PostNord får ett statligt ägarstillskott på 2.2 miljarder kronor. 1.8 miljarder ska betalas av danskarna, men även svenska staten och med det svenska skattebetalarna är med och räddar danska posten. Man ska nu “kunna lita på Posten” framöver.
Postens försvunna brev? |
Det blir alltså en statlig räddning av danska posten och det gemensamma bolaget PostNord. Svenska staten hade ett 60%-igt ägande, men av de 2.2 miljarder kronorna betalar danska staten 1.8 miljarder kronor.
Den svenska verksamheten ska gå med vinst och ska enligt infrastrukturminister Mikael Damberg (s) fortsätta att effektiviseras, vilket inkluderar ytterligare finansiering. T ex kan man sälja fastigheter och istället hyra dem, sk leaseback.
Utvecklingen i Sverige ska inte gå bakåt. Digitaliseringen ska inte motarbetas enligt Damberg. Post kommer minska och paket kommer fortsätta öka.
Sammanslagningen av danska och svenska posten fortsätter att vara en dålig affär för Sverige, men man kommer nu fortsätta förhandla kring ett uppdaterat aktieägaravtal som ska reglera hur ägaransvaret ser ut för verksamheten i respektive land.
Som påtalat på bloggen tidigare finns det knappast några stordriftsfördelar med ett gemensamt postbolag i flera länder – åtminstone inte när länderna ifråga åtskiljs av vatten som Danmark och Sverige. PostNord är ett resultat av alliansregeringens enorma vilja att till varje pris göra affärer även om dessa affärer är helt meningslöst idiotiska. Politiker ska inte leka affär, punkt slut.
Dock bra ändå av regeringen och Damberg att landa i en lösning där Sverige inte fick stå för 60% av kostnaden.
22 kommentarer
Ja, paket kommer att öka. Speciellt blir det en boost när klädstorlekarna standardiseras till cm i hela EU.
Jo,det lär dröja innan 3+D-printrar tar över.
Men varför skicka paket med Postmord? Dyrt och dåligt!
Aktiepohlman;
Säg inte det, det kan gå rätt snabbt om någon ny Steve Jobs gör samma sak med 3D-printers som han gjorde med iPhone. Det kan slå igenom oerhört och förändra hela vår vardag om någon är kreativ nog att ta sig an utmaningen.
3D-printers idag är som persondatorer på 1980-talet. Men jag tror att utvecklingen och användningsområdena av dessa snart kommer att explodera.
Man ska ALDRIG göra några affärer med danskar!!! Se bara på arla och SSA (nu danisco) mfl, har bara inneburit massa nedläggningar och skit i Sverige!
Egentligen konstigt att ett betydligt mindre men också mer tätbefolkat land som DK kan ha dyrare post…
Lantbrevbärarna i DK som både borde ha kortare linjer med fler kunder än jämförelsevis långa turer i Norrland med ytterst få kunder..
Jämför med..
VTD – Västsvensk Tidnings Distribution – som kör ut morgontidningar OCH numera även post i Västsverige och vars största ägare är Stampen (GP) "blöder" ju pengar ju färre prenumeranter exv. GP eller någon annan tidnign får. Längden som skall köras på linjerna är densamma men antalet utdelade tidningar som skall bära upp distributionen – den dyraste posten för tidningar – blir bara färre och färre..
Apropå danskar..
https://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y
VTD (konstigt att hela verksamheten liggen i KommanditBolaget och inte i AB:t)
https://www.merinfo.se/foretag/V%C3%84STSVENSK-TIDNINGSDISTRIBUTION-KOMMANDITBOLAG-9696785378/4gd7rhe-17ntb
Kul att ni klagar på den danska delen av PostNord. I Danmark är det nämligen tvärtom, där klagar man på att svenskarna skodde sig på danska fastighetsförsäljningar för nya svenska terminaler:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/svenskerne-scorer-stort-paa-milliardsalg-af-danske-posthuse
"Siden fusionen har PostNord solgt danske postejendomme for minimum 1,9 milliarder kroner.
Overskuddet fra ejendommene er sammen med andre aktiver blevet sendt videre til det dansk-svenske moderselskab, som siden 2010 har fået 3,3 milliarder kroner fra det danske datterselskab.
I samme periode har moderselskabet skudt mere end en milliard kroner i to store svenske postterminaler i Rosersberg og Hallsberg, og der er blevet opkøbt flere selskaber under den svenske forretning.
Anderledes er det i Danmark, hvor PostNord lejer sig ind i nye store lagerhaller i Køge og Herning.
Ifølge bestyrelsesformand for PostNord, Jens Moberg, er ejendomssalget i Danmark og investeringerne i Sverige to forskellige beslutninger, som ikke hænger sammen.
Han forklarer, at selskabet har placeret investeringerne, hvor det er bedst for koncernen."
Fick uppleva servicen bara för några dagar sedan. Stannar en blå Postnordbil utan för huset. Jag ser den hela tiden från fönstret och efter 1 minut åker den iväg utan att någon klev ut. 10 min senare kommer ett sms "Vi besökte dig 20171018 15.45 men ingen var hemma. Hämta paket på…". Troligtvis satt i system och förmodligen finns det en gpstracker som gör att budet måste stanna vid adressebäb men skiter att gå ur bilen. Det blir 0 av 5 Posthorn i betyg för det.
Många förare har satt det i system för de kommer undan med det. Hos mig har de slutat leverera utländska paket helt. Det går inte ens att följa paketet då infon uppdateras rel långt i efterhand och när det redan är på väg tillbaka.
Så de kan skicka tillbaka paketet till avsändaren och på så sätt ta betalt flera gånger tills mottagaren orkar ta fighten och ställa dem mot väggen ang fejkade levförsök. De har målat in sig i ett hörn och måste ljuga allt mer till allt fler. I vårt fall så säger de åt avsändaren att felet är mottagarens. Så avsändaren vill ha betalt av mottagaren ytterligare ggr och tjafs uppstår då utländska avsändare fram till nyligen inte skulle kunna tänka sig att ett "svenskt statligt bolag" kan bygga en del av sin verksamhet på ren lögn. Jag tror detta haveri kommer drabba svenska företag riktigt hårt om det fortsätter.
Postnord kan nog börja vänta sig en stor ökning av antalet klagomål från utlandet de närmaste månaderna eftersom vi är långt från ensamma om att blivit utsatta för detta bedrägeri.
Privatisera… och outsourca till bra företag utomlands som t.ex färdtjänst har gjort. Statlig förvaltning suger i alla lägen…?
Du menar så som borgarna gav transportstyrelsen i uppdrag att göra?
Hamid: det finns saker som suger värre än statlig regi, de är när staten försöker outsourca någonting. Blir nästan alltid mer fel.
Såvitt jag vet funkar inte färdtjänst bättre för att man lagt callcentret i Afrika…
En eloge till Damberg här för engagemang och för att förhandlat så mycket skickligare än tant Maud.
Det smärtar för en icke-socialist men det är bara att konsattera att de äkta sossarna inte sällan är mindre skadliga för Sverige än plastsossarna/amatörerna i "alliansen".
En eloge att dig med som beskriver dig som en ”icke-socialist”, men som ändå vågar se och uppmärksamma bristerna i alliansens (van)styre.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är inte politikerna som gör affärerna, det är politikerna som ger tjänstemän på näringsdepartementet att utreda och "titta på" olika möjligheter. Det är dom som är helt förvirrade och saknar relevant erfarenhet av de affärer som de blir inblandade i. Men tyvärr är företagskulturen på näring att man inte erkänner att man inte kan och kör vidare enligt parollen – Hur svårt kan det vara ??
Underbart, skall man ta sig ner till Köpenhamn för egen maskin för att få tag på sitt paket framöver?
Nejdå. Undvik att rösta blått så ska du se att de kommer att prdna sig till slut.
Ja man får ju inte glömma att det var alliansregeringen med Moderaterna i spetsen som ställde till det med Posten….
Och Apoteket, Vattenfall (Nuon), vin&sprit, TeliaSonera, Svensk Bilprovning, Nordea, Vasakronan, mm.
Fanns det något positivt som hände under 2006-2014?
Här finns en presentation av boken Reinfeldt skrev när han var 28 år gammal (ett år efter maktkampen mot nuvarande partiledare Ulf Kristersson) för den som är intresserad och ännu inte orkat läsa boken.
https://alliansfritt.nu/nyheter/vi-ger-er-det-sovande-folket-av-fredrik-reinfeldt
Utdrag:
”Motsägelserna är många i de snabba kasten – svenskarna är enligt Reinfeldt ”mentalt handikappade”, samtidigt som hans moderater ser människan som ”i det närmaste ofelbar”. Svenskarna söker sig till kollektiv, samtidigt som de strävar efter ensamhet. […]
Senare i boken läggs även grunden för varför politiker inte ska få besluta om välfärden: de skapar inga egna resurser.
”Utanförskap”, ”avknoppning” och ”generation av fuskare” är också uttryck som presenteras i detta kapitel som Reinfeldt tar med sig i sitt framtida politiska arbete. […]
I kapitel 4 skriver Reinfeldt tio nya budord. De finns att läsa på sida 106. Det är även i detta kapitel vi får stifta bekantskap med argumentet att inget stöd över svältgränsen ska skattefinansieras. Detta för att inte ge folk en ”falsk trygghet”.
I kapitel 5 vill Reinfeldt slutligen visa att han lever som han lär, och lägger ut om hur han var med och anordnade en insamling till svältande barn i Afrika när han var vice ordförande i Sveriges centrala värnpliktsråd. Han beskriver själv deltagandet som ”imponerande” och ser just denna insamling som tecknet på att hans framtida värld är möjlig.”
Ändå hann Moderaterna bara komma ”halvvägs”. Nu är det mannen som förlorade mot Reinfeldt som har övertagit skutan. Det vore ”mentalt handikappat” beslut att ge dessa en röst i nästa val med tanke på allt elände de ställde till med. Blå är en färg som passar bra till de nuvarande postbilarna.