna socialistiska nirvana inträtt så kommer det inte bli någon efterfrågeökning att tala om när det blir kallt.
Gissa vem som får betala tvångsanslutningen…
Hur blir det när vi återgår till vintrarna som dom var på -60 -70 talet 20-30 minus var inget ovanligt i södra Sverige.
Att nämna att vi har fyra outbyggda älvar är väl som att svära i kyrkan.
Min konsumtionsräkning var 150kr för januari. Den brukar vara 200. Om jag nu får lite mer så må det vara hänt. Låter bli att använda ugnen.
Vi kan köra kol tycker jag, då kan vi sen avveckla kolen och börja använda naturgas. Sen får vi se om vi inte kan göra några mysigt antikoldioxidgrejer, som att plantera träd av rätt sorter på rätt ställen och öka lövskogen inför den kommande permasommaren som vi eldar fram!
Var observant på elräkningen om du har olika el- och nätleverantörer. Tydligen debiteras energisskatten av nätägaern från o med 1/1. Så ser det ut för mig i alla fall.
I Storbritannien har de redan fått problem med energiförsörjningen pga kylan
https://www.telegraph.co.uk/business/2018/03/01/big-freeze-stretches-uk-gas-supplies-snow-forecast/
"For the first time in almost a decade National Grid said gas supplies will not be enough to meet demand, unless energy-intensive industries agree to use less gas in return for hefty compensation payments levied on to consumer bills."
Jag har skrivit om detta tidigare…
Britter, snö och kyla är inte någon bra kombo
Intressant om gårdagen var också att konsumtionen av el visade sig understiga prognosen. Dvs i praktiken: Antingen var prognosen fel och bidrog till orimligt elpris, sannolikt p.g.a. felaktig väderprognos/det inte så kallt som väderprognosen sade
alternativt
så drog elintensiv industri ner på sin konsumtion. Det senare är intressant eftersom det är en viktig buffert och möjlighet att undvika blackout framöver. Var den implicit aktiv igår pga att priset var högt?
2020 stängs både R1 och R2. Då gäller det att hitta nästan 1900 MW extra effekt någon annanstanns i liknanade situationer.
Inför man timpris så kommer alla inte välja att ladda sin elbil samtidigt. Den installerade maxeffekten kommer då nyttjas effektivare och det kommer inte vara något problem med elbilar. Klart man kan hitta på problem som att alla kommer hem kl 18:00 med tomma batterier efter att ha kört 40 mil och bara måste ladda dessa fullt just då. Då kommer systemet braka ihop på samma sätt som att alla slår på sin spis exakt samtidigt på max effekt.
Axel du framför timpris utmärkt. Även annan elanvändning än batteriladdning styrs mer över till lägre elpris och därmed mindre maxeffekt med ett timpris för slutanvändarna.
Finns även tankar om att nya företag sluter avtal med allt fler som har behov av att värma vatten med el och flyttar uppvärmningen något i tid eller t ex stänger av några frysar en kortare tid.
Vänliga hälsningar
Nanotec