General Motors tidigare ställföreträdande ordförande Bob Lutz menar att Tesla (NASDAQ:TSLA) är på väg mot konkurs i en rätt grinig partsinlaga. Fast kommer han få rätt eller inte?
Dagschart Tesla. |
Lutz sågar Tesla på grunder som att GM:s batterier i floppen Bolt är bättre än Teslas, kostnaderna springer iväg och att Tesla säljer bilarna själva istället för via återförsäljare (som tar 20-30% ovanpå priset…) som GM gör.
Det går inte att ifrågasätta att Teslas kostnader skenar. Bolaget kan komma att behöva låna mer pengar eller göra en nyemission när leveranserna av Model 3 ser ut att dra ut på tiden. Analytikerestimaten pratar dock fortfarande enligt 4-Traders för positivt kassaflöde 2018 och framåt, vilket i så fall stoppar pengarullningen ut ur bolaget.
Att bolaget skulle lägga ner till 2019 är alltså inte analytikernas estimat, medan 85-årige Bob Lutz kanske sitter kvar i lite föråldrade affärsmodeller. Det är t ex uppenbart att Tesla kan sälja bilar utan att behöva återförsäljare. Det har hänt en del på den fronten sedan 1900-talets mitt.
Sedan är inte Teslas teknik unik på något vis, men man har genom first mover advantage byggt upp ett mycket starkt varumärke. Nu gäller det att vårda detta. Inom premiumsegmentet är man etablerad och fortsätter sälja bra med X och S. Den nya Roadster kommer säkerligen också bli en succé i sitt segment.
Sambon i en Model S. |
Problemet är Model 3, som vänder sig till snålare (och därmed mindre tillmötesgående) kunder. Därtill har Model 3 en del väldigt okonventionella designval i främst förarmiljön. Själv har jag satt upp mig på en Model 3, men kommer sannolikt avboka den nu när de första omdömena dykt upp. T ex måste man in i skärmmenyer för att slå på vindrutetorkare och cruisecontrol i den redan minimalistiska förarmiljön. Redan det faktum att man inte har en hastighetsmätare rakt framför föraren, utan nere på mittenkonsolskärmen, fick mig att rygga.
Säkerligen fler som kommer backa, men Teslas orderbok är fylld för flera år framåt ändå och många av de tveksamma designbesluten kommer att ändras löpande, likt man gjort i Model S successivt. Tesla skiljer sig också mot äldre tillverkare genom att löpande göra förbättringar, inte bara i mjukvaran, istället för att rulla ut en helt ny modell.
Tesla har också sitt snabbladdarnätverk, vilket de är unika med bland alla biltillverkare. Hur det kommer klara anstormningen av Model 3 är dock en annan fråga. Nätverket kommer behöva byggas ut även om inte gratis snabbladdning ingår i Model 3 som standard.
Oavsett så finns det tillgångar i Tesla – varumärke, fabriker och snabbladdarnätverk – som gör att Tesla knappast försvinner från jordens yta 2019. I värsta fall slaktas börskursen och något annat bolag går in och köper upp Tesla.
Hoten är främst konjunkturberoende. Timingen av Model 3 kan ligga dåligt till i konjunkturcykeln, samtidigt som konkurrenterna från 2019 och framåt på allvar kommer ut med riktiga elbilar. Tesla är dock positionerade för att kunna delta i den marknaden. Frågan är bara om man kan motivera aktievärderingen. Man ska som bekant inte blanda ihop kärleken till ett företags produkt med dess eventuella lönsamhet.
Med estimat på p/e på 169 för 2019, då bolaget inte bara förväntas visa positivt kassaflöde, utan också bokföringsmässig vinst, så kan bara svaret vara nej, värderingen kan inte motiveras. Men det ‘r inte samma sak som att man försvinner från marknaden.
Seeking Alpha har en utmärkt negativ analys av Tesla, men konstaterar att bolaget kanske blivit too big to fail och kommer få sina kapitaltillskott.
“And then, as long as 1) wealthy consumers in western nations but also China are eager to seek indulgence by way of green-washing and, 2) are in search of a Steve Jobs replacement persona onto which they can project their hopes for a gleaming future and, 3) are disillusioned with the establishment and its leaders, the company will likely succeed to raise cash again. Some say it might already be too big to fail.”
Läs speciellt avsnittet om Tesla Model 3.
39 kommentarer
Reuters hade en artikel igår om att kvalitén på Teslas bilar har dykt för alla resurser satsas just nu på att få klara så många bilar som möjligt på så kort tid som möjligt. Tesla har t ex lovat tillverka 5000 Model 3 i veckan från slutet av 2017, mot nuvarande takt av 150-200 per kvartal.
Det Tesla gjort är att de visat att en elbil kan vara snygg o snabb o inte se ur som en bastard mellan en Trabant, en engelsk mjölkbil o en Volvo 343 L 1977 😉
Tja, elbilar har faktiskt gjort comeback flera gånger de senaste 100 åren, varje gång som "standardbil". Varken fulare eller snyggare än bensindrivna bilar.
70-talet hade sina försök, 90'talet sina och nu, tack vare statliga subventioner jobbas det på riktigt bred front.
Hittills har alla försök i slutändan havererat pga ekonomiska orsaker, inte för att det inte har funnits en elsportbil. Men Tesla är ändå intressant som kanariefågel. När Tesla går i graven, eller, hemska tanke, får för sig att göra en bil med fossildrift, så är nog elbilsracet över för denna gång, och nästa återupplivningsförsök kommer väl om en 15-20 år. Eller inte, och vi får elbilar som kan matcha bensinarna…
När bensinbilen tog över i början på 1900-talet var f.ö. elbilarna snabbare, men ekonomin…
…OPEL "Rexona" 1,3 L , mintgrön ? 😜
Fast när VoltsWagen kommer i form av en bil för 4 som klarar 400 km räckvidd, toppar 100 km/h o kostar under 179 000:- så sätter jag upp mig på listan..!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skillnaden mot förr är väl att vi nu bestämt oss for att fasa ut fossila bränslen. De flesta familjer kan dessutom nu klara sig med de prestanda som en elbil erbjuder, det kan knappast ha valt fallet på 70-talet. Även om man kanske måste spendera en halvtimme på tankningen de dagar man kör >40 mil. Samtidigt blir det ju noll kö de övriga dagarna i och med att de flesta kommer ladda bilen hemma.
Det kommer att vara ren ekonomi som driver utvecklingen när alternativen blir mer likvärdiga. Fossilbilarna kommer bli oekonomiska om 10-15 år pga ändrade skatter, så det kommer helt naturligt att bli ett skifte precis som att det blev naturligt att borra i marken för 100000 kr när skatten på villaolja höjdes.
Kingedward24 du har mycket rätt, men det går nog lite snabbare. Elbilar är betydligt billigare att bygga än fossilerna. Batterierna blir snabbt kraftfullare, väger mindre per kWh och faller snabbt i pris. Satsningarna på självkörande bilar sedan 2014 är nu över 80 miljarder $. Flera fabrikanter lovar att ha nivå 5 klart senast 2021.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nej, elbilar är inte betydligt billigare att bygga än fossilbränslebilar. Förbränningsmotor med tillhörande transmission och bränslesystem utgör en ganska liten del av tillverkningskostnaden för en bil. Det mest kostsamma är själva karossen och "säkerhetsburen" dvs den del som omger förare och passagerare, och som skall klara avancerade krocktester med höga krav. Oavsett om bilen tillverkas i stålplåt eller aluminium krävs mycket dyra pressverktyg och avancerade konstruktioner för kaross och säkerhetsbur. Även själva grundplattformen, dvs chassi, hjulupphängning, bromssystem och elsystem är mycket dyrt att utveckla och tillverka. Det blir inte billigare på en elbil. Sedan har vi inredning och infotainment som inte heller blir billigare på en elbil.
Det enda som kan göra bilarna billigare i framtiden vore om man delade på fler standardkomponenter, dvs alla biltillverkare använder samma plattform, chassi och säkerhetsbur, och sedan monterar man bara olika ytterpaneler och märkesdekaler för att skilja bilarna åt. Det är möjligt att utvecklingen kommer att gå åt det hållet, speciellt om autonoma taxibilar blir verklighet. För den dagen man slutar ha en egen privat bil, ja då försvinner även vitsen med att ha olika bilmärken med olika egenskaper. Då kan man massproducera en och samma taxibil till alla, och få ner styckkostnaden ganska ordentligt.
Men det har inget att göra med att elbilar skulle vara billigare att tillverka än motsvarande fossilbränslebil. Det stämmer helt enkelt inte.
Med vänlig hälsning
Elbilar är dyrare att tillverka än motsvarande fossilbil. Det syns på priset. Svårare än så är det inte. Sedan kan priset antagligen pressas.
Elbilar är dyrare att tillverka IDAG ja eftersom marknaden och därmed volymerna ännu är små!
Tänk IKEA! Stora volymer, långa serier, små prispåslag.
** 4 personer, 400 km, 100 km/h, 179 900:-
*Hint* Lägg märke till att denna bil är mycket lik en "Mini Countryman"..
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto
http://www.trabant-nt.de/348/de/das-projekt/trabant-nt.aspx
GM "flopp" Bolt utmanar Tesla S om mest sålda elbilen i USA på månadsbasis, och har utsålt Model X på årsbasis.
https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
Ja, skillnaden mellan vad som anses flopp och succe är tydligen lika stor som skillnaden mellan hobbytillverkning och proffstillverkning.
Vem hade kunnat ana det?
90% behöver repareras efter att de rullat av bandet.
https://www.breakit.se/artikel/10100/teslas-problem-9-av-10-splitternya-bilar-har-problem
Man kan ju hoppas att Tesla konkar så världen kan lämna elbilstramset bakom sig och satsa på drivmedel som är förnybara på riktigt och som dessutom är mera användarvänliga än laddstationer (avseende tidsåtgång tom till full tank).
Batterier är ju förbrukning utav naturresurser som också är ändliga.
Vad är kostnaden för att göra om uttjänta batterier till fräsha? Går det att göra till en rimlig peng behöver man bara göra tillräckligt många batterier.
Antagligen ganska stor eftersom man aldrig kommer återvinna allt i batteriet utan utvinner metallerna ur det på samma sätt som när man skrotar vad som helst. Det blir en salig blandning slagg kvar som används som fyllnadsmaterial i bästa fall.
Men batterier går att återvinna till skillnad mot olja.
Dock gör man inte det. Bara en bråkdel av metaller som finns i batterier återvinns eftersom det är så billigt att utvinna nytt som tex litium som bara går förlorat. Detta är ändligt och det finns ingen industrialiserad lösning ännu eftersom det finns så stor mängd batterier ännu.
Det är viktigt att förstå att Tesla INTE bara tilverkar bilar. I Värderingen ingår även solceller, laddnätverk och bilar. Dvs det går inte att jämföra 1-1 med de som bara tillverkar fordon. Titta på AMAZON (företaget) de hade över tio år med förluster bara för att kunna ta marknadsandelar, nu är de störst och går med en rejäl vinst.
Och hur hur stor del av inkomsterna utgör respektive affärsområde? I verkligheten är Tesla en biltillverkare med ovanligt mycket over head
Teslas "framgångar" bygger på en het börsmarknad och riskvilliga investerare. Det är ju mycket möjligt att det snabbt kan ändra på sig. Man försöker göra en "Amazon" och växa sig till möjlig framtida vinst, men jag tror det är svårare i bilbranschen än i detaljhandeln. Tyskarna kommer nog ikapp och förbi inom fyra år.
Teslas produktionsproblem är det som mest sannolikt kommer fälla företaget, om det nu blir så. Du ser ju själv produktionstakten de har nu…
Att Tesla är groteskt övervärderat är inte samma sak som att vara konkursmässiga, även om man i Teslas fall kan argumentera för att risken är relativt stor.
Inte blev det bättre av att Trump blev president, då Tesla är rätt beroende av försäljning av utsläppsrätter och andra former av statliga bidrag för att få in pengar och kunna sälja sina gröna avlatsbrev i form av elbilar.
Men du har nog rätt i att Tesla är "too big to fail" numera, varumärket är etablerat och dessutom ett premiummärke. I värsta fall köps de upp av mindre nogräknade hästhan.. f'låt bilhandlare, som använder märket för att sälja dyrt skräp.
Konkurrenterna har ett helt annat know-how när det gäller att bygga fordon samt en betydligt bättre kvalitetskontroll.
Många bilproducenter var på efterkälken för några år sedan. Delvis ville man hålla emot teknikutveckling av elbilar just för att reservdelar, service och efterförsäljning ger lägre vinster åt biltillverkarna. Men teknikutvecklingen är som alltid starkare än politik och med tiden även ekonomi. Alltså kommer elbilar slå ut förbränningsmotorerna.
Övriga biltillverkare börjar inse (eller har redan förstått) att elbilen inte går att stoppa, och därför kommer man haka på.
Jag tror Tesla blir omkört senast 2021 av minst en etablerad fordonstillverkare.
När självkörande fordon blir vanliga så kommer vi se en slakt i bilindustrin.
Bilar är idag så komplexa att halva bilen ändå är designade av underleverantörerna…
För några år sedan läste jag en intressant analys där man förutspådde att biltillverkningen i framtiden kommer bli ännu mer modulär, och biltillverkning kommer mer likna PC-tillverkningen med ett fåtal tillverkare av enskilda komponenter.
Michelin har t.ex. investerat stort i att utveckla däck/fälgar med inbyggda elmotorer, att "uppgradera" bilen för att dra runt en husvagn på semestern är alltså bara en däckverkstad bort, typ.
Finns andra exempel men kort skulle man kunna säga att bilindustrin förutspås en mer uppluckrad framtid, där "märken" handlar mer om design, för under huven kommer alla använda samma grejjer i alla fall.
Låter rimligt. Elbilarna ligger nära detta med Panasonic som den störste spelaren på batterimarknaden. De levererat även till Tesla (tesla äger inte själva batteritillverkningen i sin gigafactory, det gör Panasonic)
Jätteintressent! Har du någon länk där jag kan lära mig mer?
Jätteintressent! Har du någon länk där jag kan lära mig mer?
https://www.google.se/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/3997274-much-panasonics-commitment-tesla-gigafactory
Är extremt skeptisk till att återförsäljare tar 20-30% i marginal på bilar. Möjligtvis på lyxbilar såsom S-modellen, men definitivt inte på bilar för 400.000 SEK och neråt där de har kanske 5-10% i marginal, och lever i princip på att så många som möjligt finansierar bilen via lån eller leasing.
Har du skin in the game?
>Med estimat på p/e på 169 för 2019, då bolaget inte bara förväntas visa positivt kassaflöde, utan också bokföringsmässig vinst, så kan bara svaret vara nej, värderingen kan inte motiveras.
Klart den kan för marknaden ser högre lönsamhet senare. Här är en nybörjar-värdering som kanske passar dig:
https://www.youtube.com/watch?v=x38CErVTOQo
Vilka siffror i den är det du anser han överdriver?
Kanske snarare är sannolikheten att siffrorna uppfylls än siffrorna i sig? Motfråga, vad bör Tesla vara värt om det fortsätter vara en nischtillverkare med under 0.5 miljoner i årlig produktion (kräver åtminstone 1 fabrik till för att komma upp i de nivåerna, dvs ligger åtminstone 3 år bort)
Freemont ska nog klara 0.5M/år igen och Tesla avser ju automatiseralite mer. Gör matten själv, sätt Model Y till 0 och S/X till 50k var och 3 till 400k och dra ner lite på ökningen av kostnader på R&D osv så får du se ditt scenario. Han har länka till sin spreadsheet, bara gör en kopia av den och sätta in dina egna siffror…
Det finns som sagt en hel del tillgångar i Tesla så de kommer inte att försvinna, men nog kommer aktiekursen att slaktas ganska ordentligt. Det är bara en tidsfråga. När högkonjunkturen viker då kommer även Tesla att vika pga minskad tillgång till villiga investerare. Deras biltillverkning är helt olönsam och det finns inget som talar för att den kommer att bli lönsam heller, med tanke på deras minst sagt naiva och orealistiska förväntningar på automatiserad bilproduktion.
När aktiekursen sjunkit ordentligt tror jag att någon av de etablerade biltillverkarna kommer att köpa Tesla. Eller möjligen blir det kineserna som köper Tesla, jag kan tänka mig att de är beredda att betala mer än vad de amerikanska biltillverkarna är.
Finns det inte lagar om att inte låta särskilt viktig teknologi hamna i utländska händer?
Lars/Cornu: Du skrev att du ev. skall avbeställa din Model3 pga vindrutetorkare och cruisecontrol. Jag har dubbelkollat och du har rätt och fel.
– Vindrutetorkare kommer att vara automatiska när du beställer den. Om du vill justera hastigheten gör du det via skärmen. Detta menyval kommer upp om du drar i vänstra spaken. Se här: https://cleantechnica.com/2017/10/29/tesla-model-3-control-stalks-keycard-app-windshield-wipers-model-3-owners-club-deep-dive-part-3/
– Cruisecontrol kontrolleras via den högra spaken som du drar mot dig två gånger. Om du sedan vill justera hastigheten har du plus och minus uppe i vänstra hörnet av skärmen. Ser lätt ut att använda. Se slutet av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=kRjyarmit2w&index=3&list=PL0EroM453frp8OqFnlNcI9qRuVVt44R6w
– Mittenkonsolskärmen är en grej som jag inte heller var speciellt glad över men det finns ett gäng bilar som har infon till höger, och folks reaktioner som kört Model 3 verkar vara ok med hur det är. En annan fördel med detta är att du kan ha ratten i vilken position du vill utan att skymma en mittenkonsolskärm.
Den ska tydligen vara grymt rolig att köra – i klass med en Porsche Cayman. Väldigt direkt styrning och snabb acceleration. https://www.youtube.com/watch?v=83mqkxuhZk8&t=0s
Jag har en beställt en Model 3 och är en av de första i Schweiz på listan. 🙂
Ha det bra.
Är inne på Teslas hemsida och bara det att det INTE verkar vara medvetna om att använda SI-enheter utan lever kvar i sina "tum" och "kubikfot" även på deras svenskspråkiga hemsida gör att jag börjar "tvivla".. 😉
Att de sedan tydligt påpekar på att deras "premium"-nivå innehåller "sätesvärme" (sic!) och "..kupématerial av premiumnivå i hela bilen, inklusive trädekor med synliga fiber och två USB-uttag bak.." (sic!) späder ytterligare på min uppfattning att detta verkar vara ett fordon för en generation som ännu inte "spelat klart sitt datorspel", bor i Kalifornien och aldrig skrapat rutan en kall vinterdag..
😉
Standard ?? Va' e' de' ??? verkar det som!
En annan "rolig" sak på Teslas hemsida – där man kan bygga sin Tesla är att där redovisas leasingkostnaden vilken inkluderar ".. bensin och skattebesparingar.." (sic!)
Bensin… Hmmm… Har de inte ens korrekturläst kan man ju fråga sig… 😉