TÀnkte prova en live-rapportering frÄn Teslas release av Model 3. Vi fÄr se hur det gÄr.
05:40 För att fÄ se streamingen mÄste man ange namn och e-post och hamnar sedan i ett reserveringsformulÀr. SjÀlva streamingfönstret Àr svart fortfarande. KÀnns som att man mÄste reservera för att fÄ se releaseevenemanget, eller sÄ drar vÀl streamingen igÄng av sig sjÀlv ÀndÄ. Just nu kÀnns det spontant som tekniska problem.
05:46 Nu fungerar streamen. GÄr eventuellt att bÀdda in nedan. Tydligen inte. Eventuellt fungerar inbÀddningen nÀr livestreamen Àr fÀrdigsÀnd.
05:48 Ăn sĂ„ lĂ€nge pratar tvĂ„ anstĂ€llda (Alan och David) pĂ„ scenen om hur himla bra Teslas bilar Ă€r. Floskeltoppen.
Allt Àr sÄ superlativ, inklusive de anstÀllda.
05:52 Nu livesÀnder man frÄn utanför Gigafactory dÀr anstÀllde Meredith pratar.
Man slÄs av hur unga alla anstÀllda Àr. à tminstone de man visar upp. Man kan Ätminstone inte klaga pÄ klÀdkoden. Casual friday.
Mer superlativ.
Tillbaka till moderatorn Adam, som kör mer superlativ.
Och över till fabriken dÀr Christel Àr super excited. Superlativ om fabriken förstÄs.
Behöver folk höra ett företag berĂ€tta om hur himla bĂ€st de Ă€r och alla som arbetar dĂ€r Ă€r? Ăr inte det sjĂ€lvklart att alla företag Ă€r bĂ€st enligt dem sjĂ€lva? KĂ€nns lite religiöst.
05:56 En 11-Äring pÄ scenen med Adam. TÀvling om bÀsta kundgenererade Teslareklamen, som man tydligen haft omröstning om och nu visar de tre bÀsta.
Första videon var onekligen bÀttre Àn evenemanget.
Vinnande video visar upp en Tesla Model 3, vilket Àr suspekt, dÄ detta ska vara kundgenererat. Verkar antyda att Model 3 levereras med ludicrous mode. Demonstrerar imponerande bagageutrymme. Med fÀllt baksÀte, förstÄs. Var nog en Model S.
06:02 Nu slÀcks scenen ner och hÀrnÀst kommer Musk och sjÀlva presentationen. Men inte Àn. Glada fans. OcksÄ unga. KÀnns inte som att nÄgon av de som Àr inbjudna Àr över 40. Eller iaf inte över 50.
06:04 NĂ„gon mer cool person nu pĂ„ scenen som superlativar. “Just awesome!”
06:05 Nu ska det rĂ€knas ner till “Elon”.
Nu kör en röd Telsa Model 3 upp pÄ scen med Elon Musk bakom ratten. Alla har uppe telefonerna och filmar/fotar.
Nu kanske det kan bli lite fakta?
Tydligen Àr publiken TeslaanstÀllda. Som sagt, inte ett ansikte över 40.
Elon Musk Àr fortfarande inte en Steve Jobs. Han stakar sig.
Lite datorgenererade Tesla Model 3-interiörer visades kort.
För att fÄ större kÀnsla i en mindre bil, sÄ har man glastak över baksÀtet.
Man jÀmför Tesla Model 3 och Volvo S60 och kör parallella krocktester pÄ video. Elon Musk tappar bort sig och alla skrattar Ät skillnaden i resultat. BÄde S60 och Tesla Model 3 har fem stjÀrnor i krocktestet, men Model 3 Àr avsevÀrt bÀttre pÄ videon. AvsevÀrt.
Videon visade sidokrock. JÀmfört med Volvo S60 bucklade knappt Tesla-dörren in alls.
Graf över planerad produktion visas för att lugna ner alla som klagar över sina reservationer.
10 000 bilar i veckan nÀsta Är. 5 000 i veckan till slutet av Äret.
Slutet av 2018 kommer antalet superchargers (Teslas egna laddnÀt) vara trefaldigagt mot idag.
Standard Tesla Model 3: 220 miles rÀckvidd 35 000 USD. Long Range: 310 miles 44 000 USD. För den dyrare varianten nÄr man alltsÄ 50 mils rÀckvidd.
Standardmodellen gör 0-100 pÄ 5.6 sekunder och den dyrare varianten gör det pÄ 5.1 sekunder. Toppfarter 208 respektive 224 km/h. Tesla anger inte lÀngre antalet kWh i batterierna, Ätminstone inte just nu, utan det Àr kort respektive lÄng rÀckvidd som anges för Tesla Model 3.
Nu visar man upp de första 30 bilarna, som stÄr pÄ laddning.
De faktiska Àgarna av de första 30 bilarna gÄr nu fram till dem. TeslaanstÀllda.
Om man bestÀller sin Model 3 nu fÄr man den mot slutet av 2018.
Floppen. DÀr var Musk klar. Ingenting om utrustningsnivÄer etc. Teslas websajt svarar inte just nu, sÄ det Àr okÀnt om det finns en konfigurator ute.
Electrek har en lista med utrustning och valmöjligheter. VarifrÄn den kommer Àr okÀnt.
Samtliga valmöjligheter idag: You can have it any color you like as long as it’s black. LĂ„ng rĂ€ckvidd anges som 9000 USD (35+9=44). Annan fĂ€rg Ă€n standardsvart kostar 1000 USD. 19-tums sportdĂ€ck kostar 1500 USD. 5000 USD för premiumpaket, med lyxigare interiör, bĂ€ttre ljudsystem, dockningsstationer för smartphones (vilken smartphonemodell, huh?), tonat glastak, dimljus och lock pĂ„ centralkonsolen, sĂ€tesvĂ€rmare och elektriskt instĂ€llbara framsĂ€ten. FörbĂ€ttrad autopilot 5000 USD. SjĂ€lvkörande programvara nĂ€r tillĂ„ten ytterligare 3000 USD.
Dyrast möjliga Tesla Model 3 kostar idag alltsÄ 35+9+1+1.5+5+5+3=59 500 USD.
Svart lÄng rÀckvidd, utan lull-lull, men med all programvara gÄr pÄ 52 000 USD.
DÄ Teslas websajt kraschat sÄ kan jag inte just nu rÀkna om priserna genom att jÀmföra Tesla Model S pris i Sverige respektive USA.
06:41 Websajten Àr uppe igen, men visar enbart evenemanget.
06:51 Nu visar websajten mer innehÄll, men klickar man pÄ konfiguratorn Àven för Model S, sÄ hamnar man pÄ evenemanget, sÄ fortfarande inga möjligheter att rÀkna om priset till Sverige.
06:55 UtifrÄn att jÀmföra svenska och amerikanska Model S pÄ lager fÄr man ungefÀr 11.11 i omrÀkningstal. Dock inte exakt samma utrustningsnivÄer.
Givet ett omrÀkningstal pÄ 11.11 kommer Tesla Model 3 kosta ca 390 000:- SEK i Sverige för standardmodellen och 490 000:- SEK för lÄng rÀckvidd, bÀgge i svart utan tillval.
Konfigurator och bestÀllningsverktyg för samtliga modeller Àr fortfarande offline och man hamnar istÀllet pÄ evenemanget.
Nu skiter jag i den hÀr floppen och gÄr och lÀgger mig igen.
18 kommentarer
Jag provkörde en Hyundai Ionic Electric i nÄgra dagar och blev mycket imponerad av vad de Ästadkommit sÄ hÀr lÄngt. Utseendet Àr helt ok (och det betyder mycket för mig som Àgare). RÀckvidden för mig som pendlar ca. 8 mil om dagen Àr helt ok. Kraft- och fartresurser alldeles tillrÀckligt. Utrymmen i bilen var ocksÄ ok för en familj med tvÄ barn i tioÄrsÄldern, men det blir nog trÄngt om man ska packa för lÀngre resa (och dÄ fÄr man Àven problem med rÀckvidden pÄ dryga 20 mil).
Förarplatsen och instrumenteringen gillade jag ocksÄ, Àven om det var aningen för plastigt. Det mesta satt inom rÀckhÄll Àven om det var lite plottrigt med knappar.
Motor och drivlina var sköna och jag trodde inte att det skulle vara sĂ„n skillnad mot min ett Ă„r gamla dieseltraktor. Tyst, bra kraft och "leave the rest behind"-resultat vid varenda rödljus. đ Med regenerering pĂ„ nivĂ„ 3 kunde man i princip glida omkring utan att anvĂ€nda bromsarna om man planerade sin körning lite, det var faktiskt riktigt smidigt.
Blev elbilsfrÀlst, men vÀntar ett tag tills priserna blir lite lÀgre och alternativen lite fler. Dessutom bor vi i samfÀllighet med gemensamma garagelÀngor dÀr elsystemet inte Àr dimensionerat för elbilsladdning och elkostnaden delas av samfÀlligheten.
Religiöst vĂ€ckelsemöte med helbrĂ€gdagöraren – Jobs, Musk, Ekman – lĂ€ngst fram Ă„beropande himlens rena ekologiska krafter ?
Halleluja!
Eller som ett möte i Nord-Korea med den store Ă€lskade LEDAREN och dennes döda anförvanter… ?
Halleluja!
Jag förstÄr varför verklighetens folk som inte performancevrÄlar vid köksbordet inte bryr sig om dessa framtida mÀrkvÀrdiga "koncept" utan gÄr och köper en Skoda Kombi! För Nuftiga mÀnniskor !
Modell 3 kÀnns inte riktigt hundra Àven om elbilar kommer slÄ ut bensinbilar inom kort. Den mittplacerade skÀrmen kÀnns frÀmst anpassad för sjÀlvkörande Àven om det Àr tillval. Extra batteri var inte heller billigt. Vad Àr konkurrenterna, nÀr kommer billigare och bÀttre kineser? Kina har ju satt upp superhÄrda krav kring andel rena elbilar som varje företag mÄste sÀlja inom nÄgot Är (10-12 % med möjlighet att köpa rÀttigheter frÄn andra företag för att sÀlja fler bensin/dieselbilar). Volvos nya satsning Àr vÀl tydligt positionerad mot den framtida kinamarknaden tillsammans med den största batterifabriken som just nu byggs i Kina (större Àn Teslas) och dÀr Volvos Àgare Àr delÀgare, tror jag. Förövrigt visar vÀl domen i Stuttgart igÄr att dieseln snart Àr död. Har kompisar som inte vÄgar köpa diesel nu pga av riskerna.
Ju större lögn …………
Det Àr inte lÀtt som folk tror att producera bilar sÄ vem Àr förvÄnad?
Det Àr miljoner detaljer som ska klaffa ihop bra för att slutprodukten ska bli bra. Kolla hur de stora producenterna ofta delar tex bottenplatta. Ett stycke pressad plÄt kan man tycka men ÀndÄ sÄ avancerad konstruktion att konkurrenter ibland samarbetar med dessa.
Varje litet detaljomrÄde har en lÄng rad ingenjörer specialiserade pÄ just det lilla omrÄdet.
SÄ vem kan tro att en liten uppstickare utan mÄngÄrig forskningsportfölj helt plötsligt ska bygga bÀttre bilar Àn den befintliga industrin bara för att de valt en annan drivlina?
En bottenplatta för elbilar Àr en helt annan sak Àn en för förbrÀnningsmotor sÄ ingen som helst nytta för de gamla producenterna dÀr. Sen Àr det bara att se pÄ befintliga bilar sÄ hittar man hur mÄnga förbÀttringsmöjligheter som helst. T.ex. min ett Är gamla Toyota, ett under i oanvÀndarvÀnlighet och korkade lösningar pÄ mÄnga sÀtt.
Bottenplattan var bara ett exempel. Jag kunde lika gÀrna skrivit förarstolen.
För att inte nÀmna hjulupphÀngningarna som har en vÀldigt lÄng kravlista.
PoÀngen Àr att den befintliga fordonsindustrin vet hur sÄnt ska konstrueras och vilka krav man ska stÀlla pÄ dessa.
Carmania, vadĂ„ ingen som helst nytta? Du skall fortfarande ha ett chassi med hjulupphĂ€ngning och bromssystem. Du skall ha en kaross och kupeutrymme med hög passiv och aktiv krocksĂ€kerhet. Och du skall tillverka detta sĂ„ rationellt som möjligt och med sĂ„ hög kvalitet som möjligt. NĂ„got som Toyota, Mercedes, Volvo med flera sysslat med i nĂ€rmare ett Ă„rhundrade! Visst skiljer sig installation av elmotor + batteripaket mot det traditionella systemet av förbrĂ€nningsmotor och brĂ€nsletank, men det Ă€r ingen raketforskning utan tvĂ€rtom nĂ„got som de stora biltillverkarna arbetat med sedan flera Ă„r tillbaka. Visst ligger de nĂ„gra Ă„r efter Tesla, men tekniskt Ă€r det inga som helst problem. Att du hittar förbĂ€ttringsmöjligheter pĂ„ din ett Ă„r gamla Toyota Ă€r inte konstigt – du kommer att hitta förbĂ€ttringsmöjligheter pĂ„ din Tesla ocksĂ„ den dagen du köper en. Eller menar du att Tesla Ă„r 2017 har uppfunnit den för evigt optimala oförbĂ€tterliga bilkonstruktionen? đ
Eldrift Àr en trevlig finess som troligen blir vanligt förekommande i biltillverkarnas produktportfölj inom kort, men det verkliga racet handlar om vem som uppnÄr full auotonomitet först. HÀr har Tesla ett stort försprÄng genom att de utrustar bilarna med hÄrdvaran som krÀvs redan nu, och för mig som prioriterar autonomitet högt innebÀr det att jag bestÀller en Tesla redan nu och avvaktar mjukvaruuppdateringarna. HÀr stÄr Tesla ut ur mÀngden jÀmfört med andra biltillverkare, oavsett el- eller fossildrift.
För en som inte har sÄ mycket kÀnslomÀssigt kapital investerat i nÄgot lÀger hÀr: Model S var vÀldigt trevlig att testköra. Den hade underbar prestanda, tillrÀckligt med rÀckvidd, tillrÀckligt snygg och bekvÀm.
Egentligen Àr det samma som med solceller, berÀkna din brÀnslekonsumtion och rÀkna pÄ hur lÄng tid det tar för solcellen/elbilen att spara in sin dyrare inköpskostnad. Om man Àr storkonsument blir det lönsamt snabbare.
Sedan Ă€r jag för kĂ€rnkraft och skulle gĂ€rna se att vi anvĂ€nde reaktorer för att driva den termokemiska processen, tillverka olja och bensin frĂ„n koldioxid + vatten… Flytande brĂ€nsle har mycket högre energidensitet Ă€n batterier och batterier kostar ju Ă€ven de en hel del energi och mindre vanliga material att tillverka.
Som vanligt kommenterar jag utan vetskap och utan att kollat pÄ videon. Reagerade pÄ att teslan inte deformerade dörren i texten ovan. Ska inte dörren deformeras för att "suga upp" rörelseenergi?
Det Àr nog bÀttre att fronten som kolliderar mot dörren deformeras. Buren man sitter i vill man ha hel.
(MotsÀgande, har du noterat hur stora moderna bulkiga bilar Àr smÄ inuti?)
Dörren skall kunna öppnas efter en krock. Deformation skall sjÀlvklart vara framför passagerarna.
ok. tack đ
Troligtvis kommer Teslas aktieÀgare att fÄ stÄ för kalaset.
Hmmmm….
Denna modell kom nog lite för tidigt men skulle nog bli en "brottarhit" idag om priset Àr det rÀtta!
Tesla fÄr SE UPP!!
Trabant nT Elektric
Uhhh, sĂ„ synd att jag missade den sĂ€ndningen! Jag Ă€lskar allt som Tesla producerar sĂ„ mycket och jag Ă€r en Ă€ldre Ă€gare av modell S, en 2012) Det Ă€r den bĂ€sta bilen jag nĂ„gonsin haft, men det kan fortfarande vara svĂ„rt att hitta laddstationen i vissa kvarter, det gör jag inte Ă€ven prata om reservdelar …. Bra att jag hittade en riktigt bra online-marknad, som ocksĂ„ har alla reservdelar till Tesla http://bit.ly/2CVsk33 och deras kundtjĂ€nst Ă€r sĂ„ artig och tvekar inte att skriva mig tillbaka nĂ€r det finns nĂ„gra uppdateringar med min order) Hur som helst, hoppas att jag inte skulle missa nĂ€sta Ă„rs presentation!!