Tesla (NASDAQ:TSLA) klarar inte av att nå målen för produktionen av deras massmarknadsmodell Model 3. Därtill ser det nu ut som att det amerikanska elbilstödet dras in, vilket rimligtvis kan få rätt stora konsekvenser för försäljningen av den billigare Model 3 även om det inte påverkar försäljningen utanför USA.
Bloggaren provsitter en Model S i Teslas köfyllda showroom i Göteborg. |
Tesla Model 3 ser alltså ut att dras med omfattande förseningar. Produktionsmålet till december i år, dvs 5 000 bilar per vecka skjuts nu officiellt fram tre månader till mars i år. Detta innebär i sin tur att det är högst diskutabelt om Model 3 alls kommer till Sverige under 2018, och även huruvida prestandaversioner med fyrhjulsdrift och justerbar luftfjädring kommer i produktion nästa år.
Man drar nu rent av ner på produktionen av kassakorna Model S och Model X för att få ordning på produktionen av Model 3. Kort sagt även längre leveranstider för premiummodellerna.
Tesla dagschart. |
Ovanpå det gjorde man omfattande förluster, även om omsättningen på 2.98 miljarder USD var över förväntan. Samtidigt blöder man rejält med pengar och hade ett negativt kassaflöde på 1.4 miljarder USD.
Och nu tas även en amerikansk statlig subvention om ett skatteavdrag på 7500 USD för elbilar bort från årsskiftet. För premiummodellerna X och S kanske det har låg påverkan, men för Model 3 handlar det om 20% av priset. Försäljningen på bolagets huvudmarknad USA kommer garanterat att påverkas av detta. Och de som hoppats få skatteåterbäring på en leverans av Model 3 innan årsskiftet kanske måste tänka om. I en del fall kan de rent av dra tillbaka sitt köp
För svensk del påverkar förstås inte detta, men när elbilssubventionerna togs bort i Danmark föll försäljningen skarpt.
Tesla veckochart. |
Nu kommer säkert Tesla överleva detta om inte annat via nyemissioner, men värderingen av bolaget lämnar en del förväntningar på leverans, minst sagt.
29 kommentarer
Faktiskt tråkigt!
För det TESLA gjort är att visa att det går att bygga en elbil som INTE ser ut som en "gatukorsning" mellan en gammal Trabant från DDR, en brittisk mjölkbil, en Austin Allegro och en Morris Marina utan snarare som en hybrid mellan en AUDI A7, En Bentley Continental mm.
Dock tycker jag fortfarande illa om den dataspelsskärm som tar fokus från körningen !
Men, jag väntar fortfarnade på "VoltsWagen med en räckvidd på minst 300 km som kan transportera 4 personer i 100 km/h och som kostar under 200 000:-
🙂
Tesla har ingen rutin på logistik och produktion. Det är det som kommer fälla dem, vilket dessa siffror tydligt visar.
I ett sämre börs/konjunkturläge dör Tesla på grund av brist på kapital.
Relevant kommentar Joakim.
Sen kan det ju även vara så som Kingen nedan är inne på att Musk ego fäller bolaget.
Annat med Apple, upp 4% i förhandeln och det kan mycket väl bli nytt ATH Nasdaq idag.
Hög risk, utan tvekan, att försöka driva en så kapitalintensiv och "pillig" verksamhet på det sättet.
I kommentarer verkar Musk snarast förvånad över att en produktionslinas takt bestäms av den "långsammaste" stationen (flaskhalsen), i det här fallet batteripack osv.
De hinner kanske mogna ikapp detta på något år, men det bygger på mycket välvilligt inställda investerare (vi badar ju i riskvilligt kapital nu). Det kan dock bli så att man stressar fram produktionen och får kvalitetsproblem istället, om man inte har väldigt bra koll…
Finns säkert någon i bilindustrin som kan kommentera i mer detalj.
Apple gör allt rätt, som vanligt, och det är bara att säga grattis till investerarna.
Stadiga ATH på börserna i USA och Sverige nu och ganska fina vinstsiffror Q3. Får väl se hur länge det håller. Notera att räntorna i Sverige fortsätter vara fastnaglade under noll, 5-åringen nu på -0,18% och är nu lägre än vid årets början!
Vi är en punkt ifrån gamla rekordet i somras SIXPRX.
Logistik är svårt och tar lång tid att bygga upp för volymer. Å andra sidan kanske Tesla har en brantare inlärningskurva än andra. Återstår att se. Men när VW et al sätter ner foten komer inte Tesla ha mycket att sätta emot då de inte har några andra produkter att betala förlusterna med. De kommer att förpassas till en egen liten exklusiv nisch.
Vad har apple med tesla att göra?
Det där med räckvidd är som megapixelhysterin var för 10-15 år sedan, nästan helt irrelevant. Till vardags behöver jag t.ex. ladda en gång i veckan och det sker hemma. Jag kör regelbundet 40 mil tur och retur så med mina 20 mils räckvidd behöver jag bara ta en kvarts paus i varje riktning. Det enda som händer med ökad räckvidd är att det tar längre tid att ladda när det väl är dags. Om man behöver köra 300 km varje dag blir det 11 000 mil per år.
Man måste helt enkelt titta på sina behov först och främst, inte fixera sig vid en siffra. Fixeringen är onödig och dessutom skadlig för miljön.
Fixeringen på räckvidden är mest ett sätt att visa att elbilen har brister jämfört med konventionella bilar.
Jag håller med dig, det är inte relevant i de flesta fall. Men eftersom elbilar är dyrare och sämre i åtminstone en aspekt så "räcker" det som argument. Men vid 2020/2021 blir det nog annorlunda om produktionskostnaden för elbilar kommer ner ordentligt.
Det är precis vad jag menar med att titta på sina behov, behöver man ge sig ut långt ut i glesbebyggda trakter ska man tänka till, där kanske inte ens en tesla räcker till, å andra sidan är de flesta vanliga elbilar (bmw i3/nissan leaf etc) mer än tillräckliga för 90% av befolkningen. Tar man i beaktande att drivmedels- och servicekostnaden är 15-20 kkr per år lägre, skattebefrielse, mycket lägre förmånsvärde osv, är det inte dyrare än en konventionell diesel- eller bensinbrännare. Och att stå bredvid feta Audi och Bmw vid trafikljusen och se deras häpna nunor vid nästa trafikljus – priceless! (obs gäller ej Nissan Leaf)
Akta dig för fyrhjulsdrivna Model S bara. Transportstyrelsen har valt att summera hästkrafterna hos motorerna (den har både motor fram och bak), vilket gör att försäkringskostnaden för bilen är fullständigt löjlig. Tusentals kronor i månaden i försäkring när vagnsskadegarantin gått ut.
Ujj…
När jag läser vad jag skrivit så kom jag att tänka på en annan "typ" som satte upp kraven på en folkbil..
😮
Ujj…
När jag läser vad jag skrivit så kom jag att tänka på en annan "typ" som satte upp kraven på en folkbil..
😮
Att det blir förseningar på Model 3 får nog anses som OK, även om det gör en bokning idag mer tveksam. Däremot är det oroväckande att Musk verkar vara inblandad i allt som händer produktionsmässigt, åtminstone enligt egen utsago. Han sa igår att han flyttar sig dit det är problem, underförstått för att rätta till dem. Kan bli rätt rörigt i bolaget och hos underleverantörer då. Uppgifter om avskedad personal tillsammans med uttalandet om att dra ned på produktionen på övriga modeller för att prioritera lanseringen av Model 3 gör att åtminstone jag tvivlar på om bolaget är professionellt skött. Dra ned på produktionen på det som fungerar, och drar in pengar, och därmed äventyra den lilla kapitalström de dock har, och samtidigt svika de kunder som de har ett engagemang gentemot brukar inte vara en framgångsmetod, milt sagt. Fråga samtliga svenska större industrier om de i detta läge skulle prioritera nylanseringen eller existerande produktion, samtliga skulle föreslå att försena lanseringen ytterligare istället för att spoliera fungerande aktivitet.
Tre månaders försening nu betyder i princip en vecka om ett år… Med den S-kurva med snabb ökning till maxproduktion som fortfarande är planerad så kommer tre månaders försening i början inte betyda något direkt för oss. De bilar som skulle ha producerats under de tre första månader kommer att produceras på en vecka om ett år förutsatt att Tesla når produktionsmålen och det inte drar ut ytterligare 10 månader. Att Tesla faktiskt skulle hålla planen var det inte många som trodde, inte Elon Musk själv faktiskt.
Att subventionen till personer som köper elbil försvinner i USA påverkar inte Tesla så mycket, nedtrappning av denna skulle ändå börjat efter årsskiftet. Kommer dock troligen påverka omställningen av övriga amerikanska bilmärken förutom GM som har liknande situation som Tesla.
Dock är det lite oroande att de verkar tvingas att planerar att minska produktion av Model S/X för att få fart på Model 3-produktionen. De bör nog också minska på tillväxttakten för att minska förlusterna. Visst kan man förstå att de vill ha ut så många Model 3 på så kort tid som möjligt samtidigt som de vill bygga upp Service Centers och Superchargers inför kommande stora antal Model 3 på vägarna men det går inte få allt man vill hela tiden.
Du har inte jobbat som projektledare.
Ett optimistiskt inlägg minsann.
Dock är det inte rimligt att man kan hämta hem en försening av denna typen så snabbt som du gissar.
Min gissning är att produktionen kommer att skruvas ner ännu mer och man kommer att få en rejäl hög med misnöjda, väntande Tesla 3-kunder. Och samtidigt kommer befintliga och erfarna biltillverkare med sina motsvarande modeller…
Jag tror mer på tyskarna på sikt. Om Tesla fortsätter sega sig så är det lockande att se vad Porsche hittar på, till exempel.
Ur aktieägarsynpunkt tror jag inte på nån biltillverkare.
Fullständigt hopplös bransch med stenhård konkurrens.
Några kompanier med tüska diplom-ingenerurer och herr (doppel) doktor kan nog göra förändring.. 😉
Korrekt Stefan, det är fel bransch att investera i och hoppas tjäna pengar (lite som telekom som lider av ständigt effektiviseringstryck — dock mycket bra för konsumenterna).
Hittills har Musks våghalsiga satsningar gått vägen, men det finns en gräns för hur många gånger man kan satsa allt på roulett och vinna. Jag tror på fler nyemissioner och obligationer, men även där finns en gräns för hur mycket man kan mjölka investerare.
Vem vet, Elon Musk är kanske vår tids Ivar Kreuger, Skulle Elon ta livet av sig när de ekonomiska svårigheterna blir alltför stora, så skulle Tesla falla ihop som en pannkaka.
Ta livet av sig? Nej, han tar sin raket ut i rymden med hela kassan! 🙂
Cornu: Du glömde nämna att Tesla måste med största sannolikehet byta ut autonomous driving hårdvaran med nytt Nvidia kort. Det blir inte billigt!!
1. Är Tesla model 3 en fantastisk bil? JA, det verkar faktiskt så. Från det jag sett från provkörningar så framstår andra bilar plötsligt som mycket mindre intressanta.
2. Är det jättesvårt att få till massproduktion av en bil? NEJ, det har gjort förut och handlar bara om tid och resurser.
Kontentan är att det bara är ett tillfälligt problem och framtiden ser ljus ut för dem.
1. Men tycker verkligen alla att Tesla Model 3 är en fantastisk bil? Jag har hört och läst många som tvärtom kritiserar bilens design, den avskalade inredningen och den stora bildskärmen. Flera ägare av den befintliga Model S säger sig vara missnöjda med bilens kvalitet och komfort i relation till vad bilen kostar att köpa. De tekniska specifikationerna för Model 3 ser bra ut på pappret men när flera etablerade biltillverkare från Tyskland och Korea nu börjar leverera bilar som är nästan lika bra, och till ett lägre pris, så är frågan om Tesla-hypen verkligen är så stark att de kan behålla sina tilltänkta kunder? Speciellt när leveranserna skjuts på framtiden.
2. JO, massproduktion av bilar är jättesvårt. Det är inte samma sak som att massproducera mobiltelefoner eller TV-apparater. De etablerade tillverkarna har decennier av erfarenhet av massproduktion, med ständiga kvalitetsförbättringar. Trots det får man problem när takten skall ökas. Volvo hade stora kvalitetsproblem när man drog igång XC90-tillverkningen i en helt ny fabriksdel i Torslanda för ett par år sedan. Efterfrågan var hög, och det ökade tempot i fabriken gjorde att man släppte igenom småfel som annars hade upptäckts.
Hyundai- och KIA-fabrikerna i Sydkorea, och även i Europa, har stenhård kvalitetskontroll. Även japanska och tyska bilmärken är bra på detta. Det är inte enkelt, utan tvärtom jättesvårt, att massproducera bilar med bibehållen hög kvalitet.
Framtiden ser inte alls ljus ut för Tesla. Det är den goda konjunkturen och tillgången på kapital som håller investerarna kvar. När lågkonjunkturen kommer, då är det kört för Tesla.
Tesla är ju värderat högre än både Ford och GM. Jag tror på Tesla, men de har självklart en del att lära av de större bilmärkena när det gäller masstillverkning i stor skala..